På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovsprojektör

Bygglovsprojektör

18 Lediga jobb

Bygglovsingenjör

Arbetsgivare / Ort: Nässjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Samhällsplaneringskontoret i Nässjö söker en bygglovsingenjör. Du kommer att få jobba i en naturskön kommun som ligger högst upp på det småländska höglandet. Nässjö är en järnvägsknut med goda kommunikationer åt alla väderstreck. Kommunen har drygt 30 000 invånare och befolkningskurvan pekar uppåt. Samhällsplaneringskontoret består av cirka 30 personer fördelade på tre enheter; miljö, plan- och bygg samt karta. Samhällsplaneringskontoret ansvarar för kommunens arbete med bland annat fysisk planering, bygglov, tillsyn, miljö- och hälsoskydd samt kart- och mätverksamhet. På plan- och byggenheten arbetar 10 personer med fysisk planering, stadsmiljöprojekt, bygglov, tillsyn, energirådgivning, bostadsanpassning med mera. En stor fördel med organisationen är det nära samarbetet mellan enheterna och mellan fysisk planering och bygglov. ARBETSUPPGIFTER Du kommer främst få arbeta med handläggning av förhandsbesked, bygglov, anmälan och tillsyn. Som bygglovsingenjör hanterar du även den byggnadstekniska granskningen och därmed får du följa ärendet från inkommen bygglovsansökan till färdigt projekt. Huvudsakligen innebär det arbete på kontor men du gör också många besök på olika platser i kommunen. Du handlägger självständigt i nära samarbete med och stöd av flera andra kollegor med samma uppgifter. Vi har återkommande träffar i veckan där vi fördelar och diskuterar hanteringen av olika ärenden. En stor del av arbetet involverar kontakt med allmänhet och sakägare. Tjänsten innebär spännande och komplexa frågeställningar och många sociala kontakter, både internt och externt. Förutom ett nära samarbete med kollegorna på kontoret jobbar du aktivt tillsammans med andra förvaltningar och kommunens bolag. En viktig del i arbetet är att ge råd, stöd och information till allmänhet och företag och i samverkan med övriga kommunanställda verka för en hög service. I uppgifterna ingår att skriftligt och muntligt presentera ärenden för nämnden. KVALIFIKATIONER Du som söker bör ha relevant högskoleutbildning inom byggområdet. Eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du goda kunskaper i plan- och bygglagen, samt utbildning och/eller erfarenhet av handläggning av ärenden och tillämpning av lagen är det meriterande. För att lyckas i rollen ska du tycka det är intressant att hantera juridiska frågeställningar och tillhörande handläggning. Det är även en fördel om du har intresse och utbildning inom arkitektur och gestaltning. Som person är du lyhörd och har förmåga att kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Du behöver ha en pedagogisk och rak kommunikation i dina möten med olika aktörer. Du är serviceinriktad, strukturerad och har en positiv inställning samt förmåga att arbeta snabbt och noggrant, både självständigt och i grupp. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. God datorvana är en förutsättning för rollen eftersom vår ärendeprocess är digital. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Eftersom det ingår platsbesök i tjänsten är det ett krav att du innehar B-körkort ÖVRIGT För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Nässjö kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Kristianstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi vet att arbetsglädje och stolta medarbetare behövs för att uppnå riktigt bra resultat. Glädje skapas genom delaktighet, öppenhet, utvecklingsmöjligheter och ett tydligt uppdrag. Den enskilda medarbetarens engagemang, kunskaper och kreativitet är viktiga förutsättningar för verksamhetens utveckling och vi försöker skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta tillvara allas olika kompetens. Bygglovsverksamhetens digitaliseringsresa är påbörjad, men vi har flera spännande och stora kliv längs den vägen framför oss. ARBETSUPPGIFTER Som bygglovshandläggare varvar du självständigt arbete med samtal, möten och besök ute på plats i kommunen. Det innebär bland annat kontakt med privatpersoner som ska genomföra sitt livs projekt och bygga drömbostaden, företagare som vill utvidga sin näringsverksamhet och bostadsbolag som ska utveckla nya bostadsområden. Som bygglovshandläggare är din huvudsakliga uppgift att granska lovansökningar, säkerställa att dessa uppfyller de lagkrav som ställs för en god och hållbar byggnation samt att vägleda medborgaren till en sådan. Arbetet innebär också dialog och samarbete med andra kommunala förvaltningar för att tillsammans skapa bra och tydliga förutsättningar för medborgarnas behov i samband med byggnationen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskoleutbildning inom arkitektur, samhällsbyggande, bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Det är meriterande om du också har erfarenhet av handläggning av lov enligt plan- och bygglagen (PBL) i kommunal verksamhet. Du har lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och kan anpassa ditt språk efter mottagaren. Du är rak, tydlig och pedagogisk i din kommunikation och försäkrar dig om att ditt budskap har nått fram. Vidare har du förmåga att inspirera och stödja kollegor i arbetet. Som bygglovshandläggare är det viktigt att du är trygg som person, konsekvent, har god självinsikt och ett pedagogiskt förhållningssätt. Du behöver vara lösningsorienterad, handlingskraftig och ta ansvar för ett resultat med hög kvalitet. Tjänsten kräver B-körkort. ÖVRIGT Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att planera den fysiska miljön i kommunen och arbetar med bygglov, planering av framtida bebyggelse, lantmäteri och geografisk information. Vi ansvarar också för att ge tillstånd och bedriva tillsyn i syfte att skydda hälsa och miljö. Vi drivs i vårt arbete av en vilja att bidra till utveckling, såväl våra kollegors som dem vi är till för samhället och medborgarna. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Arbetsgivare
Kristianstads kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare - vikariat

