På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Hovmästare

Hovmästare

En hovmästare är arbetsledare för serveringspersonalen och organiserar deras arbete. Hovmästaren arbetar med schemaläggning och ser till att tillräckligt med personal finns vid varje arbetspass.

Som hovmästare tar du emot förbeställningar och sköter arrangemanget vid till exempel större festmåltider. Att skriva ut menyer kan också ingå i arbetet. Du tar emot bordsbokningar och placerar gästerna så att restaurangen utnyttjas så effektivt som möjligt.

Hovmästaren tar emot restauranggästerna när de kommer, visar dem till bordet och ger dem meny och vinlista. Det är viktigt att kunna råda gästerna vid val av maträtter och kunna tala om vad rätterna på matsedeln består av och hur de är tillagade. Det är bra att ha kunskaper om specialkost av olika slag, till exempel mat för olika allergier. Att ge förslag på passande dryck ingår i arbetet.

Arbetstiderna varierar beroende på var man arbetar. En del hovmästare arbetar dagtid men oftast har du schemalagda arbetstider med kvälls- och helgarbete. I arbetsuppgifterna kan ingå att stämma av alla kassor efter arbetsdagens slut samt ansvara för stängningen av restaurangen.

Utbildning

För att bli hovmästare krävs erfarenhet från serveringsarbete. Det är relativt vanligt att man lärs upp till hovmästare på arbetsplatsen.

Bra grundläggande utbildning finns på gymnasiets Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Utbildningar på högskolenivå finns vid flera universitet och högskolor. Dessa är två till tre år långa. Det finns även utbildningar på Yrkeshögskolan och komvux.

Arbetsplats

Numera finns hovmästare främst på större och exklusivare restauranger. På mindre restauranger är det relativt vanligt att servitören tar emot gästerna och placerar dem vid borden.

Visste du att...?

... 1977 var det för första gånger mer vin än starksprit som såldes i Sverige. Idag dricker svenskarna ca 30 liter vin per år och person.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

102 Lediga jobb

Coffee Shop Manager Umeå

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Allt startade år 1996 i den skånska staden Lund av två eldsjälar. Det var på Kyrkogatan vi slog upp dörrarna till den första coffee shopen. Idag är Espresso House Nordens största coffee shop kedja och drivs av cirka 5000 fantastiska medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.   Vi söker nu därför dig som är redo att anta utmaningen som Coffee shop manager. Rollen erbjuder en spännande möjlighet att få vara en med på vår resa framåt. Espresso House är ledande inom branschen vilket betyder att du är en del av ett framgångsrikt företag med mycket stora utvecklingsmöjligheter.   Arbetsbeskrivning  Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel.   Arbetsuppgifter:  Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: - Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick. - Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs. - Följa de kampanjer företaget föreskriver. - Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan. - Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna. - Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser. - Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det. - Inventera lager/varor vid varje månadsskifte. - Personalansvar - Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare - Kompetensutveckla dina baristor. - Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål. - Hålla i personalmöten - Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare. - Ansvara för personalkostnader - Genomföra utvecklingssamtal med anställda - Sammanställa tidrapportering - Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: - Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen. - Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser. - Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs. - Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: - Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager. - Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har: - Haft personalansvar och du är van att leda andra människor - En förståelse för ekonomi och kunskap i att analysera ekonomiska resultat - Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning - Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Övrigt:  Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Välkommen med din Ansökan! Rekryteringen sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef till sektor Måltidsservice, Äldremat

Arbetsgivare / Ort: Östersunds kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kökschef

