På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Restaurangchef
Spela filmen

Restaurangchef

Restaurangchef med lägre svårtighetsgrad arbetar med följande:

  • planerar, leder och samordnar verksamheten inom det egna ansvarsområdet
  • följer upp och utvärderar verksamheten mot uppsatta mål
  • vidtar eller föreslår åtgärder vid avvikelser
  • bedömer medarbetarnas arbetsinsatser och rekryterar nya medarbetare
  • utreder organisations- och arbetsformer, resurskrav och utbildningsbehov
     

Restaurangchef med högre svårighetsgrad arbetar med följande:

  • utarbetar förslag till policy och strategier samt metod och teknik för genomförande och uppföljning av verksamheten och dess resultat
  • gör prioriteringar och omdisponeringar
  • beslutar om åtgärder
  • svarar för organisations- och arbetsformer
  • ansvarar om personalutveckling

Utbildning

Utbildning för arbete inom restaurangområdet finns inom gymnasieskolan på Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Motsvarande utbildning kan finnas inom Komvux. B-körkort kan krävas.

Visste du att...?

... 1977 var det för första gånger mer vin än starksprit som såldes i Sverige. Idag dricker svenskarna ca 30 liter vin per år och person.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

207 Lediga jobb

Restaurangansvarig till Väderöarnas Värdshus

Arbetsgivare / Ort: Fjällbacka Fyren AB / Hamburgsund
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet

Restaurangansvarig till Väderöarnas Värdshus

Längst ut i det bohuslänska havsbandet ligger Väderöarna. En andlöst vacker oas mitt ute i havet. Hit kan du resa året runt – sommar, vinter, vår och höst. Vi välkomnar både privata gäster och företag som söker en unik plats för kreativa möten och konferens.

Navet på ön är Värdshuset där vi har 16 hotellrum samt restaurang med plats för ca. 180 gäster, samt cafè och gästhamn.

Vår ambition är att erbjuda våra gäster en lugn oas långt ifrån stress och vardagsjäkt. Vi strävar efter att leverera service i världsklass och alltid hålla hög och jämn kvalitet.

Vi är certifierade av Smaka på Västsverige och jobbar i största mån med närodlade råvaror enligt säsong. Allt i vår rörelse genomsyras av Havet – maten, aktiviteterna & miljön.

Vi strävar efter att bli självförsörjande och Hållbarhet är ett viktigt ledord för oss. Vi renar havsvatten till dricksvatten, har varit plastfria i många år och tillverkar delar av vår egen el.

Väderöarna är en del av Kosterhavets Nationalpark. Ögruppen sägs bestå av 365 större och mindre öar och Storö-Ramnö där vi håller till användes som Lotsstation mellan 1754 och 1960-talet. Storön har en rik historia med bland annat hällristningar och rösen och man antar att det fanns Lotsar här redan under Medelåldern. Kring ön har man hittat ett levande korallrev och 2011 blev Väderöarna ett marint naturreservat. Tillsammans med Kosterhavet är Väderöarna landets mest artrika havsområde.

Norra Väderöarna och Väderöbod ägs av staten genom Statens Fastighetsverk – SFV arbetar långsiktigt med både natur- och kulturmiljöer. Länsstyrelsen ansvarar för Kosterhavets nationalpark för naturreservatets skötsel, uppföljning av naturvärden samt tillsyn av föreskrifter. Bohuslän Museum dokumenterar, vårdar och berättar om naturen och kulturarvet på Väderöarna.

Det är ett rikt arv vi förvaltar och det är viktigt för oss att vår verksamhet förädlas på ett hållbart sätt.

Om rollen:

Som restaurangansvarig kommer du ansvara för hela restaurangverksamheten och dess utveckling parallellt med vår kökschef. Du jobbar aktivt med service, merförsäljning, lönsamhet, medarbetar- och gästnöjdhet. Ditt ansvar omfattar både det administrativa och det operativa och du kommer att vara en stor del i den dagliga driften. Du har personalansvar, du tar hand om rekrytering och medarbetarsamtal.

Planering av hotellstäd, allmänna utrymmen och utförande är en stor del av din roll.

Våra mycket populära saltvattensbadtunnor och bastu är igång varje dag, så underhåll samt merförsäljning kring dem ligger det stor prioritet på hos dig och dina medarbetare.

Som ledare har du förmågan att inspirera och coacha dina medarbetare genom att vara en bra förebild. Du är drivande och resultatorienterad och tycker att service och värdskap är bland det roligaste som finns. Du sporras av ett högt tempo och höga krav och du är beredd att jobba på när det behövs. Som restaurangansvarig kommer du att ingå i vår ledningsgrupp.

