Digitala marknadsförare, som också kan kallas för Medieplanerare eller Digitala marknadsstrateger alternativt för Digitala specialister kan arbeta både med digital marknadsföring och/eller med kompetensutveckling kring kommunikation i digitala kanaler.
Som digital marknadsförare hanterar du kund- och marknadskommunikation i digitala kanaler. Digitala marknadsförare arbetar med allt från strategi, analys till utveckling och planering av marknadsföringsarbetet inom företag och organisationer.
Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort i de digitala kanalerna, att ständigt implementera nya verklighetsanpassade strategier blir därför många gånger avgörande för att ett varumärke ska öka i värde.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
För att arbeta som marknadsförare behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam.
Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.
Grundläggande utbildning finns på gymnasiets Försäljnings- och serviceprogrammet (FS), Samhällsvetenskapsprogrammet eller Ekonomiprogrammet.
Framtidsutsikter
Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Samtidigt blir det allt fler som skaffar sig kompetens att arbeta inom det område - därför är det svårt att förutspå hur pass svårt eller lätt det blir att få jobb inom de närmsta åren.
För inte så många år sedan fanns det inte en arbetsmarknad specifik för just digital marknadsföring, men idag är det en av de branscher som kanske växer störst. Alla stora och seriösa företag har en avdelning för marknadsföring och det är inte ovanligt att den digitala marknadsföringen är den största biten av ett företags marknadsföring.
Personliga egenskaper
Du måste ha lätt för att samarbeta med andra och trivas med att skapa nya kontakter. Du är drivande och bra på att organisera. Vidare är du analytisk och ser konstruktiva lösningar.
Arbetsplats
För dig som har ett intresse för digital marknadsföring är utsikterna goda. Något som blir allt vanligare inom digital marknadsföring är distansarbete. Eftersom det mesta arbetet sker via dator väljer många företag att anställa på distans. På så sätt kan de få tag på den bäst lämpade, oavsett var i landet personen bor.
Som digital marknadsförare har möjlighet att välja att arbeta inom yrkesroller såsom datakonsult inom webb eller med digital marknadsföring på större eller mindre företag.
Länktips
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret
22 liknande yrke(n)
- Annonssäljare
- Brand manager
- Branding expert
- Ekonomiyrken
- Influencer
- Innovationsteknolog
- International broker
- Kryptokonsult
- Marknadsassistent
- Marknadschef
- Marknadsförare
- Marknadskommunikatör
- Marknadskoordinator
- Mediaplanerare
- Medierådgivare
- Mission designer
- SEM-specialist
- SEO-specialist
- Säljare
- Sökmotoroptimerare
- Utvecklingschef
- Webbproducent