På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

Som bygglovshandläggare handlägger du bygg-, mark- och rivningslov och anmälningspliktiga ärenden, i byggenhetens uppdrag ingår även tillsyn enligt PBL

Bygglovshandläggare håller ofta självständigt möten, där de som berörs av en nybyggnation eller ombyggnation träffar handläggaren. Bygglovshandläggaren beslutar om kontrollplaner, sköter uppföljning, utövar tillsyn och utfärdar slutbevis samt ger information och rådgivning till allmänheten. 

Arbetet innebär även många kontakter med byggherrar, entreprenörer och konsulter. Du kan även genomföra tekniska samråd med arbetsplatsbesök och utfärdar start- och slutbesked för byggnation.

Utbildning

Utbildning finns inom Yrkeshögskolan och omfattar oftast mellan ett års (200-yhp) eller två års (400-yhp) skolförlagda heltidsstudier. Vissa utbildningar finns även på deltid eller distans.

Yrkeshögskoleutbildning till bygglovshandläggare kan ges på deltid eller heltid och finns både som distans och som skolförlagd utbildning. 

Grundläggande utbildning finns bl a på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Framtidsutsikter

Med omfattande nybyggnationer av både bostäder och infrastruktur ökar behovet av att anställa fler bygglovshandläggare, samtidigt som många nu verksamma bygglovshandläggare närmar sig pensionsåldern.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

10 Lediga jobb

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Skellefteå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
I Skellefteå händer det mycket nu. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen. Det byggs och planeras som aldrig förr. Nya bostäder, etableringar och planer tar form. Vi tror att mycket kommer att vara annorlunda om bara några år. Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. I både tätort, samhälle och by. Det är inte tvärenkelt. Prioriteringar av tid, kompetens och engagemang är sällan det. Men vi kan lova att det nästan alltid kommer att vara värt det. Vi jobbar ju mest av allt för andra och varandra. Då är den där känslan av att ha gjort skillnad rätt svårslagen. På byggverksamheten är vi idag 19 medarbetare, varav 8 handlägger bygglov. Vi söker nu ytterligare en bygglovshandläggare som vill vara med och bidra till ett växande Skellefteå. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som bygglovhandläggare hanterar du ansökningar om bygglov, strandskyddsdispens och tillsyn enligt plan- och bygglagen. Du arbetar varierat och utåtriktat med att informera och ge råd till företag och medborgare i möten, via telefon, mejl och webb. Du kommer samarbeta med dina kollegor på bygglov, med andra tjänstepersoner inom kommunen, politiker, medborgare, konsulter samt andra myndigheter. Som handläggare arbetar du kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser samt att alltid ge medborgarna hög service och ett professionellt bemötande, på ett rättssäkert sätt. Vi har ett starkt fokus på hållbarhet och att bli helt digitala. Hos oss får du självständigt och i samråd med dina kollegor ansvara för hela processen från inkommen handling till beslutsfattande enligt gällande lagstiftning och där kan bland annat ingå: • Handlägga bygglovsärenden utifrån stöd i lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala policys. • Handlägga tillsynsärenden. • Ge råd om bygglov till allmänhet, företag och andra delar av kommunen. Här kan det ingå att ta fram riktlinjer och pedagogiskt material. • Arbeta med hela uppdragskedjan från inkommen ansökan till slutbesked. Förbereder och föredrar ärenden inför beslut i nämnden. • Göra bedömningar av ärenden utifrån ett gestaltnings- och översiktplaneringsperspektiv samt exempelvis bidra i arbetet med detaljplaner eller markanvisningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning byggingenjör, samhällsbyggnad eller arkitektur eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har goda kunskaper i lagstiftningen inom ansvarsområdet; främst plan- och bygglagen. Det är meriterande om du har arbetat med handläggning av bygglov. Kanske har du även särskild kompetens inom ansvarsområdet, exempelvis; gestaltning, kulturmiljö, GIS, tillgänglighet eller träbyggnad. God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift är ett krav. Vårt tryck på ärenden förutsätter att du kan arbeta välorganiserat och självständigt i en tillitsbaserad organisation. Du är noggrann, strukturerad och fattar välgrundade beslut. Du är trygg och prestigelös som person och kan beroende på situation vara såväl lyhörd och serviceinriktad som tydlig. Nyfiken och intresserad av att lära är en fördel. Du har ett intresse att förmedla och föra dialog kring gestaltnings- och stadsbyggnadsfrågor. ÖVRIGT Samhällsbyggnad ser till att gator och torg, samhällen och bostadsområden fungerar så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Uppdraget omfattar planering, rådgivning, tillsyn och en hel del långsiktiga utvecklingsfrågor med koppling till fysisk planering, gator och parker, transport och service, räddningstjänst, sotning samt vatten och avfall. Med teknik av god kvalitet och mångfald, både sett till verksamhetsområden, personal och teknisk utveckling, gör vi ett växande Skellefteå möjligt. Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/ Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Arbetsgivare
Skellefteå kommun
Ansökan
Ansök senast 3 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Sommarpraktik - Bygglovhandläggare

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Stadsbyggnadskontoret har under många år erbjudit sommarpraktik till studenter inom våra olika yrkesområden. På så sätt får du som studerande möjlighet att under din studietid få praktisk yrkeserfarenhet. Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Byggavdelningen är organiserad i fyra enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare. Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av att supportera bygglovhandläggare och byggnadsinspektörer i deras arbete. Bygglovhandläggare granskar bygglovsansökningar utifrån bestämmelser. Som bygglovhandläggare ingår också att på delegation fatta beslut om bygglov, ge service till allmänheten i form av råd och upplysningar. Byggnadsinspektören deltar i hela lovprocessen och handlägger start- och slutbesked. Du som praktikant kommer även att inventera bygglov inom vissa områden i staden. Ni kommer utöver detta få hjälpa till med vissa ordinarie arbetsuppgifter och på så vis få en inblick i arbetet som bygglovhandläggare. KVALIFIKATIONER Du studerar arkitektur och du bör ha avslutat ditt andra år på din utbildning. Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter. Vi anser att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 4 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare till Tyresö kommun

Arbetsgivare / Ort: Tyresö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 5 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Vad vi gör och vill Är du rätt person hos oss? Nu söker vi en bygglovshandläggare till vår bygglovsenhet på kommunens samhällsbyggnadskontor. Tillsammans med tre bygglovshandläggare, fyra byggnadsinspektörer, två tillsynshandläggare och fyra bygglovskoordinatorer skapar vi en rättssäker bygglovsprocess för Tyresö kommun. Dagens 48 000 kommuninvånare ska bli 60 000 invånare år 2035, vilket innebär att vi är en expansiv kommun med en stor projektportfölj. Här kan du läsa mer om våra projekt i Tyresö, http://www.tyreso.se/stadsutveckling Om tjänsten Som bygglovshandläggare kommer du självständigt att handlägga och fatta beslut i bygglov- och anmälningsärenden. Vid behov kommer du att vara föredragande i byggnadsnämnden. Du kommer ha en rådgivande roll till allmänheten, byggaktörer, konsulter samt internt inom kommunen, i frågor gällande plan- och bygglagstiftningen, arkitektur och gestaltningsfrågor och i viss mån strandskyddsfrågor. Som bygglovhandläggare är du lösningsfokuserad och trivs med att självständigt planera och driva ditt arbete framåt. Du tar eget ansvar och bidrar till enhetens och förvaltningens gemensamma arbete. Som medarbetare på bygglovsenheten förväntas du bidra i enhetens gemensamma utvecklingsarbete med till exempel processkartläggningar samt mall- och rutinfrågor. Du har lätt för att samarbeta, är engagerad och kvalitets- och resultatmedveten. Du har ett gott bemötande, är serviceinriktad och noggrann. Som bygglovshandläggare är det viktigt att ditt arbete präglas av hög rättssäkerhet och att du har engagemang för tillämpning av aktuell lagstiftning. Du ska vara en god kommunikatör av myndighetskrav på ett sakligt och lättförståeligt sätt. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vem är du? Vi söker dig med examen från relevant högskoleutbildning inom samhällsbyggnad, exempelvis arkitekt, bebyggelseantikvarie eller samhällsplanerare. Alternativt har du yrkeshögskoleutbildning som bygglovshandläggare eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren anser relevant. Du har dokumenterad erfarenhet samt god kännedom om plan- och bygglagstiftningen. En fördel är om du har arbetat med bygglovshandläggning i kommunal verksamhet. Eftersom att du i din vardag kommunicerar med många olika målgrupper ser vi att du har mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift. Bygglovshandläggningen är en digital process vilket ställer krav på att du arbetar obehindrat i digitala miljöer. Utöver kompetens och erfarenheter söker vi dig med intresse att vara med och utveckla Tyresö kommun. Du är strukturerad serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. B-körkort är ett krav. Eftersom vi är måna om att hitta rätt person för tjänsten kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vad erbjuder vi? Hos oss erbjuds du en stimulerande arbetsplats där du får möjlighet att utvecklas och ta ansvar. Här hittar du kollegor som drivs av engagemang och beslutsvilja. Vi arbetar gemensamt med att utveckla och forma vår verksamhet och strävar efter att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Som anställd i Tyresö kommun erbjuds du subventionerad friskvård, årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet till distansarbete. Kommunen har också ett satellitkontor på Södermalm, vilket möjliggör arbete och möten i en nyskapande konstellation, som ett komplement till den traditionella arbetsplatsen i kommunhuset. Varmt välkommen med din ansökan senast 2021-03-05. Intervjuer kan komma att ske löpande. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon: Enhetschef, Jonas Hed, tel; 08-578 299 94, mejl; [email protected] Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Arbetsgivare
Tyresö kommun
Ansökan
Ansök senast 5 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovsamordnare till Trafikkontoret

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 400 kompetenta medarbetare, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden. Avdelningen Trafikplanering har cirka 80 engagerade, erfarna och sakkunniga medarbetare som idag är fördelade på fem enheter. Inom avdelningen hanteras allt från strategisk trafikplanering till ansvar för att våra trafik- och gatumiljöer ska fungera i vardagen. Vi arbetar även med innovation och ny teknik. Vi driver ett samlat arbete för att öka trafiksäkerhet, framkomlighet, trygghet och attraktivitet för stadens samtliga gatumiljöer och olika offentliga rum. Arbetet omfattar både ombyggnation av befintliga miljöer och planering av det som är nybyggnation. En viktig del av arbetet är att göra avvägningar och prioriteringar mellan olika intressen och stadens olika mål. Inom ramen för stadens bostadsmål arbetar vi också med trafikplaneringsarbetet i de tidiga stadsbyggnadsprocesserna. Nu söker vi dig som vill ansvara för samordning av våra inkomna bygglovsremisser. Det är en viktig roll som kräver effektivitet, noggrannhet och tydlighet. Vill du vara en viktig del i att Stockholms stad utvecklas och förnyas? Då får du gärna läsa mer nedan om vad som krävs. Vi erbjuder dig • ett arbete i en stimulerande miljö där du får möjlighet att planera och styra din egen tid i hög utsträckning • en arbetsgrupp som präglas av arbetsglädje, stolthet och kunskapsutbyte • en central arbetsplats i Tekniska Nämndhuset på Kungsholmen • flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling • goda motionsmöjligheter i närliggande anläggning samt friskvårdsbidrag. Uppdraget som bygglovsamordnare Du ansvarar för att inkomna bygglovsremisser från Stadsbyggnadskontoret skickas vidare till berörda avdelningar på Trafikkontoret. Du samlar in och granskar svaren som du sedan sammanställer och återremitterar tillbaks till Stadsbyggnadskontoret. Det är ett konstant inflöde av remisser med toppar oftast inför semestertider. Du är den som ser till att du får svar i tid och att svaren som du får är tillräckliga för att göra en korrekt sammanställning. Du för statistik, diarieför och underhåller rutiner. Du kommer också 1-2 gånger per termin hålla i introduktionsutbildningar för nyanställda på kontoret och för handläggare på Stadsbyggnadskontoret. Du är den som kommer ha det här som din huvuduppgift men du har en kollega som också hjälper till med remisserna. Andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Din kompetens och erfarenhet Du som söker har: - flerårig och aktuell erfarenhet av att arbeta med administrativa frågor inom samhällsbyggnad - erfarenhet av office 365 Det är meriterande om du har vana av att hålla i utbildningar och att du arbetat med remisser kopplat till bygglovsprocessen. Som person är du van att arbeta mot givna mål och du driver på tills resultat är uppnådda. Du är engagerad och lyhörd, har gott omdöme och arbetar bra nära andra människor. Vidare har du god förmåga att planera ditt arbete och hålla deadlines. För att lyckas i den här rollen behöver du vara smidig i din kommunikation samtidigt som du är noggrann med att få de svar du behöver i utsatt tid.  Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Välkommen med din ansökan. Övrigt Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Stadsbyggnadskontoret söker bygglovhandläggare med arkitektbakgrund

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. På bygglovsavdelningen arbetar ca 100 medarbetare. Avdelningen arbetar aktivt för att förbättra processer och skapa en bra arbetsmiljö. Avdelningen består av fem geografiska enheter samt en tillsynsenhet och enheten för bostadsanpassning. Nu söker vi dig med arkitektbakgrund och som vill arbeta som bygglovhandläggare där du använder din erfarenhet och kunskap i en ny roll. Arbetsuppgifter Till bygglovavdelningen söker vi nu dig med ett antal års erfarenhet som arkitekt inom byggprocessen för handläggning av bygglovsärenden enligt plan- och bygglagen. Arbetet innebär många kontakter med sökanden, byggaktörer, byggföretag och arkitekter. Du har även interna kontaktytor på kontoret då vi arbetar med andra avdelningar, exempelvis planavdelningen. Du kommer även att vara ett stöd till övriga kollegor på bygglovsavdelningen, i synnerhet kring gestaltningsfrågor. Du ansvar självständigt för dina ärenden samtidigt som du samarbetar nära kollegorna på din enhet och arbetar tillsammans i team. Avdelningen är mitt inne i ett digitaliseringsarbete där du förväntas delta aktivt och vara med i projektgrupper och bidra till vidare verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - magister- eller masterexamen inom arkitektur  - flerårig erfarenhet av bygglovsprocessen i antingen kommunal eller privat regi  - goda kunskaper i PBL och tillämpningen av lagstiftningen - goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift. - god digital kompetens Vi lägger stor vikt vid följande kompetenser i denna rekrytering: För att lyckas i din roll behöver du ha en hög personlig mognad och integritet samt trivas med att både arbeta självständigt och i team. Du är van att arbeta mot givna mål, fokusera på resultat och driva processer vidare tills mål är uppnådda. Vi ställer höga krav på din förmåga att fokusera på rätt saker samt göra avväganden mellan kvalitet och kvantitet. Du är självgående, strukturerad och har en god administrativ förmåga. Rollen kräver även att du kommunicerar på tydligt och pedagogiskt sätt samt säkerställer att budskap når fram till alla berörda parter. Utöver detta söker vi dig som ser till verksamheten som helhet och tar hänsyn till det större perspektivet. Du har en mycket god samarbetsförmåga, ett intresse för att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Vad vi erbjuder På Stadsbyggnadskontoret blir du en viktig del av en myndighet i förändring där vi alla är professionella, lösningsorienterade med helhetssyn och arbetsglädje! Vi erbjuder dig en inspirerande och lärande arbetsplats där du får goda möjligheter att utvecklas och lära nytt. Som medarbetare hos oss på Stadsbyggnadskontoret kan vi erbjuda: - utvecklande och självständiga arbetsuppgifter - kompetenta och kreativa kollegor - relevant kompetensutveckling i den dagliga verksamheten och i form av - föreläsningar/seminarier - generösa flextidsramar - friskvårdsbidrag/friskvårdstimme och andra rabatter på olika aktivitetsmöjligheter - möjlighet till semesterväxling och föräldrapenningtillägg Välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Knivsta kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete som bygglovshandläggare med stort eget ansvar. Dina arbetsuppgifter blir huvudsakligen handläggning av bygglov och förhandsbesked. Arbetet innebär många kontakter med sökanden, byggherrar, byggföretag och arkitekter. I tjänsten ingår även föredragning av ärenden i bygg- och miljönämnden, administration samt information och rådgivning till allmänheten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en genomförd högskole-/universitetsutbildning inom samhällsbyggnad, arkitektur, teknik eller motsvarande utbildning som av oss bedöms likvärdig. Alternativt att du är utbildad bygglovshandläggare. Tidigare erfarenhet av plan- och bygglagstiftningen, genom utbildning eller praktiskt arbete, är meriterande. Erfarenhet av praktiskt arbete inom Knivsta kommun är meriterande. Arbetet innebär att skriva beslut samt många kontakter med allmänheten, konsulter och exploatörer, därför är det viktigt att du kan uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga och flexibilitet. Körkort krävs. ÖVRIGT Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Skulle du behöva stöd når du supporten på 0771-693 693. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Knivsta kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare (tidsbegränsad)

