På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Krögare
Spela filmen

Krögare

Om du vill satsa på att bli krögare är det viktigt att tänka på att simultanförmågan, social kompetens och att kunna lita på den personal som man har anställt på sin restaurang, är avgörande egenskaper som kan göra skillnad på om du lyckas eller misslyckas inom branschen.

Verksamma krögare säger att den vanligaste missuppfattningen om yrket är att det är glamouröst att arbeta på restaurang, medan det i verkligheten är mycket hårt slit, mycket ansvar och ganska små vinstmarginaler i det dagliga arbetet. Belöningen är nöjda restauranggäster och glad personal samt att man träffar många människor och kan utveckla sin matlagning och verksamhet med dem.

Krögare fattar dagligen många beslut som påverkar många människor och har med det ett stort ansvar gentemot sin personal och sina gäster.

Det finns mycket att hålla koll på, t.ex på Livsme­delsverkets föreskrifter om hur information om matens innehåll ska presenteras. Som krögare får du också finna dig i att representanter för kommunens hälso- och miljöenheter samt skatteverkets kontrollanter gör oannonserade besök.

En av utmaningar som krögare ställs inför är att hitta och behålla personal. Många gånger behöver man ge utbildning till nyanställda, antingen på arbetsplatsen, eller genom att köpa kurser till dem och/eller genom att skicka dem på utbildningsresor inom eller utanför Sveriges gränser.

Utbildning

Krögare kan ha diverse olika utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet. Många, men inte alla, har tidigare jobbat som kock, sommelier, bartender, bagare, konditor, kallskänka, mathantverkare, barista, restaurangbiträde, frukostvärd / värdinna eller servitör / servitris.

Gymnasial utbildning på Restaurang- och livsmedelsprogrammet rekommenderas. Utbildningar på eftergymnasial nivå brukar vara till stor hjälp. I första hand är det bra att utbilda sig inom matlagning och inom ekonomi. Passande utbildningar på eftergymnasial nivå finns i olika skolformer, bland annat inom högskola/universitet, yrkeshögskola samt olika restaurangskolor.

Personliga egenskaper

Om du vill satsa på att bli krögare är det viktigt att tänka på att simultanförmågan, social kompetens och att kunna lita på den personal som man har anställt på sin restaurang, är avgörande egenskaper som kan utgöra skillnaden på om du lyckas eller misslyckas inom branschen.

Arbetsplats

Krögare är egenföretagare inom restaurangbranschen.

Visste du att...?

... 1977 var det för första gånger mer vin än starksprit som såldes i Sverige. Idag dricker svenskarna ca 30 liter vin per år och person.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

111 Lediga jobb

Restaurantsjef

Arbetsgivare / Ort: Savalen Drift AS
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Färdigheter
Krav
  • Mat/vin

