Arbetsgivare

Arbetsgivare

Arbetsgivare vill hitta de bästa personer att anställa och ställer ofta mycket höga, men ibland också rätt "luddiga" krav, exempelvis kan man läsa i jobbannonser:

"Vi vill att du relaterar till andra på ett lyhört och respektfullt sätt samt bidrar till eget och andras lärande."

Det är inte alltid solklart vad en arbetsgivare vill att man ska kunna eller hur man ska vara "som person".

Men vem är en "arbetsgivare"?

Det finns olika typer av arbetsgivare - de kan vara privata eller offentliga (offentliga kan vara kommunala eller statliga). Arbetsgivare kan vara stora och små, nationella och internationella, "bra" och "dåliga".

Exempel på olika typer av arbetsgivare

  1. ett litet företag som ägs av en ensam entreprenör/egenföretagare.
  2. en kommun
  3. en statlig myndighet
  4. en internationell organisation

 

Söker man jobb eller jobbar hos "stora arbetsgivare" har man ofta med "arbetsgivarens representanter" att göra.

När man söker jobb

Den chefen som anställer kan vara samma chef som sedan kommer att ha personalansvar för dig eller kan vara en "högre chef" som du, som anställd, i princip kommer inte att ha med att göra när du arbetar, i alla fall inte någon som du kommer att ha direktkontakt med. 

När man är anställd

Som anställd har man mest kontakt med sin "närmsta chef", som kan vara en "mellanchef", projektledare eller teamsamordnare. Det gäller att få reda på vem som har "personalansvar" för just dig och det är den, "arbetsgivarens representant", som i praktiken är din arbetsgivare.

Egenföretagare

Som egenföretagare är man sin egen arbetsgivare. Om man sedan anställer folk, blir man deras arbetsgivare. 

Vill du bli en "arbetsgivare"?

Då gäller det antingen att starta eget och anställa folk eller bli en chef med personalansvar.

Länktips

  • www.av.se - Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs.

7 liknande yrke(n)