På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Innovationsteknolog
Spela filmen

Innovationsteknolog

Innovationsteknologer arbetar med analys av tekniska data. Som innovationsteknolog skapar du förutsättningar som gör att företaget eller organisationen utvecklas i teknikens framkant. Den som förutspår rätt kommer kunna skaffa sig stora fördelar. Som innovationsteknolog arbetar du med noga beräkningar och processer för att förutse nästa steg i utvecklingen.

Ett relativt nytt begrepp inom detta område kallas Tech Mining, som handlar om att få fram information som kommer att föra verksamheten framåt till en större dominans på marknaden. Tech Mining handlar om att ta kontroll över utvecklingen genom undersökning av de data som sedan tidigare finns i företaget, för att på ett så säkert sätt som möjligt kunna förutse vilka framtida innovationer som kommer att finnas inom den genre som företaget är verksamt inom.

Användning av teknologisk intelligens (CTI) är effektivt för att ta reda på vem som gör vad. Att använda sig av forskning och teknologiska indikatorer för att se vad som hela tiden händer på marknaden och vilka vägar är bra att ta för att vara steget före ger också stora fördelar. Det finns flera exempel på företag som har med hjälp av innovationsteknologin lyckats ta stora delar av marknaden.

Utbildning

Innovationsteknologer kan ha olika utbildningsbakgrund, passande utbildningar kan bland annat finnas inom yrkeshögskolan och på högskolor/universitet.

På gymnasieskolan finns det bra grundläggande utbildning på flera program, som t ex på Teknikprogrammets inriktning Informations- och medieteknik.

En annan ingång i yrket är genom arbete i någon teknisk bransch i kombination med bred socialkompetens och förmågan att snabbt hantera stora mängder ny information.

Lilla ordboken

Bioprenör - ett ord för entreprenör eller innovatör inom en eller flera områden som trädgård, djurvård, skog och lantbruk.

Visa mer
Visa mindre

117 Lediga jobb

Global Business & IT Controller

Arbetsgivare / Ort: Volvo Business Services AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Are you a person who knows that the key to business success is curiosity and who can look at the bigger picture as well as going down in details? Are you curious, structured, data driven, analytical and committed team player? Do you want to be part of a successful team and work in a global context? Look no further, apply today to Business Control at Business Area Buses Headquarters!


This is us, your new colleagues

Business Area Buses Business Control team is a vital part of creating business value for the company. The team members are dedicated, open-minded, and contribute to an inspiring and motivating climate. Everyone in the team has a drive to improve and take own initiative within respective area of responsibility. As we work in an intellectually challenging area, a sense of humour helps to have fun and be a high performing team!


Global Business & IT Controller position description

In collaboration with our Global Process & IT team, you have responsibility for planning, developing, and monitoring the IT operating and capital budgets of BA Buses. You are a member of Global Process & IT Management Team where you act as Business Partner, also supporting other parts of BA Buses organization in understanding, planning, monitoring, and optimizing local IT budgets. Together with colleagues from BA Buses finance community around the globe, you develop solutions to improve business performance. We can offer an exciting work environment, education, and professional development opportunities.

Main activities and responsibilities:

  • Consult with Global Process and IT Management Team to forecast IT operating and capital costs and to help ensure that budget targets are met.
  • Prepare closing and forecast report, analysis, and presentation material.
  • Provide expert advice regarding accounting and reporting principles. Guide colleagues through reporting changes.
  • Secure that the Volvo financial policies and procedures are followed, providing data without errors and on time, including IT estimates.
  • Anticipation of future risks and opportunities and developing actions to mitigate the risks.
  • Support other parts of the organization to visualize, understand and optimize their IT costs.
  • Ad hoc assignments, typically driven by larger IT initiatives with significant financial impacts.


To be successful in your new role we want you to have the following knowledge/experience:

  • Master of Finance or equivalent in Engineering, Statistics, Applied Mathematics or Computer Science.
  • Strong data-driven analytical skills with proven records of developing data models in Excel as well as various Business Intelligence tools.
  • Ability to create innovative & illustrative visualizations, communicate the results of analysis, and explain deviations to senior stakeholders and both financial and non-financial audiences.
  • Knowledge of Power BI (or other Business Intelligence solution), SAP, Oracle Smart View/Essbase and Hyperion (or other similar planning solution).
  • Experience from business control function in a global matrix organization.
  • Understanding of lean principles and structured problem-solving tools.
  • Fluent in both written and spoken English.
  • Preferably experienced in Volvo business.
  • Experience in developing business cases is also a merit.


We are looking forward to your application!


For more information please contact:

Alexandre Kaszycki, Head of Business Control, +46 7390 26551

Helena Frilén, HR Business Partner, +46 7655 38002

Arbetsgivare
Volvo Business Services AB
40508 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Marketing Optimizer till SEB Kort i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en del av ett stabilt och framgångsrikt företag fyllt av härliga kollegor där du får möjlighet att utvecklas och växa? Är du en stjärna inom digital marknadsföring, vet hur man får varumärken att växa och är bäst på att analysera och driva digital försäljning? 

SEB Kort växer och behöver stärka upp teamet inom Digital Sales med en skicklig Digital Marketing Optimizer. 

Ansvarsområden

Vår nya stjärna har en nyckelroll som Digital Marketing Optimizer och säkerställer att vår digitala kommunikation levererar. Du har ansvar för digital marknadsföringen mot både möjliga och befintliga kunder. Du jobbar strategiskt och operativt tillsammans med kollegor inom olika avdelningar och externa byråer för att driva försäljning och utveckla SEB Korts affär. 

I rollen som Digital Marketing Optimizer bidrar du löpande i det strategiska arbetet genom att ha koll på kampanjer, analysera mönster i olika datakällor (t ex externa annonsplattformar) och generera fakta och insikter. Samtidigt budgeterar, planerar och genomför du olika digitala marknadsföringsaktiviteter, vilket innebär att du arbetar brett med optimering av digitala kampanjer, uppföljning och analys. 

Som Digital Marketing Optimizer blir du en viktig del i ett team med ansvar för digital försäljning. Du rapporterar till Head of Digital Sales och har din arbetsplats i Solna. 

Kvalifikationer

Vi tror att den vi söker har en eftergymnasial utbildning inom t ex ekonomi/kommunikation kombinerat med någon form av utbildning inom digital marknadsföring. Du behöver ha god koll på digitala kanaler, analys av data och inte minst briljera när det gäller att optimera och driva digital försäljning. Kanske har du jobbat något eller några år som Performance Marketer, Growth Marketer eller Digital Marketing Optimizer. Det viktiga är att du har erfarenhet av att arbeta med SEM, SEO och CRO och är van att samarbeta med och kravställa mot externa leverantörer som t ex SEO-byrå. 

Du är affärsorienterad med både kund- och säljfokus och har erfarenhet av att arbeta med egen budget. Du arbetar obehindrat i Excel och analysverktyg som t ex Adobe Analytics.

Vi vill även att du kan kommunicera på hög nivå på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Har du erfarenhet från finansbranschen är det en fördel.

Som person är du driven och trygg i din roll. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt. Du har förmåga att arbeta självständigt, men uppskattar också det stöd du kan få och ge i ett team. Du har ett strukturerat arbetssätt, är en duktig kommunikatör och har god analytisk förmåga. Du behöver vara van att prioritera och kunna omprioritera vid behov, arbeta proaktivt och få saker ur händerna. 

Ansökan

Sista ansökningsdag: 24 oktober 2021
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför gärna så snart som möjligt.

För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. 
Kontakta Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25 för mer information.

Om företaget

På SEB är vi övertygade om att inkludering och mångfald är avgörande för att kunna bygga starka och bra team och för att vårt företag ska vara hållbart för framtiden. Vi strävar efter att ha en inkluderande och värderingsdriven kultur där vi alla känner oss uppskattade, respekterade och involverade oavsett bakgrund, erfarenhet, tro, kön, ålder eller varifrån vi kommer. 

Läs gärna mer om hur det är att jobba på SEB på www.sebgroup.com/career 
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Spännande arbete inom digital marknadsföring.

Arbetsgivare / Ort: Packoplock Scandinavia AB / Norrköping
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet

Packoplock Scandinavia AB säljer emballage- och packprodukter till företag i Sverige, Finland, Danmark och Norge via säljkår, katalog och webb.

