På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Innovationsteknolog
Spela filmen

Innovationsteknolog

Innovationsteknologer arbetar med analys av tekniska data. Som innovationsteknolog skapar du förutsättningar som gör att företaget eller organisationen utvecklas i teknikens framkant. Den som förutspår rätt kommer kunna skaffa sig stora fördelar. Som innovationsteknolog arbetar du med noga beräkningar och processer för att förutse nästa steg i utvecklingen.

Ett relativt nytt begrepp inom detta område kallas Tech Mining, som handlar om att få fram information som kommer att föra verksamheten framåt till en större dominans på marknaden. Tech Mining handlar om att ta kontroll över utvecklingen genom undersökning av de data som sedan tidigare finns i företaget, för att på ett så säkert sätt som möjligt kunna förutse vilka framtida innovationer som kommer att finnas inom den genre som företaget är verksamt inom.

Användning av teknologisk intelligens (CTI) är effektivt för att ta reda på vem som gör vad. Att använda sig av forskning och teknologiska indikatorer för att se vad som hela tiden händer på marknaden och vilka vägar är bra att ta för att vara steget före ger också stora fördelar. Det finns flera exempel på företag som har med hjälp av innovationsteknologin lyckats ta stora delar av marknaden.

Utbildning

Innovationsteknologer kan ha olika utbildningsbakgrund, passande utbildningar kan bland annat finnas inom yrkeshögskolan och på högskolor/universitet.

På gymnasieskolan finns det bra grundläggande utbildning på flera program, som t ex på Teknikprogrammets inriktning Informations- och medieteknik.

En annan ingång i yrket är genom arbete i någon teknisk bransch i kombination med bred socialkompetens och förmågan att snabbt hantera stora mängder ny information.

Lilla ordboken

Bioprenör - ett ord för entreprenör eller innovatör inom en eller flera områden som trädgård, djurvård, skog och lantbruk.

Visa mer
Visa mindre

79 Lediga jobb

Junior Spares Data Analyst

Arbetsgivare / Ort: AB Electrolux / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Språk
Krav
  • Engelska

Om jobbet

Junior Spares Data Analyst - Stockholm, Sverige

Detta är en möjlighet att gå med i European Service & Spares-teamet inom vårt huvudkontor i Stockholm. Vi erbjuder dig chansen att arbeta i ett mycket professionellt team och ditt arbete kommer att ha en direkt inverkan på eftermarknadsverksamheten och hjälpa oss på vår resa för att skapa sinnesfrid för våra konsumenter.


Specifikt, inom denna roll, hjälper du oss att förbättra konsumentresan online genom förbättrad stamdata och innehåll i våra produkter. Du kommer att vara ansvarig för att samordna mellan reservdelsutvecklingsteamet, innehållsmarknadsföring, e-handelsteamet och andra produktlinjer för förbrukningsvaror och tillbehör.


Du måste vara flitig, samarbetsvillig, självgående och ha en stor drivkraft för att lyckas med att fylla denna roll. Belöningen kommer att vara en bra inlärningsmiljö inom en stor kommersiell verksamhet, utsatt för många affärsenheter och en potentiell start på en specialiserad karriär som kan anpassas till flera branscher.


En vanlig dag på jobbet:

• Att driva och samordna konsumentinriktat innehåll för alla reservdelar i Europa

• Identifiera och förbättra de mest kritiska luckorna i reservdelsdata

• Arbeta med produktlinjerna förbrukningsvaror och tillbehör för att ytterligare förbättra konsumentresan när du hittar rätt artikel som passar deras apparat

• Samarbeta nära Consumer Insights-teamet och vidta åtgärder för viktiga återkopplingar från konsumenterna

• Marknads- och konkurrentanalys av reservdelar


Utbildning & erfarenhet:

• Analytisk: öga på detaljer och förmågan att översätta data från flera källor till meningsfull, användbar information som informerar om beslutsfattande

• Konsumentfokuserad: Intresserad av produktmarknadsföring och konsumentresan online

• Teknisk kunnig: Hög datakunskap, nyfiken på nya verktyg och sätt att arbeta, med erfarenhet från digitala verktygsdistribution

• Stark kommunikatör när det gäller att dela insikter och ge råd till verksamheten

• Arbeta bra som en del av ett internationellt team

• Nyfiken med förmågan att tänka ur lådan, ta egna initiativ

• Villighet att lämna din komfortzon och lära dig nya saker

• En riktig lagspelare


Vad du får från programmet:

• Inlärningserfarenhet inom 14 månader

• Bruttolön på 25 000 SEK

• Semesterdagar och andra företagsförmåner

• Mobiltelefon och bärbar dator

• Visakostnader och process

• Vägledning i lokala registreringsprocesser

Arbetsgivare
AB Electrolux
Sankt Göransgatan 143
11217 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Marketing Data Analyst - Marketing & Brand

Arbetsgivare / Ort: Volvo Personvagnar AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Who are we? Volvo Cars is a company on a mission; to bring traditional car manufacturing into a connected, sustainable and smart future. Since 1927, we have been a brand known for our commitment to safety, creating innovative cars that make life less complicated for our consumers. In 2010, we decided to transform our business, resulting in a totally new generation of cars and technologies, as well as steady growth and record sales. Today, we’re expanding our global footprint in Europe, China and the US, and we’re on the lookout for new talent. We are constantly pushing our own skills and abilities to drive change in the automobile industry like never before. We are looking for innovative, committed people to join us in this endeavour and create safe, sustainable and connected cars. We believe in the power of people and will challenge and support you to reach your full potential. Join us and be part of Volvo Cars’ journey into the future. The Marketing Analytics Team is a talented team with strong data analytics capabilities and a deep understanding of the consumer. It supports the entire Marketing & Brand organization with the right data, results, and insight.  Let us describe the challenge we offer In this role, you’ll join a team of highly skilled analysts. The analysis and insights you provide will be the compass at Marketing & Brand. Part of a dynamic global brand, you’ll measure performance marketing across multiple countries and platforms, securing continuous learning and optimization of all our activities. What you will do Specifically, you will convert complex data and findings into understandable conclusions and recommendations. You will also conduct ad-hoc analysis by pulling data from multiple sources including historical performance, trends, and benchmarking. Further, you will be responsible for securing data consistency and integrity across our analytics platforms, which you’ll use to organize, structure and present data.  Competence and experience are important, but personality and potential are key We believe you are an analyst with more than four years of experience with measuring data. You have a passion to bring data together from multiple channels to derive insights and learnings. You are a self-motivator and enjoy working in the world of data. You will need to have strong working experience with Google Analytics and the measuring of website performance, campaign performance, paid media data and e-commerce. You are able to use data visualization tools such as Tableau, Data Studio and Power BI to bring the data to life. To be successful in this role you need to have a good understanding of how to measure the success of marketing campaigns throughout the marketing funnel. You will need to tie the results together with the objectives and present your insights and analysis to different stakeholders. You need to enjoy problem solving and looking for answers within the data. Qualifications •    4+ years experience of working in an analytics role including data analysis and reporting •    Strong working knowledge of Google Platforms including Google Analytics and Big Query •    Experience with working with and organizing vast data sets •    Proficiency in data visualization tools, e.g. Tableau, Data Studio and Power BI; and how to structure data for the visualization •    Knowledge of key digital marketing KPIs (CPC, CTRs, etc.) and measuring performance from multiple sources and platforms •    Experience working with multiple stakeholders and comfortable in presenting findings and insights in a clear and concise manner •    A good understand of SQL is an advantage How to apply and connect Is this you? Do not wait with your application! We will start the recruitment process immediately. We welcome your application by June 17th, 2021 at the latest. Please submit your application in English. For information about the recruitment process, please contact Senior Recruiter [email protected] You will report to Head of Analytics and the position is based in Gothenburg, Sweden. We are a global company and you need to be proficient in English, verbally and written, as well as having an interest and ability to travel. Due to GDPR we do not accept applications over email. Change is coming. Are you with us?
Arbetsgivare
Volvo Personvagnar AB
Hemsida: https://www.volvocars.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Analytiker med innovativa lösningar!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Analysverktyg
Meriterande
  • Analysteknik
  • Affärsutveckling
  • Datakommunikation
  • Mediastrategi

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Kunden befinner sig i centrala Stockholm och strävar efter att ligga i framkant av innovativa lösningar som hjälper kunder med allt från affärsutveckling till medierådgivning. De befinner sig i fas av tillväxt och söker nu sin nästa viktiga spelare till teamet, där de i dagsläget är 15 personer inom media. Bolaget arbetar med några av Sveriges största varumärken. Vill du vara med att skapa de bästa marknadsföringslösningarna och se till att kunderna uppnår positiva resultat?


Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Du är i grund och botten en Analytiker med en stor vana av att genomföra presentationer, både skriftligt och muntligt. Vi ser gärna att du har ca 3 års erfarenhet av roller med samma inriktning och innebörd. Du arbetar på ett effektivt och strukturerat sätt, med en hög förståelse för affärer. Vidare rör du dig lätt i djungeln av affärsutveckling, trafik- och konverteringsdrivande kommunikation. Som digital analytiker är din prioritet att skapa kundnöjdhet och detta via bland annat kartläggning av användarbeteende, optimering och på så sätt öka konverteringen. Du har ett brett ansvar för kund- och kampanjinsikter, omvärldsanalyser och prediktiv analys.


• Hantera analys förfrågningar och utvecklingsbehov

• Vägleda genom analys

• Följa upp KPI:er och tester


Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marketing Data Scientist - Marketing & Brand

Arbetsgivare / Ort: Volvo Personvagnar AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Who are we? Volvo Cars is a company on a mission; to bring traditional car manufacturing into a connected, sustainable and smart future. Since 1927, we have been a brand known for our commitment to safety, creating innovative cars that make life less complicated for our consumers. In 2010, we decided to transform our business, resulting in a totally new generation of cars and technologies, as well as steady growth and record sales. Today, we’re expanding our global footprint in Europe, China and the US, and we’re on the lookout for new talent. We are constantly pushing our own skills and abilities to drive change in the automobile industry like never before. We are looking for innovative, committed people to join us in this endeavour and create safe, sustainable and connected cars. We believe in the power of people and will challenge and support you to reach your full potential. Join us and be part of Volvo Cars’ journey into the future. The Marketing Analytics Team is a talented team with strong data analytics capabilities and a deep understanding of the consumer. It supports the entire Marketing & Brand organization with the right data, results, and insight.  Let us describe the challenge we offer Within this role you will work within a team of analysts. You will be responsible for analysing data, driving insights and measuring performance marketing across multiple countries and platforms. You will create pipelines for ETL and for implementing AI/ML based automated solutions using Amazon Web Services (AWS), with the purpose of understanding the impact of marketing activities and optimising the media strategy.  Who you are We are looking for a Data Scientist with very solid python programming skills (other languages are an advantage), good knowledge of the AWS cloud ecosystem, and strong proficiency in SQL. Critical for this role are advanced analytical skills as well as a robust understanding of state-of-the-art machine learning algorithms, statistical modelling techniques, and big data technology. Competence and experience are important, but personality and potential are key You are a self-starter who enjoys problem solving and thrives on working with complex data sets. You are a good communicator and can explain your analysis to different stakeholders is a clear and concise manner. You have a desire to work in a fast paced marketing department where your skills will measure current marketing activity and help guide future markets campaigns. Qualifications •    4+ years experience of working as a data scientist or data engineer •    Skilled with creating and managing data pipelines  •    Education in statistics, mathematics, computer science, engineering or equivalent •    Experience with working in data cloud environment (AWS, Azure, Google Cloud) •    Proven working experience with machine learning / AI solutions •    Strong knowledge of SQL is an advantage •    Solid programming skills and the desire to work with code •    Able to work with multiple stakeholders and comfortable in presenting findings and insights in a clear and concise manner How to apply and connect Is this you? Do not wait with your application! We will start the recruitment process immediately. We welcome your application by June 17th, 2021 at the latest. Please submit your application in English. For information about the recruitment process, please contact Senior Recruiter [email protected] You will report to Head of Analytics and the position is based in Gothenburg, Sweden. We are a global company and you need to be proficient in English, verbally and written, as well as having an interest and ability to travel. Due to GDPR we do not accept applications over email. Change is coming. Are you with us?
Arbetsgivare
Volvo Personvagnar AB
Hemsida: https://www.volvocars.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

SEM specialist till e-handelsbolaget Jollyroom

Arbetsgivare / Ort: Jollyroom AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 18 juni (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-06-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Jollyroom etablerades år 2010 och är Nordens ledande barn- och babybutik på nätet. Vi befinner oss i stark tillväxt och är ett av de snabbaste växande bolagen inom e-handeln i Europa. Vi servar idag fler än 2 000 000 kunder och har allt för barnen mellan 0 till 12 år samt ett heltäckande sortiment för gravida. I vårt 75 000 kvm stora lager, med över 35 000 artiklar finner barnfamiljen både välkända och nya varumärken. Ett brett sortiment, en tillgänglig webbutik, snabba leveranser och kunnig kundservice är våra grundpelare som gör Jollyroom till det självklara valet i barnfamiljens vardag. I Göteborg ligger Campus Jollyroom, här finns ett stort nybyggt kontor, flera moderna lager, showroom för våra kunder samt gym och restaurang för våra medarbetare. Vi har även ett kontor i Umeå samt en fysisk butik i Stockholm Kungens Kurva. Vår personalstyrka växer löpande och utgör i dagsläget 500 fantastiska medarbetare, 300 medarbetare arbetar på heltid och resterande på behovsbasis. Möjligheten till expansion och framgång har aldrig varit större. Efter att ha vunnit nr. 1 positionen på den Nordiska marknaden har vi nu påbörjat expansionen in i Europa. På sikt skall Jollyroom bli den ledande aktören inom barn- och baby på nätet i Europa. Vi skall ge europeiska konsumenter den bästa upplevelsen. Vi är med i matchen för att vinna. Vi söker nu en driven och analytisk SEM specialist med ett brinnande intresse för e-handel som vill vara med och ta Jollyroom till nya höjder genom Google Ads, Criteo och våra övriga betalda kanaler. Rollen som SEM-specialist ansvarar för planering och utförande av effektiva och lönsamma strategier i alla våra digitala betalda kanaler, förutom de sociala. Vi på Jollyroom definierar oss som engagerade doers, som sätter extremt ambitiösa mål, som att på blott 7 år efter start omsätta en miljard eller att inom 10 år bli största aktör inom barn- och babymarknaden i Europa. Vi lägger stor vikt internt på transparent information, delaktighet, ett starkt teamwork och ett närvarande ledarskap. Enbart tillsammans når vi våra mål och vi söker dig som vill vara med på resan! SEM-specialisten kommer hantera vårt viktiga Google Ads-konto som med över 50 000 artiklar över sex olika marknader kommer att bjuda på massor av spännande utmaningar och stora möjligheter för att upptäcka trender och tendenser. Dessa upptäckter kan få stor betydelse för hela organisationens framgång. Utifrån noggranna analyser och tätt samarbete med teamet och andra avdelningar internt, optimerar du vår digitala närvaro i externa kanaler under kundernas köpresa och säkerställer att vi når våra mål om tillväxt och lönsamhet på alla marknader. Vi söker dig som har: - Ett starkt driv – du vill nå dina mål och tar egna initiativ för att lyckas - Ett stort intresse för digital marknadsföring, inriktat på analysdelen - Flerårig erfarenhet inom SEM/Google Ads - Mycket goda kunskaper i Google Analytics - Mycket goda kunskaper i Excel - Flytande kunskaper, skriftligt och muntligt, i svenska och engelska Det är meriterande med arbetserfarenhet inom Criteo, Microsoft Ads och övriga annonserings- eller analysverktyg. Fördelar med att jobba hos oss: - Vara en del av en spännande och expansiv framtidsbransch - Bli en del av ett mycket härligt kompentent team! - Stora karriärmöjligheter, vi har i år tillsatt mer än 50 procent av alla tjänster internt - Stora möjligheter att påverka affären, komma med egna initiativ och ta stort ansvar - Kollektivavtal för alla anställda - Friskvårdsbidrag + splitternytt gym på Campus Jollyroom - Placering nära Göteborg; 15 minuter med bil till city Upplägg och praktisk information - Start: Enligt överenskommelse - Omfattning: Heltid (6 månaders provanställning tillämpas) - Placering: Göteborg, Sörredsvägen 111. I november 2020 flyttade hela verksamheten till nybyggda Campus Jollyroom i Sörred; Nordens största e-handelscentrum. På Campus Jollyroom finns ett stort modernt kontor, flera logistikanläggningar, showroom för våra kunder samt gym för alla medarbetare. - Kontakt & frågor: HR chef Nicole Berger, frågor via e-post; [email protected] Blev du ännu mer nyfiken på Jollyroom? Nedan finner du våra senaste PR-meddelanden: Vi fick en flygande start på det nya året -> https://www.market.se/nyhet/flygande-start-pa-aret-for-jollyroom-kalla-vadret-har-drivit-extrema-behov Vi har fått en ny VD och HR-chef-> https://www.ehandel.se/ole-sauar-lamnar-vd-rollen-i-jollyroom-han-tar-over Vi anställde 200 personer inför julhandeln 2020 -> https://www.ehandel.se/jollyroom-fick-5000-ansokningar-raknar-med-en-halv-miljon-order Vi vann årets logistiketablering 2020 -> https://intelligentlogistik.com/nyhetsflode/fastigheter/jollyroom-gor-arets-logistiketablering-2020/ Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser genomför vi tester, referenstagning och bakgrundskontroll. Vi arbetar löpande med rekryteringen, var gärna snabb med din ansökan. Vi undanber oss samtal från rekryterings- och annonsleverantörer.
Arbetsgivare
Jollyroom AB
Ansökan
Ansök senast 18 juni (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.