På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Processägare

Processägare

Processägare är ett samlingsnamn för ett antal yrken, t ex;

Processägare kost och måltid
Arbetar med att koordinera och utveckla Regionsservice servicetjänster, i syfte att främja verksamheten och den totala koncernnyttan genom att aktivt leda, styra och systematiskt utveckla processen så att de strategiska målen uppnås med god kvalitet.

Man förväntas i sin roll som processägare säkerställa att processen för kost och måltid är ändamålsenlig och kostnadseffektiv genom en aktiv kundfokusering och omvärldsbevakning.

Man ansvarar bl.a. för att organisera nätverk/styrgrupp mellan linje och process i ett länsperspektiv, samordna utbildning och upphandling inom processen samt säkerställa styrdokument, rutiner och instruktioner kopplat till processen.

Processägare inom logistik
Förväntas i sin yrkesroll säkerställa att processen för logistik är ändamålsenlig och kostnadseffektiv genom en aktiv kundfokusering och omvärldsbevakning.

Man ansvarar bl.a. för att organisera nätverk/styrgrupp, samordna utbildningar och upphandlingar inom processen samt säkerställa styrdokument, rutiner och instruktioner kopplade till processen.

Som processägare har man ofta ett konsultativt arbetssätt som stödjer och utvecklar organisationens chefer/ledare i processens dagliga arbete. Man förväntas i sin roll som processägare driva projekt och utredningar samt styra och följa upp processen mot uppsatta mål.

I uppdraget ingår också att driva och medverka i olika utredningar/projekt utanför den egna huvudprocessen. Som processägare rapporterar man ofta direkt till FM*-chefen och ingår i dennes ledningsgrupp.

* FM är en förkortning som kan stå för "Facility Management".

Utbildning

Eftergymnasial utbildning eller lång arbetslivserfarenhet krävs.

Fördjupad verksamhetskunskap inom relevant område, erfarenhet från projektledning, erfarenhet av arbetsledning eller ledning av verksamhet inom relevant område.

Goda språkkunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, goda datakunskaper inom ex. Officepaketet.

Meriterande är kunskaper om processorienterad organisation, ledarskapsutbildning, kunskaper om riskhantering, erfarenhet av organisationsövergripande utvecklingsarbete, chefs- och ledarerfarenhet, erfarenhet av att leda företag eller organisation i förändring, lämplig branscherfarenhet och erfarenhet av att arbeta inom en politikerstyrd organisation.

Många arbetsgivare verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatoriska drogtester vid nyanställning av personal.

B-körkort ställs ofta som ett krav för att kunna få anställning som processägare.

Grundläggande gymnasial utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Personliga egenskaper

Behärskar professionellt förhållningssätt, mycket god samarbetsförmåga, effektiv, kommunikativ och kan anpassa kommunikationssätt och innehåll till mottagarens förutsättningar, kapabel och villig att planera, organisera projekt / utredningar på ett självständigt och strukturerat sätt.

Det är viktigt är att kunna skapa intresse, motivation och engagemang i processen genom att sprida energi och arbetsglädje till sin omgivning. Det är även viktigt att man värdesätter noggrannhet och är väl medveten om gällande kvalitetskrav, tar ett stort ansvar för att arbeta med ständiga förbättringar och omvandla dessa i praktiken.

Arbetsplats

Inom Regionsservice tillämpas i regel 3-års förordnanden för vissa tjänster, där även processägare ingår. Man har en tillsvidare anställning med lämplig grundprofession.

Övrigt

Möt Mikael, som arbetar som Digital project leader.

Visa mer
Visa mindre

7 Lediga jobb

Uppdragsledare med kravfokus inom området it-säkerhet

Arbetsgivare / Ort: Transportstyrelsen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 22 augusti (19 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Processansvarig
  • ITIL

Om jobbet
Uppdragsledare med kravfokus inom området it-säkerhet Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Hos oss får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för framtiden. Vill du bidra till samhällsnytta på en arbetsplats som ger dig stora utvecklingsmöjligheter? Då är Transportstyrelsen arbetsplatsen för dig. Vi söker en engagerad och kunnig uppdragsledare med erfarenheter från krav- och verksamhetsutveckling som vill vara med och viderutveckla våra IT-miljöer och att bygga upp myndighetens driftsorganisation för att framöver hantera större åtaganden kring intern drift. Ditt fokusområde kommer vara it-säkerhet. Vi tror att du lockas att vara med på en spännande resa med en IT-miljö och organisation under omfattande utveckling. Vi tror också att du sporras av utmaningar i vardagen och att leverera säkra, hållbara och effektiva lösningar inom ditt verksamhetsområde. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Här får du förutsättningarna för ett aktivt medarbetarskap som ger dig möjlighet att använda din kompetens på bästa sätt och medverka i att skapa en framgångsrik verksamhet och ett välfungerande samhälle. Hos oss får du inflytande över den egna arbetssituationen, möjlighet till utveckling i din yrkesroll, tillgång till ett modernt och tillitsfullt chefs- och ledarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar. Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen här: https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-transportstyrelsen/ Du kommer att • ingå i ett team som arbetar med taktisk och operativ it-säkerhet • leda och styra uppdrag inom it-säkerhetsområdet • identifiera, analysera och dokumentera krav och behov inom it-säkerhetsområdet Du måste ha • en akademisk utbildning inom it-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt • minst 3 års erfarenhet från att driva uppdrag och/eller projekt • minst 5 års erfarenhet från verksamhetsutveckling och behovsinsamling • erfarenhet och förståelse runt it-säkerhetsaspekter • god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du också har • teknisk kunskap inom it-säkerhetsområdet • vana att arbeta i stora och komplexa organisationer • arbetat enligt regelverk eller ramverk såsom ITIL. Vi vill att du • har förmåga att lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt • har väl utvecklad säkerhetsmedvetenhet • är noggrann, strukturerad och analytisk • har ett förhållningssätt som präglas av samarbetsförmåga • är lösningsorienterad och öppen för förändring. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Intresserad? Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man måste vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning. Upplysningar om befattningen lämnas av sektionschef Mats Kvarnström, 010-495 61 44, [email protected] Fackliga företrädare: Saco, Peter Tang och ST, Anna Malmborg. Båda nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-6880. Vi behöver din ansökan senast den 22 augusti 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstester. Välkommen att bli vår nya kollega!   Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. Läs mer om Transportstyrelsen Kort om avdelning It Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare. Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.
Arbetsgivare
Transportstyrelsen
Hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/
Ansökan
Ansök senast 22 augusti (19 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Service manager till Linköping

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 augusti (28 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Randstad Technology söker för kunds räkning service manager med god kunskap kring processer och ITIL. 

Ansvarsområden

Du kommer att ingå i Service Management-gruppen där medlemmarna bland annat ansvarar för att hantera kunders större driftstörningar. Gruppen ansvarar också för eskalation och uppföljning av de avtal som företaget har gentemot sina kunder, för att se till att dessa efterlevs.

I arbetet ingår även att arbeta som processägare, där förvaltning, utveckling och förbättring av ITIL-processer (så som Incident Management, Change Management och Problem Management) ingår. Även analys av organisationens leveransflöden är en del av ditt ansvarsområde, vilket innebär att du tar fram underlag och statistik som en del av det interna förbättringsarbetet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst en gymnasial utbildning i grunden, gärna med inriktning mot IT eller teknik. Vi ser även att du har minst två års erfarenhet av arbete med IT-support.  Har du även studerat på universitet/högskola, till exempel till systemvetare är det självklart meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du självgående, har förmåga att ta egna initiativ och att själv planera och genomföra ditt arbete inom uppsatta ramar. Det är av stor vikt att du kan agera rationellt i stressiga och utsatta situationer, samt kunna hantera kontakt med auktoritära personer och ojämn arbetsfördelning över tid. Prestigelöshet är A och O, du bör inte tveka när det kommer till att rycka in och ställa upp där det behövs.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, är ett krav. Så är även möjligheten att kunna jobba i ett rullande 24-7-365-schema (vilket inkluderar att kunna ta sig till arbetsplatsen på oregelbundna tider och helgdagar).

Ansökan

Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möjligt.

