På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Pressansvarig

Pressansvarig

Pressansvarig, som också kan ha en arbetstitel pressinformatör, presskommunikatör, pressekreterare eller presstalesman, samordnar myndighetens, företagets eller organisationens medieservice för journalister och andra personer som är intresserade av de senaste nyheterna från den aktuella myndighetens, företagets eller organisationens arbete och uppdrag.

Utbildning

Det finns egentligen inga strikta regler på vilken utbildning man behöver ha för att kunna få jobb som pressansvarig.

De flesta svenska pressansvariga har dock en akademisk utbildning, dvs utbildning från högskola/universitet som är, som lägst, på 3 år på heltid, kandidatnivå.

På gymnasiet rekommenderas det utbildning på humanistiska programmet eller på samhällsvetenskapsprogrammet.

Arbetsplats

Exempel på en arbetsplats för en pressansvarig är Polisen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Övrigt

Pressfrihetsindex sammanställs av pressfrihetsorganisationen Reportrar utan gränser.

Visa mer
Visa mindre

6 Lediga jobb

SOCIAL MEDIA & PR MANAGER TILL CAPIO

Arbetsgivare / Ort: Ny Position i Sverige AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • PR-chef

Färdigheter
Meriterande
  • Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
  • Marknadsföring/PR
  • Marknadsföring/Marknadskommunikation

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Inspireras du av kraften i sociala medier? Har du alltid blicken framåt och örat mot marken – för att snabbt fånga upp nya trender? Du kan vara precis den vi letar efter! Capio vill fortsätta öka sin digitala närvaro i sociala kanaler och stärka brand awarness genom ett effektivt PR arbete. Vill DU hjälpa till?

Som Social Media & PR Manager ansvarar du för att skapa synlighet och kännedom kring våra varumärken på den nordiska marknaden. Du utvecklar Capios närvaro på sociala plattformar med målsättningen att öka kundtillväxt och skapa positiv press kring våra verksamheter och varumärken. Du vet vad som engagerar, influerar och attraherar och skapar/kravställer utifrån målanpassat content. Tillsammans med Social Media Producer driver ni organisk trafik från Capios sociala plattformar som stödjer den köpta trafikanskaffningen.

Capio är en stor och attraktiv arbetsgivare med ett starkt EVP och många duktiga och engagerade ambassadörer ombord som vi stolt vill lyfta. Employer branding blir därför en viktig del i ditt arbete där du jobbar för att kommunicera detta via våra externa kanaler men även de intranät och gemensamma interna kommunikationsvägar du ansvarar för. Rollen innefattar även omvärldsbevakning där du förser ledning och interna intressenter med relevant information och supporterar våra ägare med kommunikationsinsatser. Du rapporterar till Marketing & Communication Director Nordic och placeringsort är centrala Göteborg.

Vill du kliva ombord?

Det här är en tjänst för dig med relevant marknadsutbildning och erfarenhet av att projektleda team och positionera varumärken i sociala kanaler. Du är van vid att arbeta med moderna PR insatser genom plattformar som FB, IG, YT, LinkedIn, Bloggar och övrig So-Me. Vidare har du mångårig erfarenhet av att arbeta med Communitys, influencer marketing, affiliates och att bygga nätverk för att positionera företag. Du är en duktig kommunikatör med känsla för språket och en fena på att paketera goda exempel med starkt nyhetsvärde. Vi ser även att du är van vid att arbeta med pressbearbetning genom traditionella metoder, du kan skapa och implementera en PR strategi, sätta mätetal och bryta ner den till en handlingsplan i linje med vår vision. Capio verkar i flera länder och vi förutsätter att svenska och engelska i tal som skrift inte är några problem för dig.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi söker en person som är trygg, kommunikativ, entusiastisk och som står stadigt i sin roll under olika kommunikationsinsatser. Då arbetet innebär många kontaktytor internt är det viktigt att du har förståelse för de olika delarna av verksamheten och kan lyfta dessa internt och externt.

I denna rekrytering samarbetar vi med Ny Position som arbetar med rekrytering av ledande befattningar och specialister. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Svensson på 076–6771288 eller Annika Quennerstedt på 070–3021441. Du söker tjänsten via www.nyposition.se, registrerar ditt CV och kopplar din ansökan till tjänsten. Vi önskar din ansökan senast 26 september.


