Marknadskoordinatorer samlar in och sammanställer marknadsinformation. De koordinerar också sälj- och marknadsinsatser inom ett företag eller en organisation.
I marknadskoordinatorns arbetsuppgifter kan också ingå att stödja produktionsavdelningar med presentationer och med diverse material samt att planera och ordna olika "happenings" (events som till exempel deltagande i fackmässor och dylikt). En marknadskoordinator kan också jobba med att samordna företagets eller organisationens insatser inom PR och även andra arbetsuppgifter kan också ingå i yrkesrollen.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Inom det här yrket kan man jobba med olika utbildningar "i bagaget".
Bra grundläggande utbildning ges på flera av gymnasieskolans program och kan också läsas på komvux eller på en av folkhögskolorna. Passande/relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas inom olika skolformer som t.ex högskola-universitet, privata utbildningar, utbildningar utomlands och det brukar även finnas inom Yrkeshögskolan.
Personliga egenskaper
För att trivas i yrkesrollen som marknadskoordinator behöver man vara ordningssam och noggrann men samtidigt också flexibel, social, nyfiken och ha lätt att lära sig nya saker samt samarbeta med olika sorters människor.
Goda kunskaper i tal och skrift samt förmåga att kommunicera med olika människor är värdefulla egenskaper i yrket som Marknadskoordinator.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret