På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Sökmotoroptimerare

Sökmotoroptimerare

Sökmotoroptimerare kallas ofta för sökmotorkonsulter som arbetare inom internetmarknadsföring. En annan titel på yrket är SEO-specialist eller SEO-konsult. 

Sökmotoroptimerare hjälper företag och organisationer att kunna dra mer nytta av sin webbnärvaro och lär de anställda att de får ökad förståelse för webb och sociala medier.

Sökmarknadsföring (sökmotormarknadsföring) är ett relativt nytt begrepp, både reklambyråerna och de enskilda kunder har stort behov av den specifika kompetensen. Det går snabbt, det är nytt och du som jobbar med det idag får ibland prova sig fram och uppfinna nya lösningar.

Utmaningar som många sökmotoroptimerare träffar på i sina jobb ligger bland annat i att lyckas få kunder att förstå att marknadsföring kan ta en verksamhet ganska långt, men utan produkter och/eller tjänster som är kommersiellt gångbara spelar det ganska liten roll hur många bra reklamkampanjer som syns för att kunderna väljer ändå den produkt eller tjänst som de upplever som det mest prisvärda alternativet.

Utbildning

Utbildning inom kommunikationsvetenskap och webbkommunikation på eftergymnasial nivå, högskola/universitet eller på en yrkeshögskola krävs.

På gymnasiet rekommenderas det Teknikprogrammet eller El- och energiprogrammets inriktning Dator- och kommunikationsteknik.

Motsvarande gymnasial utbildning för vuxna kan finnas på folkhögskolorna och inom komvux.

Personliga egenskaper

Analytisk, teknisk, klartänkt, kreativ, tävlingsinriktad och flexibel person som gillar problemlösning och som samtidigt är en mycket god kommunikatör.

Du bör ha förmågan uttrycka dig på så sätt att andra personer som inte är lika insatta, förstår vad som måste genomföras för att lyckas med sökmotormarknadsföringen.

Arbetsplats

Arbetsplatser för sökmotoroptimerare är ofta kommunikationsbyråer. Sökmotoroptimerare, SEO-specialister, kan också spela en yrkesroll som en digital planner på en reklambyrå, dvs vara den person som företag och organisationer konsulterar när de utvecklar sina digitala kanaler.

Visa mer
Visa mindre

318 Lediga jobb

IT-ansvarig för strategisk IT-utveckling och IT-support

Arbetsgivare / Ort: Myndigheten För Arbetsmiljökunskap / Gävle
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • IT-strateg

Om jobbet

Vi söker en IT-ansvarig till vårt team

Är du erfaren och samarbetsorienterad inom IT-området och vill arbeta på en myndighet som verkar inom det högaktuella området arbetsmiljö? Vill du vara med och vidareutveckla och forma en expertmyndighet som har möjlighet att påverka både nationellt och internationellt? Önskar du varierade arbetsuppgifter som inkluderar både strategiskt och operativt arbete inom IT? Då kan jobbet som IT-ansvarig hos oss vara något för dig!

Vårt uppdrag

Myndigheten för arbetsmiljökunskap inrättades 2018 och har sitt säte i Gävle. Myndighetens uppdrag är att sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt följa och främja företagshälso-vårdens utveckling. Vår ambition är att bidra till att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljö.

Vi söker nu en engagerad IT-ansvarig med placering vid en av myndighetens tre funktioner. Vår IT-miljö som stöds av annan statlig myndighet, är för närvarande huvudsakligen Microsoft-baserad.

Dina arbetsuppgifter

Som IT-ansvarig kommer du att arbeta med myndighetens övergripande IT-frågor samt IT-support för medarbetarna. Det innebär arbete på både strategisk och operativ nivå.

Du driver utvecklingsfrågor inom IT-området för myndigheten. Du bidrar till nya och uppdaterade styrdokument som policys och rutiner inom IT-området. Du har ett säkerhetstänkande när det gäller IT-lösningar och du kan utföra arbetsuppgifter inom IT-säkerhet.

