På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

SOS-operatör
Spela filmen

SOS-operatör

En SOS-operatör måste vara beredd på oväntade, plötsliga och allvarliga situationer. Som SOS-operatör eller larmoperatör ska du snabbt kunna få en bild av vad som hänt vid en olycka eller en brand. Samtalen till SOS-operatörer och larmoperatörer kommer ofta från personer som är i en nödsituation och är oroliga och upprörda. Det är därför viktigt att vara är stabil och kunna behålla lugnet i pressande situationer.

Som larmoperatör tar du emot, samordnar och förmedlar larm och samtal vidare till väktare och andra kontaktpersoner.

Larmoperatörerna hos Polismyndigheten kallas KC-operatörer. Som KC-operatör tar man emot samtal från allmänheten och kommunicerar via radio med larm från banker, postkontor och värdetransporter och sänder ut rikslarm.

På några bevakningsföretag finns särskilda radiooperatörer som enbart sköter kontakten med väktare över kommunikationsradio och telefon.

Utbildning

Både SOS-operatörer och larmoperatörer utbildas internt av arbetsgivaren. Innan anställning får du genomgå tester i snabbhet, stresstålighet, problemlösning och simultankapacitet, dvs förmågan att göra flera saker samtidigt.

Läs mer om utbildnings- och övriga krav som SOS-alarm har vid rekrytering.

Det är en merit att ha tidigare erfarenhet och utbildning inom sjukvård, räddningstjänst eller polisyrket. Det är bra om du är utbildad sjuksköterska. Även datorvana är meriterande.

Det är en merit om du har tidigare erfarenhet och utbildning inom bevakning och larmteknik.

Personliga egenskaper

Det är viktigt att vara är stabil och kunna behålla lugnet i pressande situationer.

Arbetsplats

Som SOS-operatör arbetar du på någon av landets 16 larmcentraler. En larmoperatör arbetar på ledningscentralen för ett bevakningsföretag eller på en larmcentral.

Visa mer
Visa mindre

14 Lediga jobb

Är du vår nya larmoperatör på Verisure?

Arbetsgivare / Ort: Verisure Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Larmoperatör

Om jobbet
Är du vår nya larmoperatör på Verisure? Verisure är ett av världens största säkerhetsbolag, med produkter och tjänster inom hemlarm och det uppkopplade smarta hemmet. Vårt hemlarm är det mest installerade i Sverige och vi är den ledande aktören i Europa. Idag är vi verksamma i 17 länder, har 3 miljoner kunder och är 18 000 anställda. Vi är ett dynamiskt bolag i stark tillväxt som hela tiden arbetar med utveckling av våra tjänster, produkter och vår personal.   Kan du hålla samma höga servicenivå, dygnet runt, alla dagar om året är detta rätt tjänst för dig! Som larmoperatör tar du emot inkommande larm, kontaktar väktare, polis och räddningstjänst. I ditt arbete tar du även emot samtal från våra kunder. Vi har öppet dygnet runt och arbetspassen är fördelade över dygnets alla timmar. Vårt främsta mål är nöjda kunder så att du har en mycket hög servicekänsla ser vi som en självklarhet. Att du är stabil och trygg som person och har förmågan att förmedla det till våra kunder är viktigt, likväl som att du tar ett stort ansvar för din uppgift. Du är en lagspelare som har lätt att samarbeta med andra samtidigt som du kan utföra ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har stor passion och engagemang för såväl arbetsuppgifter som människor runt dig. Vi ger dig en gedigen utbildning och kan utlova dig en arbetsplats i en stimulerande miljö med härliga kollegor – du blir en del av ett starkt lag som brinner för sin uppgift! Grundkrav för anställning är att du har fyllt 18 år, har tidigare arbetslivserfarenhet, inom service är meriterande, har fullt färgseende, behärskar svenska och engelska i tal och skrift samt genomgår en säkerhetskontroll via Länsstyrelsen. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i trevliga lokaler i Linköping. Utbildningsstart är måndag 20/9 och du börjar med en 4 veckors obligatorisk heltidsutbildning. Vi vill ha din ansökan med personligt brev och CV snarast, dock senast 2021-08-01. Vi kallar till intervjuer löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. För ytterligare information eller frågor är du varmt välkommen att kontakta Susanne Lundell på [email protected] 
Arbetsgivare
Verisure Sverige AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Larmoperatör på deltid

Arbetsgivare / Ort: Sector Alarm AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Larmoperatörer på deltid till Sector Alarm!