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Norska

Om jobbet
Savalen Fjellhotell & SPA ligger vakkert til ved Savalsjøen 740 meter over havet, 330 km nord for Oslo og 200 km sør for Trondheim. Hotellanlegget er på mer enn 7000 m2 og har 700 gjestesenger tilknyttet Savalen booking. Vi er et moderne fjellhotell med spektakulært velværebasseng og spa, moderne gjesteværelser i ulike størrelser, leiligheter, kurs- og konferansefasiliteter, selskapslokaler, bar og dansesal. I tillegg bor selveste Julenissen i eget hus på området! Det er svært gode friluftsmuligheter hele året og fjellterrenget har fine muligheter for friluftsaktiviteter, som sykling og vandring. Om vinteren har vi et stort nettverk av preparerte langrennsløyper, og både disse og slalåmbakken finner du rett utenfor døren. Se www.savalen.no for mer informasjon. Restaurantsjef- Du har glimt i øyet, er kvalitetsbevisst, gløder for å yte god service og liker å jobbe i team. Du er en person som skaper engasjement i din restaurant gjennom involvering, støtte, åpen og tydelig kommunikasjon, ansvarsfordeling og tett oppfølging. Høyt tempo gir deg energi og du er god på å planlegge slik at medarbeiderne er trygge på sine oppgaver og gir gjestene en fantastisk opplevelse. Du er ansvarsfull og beslutningsdyktig og har god kommunikasjon med dine medarbeidere og holder et høyt kvalitets- og servicenivå. Er du i tillegg glad i fjell og friluft kan Savalen være rette stedet for deg! Beskrivning av arbetsuppgifter: - Stillingen er en operativ rolle hvor du jobber hovedsakelig kveld og helg i restauranten - Du liker mennesker og ansvar og yter alltid det lille ekstra for våre gjester - Gjennom effektiv drift og styring sørger du for at avdelingen innfrir forventningene til lønnsomhet, kvalitet og kundetilfredshet. - Oppgavene består ellers av: - Planlegging, oppdekking og kvalitetssikring av lunsj- og middagsserveringer - Klargjøring av restauranten til neste dag - Opplæring nye ansatte og videreutvikling - Varemottak, varetelling, supplering og lagerkontroll i samarbeid med kolleger og overordnede - Kvalitetssikre rutiner i avdelingen i samarbeid med overordnede - Korrekt bruk av registreringssystemer og behandling av oppgjør Sørge for god flyt i restauranten, god teamledelse og godt samarbeid med kjøkkenet Mersalg. Beskrivning av kvalifikationer: - Ledererfaring fra lignende stilling er en fordel - Minimum 3-4 år relevant erfaring fra bransjen - Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner?? - Selvstendig og fleksibel - Meget gode norsk-/svensk- og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig - Ryddig, effektiv og strukturert??? - Engasjert og har godt humør - Liker å gi det lille ekstra for å yte den beste servicen for våre gjester Det er en fordel dersom du har fagbrev og/eller relevant erfaring, samt god vinkunnskap. Viktig at referanser fra tidligere arbeidsforhold vedlegges sammen med søknaden. Erbjudande om boende, flytt eller resor: - En variert arbeidshverdag - God, trygg og spennende arbeidsplass - Et godt arbeidsmiljø som vi skaper sammen? - Flott natur rett utenfor døren, med godt merkede stier som egner seg godt både på ski om vinteren og til fots eller på sykkel om sommeren, sandstrand med langgrunn innsjø, innendørs basseng, trimrom m.m. - Leie av rimelige ansattboliger med strøm og internett inkludert - Lønn etter avtale. Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings/bemanningsföretag
Arbetsgivare
Savalen Drift AS
Tel: 004746950116
Ansökan
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Köksansvarig - Surflogiet

Arbetsgivare / Ort: Surflogiet AB / Gotlands Tofta
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 14 maj (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Precis vid stranden på Gotlands västra sida i skuggan av de hundra år gamla martallarna ligger Surflogiet. Ett litet paradis med rötterna i surfkulturen, ett stort hjärta för livsstilen och hur vi tar hand om jorden vi lever på.

Verksamheten består av 28 bäddar fördelat på 11 tält, 1 eventtält för grupp och konferens, 1 Bar (fulla rättigheter), 1 café med glass/Juice/acai/alkohol etc, 1 ölbar, 1 kök, 1 aktivitetsavdelning. Surflogiet serverar frukost 8-10 samt mat från 11:00 - sent.

På Surflogiet sluter våra kollegor upp varje dag för att tillsammans skapa och servera utsökta och hållbara drycker och maträtter. Vi välkomnar våra gäster med våra egna unika jag, det är så vi kan ge dem de genuint personliga upplevelserna som skapar minnesvärda möten. För oss själva och våra gäster.

Eftersom vi har högt fokus på hållbarhet kommer du att arbeta i en miljö där vi i så stor utsträckning som möjligt använder lokala och ekologiska råvaror, vårt eget kranvatten, samt är plastfria till förmån för det hållbara samhället.


Kvalifikationer

Kockutbildning eller meriterande erfarenhet. Det är viktigt att du som person är flexibel, kvalitetsmedveten, självgående och serviceinriktad. Du har förmåga att samarbeta, ta ansvar och arbeta strukturerat.


Dina arbetsuppgifter och ansvarsområde

Köket och Kafét där du leder kökspersonalen och säkerställer kvalitén på vårat matutbud.

Du är en inspirerande ledare som har förmågan att se och utveckla dina medarbetare. Du inser vikten av att själv föregå med gott exempel och är villig att själv utföra samma jobb som du förväntar dig av andra.

Du har en utvecklad känsla för service, är flexibel och ser till så att verksamheten följer de lagar och säkerhetsföreskrifter som gäller för restaurangdrift och hantering av livsmedel. Förutom att kvalitetssäkra våra produkter ansvarar du för att hygienrutiner sköts enligt kraven från myndigheter.

Dina arbetsuppgifter består bland annat utav planering, inköp, inventering, personalansvar och schemaläggning men till största delen kommer du att arbeta i driften, coacha medarbetare och driven avdelningen framåt. Du kommer arbeta nära våran Restaurangchef då ni tillsammans ansvarar för helheten.

Som köksansvarig kommer du ansvara för hela köksverksamheten. Ditt ansvar omfattar både administrativa och operativa delar och du kommer att vara en del i den dagliga driften.