Du löser myndighetens dagliga IT-problem och svarar på frågor genom telefon, e-post, fjärrstyrning eller fysiskt på plats. Du är beställare och kravställare till våra leverantörer inom IT, inklusive den statliga myndighet som för närvarande tillhandahåller vår IT-miljö. Du ansvarar för våra IT-licenser inom IT-området. Andra arbetsuppgifter är felsökning och konfigurering liksom installering av datorer och att sätta upp integrationer mellan myndighetens IT-miljö och andra digitala system/tjänster.

Du kommer att arbeta självständigt i rollen som IT-ansvarig med bland annat support av system, program och datorer. Vidare kan du få arbeta med sammanställningar, uppföljningar, statistik samt ta fram beslutsunderlag. Du kommer också utifrån din roll att vara ett stöd i hantering av avtal inom IT-området, upphandling av IT-utrustning och inköp av mobiltelefoner. Du kan även komma att representera myndigheten externt i de frågor som är relevanta för tjänsten.

Våra förväntningar på dig

Du har en treårig gymnasial utbildning med inriktning mot IT alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande är utbildning på eftergymnasial nivå inom IT-området. Du behöver också ha arbetslivserfarenhet inom IT-utveckling och IT-support. Du har goda kunskaper i Microsoft operativsystem bl.a. Win10 och Microsoft 365. Du har ett allmänt tekniskt intresse och besitter goda kunskaper om datorer, system och teknik. Vi söker dig som är en problemlösare och ser möjligheter i stället för problem.

Vi söker dig som är en utmärkt lyssnare och kan kommunicera väl med både verksamhetens medarbetare och tekniska specialister. Du behöver vara serviceinriktad eftersom du kommer att ge service åt myndighetens alla medarbetare, funktionssamordnare och GD.

Du ska vara självgående och initiativrik, till exempel gällande utredningar, design-principer och genomföranden. God samarbetsförmåga behövs för att kunna ingå i - och bistå projektgrupper, medverka vid upphandlingsunderlag samt ge support till medarbetarna gällande vår digitala kommunikation.

Vi söker en person som trivs i en roll med stort ansvar, då tjänsten är nyinrättad i en ensamroll. Som person är du analytisk och rapporterar inom givna tidsramar. Du utrycker dig välformulerat och tydligt i tal och skrift på svenska.

Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede, är ganska liten med cirka 20 tillsvidareanställda och flertalet visstidsanställda, kommer vi att värdera personliga kompetenser högt.

Anställningens omfattning och villkor

Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som förutsätter att medarbetare är på plats på kontoret i Gävle en stor del av tiden. Anställningen är en allmän visstidsanställning på heltid i ett år med placeringsort Gävle, tillträde snarast enligt överenskommelse. Eventuell möjlighet till förlängning eller tillsvidareanställning finns. Myndigheten erbjuder månadslön med individuell lönesättning, statliga förmåner och anställningsvillkor och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda. Vidare omfattas myndigheten av det centrala kollektivavtalet Villkorsavtalet.

Låter detta intressant?

Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 2021-08-01. Sänd din ansökan till [email protected] och märk den med D-nr. P 2021–000009. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.

Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Annica Skarpfors (HR-ansvarig), 026-14 84 04, eller om arbetets innehåll, kontakta Joakim Silfverberg (funktionssamordnare), 026-14 84 05. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är

fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.


Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Myndigheten För Arbetsmiljökunskap
Drottninggatan 9 3TR
80320 Gävle
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

IT-Strateg

Arbetsgivare / Ort: Burlövs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • IT-strateg

