På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Enhetschef
Spela filmen

Enhetschef

Som enhetschef har man ansvaret att tillgodose behovet gällande kompetens till projekt och utredningar både internt på de egna avdelningar och i vissa fall även till andra förvaltningar inom kommuner.

Som enhetschef har man personalansvar för ett antal anställda. I arbetsuppgifter ingår också att kompetensinventera personalstyrkan och tydliggöra anställningsbehovet inför framtiden.

Utmaning som enhetschefer ställs inför består bl a i att ta vara på den kompetens som finns inom arbetsgrupper samt utveckla och bygga upp grupper, samt vara delaktig i framtagandet av processbeskrivningar, rutiner och nya arbetssätt.

Som enhetschef behöver man säkerhetsställa att rätt kompetens finns ur ett långsiktigt perspektiv, därför är rekryteringar och anställningar en naturlig del i arbetet.

De som inom kommuner och på olika företag och organisationer jobbar med "personalfrågor" använder sig i första hand av LAS, arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen och MBL. Mer info finns på framtid.se/information/arbetsrattsliga-lagar.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som enhetschef. Många nuvarande svenska enhetschefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare men det finns också exempel på att enhetschefer har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer alternativt andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en enhetschef.

Grundläggande gymnasieutbildning finns på flera av gymnasiets program.

Arbetsplats

Enhetschefer arbetar inom olika företag och organisationer, inom kommuner och på olika myndigheter.

Visste du att...?

... "Tappa" personal kostar företagen både tid och pengar. I snitt 542.700 kr/år och nyanställning. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.

Länktips

  • yhguiden.se - några tips för ett lyckat chefskap
  • vision.se - tips till chefer och medarbetare inför utvecklingssamtal
  • chef.se - Så olika är chefer i offentlig och privat sektor
  • Chefspodden
Visa mer
Visa mindre

108 Lediga jobb

Enhetschef till hemtjänst Kastanjen i Söderhamns kommun

Arbetsgivare / Ort: Söderhamns kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Hemtjänst Kastanjen Trivs du med att leda, engagera och skapa delaktighet? Är du idérik och har ett helhetsperspektiv? Då kan rollen som enhetschef hos oss vara rätt för dig. Välkommen med din ansökan som enhetschef till hemtjänst Kastanjen! Dina arbetsuppgifter Som enhetschef i hemtjänsten kommer du att leda medarbetare som i sitt dagliga arbete gör skillnad för människor i Söderhamns kommun. Den tjänst som utlyses har sin placering på Kastanjens hemtjänst i Ljusne. Du kommer att ingå i en grupp med 9 enhetschefer för hemtjänst och 3 enhetschefer i HSL. Vårt mål är att du som enhetschef i Söderhamns kommun inte har fler än 30 medarbetare. I dina arbetsuppgifter kommer du ha ansvar för verksamheten med våra kunder, arbetsmiljö, budget och personal. Du kommer ansvara för planering, ledning, uppföljning och utveckling av verksamheten. En viktig del av ditt arbete kommer vara att handleda och coacha dina medarbetare. Verksamheten består av att utföra insatser enligt socialtjänstlagen samt hälso- och sjukvården. Som enhetschef hos oss kommer du att ha löpande kontakt med flera aktörer, samt interna stödfunktioner. Du kommer också att ha ett nära administrativt stöd i form av en planerarfunktion. Vi söker dig som Har en högskoleutbildning inom område socionom, beteendevetare, personalvetare eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tidigare erfarenhet av arbete som chef eller från arbete i en politisk styrd organisation är meriterande. B-körkort är ett krav för tjänsten, samt att du kan kommunicera på svenska i såväl tal som skrift. För att trivas i vår organisation ser vi gärna att du är en person som tar ansvar för din uppgift. Du strukturerar själv ditt arbete och driver dina processer vidare. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Som person förblir du motiverad och effektiv trots eventuella bakslag eller besvikelser. Du har lätt för att samarbeta och arbetar bra tillsammans med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har god förståelse för hur människor tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete och verksamhet, samt handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som behövs för att effektivt nå gemensamma mål. Du skapar engagemang och delaktighet. Avslutningsvis ser vi gärna att du kan kommunicera på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningar är klara för alla berörda parter. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. På omvårdnadsförvaltningen är vi mer än 800 personer, som får söderhamnarnas vardag att fungera. Vi arbetar tillsammans för att äldre och människor med funktionshinder ska kunna behålla sin integritet och klara sig själva så länge som möjligt. Som medarbetare är du vår viktigaste resurs. Du finns närmast kunden. Du driver vår utveckling. Du är Söderhamn – varje dag. Välkommen med dina kunskaper och dina idéer!
Arbetsgivare
Söderhamns kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef

Arbetsgivare / Ort: Marks kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom socialtjänst

Om jobbet
Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher – med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg. Av Marks kommuns drygt 34 000 invånare, så arbetar nära 3 400 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fem olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort. Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons – det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och utveckla socialtjänsten för att göra skillnad i barn och ungas uppväxtmiljö. Tillsammans med en positiv och utvecklingsinriktad enhet har du nu möjlighet att utmana dig i ett viktigt arbete som enhetschef för familjehem, öppenvård och fältverksamhet. Familjeenheten är en spännande och dynamisk verksamhet som ständigt arbetar med förbättringar för att möta barns, ungas och familjers behov av stöd. Verksamheten består av två enheter, varav den ena ansvarar för myndighetsutövningen och den andra för verkställigheten. Den utannonserade enhetschefstjänsten avser verkställighet familjehem, öppenvård och fältverksamhet, med sammanlagt 20 medarbetare. Till din hjälp har du en samordnare och en administrativ handläggare. Enhetens medarbetare består av familjehemssekreterare, familjebehandlare och fältsekreterare. Du förväntas samarbeta nära med enhetschefen för myndighetsutövningen på familjeenheten. Som enhetschef ansvarar du för enheten direkt under din verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen. Du har personal- och budgetansvar vilket innebär att du tydligt leder mot uppsatta mål genom att kommunicera. engagera och följa upp. Det innebär också att du leder med stort intresse för att utveckla metoder och för att involvera medarbetarna i det systematiska förbättringsarbetet till gagn för både brukare och arbetsmiljö. Du ingår i individ- och familjeomsorgens ledningsgrupp med fyra andra enhetschefer där vi arbetar utifrån en helhetssyn inom verksamhetsområdet. Vi är en utvecklingsinriktad och framåt verksamhet med höga ambitioner att göra det bästa för dem vi möter i vårt arbete. Vi har ett gott arbetsklimat där vi tar hjälp och stöttar varandra, är omtänksamma och engagerade. Enhetschefsgruppen har kontinuerlig handledning som stöd i uppdraget. KVALIFIKATIONER Socionomexamen Vi söker dig som har socionomexamen och några års erfarenhet av både myndighetsutövning och öppenvårdsinsatser inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Erfarenhet från ledande befattning inom området är meriterande. 10. Samarbetsorienterad (social stil) Anpassar sig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. 01. Strukturerad (målmedvetenhet) Arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar sitt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. 11. Lösningsorienterad (problemlösningsförmåga) Hittar snabbt lösningar på uppkomna problem. 12. Analytisk (problemlösningsförmåga) Löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information eller miljö. ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, kostnadsneutral miljöbil, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Marks kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Tf resultatenhetschef Socialpsykiatriska rehabiliterings

Arbetsgivare / Ort: Södertälje kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom socialtjänst

Om jobbet
Ledarskap i Södertälje Som chef i Södertälje kommun skapar du motivation och engagemang för uppdraget hos dina medarbetare. I ditt ledarskap har du förmågan att omsätta den politiska inriktningen till bra verksamhet med fokus på Södertäljeborna. Du kommunicerar mål och skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer.   I ditt ledarskap ger du dina medarbetare ett professionellt stöd och möjligheter till utveckling. Du är en självklar förebild och en god ambassadör för kommunen. Ditt ledarskap bottnar i en djup förståelse för vår värdegrund samt vilka krav vi ställer och vilka förväntningar vi har på ledarskap i Södertälje kommun.   En dag på jobbet  Som resultatenhetschef på Socialpsykiatriska rehabiliteringsenheten (SPR) har du ansvar över socialpsykitrins öppenvårdsenhet för boendestöd/samordnarskap. Du ansvarar för enhetens innehåll, utveckling, kvalitetssäkring, budget och personal. Insatserna som ges inom enheten är boendestöd utifrån behovsbedömningar där insatserna är individuellet utformade och vilar på en rehabiliterande grund.Målgruppen är personer med psykiatrisk problematik/sjukdom som har behov av stöd i sitt vardagliga liv. Verksamheten ska drivas utifrån bästa tillgängliga kunskap, vara strukturerad och effektiv samt flexibel och behovsorienterad. Detta ställer krav på ett nära ledarskap som utevcklar, ger stöd och vägledning samt skapar tydliga strukturer och tillit. Samverkan med andra instanser är viktig då verksamheten samordnar stöd för personer med behov på fler områden, både interna och externa aktörer. Vem är du?   Krav:  - Adekvat utbildning tex lämplig högskole-yrekshöghskolekompetens. Chefs/ledarerfarenhet. Erfarnehet från arbete inom psykiatriområdet Meriterande:  - Metodutbildningar, vidareutbildningar, utvecklingsarbete/utvecklingsuppdrag som bedöms adekvata för tjänsten Personliga egenskaper:  - Du är en god förbild, strukturerad, engagerad och har lätt för att samarbeta.Van att organisera samt både ta och ge ansvar. Vi erbjuder dig   Kommunens chefsutbildningar och chefsstöd, chefsmentor och individuella stödinsatser efter behov. Friskvårdsbidrag, möjlighet att semesterväxla och årsarbetstid. Välkommen till oss! SPR består av 23 rehabiliteringsassistenter och 1 gruppledare och man har sina arbetsplats på Kvarnbergagatan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Södertälje kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetschefer

Arbetsgivare / Ort: Uppsala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom social omsorg

Om jobbet
Personlig assistans Vill du arbeta som ledare i en verksamhet som gör skillnad för personer med funktionsnedsättning? Personlig assistans i Uppsala Kommun söker nu två verksamhetschefer. Vi söker dig som vill arbeta tillsammans med medarbetarna i verksamheten för att skapa den bästa möjliga insatsen för våra brukare. Vi söker personer som brinner för att göra skillnad och som vill bidra med sitt engagemang. En av tjänsterna är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Den andra tjänsten är ett vikariat t o m 20220831. Uppsala kommun växer, och därmed våra verksamheter, vilket kan ge goda möjligheter till fortsatt anställning efter vikariatet. Ditt uppdrag Som verksamhetschef är en av dina främsta uppgifter att genom ett operativt ledarskap ge dina medarbetare förutsättningar att lyckas. Du har fullt ledningsansvar för personal, ekonomi och arbetsmiljöfrågor för verksamheter inom personlig assistans. Du driver verksamheternas utvecklingsarbete tillsammans med medarbetare och chefskollegor med fokus på att förbättra vardagen för de brukare som valt kommunen som utförare av assistansen. Du ingår i en ledningsgrupp om 13 verksamhetschefer samt områdeschef. Cheferna ingår också i mindre utvecklingsgrupper som täcker upp och stöttar varandra i att utveckla verksamheterna mot uppsatta mål. Som chef i Uppsala kommun har du stöd från kommunledningskontorets stab när det gäller bland annat ekonomi, HR, kommunikation, arbetsmiljö/rehabilitering och IT. Vi erbjuder löpande kompetensutveckling för att utveckla ett långsiktigt, hållbart och kvalitetssäkrat ledarskap. Din bakgrund Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ett område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Kunskap om LSS lagstiftning är meriterande och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta inom rådande lagstiftning. Tidigare ledarerfarenhet från liknande verksamhet är ett plus. Du har goda IT-kunskaper samt goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Har du ytterligare språkkunskaper är det en tillgång. Som ledare tar du ansvar, driver ditt arbete framåt och når resultat genom att skapa de bästa förutsättningar för din personal att bidra, växa och utvecklas. Du har en god ledar-och samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är tydlig och bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete och du trivs med såväl operativa som administrativa arbetsuppgifter. Du förstår de ekonomiska samband och faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Vi ser fram emot att du bidrar till vår utveckling med glädje och kunskap. Välkommen med din ansökan! Upplysningar Har du frågor om tjänsten, kontakta: Rasmus Sundström, Områdeschef, 018-727 85 88 Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta: Iréne Lavesson, HR-specialist, 018-727 12 91 Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/SACO: Maria Persson, 018-727 24 24 Vision: Lena Wiksten Andersson, 018-727 24 30 Ledarna: 0200–87 11 11 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till omsorgsförvaltningen. Tillsammans med oss jobbar du för att personer med olika former av funktionsnedsättning ska få det stöd de behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt. Det handlar om LSS-verksamhet, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård för dessa personer och grupper. I förvaltningens arbetsuppgifter ingår att utreda enskilda behov, men också verksamhetsuppföljning och långsiktig planering. Här finns tre uppdrag: systemledning, myndighetsutövning och ansvar för kommunens egenregi inom området. Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se) Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Arbetsgivare
Uppsala kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Interimschef (enhetschef) inom äldreomsorg

Arbetsgivare / Ort: AB Vårdlänken Bemanning & Rekrytering
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom social omsorg

Om jobbet
Vi söker En erfaren interimschef för arbete som enhetschef inom vård och omsorg, vid en kommun i Kalmar län. Uppdraget gäller två enheter inom särskilt boende under perioden 20210310-20210507. Du ansvar för ca 55 medarbetare.Du ska ha erfarenhet av arbetsledning samt ha god samarbetsförmåga med kollegor, medarbetare och i övrig extern och intern samverkan. Krav är B-körkort och tillgång till egen bil. Meriterande med erfarenhet av verksamhetssystem Medvind och procapita Arbetsuppgifter Som enhetschef har man ett helhetsansvar för verksamheten du tjänstgör i gällande –personal, - ekonomi, - kvalitet, - utveckling. Man ska följa de uppsatta mål, rutiner, riktlinjer, handlingsplaner mm. som är framtagna/uppsatta av kommun.Viktigt att man kan förhålla sig till de arbetsgivaransvar man har. Man ingår i verksamhetsområdets – vård och omsorgsboende ledningsgrupp. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning och Rekrytering med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult erbjuds du konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag. Vi erbjuder även: •Introduktion för att du så snabbt som möjligt ska komma in i din roll •Regelbundna utvecklingssamtal med din närmaste chef •Kontinuerlig coachning för att följa hur du når dina uppsatta mål •Inbjudningar till seminarier och konsultträffar •Friskvårdsbidrag Det finns flera fördelar med att välja att arbeta som konsult för Vårdlänken. Som konsult kan du alltid känna dig trygg med att din konsultchef förstår dina och kundens behov, eftersom din konsultchef själv har varit verksam inom samma arbetsområde som du arbetar inom. Det finns stora möjligheter att själv få välja arbetsplats och arbetstider. Behöver du komma i kontakt med Vårdlänken utanför kontorstid, finns alltid en bemannad jourtelefon. Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag. Det innebär att Vårdlänken varje år genomgår en revision genomförd av Almega. I revisionen kontrolleras bland annat att Vårdlänken betalar de skatter och avgifter som Skatteverket beslutat och i övrigt har sunda finanser. Det ställs också krav på att Vårdlänken har gedigna ansvarsförsäkringar för sina konsulter som är ute på arbetsplatser. Kollektivavtal är ytterligare ett krav som ställs för att få bli ett auktoriserat bemanningsföretag. Genom Vårdlänkens kollektivavtal kan du känna dig trygg i att Vårdlänken betalar in pengar till din tjänstepension från den allra första kronan som du tjänar in genom dina uppdrag hos Vårdlänken. Skulle du råka ut för en olycka i arbetet, eller till och från arbetet, kan du också känns dig trygg med att Vårdlänken har de olycksfallsförsäkringar som arbetsmarknadens parter har beslutat om. Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Ansök genom att klicka på knappen ”Skicka ansökan”. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten var vänlig och kontakta kontaktpersonen för respektive annons. På vår hemsida http://vardlanken.se/lediga-jobb/ presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Urval och intervjuer sker löpande, vi tar tacksamt emot din ansökan snarast. Om oss Vårdlänken Bemanning och Rekrytering hyr ut och rekryterar kompetent och kvalificerad personal så som läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, socionomer, chefer samt övrig vård- och omsorgspersonal. Vi har över 23 års erfarenhet av bemanning inom vård och omsorg. Våra uppdragsgivare är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Det gör oss till helhetsleverantör inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer om oss på vår hemsida www.vardlanken.se. Gå även in och gilla oss på Facebook www.facebook.com/vardlanken
Arbetsgivare
AB Vårdlänken Bemanning & Rekrytering
Hemsida: http://vardlanken.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vikarierande Enhetschef LSS-daglig verksamhet