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 31 augusti (28 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Scrum Master med ansvar för förändringsledning

Arbetsgivare / Ort: Envoi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 månad 22 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vill du bli en del av ett sammansvetsat team som står inför en spännande tillväxtfas? Då kan vi på Envoi stolt presentera ditt nästa uppdrag - som vår nya Scrum Master! Vi söker just nu en Scrum Master till en av våra kunder inom offentlig sektor. Hos kunden kommer du i uppdraget att dels arbeta med flera team inom sektionen för att främja deras samarbete och gemensamma leveransförmåga, dels med sektionens intressenter och samarbetspartners. I rollen är det därför viktigt att du har hög förmåga att anpassa din approach och coachande insatser utifrån behov. Alla våra team jobbar utifrån Scrum-metodik och under föregående år blev flera av våra team också DevOps-team. Under detta år tar vi steget mot att arbeta mer värdeströmsorienterat, och i detta arbete kommer du att vara drivande i att stegvist ta fram rutiner och processer som stödjer den transformationen. Hos oss sker förändring och anpassning till nya krav och behov löpande, och konsulten på denna roll ska kunna bidra till organisatorisk utveckling även inom andra områden. Arbetsuppgifter I denna roll kommer du äga och driva Agila arbetsprocesser inom och mellan team. Vi söker dig som är van vid att coacha och stötta team till att bygga upp struktur och stöd från agila processer. Ditt arbete att kretsa runt att få nya team på banan samt att driva arbetet med att förbättra samarbete och processer även mellan team, olika produktområden och med den övriga organisationen. Vi söker dig som har erfarenhet av att både jobba inom ramen för ett team samt ha jobbat med att ta fram och befästa struktur och kultur utifrån ett helhetsperspektiv. Då flera av våra produkter närmar sig produktionssättning vill vi också att du är drivande i arbetet med att ta fram och förbättra våra processer för Ops. Konsulten jobbar tätt tillsammans även med produktägare, och ska kunna vara ett stöd för produktägaren i teamet. Konsulten ska bidra till andras växande. Du behöver därför ha en väl utvecklad förmåga att kunna göra avvägningar i ditt ledarskap och anpassa din approach till olika personer och funktioner hos kunde. Parallellt med detta krävs hög skicklighet och lyhördhet i att utmana och utveckla team och individer som befinner sig i olika mognadsstadier och skeden. Du bistår produktägaren i teamet med att lägga budget och tidplan för utveckling och förvaltning för kommande år, samt deltar i det löpande ekonomiska arbetet. Obligatoriska krav - Minst 9 års erfarenhet av att driva förändringar i processer och arbetssätt inom såväl agil IT-utveckling som IT- förvaltning inom ITIL/PM3, varav minst ett uppdrag där du genomfört en förflyttning mot värdeströmsinriktade team. - Certifieringar inom ICP-CAT och ICP-ENT eller liknande certifieringar inom förändringsledningsledning av agil transformation på enterprise-nivå. - Minst 5 års samlad erfarenhet av att arbeta med eller i olika agila processer och metoder. - Minst 5 års erfarenhet av uppdrag att etablera fungerande samarbeten med intressenter och beställare, inom både agilt arbetssätt och ITIL/PM3. - Erfarenhet av coaching och mentoring av andra ledare för att stärka deras agila approach, till exempel produktägare, projektledare och testledare från minst fem uppdrag. - Erfarenhet av att jobba inom kollektivtrafik från minst 2 konsultuppdrag. - Erfarenhet av minst 3 heltidsuppdrag som Scrum Master, produktägare eller agil coach för både backendteam, kanalteam och värdeströmsteam. - Erfarenhet av att driva Community of Practice från minst ett uppdrag. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Marina Hedberg, Talent Acquisition Manager, [email protected] Skicka din ansökan med CV redan idag! Vi går igenom alla ansökningar löpande, Välkommen med din ansökan! Varför ska du jobba hos oss? Vi på Envoi AB kan erbjuda förmånliga attraktiva anställningsvillkor som professionell konsult och vi har naturligtvis kollektivavtal (Almega). Som konsult hos Envoi AB har du engagerade säljare som hittar uppdrag utifrån ditt intresse. Vi har kunder i hela Stockholm inom systemutveckling och teknik. Hos oss får du möjligheten att jobba i en bredd av branscher. Om du har en drivkraft att utvecklas och utmanas med stor flexibilitet, då är det en bra början att bli en del av vårt Envoi team. Du också får tillgång till personlig utveckling på kort och lång sikt samt friskvårdsbidrag att utnyttja för fysisk aktivitet på fritiden.
Arbetsgivare
Envoi AB
Hemsida: http://www.envoi.se
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 månad 22 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Service Manger

