På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Internationell samordnare

Internationell samordnare

Brinner du för internationalisering inom utbildningsväsendet eller på arbetsmarknaden? Då kan yrket Internationell samordnare av utbildningar eller projekt kan vara rätt yrke för dig! 

Internationella samordnare kan ha olika arbetstitlar, t ex Gästelevsamordnare eller en IB-koordinator.

För att kunna jobba som internationell samordnare, behöver du vara bra insatt i svenska, nordiska, europeiska och även andra länders fonder och program, som är relevanta för internationalisering inom utbildningssektorn.

Vidare behövs det kunskaper i projektplanering och styrning, kommunikation och interkulturellt lärande samt andra relevanta kompetenser som arbetet internationell samordnare inom utbildning och projekt kräver.

Internationell samordnare kan agera stöd i en skolas internationaliseringsarbete, från planering till genomförande och utvärdering av resultat av olika samarbetsprojekt. En internationell samordnare måste ha förståelse för vikten och fördelarna med internationalisering och ha förmågan att vara den drivande kraften i det arbetet.

Utbildning

Utbildnings- och arbetslivsbakgrund som är passande är i första hand att man är utbildad lärare, studie- och yrkesvägledare eller har en annan pedagogisk eller beteendevetenskaplig utbildning eller relevant erfarenhet.

Även andra eftergymnasiala utbildningar inom pedagogik eller beteendevetenskap kan vara lämpliga att ha om man vill arbeta med internationella insatser inom utbildnings- och/eller arbetsmarknadsområde.

Bra grundläggande utbildning får du på International Baccalaureate Diploma.

Övrigt

Europassen förenklar för arbetsgivare att förstå betyg från andra EU-länder och gör det på så vis enklare för individer att söka jobb och utbildning i hela EU.
Källa: europass.cedefop.europa.eu

Länktips

Visa mer
Visa mindre

6 Lediga jobb

Koordinator till YrkesAkademin AB i Falun

Arbetsgivare / Ort: YrkesAkademin AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 January (9 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningskoordinator

Om jobbet
YrkesAkademin är en av Sveriges ledande leverantörer av yrkesutbildning. Vi har varit verksamma i branschen sedan 1997 och bedriver utbildning inom transport, entreprenad, teknik och serviceyrken. Uppdragsgivare är främst statliga myndigheter och kommuner men vi riktar oss även till företag och privatpersoner. Vår verksamhet sträcker sig från Lappland till Skåne med omkring 400 anställda på ett 60-tal orter. Vi söker nu en Koordinator till vår verksamhet i Region Mitt Norr med placeringsort Falun. Arbetsuppgifter / Kvalifikationer I tjänsten ingår att ha full kännedom om de olika regelverk och utbildningsplaner som gäller för respektive utbildning, YrkesAkademin har i uppdrag att utföra åt kund. Att vara uppdaterad och följa de policys som gäller inom YrkesAkademin. Att administrera, och ansvara för att de system som verksamheten kräver, är uppdaterade och följer de regelverk som gäller. Skriva och hantera protokoll och rapportera deltagare i de olika system som utbildningarna kräver. Delta i samordning av verksamhet mellan regionerna och införande av förändringar och nya administrativa rutiner. Det innebär också att vara ansvarig tillsammans med Regionchef i arbetet med intern information och kommunikation samt samarbeta i uppföljning av ekonomiska rapporter, analys, nyckeltal och riktlinjer tillsammans med Enhetschef och Regionchef. Rollen ställer krav på bra samarbets- och koordinationsförmåga men också att kunna arbeta självständigt och fatta nödvändiga snabba beslut i uppbyggandet av det nya arbetssättet och införandet alla utbildningar i affärsområdet Teknik, Service, YF o MF. ANSTÄLLNINGSFORM Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning. Heltid: 40 timmar/veckan eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Falun. Tillträde: Enligt överenskommelse ANSÖKAN Sök tjänsten genom att registrera din ansökan genom att klicka på ansökningsknappen nedan. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Då urval och intervjuer sker löpande önskar vi din ansökan snarast. Har du frågor är du välkommen att kontakta David Tunell: [email protected] 023-58907 Då du i din roll arbetar med människor i utveckling samt har kontakter med myndigheter och företag kan vi komma att kräva in utdrag ur brottsregistret i samband med eventuell anställning. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
YrkesAkademin AB
Ansökan
Ansök senast 31 January (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

VFU- & Utbyteskoordinator

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 February (13 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningskoordinator

Om jobbet
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor. Är du en person som tycker om att utveckla nya arbetsformer? Trivs du i en miljö som är ständigt förändrande och växande? Har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheter till förändring? Vi behöver nu förstärka bemanningen med en VFU/utbyteskoordinator med placering vid den institutionsgemensamma administrativa enheten som för närvarande består av 10 personer. Arbetsuppgifter: Som VFU-koordinator arbetar du främst med att rekrytera och administrera VFU-platser till våra socionomstudenter som ska genomföra sin handledda verksamhetsförlagda utbildning (H-VFU) inom Uppsalaregionen. Du kommer även delta i utveckling och genomförande av VFU inom våra program i sociologiämnet. I arbetsuppgifterna ingår att: - Bygga nätverk med samordnare/enhetschefer inom kommun, landsting och andra organisationer där socionomer arbetar, i hela Uppsalaregionen. I viss mån även andra kommuner och regioner utanför Uppsala. - Att i samverkan med handledare samt deras verksamheter skapa förutsättningar för en god praktikperiod för socionomstudent på den verksamhetsförlagda utbildningen. - Ansvara för att placera studenterna på deras VFU-placeringar, samt stödja dem och deras handledare på arbetsplatsen under VFU-perioden. - Samarbeta med kursansvarig och andra lärare under VFU-perioden. - Stötta i uppföljning och utvärdering av VFU-platser. - Administrera praktikkurser inom övriga program vid sociologiska institutionen. - Arbeta med våra internationella kontakter för studentutbyten. t.ex. administrativ koordinering av studentutbyten och internationaliseringsinsatser. - Utföra övriga administrativa arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov. Vi söker dig som är driven, har en förmåga att arbeta kommunikativt, proaktivt och med hög grad av självständighet. Du är duktig på att ta egna initiativ, samtidigt som du har ett mycket gott ordningssinne samt förmåga att prioritera. Det är viktigt att du har mycket god analysförmåga samt hög social kompetens, integritet och lyhördhet för organisationens snabbt förändrade behov för att du ska trivas och utvecklas i denna roll. Kvalifikationskrav: - Vi söker dig som har relevant samhällsvetenskaplig högskoleutbildning  - Minst 2 års dokumenterad och väl vitsordad erfarenhet inom kvalificerad administration. - Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i både tal och skrift. - Mycket god förmåga att lära dig samt hantera olika administrativa verktyg/system. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom dokumenterad mycket god förmåga att hantera arbetstoppar och flera komplicerade uppdrag som löper parallellt. Du har förmåga att se helheter och sammanhang och göra väl strukturerade framställningar inom ditt yrkesområde.  Önskvärt/meriterande i övrigt: - Erfarenhet av arbete med konstruktion, genomförande och analys av enkätundersökningar är starkt meriterande. - P.g.a. att en del internationaliseringsinsatser sker eller kan komma att ske inom det tysk- och/eller franskspråkiga området är det starkt meriterande om du har goda kunskaper i åtminstone ett av dessa språk. - Erfarenhet av det sociala arbetets praktik. - Erfarenhet av arbete inom högskolesektorn eller inom annan myndighetsutövande verksamhet. - Erfarenhet av projektarbete och/eller projektledning. Sociologiska institutionen vid Uppsala universitet befinner sig i en spännande förändring. Institutionen växer och är sedan 2018 värdinstitution för CESAR - Centrum för Socialt arbete. Du får möjlighet att verka i en innovativ och anrik miljö. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. En god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss, tillsammans med andra förmåner som friskvård, bra arbetstider och generöst antal semesterdagar samt tjänstepension. Vi erbjuder även goda möjligheter till kompetensutveckling genom kurser och internationella kompetensutbyten via ERASMUS. Lön: Individuell lönesättning. Tillträde: 2021-04-01 eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Anställningens omfattning: 100 %. Upplysningar om anställningen lämnas av: Sofia Englund, HR-generalist, [email protected], 018-471 50 72 eller Helena Olsson, administrativ chef, [email protected], 018-471 51 85. Varmt välkommen med din ansökan senast den 4 februari 2021, UFV-PA 2021/39 Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Arbetsgivare
Uppsala Universitet
Ansökan
Ansök senast 4 February (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare samverkan skola-arbetsliv inom offentlig sektor

Arbetsgivare / Ort: Göteborgsregionens Kommunalförbund
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 February (18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningskoordinator

Om jobbet
Genom Göteborgsregionen (GR) arbetar 13 kommuner tillsammans för en miljon invånare. Sedan år 2000 har regionen vuxit med ca 250 000 invånare. Den snabba tillväxten innebär både möjligheter och utmaningar inom de områden som vi arbetar med: utbildning, arbetsmarknad, social välfärd, miljö och samhällsbyggnad. På GR är vi cirka 200 engagerade kollegor som arbetar för att göra livet bättre för alla som lever och verkar i Göteborgsregionen. Verksamheten ska vara till nytta för medlemskommunerna och samtidigt stärka regionen nationellt såväl som internationellt. En stor del av GR:s verksamhet finansieras med externa medel i form av projektmedel, forskningsbidrag och deltagaravgifter. Våra tre kärnvärden, lyhördhet, handlingskraft och utveckling, är vägledande för vårt arbete. Vill du veta mer om hur vi vill utveckla Göteborgsregionen? Läs våra mål- och strategidokument. Du hittar dokumenten på vår webbplats www.goteborgsregionen.se/styrning ARBETSUPPGIFTER Vi söker en engagerad och erfaren projektledare som vill arbeta inom området skola och arbetsliv med fokus på olika samverkansformer. En stor del av tjänsten rör vård- och omsorgscollege som är ett arbete som bedrivs på lokal, regional och nationell nivå rörande kvalitetssäkring av vård- och omsorgsutbildningar och samverkan för att matcha behoven. Du bör därför vara väl förankrad inom utbildningssystemet och gymnasieskolan för att kunna fungera som en länk mellan parterna och koordinera och driva samverkansarbetet på den regionala nivån. Vidare ser vi också ett stort värde av erfarenhet av yrkesprogrammen i allmänhet och vård- och omsorgsprogrammet i synnerhet. Vidare kommer du som projektledare arbeta med andra processer som rör samverkan skola-arbetsliv, där några av insatserna kan röra vård- och omsorgsområdet men där andra delar kan röra andra branscher men med fokus på skolan och utbildningens roll i detta. Ett av våra prioriterade områden är den långsiktiga kompetensförsörjningen i Göteborgsregionen. Vi arbetar för att främja samverkan mellan skola och arbetsliv i syfte att framtidsrusta unga människor att genomföra välgrundade studie- och yrkesval samt för att motverka utanförskap. Idag stöttar vi kommuner, skolor, branscher och företag i att skapa och kvalitetssäkra aktiviteter och utvecklingsprojekt där skola och arbetsliv samverkar. Det gör vi genom att erbjuda samordning, processtöd, kartläggningar och kompetensutveckling. Vi arbetar också med kompetensförsörjningen utifrån att säkerställa att arbetslivets behov av kompetens tillgodoses genom kompetensutvecklingsinsatser hos såväl befintligt anställda som personer i behov av omställning. För vår del handlar det om att tillse att vi har ett utbildningssystem som främjar och möjliggör det livslånga lärandet. Nu behöver vi stärka och ytterligare vässa vår kompetens för att kunna möta regionens behov. Därför söker vi en person med engagemang, kunskap och erfarenhet som kan komplettera vårt team. Hos oss hittar du en dynamisk arbetsplats med många engagerade och kunniga kollegor. Här finns stora möjligheter att påverka arbetet, utvecklas med organisationen och inte minst, göra verklig skillnad för regionen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är väl förtrogen med skolan och arbetslivets förutsättningar och behov och vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av/känner till collegeformen. Din roll kommer att formas utifrån de behov och insatser som finns i kommunernas, skolans och arbetslivets verksamheter. Det kan handla om att driva utvecklingsprocesser, koordinera komplexa samverkansformer samt stödja utbildningsanordnare och arbetslivet i arbetet med kvalitets- och certifieringsarbete inom College samt leda kompetensutvecklingsinsatser. Vi ser att du som söker tjänsten har en relevant högskoleutbildning samt erfarenhet av projektledning och processledning inom både skola och arbetsliv. Du har flera års yrkeserfarenhet inom skolan samtidigt som du har erfarenheter från andra områden inom arbetslivet och gärna inom collegeformen. Vi ser även att du har erfarenhet av att projektleda strategiskt och operativt utvecklingsarbete mellan skola och arbetsliv. Vi tror att du tycker om att samordna och driva processer från ax till limpa och att du trivs i en roll som du själv är med och utformar. Du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt väl utvecklad digital kompetens. Vi skriver en hel del, allt från projektansökningar till kartläggningar och rapporter vilket kräver att du har en god förmåga att skapa och paketera text och skapa presentationer för olika målgrupper. Du är kreativ, har ett entreprenöriellt förhållningssätt och en stark vilja att påverka, utveckla och stärka kompetensförsörjningen inom vår region. Rollen kräver att du arbetar strukturerat, målmedvetet och systematiskt samt att du inte är rädd för att ta egna initiativ. Du ska vara bekväm med att både jobba självständigt och i grupp. Du har lätt för att knyta an till människor och har ett stort intresse för att skapa varaktiga relationer och nätverk. Vi tror att du har rört dig mellan offentlig sektor och näringsliv och vill göra skillnad för både kommunen och regionen. GR strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Göteborgsregionen (GR) samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit Offentliga jobb. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Göteborgsregionens Kommunalförbund
Hemsida: http://www.goteborgsregionen.se
Ansökan
Ansök senast 9 February (18 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare till ESF-projektet Jobbspår för alla

Arbetsgivare / Ort: Vaggeryds kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 February (21 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningskoordinator

Om jobbet
ESF-projektet Jobbspår för alla drivs av Arbetsmarknadsenheterna i Vaggeryds kommun och Gnosjö kommun i samverkan med de lokala vuxenutbildningarna. Vaggeryds kommun är projektägare och projektet finansieras av Europeiska socialfonden (ESF). Projektets avsikt är att kartlägga individens behov utifrån ett utbildningsperspektiv, t.ex. behov av samordnat stöd för att hantera studieutmaningar, och erbjuda stöd enligt Supported Employmentmetoden (SE) och Supported Education (SED) för att påbörja och avsluta studier samt därefter att nå hållbarhet på arbetsmarknaden. Arbetet kommer att ske i nära samverkan med det lokala näringslivet i de båda kommunerna. SE och SED syftar till att den studerande eller arbetslöse ska erhålla ett personligt stöd och vägledning som leder till att det ska fungera långsiktigt både i undervisning och på en arbetsplats. Vaggeryds kommun och Gnosjö kommun vill genom projektet utforma en ny utbildningsmodell kopplat mot projektets målgrupp. Detta genom att utveckla metoder och stödfunktioner som möjliggör deltagande och slutförande av jobbspår. Projektet vill stärka relationen mellan utbildning och arbete. Arbetsmarknadsenheten är organiserad under kommunstyrelsen och har uppdraget att driva och samordna arbetsmarknadsfrågor, försörjningsstöd och integrationsfrågor. Verksamheten ligger centralt placerad i Vaggeryds tätort och vi delar även lokal med Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsenheten verkar för inkludering i samhället oavsett kön, etnicitet, ålder och social bakgrund. Uppdraget är att stödja personer som saknar en fast förankring på arbetsmarknaden till arbete och självförsörjning. Målet är att göra skillnad och det ska märkas i utförandet av vårt uppdrag. På Arbetsmarknadsenheten gör vi skillnad genom att våga prova och låta idéer blir till verklighet. Ständiga förbättringar är viktiga komponenter på arbetsplatsen. Med tanke och omtanke arbetar vi för utveckling där alla har mod att ta plats och bidra till ett hållbart samhälle. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och göra skillnad? Är du en engagerad person med erfarenhet av pedagogik och projektledning? Har du tidigare erfarenhet av arbete med nyanlända och andra utsatta grupper och vill jobba i en stimulerande miljö? Trivs du med att arbeta i en samverkande kommunal förvaltningsmiljö där vi sätter individen i centrum och där målet är att ge människor en chans att komma ut i arbetsliv och självförsörjning? Sök då tjänsten som projektledare hos oss på Arbetsmarknadsenheten i Vaggeryds Kommun, och bli en del av vårt starka team. Du kommer också att verka i Gnosjö kommun som är vår projektpartner. Som projektledare ansvarar du för projektorganisationen, planering, genomförande och avslut i enlighet med ESF-rådets krav och anvisningar. Du ansvarar också för återrapportering till projektets ledningsgrupp där också projektets samarbetspartners ingår. Du kommer att ingå i ett starkt samverkande team med 2 specialpedagoger och 2 SE/SED Coacher och du har också en projektekonom/administratör på 50% till din hjälp. Arbetet kommer att vara förlagt i båda kommunerna. Du kommer att ha din arbetsplats i anslutning till Arbetsmarknadsenheten i Vaggeryd. Du kommer också att ingå i Arbetsmarknadsenheternas team och arbeta i nära samverkan med Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Finnvedens Samordningsförbund, Region Jönköpings län, Vuxenutbildningen vid Fenix kunskapscenter, Gnosjöandans Kunskapscenter och kommunernas övriga förvaltningar och verksamheter. Målgruppen för projektet är personer enligt Arbetsförmedlingens definition av utsatta grupper på arbetsmarknaden. Ditt uppdrag kommer vara att arbeta direkt med arbetsgruppen och också leda deras arbete under projekttiden som är 26 månader ( deltagare 17 månader). Projektets mål är att utarbeta en utbildningsmodell som omfattar alla individer med utbildningsbehov, även de med behov av ökat stöd. Projektet kommer även att utbilda näringslivet för att möjliggöra arbetsplatsförlagd utbildning. Projektets syftar även till att vuxenutbildningarnas upplägg och jobbspår ännu bättre motsvarar arbetsmarknadens behov och att det sker i större samverkan med näringslivet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleexamen inom relevant område, gärna på avancerad nivå samt erfarenhet inom projekt- och/eller processledning eller annan ledande befattning inom kommunal verksamhet eller myndighet. Du ska kunna utrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt ha en god förmåga att självständigt skapa den struktur och den administration som tjänsten kräver. I ditt arbete utgår du från verksamhetens uppdrag och värdegrund. Som medarbetare förväntas du vara engagerad, flexibel och kunna arbeta i nära samverkan med hela verksamheten. Stor vikt läggs vid din förmåga att skapa stabila samarbeten och nätverk. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av projektets målgrupper, lågutbildade, försörjningsstödsmottagare. • Erfarenhet av projektets samverkanspart Arbetsförmedlingen. • Kunskap och förståelse kring arbetsgivares behov och förutsättningar. • Erfarenhet av organisation av vuxenutbildning. Som projektledare är du den som leder arbetet och du behöver därför skapa ett starkt projektteam och leda dem i rätt riktning. Du behöver vara den som skapar klarhet och struktur, alltid ha en god överblick men också vara väl förtrogen med detaljerna i planering, riskhantering, budget och uppföljning -samt alla avvikelser som inträffar i projektet. Du behöver ha målfokus och hålla ordning och reda. Du behöver ha en mycket god kommunikativ och samverkande förmåga. Det är också en förutsättning att du är förtrogen med området som projektet verkar i, d.v.s. målgruppens förutsättningar i kombination med utbildning och arbetsmarknadsfrågor. Vidare så ser vi gärna att du har kunskaper om ESF-rådets horisontella principer: Icke diskriminering, tillgänglighet och jämställdhetsintegrering. Körkort är ett krav. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt. Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Vaggeryds kommun
Ansökan
Ansök senast 12 February (21 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare med fokus på skolutveckling

Arbetsgivare / Ort: Göteborgsregionens Kommunalförbund
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 February (21 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningskoordinator

Om jobbet
Genom Göteborgsregionen (GR) arbetar 13 kommuner tillsammans för en miljon invånare. Sedan år 2000 har regionen vuxit med ca 250 000 invånare. Den snabba tillväxten innebär både möjligheter och utmaningar inom de områden som vi arbetar med: utbildning, arbetsmarknad, social välfärd, miljö och samhällsbyggnad. På GR är vi cirka 200 engagerade kollegor som arbetar för att göra livet bättre för alla som lever och verkar i Göteborgsregionen. Verksamheten ska vara till nytta för medlemskommunerna och samtidigt stärka regionen nationellt såväl som internationellt. En stor del av GR:s verksamhet finansieras med externa medel i form av projektmedel, forskningsbidrag och deltagaravgifter. Våra tre kärnvärden, lyhördhet, handlingskraft och utveckling, är vägledande för vårt arbete. Vill du veta mer om hur vi vill utveckla Göteborgsregionen? Läs våra mål- och strategidokument. Du hittar dokumenten på vår webbplats www.goteborgsregionen.se/styrning ARBETSUPPGIFTER Vår avdelning Utbildning fortsätter att växa och vi söker en engagerad medarbetare till en projektledartjänst med fokus på skolutveckling, där ett centralt fokus handlar om hur vi på bästa sätt kan stödja skolor och kommuner i att utveckla sin verksamhet. Förskole- och skolverksamheter har idag stora möjligheter till utveckling av sin undervisningspraktik, inte minst med tanke på den omfattande digitalisering som sker inom området. Detta innebär bland annat en förväntan på att omfamna möjligheterna till en varierad undervisning. Det kan exempelvis handla om hur digitaliseringens möjligheter kan ta sig uttryck i praktiken, hur spelifiering kan skapa förutsättningar, hur en varierad och stimulerande praktik kan se ut och hur formativa processer bygger helheter. Inte minst i skenet av det senaste årets förändrade förutsättningar gällande exempelvis distansundervisning. Inom utbildningsområdet arbetar vi med att driva utvecklingsprocesser, skapa mötesplatser för samverkan, utveckla digitala verktyg för lärande, stötta den strategiska kompetensförsörjningen, bland mycket annat. Ett annat område vi ser ett ökande behov inom är klimatfrågan och skolors arbete med hållbarhet. Vi har en lång och omfattande erfarenhet av att tillsammans med kommuner och skolor driva projekt och skolutvecklingsinsatser, i syfte att skapa ett lustfyllt och stimulerande lärande för unga och studerande. Det gör vi bland annat genom att utveckla organisationers kompetens, samla och sprida forskning och driva projekt som hittar nya ingångar. Vi arbetar idag på lokal, regional och nationell nivå. Nu behöver vi stärka och ytterligare vässa vår kompetens för att kunna möta skolans och kommunernas behov. Därför söker vi en person med engagemang, kunskap och erfarenhet som kan komplettera vårt team. Din roll kommer formas utifrån de behov och insatser som finns i kommunernas verksamhet. Det kan handla om att driva skolutvecklingsprocesser, stödja kommuner i arbetet med nuläges- och behovsanalys av sin verksamhet, hålla handledande samtal med ledning och personal samt leda utbildningar. Hos oss hittar du en dynamisk arbetsplats med många engagerade och kunniga kollegor. Här finns stora möjligheter att påverka arbetet, utvecklas med organisationen och inte minst, göra verklig skillnad för regionens elever. KVALIFIKATIONER Minimikrav för tjänsten: • Relevant akademisk bakgrund så som exempelvis lärarutbildning. • Erfarenhet av att initiera och leda utvecklingsarbete. • Väl förtrogen med skolans styrdokument och aktuell skolforskning. • God förmåga att kommunicera i tal och skrift. • Väl utvecklad digital kompetens, ur såväl ett personligt som skolutvecklande perspektiv. • Ett tydligt helhets- och ledningsperspektiv. • Relevant arbetslivserfarenhet inom skolverksamhet. • Du är bekväm med att både jobba självständigt och i grupp. Meriterande för tjänsten: • Vi tror att du arbetar/har arbetat som till exempel förstelärare eller utvecklingsledare, dvs uppdrag där du har/haft övergripande utvecklingsansvar. Vi söker dig som är duktig på att hålla samman