På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovsprojektör

Bygglovsprojektör

Som bygglovsprojektör kan man exemplevis projektera villor i grupp, parhus, radhus, kedjehus och flerbostadshus i både planelementsteknik och volymteknik. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kan vara att serva kunder, säljare, fabriker och byggplatser med skisser, bygglovshandlingar, markplaneringsunderlag och presentationsmaterial. Dessutom ansvarar du ofta även för att huvudhandlingar utförs enligt byggsystem, planbestämmelser, gällande lagar och förordningar samt gällande normer och aktuella föreskrifter.

De flesta bygglovsprojektörer ingår i arbetsteam inom teknikavdelningar samt också arbetar ganska kundorienterat genom att samarbeta med projektledare, projektutvecklare och säljare. Bygglovsprojektörer brukar ha många interna och externa kontakter och deltar från början i de olika projekten. Ibland håller de i säljstartmöten samt aktivt medverkar vid projekteringsmöten.

Utbildning

Ingenjörsutbildning på högskolenivå eller en yrkeshögskoleutbildning inom småhusprojektering krävs, alternativt erfarenhet inom småhusproduktion eller motsvarande kompetens. Dessutom krävs det utbildning och/eller arbetserfarenhet av projektering i CAD-miljö och ett intresse för datamiljö.

Vidare krävs det god material- och produktkännedom samt god kännedom om byggsystem för planelement- och volymhus.

Även kunskap och/eller erfarenhet från att ha upprättat bygglovshandlingar kan ställas som ett krav för att få anställning som bygglovsprojektör.

Personliga egenskaper

För att trivas med och lyckas i yrkesrollen som bygglovsprojektör behöver man ha stor social kompetens och vara en kommunikativ och resultatinriktad person som trivs med att arbeta i team samtidigt som man själv driver ditt eget arbete framåt med starkt resultatfokus och ser på egen hand vad som behöver göras och när. 

Länktips

  • SGU - myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige
  • svt.se - asbest totalförbjudet sedan 1982
Visa mer
Visa mindre

7 Lediga jobb

Bygglovskoordinator till Miljö- och byggnadsförvaltningen på Solna stad

Arbetsgivare / Ort: Solna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 20 January (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Vill du vara med och arbeta med bygglovsfrågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner? Är du utvecklingsorienterad, strukturerad och har tidigare erfarenhet inom bygg- eller samhällsbyggnad? Vi på Solna stad kan nu erbjuda dig en tidsbegränsad roll som koordinator till vår administrativa avdelning där du får möjlighet att arbeta i en varierad vardag med hantering av processerna kring bygglov. Vad innebär arbetet? Som bygglovskoordinator arbetar du med de administrativa processerna kring bygglov och bygganmälan samt med rådgivning och upplysning till allmänheten och till stadens övriga förvaltningar. Du arbetar i nära samarbete med övriga koordinatorer och med bygglovshandläggare, bygglovsarkitekter och byggnadsinspektörer på bygglovsenheten. Som bygglovskoordinator arbetar med uppföljning och bevakning av pågående bygglovsärenden, vilket innebär att du kommer att få stor insyn i de pågående byggprojekt som pågår i staden. I Solna har vi ett högt tempo och vi jobbar både med stora och små byggherrar. Byggnadsbeståndet består av flerbostadshus i stadsmiljö, köpcentra, kontorshus, institutionsbyggnader, en liten andel småhus men också slottsmiljöer. Som bygglovskoordinator arbetar du framförallt i byggnadsnämndens ärendehanteringssystem Castor, en förutsättning för att trivas i rollen är därför att du van att arbeta i ett ärendehanteringssystem och är bra på att arbeta digitalt. Vi ser gärna att du också vill vara med och bidra i utvecklingen av våra digitala processer. Tjänsten passar dig som gillar att ha många bollar i luften och trivs i en varierad vardag där du hanterar en mängd olika typer av ärenden.  Tjänsten är placerad på Miljö- och byggnadsförvaltningen, administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen är en relativt nybildad avdelning med uppdrag att ge relevant stöd med hög kvalitet till förvaltningens verksamheter. På avdelningen arbetar 12 personer med förvaltningens administration framförallt inom registratur, arkiv och verksamhetsnära stöd. Vem söker vi? Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot tex. bygg eller samhällsbyggnad. Har du arbetat i liknande roller tidigare och har erfarenhet av PBL är detta självklart meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten. Som person är du serviceinriktad och tycker det är kul att hjälpa till och samarbeta med andra människor. Du är också noggrann och tydlig samt tycker det är roligt att arbeta mot mål på ett strukturerat sätt. Du är duktig på att kommunicera på ett enkelt sätt och tycker om att kommunicera runt byggnadsfrågor. Din att förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är god och du har stor erfarenhet av att arbeta digitalt och erfarenhet av att arbeta i Officepaketet. Mer information och ansökan Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Peter Wråke som är administrativ chef på miljö- och byggnadsförvaltningen på [email protected] Tjänsten är en visstidsanställning på ett år på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2020-01-20. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Miljö- och byggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner när nya bostäder, kontor och skolor ska byggas och arbetar med bygglov, mätning och kartor. Vi arbetar med att förbättra Solnas yttre miljö och människors hälsa samt att bevara Solnas natur. Vi har ansvar för tillsyn av livsmedelshantering, inomhusmiljö och miljöfarliga verksamheter. Även naturvård och miljöövervakning ingår i förvaltningens ansvarsområde. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Arbetsgivare
Solna kommun
Hemsida: http://www.solna.se
Ansökan
Ansök senast 20 January (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovsarkitekt, bygglovshandläggare och byggnadsinspektör

