Enhetschefens ansvar och arbetsuppgifter inom kommunal förvaltning och organisationer
Som enhetschef har du ett omfattande ansvar för att säkerställa att rätt kompetens finns tillgänglig för projekt och utredningar, både inom egna avdelningar och vid behov även för andra förvaltningar inom kommunen. Du har också personalansvar för ett team av anställda och ansvarar för att kartlägga och utveckla personalens kompetens i syfte att möta framtida behov.
Identifiera och definiera kompetensbehov inom arbetsgruppen
En viktig del av enhetschefens arbete är att identifiera och definiera kompetensbehovet inom arbetsgruppen, samt att arbeta med rekrytering och personalplanering för att säkerställa att rätt kompetens finns på plats långsiktigt.
Utmaningar för enhetschefen: Utnyttja och utveckla kompetens
Utmaningarna som enhetschef omfattar bland annat att utnyttja den kompetens som redan finns inom arbetsgruppen, utveckla dessa och skapa förutsättningar för samarbete och effektivitet. Du kommer även att vara involverad i att skapa processbeskrivningar, rutiner och nya arbetsmetoder som stöder organisationens utveckling.
Rekrytering och personalförvaltning: Nyckeln till långsiktig framgång
För att långsiktigt kunna upprätthålla en stark och effektiv organisation är rekrytering och personalförvaltning centrala delar av enhetschefens uppdrag.
Arbetsrättsliga regler för enhetschefer inom kommuner och organisationer
De som arbetar med personalfrågor inom kommuner och andra organisationer följer de arbetsrättsliga reglerna, inklusive LAS (Lagen om anställningsskydd), arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen samt MBL (Medbestämmandelagen).
För mer information om dessa lagar, besök Framtid.se - Arbetsrättsliga lagar.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som enhetschef. Många nuvarande svenska enhetschefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare men det finns också exempel på att enhetschefer har andra utbildningar, exempelvis kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer alternativt andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.
Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en enhetschef.
Grundläggande gymnasieutbildning finns på flera av gymnasiets program.
Arbetsplats
Enhetschefer arbetar inom olika företag och organisationer, inom kommuner och på olika myndigheter.
Visste du att...?
... "Tappa" personal kostar företagen både tid och pengar. I snitt 542.700 kr/år och nyanställning. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.
Länktips
- yhguiden.se - några tips för ett lyckat chefskap
- vision.se - tips till chefer och medarbetare inför utvecklingssamtal
- chef.se - Så olika är chefer i offentlig och privat sektor
- Chefspodden
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret