Enhetschef
Spela filmen

Enhetschef

Enhetschefens ansvar och arbetsuppgifter inom kommunal förvaltning och organisationer

Som enhetschef har du ett omfattande ansvar för att säkerställa att rätt kompetens finns tillgänglig för projekt och utredningar, både inom egna avdelningar och vid behov även för andra förvaltningar inom kommunen. Du har också personalansvar för ett team av anställda och ansvarar för att kartlägga och utveckla personalens kompetens i syfte att möta framtida behov.

Identifiera och definiera kompetensbehov inom arbetsgruppen

En viktig del av enhetschefens arbete är att identifiera och definiera kompetensbehovet inom arbetsgruppen, samt att arbeta med rekrytering och personalplanering för att säkerställa att rätt kompetens finns på plats långsiktigt.

Utmaningar för enhetschefen: Utnyttja och utveckla kompetens

Utmaningarna som enhetschef omfattar bland annat att utnyttja den kompetens som redan finns inom arbetsgruppen, utveckla dessa och skapa förutsättningar för samarbete och effektivitet. Du kommer även att vara involverad i att skapa processbeskrivningar, rutiner och nya arbetsmetoder som stöder organisationens utveckling.

Rekrytering och personalförvaltning: Nyckeln till långsiktig framgång

För att långsiktigt kunna upprätthålla en stark och effektiv organisation är rekrytering och personalförvaltning centrala delar av enhetschefens uppdrag.

Arbetsrättsliga regler för enhetschefer inom kommuner och organisationer

De som arbetar med personalfrågor inom kommuner och andra organisationer följer de arbetsrättsliga reglerna, inklusive LAS (Lagen om anställningsskydd), arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen samt MBL (Medbestämmandelagen).

För mer information om dessa lagar, besök Framtid.se - Arbetsrättsliga lagar.

 

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som enhetschef. Många nuvarande svenska enhetschefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare men det finns också exempel på att enhetschefer har andra utbildningar, exempelvis kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer alternativt andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en enhetschef.

Grundläggande gymnasieutbildning finns på flera av gymnasiets program.

Arbetsplats

Enhetschefer arbetar inom olika företag och organisationer, inom kommuner och på olika myndigheter.

Visste du att...?

... "Tappa" personal kostar företagen både tid och pengar. I snitt 542.700 kr/år och nyanställning. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.

    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    334 Lediga jobb som enhetschef

    VISA FLER LEDIGA JOBB


    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.