och driva processer samt att leda människor. • Du har en god pedagogisk förmåga och kan utmana och entusiasmera chefer och medarbetare, men också vara bekväm i att ta ett steg tillbaka och observera och analysera befintliga processer. • Då vi arbetar med utveckling av undervisningspraktik och verksamhetsutveckling är en organisatorisk förståelse viktig och ledarskapserfarenhet inom utbildningsområdet är meriterande. • Du är kreativ, har ett entreprenöriellt förhållningssätt och en stark vilja och mod att påverka, utveckla och stärka skolorna inom vår region. Genom ditt arbete skapas högre kvalitet, ökad måluppfyllelse och gör skolan till ett mer motiverande sammanhang att finnas i. • Du tycker om att ha ansvar, ta egna initiativ och leda processer. Rollen kräver att du arbetar strukturerat, målmedvetet och systematiskt. • Du har lätt att knyta an till människor och har ett stort intresse att skapa varaktiga relationer och nätverk. • Vi ser gärna att du har ett intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor både ur ett miljöperspektiv och ett socioekonomiskt perspektiv. • Du har kunskap om hur en offentligt styrd verksamhet fungerar. GR strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Göteborgsregionen (GR) samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit Offentliga jobb. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Göteborgsregionens Kommunalförbund
Hemsida: http://www.goteborgsregionen.se
Ansökan
Ansök senast 12 February (21 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Medlemsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Landsrådet För Sveriges Ungdomsorganisationer
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 June (4 månader 19 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Nu söker vi dig som vill skapa mötesplatser, utbildning och nätverk för LSU:s medlemsorganisationer. Vi söker en medlemsutvecklare som älskar att upptäcka och tillgängliggöra digitala mötesplatser! Vi vet att du också är en person som ständigt omprövar och upptäcker samt dokumenterar för ett organisatoriskt lärande. LSU är samarbets- och intresseorganisationen för Sveriges ungdomsorganisationer. Vi är en mötesplats inriktad på ledarskap, organisationsutveckling, påverkansarbete och ungdomspolitik. LSU har en vision om en demokratisk värld där alla unga är organiserade och har makt över sina liv och samhällsutvecklingen. Vi söker Vi söker dig som har erfarenhet av att utveckla och samordna kapacitetsstärkande aktiviteter och kan bidra till såväl olika digitala satsningar som andra events och nätverk. Allt för att stärka barn- och ungas möjlighet att bygga starka organisationer. Du har tillräcklig kännedom om LSU:s målgrupper, förstår ungdomsorganisationernas generella organisatoriska utmaningar och har ett starkt pedagogiskt intresse. Vidare tror vi att du har ett operativt engagemang i ungdomsrörelsen där du utvecklat föreningsverksamhet. Du drivs av att möta och stötta människor i deras engagemang och du har förmåga att analysera och prioritera bland olika möjligheter. Om tjänsten Som medlemsutvecklare kommer du att arbeta med många av LSU:s olika projekt. Du kommer tillsammans med och för LSU:s medlemsorganisationer utveckla utbildningsaktiviteter av varierande karaktär och vara drivande i att paketera och anpassa andras kunskaper för olika målgrupper. Tjänsten innebär därför mycket kontakt och samverkan med LSU:s medlemsorganisationer och andra aktörer för att skapa utbildningskoncept och mötesplatser. Det är därför viktigt att du är kontaktskapande, lyhörd, påhittig och nyfiken. För att lyckas i tjänsten tror vi att du har tidigare erfarenhet av att leda och utveckla bildningsverksamhet i en ungdomsorganisation och har god förståelse för den bredd av verksamheter och de varierande förutsättningar och behov som finns bland våra medlemmar i deras arbete på både nationell, regional och lokal nivå. Du behöver gilla att både vara utbildare, processledare och koordinator. Tjänsten är placerad inom verksamhetsområdet Samverkan, organisation