Kommunchefen är kommunförvaltningens högste tjänsteman och direkt underställd kommunstyrelsen. I rollen ingår ansvar för avdelningschefer och för avdelningen med strategiska funktioner. Som kommunchef är du länken mellan den politiska ledningen och tjänstemannaorganisationen. Kommunchefen ansvarar för att avdelningarna samverkar och arbetar mot samma mål.
Ansvar för kommunövergripande processer i förvaltningen ingår i kommunchefens uppdrag liksom att utveckla och effektivisera kommunen som organisation. Det ska göras genom att tillse att principer för styrning, ledning, uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring finns och används. Att skapa en helhetssyn, driva och leda övergripande och strategiska utvecklingsfrågor, som metod- och teknikutveckling, för att säkra kommunens framtid är viktigt och ingår i uppdraget som kommunchef.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som kommunchef. Många nuvarande svenska kommunchefer är i grunden Politiker eller Statsvetare, men kan även ha andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.
Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en kommunchef.
Övrigt
Lista över alla Sveriges kommuner kan man bland annat hitta på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).
Länktips
- Tillväxtverket är en statlig myndighet under Näringsdepartementet, som har regeringens uppdrag att främja hållbar näringslivsutveckling och regional tillväxt
- ifn.se - Institutet för Näringslivsforskning
- Chefspodden
- Kvalitetsmässan
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret