På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Matinformatör

Matinformatör

Service- och besöksnäringen är en omväxlande bransch som skapar många arbetstillfällen för matinformatörer, som kan arbeta på restauranger, caféer, matbutiker och andra typer av serviceinrättningar kopplade till mat och dryck.

Med samma utbildning och liknande tidigare arbetslivserfarenhet kan man arbeta både som matinformatör och som cateringkock eller som matlagare i butik samt som säljare med specialisering mot exempelvis matvaror eller matlagning.

Utbildning

Matinformatörer har varierande utbildningsbakgrund.

Bra grundläggande utbildning finns på gymnasieskolans Restaurang- och livsmedelsprogrammet, inriktning Färskvaror, delikatesser och catering. Motsvarande utbildning kan finnas inom komvux.

Påbyggnadsutbildningar finns inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

Matinformatör är ett yrke för dig som är intresserad av att arbeta med restaurang och livsmedel och som tycker om att vistas bland människor.

Visste du att...?

... fram till början på 1900-talet användes både honung och socker flitigt som... medicin. De användes i vården av sjuka både i skolmedicin och inom folklig läkekonst, som t ex vid förkylning, katarrer, halsinfektioner och på svåra sår.
Källa: Nordiska museet

Länktips

Visa mer
Visa mindre

114 Lediga jobb

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen i Jönköping, vikariat

Arbetsgivare / Ort: Polismyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. ARBETSUPPGIFTER Som kommunikatör är du ett stöd för polisområde Jönköping i såväl interna som externa kommunikationsfrågor. Du ingår i polisområdets ledningsgrupp och har uppdraget att identifiera och analysera kommunikationsbehov samt ge råd och stöd till chefer och medarbetare. Du förväntas initiera kommunikationsinsatser samt planera och genomföra dem. Du samordnar och stöttar vid olika medieaktiviteter och tar fram budskap och talstöd för såväl interna som externa frågor. Du kan även komma att ingå i den lokala krisorganisationen när större händelser inträffar. Du bidrar till att stärka den kommunikativa förmågan inom polisområde Jönköping, men kan även komma att hantera kommunikationsuppdrag för övriga delar av polisregion Öst. Organisatoriskt är du placerad i Jönköping och tillhör kommunikationsavdelningen i polisregion Öst. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som: • Har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant • Har några års erfarenhet av arbete med intern och extern kommunikation på såväl strategisk som operativ nivå, gärna i offentlig sektor i närtid. • Har goda kunskaper i bland annat kommunikationsplanering, text- och filmproduktion, form och presentationsmaterial. • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift • Har vana att hantera medier och sociala medier både proaktivt och reaktivt • Erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg. Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även: • Har erfarenhet av kriskommunikation • Kunskaper i Adobe-programmen Photoshop och InDesign Personliga egenskaper För att lyckas i rollen söker vi dig som är en allsidig kommunikatör, har ett strategiskt angreppssätt i ditt arbete, men inte rädd för att arbeta operativt. Vi vill att du har ett tydligt fokus på att se helheten för att kunna leverera effektiva kommunikationslösningar, att du är drivande och van vid att arbeta självständigt, och kan se och förekomma kommunikationsbehov på ett proaktivt och planerat sätt. Du är en lagspelare och har lätt för att samarbeta inom och utom kommunikationsavdelningen och hantera flera parallella engagemang och intressenter. Du är en förtroendeingivande och tydlig kommunikatör som är van att arbeta med externa kontakter. Du kan fungera som företrädare och representant för myndigheten i olika sammanhang. Du kan hantera stressiga situationer och kan tempoväxla växla mellan planerat och händelsestyrt arbete samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är ett vikariat t.o.m. sista maj 2022 ÖVRIGT Placeringsort: Jönköping Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 maj 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Polismyndigheten
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Digital kommunikatör sökes till Göteborgsvarvet!

Arbetsgivare / Ort: OnePartnerGroup Väst AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du vara med och bidra i den mixade zonen mellan näringsliv och idrottsliv? Har du även ett genuint intresse för digital marknadsföring och löpning? Då kan detta vara den perfekta tjänsten för dig!

ISP Sport Marketing verkar i zonen mellan näringsliv och idrottsliv och har sedan 1985 levererat framgångskoncept till företag, förbund och föreningar. Vi hjälper företag som vill utveckla och modernisera sin marknadsföring, både när det gäller exponering och att stärka varumärket. Vi är en av Sveriges ledande aktörer inom Sports Marketing och hos oss hittar du ett gäng med stort engagemang och massor av passion. Nu söker vi en digital kommunikatör för att ytterligare stärka vårt team!

Om tjänsten
Som digital kommunikatör kommer du att vara dedikerad till Göteborgsvarvet och andra lopp i deras regi. Rollen är bred och du jobbar med bland annat content marketing, annonskampanjer, social mediakoordinering, webredaktion och PR. Du arbetar med att maximera engagemanget i sociala kanaler och håller i dialogen med löpare samt sponsorer. Mer formellt deltar du exempelvis i att:
- Verkställa marknadsplan
- Ta fram och ansvara för aktivitetsplan, sammanställa rapporter utifrån aktiviteter
- Skriva nyhetsartiklar till hemsidan
- Ansvara för det organiska innehållet i sociala medier: skapa, publicera och interagera
- Hjälpa till med grafisk produktion
- Skriva, skicka och administrera nyhetsbrev
- Driva sponsorkommunikation och säkerställande av den digitala leveransen till sponsorer.
- Kommunikation med kunder/löpare

Vi söker dig som…
- Har god erfarenhet av operativt arbete inom sociala medier
- Har erfarenhet av grafisk produktion, layout och tryck
- Har grundläggande erfarenhet av att arbeta med Google analytics samt andra relevanta verktyg
- Kan hantera program som Adope Photoshop, Illustrator eller liknande samt är bekväm med foto- och videoproduktion på en grundläggande nivå.
- Trivs att jobba med Customer Relationship Management (CRM)

Vidare är du en effektiv och träffsäker skribent. Du är en kreativ ”doer” som utstrålar en positiv attityd, är självgående och vågar ta egna initiativ. I ditt arbetssätt är du strukturerad men också flexibel för att ändringar kan ske med kort varsel. Du har lätt att samarbeta med andra och du är lyhörd för målgrupper samt användarbeteenden.

Denna rekrytering sköts av OnePartnerGroup i Göteborg, rekryteringskonsult Anel Bosnjo. För frågor om tjänsten ring 073 430 49 96 eller maila [email protected] Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Arbetsgivare
OnePartnerGroup Väst AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Vill du bidra till hållbara villkor för utbildning, forskning och arbetsliv - i Sverige, Norden och internationellt? Är du en mångsidig kommunikatör med intresse för genusperspektiv i och på forskning? Kan du arbeta målgruppsanpassat med kommunikation, och uppskattar delaktighet och samarbete på tvärs av kompetenser? I så fall är du kanske vår nya kollega! Nationella sekretariatet för genusforskning är ett kunskapsnav i Norden för hållbara villkor i utbildning, forskning och arbetsliv. För att möta globala samhällsutmaningar behövs beprövad kunskap. Vi bidrar med forskningsdriven kunskap om makt, genus och hållbara villkor. Vår verksamhet är dynamisk och varierande. Vi arbetar ofta i samverkan med och på uppdrag av andra aktörer på nationell, nordisk och internationell nivå, till exempel nordiska organisationer, utbildnings- och forskningsaktörer eller EU-organ. Vi genomför komparativa analyser, systematiska forskningsöversikter och forskningsprojekt. Sekretariatet bidrar också med kunskap i expertgrupper, på konferenser och i rådgivande organ. Genom Nordisk information för kunskap om kön (NIKK), ett samarbetsorgan under Nordiska ministerrådet, har sekretariatet en viktig funktion för det nordiska jämställdhetspolitiska samarbetet. Här kan du läsa mer om vår verksamhet: gu.se/nsfg och nikk.no Arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: • Vara ett aktivt stöd för verksamheten genom att planera och genomföra operativa kommunikationsinsatser för vår verksamhet, olika projekt och externa uppdrag • Löpande koordinera, producera och publicera innehåll i våra olika digitala kanaler, såsom webbplatser, sociala medier och riktade utskick • Skriva texter i olika format såsom sammandrag, faktablad, pressmeddelanden och nyhetstexter riktade till olika målgrupper som exempelvis nordiska beslutsfattare, aktörer inom berörda sektorer, forskare nationellt, nordiskt och globalt • Vara rådgivare och ibland beställare av trycksaker och digitala produkter, både vad gäller innehåll och grafisk form • Delta i planering och genomförande av möten och arrangemang, i både digital och fysisk form, ofta i samverkan med andra aktörer Kvalifikationer För att se den fullständiga annonsen med kvalifikationskrav och kontaktuppgifter samt söka tjänsten, gå till www.gu.se Anställning Anställningen är tillsvidare med en omfattning på 100 % med placering vid Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.  Tillsättningsförfarande Rekryteringen kommer att genomföras på distans, genom digitala intervjuer och motsvarande, för att bidra till minskad smittspridning. Arbetsprov kan komma att tillämpas i slutfasen av rekryteringen. Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-05-10 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till Idrott & förening (vikariat)