Vi vill gärna att du

  • är flexibel och innovativ
  • trivs med högt tempo och utmanas av snabba vändningar
  • uppskattar gästkontakten som vårat öppna kök erbjuder
  • sprider positiv energi omkring dig
  • haft en ledande roll innan
  • hanterat beställningar
  • är snabb, noggrann och effektiv
  • kan och vill bjuda på dig själv
Arbetsgivare
Surflogiet AB
Eskelhem Toftavägen 374
62266 Gotlands Tofta
Hemsida: www.surflogiet.se
Ansökan
Ansök senast 14 maj (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Restaurant Manager till nya Clarion Hotel Sundsvall

Arbetsgivare / Ort: Nordic Choice Commercial Services AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Located in the center of Sweden, Sundsvall is the university city who will get a brand new hotel in 2021. A top hotel in Sundsvall in a “new” part of the city, which is still very centrally located and also right by the Selångers river. The hotel will provide 270 rooms, restaurants, bars, rooftop terrace, spa and a large conference area, elegant and cosmopolitan with a tough edge. This Clarion Hotel should not just be a hotel. We will refine every detail and create meeting places that make life easier for the hotel’s guests. We chisel out a vibrant Living Room, a flexible and inspiring conference area, a restaurant that the guest wants to return to all hours of the day, a spectacular rooftop bar, an international spa and hotel rooms that create well-being and relaxation. The roof bar’s design sparkles with polished brass details that meet a powerful base palette of limestone, smoked oak and a black ceiling. Gold-toned mirrors behind the bar and on the wall behind the site-built sofa create a warm background that reflect the view.

RESTAURANT MANAGER TILL CLARION HOTEL SUNDSVALL

I september 2021 slår vi äntligen upp dörrarna till spektakulära Clarion Hotel Sundsvall! Nu letar vi efter de mest passionerade och drivna ledarna som vill vara med oss på resan för att sätta hotellet på kartan som Sveriges nya destinationshotell. Hotellet har 270 hotellrum och en flexibel möte & eventarena samt en bankettsal på 400 kvadratmeter. Restaurangen, den unika takterrassen, hotellets spa med Rooftop pool och vårt unika vardagsrum kommer att vara de naturliga platserna att hänga på - oavsett anledning. Vi älskar Sundsvall! Därför kommer vi självklart vara en del av Sundsvall och framförallt, Sundsvall ska känna sig som en del av oss. Våra mål är skyhöga och du kommer mötas av ett team fullt av talanger och personligheter som varje dag går de extra stegen för att leverera upplevelser utöver det vanliga. Vår ambition är att ha de mest passionerade och engagerade medarbetarna i branschen! Är du en av dem? Just nu söker vi en erfaren och driven Restaurangchef som ska vara med och sätta hotellets nya restaurang på kartan i Sundsvall. Du kommer också att vara med och utarbeta ett helt ny produkt och ingå i ett ledningsteam och rapporterar till VD. Du drivs av samarbete, öppenhet och insikten att ta fullt ägandeskap inte bara för ditt område, utan för gästens helhetsupplevelse. Alltid och varje gång! Vill du bli en del av vår framtid i Sundsvall? Gillar du att utmana och utmanas? Då är du kanske den vi söker. Restaurant Manager ansvarar för front-of-house medarbetare, kvalité, resultat och gästnöjdhet inom områden restaurang & bar. Denna roll är operativ och huvuddelen av arbetet sker tillsammans med sitt team i verksamheten. I tjänsten ingår b la arbetsuppgifter såsom: • Fullständigt resultat, kvalitet, personal & ekonomiskt ansvar för sin avdelning • Att genom avdelningens medarbetare skapa en oförglömlig helhetsupplevelse för restaurangens gäster • Att ständigt verka för ökad lönsamhet samt kvalité och att nå uppsatta prognoser/mål för avdelningen. • Personalansvar för hovmästare/supervisors, servis, bar och extra personal. • Förväntas vara i driften och skall vara kapabel och villig att utföra alla de uppgifter som utförs av avdelningens personal. • Arbetar aktivt med målstyrning och prognoser – intäkt & kostnadsprognoser och har resultatansvar för sin avdelning/ avdelningar. • Dutytjänstgöring enligt dutyschema, vilket innebär att vara på plats på hotellet och inneha det övergripande ansvaret för driften under den helg dutytjänstgöring är schemalagt. • Ansvar för att avdelningen är uppdaterad och kunnig i hotellets brand- och säkerhetsrutiner. • Ansvar för att löpande följa upp gästnöjdhet genom arbete i hotellets gästnöjdhetssystem. • Leda och fördela arbetet ”front-of-house” inom avdelningen/ avdelningarna • Vid anställning presenteras fullständig befattningsbeskrivning med mandat och förväntningar • Tjänsten innebär arbete under dag, kväll och helger. Som det är när man jobbar på hotell och restaurang! Rekrytering kommer ske löpande därav kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdag.
Arbetsgivare
Nordic Choice Commercial Services AB
Ansökan
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Coffee Shop Manager Umeå

