På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Webbanalytiker
Spela filmen

Webbanalytiker

Webbanalytiker (eller Dataanalytiker) är en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse och förväntas ha en gigantisk tillväxt de kommande åren. Fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet.

Som webbanalytiker behöver du ha kunskap och möjlighet att jobba med allt från webbanalys till konverteringsoptimering. Webbanalytiker har spetskompetens inom webbanalys och digitalt affärsmannaskap.

Olika yrkestitlar förekommer för att beskriva liknande arbetsuppgifter - ex. kan man kallas för Head of Advanced Analytics Service Delivery eller för Konverteringsspecialist, Digital traffic optimizer eller Kampanjanalytiker.

Utbildning

Passande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan.

Bra grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, bland annat på Teknikprogrammet.

Arbetsspråket är ofta engelska, därför bör man lära sig så mycket engelska man kan, både i tal och i skrift.

Framtidsutsikter

Arbetsmarknaden för yrkeserfarna IT-akademiker har varit stabilt god de senaste åren och det finns inga tecken på att efterfrågan kommer att minska.

Arbetsplats

Webbanalytikers kompetens eftersöks av såväl digitala byråer, konsultföretag inom internetmarknadsföring och i hög grad också av företagens marknadsavdelningar.

Visste du att...?

... en yrkesroll som en it-kunnig person kan ha är Agil coach, vars främsta uppgift är att se till att IT-lösningar fungerar väl inom ett team. De övriga arbetsuppgifter som agil coach har är att på olika sätt underlätta arbetet för de övriga på arbetsplatsen genom att effektivisera och se till att allt "flyter på".

... Cookies - hör till Webb-Analysverktyg och är en liten textfil som skickas från en webbserver och lagras i användarens webbläsare. Cookies underlättar analyser av trafik på hemsidan, syftet är att skapa en bättre användarupplevelse.

Visa mer
Visa mindre

254 Lediga jobb

Stakeholder Engagement Specialist

Arbetsgivare / Ort: H & M Hennes & Mauritz Gbc AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-12-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • IT-strateg

Om jobbet

Company Description


We love design, and we love technology! Even more - we love data! Our diversity makes us strong and creates an inclusive and welcoming workplace where everyone’s individuality is highly valued. We are looking for people who want to work in a modern organization, where agility, automation and cloud are non-negotiables.

We are on an exciting journey to meet and exceed our customers' expectations today, tomorrow and in the future. Rapid technological development and new customer behaviours are transforming the fashion retail industry. To cater the individual needs and desires of our millions of customers, Business Tech delivers technological solutions for the entire value chain for all our brands.

The best ideas evolve when great minds with different perspectives get together. We’re all on the same team in a global environment and we learn from each other. There are endless opportunities to grow – your development is all up to you!

We are proud to foster a workplace free from discrimination. We strongly believe that diversity of experience, perspectives, and background will lead to a better environment for our employees and a better product for our users. H&M Group – Business Tech.



Job Description


H&M is rapidly heading towards the digital future, and we need people with a natural proactive drive who wants to make a difference. We are on a journey to bring data and analytics to the forefront of innovation. Our vision is to lead the H&M Group to become the most insight-driven organization on Earth. We will do so by providing relevant, high-quality, and self-service, analytical products via a new data platform. We will simplify and improve our customers everyday decisions through a world class customer experience. This will be done with an agile mindset and methodology, as well as working closely with our friends across the H&M Group where we always keep the customer in focus. In the Analytics and Data Platform Product Area our motto is to engage, learn, share, inspire, and have fun.

We are now looking for a Communications and Strategy Specialist who is passionate about supporting us in our Data Platform transition journey and can bridge the gap between business and IT. Our to-be self-service data platform will be based on a Data Mesh architecture and the role itself requires you to be passionate for people and have a high interest in technology and change management. Throughout the transformation you will engage with different people and ensure everyone feels their voice is heard and that their questions are answered.

As an Communications and Strategy Specialist, you want to make an impact and can advocate a Dev/Sec/DataOps mind-set. You enable teams by supporting the definition of modern ways of working. We believe you have passion for agile and are smart, hungry, and humble, always striving to continuously improve, learn and believe in a learning organization.

You are willing to work with cross-functional initiatives and to collaborate with product teams across the whole organization. In addition, you are skilled in stakeholder management and are great in building a big network within organizations.

Our journey will lead to something new and exciting - we will adopt, learn and adopt together. You are an important player in this transformation.

The teams within the Product Area Analytics & Data Platforms are responsible for all data processing, reporting and advanced analytics capabilities across the whole value chain. This means and unlimited learning opportunities.