Arbetsgivare / Ort: Varbergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som har erfarenhet och engagemang i arkitektur och byggfrågor. Hos oss kommer du att arbeta med att handlägga bygglov och anmälningsärenden. I arbetsuppgifterna ingår också att lämna råd och information till våra kunder om byggfrågor samt i förekommande fall tillsynsärenden. Du ser fördelarna med att samarbeta med andra, att arbeta tillsammans med kollegor inom förvaltningen och över förvaltningsgränserna. Du har i ditt arbete nära kontakt med allmänheten, konsulter, byggnadsentreprenörer, andra myndigheter och kollegor inom kommunen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ärenden inom plan- och bygglagen samt arbete på en stadsbyggnadsförvaltning. Du förväntas vara kreativ, noggrann, serviceinriktad, ha förmåga att prioritera och ha god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och strävar efter mångfald och en jämn könsfördelning bland våra anställda. Därför ser vi gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenheter till tjänsten. Körkort B är ett krav. Erfarenhet krävs. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Arbetsgivare
Varbergs kommun
Ansökan
Ansök senast 20 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Tillsynshandläggare "Projekt tillsyn"

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Som tillsynshandläggare arbetar du i huvudsak med tillsyn inom plan- och bygglagens område samt med strandskyddstillsyn enligt miljöbalken och enkelt avhjälpta hinder. Du arbetar nära hela bygglovsprocessen tillsammans med dina kollegor på byggavdelningen. Du har ofta kontakt med såväl fastighetsägare som allmänhet. Dina ärenden kan spänna över hela processen från stort till smått. I rollen som tillsynshandläggare bör du känna dig trygg i din förmåga att påverka, förklara samt hantera intressekonflikter genom tydliga och sakliga resonemang. Byggavdelningen är organiserad i fem enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare. Nu söker vi dig som vill vara delaktig i vårt "Projekt tillsyn". De senaste åren har våra tillsynsärenden ökat i staden och vi har nu fått möjligheten att skapa ett projekt. Tillsyn är ett av stadsbyggnadskontorets fokusområden under kommande år. Vi söker en tidsbegränsad tillsynshandläggare under 12 månader. Du kommer att komplettera vårt nuvarande team på tillsynshandläggare och en koordinator. I detta projekt kommer ni att bidra till ett av stadsbyggnadskontorets grunduppdrag. KVALIFIKATIONER Du som söker har relevant utbildning för uppgiften och/eller erfarenhet från denna eller liknande arbetsuppgifter. Det är ett krav att du har juridisk kunskap inom plan- och bygglagen, miljöbalken och förvaltningslagen. Det här myndighetsarbetet kräver att du är tydlig, strukturerad och har en personlig mognad. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du behöver ha hög social kompetens och ha lätt för att samarbeta med både arbetskamrater och kunder. Du är en servicemedveten person med god förmåga till framdrift och du uttrycker dig väl i både tal och skrift. Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss inom teamet och byggavdelningen i stort att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Känner du igen beskrivningen av dig? Blev du lockad av att ta nästa steg, känna att du gör en viktig insats? Då vill vi se din ansökan! ÖVRIGT Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 23 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovkoordinator "Projekt tillsyn"

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovsprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Byggavdelningen är organiserad i fem enheter och består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare. Som bygglovkoordinator i vårt tillsynsprojekt kommer du att arbeta som koordinator specifikt för tillsynsärenden. Som koordinator har man framdrifts- och samordningsansvar för teamet. Samtliga koordinatorer arbetar teamutvecklande och coachande med ansvar för bland annat: • Förberedelser inför handläggning samt uppföljning och bevakning av teamens ärenden • Handläggning av enklare ärenden • Att svara på frågor från kund via mail och telefon • Samarbete med övriga koordinatorer på enheten för att säkra ärende-balansen/fördelningen på avdelningen, diskutera arbetssätt, rutiner och processer • Övrig bygglovadministration KVALIFIKATIONER Vi söker en engagerad och servicemedveten koordinator som gillar att arbeta tillsammans med andra. Du är trygg i dig själv och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har vana av att leda en grupp och är bra på att samordna, fördela och prioritera mellan uppgifter och ansvar. Som koordinator leder du team att arbeta proaktivt och resultatinriktat genom att vara inspirerande och ha ett coachande förhållningssätt. Du som söker har högskoleutbildning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du tidigare arbetat med bygglovsprocessen. Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Varmt välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan!
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 23 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.