På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Urbanplanerare
Spela filmen

Urbanplanerare

Urbanplanerare är ett yrke som påminner mycket om yrket samhällsplanerare. Våra samhällen är komplexa och många utvecklingsprocesser sker parallellt.

En urbanplanerare fungerar därmed som en samordnare inom områden som kan beröra miljön, hållbarhet, sociala och ekonomiska värden.

Som urbanplanerare kan du arbeta med samhälls- och fysisk planering, och med utveckling av både den sociala och den fysiska miljön.

Urbanplanerare har en övergripande kompetens inom stadsbyggnad och stadsutveckling som ger möjlighet att arbeta med planering på stadsbyggnadskontor i både små och stora städer eller på regional nivå.

Utbildning

Högskoleutbildning krävs för att kunna arbeta som urbanplanerare / samhällsplanerare.

Gymnasial grundutbildning finns bl a på Samhällsvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Övrigt

Urbanisering - från latinets "urbs", som betyder stad - betyder en folkförflyttning från landsbygd till städerna. I statistiken är "urbanisering" ett %-tal som visar hur stor andel av befolkningen i ett visst område som bor i städer.

Visa mer
Visa mindre

124 Lediga jobb

Platschef till Metrolit Byggnads AB

Arbetsgivare / Ort: Level Recruitment AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Byggnadsingenjör

Om jobbet
Trivs du som bäst i mötet och i dialogen med andra, är du en sann lagspelare som motiveras av att göra det lilla extra? Har du tidigare erfarenhet från rollen som Platschef och lockas av möjligheten att vara med på resan med målet att bli Mälardalens ledande byggföretag?

Metrolit Byggnads utökar nu med ytterligare en platschef, missa inte chansen att bli del av ett vinnande team! 

Om tjänsten
Metrolit Byggnads arbetar med större ROT-projekt inom ett flertal olika segment där samhällsfastigheter, kommersiella projekt samt stambyten står för merparten av uppdragen. Beroende på din bakgrund och erfarenhet men också önskemål kommer du att arbeta i något av dessa uppdrag. Gemensamt för dem alla är att det krävs fast platsledning och att de genomförs med ett stort engagemang.  

Som Platschef får du ett brett ansvar och är den som säkerställer att projektet genomförs enligt kontrakt, med rätt kvalitet, produktivitet och i enlighet med interna riktlinjer och branschregler. Du ansvarar för att rätt produktionsteknik används och för att arbetsberedningar upprättas. I nära samarbete med övriga projektmedlemmar säkrar ni projektets framdrift med fokus på säkerhet, arbetsmiljö, effektivitet och i slutändan bästa möjliga ekonomiska utfall.

I rollen ingår ansvar för:
  • Att upprätthålla en god dialog och samarbete med både kund såsom UE
  • Projektets ekonomi och tidplan
  • Styrning av egen personal och underentreprenörer
  • Inköp och kalkyl
  • Säkerställa att lagar, avtal och företagets policys efterlevs i projekten
  • Projektadministration
Tjänsten utgår från huvudkontoret vid Solna strand även om du till största del kommer att ha din placering ute på ditt projekt. Metrolit Byggnads genomsyras av en framåtanda, en trivsam stämning där du snabbt blir en i gruppen och en kultur som präglas av worklife balance.

Är det här du?
För att vara framgångsrik i denna roll vill vi att du har tidigare erfarenhet från en liknande roll där du troligen arbetat som Platschef för större ROT-projekt och skaffat dig en hög byggteknisk kompetens i kombination med att du är självgående i rollen. Du har i tidigare projekt visat på stor framgång, både vad gäller att hålla tidsplan, sett till ekonomiskt resultat och givetvis en nöjd kund. Vi vill att du har goda kunskaper i excel, word och system såsom byggsamordnaren eller motsvarande. Vi ser gärna att du har en eftergymnasial utbildning såsom YH eller liknande, alternativt har du skaffat dig motsvarande kompetens genom arbete.

B-körkort samt goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som får energi av mötet och i samverkan med andra människor. Du har mycket goda ledaregenskaper i kombination med en både hög kommunikativ och administrativ förmåga. Vidare är du förtroendeingivande, har lätt för att fatta beslut och har en god affärsförståelse.

Vill du veta mer?
I denna rekrytering samarbetar Metrolit Byggnads med Level Recruitment. Vänligen sök tjänsten genom att klicka på "ansök"-knappen här intill. Vid frågor vänligen kontakta rekryteringskonsult Carolina Eskengren på 08-120 50 427. Urvalet av ansökningar sker löpande. Välkommen in med din ansökan!

Sökord: Entreprenad, ROT, Platschef, ÄTA
Arbetsgivare
Level Recruitment AB
Hemsida: www.metrolit.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsplanerare

Arbetsgivare / Ort: Hagfors kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
ARBETSPLATS SAMHÄLLSBYGGNADSAVDELNINGEN Som Samhällsplanerare i Hagfors kommun är du en viktig del i arbetet med vår vision Hagfors kommun 2027 - attraktivt. Tanken är att visionen ska förena alla som bor, lever och verkar i kommunen och leda oss i arbetet med att tillsammans skapa ett gôtt liv, framåtanda och handlingskraft. Det är en framtidsbild som gör oss till stolta invånare och som gör att vi tillsammans kan möta framtiden med mod och positiva attityder. Visionen ska engagera och inspirera både i vardagen, på fritiden och i arbetslivet. Läs gärna mer om vår vision, våra styrkor, våra prioriterade områden och våra mål på hagforsstrategin.se I din roll som Samhällsplanerare på samhällsbyggnadsavdelningen är du delaktig i många olika verksamheter som arbetar för att skapa en bättre vardag för alla som bor och verkar inom kommunen. Samhällsbyggnadsavdelningen ansvarar för fysisk planering, klimat och miljöarbete, fastighetsförvaltning, teknisk försörjning och en stor bredd av intern service till våra verksamheter. Inom avdelningen hanteras också kommunens flygplats, Hagfors Airport. ARBETSUPPGIFTER OCH KVALIFIKATIONER Som Samhällsplanerare hos Hagfors kommun kommer du att arbeta med såväl lokala som regionala frågor och kommer ha ett mycket nära samarbete med samhällsbyggnadschef. Du deltar eller ansvarar för strategiska planerings- och utredningsuppdrag knutet till översiktsplanering, bostadsförsörjning, trafik och infrastruktur, VA och vattenhantering samt klimat och sårbarhet. Du kommer vara den som i dialog och samarbete med samhällsbyggnadschefen ansvarar för avdelningens långsiktiga arbete, prioritering och implementering av politiska visioner, nationella och regionala mål och perspektiv samt verka för att knyta ihop avdelningens olika uppdrag och processer. Du förväntas också kunna vara ett sakkunnigt stöd till de specialister som arbetar inom avdelningen och bistå med samordning och övergripande perspektiv. Du är direkt underställd samhällsbyggnadschefen och ingår i avdelningens ledning och kommer utifrån ditt uppdrag också ha ett nära samarbete med kommunens planarkitekt, miljö och naturvårdshandläggare och GVA-chef. Arbetet kommer vara mycket varierande och kan innebära en mängd olika kontakter, internt och extern, lokalt och regionalt och du kan även komma att arbeta inom utredningar med andra avdelningar och organisationer där samhällsbyggnadsavdelningen av olika skäl behöver vara representerad utifrån sitt uppdrag. För att lyckas i rollen som samhällsplanerare behöver du vara prestigelös, strukturerad, ha mycket god förmåga att samarbeta och goda kommunikativa förmågor. Det är väsentligt att du har hög samarbetsförmåga och kan sätta din roll och ditt arbete i ett större perspektiv. Stor vikt kommer att fästas vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig med relevant högskoleexamen som samhällsplanerare eller annan utbildning som enskilt eller i kombination med arbetslivserfarenhet vi som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Du talar och skriver flytande svenska och har goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Körkort med förarbehörighet B är också ett krav. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. LÖN Vi tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk. FACKLIGA FÖRETRÄDARE Vision eller SSR når du genom Hagfors kommuns växel, 0563-185 00. ÖVRIGT Vi har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!
Arbetsgivare
Hagfors kommun
Ansökan
Ansök senast 17 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Uppdragsansvarig/handläggande konstruktör till WSP

Arbetsgivare / Ort: Professionals Nord Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 18 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Byggnadsingenjör

