På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

SEO-specialist

SEO-specialist

SEO-specialist tillhör yrkesgruppen "webbtekniker med specialisering på online marknadsföring, sökmotoroptimering, sökmotorannonsering samt content och webbutveckling".

Som SEO-specialist ingår du ofta i ett SEO-team som leds av en Marketing Coordinator (marknadskoordinator), men det är vanligt att varje specialist har ansvar för sina egna kunder. SEO-specialister är ofta anställda på företag och byråer som hjälper andra företag/organisationer med online marknadsföring genom att utveckla framgångsrika kampanjer online.

Förkortning SEO står för det engelska uttrycket ”Search Engine Optimization” vilket betyder sökmotoroptimering på svenska.

Search Engine Optimization (SEO) Specialists analyze, review & implement changes to websites so they are optimized for search engines, which means maximizing the traffic to a site by improving page rank within search engines.

SEO = olika metoder som tillämpas på en webbplats i syfte att webbplatsen och dess undersidor ska få en högre placering i sökresultaten genom valda sökord, nyckelord, i sökmotorer ex. Google, Yahoo och Bing.

Yrket

Som SEO-specialist får du möjlighet att arbeta med både stora och små företag och hjälpa dem utveckla sina affärer och sin synlighet online. För att lyckas i rollen är det viktigt att du tycker om att ha kontakt med kunder och bygga bra relationer. Du behöver ha god datorvana och lätt för att sätta dig in i nya system då du arbetar med många olika plattformar och verktyg. Som SEO-specialist behöver du ha ett stort intresse för webben och digital marknadsföring samt viljan att hålla dig uppdaterad om trender och nyheter inom branschen.

Eftersom SEO-specialisten arbetar i team är det viktigt att du är en lagspelare och trivs med att arbeta tillsammans med andra samtidigt som du också känner dig bekväm i att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

Kunskaper

SEO-specialisten behöver ha fördjupande kunskaper inom Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring, Sökmotoroptimering/SEM, Sökmotormarknadsföring, Google AdWords, Google Analytics, Content marketing, Webbdesign, WordPress, publicerings- och portalverktyg.

Följande arbetsuppgifter ingår vanligtvis i rollen som SEO-specialist:

  • Optimera webbplatser utefter Googles riktlinjer och relevanta sökfraser
  • Analysera trafik och effekter av optimering med hjälp av Google Analytics
  • Kontinuerligt kontrollera och finjustera optimering
  • Kontinuerligt rapportera resultat och effekter till kund
  • Hålla dig uppdaterad på senaste nytt inom digital marknadsföring.

Länktips

  • www.datainspektionen.se - en myndighet som arbetar för att säkra den enskilda individens rätt till integritet i samhället

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.