På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Aktiemäklare

Aktiemäklare

Att arbeta som aktiemäklare innebär att du köper och säljer aktier på uppdrag av andra. Aktiemäklaren agerar mellanhand mellan köpare och säljare på finansmarknaden och får betalt i något som kallas courtage.

En aktiemäklare / fondmäklare gör upp affärer om köp och försäljning av aktier, fonder och liknande värdepapper för kunders räkning. Även rådgivning om vilka företag de ska köpa aktier i och vilka aktier och fonder det är fördelaktigt att sälja ingår i arbetet.

Penningmarknadsmäklare och obligationsmäklare handlar med obligationer, statsskuldsväxlar och certifikat som staten, kommuner eller företag ger ut.

Aktiemäklaren arbetar oftast i stora handlarrum med dataskärmar och följer förändringen i aktiekurser samt nyheter som kan påverka finansmarknadens utveckling.

Utbildning

Mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.

Personliga egenskaper

Du ska kunna arbeta effektivt och fatta snabba beslut under pressande förhållanden. Förmågan att analysera, skapa kontakter och vara lyhörd är avgörande för att lyckas i jobbet.

Arbetsplats

Aktiemäklare är aktiva på finansmarknaden och arbetar ofta på banker, försäkringsbolag eller värdepappersbolag.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

56 Lediga jobb

Jurist GDPR

Arbetsgivare / Ort: Qbase AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärsjurist

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Qbase söker nu en jurist som vill arbeta inom business compliance med huvudsaklig inriktning mot GDPR. Ta chansen att vara med från ett tidigt skede i ett ungt växande konsultbolag!


Om företaget

Qbase är ett växande konsult- och utbildningsföretag som grundades 2014 i Stockholm. Företaget tillhandahåller tjänster inom verksamhetsutveckling och compliance med tyngdpunkt på ISO-certifierade ledningssystem inom GDPR, informationssäkerhet, kvalitet, miljö, hållbar utveckling och arbetsmiljö.

Vi har kontor i Gamla stan med goda kommunikationer.

Arbetsuppgifter

I rollen som jurist kommer du beroende på bakgrund och kompetens att arbeta med ett eller flera av våra kompetensområden inom business compliance. Tjänsten kommer främst innebära:

  • I team och självständigt genomföra konsultuppdrag och rådgivning inom främst GDPR, visselblåsning, arbetsmiljö och arbetsrätt
  • Juridisk rådgivning i rollen som extern DSO (Dataskyddsombud) åt våra kunder
  • Arbeta med kartläggning och förbättring av processer
  • Utföra revisioner av kunders efterlevnad av GDPR


Förväntningar och krav på sökande

Du som passar för den här rollen är driven, lösningsorienterad och har en nyfikenhet på att lära nytt och utvecklas. Du trivs med att träffa kunder. Du värdesätter professionalism i dina affärskontakter och kan representera ett seriöst och framgångsrikt företag.

Formella krav är:

  • Du har en juristexamen
  • Du har erfarenhet av GDPR
  • Du bör ha erfarenhet av kundrelationer och är bra på att hantera dessa
  • Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • Du behärskar dina arbetsverktyg för dokumentation; Word, Excel och Powerpoint
  • Du bör ha något års erfarenhet av professionell affärsdokumentation


Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Arbetsgivare
Qbase AB
Ferkens Gränd 1
11130 STOCKHOLM
Hemsida: www.qbase.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Linköpings kommun söker finanschef