What you will do:

  • Continue to create a learning organization while shaping modern, agile ways of working and communicating to various stakeholders the developments of our data platform initiative
  • Act as an ambassador for the organization on how to coach and develop best practices across teams
  • Spread our principles and values and ensure people are empowered / knowledgeable about the data platform roll-out
  • Keep relevant stakeholders informed about the platform program, while generating and communicating learnings and best practices
  • Assist management in upstream (CTO & CPO) and down-stream (product teams) communication & reporting
  • Provide context, support and guidance as product teams move onto platform to work toward our business objectives - you will inspire, not merely direct



Qualifications


  • Background in information / technology or innovation management
  • Min. 1-3 years change management, innovation or strategic management consulting experience, digital program management experience, or other relevant digital transformation experience
  • Worked in an agile environment for minimum 1 year, and thus have experience in SCRUM and DevOps
  • Excellent English collaboration and communication skills, both written and verbal, Swedish is a plus
  • Natural communicator with interest in both people and technology, with a high level of energy and motivation


Additional Information


This is a full-time position with placement in Stockholm. Please send in your application as soon as possible, no later than 21th of November. Due to GDPR, we don’t accept applications via email.

At H&M we have a strong, value-driven culture characterized by believing in people, teamwork and an entrepreneurial spirit. Here you can be yourself and have room to grow. You’ll be part of an important project at H&M with significant opportunities to influence and make a difference. With the right mindset and ambition, you’ll find plenty of room to grow. We welcome your application regardless of gender, age, gender expressions, sexual orientation, disabilities, religious beliefs, origin or background.

Arbetsgivare
H & M Hennes & Mauritz Gbc AB
Årstaängsvägen 13
10638 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Global Sales Engineer - USA

Arbetsgivare / Ort: Axis Communications AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Axis is a fast growing and innovative IT company with a global footprint. Our success is largely due to our highly skilled staff and our strong culture of daring to succeed and allowing ourselves to constantly break new ground. At Axis our employees are innovative, dedicated and energetic and that's just the beginning. They are the driving force of the company and seek to move it forward towards the goal of being number one in our industry. As the global market leader in network video, Axis is driving the industry by continually launching innovative network products based on an open platform - delivering high value to its customers. WHAT WILL YOU DO? You will support the Field Sales Engineering Team and Area Technical Managers in USA. You are filling an important role assisting in the prioritization and follow through of large and complex sales projects where technology and business decisions merge. Together with your peers in the GSE team you will strengthen and run the sales engineer's network globally. In addition to this you will: * Deliver regional and global trainings as an application expert. * Act proactively as a technical interface to our major global partners. * Act as a trouble shooter and coordinator to solve complex technical problems. WHO ARE WE LOOKING FOR? You have a technical interest and natural system solution thinking. You have good communication and networking skills and are senior enough to be comfortable in taking decisions. You are also business oriented and have a good understanding of project sales cycle. You have Relevant (Bachelor's or Master's) degree or similar and more than 5 years' experience within system engineering and at least some years with customer relations. Several years of technical experience, preferably from the IT industry, is important and knowledge in Computer Networks is greatly appreciated. You also have documented work with system solutions close to end customers. In addition to this we want you to have: * An excellent understanding of Axis' products and services. * A broad cross-cultural experience and ability to collaborate with remote colleagues. * Fluency in written and oral English WHAT AXIS CAN DO FOR YOU? This is a great opportunity to grow in an international organization. You will have a great chance for development in a rapidly growing organization that promotes individual growth. We welcome your application and look forward to the possibility of you joining us! READY TO ACT? Axis is a company realizing the benefits of a diverse workforce. We know that diversity in groups creates a better working environment and promotes creativity, something that is fundamental for our success. Would you like to grow with us? Find out more from our recruiting manager Danilo Chinchilla Sosa, at phone +46 46 272 1800. This recruitment is handled solely by Axis Communications AB, and we politely but firmly decline all calls from recruitment and consulting companies.
Arbetsgivare
Axis Communications AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Integrationsutvecklare inom regelefterlevnad till Svea