Arbetsgivare / Ort: Malung-Sälens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Malung-Sälens kommun har ca 10 000 invånare och ligger i natursköna Dalarna, hit kan du flyga till och från vår nyöppnade internationella flygplats i Sälen. Här finns Sälenfjällen som gör oss till norra Europas vinterturism destination. Malung- Sälens fantastiska natur, stora evenemang och upplevelser gör att vi bland annat kan erbjuda dig livskvalitet, möjligheter till ett aktivt friluftsliv och en trygg miljö för barn att växa upp i. Kommunen står inför ett generationsskifte och behöver kontinuerligt rekrytera engagerade och duktiga medarbetare. Vi är en arbetsgivare som vill ta tillvara på varje medarbetares kompetens och engagemang. För oss är det viktigt att du som medarbetare känner dig delaktig i utvecklingen av verksamheten. Malung-Sälens medarbetare är nyckeln till framgång, därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat: • Friskvårdsbidrag • Flexibla arbetstider när det är möjligt • Egen kommun-massör med förmånliga priser på friskvårdsmassage • Tillsvidareanställd och månadsavlönad personal erbjuds säsongskort till Sälenfjällens anläggningar till förmånligt pris. Välkommen att söka jobb hos oss! ARBETSUPPGIFTER Då en av våra nuvarande enhetschefer är tjänstledig söker vi dig som vill vara med att fortsätta utveckla verksamheten vidare inom LSS och vara en i vårt team, teamet består idag av 4 enhetschefer samt 1 administratör. Vikariatet sträcker sig från maj 2021 till och med sommar 2022. Arbetet som enhetschef inom LSS är varierande, innehållsrikt och meningsfullt. Som enhetschef ansvarar du för verksamhet, personal, budget och arbetsmiljöfrågor, vilket ställer krav på att du har förmågan att se helheten och kan arbeta flexibelt. Din placering är i Malung och du arbetar nära övriga enhetschefer inom både LSS och övriga verksamheter inom förvaltningen. Inom ditt ansvarsområde ingår tre dagliga verksamheter och ett korttidsboende med förlängd skolbarnsomsorg inom LSS, för barn, ungdomar och vuxna. Uppdraget som enhetschef innebär att leda och samordna verksamheter som verkställer insatser utifrån LSS (lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (socialtjänstlagen) Du ska inom de ekonomiska ramarna bedriva en effektiv verksamhet med god kvalitet där brukaren är i fokus. I din roll coachar du medarbetarna och är deras närmaste stöd i det dagliga arbetet. En viktig del i ditt arbete är att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö och bidra till ständig utveckling av verksamheten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett coachande och lösningsorienterat förhållningssätt. Du är en förebild för din personal och genom din personliga trygghet, tydlighet och förmåga att motivera och utveckla andra skapar du ett aktivt medarbetarskap och gott arbetsklimat. Du är en självgående chef som har ett strukturerat arbetssätt, du är intresserad av att leda och utveckla verksamheten och medarbetarna inom givna ramar. För att möta kraven för rollen som vikarierande enhetschef för LSS ser vi att du har en högskoleutbildning inom social arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Det är meriterande om du har några års erfarenhet som ledare inom LSS-verksamhet alternativt inom vård och omsorg. Du behöver kunna uttrycka dig väl både i tal och skrift på svenska samt vara van att dokumentera. Erfarenhet av att arbeta i olika system är meriterande. Körkort krävs då det förekommer resor i tjänsten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Är du den vi söker? Tveka inte att skicka in din ansökan! ÖVRIGT Fackliga kontaktas via kommunens växel 0280-18100. Intervjuerna kommer att genomföras den 11 och 12 mars. Malung-Sälens kommun har inför rekryteringsprocessen beslutat om de medieval som ska göras i rekryteringen, med anledning av detta motsäger vi oss all kontakt gällande annonsering och bemanningsföretag vänligen men bestämt.
Arbetsgivare
Malung-Sälens kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef dagverksamhet och anhörigstöd, vård och omsorg

Arbetsgivare / Ort: Skellefteå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom social omsorg

Om jobbet
Det händer mycket i Skellefteå. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen. Inom socialkontorets vård- och omsorgsavdelning ger vi stöd till människor i hela Skellefteå, så att individen ska kunna leva livet bäst möjligt. Det handlar om allt från hemtjänst och vård-och omsorgsboenden till dagverksamhet för personer med demenssjukdomar och stöd till deras anhöriga. Målet för Dagverksamhet och anhörigstöd är att skapa förutsättningar för personer att bo kvar i sin hemmiljö så länge som möjligt genom rehabilitering och genom att ge närstående avlastning. Det sker genom en verksamhet som är tillgänglig, i ständig utveckling och av hög kvalitet. Verksamheten bedrivs vid sex olika dagverksamheter och anhörigstöd belägna kring stadskärnan. Vi söker nu en enhetschef som vill vara med och utveckla framtidens vård och omsorgsavdelning. ARBETSUPPGIFTER Som ledare på Skellefteå kommun har du en viktig roll i en organisation där vi arbetar på invånarnas uppdrag. Arbetet som enhetschef innebär att leda och ansvara för eget område mot satta resultatmål, och att inom ramen för aktuell lagstiftning säkerställa vård och omsorg för vårdtagarna, i rätt tid, med rätt kvalitet till rätt kostnad. Arbetsuppgifterna omfattar verksamhet-, personal- och ekonomiansvar. Som enhetschef i vår verksamhet bidrar du till en kultur där vi arbetar med den äldre i fokus och stödjer denne för att leva livet bäst möjligt. Du driver arbetet framåt utifrån politiskt fattade beslut för att uppnå måluppfyllelse och bidrar till verksamhetens utveckling. Du samarbetar du med närliggande hemtjänstområden och vård- och omsorgsboenden, mot gemensamma mål. Ditt förstahandsansvar är din egen verksamhet men tillsammans med andra aktörer ska du också bidra till utveckling av hela verksamhetsområdet. Arbetet ska genomsyras av kommunens värdegrund där professionalitet, engagemang och framsynthet är ledorden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleexamen utifrån uppdraget samt tidigare erfarenhet som ledare. Det är meriterande om du har erfarenhet av förebyggande arbete, förändringsledning och verksamhetsutveckling. Du är trygg i din roll som ledare och det är naturligt för dig att jobba med ett tillitsbaserat ledarskap och ett coachande förhållningssätt. Du har förmåga att motivera, engagera och leda samtidigt som du har modet att fatta och genomföra nödvändiga beslut. För att lyckas i rollen behöver du vara framsynt, organiserad och med en vaken blick på omvärlden och hur den påverkar avdelningen Vård och omsorg. Du har körkort samt tillgång till egen bil. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/ Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Arbetsgivare
Skellefteå kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef på Arbetsmarknad och Försörjning