Om jobbet
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Måltidsservice söker en enhetschef för äldrematen som har kunskap, vilja och engagemang att tillaga och utveckla måltider till våra äldre gäster. Måltidsservice är en sektor inom Östersunds kommun, Teknisk förvaltning. Vi tillagar frukost, lunch samt mellanmål till förskolor och skolor samt lunch och middag till boende på särskilt boende. Luncher till gymnasiet ingår också i uppdraget. I sektorn ingår drygt 80 kök indelade i sju områden. De tre kök som tjänsten omfattar idag är Sollidenköket och köken på Häradsgården samt Ängegården. ARBETSUPPGIFTER Enhetschefen ansvarar för att tillsammans med medarbetarna bedriva ett systematiskt och kundorienterat utvecklingsarbete kring måltiden så att verksamheten ständigt förbättras och gästnöjdheten ökar. I rollen ligger ett sammanhållet ansvar för verksamhet, ekonomi och personal. Enhetschefen har ansvar för att lagstiftning efterlevs, att fastställda styrdokument följs, att budget hålls och att politiska beslut blir verkställda. Chefsuppdraget baseras på Östersunds Kommuns chefspolicy och måltidsuppdraget på kommunens Kostpolicy. Enhetschef sitter i sektorns ledningsgrupp och förväntas bidra till den övergripande planeringen. KVALIFIKATIONER Du ska ha arbetat som chef med personal- och ekonomiansvar i flera år, vara utbildad kock eller ha utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha flera års erfarenhet från arbete i större kök eller restauranger. Tidigare arbete med mat till äldreboenden och dokumenterat utvecklingsarbete är meriterande. Som person är du engagerad, omtänksam och gillar utveckling. Du tar initiativ, är självgående och sätter igång aktiviteter för att nå uppsatta mål. Du har lätt för att samarbeta och jobba lösningsinriktat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, egen modern matglädje inte minst. Goda kunskaper i Egenkontroll är ett krav, erfarenheter av HACCP är meriterande. Du har även goda ITkunskaper där tidigare jobb med kostdataprogram är en fördel. B-körkort är ett krav. Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta kan bli aktuellt vid intervju. Intervjuerna kommer primärt att genomföras digitalt via Teams.
Arbetsgivare
Östersunds kommun
Hemsida: www.ostersund.se/ledigajobb
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Coffee Shop Manager Sandviken

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Allt startade år 1996 i den skånska staden Lund av två eldsjälar. Det var på Kyrkogatan vi slog upp dörrarna till den första coffee shopen. Idag är Espresso House Nordens största coffee shop kedja och drivs av cirka 5000 fantastiska medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.   Vi söker nu därför dig som är redo att anta utmaningen som Coffee shop manager. Rollen erbjuder en spännande möjlighet att få vara en med på vår resa framåt. Espresso House är ledande inom branschen vilket betyder att du är en del av ett framgångsrikt företag med mycket stora utvecklingsmöjligheter.   Arbetsbeskrivning  Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel.   Arbetsuppgifter:  Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: - Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick. - Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs. - Följa de kampanjer företaget föreskriver. - Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan. - Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna. - Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser. - Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det. - Inventera lager/varor vid varje månadsskifte. - Personalansvar - Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare - Kompetensutveckla dina baristor. - Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål. - Hålla i personalmöten - Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare. - Ansvara för personalkostnader - Genomföra utvecklingssamtal med anställda - Sammanställa tidrapportering - Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: - Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen. - Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser. - Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs. - Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: - Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager. - Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har: - Haft personalansvar och du är van att leda andra människor - En förståelse för ekonomi och kunskap i att analysera ekonomiska resultat - Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning - Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Övrigt:  Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Välkommen med din Ansökan! Rekryteringen sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Restaurangchef till Kebnekaise fjällstation, sommar 2021

Arbetsgivare / Ort: Svenska Turistfören Stf AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 240 000 medlemmar och ungefär 300 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell. Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 90 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Helårsanställda är cirka 270 och STF omsätter ungefär 370 miljoner kronor. Läs mer om STF och upptäck Sverige på www.svenskaturistforeningen.se/ eller www.facebook.com/svenskaturistforeningen . Vi söker restaurangchef till Keb! Vill du ha ett toppjobb? Är du nyfiken och äventyrslysten?  Gillar du natur och friluftsliv? Älskar du god mat och dryck i kombination med värdskap i toppklass?! Är du redo för en utmaning? Svenska turistföreningen arbetar med natur- och kulturupplevelser i Sverige. På föreningens fjällstationer gör vi detta framförallt genom att erbjuda boenden i unika miljöer, goda måltider och fantastiska upplevelser mitt i fjällvärlden. Förutom sängplatser och naturupplevelser så bygger vår verksamhet på möten mellan människor. Vi tror att vi i mötet med våra gäster skapar minnen, levererar kunskap och bjuder på upplevelser utöver det vanliga. STF Kebnekaise Fjällstation ligger två mil från närmaste väg, vid foten av Sveriges högsta berg. Stationen andas såväl alpin historia som upptäckarlust. Här finns totalt 210 bäddar, en restaurang med fullständiga rättigheter och sportverksamhet med både uthyrning och guider. Totalt bor och arbetar mellan 25-60 personer på stationen, beroende på säsong. Våra gäster är många, och vi brinner för att skapa fantastiska fjällupplevelser för var och en. Arbetsuppgifter: Som restaurangchef är du ansvarig för restaurangen, dess 10-12 medarbetare och värdskapet ut mot gäst. Du leder arbetet och formar rutiner för verksamheten så att den ständigt utvecklas. Du engagerar och motiverar medarbetarna. Du sätter våra gäster i fokus samtidigt som du strävar mot försäljningsmål och lönsamhet för verksamheten. Ett stort intresse för mat och dryck är nödvändigt.  Kvalificationer Strukturerad, flexibel, ansvarstagande och gillar möten med människor. Dessutom brinner du för att leverera en matupplevelse utöver det vanliga. Vi ser gärna att du har någon form av utbildning inom turism och/eller ekonomi, från högskola eller kvalificerad yrkesutbildning. Du har dokumenterad erfarenhet från liknande jobb, gärna i ledande befattning. Du behöver ha förmåga att jobba självständigt men samtidigt se till fjällstationens totala behov. Som restaurangchef är du tillsammans med platschef och övriga avdelningschefer en del av Kebnekaises driftsteam. Driftsteamet jobbar med utveckling och optimerad drift för hela fjällstationen. Tidigare erfarenhet av jobb inom kassasystemet Cesar är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänsten är en säsongsanställning där vintersäsong är mars-april och sommarsäsong juni-sept. Anställningen påbörjas enlig överenskommelse. Intervjuer sker löpande varför vi gärna ser att du skickar in din ansökan redan idag!  Anställningen är inackordering i kost, det innebär att du bor på fjällstationen under de perioder då stationen är öppen. Boende i personalhus, hyra och kost avdrages från lönen. Vid eventuella frågor, kontakta platschef Marit Sarri tel. 073 800 43 70 eller via mejl: [email protected] Läs mer om oss på www.stfkebnekaise.se/  
Arbetsgivare
Svenska Turistfören Stf AB
Hemsida: http://www.stfturist.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vikarierande kökschef Sollebrunn skola

Arbetsgivare / Ort: Iss Facility Services AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kökschef