Vi lägger stor vikt vid personlighet och erfarenhet. Gärna från säsongsbetonade anläggningar.

Under arbetspassen erbjuder vi gratis personalboende.

Arbetsgivare
Fjällbacka Fyren AB
Färjeläget 1
45745 Hamburgsund
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Account Manager/Säljare

Arbetsgivare / Ort: Ancon AB / ÖREBRO
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Restaurangchef

Språk
Krav
  • Engelska
  • Svenska

Om jobbet

För 23 år sedan började Ancon utveckla PC-baserade restaurangsystem. 2015 fick bolaget en ny ledning och en ny era påbörjades.

Gedigen erfarenhet kombinerat med ungdomlig hunger har skapat vår nya app-baserade orderplattform. Vi har en produkt som förändrar, förbättrar och förgyller. Vi har de 3 senaste åren (2018, 2019 och 2020) blivit utsedda till ett Gasellföretag av tidningen Dagens Industri.

Vi utlovar en tillväxtresa, högt tempo och mycket frihet – samt en riklig kompensation för dig som presterar väl. Vi anställer och investerar i människor vi tror på.

Ancon kan idag säga att vi har marknadens modernaste och kraftfullaste plattform (och mest sålda) för restaurang. Och efter mer än 20 års arbete fortsätter vi utveckla våra produkter löpande, så att vi med god marginal kan leverera landets bästa lösningar.


Kvalifikationer och erfarenhet.


Vi tror att du känner krog- och restaurangbranschen väl, kanske är du idag en dricks-drottning som vill komma vidare mot nya utmaningar, eller kanske jobbar du redan idag som säljare och vill ta nästa steg? Oavsett så letar vi efter dig med drivet och motivationen att göra skillnad, prestera och bli belönad därefter.

Eftersom vi eftersträvar en jämn könsfördelning i organisationen ser vi gärna kvinnliga sökanden denna gången.


Om Tjänsten


Ancon söker nu en säljare till vårt team i Örebro och du kommer utgå från vårt fräscha kontor i centrala Örebro.


Arbetsuppgifter


Du kommer att sälja Ancons nya app-baserade betal -och orderplattform för restauranger. Det innebär att du kommer bearbeta både nya och befintliga kunder inom restaurang- och krogbranschen över hela Sverige. Vi jobbar med en stark digital närvaro och marknadsföring så många leads kommer via marknadsavdelningen till dig, men du kommer ändå behöva drivet att prospektera nya kunder på egenhand genom de sedvanliga kanalerna. Du kommer ha båda långa och korta försäljningscykler. Vidare kommer du jobba med enklare administration kring försäljning och avtal. Du kommer att arbeta i marknadsledande CRM -och administrationssystem.

Arbetsgivare
Ancon AB
Rudbecksgatan 11
70218 ÖREBRO
Hemsida: http://www.ancon.io
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Platschef Busfabriken Norrköping

Arbetsgivare / Ort: Busfabriken AB / NORRKÖPING
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet

Busfabriken är en kedja med inomhuslekland som riktar sig främst till barn i åldrarna 1-14 år. Företaget finns i både Sverige, Norge och Danmark. Verksamheten är uppbyggd i form av lekställningar som barnen kan klättra, krypa och åka rutschkanor i. Här finns även bilbanor, studsmattor och olika slags spel. Vi arrangerar även barnkalas. På varje enhet finns café och restaurang. Du brinner för service, älskar barn och har lätt för kontakt med människor.

Du kommer regelbundet ha uppföljning gällande ditt arbete och hur du uppfyller dina mål. Arbetet är till största del operativt där du är en del av ditt team. Tillsammans med ass. leklandschefen har du en nyckelroll i att leda och driva leklandet.

Vi söker dig som har praktisk ledarskapserfarenhet från tidigare anställningar. Du ska vara genuint intresserad av ledarskap och leda din omgivning genom att vara en förebild. Ett krav är att du kan flytande svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har arbetat inom service- eller restaurangbranschen samt gärna inom kök. Som person är du en positiv teamspelare med ett affärssinne som motiveras av att nå uppsatta mål. Det är viktigt att du är strukturerad och stresstålig då tempot ofta är högt. Eftersom jobbet tidvis är fysiskt krävande ser vi gärna att du delar vår syn på en sund livsstil och håller dig i form och tar ansvar för din hälsa. Sist men inte minst älskar du kontakten med gäster och tycker om att arbeta i en roll med mycket ansvar!

Arbetsuppgifter:

- Arbeta efter företagets koncept och grunder

- Ansvara för att leklandet alltid är i toppskick

-Städning av kafeteria, kök och lekland

- Inköp

- Anordna barnkalas

- Tillaga och servera enklare maträtter

-Personalansvar tillsammans med ass. leklandschef.