Arbetsgivare / Ort: Halmstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef inom social omsorg

Om jobbet
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att genom utbildning, praktik och arbete öka individens förutsättningar för att hitta ett arbete och bli självförsörjande. Vi har bland annat kommunens största samlade utbud av gymnasieutbildningar samt kurser för vuxna. Avdelningen för arbetsmarknad och försörjning har som mål att utveckla och stärka kommuninvånarens möjligheter på arbetsmarknaden och till egen försörjning. Här arbetar 80 medarbetare med integration, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser för en ökad inkludering och delaktighet i samhället. Vi har alltid individens fokus och vi samverkar internt och externt för att underlätta för invånarens vuxenliv i arbete. Avdelningen är under uppbyggnad och består av fyra enheter som ansvarar för olika delar i vårt uppdrag. Vi söker en chef för enheten Jobbtorget! ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för Jobbtorget är ditt uppdrag att leda och utveckla enheten i enlighet med verksamhetens mål, kommunens vision, värdegrund och politiskt antagna prioriteringar. Tillsammans med dina medarbetare skapar du en verksamhet som möter kommuninvånarnas behov och den lokala arbetsmarknadens efterfrågan. Som operativ enhetschef har du budget-, personal-, verksamhets- och arbetsmiljöansvar för ett 20-tal medarbetare samt fem av våra praktiska verksamheter. Uppdraget innebär samarbete och samverkan med olika aktörer, allt från myndigheter och organisationer till näringsliv och företag. Vi arbetar aktivt för att få till stånd praktikplatser och arbetsmarknadsanställningar och tar då hänsyn till arbetsrättsliga regler inom ramen för BEA i samverkan med våra fackliga företrädare. Upphandling för köp av utbildningsplatser ingår också i uppdraget. Du leder, fördelar och utvecklar enheten samt skapar förutsättningar för medarbetarskapet genom att skapa en öppenhet i arbetsklimat och arbetssätt. Vidare ansvarar du för uppföljning, analys samt genomför åtgärder för att förbättra enheten. Du är en engagerad chef som kan stimulera dina medarbetare att skapa förutsättningar för att varje individ ska utvecklas efter sin egen förmåga genom de insatser de erbjuds. Du kommer att få möjlighet att tillsammans med dina medarbetare utforma interna rutiner och processer för den nya enheten och för uppdraget. Du ingår i ledningsgruppen för arbetsmarknad och försörjning, som består av fyra enhetschefer, en verksamhetschef samt två samordnare. Som enhetschef arbetar du i ett tätt samarbete med dina kollegor i ledningsgruppen för att tillsammans leverera i verksamhetens uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en 3-årig högskoleutbildning inom relevant område. Du ska även ha minst tre års erfarenhet av att vara chef samt ha erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor. Det är ett plus om du kan kavla upp ärmarna och i vissa lägen arbeta på golvet. Du är med andra ord prestigelös och lösningsorienterad. Som person är du positiv och har förmågan att skapa goda relationer internt och externt. Du bygger omfattande och effektiva kontaktnätverk inom och utanför organisationen och kommer bra överens med personer på alla nivåer. Du har förmågan att, både självständigt och tillsammans med dina chefskollegor och medarbetare, fatta snabba och tydliga beslut. Du har förmågan att delegera arbetsuppgifter och du ger råd, stöd och möjlighet för dina medarbetares utveckling. Du anger riktningen och planerar, strukturerar och organiserar arbetet. Som ledare kommunicerar du tydligt och har god förmåga att inspirera, motivera och skapa delaktighet. Önskvärt är att du har erfarenhet av förändringsarbete och näringsliv. Du bör även kunna kommunicera bra i tal och skrift, hålla presentationer och tala offentligt med skicklighet och självförtroende. Du har god datavana samt tillgång till körkort B. ÖVRIGT Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Tjänsten tillsätts under förutsättning att vederbörliga beslut tas.
Arbetsgivare
Halmstads kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetschef till gruppbostad inom LSS i Uppsala

