Marknadskoordinator

Marknadskoordinator

Marknadskoordinatorer samlar in och sammanställer marknadsinformation. De koordinerar också sälj- och marknadsinsatser inom ett företag eller en organisation.
I marknadskoordinatorns arbetsuppgifter kan också ingå att stödja produktionsavdelningar med presentationer och med diverse material samt att planera och ordna olika "happenings" (events som till exempel deltagande i fackmässor och dylikt). En marknadskoordinator kan också jobba med att samordna företagets eller organisationens insatser inom PR och även andra arbetsuppgifter kan också ingå i yrkesrollen.

Utbildning

Inom det här yrket kan man jobba med olika utbildningar "i bagaget".

Bra grundläggande utbildning ges på flera av gymnasieskolans program och kan också läsas på komvux eller på en av folkhögskolorna. Passande/relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas inom olika skolformer som t.ex högskola-universitet, privata utbildningar, utbildningar utomlands och det brukar även finnas inom Yrkeshögskolan

 

Personliga egenskaper

För att trivas i yrkesrollen som marknadskoordinator behöver man vara ordningssam och noggrann men samtidigt också flexibel, social, nyfiken och ha lätt att lära sig nya saker samt samarbeta med olika sorters människor.

Goda kunskaper i tal och skrift samt förmåga att kommunicera med olika människor är värdefulla egenskaper i yrket som Marknadskoordinator.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.

    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.