Arbetsgivare / Ort: Uppsala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 January (3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Område bygglov/inspektion/EKR Är du en serviceinriktad och erfaren bygglovsarkitekt, inspektör eller handläggare och vill vara en del av det som planeras och byggs i Uppsala? Hos oss får du ett omväxlande arbete där du möter medborgare, kunder och entreprenörer i en snabbt växande stad med höga ambitioner. Välkommen med din ansökan till Stadsbyggnadsförvaltningen, Område bygglov/inspektion/EKR! Stadsbyggnadsförvaltningen arbetar i en spännande tid med ett växande Uppsala. Vi arbetar för en långsiktigt hållbart byggande med hög arktektonisk kvalitet. Vi är en lärande organisation som utvecklas genom ständiga förbättringar. Området består idag av ca 50 medarbetar med varierande erfarenhet och kompetens. Tre enheter bestående av handläggare och inspektörer. I en av enheterna finns även energi- och klimatrådgivningen. ”Vi har ett positivt arbetsklimat där vi arbetar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss på stadsbyggnadsförvaltningen att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. ” Vi söker nu en bygglovshandläggare med erfarenhet från att arbeta i hela bygglovsprocessen samt två bygglovsarkitekter och en byggnadsinspektör. Ditt uppdrag Inom område bygglov, inspektion, energi- och klimatrådgivning kan du arbeta som bygglovsarkitekt, bygglovshandläggare eller inspektör men du kan även arbeta med hela bygglovsprocessen. Som bygglovshandläggare ansvarar du för att självständigt handlägga bygglovsärenden och förhandsbesked och som inspektör handlägger du anmälansärenden, håller tekniska samråd, utföra arbetsplatsbesök och håller slutsamråd. Oavsett vilken del du arbetar med så innebär arbetet många kontakter med våra kunder och medborgare. Du kommer att ge information och service till allmänheten och ha förhandskontakter med byggherrar och konsulter. Det är viktigt att du har ett proaktivt och rådgivande förhållningssätt och stor vikt läggs därför vid din förmåga till samarbete och dina sociala färdigheter. Du arbetar självständigt men ingår i en grupp med hög kompetens och ett fint arbetsklimat. Din bakgrund Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsplanering, bygglovhandläggning eller motsvarande, exempelvis examen som arkitekt, byggnadsantikvarie, byggnadsingenjör, samhällsplanerare eller jurist. Du har erfarenhet från arbete i annan kommun. Det är meriterande om du har minst 5 års erfarenhet av arbete som bygglovshandläggare, inspektör eller bygglovarkitekt. Du har B-körkort, mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet. Önskvärt om du har kunskaper i plan- och bygglagen samt i Boverkets byggregler. Du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Vi ser även att du är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera samt har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Jonathan Lindström, tf. enhetschef, 018–727 47 49 Yvonne Fredriksson, enhetschef, 018–727 82 17 Dick Kardell, enhetschef, 018–726 02 23 Johan Forsberg, enhetschef, 018–726 02 30 Fackliga företrädare: Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49 Sveriges Ingenjörer/SACO, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till stadsbyggnadsförvaltningen. Här tar vi tillsammans ansvar för helheten i stads- och landsbygdsutvecklingen. Vi ansvarar för hela samhällsbyggnadsprocessen och arbetar med strategisk planering, detaljplanering, bygglov och bostadsanpassning. Bland annat tar vi fram kommunens översiktsplan. Här kan du arbeta med frågor som rör mark och exploatering, plan och bygg, gata/park/natur samt idrott och fritid. Målet är att utveckla en attraktiv och hållbar kommun där nya kommuninvånare och företag vill etablera sig. Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Arbetsgivare
Uppsala kommun
Ansökan
Ansök senast 21 January (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Erfaren bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Osby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer som gör det lätt att pendla. Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker! Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb! I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Vi kan – vi vill – vi vågar! Vågar du? ARBETSUPPGIFTER I rollen som bygglovshandläggare kommer du till största delen handlägga bygglov tillsammans med dina kollegor. Arbetet innebär många kontakter med sökanden, byggaktörer och arkitekter. Du har även interna kontaktytor på kontoret då miljö- och byggenheten arbetar nära andra avdelningar, exempelvis planavdelningen. Du ansvarar självständigt för dina ärenden samtidigt som du samarbetar i team på enheten. I arbetet ingår även att föredra dina egna ärenden vid nämndsmöten och delta i miljö- och byggenhetens verksamhetsutveckling. En viktig del av arbetet innebär att informera allmänheten och ge råd i bygglovsfrågor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad bygglovshandläggare eller har en annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom byggsektorn och är väl förtrogen med plan- och bygglagen. Tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt och därför kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper och din förmåga att formulera dig väl i tal och skrift. Som person är du lyhörd och kan kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Vi förutsätter att du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vi arbetar i en digitaliserad bygglovsprocess vilket gör att du behöver känna dig trygg och bekväm med papperslös handläggning. Vi vill också att du bidrar med en positiv och konstruktiv anda så att vi tillsammans kan ge god service till kommuninvånare och näringsliv och samtidigt skapa en trevlig arbetsplats. Vi välkomnar dig som är intresserad av utvecklingsarbete och som tycker om att tänka nytt och att bidra till en god och effektiv service. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av strandskydd och/eller bostadsanpassningsbidrag. B-körkort krävs. ÖVRIGT Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag. Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar. Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Osby kommun
Ansökan
Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovsingenjör med inriktning tillsyn