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Byggavdelningen är organiserad i fem enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare. Vi söker nu en tidsbegränsad bygglovhandläggare eftersom en av våra medarbetare ska vara föräldraledig från och med april t.o.m 20211231. Som bygglovhandläggare granskar du bygglovsansökningar utifrån såväl formella bestämmelser som lämplighet och gestaltning samt deltar aktivt i avdelningens utvecklingsarbete i dessa frågor. I uppdraget ingår att på delegation fatta beslut om bygglov, ge service till allmänheten i form av råd och upplysningar, samt föredra ärenden inför byggnadsnämnden. KVALIFIKATIONER Du som söker är utbildad arkitekt, alternativt har bygglovhandläggarutbildning i kombination med annan utbildning. I denna rekrytering vill vi att du har erfarenhet från stadsbyggnadskontor och/eller arkitektkontor och goda kunskaper i Plan- och Bygglagen. Arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. För att trivas i arbetet behöver du kunna arbeta strukturerat då du hanterar ärenden som befinner sig i olika faser. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. På byggavdelningen har vi ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss inom teamet och byggavdelningen i stort att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden, Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 8 March (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare, föräldravikariat

Arbetsgivare / Ort: Sollentuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Samhällsbyggnadsavdelningen förvaltar och utvecklar attraktiva livsmiljöer i Sollentuna, en dynamisk plats mitt i regionen där klassiska villaområden, stadsdelscentrum, ett växande näringsliv och bostadsområden från rekordåren möter naturreservat och sjöar. Samhällsbyggnadsavdelningen består av drygt hundra kollegor som jobbar med samhällsplanering, miljö- och klimatarbete, bygglov och tillsyn, mät- och kartuppdrag, utbyggnad av allmän plats samt drift och förvaltning av såväl grönska som gata i kommunen. Avdelningen tillhör kommunledningskontoret och rapporterar till kommunstyrelsen och fyra nämnder. Bygglovsenheten ansvarar för att samhällskraven följs i byggandet i Sollentuna kommun. Enheten består av ca 20 medarbetare och vi levererar till miljö- och byggnadsnämnden. Vi söker nu en bygglovshandläggare för ett föräldravikariat till och med 31 januari 2022.  Några av de stadsutvecklingsområden som vi arbetar med är Tureberg med Färgskrapan och stadsparken Malmparken samt Mässområdet, Väsjön nära stad och natur, Häggvik där förbifart Stockholm kommer upp och Helenelund dit tvärbanan dras. Arbetsuppgifter Som bygglovshandläggare handlägger du olika typer av bygglovsärenden, förhandsbesked och till viss del även tillsynsärenden. Utifrån detaljplan, översiktsplan och aktuell lagstiftning vägleder och svarar du på frågor om byggande som kommer från våra medborgare, myndigheter och företag. Du är med och verkar för en estetiskt tilltalande stads- och landskapsmiljö som får människor att trivas i Sollentuna. Inom bygglovsenheten samlar vi både bred och djup kompetens. Här arbetar bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer samt administratörer och vi ingår i den större samhällsbyggnadsavdelningen med kompetens inom hela samhällsbyggnadsprocessen. Vi deltar i den spännande utvecklingen av samhällsbyggnadsprocessen inom Sollentuna kommun och en del av denna tjänst blir att tillsammans med enheten förbättra och utveckla verksamheten. Vårt fokus just nu är en digital samhällsbyggnadsprocess. Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom arkitektur, byggnadsteknik, samhällsbyggnad eller kunskaper som arbetsgivaren bedömer vara likvärdiga. Några års erfarenhet av att ha arbetat som bygglovshandläggare samt med verksamhetsutveckling av bygglovsprocessen är meriterande. Du behöver ha goda kunskaper om PBL och Boverkets byggregler liksom mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.  Eftersom tjänsten innebär samarbete med många olika grupperingar behöver du ha god samarbetsförmåga, vara flexibel och tydlig i din kommunikation. Du agerar på ett moget sätt och är resultatorienterad. Vi erbjuder För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Välkommen med din ansökan! Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss! 
Arbetsgivare
Sollentuna kommun
Ansökan
Ansök senast 9 March (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare till Kungälvs kommun