Capios vision är att förbättra hälsan för människor varje dag. Vi vill göra skillnad för våra patienter genom att se, lyssna och finnas här – idag och genom hela livet. Våra medarbetare är viktiga för oss och vi vill ge dem kraften att finnas där för våra patienter men också för att utveckla vården i stort. I vårt dagliga arbete jobbar vi utifrån våra värderingar: Quality, Empowerment, Innovation och Social responsibility. De hjälper oss att uppfylla vårt patientlöfte om att vara en pålitlig partner – närvarande och nytänkande. Tillsammans förbättrar vi folkhälsan – en individ i taget! Capio erbjuder ett brett och högkvalitativt vårdutbud genom våra sjukhus, specialistkliniker och vårdcentraler i Sverige, Norge och Danmark. Våra patienter kan även få hjälp via våra digitala tjänster. Capio är sedan 2018 en del av Ramsay Santé - en ledande vårdgivare med 36 000 medarbetare i sex länder. För mer information, besök capio.se.

Arbetsgivare
Ny Position i Sverige AB
40522 GÖTEBORG
Hemsida: https://capio.se/
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Talent Director till influenceragentur!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Mediachef

Färdigheter
Krav
  • Direktmarknadsföring
  • Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
  • Personalplanering
  • Personalutveckling
Meriterande
  • Arbetsledarerfarenhet
  • Försäljningsstatistik
  • Personalekonomi
  • Personaluthyrningsvana

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Vi söker just nu nästa kollega till vår kund, en av Skandinaviens största influenceragenturer.


Om dig

Bakgrund Du behöver ha stor förståelse för hur branschen och medielandskapet på samtliga social medieplattformar överlag fungerar. Vi ser gärna att du har ett etablerat nätverk av "socialmedia celebriteter". Meriterande om du jobbat på PR byrå och har upparbetade kontakter därifrån som kan vara viktiga för att lyckas i denna roll.

Arbetslivserfarenhet

Mediasäljare, 2-4 års erfarenhet


Dina arbetsuppgifter

Din huvudsakliga uppgift är att ansvara för våra viktiga ”creators/influencers”, alltså de specifika profiler vi representerar. Din uppgift är att se till att vi har ett konkurrenskraftigt, intressant och nytänkande erbjudande mot dessa samt rekrytera nya affärskritiska och förstås mycket viktiga profiler. Du behöver vara affärsinriktad och kommersiell men samtidigt vara en stjärna på att behålla och utveckla starka band och relationer med de vi representerar. Vår ambition är att ha det mest framåtlutade erbjudandet och den bästa kontakten tillgänglig på marknaden med profilerna och du kommer ansvara för att se till att det sker.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast 29 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Content Manager / Skribent inom investeringar & privatekonomi sökes

Arbetsgivare / Ort: Optimizee Group Sweden AB / Eskilstuna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vill du hjälpa oss öka kunskapen om investeringar på webben? Vill du vara del av ett snabbväxande företag? Har du tidigare kunskap av investeringar och privatekonomi? Har du erfarenhet av att skriva innehåll på svenska (eller engelska)? Ansök!

Optimizee är ett företag som ökar kunskapen om investeringar på webben. Vi driver bland annat webbplatserna CryptoRunner.com (jämförelsetjänst för kryptovalutor med 300,000+ sidvisningar per månad) och InvestoRunner.com (en ny jämförelsetjänst för börsen).


Jobbeskrivning

Vi söker dig som är självgående, detaljerad och långsiktig. I rollen som Content Manager på Optimizee kommer du skriva innehåll på svenska (eller engelska), ta fram bilder, formatera texten och vara ansvarig för det som publiceras. Andra arbetsuppgifter kan vara beställning och korrekturläsning av innehåll från frilansskribenter.

Du kommer jobba självständigt efter tydliga deadlines, men också vara i daglig kontakt med oss på kontoret samt våra frilansare. Kontoret är på Kungsgatan 63, Eskilstuna. Det kommer finnas möjlighet till vissa flexibla arbetstider (macbook och andra verktyg tillhandahålls) men arbetet ska utföras på plats.

Detta jobb kräver att du har erfarenhet av investeringar såsom aktier och viljan att lära dig varje dag. Vi skriver nästan bara djupgående guider som inkluderar mycket tekniskt innehåll. Exempel på ämnen du kommer skriva om: “Aktier, investeringar, fonder, företag, guld, silver, kryptovaluta, tjäna pengar, spara pengar, börsen, valutakurser, aktietips, daytrading, volatilitet, ränta på ränta, investeringssparkonto, aktieutdelning, ekonominyheter, hävstång, kassalikviditet, bruttomarginal etc.”

Om oss

Optimizee ökar kunskapen om investeringar. Vi består av ett litet team som bygger, optimerar och expanderar utbildningswebbplatser. Företaget startades för 2 år sedan, har två heltidsanställda och ett flertal frilansare. Vi växer och anställer nu flera och flyttar till större kontor på Kungsgatan 63, Eskilstuna 632 21. Detta för att kunna lansera flera tjänster och expandera till flera länder. Det kommer finnas goda möjligheter att utvecklas och växa med företaget när vi anställer och expanderar. För mer information, besök Optimizee.se.

Kvalifikationer

  • Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i skrift
  • Krav på grundläggande kunskaper i engelska
  • Krav på kunskap inom investeringar och privatekonomi
  • Meriterande goda kunskaper i engelska och flerspråkig
  • Meriterande kunskaper inom photoshop och videoredigering

Arbetsuppgifter

  • Skriva, redigera och publicera innehåll
  • Genomföra grundling forskning innan publicering
  • Beställning och korrekturläsning från frilansare
  • Annat administrativt arbete


Förmåner

  • Företag som växer snabbt och expanderar
  • Arbetsplats där man får läsa, skriva och utvecklas varje dag
  • Del av ett team som lanserar nya spännande tjänster
  • Möjlighet till chefspositioner när vi rekryterar flera
  • Heltid 100% med fast månadslön
  • Tjänstepension för dig som fyllt 25 år
  • Mat-och dryckesförmåner på kontoret
  • Friskvårdsbidrag 3000 kr per år


Lön

Lön, enligt överenskommelse.

Tillträde och ansökan

Heltid 100%. Intervjuer sker löpande. Tillträde enligt överenskommelse.

Skicka din ansökan till [email protected] Bifoga personligt brev, cv och texter som du har skrivit. Vid frågor kontakta mig på [email protected] eller 0763249547.

Denna jobbannons publicerades ursprungligen på vår företagssida. Alla tillgängliga jobb hos oss hittar du här: https://optimizee.se/#jobs

Sökord: Content Manager, Content editor, Web editor, Writer, Webbredaktör, Digital redaktör, Journalist, Skribent

Arbetsgivare
Optimizee Group Sweden AB
Kungsgatan 63
63221 Eskilstuna
Hemsida: optimizee.se
Ansökan
Ansök senast 30 september (5 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

PR-chef till Samsung

Arbetsgivare / Ort: Novare Interim & Recruitment AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast 30 september (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • PR-chef

Om jobbet
About Samsung Electronics Samsung Electronics Co., Ltd. is a global leader in technology, opening new possibilities for people everywhere. Through relentless innovation and discovery, we are transforming the worlds of TVs, smartphones, tablets, PCs, cameras, home appliances, printers, LTE systems, medical devices, semiconductors and LED solutions. We employ 286,000 people across 80 countries with annual sales of US$269.billion. To discover more, please visit www.samsung.com. PR-chef till Samsung   Samsung söker en proaktiv och entusiastisk PR-chef för att ta PR för mobildivisionen till nästa nivå. Är du erfaren inom PR-området och har ett tekniskt intresse med förståelse för hur man skapar utmärkande innehåll? Då kan det vara dig vi söker till rollen som Samsungs nya PR-chef Mobile.   Allt vi gör på Samsung drivs av en passion för excellens - och ett starkt engagemang för att utveckla de bästa produkterna och tjänsterna på marknaden. I dagens snabba globala ekonomi är förändring konstant, och innovation är avgörande för ett företags överlevnad. Som vi har gjort i 70 år, siktar vi på framtiden och förutser marknadens behov och krav för att nå långsiktig framgång.   Om rollen   Som PR-chef Mobile på Samsung är du huvudansvarig för agendan och genomförandet av strategiska och kreativa PR-kommunikationsinitiativ som driver Samsung IM framåt. Du planerar och genomför Samsungs PR-aktiviteter över Norden, och supporterar nordiska verksamheten för att uppnå både kortsiktiga och långsiktiga mål genom att stärka varumärket med kontinuerlig och högkvalitativ närvaro i media. Vidare kommer du att säkerställa pricksäkra budskap och kommunikationsidéer för att stödja produktlanseringar, innehåll och produktberättelser.   Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är således:   • Hantera och samordna proaktiva och reaktiva PR-årsplaner • Skapa medvetenhet om Samsungs produkter i media • Hantera och koordinera PR -kampanjer, aktiviteter och lanseringar • Hantera och koordinera pressmöten, PR-evenemang och globala mässor där nordiska journalister deltar • Hantera test- och granskningsaktiviteter relaterade till produkter, och säkra PR-prover och provprocesser mot interna och externa intressenter • Ansvarig för innehållet i talespersonen för divisionens program • Skapa skriftligt content baserat på framtagna strategier • Krishantering • Budgetansvar • Projektadministration   Du utgår från Samsungs nordiska huvudkontor i Kista, där du tillsammans med passionerade kollegor i IM Marketing-organisationen arbetar för att maximera resultatet för att nå ut med mobildivisionens varumärke. Du rapportera till IM:s Marknadschef.     Vem söker vi?   Vi söker dig med akademisk examen inom relevant område och med minst 5 års erfarenhet av PR och kommunikation, gärna på internationell nivå. Du har med fördel arbetat som talesperson och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från FMCG och tech.   Som person är du strategisk, relationsbyggande och har förmågan att arbeta proaktivt för att uppnå effektivt resultat inom deadlines. Du är en kreativ och naturlig Projektledare med ett datadrivet mindset, och har en lösningsorienterad inställning till att alltid se utvecklingsmöjligheter. Då rollen innebär internationella kontaktytor krävs det att du är en god kommunikatör med flytande kunskaper i såväl svenska som engelska.     Övrig information   Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid Omfattning: Heltid Placering: Stockholm   Är det här rätt möjlighet för dig? Skicka in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Vid frågor om tjänsten, vänligen maila rekryteringsansvarig [email protected]    Notera att vi utifrån GDPR endast tar emot ansökningar via annons. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Novare Interim & Recruitment AB
Hemsida: http://https://novare.se/interim-and-recruitment/
Ansökan
Ansök senast 30 september (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Chef till enheten för Krisinformation.se