Arbetsgivare / Ort: Northab AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (2 månader 25 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Processansvarig
  • ITIL

Om jobbet
Northab looking to our customer for an Senior Service Manager Assignment: Our customer looking for an a structured ITIL person who are used to work with suppliers. Were He/She are good in reporting services. Also responible for cost and budget/finance for service operations. in the role tactical planning for service delivery and are escalation point for any operation issues related to the service. Lead collaboration with different stakeholders and attend thier forums, good to have social skill as much different tasks with stakeholders down to engineers is on daily basis. Lead projects in the line of daily business. (Prepare, facilitate and document mgmt. meetings & workshops) Personal requirements Experience in Service Desk area Experience in Service management Management of global services Financial management Process knowledge (ITIL 3 and good to have ITIL 4) Ability to lead and co-ordinate people After Covid-19 our customer expect consultant to be onsite the office, either in Stockholm or Sandviken Office 2-3days per week Send CV:s in English
Arbetsgivare
Northab AB
Hemsida: http://www.northab.com
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (2 månader 25 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

För vår kund söker vi nu en IT-Projektledare- Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Tavana IT AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 november (3 månader 22 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Processansvarig
  • ITIL

Om jobbet
ARBETSUPPGIFTER Uppdraget kommar att bestå i att i huvudsak driva och koordinera olika IT-projektuppdrag som beställs och initieras av kundens olika verksamheter, främst från deras objektstruktur (PM3). I en inledning kommer du att inom projektuppdragen föra en dialog med beställare/kund för att tydliggöra de krav och förväntningar som finns inom ramen för beställningarna, samt att konsulten ansvara för genomförande, både av stora och små projektuppdrag med varierande komplexitet. Med stöd av teamets arbetssätt drivs projektuppdragen på ett professionellt sätt där projektledaren ansvarar över projektbudget, planering, uppföljning och dokumentation av projektuppdragen. Beroende på storlek varierar antalet projektuppdrag som du förväntas ansvara över. Uteslutande är projektuppdrag IT-relaterade med inriktning mot infrastuktur. BAKGRUND I huvudsak är ett av deras mål att hjälpa verksamheterna i deras anskaffande och utveckling av IT-tjänster. Samt att avdelning Informations- och kommunikationsteknik driver interna projekt och uppdrag för att strategiskt följa den globala tekniska utvecklingen. Även vara den part hos kunden som följer upp och kvalitetssäkrar IT-leveranser i projekt och uppdrag. Inom enhet Projekt och Uppdrag under avdelning IKT driver de i huvudsak projekt och uppdrag med teknisk inriktning. De är organiserade i sex olika team med fokus på en avgränsad mängd kunder. Många gånger rör det sig om utveckling och implementation av ny teknik inom infrastruktur där de avropar kompetenser från deras linjeverksamhet och leverantörskontakter. Du bör vara flexibel då resor ingår i uppdragen vilket kan kräva B körkort. Dock kommer du mesta delen av tiden utgå från Göteborg. VI SÖKER DIG SOM: - Har minst 5 års erfarenhet som IT-projektledare - Har god och bred kunskap/erfarenhet inom infrastruktur - Har mycket god erfarenhet av att leda virtuella kompetensteam - Har mycket god förmåga att på svenska dokumentera och presentera - Trivs i en drivande roll och agera självständigt KRAV - Erfarenhet inom ramverk ITIL - Erfarenhet av IS/IT styrmodell PM3 - Konsulten bör ha referenser från arbete/uppdrag med IT inom politiskt styrda organisationer, med teknisk inriktning - Har bred IT-kompetens, gärna en tidigare erfarenhet som IT-tekniker/IT-support - En mycket god förmåga att hantera kunddialoger på ett bra sätt LÅTER DET INTRESSANT? Då välkomnar vi dig att ansöka till oss så snart som möjligt då vi hanterar ansökningar löpande. Skicka in ditt CV till oss redan idag via ”Skicka ansökan”. Har du frågor gällande tjänsten, vilka Tavana är eller konsultrollen så är du välkommen att skicka mail till [email protected] Vi ser fram emot din ansökan!
Arbetsgivare
Tavana IT AB
Hemsida: https://www.tavana.se/
Ansökan
Ansök senast 25 november (3 månader 22 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.