Customer Success Manager (CSM)

Customer Success Manager (CSM)

Customer Success Manager (CSM) kan även kallas för bl a chief customer officer (CCO) eller customer involvement manager.

Customer Success Manager har en viktig roll inom företaget med ansvar för både befintliga och potentiella kundrelationer samt leveranser. CSM träffar kunderna, tar reda på deras behov, skapar bloggar, artiklar, kampanjer och tar in rapporter. Du är ansvarig för att skapa trafik och försäljning genom att sökoptimera och publicera innehåll.

I rollen som Customer Success Manager behöver du ha kunskap och erfarenhet av projektledning, digitala miljöer samt välutvecklad förmåga att skapa content och AD-words kampanjer.

Customer Success är inte en specifik roll inom marknadssegmentet, utan efterfrågas numera inom många olika branscher. Yrket innefattar bland annat support, problemlösning, att bygga relationer med nya kunder, behovsanalys och merförsäljning. CSM är en brygga mellan sälj och marknad och ingår ofta i ett team som kan bestå av redaktörer, copywriters, säljchef, webb- och affärsutvecklare samt SEO-specialist. 

Utbildning

Utbildning och erfarenhet som marknadsanalytiker kan ställas som krav för att få anställning som Customer Success Manager. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning från Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi.

Personliga egenskaper

För att trivas med och lyckas i yrkesrollen som Customer Success Manager är du en person som gillar att ta ansvar, kreativ, driven och serviceinriktad.

Visa mer
Visa mindre

72 Lediga jobb

VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.