Om jobbet
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare. Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv? Burlövs kommun har höga ambitioner och vi driver utvecklingen framåt! I kommunledningsförvaltningen pågår ett ständigt kvalitetsarbete för att förbättra stödet till våra verksamheter. Våra avdelningar har ett nära samarbete där var och en tar ansvar för såväl sina egna uppdrag som för våra gemensamma mål. ARBETSUPPGIFTER Burlövs kommun söker nu en IT-strateg som vill arbeta framåtriktande. Du kommer att ingå i staben på kommunledningsförvaltningen. Vi erbjuder ett utmanande och intressant arbete, där du tillsammans med ledningen och samtliga verksamheter skapar en långsiktig planering för IT-utvecklingen i kommunen. Du ska även medverka i det dagliga arbetet och se till att planerna genomförs. Du förväntas arbeta självständigt och ha ett helhetstänk kring hela kommunens IT-lösningar. Du samordnar och följer upp kommunens samlade IT-beställning. Tillsammans med digitaliseringsstrategen leder och samordnar du arbetet med kommunens digitalisering. Vår utgångspunkt är att tänka digitalt först och ambitionen är att verksamheten ska ligga i framkant digitalt. I tjänsten ingår ett visst ekonomiskt ansvar för kommungemensamma IT-projekt och löpande IT-budget. KVALIFIKATIONER För att du ska vara framgångsrik i denna tjänst är samarbete med och kännedom om kommunens verksamheter en förutsättning för att nå goda resultat. Du har förmågan att se helheten och delarna för att nå målen. Som person är du lyhörd, lösningsfokuserad, strukturerad och prestigelös i ditt arbetssätt. Du är kommunikativ och tar egna initiativ för att kontinuerligt utveckla och förändra verksamheten i linje med fattade beslut. Nätverkande är en naturlig del av din vardag och du har intresse för hur andra ser på och löser olika frågeställningar inom ditt ansvarsområde. Vi söker dig med högskoleutbildning eller motsvarande inom relevanta områden, till exempel systemvetenskap och informatik. Du har goda IT-baskunskaper och är IT-tekniskt intresserad, och har erfarenhet av att upphandla, leda och styra leverantörer genom kravställning, uppföljning och utvärdering. Du har också dokumenterad god förståelse för IT och dess möjligheter inom offentlig service, demokrati, tillgänglighet och effektivitet. För att vara framgångsrik i din kommunikation i denna tjänst är det viktigt att du behärskar det svenska språket i tal och skrift. Erfarenhet från projektledning/processledning och utredningsarbete är meriterande. Vi ser gärna att du har 3-5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Våra kontakter internt och externt bygger på samarbete och goda relationer och vi kommer därför att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan anställning. ÖVRIGT Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Burlövs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Telefonintervjuare hemifrån sökes!

Arbetsgivare / Ort: Nordic Viewpoint AB / MÖLNDAL
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsundersökare

Om jobbet

Nordic Viewpoint är ett oberoende undersökningsföretag i Mölndal och vi letar efter flera telefonintervjuare till våra pågående projekt.

Arbetsuppgifterna kommer att bestå av att via telefon ringa, rekrytera och intervjua deltagare till våra marknadsundersökningsprojekt

Vi söker dig som är utåtriktad, målinriktad och ansvarsfull och gillar att prata i telefon.

Du kommer att arbeta i ett team där en stor del av rollen innebär att kommunicera med projektledare, kollegor och externa respondenter. Vi ser därför att du som söker, tycker om att kommunicera med människor och har ett professionellt förhållningssätt gentemot både interna och externa kontakter.

Har du tidigare erfarenhet som telefonintervjuare eller från reception/kundtjänst eller liknande så är det till en fördel.

Arbetet kan genomföras hemifrån och förutsätter att du har tillgång till en dator, headset och stabil internet.


Timlön - 125 SEK per timme / Med omgående start

Arbetsgivare
Nordic Viewpoint AB
Prästgårdsgatan 24
43144 MÖLNDAL
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Head of SEO ????

Arbetsgivare / Ort: Comparico AB / Uppsala
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Vi söker en ny Head of SEO som kan ta våra jämförelsesajter till nästa nivå.

SEO-optimering ligger i vårt DNA och om man kollar på hur bra vi rankar på Google inom telekom, ekonomi, boende och fackrelaterade tjänster så är vi troligen en av Sveriges främsta aktörer på området.

För att lyckas i rollen som Head of SEO hos oss bör du därför anses vara expert inom området och ha erfarenhet från konkurrensutsatta branscher som resor, ekonomi eller igaming

Känner du att du passar profilen och är redo för nya utmaningar, kom och jobba med oss!


