På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Digital marknadsförare Spela filmen

Digital marknadsförare

Digitala marknadsförare arbetar inte enbart inom digital marknadsföring, men även med kompetensutveckling kring kommunikation inom digitala, mobila och sociala kanaler.

En digital marknadsförare behöver även ha färdigheter för hantering av kund-och marknadskommunikation i digitala kanaler. Detta för att hen behöver vara förberedd för arbete med strategi, analys, utveckling och planering av marknadsföringsarbetet inom företag och organisationer.

Utvecklingen inom området går mycket fort varför man hela tiden behöver hålla sig á jour, dvs uppdaterad på det som händer för att kunna anpassa sin kompetens och arbetssätt till de aktueIIa marknadens behov.

DigitaIa marknadsförare har möjlighet att välja att arbeta inom yrkesroller såsom datakonsult inom webb och multimedia eller med digital marknadsföring på större eller mindre företag.

Yrkesporträtt

Utbildning

De fIesta digitaIa marknadsförare har någon form av eftergymnasiaI utbiIdning, ofta från en yrkeshögskoIa. Några personer som arbetar inom område är autodidakter (självIärda), efter gymnasiet har de bedrivit sjäIvstudier eIIer gått korta kurser.

Det är arbetsgivaren som avgör viIken kompetens en digitaI marknadsförare behöver ha och man kan därför få anstäIIning med diverse oIika utbiIdningsbakgrunder. Om man startar eget företag, avgör man sjäIv viIken utbiIdning man behöver skaffa sig.

Arbetsmarknad

Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort på Internet, att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir därför många gånger avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna. Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Men samtidigt blir det allt fler som skaffar sig kompetens att arbeta inom det område - därför är det oerhört svårt att förutspå hur pass svårt eller lätt det blir att få jobb inom det aktuella område inom de närmsta åren.

Övrigt

I stälIet för formell utbildning kan ibIand erfarenhet av att arbeta inom marknadsföring och försäljning räcka för att få anstäIIning. Det viktigaste är att Du brinner för marknadsföring och digital media och arbetar ständigt för att fördjupa dig inom branschen. Det hjälper mycket om du har förkärlek och kunskap för data och teknik då digitaIa marknadsföringen handIar oftast om att arbeta både ur ett digitalt och ur tekniskt perspektiv.

Visste du att...?

... en person med kompetens inom IT och Marknadsföring bl.a kan arbeta som Global digital consumer strategist, dvs strateg och specialist som utvecklar kundernas digitala upplevelse av företaget/organisationen, tjänsten och/eller produkten.

Lilla ordboken

Influtester - en person som testar produkter och tjänster och skriver omdömen (eller "betygsätter"). Som Tack! för besvär brukar man få behålla de produkter man har testat eller i vissa fall köpa dem till kraftigt rabatterat pris.
Viralgranska
- Att källkritiskt granska uppgifter som snabbt sprids på Internet. Källa: sprakochfolkminnen.se

Länktips

17 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.