Arbetsgivare / Ort: Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 oktober (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Mediachef

Om jobbet
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas. Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. Om anställningen Krisinformation. se har till uppdrag att ge allmänheten snabb, korrekt information i samband med en kris eller allvarlig händelse. Krisinformation.se drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, men webbplatsen är gemensam för alla myndigheter i Sverige. MSB ansvarar för att stödja samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt försvar. Ett av MSB:s uppdrag är att samordna samhällets gemensamma krishanteringsarbete. I det uppdraget ingår att samordna de olika aktörernas kommunikation och samlade information till allmänheten, bland annat via Krisinformation.se. Vid enheten för Krisinformation.se finns idag ett tiotal medarbetare som är placerade i Stockholm. Vi söker nu en utvecklingsinriktad chef som har viljan att leda andra och att utveckla verksamheten framåt. Arbetsuppgifter Som chef ansvarar du för verksamhet, personal och budget. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och bidrar till verksamhetsutveckling för såväl enheten som hela avdelningen. Som chef ansvarar du för att driva enhetens frågor på en strategisk och operativ nivå. Du ska leda och styra med enhetens, avdelningens och myndighetens mål och värdegrund som utgångspunkt. I din roll som chef ingår samverkan både internt inom MSB och externt gentemot andra organisationer. Tidsramarna för det operativa arbetet kan vara extremt korta och du förväntas kunna fatta beslut under stark tidspress, baserat på begränsad information. Beredskapstjänstgöring ingår i anställningen. Din kompetensprofil: Du har: - Relevant akademisk utbildning inom journalistik, kommunikation eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Tidigare erfarenhet av chefsrollen och god förmåga att leda och styra verksamhet och medarbetare. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av arbetsledning inom media eller kommunikation. - Arbetat på en redaktion. - Erfarenhet av samordning. - Arbetat med en webbplats med extern målgrupp och/eller kommunikation i sociala medier. - Erfarenhet av arbete med webbutveckling. Som person är du trygg och stabil. Du har grundade och tydliga värderingar och mod att agera efter egen övertygelse, men också en förmåga att lätt anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi vill att du är utvecklingsinriktad, tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Det är också av stor vikt att du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Eftersom Krisinformation.se är myndigheternas gemensamma portal är du mån om att ha goda relationer med andra myndigheter. Som chef på MSB förväntas att du är uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och är ett föredöme. Stor vikt kommer fästas vid personlig lämplighet. Som anställd i staten bidrar du till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Om MSB MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Anställningen är placerad på operativa avdelningen vid enheten för Krisinformation.se. Enhetens uppgift är att utveckla och förvalta den myndighetsgemensamma portalen Krisinformation.se. I detta ingår olika informationskanaler på webb och i sociala medier såväl kommunikativt som tekniskt. I uppgiften ingår beredskapsfunktionen Krisinformation.se. https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/ Anställningsvillkor Anställningsform: Du blir tillsvidareanställd på heltid och får ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år. MSB tillämpar provanställning.  Ort: Stockholm Resor i anställningen förekommer. Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/ Är du intresserad? Har du frågor kontakta avdelningschef Robert Wallén. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Marie Velasquez Fredriksson (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 3 oktober2021, märkt med referensnummer 2021/148. Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                         MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb
Ansökan
Ansök senast 3 oktober (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.