Arbetsgivare / Ort: Svea Ekonomi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vi söker nu dig som har teknisk bakgrund till vårt team som arbetar med regelefterlevnad, med fokus på AML transaktionsmonitorering. Om rollen I den här rollen fokuserar du på tekniken i vår AML transaktionsmonitorering och fungerar som en brygga mellan verksamheten och IT. I arbetet ingår såväl att arbeta med att ta in ny data från olika bassystem, se till att de dagliga körningarna löper friktionsfritt och supportera affärsområdena i tekniska AML-frågor. Några arbetsuppgifter i urval: - Sätta upp nya integrationer samt utveckla befintliga integrationslösningar (XML, JSON, API anrop, SQL, textfiler) - Specificera tekniska gränssnitt - Testa lösningar och leda tester ihop med användare och avlämnande system - Genomföra/Samordna rensningar av kundinformation i systemet (CM1) - Ge support inom användarfrågor, behörighetsfrågor, inloggningsproblem - Genomföra analyser av beståndsdata - Fungera som teknisk kontakt för leverantörer av system Erfarenhet och kvalifikationer Vi tror att du har arbetat med teknisk hantering av stora mängder data tidigare, kanske i en roll som integrationsutvecklare, integrationstekniker eller annan liknande roll. Vidare har du ett intresse och förståelse för frågor som rör regelefterlevnad. Om du arbetat med någon typ av transaktionsmonitoreringsverktyg är det en fördel. Du har mycket god kunskap i och erfarenhet av arbete med filhantering, och gärna även någon typ av erfarenhet av arbete med API:er. Vi vill även att du har god vana att ställa databasfrågor. Du har flytande kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Vem är du? Vi söker en serviceminded och prestigelös person som trivs i en roll med många kontaktytor inom både IT och verksamheten. Du har en god kommunikativ förmåga samt är trygg i din kunskap och har förmåga att förmedla dina idéer och åsikter på ett stabilt och förtroendeingivande sätt. Du arbetar strukturerat och tänker flera steg fram, samt trivs i en föränderlig organisation. Ansökan Vi tar inte emot ansökningar via mail. Om du har frågor om tjänsten går det bra att kontakta Ellen Hallengren på [email protected] Urval och intervjuer sker löpande och vi önskar tillsätta tjänsten så snart som möjligt, så skicka din ansökan redan idag! Välkommen med din ansökan och lycka till!
Arbetsgivare
Svea Ekonomi AB
Hemsida: https://www.svea.com/se/sv/start/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT-ansvarig / Strateg

Arbetsgivare / Ort: Montico Hr Partner AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2022-01-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • IT-strateg

Om jobbet
* Det går bra för oss på Montico och för att stärka oss inför framtiden vill vi nu rekrytera en person som kan ta ett övergripande ansvar för allt som rör IT hos oss. Vi vill ha dig som tar fanan i vårt digitaliseringsarbete och visar vägen framåt för hela koncernen. Med våra ca 200 internanställda och ett stort antal konsulter och elever utspridda på ett 20-tal orter har vi en omfattande verksamhet och stora möjligheter för framtiden. Om tjänsten IT är ett område som förstås berör alla delar av vår verksamhet och digitalisering är ett av våra mest prioriterade områden. Då vår verksamhet är bred handlar det om allt från t.ex. affärssystem med rekryteringsverktyg till lärplattformar, ekonomisystem och webpubliceringsverktyg - ett spännande och dynamiskt område där du kommer få det övergripande ansvaret. Exempel på uppgifter: • Driva utvecklingen och genomföra IT-strategin • Uppföljning av IT & Telefoni-budget på övergripande nivå • IT-säkerhet • Kravställare mot systemleverantörer och IT & Telefoni-partner • Agera rådgivare och inspiratör i nära samarbete med ledningsgruppens medlemmar • Kommunicera IT-strategin inom organisationen • Ansvara för den tekniska IT-strukturen • Ta fram och redovisa nedbrutna IT-nyckeltal • Utveckla IT-policy och rutiner Arbetsbeskrivning Din roll kan se lite olika ut beroende på din bakgrund; det kan vara att stötta organisationen i praktiska frågor såsom nätverk och användande av olika system och program samt att du har förmågan att utvecklas i rollen för att kunna axla mer ansvar så småningom. En annan möjlighet är att du har erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete inom IT och då kan axla rollen som strateg och ta helhetsansvaret på en gång. I så fall förväntar vi att du direkt tar ledningen när det gäller att utveckla kompetensen och användandet i våra system samt kan leda projekt och agera kravställare mot leverantörer. I båda fallen förväntar vi oss en person som tar ledningen i digitalisering och som brinner för ett arbetssätt som präglas av det. Du rapporterar till VD och är placerad på huvudkontoret i Tranås. Vi söker dig som Vi söker dig som har en bakgrund och grundläggande kompetens inom IT och en fördjupad kunskap inom ett eller flera specialistområden. Du brinner för digitalisering och att leda utvecklingen på det området. Som person söker vi dig som är engagerad, bestämd, pålitlig och grundlig. Du har en mycket god förmåga att kommunicera och att förmedla information på ett pedagogiskt sätt. Du är initiativtagande och uthållig samtidigt som du kan vara flexibel och anpassningsbar när det behövs. Vi tänker oss också att du är en person som har lätt att entusiasmera och leda andra. Känner du igen dig i beskrivningen? Välkommen att söka omgående!
Arbetsgivare
Montico Hr Partner AB
Hemsida: http://www.montico.se/
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Objektledare Beslutsstöd