Arbetsgivare / Ort: Frösunda Omsorg AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Är du en trygg ledare med bakgrund inom LSS? Vi söker dig som drivs av att utveckla både personal och verksamhet och som vill vara med och göra skillnad för våra kunder! Beskrivning av tjänsten som verksamhetschef på Frösunda Nu söker vi på Frösunda Omsorg dig som vill arbeta som verksamhetschef för några av våra gruppbostäder i Uppsala. Du kommer att ansvara för tre välfungerande gruppbostäder som Frösunda driver i egen regi, inom personlighetskrets 1. Förutom att driva och fortsätta utveckla dessa verksamheter, får du här även möjlighet att fortsätta arbeta med det lyckade hälsoprojekt som vi sedan ett par år drivit på initiativ av våra kunder. Inom regionen finns också ett stort kollegialt stöd och samarbete med andra verksamhetschefer på orten. Utgångspunkten i våra verksamheter är våra kunders självbestämmanderätt, där vi erbjuder ett individuellt anpassat stöd som genomgående präglas av respekt, engagemang och nyfikenhet. Vi är både glada och stolta över våra goda kundomdömen, som ofta ligger över rikssnittet och att därmed kunna erbjuda en arbetsplats där både kunder och medarbetare trivs. Arbetsuppgifter/ansvarsområden som verksamhetschef Hos oss på Frösunda Omsorg har verksamhetschefen företagets viktigaste uppgift - att uppfylla Frösundas definierade kvalitets- och resultatmål baserat på upplevd kundnöjdhet, avtalstrohet, regulatorisk följsamhet samt intäkter och resultat. Som verksamhetschef har du resultatansvar för ekonomi, kvalitet och personal. Du säkerställer en kvalitativ och optimal bemanning inom givna ekonomiska ramar samt deltar i budget och uppföljningsarbete. Du arbetar proaktivt för att upprätthålla och skapa goda relationer med t.ex. kommun och andra samarbetspartners och arbetar systematiskt för att förstå kundens perspektiv och kunna tillgodose en omsorg som kunden är nöjd och trivs med. Det förutsätter att du är närvarande i verksamheten för att möta kunder och leda medarbetare. Vi tror på ett nära och kommunikativt ledarskap där du som chef coachar dina medarbetare. Vi erbjuder dig Som verksamhetschef på Frösunda erbjuds du en både fri, utvecklande och ansvarsfull roll. För rätt person finns goda utvecklingsmöjligheter och fortsatt karriär inom företaget. Som stöd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion, kontinuerlig stöttning av din regionchef, tillgång till specialistkompetens från bolagets olika stödfunktioner, löpande utbildning och kompetensutveckling. Självklart erbjuds du även friskvårdbidrag. Kvalifikationer och personliga egenskaper - Relevant akademisk utbildning, t.ex. socionom. - Erfarenhet av ledarskap inom vård- och omsorg. - Erfarenhet av arbete med målgruppen (LSS). - Kompetens inom arbetsrätt, arbetsmiljö och kollektivavtal. - Mycket goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift. - B-körkort med tillgång till egen bil. För att lyckas i rollen som verksamhetschef har du en naturlig förmåga att driva verksamheten utifrån Frösundas värderingar Respekt, Engagemang och Nyfikenhet. Du är en duktig kommunikatör som trivs med många kontaktytor och har en förmåga att få med dig dina medarbetare. Du känner dig bekväm med att fatta självständiga beslut, är flexibel och har förmågan att behålla fokus även i situationer med högre arbetsbelastning. Vi tror dessutom att du som person är affärsmässig och strukturerad med ett prestigelöst förhållningssätt. Om Frösunda Omsorg Familjeägda Frösunda Omsorg är ett av landets ledande omsorgsbolag med verksamhet inom Personlig assistans, Funktionsnedsättning, Äldreomsorg och Individ- och familjeomsorg. Vår drivkraft är att leverera högsta möjliga livskvalitet till människor med behov av stöd och hjälp. Hos oss finns möjligheten att utvecklas, anta nya utmaningar och varje dag få göra skillnad i människors liv. Övrig information - Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders inledande provanställning. - Omfattning: Heltid - Tillträde: Enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag 7 mars Vid frågor om tjänsten, är du varmt välkommen att kontakta: Vanja Linderlöf, Regionchef 010-130 37 37 [email protected] Vid frågor om rekryteringsprocessen, är du varmt välkommen att kontakta: Vendela Zetterkvist, HR Specialist [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Frösunda Omsorg AB
Hemsida: http://www.frosunda.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef till kommunal hälso- och sjukvård

