På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Kommunikationschef

Kommunikationschef

Kommunikationschefen / Chief Communication Officer (CCO) / kommunikationsansvarig leder och utvecklar kommunikationsavdelningar på företag, organisationer, inom kommuner, landsting och inom politiska partier. Det är vanligt att kommunikationschefen ingår i ledningsgruppen, alternativt fungerar som en viktig strategisk rådgivare till VD, Generaldirektör eller hela ledningen. Rollen kan även heta marknads- och kommunikationschef. 

Som kommunikationschef arbetar du framförallt med att stödja chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor samtidigt som du arbetar både operativt och strategiskt med kommunikationsinsatser. Du arbetar med både intern och extern kommunikation, omvärldsbevakning, film, text och bild, samt med sociala medier och digitala kanaler. Ansvar för kriskommunikation och rekrytering av medarbetare till avdelningen är också viktiga delar av arbetet.

Utbildning

Akademisk, högskoleutbildning, inom medie- och kommunikationsvetenskap. Utbildning inom ledarskap och projektledning är meriterande, samt även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Övrigt

#metoo Consultant - är en specialiserad yrkesroll som har till uppgift att göra världen till en bättre plats, genom att påverka hur människor, organisationer, företag och myndigheter agerar i utsatta situationer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

2 Lediga jobb

Kommunikationschef

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Apotekarsocieteten förmedlar och sprider kunskap med fokus på läkemedel och medicinteknik. Vi är en stark och trovärdig aktör som bidrar till bättre utveckling och användning av läkemedel i Sverige. Medarbetarna är ofta specialister på sina ämnesområden och hos oss får du en spännande inblick i life science-området.

Nu söker vi dig som vill vara var med och göra Sverige kunnigare om läkemedel och vidareutveckla Apotekarsocietetens kommunikationsarbete.

Du är den samlande kraften för att driva vår externa och interna kommunikation framåt. Du har ett strategiskt övergripande ansvar men arbetar också operativt. Du rapporterar till VD och ingår i Apotekarsocietetens ledningsgrupp.

I ditt uppdrag ingår att ta fram kommunikationsplaner för Apotekarsocieteten och föreningens dotterbolag Läkemedelsakademin. Du har också det övergripande ansvaret för att driva föreningens profilfrågor i enlighet med långsiktiga strategier, policyprogram och verksamhetsplaner. För tillfället är det en medarbetare som rapporterar direkt till dig.

Uppdrag och arbetsuppgifter

  • Ta fram övergripande kommunikationsplan.
  • Vidareutveckla innehållet i våra olika kommunikationskanaler för ökad synlighet och relevans för medlemmar, kunder och andra intressenter.
  • Utveckla intern och extern kommunikation för ökad kunskap om Apotekarsocieteten.
  • Vidareutveckla kommunikationen i våra digitala kanaler.
  • Utveckla metoder för uppföljning och analys av kommunikationsarbetet.
  • Omvärldsbevakning.
  • I ledningsgruppen bidra till Apotekarsocietetens verksamhetsutveckling
  • Uppföljning.

I rollen ingår även operativt arbete; t ex publiceringar i sociala medier, uppdateringar av hemsidan, samordning av remisser, agera moderator i samband med event och paneldiskussioner, skriva texter och vara bollplank och stöd för dina kollegor i deras kommunikation, både med omvärlden och internt.

Att vara kommunikationsansvarig hos Apotekarsocieteten innebär många kontakter med personer i ledande befattningar, med myndigheter och politiker. Du arbetar också nära externa konsulter i samband med olika projekt.

Din bakgrund och kompetens

Vi vänder oss till dig som har högskoleutbildning inom området kommunikation eller har tillägnat dig motsvarande kompetens genom mångårig erfarenhet. Du har några års erfarenhet som kommunikatör på både operativ och strategisk nivå. God förmåga att uttrycka dig på såväl svenska som engelska är en förutsättning. Vi ser det som viktigt att du har insyn i och erfarenhet av att driva digital utveckling inom kommunikationsområdet eftersom vår närvaro i sociala medier och vår hemsida är viktiga kommunikationskanaler. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta inom det naturvetenskapliga området är det en stark merit.

Du är en förtroendeskapande, relationsbyggande person som trivs bäst när du får vara nyfiken på och intresserad av verksamhetens kärnfrågor. Du har lätt för att se övergripande helheter och samband. Du har en analytisk förmåga och ett intresse för uppföljning och kunskapsåterföring. Allra bäst trivs du när du får arbeta brett och du finner glädje och stimulans både i strategiskt och operativt kommunikationsarbete.

