På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Processägare

Processägare

Processägare är ett samlingsnamn för ett antal yrken, t ex;

Processägare kost och måltid
Arbetar med att koordinera och utveckla Regionsservice servicetjänster, i syfte att främja verksamheten och den totala koncernnyttan genom att aktivt leda, styra och systematiskt utveckla processen så att de strategiska målen uppnås med god kvalitet.

Man förväntas i sin roll som processägare säkerställa att processen för kost och måltid är ändamålsenlig och kostnadseffektiv genom en aktiv kundfokusering och omvärldsbevakning.

Man ansvarar bl.a. för att organisera nätverk/styrgrupp mellan linje och process i ett länsperspektiv, samordna utbildning och upphandling inom processen samt säkerställa styrdokument, rutiner och instruktioner kopplat till processen.

Processägare inom logistik
Förväntas i sin yrkesroll säkerställa att processen för logistik är ändamålsenlig och kostnadseffektiv genom en aktiv kundfokusering och omvärldsbevakning.

Man ansvarar bl.a. för att organisera nätverk/styrgrupp, samordna utbildningar och upphandlingar inom processen samt säkerställa styrdokument, rutiner och instruktioner kopplade till processen.

Som processägare har man ofta ett konsultativt arbetssätt som stödjer och utvecklar organisationens chefer/ledare i processens dagliga arbete. Man förväntas i sin roll som processägare driva projekt och utredningar samt styra och följa upp processen mot uppsatta mål.

I uppdraget ingår också att driva och medverka i olika utredningar/projekt utanför den egna huvudprocessen. Som processägare rapporterar man ofta direkt till FM*-chefen och ingår i dennes ledningsgrupp.

* FM är en förkortning som kan stå för "Facility Management".

Utbildning

Eftergymnasial utbildning eller lång arbetslivserfarenhet krävs.

Fördjupad verksamhetskunskap inom relevant område, erfarenhet från projektledning, erfarenhet av arbetsledning eller ledning av verksamhet inom relevant område.

Goda språkkunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, goda datakunskaper inom ex. Officepaketet.

Meriterande är kunskaper om processorienterad organisation, ledarskapsutbildning, kunskaper om riskhantering, erfarenhet av organisationsövergripande utvecklingsarbete, chefs- och ledarerfarenhet, erfarenhet av att leda företag eller organisation i förändring, lämplig branscherfarenhet och erfarenhet av att arbeta inom en politikerstyrd organisation.

Många arbetsgivare verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatoriska drogtester vid nyanställning av personal.

B-körkort ställs ofta som ett krav för att kunna få anställning som processägare.

Grundläggande gymnasial utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Personliga egenskaper

Behärskar professionellt förhållningssätt, mycket god samarbetsförmåga, effektiv, kommunikativ och kan anpassa kommunikationssätt och innehåll till mottagarens förutsättningar, kapabel och villig att planera, organisera projekt / utredningar på ett självständigt och strukturerat sätt.

Det är viktigt är att kunna skapa intresse, motivation och engagemang i processen genom att sprida energi och arbetsglädje till sin omgivning. Det är även viktigt att man värdesätter noggrannhet och är väl medveten om gällande kvalitetskrav, tar ett stort ansvar för att arbeta med ständiga förbättringar och omvandla dessa i praktiken.

Arbetsplats

Inom Regionsservice tillämpas i regel 3-års förordnanden för vissa tjänster, där även processägare ingår. Man har en tillsvidare anställning med lämplig grundprofession.

Övrigt

Möt Mikael, som arbetar som Digital project leader.

Visa mer
Visa mindre

2 Lediga jobb

Business Engagement Manager

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Job description

The mission of the Business Engagement Manager is to establish and develop the relationship and service agreements with IT customers. 

This is a consultant role at Randstad were you will work for our client located in Gothenburg.

Responsibilities

The BEM responsibility is mainly to connect business stakeholders, projects and initiatives with  appropriate product teams and relevant expertise to ensure business and IT alignment  and efficiency. The BEM is usually not responsible for the actual IT deliveries and prioritization, as this is the responsibility of the respective product teams, but the BEM will provide valuable business input  and can, if assigned, drive the coordination between product teams. 

  • Drive the SLA creation process towards each customer and keep it up to date based on the input  from each Service Owner 
  • Ensure the service delivery conform to what has been agreed. 
  • Monitor the delivery of services against agreed schedule, quality, scope, and budget. 
  • Address performance or delivery issues if needed. 
  • Acting as the escalation point when issues arise that cannot be solved within regular processes.
  • Report internally on performance, service delivery, progress. 
  • Bridge and the Business Service Request process from Business departments to appropriate IT  
  • Product team and support them with customer dialogue and SLA creation where feasible.
  • Give input and develop our Service Catalogue and processes related to the operation model to deliver services. 
  • Support in the yearly IT Budget Process towards each customer  

Qualifications

  • Good understanding of customer operations and best practices 
  • Excellent communication and presentation skills 
  • Business oriented mindset 
  • Service Minded 
  • Organized, analytic, structured, and skilled in documentation 
  • Excellent team player 
  • ITIL knowledge (foundation level) is preferable and strong ITSM background is beneficial 
  • Holistic view and capability to understand IT services in a business context 
  • Good at analyzing the big picture without losing the grip of details. 