Arbetsgivare / Ort: Vallentuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Enhetschef
  • hälso- och sjukvård

Om jobbet
Vill du vara med och påverka, leda och utveckla arbetet inom kommunal hälso- och sjukvård? Tycker du om att samverka med externa och interna aktörer? Brinner du för patienter inom LSS och socialpsykiatri samt har ett eget driv? Kom och arbeta med oss i vårat team!   Socialförvaltningen består av cirka 500 medarbetare med uppdraget att arbeta förebyggande och stödjande inom så väl socialtjänst som vård och omsorg. Verksamheten består av trygga arbetsgrupper med hjälpsamma kollegor och stöttande chef. Vallentuna kommuns Hälso-och sjukvårdsorganisation är en egen verksamhet för all legitimerad personal inom kommunen. Vi sitter tillsammans i ljusa och trevliga lokaler i centrala Vallentuna. Vi ansvarar för hälso-och sjukvård dygnet runt, året runt på kommunens båda äldreboenden, LSS/socialpsykiatri-boenden och dagliga verksamheter. Vi arbetar i team och hjälps åt över gränserna och flexibilitet är ett krav i vår organisation samt även vår styrka.    Arbetsuppgifter I rollen ansvar du över legitimerad personal verksamma på daglig verksamhet, boenden inom LSS/Socialpsykiatri samt över kommunens rehab personal. Du ansvar för ekonomi, bemanning och arbetsmiljö inom ditt område. Du har ansvar för kvalité och är ett stöd till verksamheterna gällande hälso- och sjukvårdslagen. I din roll samverkar du med många interna och externa aktörer. Du arbetar med verksamhetsutveckling samt kontinuerligt uppföljnings- och utvärderingsarbete.  Vallentuna kommun vågar testa. Vi har som ambition att ligga i framkant när det gäller digitalisering, arbetssätt och arbetsmetoder och som medarbetare hos oss har du en central roll i utvecklingsarbetet. I Vallentuna har du möjligheten att vara med och skapa något nytt. Bemötande, tillgänglighet och fokus på kunden är viktigt för vårt arbete med resultat och ökad kvalitet.   KVALIFIKATIONER • Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef där du haft ansvar för personal, budget, resultat och arbetsmiljö. • Sjuksköterskeexamen med erfarenhet utifrån uppdrag och målgrupp. • Erfarenhet från primärvård. • Erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation är meriterande. • Du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. • B-körkort.    Personliga egenskaper  • Du leder mot resultat, och försäkrar dig om att medarbetare, processer, lokaler utrustning, och andra resurser organiseras för att nå mål så effektivt som möjligt. • Du bygger talanger, förbättrar och ökar medarbetarnas kompetens, bygger chefs- och medarbetarrelationen, skapar identifikation med verksamheten och Vallentuna kommun och samhörighet till visionen. • Du har ett tydligt ledarskap som bygger på tillit och förtroende och är skicklig på att skapa engagemang och delaktighet. • Du utvecklar, uppmuntrar innovation, lärande och skapar anpassning till externa förändringar. • Du är länken och representerar din verksamhet och Vallentuna kommun för att skapa intresse och engagemang. • Du lever värdegrunden, värdegrunden syns i ditt och dina medarbetares beteenden.   Information om processen I Vallentuna kommun har vi en professionell verksamhet, som präglas av kvalitet och kundfokus. Engagemang, samarbete och allas lika värde genomsyrar vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Som arbetsgivare vill vi ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och friskvård för personalen. För att ha så bra förutsättningar som möjligt i din chefs- och ledarroll har Vallentuna kommun en chefsakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen en 6 månaders provanställning med övergång till tillsvidareanställning på 100% med start omgående enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Vallentuna kommun använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. OBS! Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. För den här tjänsten använder oss av testning i urvalet för att på ett fördomsfritt sätt kunna bedöma de egenskaper som är viktiga för tjänsten. För att gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du uppfylla kvalifikationskraven samt genomföra testerna innan sista ansökningsdag. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 7/3-21. För mer information kontakta: Carina Westerberg, Enhetschef, 08-587 849 05, Anna Laséen Karlsson, Verksamhetschef, 08-587 849 19, Mer information och fackliga representanter hittar du på  www.vallentuna.se/ledigajobb.  
Arbetsgivare
Vallentuna kommun
Hemsida: http://www.vallentuna.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.