Vilka Comparico är och vad vi gör

Comparico utvecklar sajter som hjälper människor att jämföra abonnemang och tjänster. Vi har under senaste åren byggt upp några av Sveriges ledande jämförelse- och informationstjänster bl.a. Boupplysningen.se, Bredband.se och Mobilabonnemang.se.

Teamet består av 10 medarbetare som alla drivs av att hjälpa människor att spara tid och pengar genom att utveckla fantastiska jämförelsetjänster.


Vad vi erbjuder

⭐️ Combo-work. För tillfället jobbar personalen hemifrån men när samhället återgår till det normala igen kommer du ha friheten att kombinera att jobba hemma och på kontoren i Uppsala eller i Stockholm.

⭐️ Flexibla arbetstider. Du kan påverka dina arbetstider så att dom passar ditt privatliv.

⭐️ Ingen press utifrån. Vi utvecklar bara egna tjänster och bestämmer därför själva arbetstempot.

⭐️ Din fritid = fri tid. Du behöver aldrig vara nåbar utanför arbetstid.

⭐️ Stor möjlighet att utvecklas. Företaget växer snabbt och med det så växer också nya roller och arbetsuppgifter fram. Det gör att du har stora möjligheter att utvecklas inom företaget


Vad du kommer att arbeta med

Som Head of SEO kommer du jobba med övergripande aspekter såsom sajtstrukturer, metadata, strukturerad data och övrig teknisk SEO. Du kommer även med rekommendationer och riktlinjer till contentteamet och utvecklingsteamet för hur vi ska utveckla våra sajter på bästa sätt ur ett SEO-perspektiv.

Som SEO-expert är du en spindel i nätet mellan utveckling, content och marknad. Du arbetar nära utvecklarna vad gäller technical SEO och nära content-teamet när det gäller att optimera vårt content.

Ditt dagliga arbete kommer vara att analysera våra sajters trafik och ranking, planera vad som behöver göras och implementera eller delegera förbättringsåtgärder. Du jobbar mot tydliga KPIer i form av fler högkvalitativa länkar, högre ranking och fler besökare. I din roll ingår även att kontakta relevanta sajter i syfte att få fler länkar till våra sajter.

Som Head of SEO hos oss behöver du inte skriva content själv utan du har ett content-team på 4 personer som hjälper dig med det. Till din hjälp har du även vår Data manager Katja som sköter de administrativa uppgifterna.

Dina arbetsuppgifter i korthet

???? Optimera vår SEO-strategi

???? Implementera förbättringar enligt uppsatt SEO-strategi

???? Analysera trafik och ranking och planera förbättringar

???? Hålla dig uppdaterad om förändringar och säkerställa att vi följer aktuella riktlinjer

???? Skapa länkar från externa källor


Vem vi söker

För att lyckas i rollen som Head of SEO hos oss bör du anses vara “expert” inom området och ha dokumenterad erfarenhet från konkurrensutsatta branscher som resor, ekonomi eller igaming. Vi tror att du har en bred bakgrund inom SEO, men med särskild inriktning mot de tekniska aspekterna.

Som person är du självgående, prestigelös och flexibel och gillar att vara i spindeln i nätet mellan flera olika team. Du har inga problem med att förmedla ny kunskap till medarbetare på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

Vi ser gärna att du är van att samarbeta med content writers och utvecklare för att säkerställa att innehåll är SEO-optimerat och att kod är logisk, förutsägbar och lättillgänglig för crawl och indexering.

Du behöver ha bra förståelse Googles algoritmer och hur man minimerar risken att straffas. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att bli straffad av Googles algoritmer och hur man tar sig ur det.

Du trivs med ett stort ansvar och tycker det är kul att jobba på mindre bolag där du har stor möjlighet att påverka företagets framgång.

Våra önskemål

✔️ Du har några års erfarenhet av att arbetat med SEO på hög nivå

✔️ Du har goda kunskaper i Google Analytics och Google Search Console

✔️ Du har erfarenhet av både on- och offpage SEO

✔️Du har goda kunskaper i Screaming Frog, SEMrush, Majestic SEO och/eller liknande verktyg

✔️ Du har grundläggande förståelse för HTML

✔️ Du är flytande i både svenska och engelska, både i tal och skrift


Passar du in på beskrivningen? Ansök nu!

Skicka in CV, Linkedin-länk och ett kort meddelande varför du vill jobba hos oss. Märk mailet med "Head of SEO". Tillträde sker omgående eller enligt överenskommelse. Vi läser ansökningar och kallar till intervju löpande så skicka in din ansökan redan nu. ????

Arbetsgivare
Comparico AB
Väderkvarnsgatan 22B
75329 Uppsala
Hemsida: http://www.comparico.se/jobba-hos-oss/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Service Manager - Sandvik IT Services

Arbetsgivare / Ort: SANDVIK AB / Kista
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

As one of the biggest IT employers of the region, Sandvik IT is moving into the future with the goal of improving our market agility and capture the right business opportunities. We’re currently in the process of transforming our network area into a modern, standardized, and flexible network infrastructure with a clear business focus. We’re now looking for a Service Manager to play a significant role in this transformation journey. This job is based in Kista, Stockholm, although Sandviken could be an option for the right candidate. Are you ready for an entertaining challenge? Please - keep reading!

Your job

You’re one of three Service Managers in our small, yet competent team. You work closely with the Service Owner to ensure that our services in scope are efficiently delivered, and in line with agreed deliverables, service levels and strategies. Also, collaborating with Service Managers from other fields, you share experiences and work cross-functional to deliver valuable results to the organization. Part of the transformation is focusing on our network service model and ensure that it’s aligned with our business needs and expectations.

The network governance is becoming transparent, and we want to involve the correct participants and agendas on a strategical, tactical, and operational level. With improved governance we aim to attain clear accountabilities and a collaborative global support model, ensuring both a satisfied business and employees. You take lead in this work, meaning you ensure cost efficient operations that are aligned with, and responsive to, the business demands, as well as secure and compliant. You also keep an ongoing communication with your customers and stakeholders, participate with your knowledge in relevant forums, and act as point of escalation for possible issues.

Your character

You have a relevant IT degree and extensive experience from service management, service development, outsourced services and economic management. You’re communicative and can describe complex IT and infrastructure systems in an uncomplicated way to non-technical experts, such as various business representatives. Skills in ITIL and the ability to manage various stakeholders are needed, as is a great eye for customer service. You lead with engagement, and you know how to inspire people in an empowering and trustful way. You’re goal focused and like to seize new opportunities and, in addition, you’re analytical, innovative, and productive – a true optimist who always aim to be one step ahead. As English is our corporate language, you bring fluent skills both written and verbally, while skills in Swedish are beneficial.

A glimpse of our culture

At Sandvik, we believe in finding that perfect mix between work, family life and interests, and we happily support our employees in balancing this. For us, it’s also clear that diversity of experience, perspective and background forms an amazing foundation for achieving remarkable results. We’re looking forward to meeting you!

Application

Send your application no later than August 01, 2021. Read more about Sandvik Group and apply at home.sandvik/career (Job ID: R0028430).

Contact information

For further information about this position, please contact:

Johan Oldmark, recruiting manager, +46 (0)733-98 23 15

Union contacts - Sweden

Malena Rackner, Unionen, +46 (0)26 262 748

Fredrik Andersson, Akademikerföreningen, +46 (0)26 262 718

Peter Olsson-Andrée, Ledarna, +46 (0)26 261 984

For more information about the recruitment process, please contact HR Services, +46 (0)26 261 444.

Recruitment Specialist

Irene Sveen

We have already decided on which advertising channels and marketing campaigns we wish to use, and respectfully decline any additional contacts.

Sandvik is a high-tech and global engineering group offering products and services that enhance customer productivity, profitability and sustainability. We hold world-leading positions in selected areas – tools and tooling systems for metal cutting; equipment and tools, service and technical solutions for the mining industry and rock excavation within the construction industry; products in advanced stainless steels and special alloys as well as products for industrial heating. In 2020, the Group had approximately 37,000 employees and revenues of about 86 billion SEK in more than 160 countries within continuing operations.

Arbetsgivare
SANDVIK AB
Jan Stenbecks Torg 17
16440 Kista
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.