Vi är idag 115 anställda, omsätter drygt 400 Mkr och har en väldigt snabb tillväxt. Sedan starten 2007 har vi vuxit varje månad vilket motsvarar 167 månader.

Fler än 90 000 företag har handlat av oss.

Två tredjedelar av vår omsättning kommer från E-handel. Vi bedriver E-handel i Sverige via packoplock.se, och nordahl.se, i Finland napakka.fi och i Danmark husted-emballage.dk.

Vi satsar mycket resurser på digital marknadsföring och vill nu accelerera inom detta område.

Nu söker vi dig som vill ha ett spännande arbete inom digital marknadsföring.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Du blir en del av vårt nordiska marknadsföringsteam. Du kommer att arbeta med alla de marknadsföringsaktiviteter vi gör på internet.

Vi vill vara ledande inom B2B-marknadsföring och det innebär att vi ständigt måste testa, utvärdera och förnya det vi gör.

Det är viktigt att du som person är prestigelös, självgående, tar egna initiativ och kan jobba såväl självständigt som i team.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Google Ads annonsering och optimering.
  • SEO/Sökmotorpositionering och optimering.
  • Retargeting.
  • Bannerannonsering.
  • Annonsering via Facebook/Instagram.
  • E-postutskick.
  • Segmentering och anpassning av aktiviteter mot olika kundsegment.
  • Koppla företagets affärsmål till aktiviteter inom digital marknadsföring.
  • Uppföljningar av utförda aktiviteter.
  • Omvärldsbevakning.

Vi söker dig som

Är nyfiken och driven, du gillar att sätta upp delmål för dig själv i ditt arbete.

  • Har goda kunskaper inom Google Ads annonsering, kan hantera Google Ads konton samt den optimering som hör till.
  • Har förståelse samt goda kunskaper inom sökmotoroptimering (On-page, Off-page och technical SEO).
  • Har förståelse för kodning.
  • Är insatt i Google Analytics samt kan ta fram statistik och kommunicera den på ett pedagogiskt sätt.
  • Har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
  • Är mycket analytisk.
  • Har en relevant utbildning.
  • Har goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.
  • Behärskar Excel på hög nivå.
  • Goda kunskaper i statistik och matematik är meriterande.
  • Meriterande om du talar danska eller finska.

Placeringsort är Norrköping.

Frågor och ansökan

Har du frågor angående denna tjänst ringer eller mailar du marknadschef Susanne Stille

0706-343639 eller [email protected]

Ansökan med CV mailas till [email protected] så snart som möjligt, men senast 2021-10-24.

Ansökningar behandlas löpande.

Arbetsgivare
Packoplock Scandinavia AB
Röda Stugans Gata 5
60228 Norrköping
Hemsida: www.packoplock.se
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Ad Operations Manager

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Google Analytics
  • WordPress
  • publicerings- och portalverktyg
  • MS Excel

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Ad Operations Manager

Har du erfarenhet av rollen som Ad Operator och är redo för nästa steg i karriären? Nu finns möjligheten att utvecklas vidare som Ad Operations Manager. Vi erbjuder en utmanande och spännande roll som både innefattar operativt arbete, personalansvar och strategi. Vi tror att rollen är klippt och skuren för dig som är prestigelös, gillar att arbeta datadrivet med analys och optimering och vill få möjlighet att bygga och utveckla ett Ad Operations team.

Rollen:

Du kommer att ha personalansvar för 3-4 personer som arbetar i rollen Ad Operations, själv arbeta operativt som Ad Operator och samtidigt ansvara för:

● Att leda teamets arbete i våra system och organisatoriskt med bra arbetsprocesser.

● Att kommunikationen med annonsörer, säljorganisation och byråer är sömlös.

● Att vi nyttjar system enligt best practise så att vi säkerställer att annonsmaterial är tekniskt korrekt uppsatt, innehållet överensstämmer med interna och externa riktlinjer och att kampanjer bokas, startas och levereras enligt våra nyckeltal för leverans.

● Att team och organisation har rätt kompetens så att annonser följs upp och optimeras.

● Att ta fram och löpande utvärdera nyckeltal för optimering av kampanjhantering, kampanjer och AdOps-teamets arbete.

Vem är du?

Vi ser att du har några års erfarenhet från en liknande roll inom AdOps och nu är redo att ta mer ansvar och applicera dina kunskaper i system och organisation i en ny kontext.