Om jobbet
Var 660:e person som går till arbetet i Sverige är en ISS-medarbetare och det är vi stolta över. Vi är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag samt har över 450 000 medarbetare världen över. Det är våra medarbetare som är kärnan i vår verksamhet och förutsättningen för att kunna leva upp till vårt syfte, Connecting people and places to make the world work better. På ISS Facility Services skapar vi platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. Vill du också bli en del i vår globala organisation där ditt jobb verkligen gör skillnad? Vikarierande kökschef sökes till Sollebrunn skola på heltid. Som en del i utvecklingen av vår måltidsverksamhet inom Alingsås Kommun söker vi en vikarierande kökschef till Sollebrunn. Har du ett brinnande intresse och vilja inför att leda och skapa framtidens kök inom skolans värld kan detta vara en tjänst för dig. Arbetsuppgifter Tjänsten består till största delen att leda, fördela och även delta i den dagliga produktionen, som innebär att producera goda och näringsriktiga måltider till eleverna. Du ska säkerställa att arbetet utförs enligt gällande instruktioner med hög kvalitet och god egenkontroll samt att råvarukostnaderna hålls inom budget. Ekonomisk redovisning, portionsredovisning, beställningar samt kund och kvalitetsansvar för verksamheten är ytterligare ansvarsområden. Du ansvarar för att verksamheten leds och styrs i nära samarbete med kund och personal och i överensstämmelse med lagar, avtal och ISS policy, så att kundens förväntningar om kvalitet uppfylls. Du rapporterar till restaurangchefen. Kvalifikationer Vi söker dig som har ett genuint intresse för mat och människor. Du är utbildad kock och har minst 3 års branscherfarenhet inom skola, äldrevård eller storkök. Utifrån dina erfarenheter har du goda kunskaper i köksekonomi. Meriterande att ha tidigare dokumenterad erfarenhet av arbetsledning. Dina IT-kunskaper är goda och din svenska är god i tal och skrift. Som person är du handlingskraftig, flexibel, mål- och resultatinriktad. Du har lätt för att se helheten i verksamheten och att skapa engagemang och delaktighet bland dina medarbetare. Din sociala förmåga är stor där du är öppen, lyhörd, tydlig och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är drivande och kommunikativ och trivs med att jobba i ett högt tempo. Körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Tjänsten är ett vikariat på heltid from 1/4-2021 tom 31/12-2021 med goda möjligheter till förlängning. Intervjuer sker löpande. Om du har frågor om tjänsten, vänligen kontakta Karin Käck på mailadressen [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Iss Facility Services AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Coffee Shop Manager Värnamo

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
I Värnamo söker vi nu efter en ny Coffee Shop Manager (CSM)! Som CSM har en det yttersta ansvaret för både personal och shopens omsättning. Tjänsten är till största delen operativ, så det är viktigt att du brinner för service och driften bakom bar. Det arbetar tillsammans med ditt team. Vi tycker det är viktigt att fokus ligger på personalgruppen och den arbetsmiljö som vi alla arbetar i, därför kommerdet att ställas stora krav på att CSM har förmågan att kommunicera, utveckla/utbilda och motivera sin personal. Personalgruppen önskar en engagerad ledare i personalfrågor men också en ledare som vill driva arbetet till högre omsättning och som är resultatorienterad.  Arbetsbeskrivning  Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel.   Arbetsuppgifter:  Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: - Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick. - Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs. - Följa de kampanjer företaget föreskriver. - Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan. - Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna. - Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser. - Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det. - Inventera lager/varor vid varje månadsskifte. - Personalansvar - Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare - Kompetensutveckla dina baristor. - Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål. - Hålla i personalmöten - Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare. - Ansvara för personalkostnader - Genomföra utvecklingssamtal med anställda - Sammanställa tidrapportering - Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: - Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen. - Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser. - Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs. - Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: - Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager. - Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har: - Haft personalansvar och du är van att leda andra människor - En förståelse för ekonomi och kunskap i att analysera ekonomiska resultat - Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning - Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Övrigt:  Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Välkommen med din Ansökan! Rekryteringen sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

café och restaurangansvarig omgående

Arbetsgivare / Ort: Mareng AB / 112 36 stockholm
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hovmästare

Färdigheter
Krav
  • Arbetsledarerfarenhet

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Newt är en populär restaurang, ett café och ett bageri, som framförallt serverar fräsch och väl genomtänkt mat med ett stort inslag av grönsaker där vi adderar bra kött, fisk och fågel.

Vi lagar och bakar allting själva, och vi använder ekologiska råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Vi tillsätter inte gluten eller laktos i vår matlagning. Våra bakverk är i stort sett helt utan tillsatt gluten eller mjölkprotein.

Utöver att maten är ett viktigt inslag, vill vi också värna om att gästen får ett unikt och vänligt bemötande, där den får känna sig sedd och mottagen.