Application

Last date to apply: 2021-05-16
Selection and interviews will be ongoing. The position may be filled before the last day of application. Therefore, apply as soon as possible.
For more information: [email protected]

About the company

Randstad Technologies is specialized in competences within IT. As a consultant with us, you get a competitive salary, benefits and collective agreements. Your consultant manager is always there for you and ensures that you get varying and developing assignments at different companies, within different industries. At Randstad Technologies, your personal development is in focus, and you are offered a large network and many social activities.

For us, it is important that all competence and skills in the labor market are utilized. We welcome all applicants and strive for diversity. 
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Scrum Master med ansvar för förändringsledning

Arbetsgivare / Ort: Envoi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 September (4 månader 14 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vill du bli en del av ett sammansvetsat team som står inför en spännande tillväxtfas? Då kan vi på Envoi stolt presentera ditt nästa uppdrag - som vår nya Scrum Master! Vi söker just nu en Scrum Master till en av våra kunder inom offentlig sektor. Hos kunden kommer du i uppdraget att dels arbeta med flera team inom sektionen för att främja deras samarbete och gemensamma leveransförmåga, dels med sektionens intressenter och samarbetspartners. I rollen är det därför viktigt att du har hög förmåga att anpassa din approach och coachande insatser utifrån behov. Alla våra team jobbar utifrån Scrum-metodik och under föregående år blev flera av våra team också DevOps-team. Under detta år tar vi steget mot att arbeta mer värdeströmsorienterat, och i detta arbete kommer du att vara drivande i att stegvist ta fram rutiner och processer som stödjer den transformationen. Hos oss sker förändring och anpassning till nya krav och behov löpande, och konsulten på denna roll ska kunna bidra till organisatorisk utveckling även inom andra områden. Arbetsuppgifter I denna roll kommer du äga och driva Agila arbetsprocesser inom och mellan team. Vi söker dig som är van vid att coacha och stötta team till att bygga upp struktur och stöd från agila processer. Ditt arbete att kretsa runt att få nya team på banan samt att driva arbetet med att förbättra samarbete och processer även mellan team, olika produktområden och med den övriga organisationen. Vi söker dig som har erfarenhet av att både jobba inom ramen för ett team samt ha jobbat med att ta fram och befästa struktur och kultur utifrån ett helhetsperspektiv. Då flera av våra produkter närmar sig produktionssättning vill vi också att du är drivande i arbetet med att ta fram och förbättra våra processer för Ops. Konsulten jobbar tätt tillsammans även med produktägare, och ska kunna vara ett stöd för produktägaren i teamet. Konsulten ska bidra till andras växande. Du behöver därför ha en väl utvecklad förmåga att kunna göra avvägningar i ditt ledarskap och anpassa din approach till olika personer och funktioner hos kunde. Parallellt med detta krävs hög skicklighet och lyhördhet i att utmana och utveckla team och individer som befinner sig i olika mognadsstadier och skeden. Du bistår produktägaren i teamet med att lägga budget och tidplan för utveckling och förvaltning för kommande år, samt deltar i det löpande ekonomiska arbetet. Obligatoriska krav - Minst 9 års erfarenhet av att driva förändringar i processer och arbetssätt inom såväl agil IT-utveckling som IT- förvaltning inom ITIL/PM3, varav minst ett uppdrag där du genomfört en förflyttning mot värdeströmsinriktade team. - Certifieringar inom ICP-CAT och ICP-ENT eller liknande certifieringar inom förändringsledningsledning av agil transformation på enterprise-nivå. - Minst 5 års samlad erfarenhet av att arbeta med eller i olika agila processer och metoder. - Minst 5 års erfarenhet av uppdrag att etablera fungerande samarbeten med intressenter och beställare, inom både agilt arbetssätt och ITIL/PM3. - Erfarenhet av coaching och mentoring av andra ledare för att stärka deras agila approach, till exempel produktägare, projektledare och testledare från minst fem uppdrag. - Erfarenhet av att jobba inom kollektivtrafik från minst 2 konsultuppdrag. - Erfarenhet av minst 3 heltidsuppdrag som Scrum Master, produktägare eller agil coach för både backendteam, kanalteam och värdeströmsteam. - Erfarenhet av att driva Community of Practice från minst ett uppdrag. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Marina Hedberg, Talent Acquisition Manager, [email protected] Skicka din ansökan med CV redan idag! Vi går igenom alla ansökningar löpande, Välkommen med din ansökan! Varför ska du jobba hos oss? Vi på Envoi AB kan erbjuda förmånliga attraktiva anställningsvillkor som professionell konsult och vi har naturligtvis kollektivavtal (Almega). Som konsult hos Envoi AB har du engagerade säljare som hittar uppdrag utifrån ditt intresse. Vi har kunder i hela Stockholm inom systemutveckling och teknik. Hos oss får du möjligheten att jobba i en bredd av branscher. Om du har en drivkraft att utvecklas och utmanas med stor flexibilitet, då är det en bra början att bli en del av vårt Envoi team. Du också får tillgång till personlig utveckling på kort och lång sikt samt friskvårdsbidrag att utnyttja för fysisk aktivitet på fritiden.
Arbetsgivare
Envoi AB
Hemsida: http://www.envoi.se
Ansökan
Ansök senast 25 September (4 månader 14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.