På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovsprojektör

Bygglovsprojektör

Som bygglovsprojektör kan man exemplevis projektera villor i grupp, parhus, radhus, kedjehus och flerbostadshus i både planelementsteknik och volymteknik. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kan vara att serva kunder, säljare, fabriker och byggplatser med skisser, bygglovshandlingar, markplaneringsunderlag och presentationsmaterial. Dessutom ansvarar du ofta även för att huvudhandlingar utförs enligt byggsystem, planbestämmelser, gällande lagar och förordningar samt gällande normer och aktuella föreskrifter.

De flesta bygglovsprojektörer ingår i arbetsteam inom teknikavdelningar samt också arbetar ganska kundorienterat genom att samarbeta med projektledare, projektutvecklare och säljare. Bygglovsprojektörer brukar ha många interna och externa kontakter och deltar från början i de olika projekten. Ibland håller de i säljstartmöten samt aktivt medverkar vid projekteringsmöten.

Utbildning

Ingenjörsutbildning på högskolenivå eller en yrkeshögskoleutbildning inom småhusprojektering krävs, alternativt erfarenhet inom småhusproduktion eller motsvarande kompetens. Dessutom krävs det utbildning och/eller arbetserfarenhet av projektering i CAD-miljö och ett intresse för datamiljö.

Vidare krävs det god material- och produktkännedom samt god kännedom om byggsystem för planelement- och volymhus.

Även kunskap och/eller erfarenhet från att ha upprättat bygglovshandlingar kan ställas som ett krav för att få anställning som bygglovsprojektör.

Personliga egenskaper

För att trivas med och lyckas i yrkesrollen som bygglovsprojektör behöver man ha stor social kompetens och vara en kommunikativ och resultatinriktad person som trivs med att arbeta i team samtidigt som man själv driver ditt eget arbete framåt med starkt resultatfokus och ser på egen hand vad som behöver göras och när. 

Länktips

  • SGU - myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige
  • svt.se - asbest totalförbjudet sedan 1982
Visa mer
Visa mindre

19 Lediga jobb

Byggnadsinspektör/Bygglovshandläggare, Upplands Väsby kommun

Arbetsgivare / Ort: Upplands Väsby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-06-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Har du ett stort genuint intresse för samhällsbyggnad och har en förmåga att göra juridiska och estetiska bedömningar? Har du en teknisk kompetens inom byggnation? Vill du vara med och förtäta och utveckla Upplands Väsby kommun? Då har du nu chansen att arbeta hos oss på Byggavdelningen. Vi behöver förstärkas med ytterligare två bygglovshandläggare/byggnadsinspektörer. Som bygglovshandläggare och byggnadsinspektör kommer du att bli en del i vår förvaltning där alla på ett eller annat sätt bidrar till att skapa den fysiska miljön i vår kommun. Vi erbjuder dig Hos oss får du möjligheten att arbeta på en arbetsplats som strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med engagerade medarbetare som skapar trivsel på arbetsplatsen och bra resultat. Här kommer du ha ett meningsfullt arbete med goda villkor, där du är delaktig i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över det du gör.  Du blir en del av arbetat med att skapa trygghet, tydlighet och hållbarhet genom utveckling och ömsesidig respekt. Du får även möjlighet att på ett serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt sätt arbeta för ärenden genom hela prövningsprocessen - allt från bygglov och anmälningar till tillsynsverksamhet enligt PBL. Om oss Byggavdelningen är en del av bygg- och miljökontoret som svarar för hantering av bygglov och annan myndighetsutövning, samt genomför tillsyn i vårt myndighetsuppdrag enligt plan- och bygglagen (PBL). Avdelningen arbetar alltid med fokus på den övergripande samhällsutvecklingen med strävan efter att ha en effektiv och kundorienterad handläggningsprocess. Här arbetar ett engagerat team som diskuterar och delar kunskaper och erfarenheter med varandra, det för att gemensamt bidra till en hög kvalitet med rättssäkerhet och enhetlig tillämpning av PBL. Om tjänsten Som bygglovshandläggare och byggnadsinspektör hos oss får du handlägga ärenden från början till slut. Det innebär att du kommer att granska och bevilja bygglov, hålla tekniskt samråd, göra arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd, samt utfärda start- och slutbesked. Även tillsyn och förhandsbesked kan bli en del av dina arbetsuppgifter. I ditt arbete ingår även att lämna råd och upplysningar i byggfrågor. Det är en viktig uppgift som innebär att du arbetar utåtriktat och har mycket kontakt med byggherrar. Arbetet bedrivs självständigt med stort eget ansvar och i samverkan med dina kollegor. Vi arbetar med ständiga förbättringar. Det innebär att du tillsammans med kollegor utvecklar och förbättra rutiner och processer som rör arbetet, både internt och mot våra medborgare. För att hålla en hög kvalitet i arbetet är omvärldsbevakning, kompetensutveckling och deltagande i projekt självklara delar. Du fattar beslut enligt delegation. Beroende av kompetens och intresse kan andra ansvarsområden vara aktuella. Är du den vi söker? Vi söker dig som har: • Relevant högskoleutbildning, såsom byggnadsingenjör, civilingenjör, arkitekt eller annan utbildningsbakgrund inom husbyggnadsteknik eller samhällsbyggnad (alternativt erfarenhet från byggbranschen som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig för arbetet) • B-körkort för manuell växellåda • Goda kunskaper i relevanta regelverk, främst PBL, PBF och BBR. I det förväntas du ha viss koll på vägledande domar. • Kunna uttrycka dig väl på svenska i båda tal som skrift, utifrån kravet på korrekt formulerade beslut och tydliga motiveringar Det är meriterande om du har: • Erfaren av bygglovsprövning, kommunala beslutsprocesser och/eller myndighetsutövning i allmänhet. • Erfarenheter av ärendehanteringssystemet ByggR Som person är du hänsynstagande och analytiskt. Det innebär att du möter såväl kollegor som kunder med lyhördhet och ett gott bemötande och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla information. Du hanterar uppkomna problem men behöver också ha förmågan att vara trygg, det genom att du ger ett professionellt och sakligt bemötande för att skapa förtroende. För att lyckas i rollen ser vi det som avgörande att du är strukturerad genom att du organiserar och planerar ditt arbete väl. Varmt välkommen med din ansökan! Som anställd i Upplands Väsby kommun Här finner du en arbetsgivare med målsättningen att det ska vara lätt för dig att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. Vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan ditt arbetsliv och din fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner. Mer information finner du på www.upplandsvasby.se/karriar Upplands Väsby kommun Kommunen har omkring 1600 månadsanställda medarbetare inom olika verksamheter. Vi är en arbetsplats med en vision om att attrahera nytänkande, ansvarstagande och motiverade medarbetare. Att arbeta i Upplands Väsby är en merit och investering för framtiden. Kommunen växer och är mitt i ett spännande utvecklingsskede där den moderna småstaden byggs. Vi finns med närhet till Stockholm, Uppsala och Arlanda. Ansökan  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Mångfald  Den viktigaste resursen för att lyckas med vårt uppdrag är motiverade medarbetare med rätt kompetens. Rekryteringsprocessen ska därför vara utformad så att alla bedöms efter sina kvalifikationer. Vi tror att våra medarbetares olikheter bidrar till verksamhetsutvecklingen och ökad attraktionskraft. Finskt förvaltningsområde  Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde. Informera därför gärna om du är finskspråkig.  Annonssäljare  Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Arbetsgivare
Upplands Väsby kommun
Ansökan
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglov- och tillsynshandläggare till Bjuvs kommun