Annat viktigt att veta

Din arbetsplats kommer du att ha i vackra och funktionella lokaler på Wallingatan i Stockholm.

Tjänsten är heltid, tillsvidare med tillträde efter sommaren.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2021.

Ev frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Sofie Skaränger 0703-426600 eller via e-post [email protected]

Om arbetsgivaren

Apotekarsocieteten är en ideell förening med cirka 5 000 medlemmar, som verkar för en hög yrkesstandard inom läkemedelsområdet och en för individ och samhälle gynnsam forskning, utveckling och användning av läkemedel. Föreningen består av 11 lokala kretsar över hela Sverige, 14 vetenskapliga sektioner och tre tvärvetenskapliga intressegrupper. Apotekarsocieteten är en tung remissinstans för en rad myndigheter och har en aktiv roll i många utredningar och opinionsfrågor som syftar till att stärka life science-sektorn i Sverige. Apotekarsocieteten främjar kunskaps- och kompetensutveckling inom läkemedelsområdet. Via vårt dotterbolag Läkemedelsakademin erbjuder vi högkvalitativa utbildningar och dagsaktuella nyheter. Vi delar varje år ut stipendier för flera miljoner för fort- och vidareutbildning samt för att stödja forskning genom bland annat stipendier till doktorander och för postdoktorala vistelser.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikationschef

Arbetsgivare / Ort: Varbergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 maj (15 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationschef/Kommunikationschef

Om jobbet
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Vi söker nu en kommunikationschef som tillsammans med oss vill fortsätta utveckla kommunen som en kommunikativ organisation och ta oss vidare mot visionen Varberg – Västkustens kreativa mittpunkt. ARBETSUPPGIFTER Som kommunikationschef har du en viktig strategisk roll. Du leder kommunens centrala kommunikationsavdelning där du har åtta engagerade kollegor som verkligen gillar kommunlivet det vill säga omväxlingen, kreativiteten och känslan att få jobba för något som är viktigt på riktigt. Du deltar i det dagliga operativa arbetet och har uppdraget att skapa förutsättningar för öppen, lättillgänglig och proaktiv kommunikation som bygger vårt varumärke och bidrar till organisationens mål och utveckling. Du har ett särskilt ansvar för samordning av kommunens kriskommunikation. Till uppdraget hör även att i visionens anda leda och hålla samman vårt koncerngemensamma kommunikationsnätverk som är ett forum för samarbete mellan kommunikatörerna på alla förvaltningar och bolag. Kommunikationschefen rapporterar till kommundirektören, är ett kommunikationsstöd åt ledningen och driver kommunikationsfrågor i kommunens koncernledningsgrupp och kommunstyrelsens förvaltnings ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: - har högskoleexamen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande - har gedigen och bred erfarenhet av både operativt och strategiskt kommunikationsarbete - har flerårig erfarenhet av att vara chef och att leda och samordna arbetet på en kommunikationsavdelning - har ett genuint intresse för samhällsutveckling och en nyfikenhet på framtidsfrågor - har intresse av och förståelse för digital kommunikation och verksamhetsutveckling - har ansvarat för förvaltning och utveckling av digitala kanaler så som externwebb och intranät - är van vid att kommunicera med media - är en god stilist och kan förklara komplexa frågor och samband på ett enkelt och begripligt sätt - är bra på att lyssna och föra dialog - känner igen dig själv i våra ledord: nytänkande, framåtanda, kunskap och mod Ditt arbetssätt präglas av att du: - är analytisk och strukturerad - har förmåga att se såväl detaljer som helhet och samband - tar ansvar för och skapar drivkraft i de uppdrag som du leder eller deltar i och är kvalitetsmedveten även i högt tempo - är prestigelös, fantasirik och flexibel och söker lösningar på de utmaningar du ställs inför - gillar att arbeta tillsammans med andra men också att driva egna processer i mål - motiverar, engagerar, är lyhörd och ger stöd och utvecklingsmöjligheter till dina medarbetare - är tillgänglig för kollegor och omvärld - skapar goda relationer på alla nivåer inom organisationen Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi erbjuder ett utmanande arbete i en flerfaldigt prisbelönad kommun med god ekonomi, där du kan vara med och bidra till fortsatt utveckling och tillväxt. ÖVRIGT Välkommen att bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. För mer information är du välkommen att kontakta Per Synnes, chefsrekryterare Varbergs kommun, telefon: 070-299 15 30, e-post: [email protected] Det går bra att ringa även utanför ordinarie arbetstid. Urval och intervjuer sker löpande så passa på att sök snarast. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Arbetsgivare
Varbergs kommun
Ansökan
Ansök senast 30 maj (15 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.