Arbetsgivare / Ort: Kungälvs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 March (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv! Inom enhet Bygglov är vi cirka 20 personer av olika professioner. Arbetsmiljön och arbetssättet är flexibelt. Vi arbetar hyfsat digitalt sedan länge och arbetar med digitalisering kontinuerligt. Under 2021 kommer vi att införa en helt digital bygglovsprocess. Vi kan erbjuda goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, efter intresse och behov. När vi inte arbetar hemifrån sitter vi i ett modernt stadshus. Vi har god tillgång till och stort utbyte av andra enheter, som Plan, Miljö, Kart- och mark (mex) med flera. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta främst med ärenden om bygglov och förhandsbesked men du kommer också att bland annat vara bygglovenhetens representant i planarbeten och olika projekt, både inom enheten men även tillsammans med andra enheter. Arbetet gäller såväl stadsmiljö som landsbygd samt våra kulturmiljöer och mer sen- och nutida bebyggelse. Kungälv expanderar kraftigt. Det innebär utmanade arbetsuppgifter. Arbetet bedrivs till stor del självständigt med frihet under stort eget ansvar, samtidigt är enhetens samsyn förstås överordnad. Ingen lämnas ensam med komplicerade uppgifter. Vi samarbetar tätt, och delar erfarenheter. Vi löser frågor och håller oss uppdaterade tillsammans. I arbetet ingår givetvis service till allmänhet, näringsliv och internt, parallellt med myndighetsrollen. Vi hjälps åt med att hitta den rätta balansen. I arbetet kan det även komma att ingå bostadsanpassning. I arbetet ingår även att bereda och presentera ärenden för miljö- och byggnadsnämnden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad husarkitekt, civilingenjör inom väg och vatten, byggnadsingenjör, bygglovhandläggare eller vad vi anser som likartad utbildning. Du bör ha goda kunskaper om PBL, BBR etcetera, samt ha förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation. Arkitektkompetens är i hög grad meriterande. Detsamma gäller erfarenhet av bygglovhandläggning och/eller bostadsanpassning. Du ska behärska det svenska språket väl och ha god kommunikativ förmåga i tal liksom skrift, och gärna i bild. Gott bemötande, god förmåga att samarbeta samt en förmåga att prioritera arbetsuppgifter vid arbetsanhopning är måsten. Körkort för bil likaså. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se. Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak. Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden. Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag. Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Kungälvs kommun har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
Kungälvs kommun
Ansökan
Ansök senast 12 March (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Orust kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 March (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete! Miljö- och byggnadsnämnden är en fristående myndighetsnämnd. Sektor Miljö och bygg omfattar 26 personer varav är 14 personer verksamma inom Byggenheten. Dina arbetsuppgifter Arbetet omfattar handläggning av bygglov, förhandsbesked och anmälningsärenden. Du fattar självständiga beslut i enlighet med delegationsordningen samt förbereder och föredrar ärenden inför beslut i miljö- och byggnadsnämnden. Rollen som bygglovshandläggare medför ett aktivt samarbete med kollegorna på din enhet, med andra tjänstemän inom kommunen, politiker, medborgare samt andra myndigheter. Som handläggare arbetar du kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser samt att alltid ge medborgarna hög service och ett professionellt bemötande. Om dig Vi söker dig som är utbildad bygglovshandläggare, arkitekt, bebyggelseantikvarie eller har annan för uppgiften lämplig utbildning eller erfarenhet. Du ska ha god kännedom om plan- och bygglagen och miljöbalken. Erfarenhet av att jobba i en politisk styrd organisation samt arbete med kulturhistoriskt bebyggelse bedöms som meriterande. För att lyckas i din roll som bygglovshandläggare behöver du trivas både med att arbeta självständigt och i grupp. Du bör vara stresstålig samt service- och utvecklingsorienterad. Vi lägger stor vikt vid att du agerar och beslutar på ett rättssäkert sätt, samtidigt som du håller hög servicenivå och har ett professionellt bemötande. Du har goda datorkunskaper samt har lätt för att tydligt kommunicera på svenska så väl i tal som i skrift. Du har också en god förmåga att förstå, tolka och förklara svensk lagtext och dess tillämpning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Urval och intervjuer kan ske löpande. Övrigt Sista ansökningsdag: 2021-02-12 Anställningsform: Tillsvidare Arbetsomfattning: Heltid För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se   Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Orust kommun
Hemsida: http://www.orust.se
Ansökan
Ansök senast 12 March (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.