Om jobbet
Ta chansen och bli en del av WSP Byggprojektering i Örebro där högt engagemang och bred kompetens kännetecknar gruppen. Här får du möjlighet att vara med och leverera högkvalitativa produkter till WSP’s kunder och fortsätta utvecklas med ett företag i teknikens framkant. Information om tjänsten Byggprojektering är ett affärsområde inom WSP Sverige AB som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom hus- och industrikonstruktion. Uppdragen omfattar alla typer av industri-, fastighets-, och bostadsprojekt och de sträcker sig över hela kedjan från förstudier och utredningar till projektering. WSP har idag ett etablerat kontor i Örebro med ca 100 medarbetare där de flesta av WSP’s affärsområden finns representerade. Du välkomnas till ett företag med härlig stämning och stora utvecklingsmöjligheter. Nu vill WSP förstärka teamet i Örebro och därför söker Professionals Nord för WSP räkning en uppdragsansvarig/handläggande konstruktör inom byggprojektering. Tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Professionals Nord och att du anställs direkt hos WSP. Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och WSP önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till [email protected] Arbetsuppgifter Som uppdragsansvarig/handläggande konstruktör har du ett övergripande ansvar för uppdraget. Du leder det interna arbetet och sköter kommunikationen med kunden när det kommer till avtalsfrågor och ekonomi. De tekniska frågorna, samordningen och den vardagliga arbetsledningen planerar och driver du tillsammans med kollegorna. Du kommer att arbeta nära kunderna och bygger förtroende för återkommande samarbeten. Du följer hela uppdraget från förfrågan till avslut och säkerhetsställer att vår leverans uppfyller kundens och WSP’s förväntningar. Tillsammans med gruppchefen kommer du att arbeta med marknadsförings- och försäljningsaktiviteter inklusive anbudsarbete. Du kommer till en början att ta del av introduktionsprogrammet för att komma in i rollen samt tilldelas en mentor. Vi söker dig som Har en ingenjörsexamen från högskola eller universitet inom byggteknik. Kanske har du en bakgrund som projektör, handläggande konstruktör eller något års erfarenhet som uppdragsansvarig konstruktör inom allmän konstruktion. Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos WSP. Tjänsten passar dig som vill bidra med ditt engagemang i en driven grupp med bred kompetens. Du trivs i ett stort bolag som präglas av stark utveckling och tillväxt. Du är positiv och vill bidra till en god teamkänsla. Din roll är en nyckelposition i teamet och du tar således stort ansvar för ditt uppdrag. Vidare är du affärsmässig och driver dina uppdrag framåt. START: Enligt överenskommelse OMFATTNING: Heltid, tillsvidare STAD: Örebro URVAL: Sker löpande KONTAKT: Lovisa Berglund Sök tjänsten genom att klicka på ”sök jobbet” nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på [email protected] Information om kundföretaget WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur samt Miljö & Energi. WSP finns i 40 länder på över 550 kontor i Afrika, Asien, Europa, Nordamerika och Oceanien. Koncernen har 48 700 medarbetare i världen, i Sverige omkring 4100. Läs mer om WSP här! Om oss Vi vet av erfarenhet att du som medarbetare är den viktigaste resursen för företagen. Därför arbetar vi med kvalité och personlig matchning till alla våra tjänster för att hitta rätt jobb för dig. Hos Professionals Nord finns en gedigen branscherfarenhet och en gemensam vision – Att skapa och bibehålla arbetstillfällen! Läs mer om oss på www.professionalsnord.se.
Arbetsgivare
Professionals Nord Rekrytering AB
Hemsida: http://www.Professionalsnord.se
Ansökan
Ansök senast 18 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovschef till Tomelilla kommun!

Arbetsgivare / Ort: Tomelilla kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 19 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Stadsbyggnadschef/Stadsbyggnadsdirektör