Arbetsgivare / Ort: Nässjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Samhällsplaneringskontoret i Nässjö söker en bygglovsingenjör med inriktning mot tillsyn. Du kommer att få jobba i en naturskön kommun som ligger högst upp på det småländska höglandet. Nässjö är en järnvägsknut med goda kommunikationer åt alla väderstreck. Kommunen har drygt 30 000 invånare och befolkningskurvan pekar uppåt. Samhällsplaneringskontoret består av cirka 30 personer fördelade på tre enheter; miljö, plan- och bygg samt karta. Samhällsplaneringskontoret ansvarar för kommunens arbete med bland annat fysisk planering, bygglov, tillsyn, miljö- och hälsoskydd samt kart- och mätverksamhet. På plan- och byggenheten arbetar 10 personer med fysisk planering, stadsmiljöprojekt, bygglov, tillsyn, energirådgivning, bostadsanpassning med mera. En stor fördel med organisationen är det nära samarbetet mellan enheterna och mellan fysisk planering och bygglov. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter omfattar huvudsakligen granskning och handläggning av tillsynsärenden inom plan- och bygglagen, så som olovligt byggande, olovlig åtgärd, bristande underhåll, obligatorisk ventilationskontroll med mera. Även handläggning av bygglovs- och anmälningsärenden kan förekomma. Huvudsakligen innebär det arbete på kontor men du gör också många besök på olika platser i kommunen. Du handlägger självständigt i nära samarbete med flera andra kollegor. Vi har återkommande träffar i veckan där vi fördelar och diskuterar hanteringen av olika ärenden. En stor del av arbetet involverar kontakt med allmänhet och sakägare. Tjänsten innebär spännande och komplexa juridiska frågeställningar och många sociala kontakter, både internt och externt. Förutom ett nära samarbete med kollegorna på kontoret jobbar du aktivt tillsammans med andra förvaltningar och kommunens bolag. En viktig del i arbetet är att ge råd, stöd och information till allmänhet och företag och i samverkan med övriga kommunanställda verka för en hög service. I uppgifterna ingår att skriftligt och muntligt presentera ärenden för nämnden. KVALIFIKATIONER Du som söker bör ha relevant högskoleutbildning inom bygg eller fastighet. Eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du goda kunskaper i plan- och bygglagen, samt utbildning och/eller erfarenhet av handläggning av ärenden och tillämpning av lagen är det meriterande. För att lyckas i rollen ska du tycka det är intressant att hantera juridiska frågeställningar och tillhörande handläggning. Som person är du lyhörd och har förmåga att kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Du behöver ha en pedagogisk och rak kommunikation i dina möten med olika aktörer. Du är serviceinriktad, pedagogisk och har en positiv inställning samt förmåga att arbeta snabbt och noggrant, både självständigt och i grupp. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi erbjuder bra möjligheter att utvecklas och du kommer vid behov få kompletterande kompetensutveckling i tidigt skede. God datorvana är en förutsättning för rollen eftersom vår ärendeprocess är digital. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Eftersom det ingår platsbesök i tjänsten är det ett krav att du innehar B-körkort ÖVRIGT För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Nässjö kommun
Ansökan
Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare, vikariat

Arbetsgivare / Ort: Sotenäs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 January (12 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Sotenäs - havets kommun, ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.  Beskrivning Arbetet på Samhällsbyggnadsförvaltningen är spännande, utmanande, varierande och intensivt. Näringslivet består av starka och framgångsrika företag inom bl.a. bygg och anläggning, livsmedelsindustri och teknisk industri. Besöksnäringen är betydande och växande med Smögen, skaldjur, salta bad och skärgården som mycket starka varumärken. I kommunen finns stora natur-, kultur och friluftsvärden varav flera är av riksintresse. Plan- och byggenheten ingår i kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning och söker för tillträde snarast en vikarierande bygglovhandläggare. Arbetsuppgifter Som bygglovhandläggare är du en samhällsbyggare och en del av Byggnadsnämndens förvaltning. En stor del av arbetet innebär att Du handlägger ansökningar om bygglov och fattar egna delegationsbeslut eller skriver fram förslag till beslut som du föredrar för Byggnadsnämndens ledamöter vid nämndens sammanträden. Du lämnar råd och upplysningar om nämndens arbete och om lagstiftningen på ett sätt som är tillgängligt och begripligt för mottagaren. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra samhällsbyggare. Arbetet innebär täta kontakter med sökande, berörda sakägare, kommunmedlemmar, företag, byggherrar, byggkonsulter samt andra myndigheter. Kvalifikationer Vi söker dig som har god kunskap om de bestämmelser i plan- och bygglagstiftningen som ska tillämpas vid bygglovsprövning. Du har lämplig utbildning och erfarenhet. Du har lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Villkor Vikariatet pågår ett år med möjlighet till förlängning. Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.   Information för rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser
Arbetsgivare
Sotenäs kommun
Ansökan
Ansök senast 30 January (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovsingenjör

Arbetsgivare / Ort: Mullsjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 January (13 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Mullsjö är en kommun med ca 7 300 invånare, 3 mil nordväst om Jönköping. Kommunen är känd för sina många möjligheter till friluftsliv men också för sitt rika förenings- och kulturliv. Pendlingsmöjligheterna är goda från såväl Jönköping, Falköping, Skövde, Ulricehamn, Tidaholm som Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Som bygglovshandläggare kommer du att vara en av två personer som ansvarar för bygglov, inspektion och tillsyn inom Mullsjö Kommun. Tjänsten innefattar att handlägga bygglovs -och anmälningsärenden, inspektion, tillsynsärenden, strandskyddsdispenser mm. Du ansvarar för dokumentation, utskick och diarieföring av dina ärenden. Du håller även tekniska samråd och utför inspektioner i samband med byggnationer. Befintliga och blivande Mullsjöbor kommer att kontakta dig för att få råd och tips angående bygglov. Avdelningen är en viktig kugge i kommunens uppdrag att ge god service till invånarna genom att utveckla nya informationskanaler och därigenom skapa ett starkt förtroende för verksamheten. Mullsjö kommun är en liten med effektiv kommun vilket innebär att du i stor utsträckning kommer vara delaktig i utvecklingen av organisationen och arbetsrutiner. KVALIFIKATIONER Du har godkänd byggteknisk utbildning på högskolenivå eller bygglovshandläggarutbildning alternativt arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du som är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt och trivs med mycket eget ansvar kommer att passa här. Du har lite extra skinn på näsan även i tuffa situationer men är alltid serviceminded och prestigelös i dina möten. Du är driven och initiativrik, har en hög ambitionsnivå och god förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter. Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, och arbetar ihop med kollegor och samarbetspartners på ett lyhört och smidigt sätt. Eftersom tjänsten innebär mycket kommunikation med såväl privatpersoner, företag och myndigheter uttrycker du dig väl i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av bygglovshandläggning i kommunal verksamhet och/eller goda kunskaper inom det byggnadstekniska området. Erfarenhet av byggbranschen och av projektering är också en fördel. I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper för att skapa ett väl sammansvetsat team för den nya avdelningen. Körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Mullsjö kommun
Ansökan
Ansök senast 31 January (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Öckerö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 February (21 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen. Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen. Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar. För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg. Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt! Verksamheten Samhällsbyggnadsverksamheten är organiserad direkt under kommunstyrelsen. Plan- bygg- och miljöenheten är en av sju enheter under samhällsbyggnadschefen och spelar en avgörande roll i strävan mot visionen om en levande skärgårdskommun med människan i centrum. Enheten arbetar med såväl myndighets- som strategiska ärenden mot bygg- och miljönämnden respektive kommunstyrelsen. Öckerö kommun och dess samhällsbyggnadsverksamhet står inför stora och spännande utmaningar. Öckerö är en tillväxtkommun. Stort intresse finns för fysisk planering, exploatering av bostäder och etablering av verksamheter. Detta måste ske på ett långsiktigt hållbart sätt. Strategiska dokument som översiktsplan, bostadsförsörjningsprogram, reviderade lokala miljömål och trafikstrategi är förutsättningar för detta. ARBETSUPPGIFTER Cirka halva tjänsten innebär att registrera nya ärenden och kompletteringar, kungöra beslut, ansvara för information på hemsida är uppdaterad, uppdatera mallar i vårt ärendehanteringssystem samt att vara drivande i den digitala utvecklingen av våra system kopplat till bygglovsenheten. Den andra halvan av tjänsten handlar om att granska bygglov och anmälningar fram till beslut om lov eller startbesked som myndighet samt vara ett stöd för privatpersoner och företag. Vi ger dig möjligheten att ständigt förfoga över den allra senaste kunskapen om byggprocessen och dess lagstiftning i en dynamisk miljö. Vi använder ärendehanteringssystemen Bygg-R och har stort stöd av vårt GIS i det dagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning, kunskap om bygglovsprocessen och har inblick i vad myndighetsutövning och granskning mot detaljplan innebär samt har erfarenhet av att jobba administrativt. Du är serviceinriktad och bra på att uttrycka dig enkelt och korrekt i tal och skrift och kan hantera både service- och myndighetsrollerna. Du är utvecklingsorienterad och har god samarbetsförmåga. Arbetet innebär en del problemlösning så att ett kreativt tankesätt och öppet sinne för människor värdesätts. Du ska vara utåtriktad, kontaktskapande och företagsam. Öckerö kommun förstår vikten av och skapar förutsättningar för medarbetarnas utveckling. Interna och externa kompetensutvecklingsinsatser är självklara delar av verksamheten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande: Praktisk erfarenhet av arbete inom plan- och bygglagen. Erfarenhet av politiskt styrd verksamhet. B-körkort är ett plus. ÖVRIGT Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Öckerö kommun
Hemsida: http://www.ockero.se
Ansökan
Ansök senast 8 February (21 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.