Övrigt om tjänsten

Tjänsten är på heltid med start omgående. Arbetstiderna varierar men ett krav är att du ska jobba varannan helg.

Intervjuer sker löpande - så sök tjänsten redan idag!

Arbetsgivare
Busfabriken AB
Ståthögavägen 48
60223 NORRKÖPING
Hemsida: www.busfabriken.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Coffee shop manager Vetlanda

Arbetsgivare / Ort: Espresso House Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Hej! Vet du vad? Nu söker vi en ny Coffee Shop Manager (CSM) till Vetlanda! Som CSM har en det yttersta ansvaret för både personal och shopens omsättning. Tjänsten är till största delen operativ, så det är viktigt att du brinner för service och driften bakom bar. Det arbetar tillsammans med ditt team och leder arbetet på plats. Vi tycker det är viktigt att fokus ligger på personalgruppen och den arbetsmiljö som vi alla arbetar i, därför kommerdet att ställas stora krav på att CSM har förmågan att kommunicera, utveckla/utbilda och motivera sin personal. Personalgruppen önskar en engagerad ledare i personalfrågor men också en ledare som vill driva arbetet till högre omsättning och som är resultatorienterad.  Allt startade år 1996 i den skånska staden Lund av två eldsjälar. Det var på Kyrkogatan vi slog upp dörrarna till den första coffee shopen. Idag är Espresso House Nordens största coffee shop kedja och drivs av cirka 5000 fantastiska medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.   Vi söker nu därför dig som är redo att anta utmaningen som Coffee shop manager. Rollen erbjuder en spännande möjlighet att få vara en med på vår resa framåt. Espresso House är ledande inom branschen vilket betyder att du är en del av ett framgångsrikt företag med mycket stora utvecklingsmöjligheter.   Arbetsbeskrivning  Som Coffee shop Manager (CSM) driver du din egen Coffee shop i enlighet med vår vision, våra värderingar och policys. Du har därför ett övergripande ansvar för både försäljnings- och resultatutveckling, men också personalansvar för dina medarbetare. Största delen av tjänsten är förlagd bakom baren tillsammans med dina medarbetare och därför är det viktigt att du är en person som leder andra genom att föregå med gott exempel.   Arbetsuppgifter:  Daglig drift/underhåll/försäljning/inköp: - Ansvara för utrustning, inredning och lokalens skick. - Se till att produkter exponeras enligt de riktlinjer som föreskrivs. - Följa de kampanjer företaget föreskriver. - Aktivt arbeta för merförsäljning och att öka snittnotan. - Beställa samt ta emot leveranser från respektive leverantör samt anpassa nivåerna. - Kontakter med leverantörer vid felaktiga eller uteblivna leveranser. - Följa det hygiensäkringsprogram som företaget arbetar efter samt se till att övriga anställda känner till och följer det. - Inventera lager/varor vid varje månadsskifte. - Personalansvar - Provjobba, anställa och introducera dina nya medarbetare - Kompetensutveckla dina baristor. - Arbeta för att personalgruppen inspireras till att överträffa uppsatta mål. - Hålla i personalmöten - Schemaläggning samt ansvara för att ersätta sjuk/ledig medarbetare. - Ansvara för personalkostnader - Genomföra utvecklingssamtal med anställda - Sammanställa tidrapportering - Arbetsmiljöansvar  Ekonomi: - Sätta sig in i och förstå budget för Coffee shopen. - Daglig kassakontroll. Varje dag se över gårdagens försäljning och reda ut ev. kassadifferenser. - Ansvara för att rutiner kring att växelkassan räknas och kassan bankas varje dag följs. - Månatlig redovisning enligt företagets bokslutsrutiner.  Övrigt: - Delta i Coffee shop managermöten som hålls av District Manager. - Delta i de utbildningar/fortbildningar som hålls i företaget.  Vad erbjuder du oss?  Du är en ledare som drivs av att leverera resultat, men som också älskar att stötta och coacha dina medarbetare genom att föregå som ett gott exempel. Du är en resultatinriktad, driven, passionerad och initiativtagande person som motiveras av att vara där det händer. Vi ser gärna att du har: - Haft personalansvar och du är van att leda andra människor - En förståelse för ekonomi och kunskap i att analysera ekonomiska resultat - Tidigare erfarenheter av att följa uppsatta mål och förstår vikten av uppföljning - Erfarenhet av försäljning och service - gärna i en ledande position  Vad erbjuder vi dig?  Vi kommer att erbjuda dig en resa som givetvis startar med en Baristautbildning. Därefter kommer du att påbörja vårt ledarskapsprogram där du kommer få en rad olika kurser i exempelvis Ekonomi, HR, Arbetsrätt och Arbetsmiljö. Vi har mycket goda karriärmöjligheter att erbjuda och därför bollar vi över bollen till dig - Hur långt vill du gå?  Vidare erbjuder vi dig en företagskultur som kännetecknas av härliga och drivna kollegor, roliga tävlingar och en tempofylld vardag. Vi har kul på jobbet, samtidigt som vi skapar lönsamhet.  Övrigt:  Eftersom rollen som Coffee Shop Manager kräver mer erfarenhet än våra övriga roller får du gärna bifoga ditt CV i ansökan.  Välkommen med din Ansökan! Rekryteringen sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Arbetsgivare
Espresso House Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Front Of House Manager på nya Sjöstaden Skybar