Om jobbet
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid. Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun. Samhällsbyggnadsverksamheten hanterar område som exempelvis bygglov, våra bibliotek, badhus och skolkök, samtliga fastigheter som ägs av kommunen, underhåll av gator och parker och allt där emellan. Dina närmsta kollegor finns inom alla dessa områden. Som bygglovschef är du en del av ledningsgruppen på Samhällsbyggnadsverksamheten. Hos oss finns stödfunktioner och kollegor i andra verksamheter alltid nära till hands för råd i olika frågor. Medborgarna och näringslivet i Tomelilla växer både i personer som vill bygga nytt och renovera samt företag som vill etablera sig i kommunen. Tillsammans med kommunens vision och översiktsplan har du en möjlighet att skapa framtidens Tomelilla. ARBETSUPPGIFTER Att arbeta för en ständigt utvecklad servicenivå till kommuninvånarna är en självklarhet för Tomelilla kommuns chefer. Med mod att gå in i förändring och förbättring, med mod att prova nya vägar och arbetssätt och med en hög grad av tillit leder cheferna sina medarbetare mot måluppfyllelse. Som chef i Tomelilla arbetar du utifrån vår ledarpolicy. Den kan du läsa i sin helhet här: https://www.tomelilla.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-tomelilla-kommun/ledarpolicy Som bygglovschef kommer du leda och coacha ett team bestående av handläggare, bygglovsinspektörer och mätingenjörer. Tillsammans med din personal kommer du även handlägga svårare eller mer strategiska bygglov. I Tomelilla är arbetet med digitalisering viktigt. I ditt uppdrag kommer du att leda arbetet med att digitalisera bygglovsenheten, exempelvis genom att digitalisera bygglovsarkivet. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen är det meriterande om du har tidigare chefserfarenhet med verksamhets- ekonomi- och personalansvar, det kommer finnas möjlighet till mentorskap för att ge dig de bästa förutsättningarna. Som ledare arbetar du med måluppfyllelse, du skapar värde, samspelar, leder dig själv och har en vilja att lyckas. Du har rättspatos, tålamod, driv och engagemang i ditt arbete. Du arbetar med en helhetssyn och samarbetar lätt med andra. Vidare behöver du ha en arkitekt högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Om du har chef- och ledarskapsutbildning, förändringledning eller arbetsmiljöutbildning ser vi det som meriterande. Även projektkunskap, nätverkserfarenhet och projekterade arkitektserfarenhet är meriterande. Rätt person för uppdraget har tidigare erfarenhet av offentlig verksamhet och politiskt styrd organisation. Som bygglovschef behöver du ha erfarenhet av bygglovshandläggning, inneha B-körkort samt röra dig obehindrat i svenska språket i tal och skrift. Om du tidigare har arbetat i systemen ByggR och Evolution, har erfarenhet av att driva digitalisering eller leda förändringsprocesser är det meriterande. Meriterande är också om du har juridisk kompetens, såsom PBL, MB och BBR. Möjlighet kommer finnas för mer stadigvarande distansarbete, exempelvis några dagar per vecka. Hoppas vi har fångat ditt intresse, vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Tomelilla kommun har rökfri arbetstid. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693). Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ansökan
Ansök senast 19 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bygglovkoordinator med känsla för service

Arbetsgivare / Ort: Jönköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 19 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Byggnadsingenjör

Om jobbet
Bygglovavdelningen Är du intresserad av att jobba med bygglovsfrågor i en expansiv kommun? Vill du ha ett varierande arbete där du får bidra till att ge kommunens invånare stöd och god service? Då kanske det här är jobbet för dig! Ditt nya jobb Som bygglovkoordinator är du många gånger den första kontakten på kommunen för den som har ett byggprojekt och ska ansöka om bygglov. Arbetet är omväxlande och innebär huvudsakligen att svara på allmänna frågor om bygglov från privatpersoner och företag via telefon och e-post, men du kommer också ha en viktig roll i arbetet med att utveckla vår webbplats och våra e-tjänster. Ytterligare arbetsuppgifter är att ta fram och leverera statistik till olika parter samt att organisera öppet hus och deltagande i mässor och andra offentliga sammanhang. Du är intresserad av att arbeta med förbättringar och är en problemlösare som kan leverera i tid. Din kompetens Vi söker dig som har högskoleexamen inom byggnadsutformning alternativt annan jämförbar utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagstiftningen och stor erfarenhet av att arbeta digitalt och i Officepaketet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom offentlig sektor eller om du har erfarenhet från serviceyrken. För att lyckas i rollen som bygglovkoordinator behöver du kunna arbeta självständigt och ha en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Som person är du serviceinriktad, lyhörd och tycker det är kul att hjälpa till och samarbeta med andra människor. Du behöver även vara duktig på att uttrycka dig på svenska i tal och i skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Urval och intervjuer kommer att hållas löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Med tanke på det rådande läget kommer den första intervjun att genomföras digitalt. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid. Vill du veta mer? Välkommen att kontakta: Bygglovchef: Anna Klahr, [email protected], 036-10 52 05 Verksamhetschef: Jenny Ameziane, [email protected], 036-10 50 31 Vision: Magnus Blom, 036-10 53 27 Sveriges Ingenjörer: Carlos Trischler, 036-10 51 77 Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som bygglovkoordinator i vår växande kommun senast den 19 september. Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Jönköpings kommun
Hemsida: http://www.jonkoping.se
Ansökan
Ansök senast 19 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.