och ledarskap. Du arbetar även nära kollegorna inom Politik och påverkan, och du både bidrar samt drar nytta av det samlade kansliets kompetens i verksamhetsutvecklingen. Arbetsuppgifter - Samordning och utveckling av utbildningsverksamhet riktad till LSU:s etableringsmedlemmar och medlemmar. - Bidra till koordinering och medlemsperspektiv i olika LSU event och aktiviteter i olika projektverksamheter - Bygga upp och utveckla digitala, fysiska utbildningsprocesser och andra lärtillfällen. - Kontakt med andra aktörer inom och utanför civilsamhället för att hitta samarbeten, stärka nätverk och skapa mötesplatser. - Leda och utveckla utbildningsprogram som syftar till att bygga en starkare organisatorisk stabilitet samt arrangera, processleda och föreläsa vid utbildningsträffar och nätverksträffar. Kunskap och erfarenheter - Kunskap om digitala möten och utbildningsplattformar. - Kännedom om ungdomsrörelsen och det unga civilsamhället samt förståelse för dess förutsättningar organisatoriskt och ekonomiskt. - Vana av att driva processer framåt och ta egna initiativ för att initiera processer. - Erfarenhet av folkbildningsverksamhet och föreningsutveckling. - Erfarenhet av att jobba normkritiskt och utifrån ett postkolonialt perspektiv. - Minoritetsperspektiv - Förmåga och vilja att skapa trygg och tillgängliga rum för erfarenhetsutbyte Kompetenser och förmågor - Initiativrik, påhittig och kreativ - Tar med lätthet kontakt med nya människor och organisationer - Kan prata pedagogiskt framför små och stora grupper - Förmåga att prioritera och kommunicera - Handlingskraftig och nyfiken - Utvärderande och utforskande Meriterande erfarenheter - Erfarenhet av att organisera gräsrotsförening - Erfarenhet av att söka projektmedel, kunskap om projektmodeller och erfarenhet av att ha arbetat gentemot olika bidragsgivare. - Kunskaper inom projektledning såsom att jobba mot bestämda mål och kunna följa en uppsatt budget. - Något/några av de nationella minoritetsspråken - Kunskap om de instanser inom det offentliga som ger stöd till och beviljar bidrag till ungdomsrörelsen. - Pedagogisk och didaktisk utbildning - Erfarenhet och kunskap om gamification Anställningsform: Tillsvidare, med en inledande provanställning på 6 månader Omfattning: 100 % av 37,5 timmars arbetsvecka. Tillträde: snarast, enligt överenskommelse Placering: i Stockholm, men just nu hemifrån Ansökan: senast 12 januari 2021 Individuell lönesättning. Arbetsvillkoren följer arbetsplatsens kollektivavtal. LSU eftersträvar en mångfald av perspektiv, förmågor och erfarenheter och ser därför gärna en bredd av sökanden. Om LSU och vad vi erbjuder dig Hos LSU finns en organisationskultur som genomsyras av värderingsfrågor, ett stort individuellt ansvar och möjlighet till utveckling. Det är en organisation med korta beslutsvägar och en inspirerande arbetsmiljö med engagerade medarbetare. LSU har stor erfarenhet av att arbeta med metodutveckling och ett brett kontaktnät hos civilsamhällets aktörer. Vi kan erbjuda en spännande och dynamisk arbetsplats som innebär stora möjligheter att stärka ungdomsrörelsens förutsättningar och genomslagskraft. LSU har beslutat att vi endast planerar för digitala verksamheter fram till 1 oktober 2021. Vi arbetar även för närvarande hemifrån, det har vi gjort sen mars 2020 och vi kommer fortsätta göra under en bra bit in på 2021. Det finns möjlighet till distansavtal, men vi strävar efter en tid när vi alla åter arbetar på kontoret. Om du är intresserad av tjänsten Ansök senast den 12 januari genom att klicka på "Skicka ansökan", fylla i dina uppgifter och bifoga ett personligt brev och CV. Vi har inte möjlighet att behandla ansökningar på annat sätt. Ytterligare upplysningar om tjänsten lämnas av generalsekreterare Hannah Kroksson, [email protected], 0735 00 54 92. Fackligt ombud nås via [email protected]
Arbetsgivare
Landsrådet För Sveriges Ungdomsorganisationer
Hemsida: http://www.lsu.se
Ansökan
Ansök senast 10 June (4 månader 19 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.