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-12-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

IT-stödet är idag en viktig del av Region Uppsalas verksamhet. Inom IT-centrum blir du kollega med fler än 160 engagerade medarbetare vars kompetens spänner över ett systems hela livscykel. Du kommer att tillhöra IT-verksamhetsstöd som är en avdelning inom IT-centrum och du kommer att ha ett nära dagligt samarbete med medarbetarna inom ditt objekt.

I din roll som objektledare IT för Beslutsstöd kommer du att arbeta inom styrmodellen pm3 och projektmodellerna PROJEKTiL och UPPDRAGiL. Din primära arbetsuppgift är att styra och leda den tekniknära delen av objektet, Beslutsstöd är ett tekniktungt objekt. Du kommer att leda tekniska projekt och uppdrag, för att utveckla och samt förvalta objektet för att bibehålla stabilitet och tillgänglighet.

Vår miljö

Våra system och tjänster har höga krav på tillförlitlighet och tillgänglighet varför du förväntas jobba proaktivt för att säkerställa en hög driftkvalitet. Förståelse för verksamheten och en ödmjuk inställning är viktiga egenskaper. Du är van vid att samarbeta men även att arbeta självständigt, vara drivande och ha helhetssyn. För den intresserade medarbetaren finns goda möjligheter till en stimulerande arbetsmiljö med personliga utvecklingsmöjligheter samt möjligheter att arbeta med spännande teknikutveckling inom områden som AI, maskininlärning samt hantering av stora dataflöden. Du får förmånen att samarbeta med Beslutsstöds tolv mycket kompetenta utvecklare och arkitekter.

Kvalifikationer

Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande och minst 5 års erfarenhet inom IT och digitalisering.

Krav:

  • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande.
  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom IT och digitalisering.
  • Vana att leda projekt och uppdrag inom IT.
  • Förutom svenska talar och skriver du engelska.
  • Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande:

  • Erfarenhet av att ha arbetat med beslutsstöd.
  • Arbetat med pm3 som styrmodell för förvaltning.
  • Arbetat i systemförvaltningsroller.
  • Arbetat med modellerna PROJEKTiL och UPPDRAGiL.
  • Erfarenhet av att förvalta och utveckla e-tjänster.
  • God kännedom om Regionens organisation och IT-miljö.

Personlighet

Du har ett diplomatiskt förhållningssätt och en god ledarförmåga.

Tydlighet, kommunikation och det goda samtalet är en förutsättning för att navigera rätt i en stor organisation med komplexa systemsamband där samspelet mellan förvaltning, it och leverantörer, både på lokal och nationell nivå sker dagligen. Du kommer att få kommunicera med allt från direktörer till tekniker och användare samt med en rad leverantörer och samtliga förvaltningar inom Region Uppsala.

Du bör ha förmågan att på ett enkelt och begripligt sätt kunna beskriva även komplicerade förlopp för en oinvigd mottagare.

Vi erbjuder

Tjänsten är på heltid tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse.

Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om dem här.

Eventuella frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Eva Gryding, [email protected], 070-445 13 39. Fackliga representanter nås via Region Uppsalas växel, 018-611 00 00.

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag som är söndagen den 30 januari 2021.

Välkommen med din ansökan!

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet

Krav

  • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande
  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom IT
  • Vana att leda projekt och uppdrag inom IT
  • Förutom svenska talar och skriver du engelska.
  • Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande

  • Erfarenhet av att ha arbetat med beslutsstöd
  • Arbetat med pm3 som styrmodell för förvaltning
  • Arbetat i systemförvaltningsroller
  • Arbetat med modellerna PROJEKTiL och UPPDRAGiL
  • Erfarenhet av att förvalta och utveckla e-tjänster
  • God kännedom om Regionens organisation och IT-miljö.


Om arbetsgivaren - Resurscentrum

Resurscentrum är en del av Region Uppsala. Vi är ca 250 medarbetare och verksamma inom områdena IT, systemförvaltning, patientadministration och regionarkiv. Resurscentrum ska tillhandahålla och utveckla effektiva stödprocesser med god kvalitet och hög kundnytta. Vi ska vara en naturlig samarbetspartner för kärnverksamheten och underlätta för dem i deras dagliga arbete.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.