Vi arbetar också för att personalgruppen ska trivas tillsammans och ha ett mycket gott samarbete, där varje person får känna sig betydelsefull och möjlighet att utvecklas tillsammans, och var och en för sig.




Vi söker dig som brinner för att ge gästerna en bra upplevelse, och älskar att utveckla företag!

Du bör ha god förmåga till struktur, effektivitet, rutiner och fungera bra i grupp. Vi värdesätter vakenhet, glädje, vänlighet men naturligtvis en iver att göra ett gott intryck.

Då vi ha er tydligt koncept där vi serverar glutenfritt,laktosfritt och ekologiskt, är det såklart betydelsefullt om du själv är intresserad av det.

Vi önskar att du har minst 5 års erfarenhet av restaurang eller café men 3års erfarenhet av chefsrollen. Baristautbildning är ett måste.

Mycket god öl och vin kännedom samt god kunskap i servering och försäljning. Dina arbetsuppgifter är att agera som "ansiktet utåt" gentemot våra gäster och skapa en riktigt bra arbetsgrupp.

Arbetsuppgifterna är varierande, vi är ett litet ställe där vi alla hjälps åt.


Din tjänst är operativ och för tillfället dagtid. Den innebär att driva ett café och restaurang självständigt med hjälp av ett par andra medarbetare. Vi jobbar för tillfället 2personer under ett arbetspass. Gästen beställer i baren och vi serverar sen maten vid borden. Det är lika mycket ett café som restaurang för tillfället. Vi har dock rättigheter till 23.00 men har nu sen ett tag tillbaka valt att ha öppet bara dagtid till 18.00

Vi önskar att du har erfarenhet av marknadsföring och sälj. Det vore underbart om du älskar att komma med nya ideér.

Om du någon gång drömmer att öppna eget, är detta en toppen bra börjanför dig!

Till en början innebär tjänsten 50% men så snart Covid -19 har kommit till ett bättre läge, utökar vi timmarna till 100%


Vi vill att du har god erfarenhet att vara "den person som ansvarar för att företaget växer" Du kommer att jobba både dag och kväll, samt varannan helg. Inledningsvis är arbetstiderna dock max till 18.00

Tydlig arbetsbeskrivning finns för din roll.

Arbetsgivare
Mareng AB
Polhemsgatan 15
11236 112 36 stockholm
Hemsida: http://www.newtfood.se
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Kökschef på Österlen

Arbetsgivare / Ort: YouCruit AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kökschef

Om jobbet
Strandkompaniet, vackert beläget på Löderups Strand på Österlen, är i behov av en erfaren kökschef för sommarsäsongen, som startar runt Valborgsmässohelgen. Vår säsong pågår mellan Maj-Augusti Kökschefen ansvarar för bl a kvalitetskontroll, beställningar, lagerkontroll, kommunikation med Södra Kompaniet (leverantör och "moderskepp"), drift av kök under service, schemahantering, egenkontroll och liknande kökschefsområden. Du kommer att spela en stark nyckelroll i vårt gäng, med daglig kontakt med ägarna, där du också kan bli delaktig i våra övriga verksamheter. Du kommer också att ansvara för den allmänna peppen och stämningen i köket. Vi arbetar främst med lokala råvaror och ser gärna att du har ett liknande driv för det lokala och småskaliga. Vi söker dig som har ett brinnande intresse för matlagning och alltid sätter fokus på gästen och dess upplevelse. Du har flera års erfarenhet av branschen och en dokumenterad restaurangerfarenhet. Självklart har du ett genuint intresse av människor och service i världsklass. Du har ledarerfarenhet och ett eget kommersiellt driv. Du är intresserad av omvärlden och brinner för miljö och hållbarhet. God kunskaper i svenska i tal och skrift är ett krav, B-körkort är meriterande. Vi har ingen möjlighet att erbjuda boende men däremot en förbannat fin stämning och skön arbetsplats
Arbetsgivare
YouCruit AB
Ansökan
Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hovmästare med det "lilla" extra

Arbetsgivare / Ort: Villa Baro AB / Åtvidaberg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 March (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hovmästare

Om jobbet

Villa Baro är ett förstklassigt aktivitetshotell vid Bysjöns strand utanför Åtvidaberg, 30 min från Linköping.

Både hotell och golfbana har gamla anor, men har de senaste åren genomgått en gedigen till- och ombyggnation för att kunna erbjuda våra gäster absolut bästa service och kvalité. Här kan man spela golf på vår vackra 18-hålsbana, vandra på Östgötaleden, jaga, fiska kräftor, yoga, paddla kajak, spela Padel och mycket mer.

I vår nya matsal bjuder våra meriterade kockar på matupplevelser, lagad på de allra finaste råvarorna från närområdet, med en stor dos passion och kreationsglädje.

Hotellet har totalt 39 dubbelrum och sviter, salonger, bibliotek, konferensrum, gym, yogasal och en uppskattad relaxavdelning med bastu och ångbastu. Det mesta helt nybyggt eller nyrenoverat.


Vi söker nu Hovmästare att vara med att leda arbetet i vår matsal, uteservering samt bistro.

Vi ser nu fram emot en fullspäckad Golfsäsong med högt tempo, där vi ska överträffa våra gästers förväntningar

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Villa Baro AB
Västantorp
59741 Åtvidaberg
Hemsida: www.villabaro.se
Ansökan
Ansök senast 10 March (5 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Coffee Shop Manager Borås (Vikariat)

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Hej! Vet du vad? Vi är på jakt efter en Coffee Shop Manager på ett 1 års vikariat till stationen i Borås! Vi letar specifikt efter en person som älskar att stå i drift för att servera våra gäster och samtidigt en person som älskar personalansvar! Rollen som Coffee Shop Manager (CSM) är lite speciell då man i sitt chefsskap leder och fördelar arbetet bakom baren samtidigt som man själv levererar världens bästa kaffeupplevelse till världens bästa gäst! Det handlar alltså om att föregå med det bästa exemplet för att på så sätt få med sig sin personal och att coacha dem i hur de kan bli den bästa baristan, skiftledaren eller assistant manager. CSM har det yttersta ansvaret för coffee shopen: att den drivs med lönsamhet och att gästerna trivs och uppskattar servicen. Men en annan sak som är minst lika viktig är att man som CSM har arbetsmiljöansvaret för shopen vilket innebär att de anställda ska uppleva att de trivs och känner sig trygga på sin arbetsplats, att det är lätt att prata med sin chef, att de känner att de får rätt introduktion och vidareutveckling i sitt arbete. Det är CSMs ansvar att det är god stämning i personalgruppen men det är lika stort ansvar för CSM att klara av shopens budgetmål och att arbeta aktivt med kampanjer/tävlingar. Man skulle kunna säga att vi letar efter en person som älskar att jobba med service, budgetmål och personal på samma gång! Är du den vi söker? Skicka in en ansökan med CV på vår hemsida! Nedan följer en detaljerad beskrivning av tjänsten: Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel. Den här shopen har stor potential för att växa och för att göra den resan behöver CSM vara bäst av alla på att ge världens bästa service även under stress. Man ska tycka att det är roligt och motiverande att se utvecklingen hos Baristor och Shiftledare då hela laget behöver arbeta åt samma håll.   Arbetsuppgifter:  Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick.  Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs.  Följa de kampanjer företaget föreskriver.  Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan.  Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna.  Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser.  Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det.  Inventera lager/varor vid varje månadsskifte.  Personalansvar  Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare  Kompetensutveckla dina baristor.  Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål.  Hålla i personalmöten  Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare.  Ansvara för personalkostnader  Genomföra utvecklingssamtal med anställda  Sammanställa tidrapportering  Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen.  Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser.  Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs.  Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager.  Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har:  Haft personalansvar och du är van att leda andra människor  Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning  Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Övrigt:  Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Välkommen med din Ansökan! Rekryteringen sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 11 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.