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vår vision är att göra Göteborg friskare. Vi är till för göteborgarna och syftet med vår verksamhet är att ge förutsättningar för en innehållsrik och aktiv fritid. Vi erbjuder möjligheter till aktiviteter av olika slag genom våra många olika idrotts- och friskvårdsanläggningar. Vi ansvarar också för bidrag och annat stöd till föreningar. Mer information om idrotts- och föreningsförvaltningen och Göteborgs Stad hittar du på http://www.goteborg.se ARBETSUPPGIFTER Till idrotts- och föreningsförvaltningens kommunikationsfunktion söker vi en kommunikatör på ett tidsbegränsat vikariat på ca ett år från den 1 juni. Administrativa avdelningen är en av förvaltningens stödfunktioner och har övergripande ansvar för kommunikationsfrågor, IT, säkerhetsfrågor samt kansli. Din närmaste chef blir avdelningschef Administration och på avdelningen arbetar idag elva personer. Avdelning administration utgör en stödprocess till förvaltningens huvudprocesser att bygga och driva idrottsanläggningar samt ge stöd till föreningslivet i Göteborgs Stad. Idrotts- och föreningsförvaltningen söker en kommunikatör som har lätt för att gå från strategi till operativt arbete och förstår hur kommunikation bidrar till att nå målen. Du kommer tillhöra kommunikationsfunktionen på den administrativa avdelningen där vi arbetar främst strategiskt men även operativt med att stötta ledning, chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor. Du kommer jobba med kommunikationsuppdrag från förvaltningens olika verksamheter. Du planerar, genomför och utvärderar olika kommunikativa insatser, med fokus på den interna kommunikationen. Du ska stötta och utveckla chefers och medarbetares kommunikation, bland annat genom rådgivning och utbildning. Du kommer att arbeta med kommunikation i stora såväl som mindre projekt, med både strategiskt och operativt arbete. Inom kommunikationsfunktionen hjälps vi åt och hoppar in för varandra när det behövs. Vi på idrotts- och föreningsförvaltningen erbjuder dig ett arbete där du får möjlighet att växa och utvecklas. Du blir delaktig i en organisation som arbetar med positiva frågor som friskvård och meningsfull fritid. Ett bra flextidsavtal gör att både arbete och fritid får ta plats. Förvaltningen tillämpar även rökfri arbetstid. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden får du en anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller journalistik. Du har flerårig erfarenhet av kommunikationsarbete i en politisk styrd verksamhet. Har du erfarenhet av kriskommunikation eller kunskaper om Göteborgs Stad och dess system är det meriterande. Erfarenhet av att ha varit webbansvarig eller arbetat som digital kommunikatör är också meriterande. Du behärskar ett brett fält inom kommunikationsfältet. Du har erfarenhet av publicering i interna och externa kanaler, utveckling av interna kommunikationskanaler såsom intranät, språkstöd och enklare filmproduktion. Du har förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt genom klarspråk samt har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du är en skicklig och kreativ skribent som snabbt sätter sig in i ett ämne, har koll på sammanhangen och kan beskriva komplexa ärenden på ett begripligt sätt. Som person är du drivande, självständig, strukturerad, omvärldsintresserad och har god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Du har förmåga att tänka och agera på övergripande nivå med helhetssyn. Du är självgående, strukturerad och kan driva flera olika uppdrag samtidigt. Vi vill att idrott & förening ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn ålders- och könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet och öka kvalitén. Målet är att detta ska återspeglas på alla våra arbetsplatser. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vårt arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum så skicka in din ansökan redan idag! Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi har inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda och undanber oss därför vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till Kammarkollegiet (vikariat 1 år)

Arbetsgivare / Ort: Kammarkollegiet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Har du ett par års arbetslivserfarenhet som kommunikatör och vill vara med i vårt arbete för att nå ut med kommunikation om Kammarkollegiets verksamheter? I så fall är vi mycket intresserade av dig! Hos oss får du möjlighet att vara en del i prestigelösa och hållbara team samtidigt som du får ett stort eget ansvar. Kammarkollegiet har en viktig roll i svensk statsförvaltning. Vi har över 35 uppdrag från riksdag och regering och fungerar som statens kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå. Myndigheten företräder även, och utgör kanslifunktion till Allmänna arvsfonden. Som kommunikatör på Kammarkollegiet arbetar du tillsammans med tio engagerade kollegor på kommunikationsavdelningen som tillsammans stöttar myndighetens övriga avdelningar. Arbetsbeskrivning Din huvudsakliga arbetsuppgift som kommunikatör är att i nära samarbete med verksamheten på bästa sätt planera och genomföra kommunikationen till våra olika målgrupper. I det arbetet krävs att du är kreativ i ditt tänk och att du lägger upp genomförbara planer som du operativt är med och driver igenom. I rollen ingår en variation av arbetsuppgifter, bland annat att: • ta fram kommunikations- och aktivitetsplaner • skapa innehåll för digitala kanaler och producera nyhetsbrev • arbeta med kommunikationen så att den blir så tillgänglig som möjligt • arbete med employer branding Är du vår nya kollega? Vi söker dig som har en högskoleutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer är likvärdig samt minst tre års erfarenhet av varierat kommunikationsarbete på en central kommunikationsavdelning. För att lyckas i rollen behöver du vara en van skribent och ha erfarenhet av att arbeta med CMS (vi arbetar i Sitevision) och Adobes programvaror. Du behöver också ha erfarenhet av att arbeta med att producera nyhetsbrev (vi arbetar i Apsis). Har du arbetat med klarspråk, med internkommunikation och/eller med employer branding ser vi det som meriterande. Även arbete på annan statlig myndighet eller politiskt stryd organistation är meriterade för tjänsten.  För att lyckas i tjänsten som kommunikatör behöver du vara ansvarstagande och självständig där du gör korrekta prioriteringar utifrån verksamhetens behov. Du har ett strukturerat arbetssätt där du får saker gjorda. Rollen som kommunikatör innebär att du har många kontakter både internt och externt och det är därför viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga samt att du talar och skriver svenska obehindrat.  Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Mer information Med anledning av att en av våra medarbetare ska vara föräldraledig söker vi en vikarie med start i augusti och ett år framåt.  Ansökan Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 10 maj 2021 Kontaktpersoner Johanna Olofsson, kommunikationschef, 08-700 06 91 Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48, Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88 Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Arbetsgivare
Kammarkollegiet
Hemsida: http://www.kammarkollegiet.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.