Vi söker inte vem som helst, vi söker dig som vill arbeta på en av Sector Alarms viktigaste avdelningar – vår larmcentral. Nu utökar vi teamet med deltidstjänster på 50% med utbildningsstart vecka 37. Tycker du om att hjälpa kunder över telefon, trivs i en snabb och omväxlande miljö och vill hjälpa människor i svåra situationer - då är det här en roll för dig!

Att jobba i larmcentralen

Larmcentralen är kontorets kärna, det är här vi kan hjälpa våra kunder som är utsatta för direkt fara. Vi är experter på kundservice och att ge god service är alltid i fokus.

Du kommer:

  • Hantera samtal i samband med larm - såsom brand, inbrott eller driftstörningar.
  • Ansvara för att sätta in rätt åtgärd till varje händelse, som att skicka ut räddningstjänst.
  • Agera kundsupport och utbilda våra kunder i våra larmsystem
  • Sköta uppföljningar av skarpa händelser

Likväl som att hantera samtal kring en utvecklad brand kommer du ta emot samtal om bränd mat som satt igång brandlarmet eller ett vädringsfönster som öppnats under natten när skalskyddet är på. Det är därför viktigt att du trivs med tempoväxlingar och hjälper alla våra kunder med största omsorg, oavsett händelse.

Arbetspassen är fördelade 09:00 - 13:45 eller 15:45 – 20:30. Du arbetar varannan helg.

Vem är du?

Vi ser att du har god erfarenhet av serviceyrken där du är van att hantera kunder och lösa problem. Du är trygg med att använda datorn och telefonen som ditt främsta arbetsverktyg, och har du erfarenhet av kundsupport över telefon är det mycket meriterande.

Vi tror på våra medarbetares potential att utvecklas och därför är dina värderingar och personliga egenskaper minst lika viktiga som din formella kompetens. Som person är du:

  • Pålitlig, du är kort och gott en kollega att lita på!
  • Effektiv, samtidigt som du utför ditt arbete med stor noggrannhet.
  • Trygg, då du har förmågan att behålla lugnet trots många bollar i luften samtidigt.

Utöver detta förutsätter vi att du:

  • Talar och skriver obehindrat på svenska
  • Är prickfri i Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Bakgrundskontroll kommer genomföras.

Vårt erbjudande

Sector Alarm präglas av en stark kultur där vi gillar att göra saker tillsammans. Larmcentralen är verksam dygnet runt, året runt, vilket innebär ett tätt samarbete med dina kollegor. Att stötta och hjälpa varandra är en självklarhet som vi inte tummar på!

Vi tror även på att rätt förutsättningar är en nyckelfaktor till att prestera på topp. I larmcentralen är det viktigt att göra rätt och våra rutiner för hur vi agerar ska sitta i benmärgen. Utbildningen som startar vecka 37 varvas därför mellan teori och hela 56 timmars medlyssning, så att du blir trygg med att hantera samtalen. Utbildningen är planerad på heltid under vecka 37-39.

Utöver detta erbjuder vi företagshälsovård, friskvårdsbidrag, och deltagande i olika lopp och lagtävlingar. Vi har också regelbundna afterwork-aktiviteter så som beachvolleyboll, bowling och quizkvällar. Vi har fantastiskt roligt på jobbet och är en stabil arbetsgivare som ger dig möjligheten till att påverka och utvecklas!

Ansökan och rekryteringsprocessen

Vad roligt att du vill söka tjänsten på vår larmcentral!

Sista ansökningsdag är söndag 1 augusti. Efter bearbetning av ansökningarna kommer mindre gruppintervjuer hållas under vecka 32, följt av individuella intervjuer vecka 33-35.

Vi tar inte emot några ansökningar över mail men har du några frågor eller funderingar är du mer än välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Frida Bengtsson på [email protected] eller 0738 61 94 00.

Vi ser fram emot din ansökan!

Arbetsgivare
Sector Alarm AB
Drakegatan 10
40124 Göteborg
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