Du är social och analytisk och gillar att arbeta datadrivet med digital problemlösning. Du trivs i högt tempo och tycker om att effektivisera processer både i system och organisation. Du har ett sinne för struktur, detaljer och är stark när det kommer till både statistik och kommunikation.

Vad erbjuder vi?

Vi erbjuder ett steg vidare i karriären med både kvalificerade uppgifter och ansvar från start samt utveckling inom en rad områden. Du kommer att leda arbetet för AdOps-teamet som är navet i koncernbolaget och som varje månad ansvarar för koncernens hundratals kampanjer. AdOps-teamet ansvar innefattar alla delar av kampanjernas cykel; från publicering, löpande optimering, utvärdering och rapportering. I din roll som ansvarig för teamets arbete blir fokus på analys och effektivisering av arbetet samt att säkerställa att vi som organisation har vad som krävs för att vara marknadsledande inom området.

Du bör ha arbetat i adservers tidigare och har du goda kunskaper i Adform är det meriterande. Utöver Adform jobbar vi system som Facebook Business Manager, Wordpress, Excel och Google Analytics och ser gärna att du har erfarenhet av dessa.



Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/


Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker för vår kunds räkning: SEM Strateg

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Sökmotormarknadsföring/SEM
  • Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
  • Google AdWords
  • Google Analytics
  • Mediastrategi
Meriterande
  • Marknadsföring/Marknadskommunikation
  • Marknadsföring/PR

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Vi söker för vår kunds räkning: SEM Strateg

Våran uppdragsgivare är en av Sveriges ledande oberoende mediebyråer. De är experter på media och kommunikation och deras vision är att göra det enkelt att skapa framgångsrik kommunikation tillsammans med sina kunder. Byrån som organisation drivs av ett engagerat entreprenörskap med missionen att utveckla och inspirera både anställda och kunder. De satsar mycket på digital utveckling och har under åren startat flera dotterbolag inom olika digitala områden för att stärka sin position som en av de främsta inom digital marknadsföring. Byrån arbetar med flera av Sveriges största varumärken och vi har blivit nominerade och vunnit åtskilliga priser i flertalet branschtävlingar under åren.


Om rollen

Som SEM strateg ansvarar du för att utveckla erbjudandet inom SEM genom innovation, experimentellt arbete och djup analys. Du etablerar produkter och strategier för kunder och implementerar dessa i löpande SEM tillsammans med Head of Performance.

Attribution, automation, audiences, AI, voice, lens, Amazon, e-com, shopping, feeds, m.m. är något du måste vara väl bekant med och alltid vara on top of business med!

Du ingår i flera olika kundteam och ansvarar för relevant sökannonsering i pågående kundprojekt, samt har ett strategiskt ansvar. Du lägger strukturen för framgångsrika annonsupplägg för kunderna och jobbar med långsiktig planering av dina konton.


Om dig

Vi söker dig som har minst 3 års yrkeserfarenhet som SEM-strateg. Du ska ha goda kunskaper i Google Ads, SA360, Bing Ads, Google Analytics (och gärna andra mät- och analysverktyg) samt teknikrelaterade system. Även goda kunskaper inom SEO och förståelse för helheten inom sök och performance. Det är meriterande om du har kunskaper i övriga delar av Google Marketing Platform (inkl Google Tag Manager). Har du dessutom erfarenhet från kundsidan, tidigare SEM kunder inom retail och e-handel är det ett stort plus.

Du ska ha strategiskt och långsiktigt fokus men även vilja och vana att jobba operativt i systemen. Genuint intresse för performancemarknadsföring och möjligen drivit flera egna siter inom e-handel eller som affiliate. Önskvärt är relevant utbildning inom media/marknadsföring/ekonomi.

Viktigt i rollen är förmåga att arbeta både strategiskt och operativt. Vara kommunikativ och säker i presentationer mot kollegor och kunder. Struktur och ordningssinne samt förmåga att kunna prioritera är viktigt. Du ska drivas av att leverera goda resultat och hitta vägar för att nå dit. Självklart behöver du vara en glad och positiv teamplayer!


Ansökan

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Vi jobbar med branschens smartaste chefer och rekryterar de absolut bästa kandidaterna.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på www.talentpartner.se

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.