Arbetsgivare / Ort: Göteborg Aw AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Restaurangchef

Om jobbet
Jobbtitel: Front Of House Manager Hos: Sjöstaden Skybar Var: Hammarby Sjöstad, Stockholm Anställning: Heltid med 6 månaders provanställning Arbetstid: Tjänsten är förlagd till största del på kvällstid men dagtid kan förekomma Lön: Månadslön efter överenskommelse Om företaget: På 102 meters höjd är restaurangen och takbaren något utöver det vanliga. Restaurangen är öppen varje dag i veckan från lunch till kväll. Restaurangen består av matsal, bar, chambre separée och festvåning med totalt drygt 150 sittplatser. Utöver finns en stor takterass under bar himmel med mer än 100 sittplatser. Vi erbjuder en arbetsplats med stora möjligheter att utvecklas inom företaget. Vi är ett företag som idag är i en spännande utvecklingsfas och som har för ambition att vara välorganiserad och med en tydligt uppbyggd struktur. I vår koncern ingår även Restaurang Himlen som ligger högst upp i Skrapan mitt på Södermalm och Restaurang Göteborg som ligger i Hammarby Sjöstad. Vi vill att ett besök på någon av våra restauranger ska kännas trevligt och familjärt. Vårt mål är att hålla en hög kvalité både vad gäller mat och service för att ge gästen en helhetsupplevelse i en avslappnad och vacker miljö. Vem söker vi: Vi söker dig som älskar restaurangbranschen och som är en driven ledare på jakt efter en ny utmaning. Som Front Of House Manager blir du ansvarig för driften och personalen på alla stationer ”Front of House” såsom servis, hovmästare och bar. Du rapporterar direkt till VD men kommer att arbeta tätt med Back Of House Manager, som ansvarar för drift och personal ”Back of House” och du kommer även att ha ett bra organisatoriskt stabsteam i ryggen. Du kommer att ha Barchef och Hovmästare till din hjälp i driften. Vi ser att du har tidigare erfarenhet från restaurang där du haft en ansvarsposition under en längre tid. Du har öga för detaljer och är prestigelös i ditt arbete och kan ta i där det behövs. Vi ser att du har lätt för att jobba enligt givna mallar och direktiv men räds inte förändringar på vägens gång som följer öppningen av en ny restaurang. Du älskar att vara mitt i händelsernas centrum bland kollegor och gäster där du är den naturliga ledaren som styr alla mot samma håll. Du är tydlig och rak mot dina medarbetare och tar dig an svåra situationer och arbetsuppgifter på ett positivt sätt. Arbetet kommer stundtals att innebära ett väldigt högt ett tempo så vi ser att du är stresstålig och lösningsorienterad. Arbetsuppgifter: Du kommer att arbeta ca 30 timmar i veckan aktivt i service och ditt huvudsakliga arbete består av att arbetsleda dina kollegor och att se till att våra gäster får en bra upplevelse. Dina arbetsuppgifter innefattas av: • Vara ansvarig för och arbetsleda all personal ”Front of House” • Vara ansvarig för att driften på restaurangen fungerar • Inköp av råvaror och inventarier till servisen • Delvis ansvarig för rekrytering • Introduktion av ny personal • Administrativa uppgifter såsom inventering, statistikrapporter och budgetering Kvalifikationer: Vi ser att du: • Har en bred tidigare erfarenhet från restaurangbranschen • Har minst 3 års tidigare arbete i en arbetsledande roll • Har goda kunskaper om mat och dryck • Har en naturlig ledarskapsstil • Kan arbeta efter givna mallar och direktiv • Är strukturerad i ditt arbete • Kunna kommunicera väl på svenska och engelska i både tal och skrift Ser du dig i denna roll kommer vi att hjälpa dig att utvecklas framåt tillsammans med oss! Välkommen in med din ansökan redan idag, urval sker löpande.
Arbetsgivare
Göteborg Aw AB
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.