SOS International söker Assistance Coordinators

Arbetsgivare / Ort: SOS International AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
SOS International hjälper, i samarbete med en rad försäkringsbolag, nordiska resenärer över hela världen. Vi har en larmcentral som är öppen dygnet runt, året om som snabbt hjälper resenärer om olyckan skulle vara framme. Vi är en internationell och mångsidig arbetsplats och söker nu dig, som likt oss, vill ha ett utmanande och meningsfullt arbete Rollen som Assistanskoordinator Innebär att du via telefon hjälper människor som råkat ut för olika typer av försäkringsskador. De flesta samtal gäller oförutsedda driftstopp under resa med bil, både i Sverige och utlandet, där du t.ex. hjälper kunderna med assistans, bärgning och hyrbil. Du kan även komma att hantera akuta försäkringsskador i hemmet så som brand- och vattenskador. När det är många som ringer till oss har du fullt fokus på att svara i telefon och hjälpa människor i behov och vid lugnare perioder jobbar du mer med administration och att avsluta ärenden. Vi söker dig.. .. som är stresstålig, serviceorienterad samt besitter självinsikt och personlig mognad. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig efter förändrade förutsättningar. Vidare utmanas du av det perfekta kundbemötandet och kan leverera detta genom att använda telefon, flertalet system och dator som främsta arbetsredskap. För att lyckas i rollen ser vi att du: Har god stress- och simultankapacitet Är organiserad och ansvarstagande Har god problemlösningsförmåga och samarbetsförmåga Har god datorvana och är lättlärd Behärskar svenska och engelska i såväl tal som skrift. Har fyllt 18 år innan startdatum Behärskar distansarbete Erfarenhet av eller intresse för bilar eller försäkringar är ett plus såväl som övriga språkkunskaper är meriterande. I urvalet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Vi erbjuder dig Ett spännande, omväxlande och utmanande arbete. Du har en viktig roll hos oss och du kommer sitta tillsammans, trots distans, med kompetenta medarbetare i en varm och kamratlig atmosfär där samarbete, gemenskap och att ställa upp för varandra är en självklarhet. Tjänsten startar med en två veckor lång utbildning som varvas med teori, praktik och handledning så att du känner dig trygg med att börja din nya arbetsroll! Omfattning   Omfattning: Heltid Arbetstider: Skiftarbete som inkluderar dag, kväll och natt under vardagar och helger. Startdatum: September 2021 Arbetsplats: SOS International,Berga Backe 2, Danderyd Lön: Enligt kollektivavtal, fast lön + OB.                Intresserad? Känns det här som rätt uppdrag för dig? Då hoppas vi du skickar in din ansökan redan idag eftersom vi intervjuar kandidater löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail. Har du frågor eller funderingar kring tjänsten och SOS International är du välkommen att kontakta Elin Sandberg på [email protected] ser fram emot din ansökan!
Arbetsgivare
SOS International AB
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

SOS-operatör

Arbetsgivare / Ort: SOS Alarm Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 augusti (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
SOS Alarm larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. SOS Alarm tillhandahåller kundorienterade jourtjänster såsom samhällsjourer, fastighetsjourer och entreprenörsjour, vilket nyttjas av kunder från såväl privata sektorn som offentliga sektorn. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Hos oss på SOS Alarm arbetar idag ca 1100 stolta SOS:are. Vill du göra skillnad för andra, på riktigt? Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa ett tryggare Sverige för alla. Din vardag som SOS-operatör En av de roligaste sakerna med det här jobbet är att ingen dag är den andra lik". Du kommer att få möta alla möjliga typer av människor, frågeställningar och problem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att svara på inkommande samtal från människor i nöd. Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats. Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukdomsfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats i rätt tid. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser så som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Arbetet bedrivs på SOS-centralen i Halmstad där du sitter i en öppen miljö tillsammans med dina kollegor. För att få rätt förutsättningar för att lyckas som SOS-operatör, inleds anställningen med en gedigen utbildning, växelvis på vår utbildningsenhet i Kista och lokalt i Halmstad. Eftersom SOS Alarms verksamhet bedrivs 24/7/365 har du som SOS-operatör har du en dygnsgående tjänst. Vi erbjuder dig - Ovärderlig lärdom i att kommunicera med olika typer av människor - Engagerade och stöttande ledare och kollegor - Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag där människan alltid står i centrum - Att få samverka med bl. a. Polisen, Räddningstjänst, ambulans och andra aktörer som är viktiga för samhället - Ett varierat arbete med möjligheten att göra skillnad Vi söker dig Vi utgår ifrån att du alltid vill hjälpa den som ringer in och hanterar samtalet från början till slut. Du uppskattar tydliga riktlinjer, är trygg i dig själv och beslutsam - oavsett vilket samtal du hanterar. Rollen innebär samverkan med kollegor och externa aktörer vilket kräver att du har god samarbetsförmåga och en förmåga att fokusera på vad som är viktigt här och nu. Du är en vänlig och lyhörd person som har lätt för att prata med människor. Vidare är du empatisk och professionell vilket innebär att du samverkar och tar ansvar i din yrkesroll. Vi tror att du... - Har minst tre års arbetslivserfarenhet - Talar och skriver svenska obehindrat och är bekväm med att ta samtal på engelska - Har god datorvana och trivs med att arbeta i olika och komplexa system - Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång - Är förändringsbenägen och gillar utveckling enskilt och tillsammans med dina kollegor - Är driven och har förmåga att hantera tempoväxlingar - Ser en långsiktighet i att arbeta inom SOS Alarm Meriterande... - Är om du har någon form av vårdkompetens gentemot brukare/patient eller erfarenhet från någon annan typ av blåljusverksamhet. - Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta oregelbundna tider då SOS Alarm är en verksamhet som finns till för hjälpsökande dygnets alla timmar, årets alla dagar. Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss! Tjänsten är med start januari 2022. Låter detta intressant? Skicka in din ansökan snarast, dock senast 2021-08-10. Har du frågor? Kontakta rekryterande chef Andreas Johansson (mailto:[email protected]) eller Jenny Jonasson (mailto:[email protected]). SOS Alarm genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.
Arbetsgivare
SOS Alarm Sverige AB
Hemsida: http://sosalarm.se
Ansökan
Ansök senast 10 augusti (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