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Vi söker vi nu efter en Coffee Shop Manager (CSM) till vår shop i Umeå! Som CSM har man det yttersta ansvaret för både personal och shopens omsättning. Vi tycker det är viktigt att fokus ligger på personalgruppen och den arbetsmiljö som vi alla arbetar i, därför kommer vi att ställa stora krav på att CSM har förmågan att kommunicera, utveckla och motivera sin personal. Som CSM behöver man trivas med service och försäljning då den största delen av arbetsdagen spenderas bakom baren för att välkomna våra gäster och erbjuda dem världens bästa kaffeupplevelse. Vi letar efter en självgående ledare som har tydliga mål med vad som behöver göras och tas tag i. Det ska vara en CSM som brinner för utbildning och utveckling av personalen så att de motiveras och trivs på sin arbetsplats. Som CSM behöver man också vilja kavla upp ärmarna för att shopen ska hålla den standard som den har potential till.  Tjänsten ska tillsättas så fort som möjligt och intervjuer kommer att hållas löpande. Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Arbetsbeskrivning  Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel.   Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: - Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick. - Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs. - Följa de kampanjer företaget föreskriver. - Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan. - Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna. - Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser. - Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det. - Inventera lager/varor vid varje månadsskifte. - Personalansvar - Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare - Kompetensutveckla dina baristor. - Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål. - Hålla i personalmöten - Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare. - Ansvara för personalkostnader - Genomföra utvecklingssamtal med anställda - Sammanställa tidrapportering - Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: - Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen. - Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser. - Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs. - Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: - Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager. - Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har: - Haft personalansvar och du är van att leda andra människor - En förståelse för ekonomi och kunskap i att analysera ekonomiska resultat - Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning - Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Initiativtagande restaurang-/driftchef med ambitioner sökes i Halmstad

Arbetsgivare / Ort: Cheffle AB / HALMSTAD
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Vi söker en initiativtagande restaurang-/driftchef med stora ambitioner och ett stort driv

Pio Matsal & Bar är beläget mitt i Halmstad på bästa läge!

Pio har funnits sedan 1969 och har ett mycket gott rykte. Flera omnämningar i White Guide och utmärkelser från Munskänkarna. Nu söker vi efter dig som vill leda Pio vidare och utveckla konceptet.

Vem är du?

Vi ser att du är en initiativtagare med stora ambitioner och ett stort driv, med flerårig erfarenhet från matsalen eller köket samt en vilja att utveckla både dig själv och andra. Du skall ta dig an uppgiften att utveckla restaurangen tillsammans med VD och kökschef.

Huvudsakliga uppdrag:

• Du leder och fördelar arbetet i servisen.

• Du sköter bemanning för servis och bar

• Du bistår VD i rekrytering av personal.

• Du bistår köksansvarig i inköp och menyplanering.

• Du säkerställer att lagar, miljö-, hälso- och säkerhetsföreskrifter följs.

• Du överblickar och planerar bokningar.

• Du sätter gästen i fokus och bidrar till en fantastisk stämning i restaurangen.

• Du arbetar i drift med servering, försäljning, förberedelser, kassahantering.

• Du driver fram event & arrangemang i samråd med VD

Kvalifikationer:

• Du har flerårig erfarenhet från restaurang/catering/event branschen.

• Du har en utpräglad känsla för service.

• Du har erfarenhet av att leda andra.

• Du arbetar fram rutiner för servis och bar.

• Du har ekonomisk kunskap kring försäljning och prissättning.

• Du har kunskap om mat och dryck i kombination.

• Du har genomgått utbildning eller har motsvarande dokumenterad kunskap för ansvarsfull servering av alkohol.

Anställningen:

Snarast med 6 månaders provanställning (Heltid) Lön enligt överenskommelse.

Förmåner diskuteras vid en eventuell anställning

Boende kan erbjudas tillsvidare.


Välkommen med din ansöka via Cheffle i dag!

Arbetsgivare
Cheffle AB
Storgatan 37
30243 HALMSTAD
Hemsida: https://cheffle.se/l/KxIpbQ06SFmynOs
Ansökan
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.