På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

En bygglovshandläggare handlägger du bygg-, mark- och rivningslov och anmälningspliktiga ärenden, i byggenhetens uppdrag ingår även tillsyn enligt PBL

Bygglovshandläggare håller ofta självständigt möten, där de som berörs av en nybyggnation eller ombyggnation träffar handläggaren. Bygglovshandläggaren beslutar om kontrollplaner, sköter uppföljning, utövar tillsyn och utfärdar slutbevis samt ger information och rådgivning till allmänheten. 

Arbetet som bygglovshandläggare innebär även många kontakter med byggherrar, entreprenörer och konsulter. Du kan även genomföra tekniska samråd med arbetsplatsbesök och utfärdar start- och slutbesked för byggnation.

Utbildning

Utbildning till bygglovshandläggare finns inom Yrkeshögskolan och omfattar oftast mellan ett års (200-yhp) eller två års (400-yhp) skolförlagda heltidsstudier. Vissa utbildningar finns även på deltid eller distans.

Yrkeshögskoleutbildning till bygglovshandläggare kan ges på deltid eller heltid och finns både som distans och som skolförlagd utbildning. 

Grundläggande utbildning finns bl a på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Framtidsutsikter

Med omfattande nybyggnationer av både bostäder och infrastruktur ökar behovet av att anställa fler bygglovshandläggare, samtidigt som många nu verksamma bygglovshandläggare närmar sig pensionsåldern.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

17 Lediga jobb

Bygglovshandläggare - vikariat

Arbetsgivare / Ort: Varbergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som har erfarenhet och engagemang i arkitektur och byggfrågor. Hos oss kommer du att arbeta med att handlägga bygglov och anmälningsärenden. I arbetsuppgifterna ingår också att lämna råd och information till våra kunder om byggfrågor samt i förekommande fall tillsynsärenden. Du ser fördelarna med att samarbeta med andra, att arbeta tillsammans med kollegor inom förvaltningen och över förvaltningsgränserna. Du har i ditt arbete nära kontakt med allmänheten, konsulter, byggnadsentreprenörer, andra myndigheter och kollegor inom kommunen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ärenden inom plan- och bygglagen samt arbete på en stadsbyggnadsförvaltning. Du förväntas vara kreativ, noggrann, serviceinriktad, ha förmåga att prioritera och ha god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och strävar efter mångfald och en jämn könsfördelning bland våra anställda. Därför ser vi gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenheter till tjänsten. Körkort B är ett krav. Erfarenhet krävs. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Arbetsgivare
Varbergs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Tillsynshandläggare "Projekt tillsyn"

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Som tillsynshandläggare arbetar du i huvudsak med tillsyn inom plan- och bygglagens område samt med strandskyddstillsyn enligt miljöbalken och enkelt avhjälpta hinder. Du arbetar nära hela bygglovsprocessen tillsammans med dina kollegor på byggavdelningen. Du har ofta kontakt med såväl fastighetsägare som allmänhet. Dina ärenden kan spänna över hela processen från stort till smått. I rollen som tillsynshandläggare bör du känna dig trygg i din förmåga att påverka, förklara samt hantera intressekonflikter genom tydliga och sakliga resonemang. Byggavdelningen är organiserad i fem enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare. Nu söker vi dig som vill vara delaktig i vårt "Projekt tillsyn". De senaste åren har våra tillsynsärenden ökat i staden och vi har nu fått möjligheten att skapa ett projekt. Tillsyn är ett av stadsbyggnadskontorets fokusområden under kommande år. Vi söker en tidsbegränsad tillsynshandläggare under 12 månader. Du kommer att komplettera vårt nuvarande team på tillsynshandläggare och en koordinator. I detta projekt kommer ni att bidra till ett av stadsbyggnadskontorets grunduppdrag. KVALIFIKATIONER Du som söker har relevant utbildning för uppgiften och/eller erfarenhet från denna eller liknande arbetsuppgifter. Det är ett krav att du har juridisk kunskap inom plan- och bygglagen, miljöbalken och förvaltningslagen. Det här myndighetsarbetet kräver att du är tydlig, strukturerad och har en personlig mognad. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du behöver ha hög social kompetens och ha lätt för att samarbeta med både arbetskamrater och kunder. Du är en servicemedveten person med god förmåga till framdrift och du uttrycker dig väl i både tal och skrift. Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss inom teamet och byggavdelningen i stort att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Känner du igen beskrivningen av dig? Blev du lockad av att ta nästa steg, känna att du gör en viktig insats? Då vill vi se din ansökan! ÖVRIGT Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 23 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovkoordinator "Projekt tillsyn"

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. ARBETSUPPGIFTER Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovsprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Byggavdelningen är organiserad i fem enheter och består av ca 90 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare. Som bygglovkoordinator i vårt tillsynsprojekt kommer du att arbeta som koordinator specifikt för tillsynsärenden. Som koordinator har man framdrifts- och samordningsansvar för teamet. Samtliga koordinatorer arbetar teamutvecklande och coachande med ansvar för bland annat: • Förberedelser inför handläggning samt uppföljning och bevakning av teamens ärenden • Handläggning av enklare ärenden • Att svara på frågor från kund via mail och telefon • Samarbete med övriga koordinatorer på enheten för att säkra ärende-balansen/fördelningen på avdelningen, diskutera arbetssätt, rutiner och processer • Övrig bygglovadministration KVALIFIKATIONER Vi söker en engagerad och servicemedveten koordinator som gillar att arbeta tillsammans med andra. Du är trygg i dig själv och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har vana av att leda en grupp och är bra på att samordna, fördela och prioritera mellan uppgifter och ansvar. Som koordinator leder du team att arbeta proaktivt och resultatinriktat genom att vara inspirerande och ha ett coachande förhållningssätt. Du som söker har högskoleutbildning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du tidigare arbetat med bygglovsprocessen. Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Varmt välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan!
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 23 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovhandläggare

Arbetsgivare / Ort: Eksjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. ARBETSUPPGIFTER Rollen som bygglovhandläggare innebär ett utåtriktat arbete där du jobbar med att göra bedömningar utifrån en komplex lagstiftning, detaljplaner och andra styrdokument samt rättspraxis. Som handläggare på byggenheten hanterar du framförallt bygglov och följer hela bygglovsprocessen med tekniska samråd och arbetsplatsbesök samt deltar i nämndens tillsyn. Du kommer även arbeta med strandskydd, anmälningsärenden och tillsyn. I ditt arbete samarbetar du nära med kollegorna på byggenheten men ansvarar självständigt för dina ärenden. Du har mycket kontakt med allmänheten genom rådgivning och information i frågor som rör verksamhetsområdet. Arbetet innebär således många kontakter med byggherrar, byggföretag och arkitekter liksom med kommunens politiker och invånare. Som handläggare i Eksjö kommun arbetar du kontinuerligt med att utveckla handläggningsprocessen samt att alltid ge medborgarna en god service och ett professionellt bemötande. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad byggnadsingenjör, bygglovhandläggare/inspektör eller har annan lämplig bakgrund. Oavsett erfarenhet från arbete med bygglovhandläggning/tillsynsarbete eller annat liknande myndighetsarbete eller inte så kommer din ansökan att värderas. Du har kunskap om bygglagstiftningen, framförallt plan- och bygglagen med dess föreskrifter och förordningar. Du arbetar strukturerat och är bra på att planera ditt arbete såväl som att slutföra det som du påbörjat. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i grupp. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, är hänsynstagande och har fokus på att arbeta lösningsorienterat. Körkort är ett krav då man som handläggare ibland måste göra platsbesök. ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Eksjö kommun
Ansökan
Ansök senast 24 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Luleå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Luleå har både storstadens utbud och småstadens närhet. En hållbar kuststad med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider. Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll? Avdelning Miljö- och bygg med dess nämnd är en myndighet med ett vittomspännande arbetsfält. Vi ansvarar för arbetet inom en lång rad lagstiftningar som plan och bygglagen med bygglov, hantering, ansökningar om bidrag för att bygga om i sitt hem när man har speciella behov, tillsyn av buller i skolor och utsläpp från fabriker enligt miljöbalken, kontroll av alkoholförsäljning på restauranger enligt alkohollagen, kontroll att maten i butiker och matserveringar är säker enligt livsmedelslagen. Vi tillgodoser en pedagogisk och främjande myndighetsutövning till våra medborgare och företag. Vi har även en samordnare för arbetet med Fairtrade City och arbetar med energi- och klimatrådgivning. Vår avdelning består av två sektioner och har ca. 50 anställda. Sektionerna heter Miljö och Bygg som är den avdelning som du kommer tillhöra. ARBETSUPPGIFTER I arbetsuppgiften hanteras ansökningar om bygglov och förhandsbesked, tillsyn enligt plan- och bygglagen samt handläggning och tillsyn av strandskyddsärenden enligt miljöbalken. I arbetsuppgifterna ingår också, teknisk granskning och tillsyn i bygglovsärenden, leda samråd, utföra tillsyn på arbetsplatser samt besluta om bygglov, obligatorisk ventilationskontroll, hissar, start- och slutbesked. Du kommer att fatta egna beslut på delegation men också handlägga och föredra ärenden som beslutas i miljö-och byggnadsnämnden. En viktig del i arbetet är rådgivning och service till allmänhet, företag och andra myndigheter. I din roll som bygglovshandläggare arbetar du självständigt men i nära samverkan med övriga medarbetare. Arbetsuppgifterna kan komma att anpassas efter din kompetens. KVALIFIKATIONER Uppdraget är en viktig del av kommunens samhällsbyggnadsprocess vilket förutsätter ett genuint intresse för hållbart byggande och tillgänglighet samt förståelse för det avtryck avdelningens arbete har för kommunens samhällsutveckling. Vi söker dig som har examen som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, rättsvetare, ingenjörsutbildning med byggnadsteknisk/samhällsbyggnadsteknisk/juridisk kompetens eller annan utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig. Det är meriterande om du har kunskaper om Plan- och bygglagen med tillhörande föreskrifter och om du har er-farenhet från kommunala beslutsprocesser, vana vid arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. Du är serviceinriktad och har lätt för att kommunicera med människor. Du är initiativrik, organiserad och ser fördelarna med att arbeta tillsammans med kollegor inom förvaltningen och över förvaltningsgränserna. Du har god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift samt har god datorvana och lätt för att hantera administrativa system. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Tips! Nyfiken på Luleå? flyttatilllulea.se Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb
Arbetsgivare
Luleå kommun
Ansökan
Ansök senast 24 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.