SOS-operatör

Arbetsgivare / Ort: SOS Alarm Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 augusti (14 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • SOS-operatör

Om jobbet
SOS Alarm larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. Dessutom bedriver SOS Alarm ett kommersiellt verksamhetsområde som arbetar med bland annat inbrottslarm, brandlarm, personlarm, hisslarm, kameraövervakning och driftlarm. Vi tillhandahåller kundorienterade jourtjänster såsom samhällsjourer, fastighetsjourer och entreprenörsjour, vilket nyttjas av kunder från såväl privata sektorn som offentliga sektorn. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Hos oss på SOS Alarm arbetar idag ca 1100 stolta SOS:are. Vill du göra skillnad för andra, på riktigt? Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa ett tryggare Sverige för alla. Din vardag som SOS-operatör En av de roligaste sakerna med det här jobbet är att ingen dag är den andra lik". Du kommer att få möta alla möjliga typer av människor, frågeställningar och problem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att svara på inkommande samtal från människor i nöd. Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats. Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats i rätt tid. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser så som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Arbetet bedrivs på SOS-centralen i Karlstad där du sitter i en öppen miljö tillsammans med dina kollegor. För att få rätt förutsättningar för att lyckas som SOS-operatör inleds anställningen med en gedigen utbildning på vår utbildningsenhet i Kista, men under rådande omständigheter kan den komma att ske lokalt i Karlstad. Som SOS-operatör är din arbetstid är förlagd till dygnets alla timmar och innefattar helgtjänstgöring, med möjlighet att påverka ditt eget schema. Vi erbjuder dig - Att få göra en verklig skillnad i andra människors liv, varje dag - Ovärderlig lärdom i att kommunicera med olika typer av människor - Engagerade och stöttande ledare och kollegor - Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag där människan alltid står i centrum - Samverkan tillsammans med bl. a. ambulans, polis, räddningstjänst och andra samhällsviktiga aktörer Vi söker dig... Som trivs med att hjälpa andra människor - det är det allra viktigaste! Vi utgår ifrån att du alltid vill hjälpa den som ringer in. Du är trygg i dig själv, flexibel och beslutsam oavsett vilket samtal du hanterar. Rollen innebär samverkan med kollegor och externa aktörer vilket kräver att du har god samarbetsförmåga. Du är en vänlig, orädd och lyhörd person som har lätt för att prata med människor. Vidare är du empatisk och professionell samtidigt som du samverkar och tar ansvar i din yrkesroll. Vi tror att du... - Har minst tre års arbetslivserfarenhet - Talar och skriver svenska obehindrat samt har goda kunskaper i engelska och gärna fler språk - Har god datorvana och trivs med att arbeta i olika och komplexa system - Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång - Har intresse för samhällsfrågor Arbetslivserfarenhet av vård- eller räddningsyrken tror vi att du kan ha nytta av i yrket som SOS-operatör. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta oregelbundna tider då SOS Alarm är en verksamhet som finns till för hjälpsökande under dygnets alla timmar, årets alla dagar. Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss! Eftersom SOS Alarm är ett säkerhetsklassat företag görs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1985:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan snarast möjligt, dock senast söndag den 15 augusti. Urval sker löpande. Tillträde sker efter årsskiftet. Har du frågor? Kontakta rekryterande chefer Marie Waliden, [email protected] eller Malin Dahl, [email protected]
Arbetsgivare
SOS Alarm Sverige AB
Hemsida: http://sosalarm.se
Ansökan
Ansök senast 15 augusti (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.