På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

SEO-specialist

SEO-specialist

SEO-specialist tillhör yrkesgruppen "webbtekniker med specialisering på online marknadsföring, sökmotoroptimering, sökmotorannonsering samt content och webbutveckling".

En SEO-specialist ingår ofta i ett SEO-Team som leds av en Marketing Coordinator, men det är vanligt att varje specialist har ansvar för sina egna kunder.

Förkortning SEO står för det engelska uttrycket ”Search Engine Optimization” vilket betyder sökmotoroptimering på svenska.

Search Engine Optimization (SEO) Specialists analyze, review & implement changes to websites so they are optimized for search engines, which means maximizing the traffic to a site by improving page rank within search engines.

SEO = olika metoder som tillämpas på en webbplats i syfte att webbplatsen och dess undersidor ska få en högre placering i sökresultaten på valda sökord, nyckelord, i sökmotorer ex. Google, Yahoo och Bing.

Yrket

För att trivas i det yrket måste man gilla att jobba med webben och digital marknadsföring. Som SEO-specialist får man möjlighet att arbeta med både stora och små företag och hjälpa dem utveckla sina affärer och sin synlighet online.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du tycker om att ha kontakt med kunder och bygga bra relationer. Det är också viktigt att du har datorvana och har lätt att sätta dig in i nya system då man arbetar med många olika plattformar och verktyg. Som SEO-specialist behöver man ha ett stort intresse för webben och digital marknadsföring samt vilja hålla sig uppdaterad om trender och nyheter inom branschen.

Då man ofta jobbar i team är det viktigt att du är en lagspelare och trivs med att arbeta tillsammans med andra samtidigt som du också känner dig bekväm i att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

Kunskaper

SEO-specialist behöver ha fördjupande kunskaper inom Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring, Sökmotoroptimering/SEM, Sökmotormarknadsföring, Google AdWords, Google Analytics, Content marketing, Webbdesign, WordPress, publicerings- och portalverktyg.

Följande arbetsuppgifter ingår vanligtvis i rollen som SEO-specialist:

  • Optimera webbplatser utefter Googles riktlinjer och relevanta sökfraser
  • Analysera trafik och effekter av optimering med hjälp av Google Analytics
  • Kontinuerligt kontrollera och finjustera optimering
  • Kontinuerligt rapportera resultat och effekter till kund
  • Hålla dig uppdaterad på senaste nytt inom digital marknadsföring.

Det är meriterande om man har:

  • Vana av kundkontakt
  • Certifiering inom Google Analytics och/eller Google AdWords
  • Har god kunskap inom HTML/CSS och Wordpress
  • Har erfarenhet av content marketing
  • Har erfarenhet av konverteringsoptimering/AB-testning
  • Behärskar ett eller flera nordiska språk utöver svenska i tal såväl som skrift.


SEO-specialister är vanligtvis anställda på företag och byråer som hjälper andra företag/organisationer med online marknadsföring genom att utveckla och hjälpa till för att bibehålla framgångsrika kampanjer online.

Länktips

  • www.datainspektionen.se - en myndighet som arbetar för att säkra den enskilda individens rätt till integritet i samhället

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.