På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Enhetschef
Spela filmen

Enhetschef

Som enhetschef har man ansvaret att tillgodose behovet gällande kompetens till projekt och utredningar både internt på de egna avdelningar och i vissa fall även till andra förvaltningar inom kommuner.

Som enhetschef har man personalansvar för ett antal anställda. I arbetsuppgifter ingår också att kompetensinventera personalstyrkan och tydliggöra anställningsbehovet inför framtiden.

Utmaning som enhetschefer ställs inför består bl a i att ta vara på den kompetens som finns inom arbetsgrupper samt utveckla och bygga upp grupper, samt vara delaktig i framtagandet av processbeskrivningar, rutiner och nya arbetssätt.

Som enhetschef behöver man säkerhetsställa att rätt kompetens finns ur ett långsiktigt perspektiv, därför är rekryteringar och anställningar en naturlig del i arbetet.

De som inom kommuner och på olika företag och organisationer jobbar med "personalfrågor" använder sig i första hand av LAS, arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen och MBL. Mer info finns på framtid.se/information/arbetsrattsliga-lagar.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som enhetschef. Många nuvarande svenska enhetschefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare men det finns också exempel på att enhetschefer har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer alternativt andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en enhetschef.

Grundläggande gymnasieutbildning finns på flera av gymnasiets program.

Arbetsplats

Enhetschefer arbetar inom olika företag och organisationer, inom kommuner och på olika myndigheter.

Visste du att...?

... "Tappa" personal kostar företagen både tid och pengar. I snitt 542.700 kr/år och nyanställning. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.