På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

SOS-operatör
Spela filmen

SOS-operatör

En SOS-operatör måste vara beredd på oväntade, plötsliga och allvarliga situationer. Som SOS-operatör eller larmoperatör ska du snabbt kunna få en bild av vad som hänt vid en olycka eller en brand. Samtalen till SOS-operatörer och larmoperatörer kommer ofta från personer som är i en nödsituation och är oroliga och upprörda. Det är därför viktigt att vara är stabil och kunna behålla lugnet i pressande situationer.

Som larmoperatör tar du emot, samordnar och förmedlar larm och samtal vidare till väktare och andra kontaktpersoner.

Larmoperatörerna hos Polismyndigheten kallas KC-operatörer. Som KC-operatör tar man emot samtal från allmänheten och kommunicerar via radio med larm från banker, postkontor och värdetransporter och sänder ut rikslarm.

På några bevakningsföretag finns särskilda radiooperatörer som enbart sköter kontakten med väktare över kommunikationsradio och telefon.

Utbildning

Både SOS-operatörer och larmoperatörer utbildas internt av arbetsgivaren. Innan anställning får du genomgå tester i snabbhet, stresstålighet, problemlösning och simultankapacitet, dvs förmågan att göra flera saker samtidigt.

Läs mer om utbildnings- och övriga krav som SOS-alarm har vid rekrytering.

Det är en merit att ha tidigare erfarenhet och utbildning inom sjukvård, räddningstjänst eller polisyrket. Det är bra om du är utbildad sjuksköterska. Även datorvana är meriterande.

Det är en merit om du har tidigare erfarenhet och utbildning inom bevakning och larmteknik.

Personliga egenskaper

Det är viktigt att vara är stabil och kunna behålla lugnet i pressande situationer.

Arbetsplats

Som SOS-operatör arbetar du på någon av landets 16 larmcentraler. En larmoperatör arbetar på ledningscentralen för ett bevakningsföretag eller på en larmcentral.

Visa mer
Visa mindre

1 Lediga jobb

SOS-operatör

Arbetsgivare / Ort: SOS Alarm Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 February (4 månader 27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
SOS Alarm larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. Dessutom bedriver SOS Alarm ett kommersiellt verksamhetsområde som arbetar med bland annat inbrottslarm, brandlarm, personlarm, hisslarm, kameraövervakning och driftlarm. Vi tillhandahåller kundorienterade jourtjänster såsom samhällsjourer, fastighetsjourer och entreprenörsjour, vilket nyttjas av kunder från såväl privata sektorn som offentliga sektorn. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Hos oss på SOS Alarm arbetar idag ca 1100 stolta SOS:are. Vill du göra skillnad för andra, på riktigt? Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa ett tryggare Sverige för alla. Din vardag som SOS-operatör En av de roligaste sakerna med det här jobbet är att ingen dag är den andra lik". Du kommer att få möta alla möjliga typer av människor, frågeställningar och problem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att svara på inkommande samtal från människor i nöd. Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats. Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats i rätt tid. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser så som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Arbetet bedrivs på SOS-centralen i ------- där du sitter i en öppen miljö tillsammans med dina kollegor. För att få rätt förutsättningar för att lyckas som SOS-operatör, inleds anställningen med en gedigen utbildning på vår utbildningsenhet i Kista. Som SOS-operatör har du en dygnsgående tjänst med möjlighet att påverka ditt eget schema. Vi erbjuder dig - Att få göra en verklig skillnad i andra människors liv, varje dag - Ovärderlig lärdom i att kommunicera med olika typer av människor - Engagerade och stöttande ledare och kollegor - Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag där människan alltid står i centrum - Du får samverka tillsammans med bl. a. Polisen, Räddningstjänst, ambulans och andra aktörer som är viktiga för samhället Vi söker dig Du trivs med att hjälpa andra människor - det är det allra viktigaste! Vi utgår ifrån att du alltid vill hjälpa den som ringer in och hanterar samtalet från början till slut. Du är trygg i dig själv, flexibel och beslutsam oavsett vilket samtal du hanterar. Rollen innebär samverkan med kollegor och externa aktörer vilket kräver att du har god samarbetsförmåga. Du är en vänlig, orädd och lyhörd person som har lätt för att prata med människor. Vidare är du empatisk och professionell samtidigt som du samverkar och tar ansvar i din yrkesroll. Tjänsten är med start 2021-01-12 Vi tror att du... - Har minst tre års arbetslivserfarenhet - Talar och skriver svenska obehindrat och är bekväm med att ta samtal på engelska - Har god datorvana och trivs med att arbeta i olika och komplexa system - Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång - Har intresse för samhällsfrågor Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss! Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta oregelbundna tider då SOS Alarm är en verksamhet som finns till för hjälpsökande dygnets alla timmar, årets alla dagar. Eftersom SOS Alarm är ett säkerhetsklassat företag görs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1985:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning. Låter detta intressant? Skicka in din ansökan snarast, dock senast 2020-09-20. Har du frågor? Kontakta rekryterande chef Claes Johansson på mail [email protected]
Arbetsgivare
SOS Alarm Sverige AB
Hemsida: http://sosalarm.se
Ansökan
Ansök senast 21 February (4 månader 27 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.