Arbetsgivare / Ort: Bjuvs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?" Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle. Vad jobbar du för? Vill du ha en nyckelroll i en kommun i stark utveckling kan detta vara en chans för dig! I Bjuv kommer du få chans att hjälpa människor att förverkliga sina byggdrömmar och du kommer genom tillsynen bidra till att Bjuv blir en ännu trivsammare kommun att bo och verka i. Du kommer att arbeta med oss på byggnadsförvaltningen, där vi jobbar med bygglov, detaljplaner, strandskydd, bostadsanpassning, tillsyn enligt PBL och geodata. Vi är en liten förvaltning med god sammanhållning och här kommer du att få möjlighet att vara med i så väl stora som små projekt. På bygglovsenheten kommer du få arbeta tillsammans med två bygglovshandläggare och en byggnadsinspektör/tillsynshandläggare. Bjuvs kommun satsar mycket på trivsamma boendemiljöer och därför har vi en hel tjänst som arbetar med tillsyn, uppdelat på två personer. Byggnadsförvaltningen arbetar också aktivt med att digitalisera verksamheten för bättre service och ökad kvalitet. Du kommer alltså få ett varierat uppdrag där du har stor möjlighet att påverka din roll! Din arbetsplats kommer att vara på kommunhuset, som bara ligger ett stenkast från pågatågstationen. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER I denna roll kommer du arbeta som handläggare av bygglov och bygganmälningar, men också med tillsyn enligt PBL tillsammans med en kollega. Eftersom Bjuv är en liten kommun lär du även få hjälpa till med andra frågor förvaltningen arbetar med. En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge råd till de som vill bygga. Du fattar självständiga beslut i enlighet med gällande delegationsordning och förbereder och föredrar ärenden inför beslut i byggnadsnämnden. Som bygglovs- och tillsynshandläggare krävs ett nära samarbete med kollegorna på förvaltningen, med andra tjänstepersoner inom kommunen, politiker, medborgare, konsulter och andra myndigheter. Du arbetar kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser samt att alltid ge medborgarna hög service och ett professionellt bemötande. KVALIFIKATIONER Du har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning. Du har något/några års erfarenhet av bygglovshandläggning och/eller tillsyn, gärna från kommunal verksamhet, och det är förstås en stor fördel om du har arbetat med både tillsyn och bygglov. Du har bra kunskaper inom Plan- och bygglagen och gärna även Boverkets byggregler. Har du erfarenhet av att arbeta med EDP Vision och Geosecma är det ett plus. Du ser till att hålla dig uppdaterad inom området. Du är en lagspelare som också har förmågan att arbeta självständigt. För att fungera i gruppen behöver du vara en relationsbyggare som ser lösningar framför problem och som har ett flexibelt förhållningssätt. I pressade situationer behåller du lugnet och ett realistiskt perspektiv på situationen. Vi värdesätter högt att du känner ett starkt ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att genomföra ditt uppdrag. Det är viktigt att du kan strukturera och planera ditt arbete och att du samarbetar väl med kollegorna inom bygglovsgruppen, men även med kollegor i övriga delar inom kommunen. En bygglovshandläggare hjälper människor att förverkliga sina drömmar och behöver kunna visa på möjligheter i de fall ett bygglov inte kan beviljas. Du vinnlägger dig om att ge god service. Ett gott och professionellt bemötande och en förmåga att anpassa sin kommunikation till den du möter är nödvändigt. Du talar och skriver flytande svenska och du har körkort (B). Som person är du med andra ord lika intresserad av att arbeta med människor som med byggfrågor. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. ÖVRIGT Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag. Känslan skapar Familjen Helsingborg. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. familjenhelsingborg.se
Arbetsgivare
Bjuvs kommun
Ansökan
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ödeshögs kommun söker bygglovshandläggare/byggnadsinspektör

Arbetsgivare / Ort: Ödeshögs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-06-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Ödeshögs kommun är beläget i sydvästra Östergötland, med Omberg i norr, Vättern i väster, den bördiga östgötaslätten i öster och Holavedens djupa skogar i söder. Genom kommunen går E4:an som möjliggör att du enkelt når både Linköping och Jönköping på 40 minuter med bil. I Ödeshögs kommun bor ca 5400 invånare och kommunen är med sina ca 400 tillsvidareanställda inom fem olika förvaltningar kommunens största arbetsgivare. Vi är stolta över vår kommun och våra medarbetare av flera skäl. 30 % av maten till äldreomsorg- och skola är lagad på lokalproducerade råvaror, vår sjukfrånvaro ligger under rikssnittet och är bland de tre lägsta i länet, och Ödeshögs kommun rankades på plats 55 av 290 av Sveriges näringsliv 2020. Detta och mycket mer gör Ödeshög till en attraktiv kommun att både bo och verka i. Ödeshögs kommun är en liten kommun med stora möjligheter. Vi har korta beslutsvägar, ett gott företagsklimat och goda möjligheter till rekreation. Välkommen till oss! Om jobbet Vi söker nu en bygglovshandläggare/byggnadsinspektör som vill vara med och utveckla Ödeshögs kommun. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med trevliga kollegor och ett spännande arbete. Plan- och byggenheten, som ingår i samhällsbyggnadsförvaltningen, ansvarar för bygglov, detaljplaner, mark- och exploatering, kommunikationer, fiber, kart- och GIS-frågor samt övergripande planering. I samhällsbyggnadsförvaltningen ingår också kultur- och fritidsenheten. Vi har även ett nära samarbete med övriga verksamheter inom kommunen, bland annat med miljö, tekniska och näringsliv. Ödeshögs kommun satsar, genom flera pågående projekt, på att öka bostadsbyggandet och utveckla hela kommunen. Arbetsbeskrivning I ditt arbete tar du vid ärendet från att det har inkommit, till slutbesked utfärdas. Du kommer att handlägga olika typer av ärenden såsom bygglov, förhandsbesked, anmälan, tillsyn, strandskydd och bostadsanpassningsärenden. Detta kräver att du är flexibel i ditt arbetssätt och jobbar strukturerat. Du kommer att ha en viktig roll gentemot allmänhet, exploatörer och verksamhetsutövare genom att informera och ge råd i bygglovsfrågor. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du är en bra lagspelare. Vi är en liten grupp som arbetar med plan- och byggfrågor och vår målsättning är att hela tiden arbeta med verksamhetsutveckling. Vi värderar därmed nytänkande och effektivisering i arbetssätt. Kvalifikationer Vi söker dig som vill vara med att utveckla Ödeshögs kommun. Du bör ha tidigare erfarenhet av bygglovshandläggning och vara väl insatt i plan- och bygglagen, Boverkets byggregler, plan- och byggförordningen med mera. Du har en utbildning som byggnadsingenjör, bygglovshandläggare eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdig. Du är bra på service och bemötande samt har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har även intresse för gestaltningsfrågor. B-körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektering, byggande eller om du är certifierad kontrollansvarig enligt PBL. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Mer information och ansökan Tjänsten är heltid, tillsvidareanställning. Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse. Ödeshögs kommun individuell lönesättning. Vill du veta mer om tjänsten kontaktar du samhällsbyggnadschef Rebecka Bäck, 0709-57 32 42 , [email protected] Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV/meritförteckning senast 210801. Till din ansökan vill vi att du bifogar kopior från examensbevis från högskola och/ eller universitet som styrker dina meriter i CV. Vi tar helst emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi kommer kontinuerligt att gå igenom ansökningshandlingar och kalla tillintervjuer under ansökningstiden. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av externa rekryterings- och/eller annonseringsföretag.   Ödeshög, en trygg plats där det är extra gott att bo, leva och verka. Ur bördig jord, rika skogar och klart vatten bygger vi framtiden tillsammans.
Arbetsgivare
Ödeshögs kommun
Hemsida: http://www.odeshog.se
Ansökan
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygg- och miljöenheten söker bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Finspångs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 5 augusti (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Vill du jobba med oss? Vad kan vi erbjuda dig? Bygg- och miljöenheten arbetar i huvudsak med myndighetsutövning inom områdena bygglov, miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel. På enheten är även kommunens energirådgivning placerad. Enheten har idag totalt 18 medarbetare varav 15 tillsvidareanställda och präglas av stort engagemang och bred kompetens. Byggfunktionen ansvarar för myndighetsutövning enligt främst plan- och bygglagen men även enligt miljöbalken i form av strandskydd.  Då en av våra medarbetare ska flytta till annan ort så söker vi nu en bygglovshandläggare till vårt härliga gäng. Dina framtida arbetsuppgifter Som bygglovhandläggare hos oss kommer du att arbeta med myndighetsutövning enligt plan- och bygglagen och till viss del miljöbalken genom att granska och handlägga inkomna ärenden. I dina arbetsuppgifter ingår det bland annat handläggning av bygglov, bygganmälan, rivningslov, marklov, förhandsbesked och strandskyddsdispenser. Tjänsten kan till viss del komma att utformas utefter tidigare erfarenheter och intresse. Arbetet sker både i grupp och enskilt. Rollen innebär också En stor del av arbetet innebär också att ha en god kontakt med allmänheten och näringslivet genom att svara på frågor, åka ut på platsbesök och vägleda dem från ansökan till beslut. Arbetet ställer krav på både integritet och hög serviceanda samt ett förhållningssätt som borgar för rättssäkerhet och likställighet för medborgare och företag. Vi använder ärendehanteringssystemet EDP Vision. Vem är du? Vi söker dig som: Har en byggnadsingenjörsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har dokumenterad erfarenhet som bygglovhandläggare/-inspektör. Har hög serviceförmåga och är skicklig på att kommunicera såväl positiva som negativa besked. Kan strukturera och prioritera om med kort varsel om förutsättningarna förändras. Är positiv, lugn och gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Är flexibel och serviceinriktad. Innehar B-körkort. Dokumenterad kunskap inom strandskydd, byggnadsvård eller erfarenhet av att arbeta i EDP Vision är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan platsannonsens slutdatum. Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit ett gemensamt mål att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Finspångs kommun
Ansökan
Ansök senast 5 augusti (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker erfarna bygglovhandläggare

Arbetsgivare / Ort: Halmstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 7 augusti (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Bygg- och miljöförvaltningen ska genom sitt uppdrag möjliggöra en god livsmiljö för invånare, besökare och näringsidkare i ett växande Halmstad. Organisationen är i ett starkt utvecklingsskede både gällande service och som en viktig aktör i att bygga en hållbar kommun. Vi strävar efter ett processorienterat arbetssätt samt serviceperspektiv. Våra ambitioner är höga och nu söker vi dig som vill vara med på förvaltningens resa att bidra till att vi är en myndighet som man vill ha och göra med och genom detta också hjälpa människor att uppfylla sina drömmar. Halmstads kommun har höga ambitioner och söker efter erfarna bygglovshandläggare som kan hjälpa till att utveckla bygglovsverksamheten. Öga för rum, detaljer och god arkitektur samt kunna leverera det lilla extra i kundens ögon oavsett beslut. ARBETSUPPGIFTER Som bygglovhandläggare är dina främsta arbetsuppgifter handläggning av bygglov, förhandsbesked samt svara på olika typer av remisser. I rollen tar du ansvar för arkitektoniska och kulturhistoriska värden och ser till att nybyggnationen följer gällande lagstiftning. Rådgivning och service är andra viktiga arbetsuppgifter då många kontakter med olika delar av samhället ingår i rollen. De flesta bygglovsbeslut fattar du på delegation, men även att skriva fram ärenden till byggnadsnämnden ingår i uppdraget. Arbetet bygger på nära samarbete med kollegor, främst bygglovshandläggare, bygglovsingenjörer och tillsynsutredare, men även med andra avdelningar och förvaltningar inom kommunen. Som bygglovhandläggare hos oss är du och ditt arbete genom beslut och rådgivning med och bidrar till arbetet av Halmstads kommuns samhällsbyggnadsutveckling. KVALIFIKATIONER Vi ser gärna att du är högskoleutbildad arkitekt, jurist, bygglovhandläggare, byggnadsingenjör eller har en utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig. Du bör ha varit verksam inom bygglov eller arkitektur i minst 3 år, längre än så är meriterande. Vi sätter stort värde på att du har ett positivt och serviceinriktat arbetssätt och att du förstår vikten av att sätta kunden i fokus och kunna samarbeta. För att trivas i rollen tror vi att du är strukturerad, trygg i dig själv samt pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Du är lyhörd för gemensamma ställningstaganden, har inga problem med att ta egna initiativ och fatta väl underbyggda beslut. Du har goda kunskaper om plan- och bygglagen (PBL), plan- och byggförordningen (PBF), Boverkets byggregler samt annan relevant lagstiftning och kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift. Andra språk är meriterande. Vi arbetar med ByggR som ärendehanteringssystem. Körkort är ett krav. Hos bygg- & miljöförvaltningen tillämpas flextid, vi arbetar helt digitalt genom hela processen, du har även möjlighet till 5 extra semesterdagar samt att du blir en del av ett gott gäng med högt i tak och låg prestige som jobbar för varandra i ett av samhällbyggnadsprocessen absolut viktigaste yrken. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 33-34, men det kan ske tidigare då löpande urval sker. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Halmstads kommun
Ansökan
Ansök senast 7 augusti (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.