Arbetsgivare / Ort: Linköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Om Kommunledningsförvaltningen I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad – att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.Om arbetsplatsen Ekonomistaben som leds av ekonomidirektören bidrar till att kommunen upprätthåller en god och hållbar ekonomisk hushållning på kort och lång sikt. Detta sker genom ekonomistyrningsregler, budgetering och uppföljning, i syfte att ha god ekonomisk kontroll på kostnader och intäkter och säkerställa en kostnadseffektiv och ändamålsenlig verksamhet i kommunen. Övriga ansvarsområden inom Ekonomistaben är kommunövergripande lokalförsörjning, beställningsansvar för upphandling, ekonomiadministration och kommunens finansverksamhet. Finansverksamheten leds av finanschefen, som är underställd kommunens biträdande ekonomidirektör och har stöd i arbetet av två nära medarbetare. Arbetsbeskrivning I en växande stad som Linköping kommun med dess utmaningar är finansverksamheten en mycket viktig funktion för att utveckla kommunens ekonomi och verksamhet. Vi söker därför dig som lockas av att ha stor påverkan på kommunens fortsatta utveckling. Som finanschef kommer du att vara ytterst ansvarig för att säkerställa kommunens finanser. En viktig del av uppdraget är också att omvärldsbevaka faktorer som påverkar den finansiella marknadens utveckling. Viktiga arbetsuppgifter på både strategisk och operativ nivå kommer vara: • Framtagande av förslag till den politiska ledningen för beslut om koncerngemensamma och kommunspecifika finansiella styrdokument • Samverka i koncerngemensamma finansfrågor • Företräda kommunen i kontakter med finansmarknadens aktörer • Planering av kommunens likviditet • Ansvara för kommunens placerings- och låneportföljer • Ansvara för och utveckla/förbättra rutinbeskrivningar för kommunens strategiska finansförvaltning • Utveckling av finansförvaltningens riskkontroll och riskmätning • Omvärldsbevakning Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant examen på högskole-/universitetsnivå inom ekonomi och som har flera års erfarenhet av att arbeta med finansiering och upplåning samt har hög kompetens inom finanschefens ansvarsområde. Du behöver inte ha erfarenhet av kommunal organisation men du måste förstå de villkor som gäller i en politiskt styrd organisation Din kompetens och erfarenhet är viktig, men vi lägger även mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi värdesätter att du har god analytisk förmåga och god helhetssyn. Du måste också vara en god pedagog, ha lätt för att samarbeta, samverka och för att skapa förtroendefulla relationer. Vi förutsätter även att du har hög integritet och ett etiskt förhållningssätt. Ett stort intresse för samhällsfrågor och det kommunala uppdraget är också en självklarhet. Inget personligt brev i din ansökan Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.   Information om tjänsten Tillträde:  Anställningsform:  Sysselsättningsgrad:  Antal lediga befattningar:  Ref. nr: 7595 Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Arbetsgivare
Linköpings kommun
Hemsida: http://www.linkoping.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Linköpings kommun söker finanschef

Arbetsgivare / Ort: Arenius Schröder & Besterman Rekrytering och Led
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Om Kommunledningsförvaltningen Kommunledningsförvaltningens uppdrag, i vilken Ekonomistaben ingår, är att möjliggöra kommunstyrelsens uppdrag genom att styra, leda, samordna och följa upp Linköpings kommuns verksamheter. Ett uppdrag som innebär ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och kommunägda bolag. Kommunledningsförvaltningen består totalt av ca 140 medarbetare organiserade i sju staber och förvaltningens leds av kommundirektören med stöd av biträdande kommundirektör. Om arbetsplatsen Ekonomistaben som leds av ekonomidirektören bidrar till att kommunen upprätthåller en god och hållbar ekonomisk hushållning på kort och lång sikt. Detta sker genom ekonomistyrningsregler, budgetering och uppföljning, i syfte att ha god ekonomisk kontroll på kostnader och intäkter och säkerställa en kostnadseffektiv och ändamålsenlig verksamhet i kommunen. Övriga ansvarsområden inom Ekonomistaben är kommunövergripande lokalförsörjning, beställningsansvar för upphandling, ekonomiadministration och kommunens finansverksamhet. Finansverksamheten leds av finanschefen, som är underställd kommunens biträdande ekonomidirektör och har stöd i arbetet av två nära medarbetare. Arbetsbeskrivning I en växande stad som Linköping kommun med dess utmaningar är finansverksamheten en mycket viktig funktion för att utveckla kommunens ekonomi och verksamhet. Vi söker därför dig som lockas av att ha stor påverkan på kommunens fortsatta utveckling. Som finanschef kommer du att vara ytterst ansvarig för att säkerställa kommunens finanser. En viktig del av uppdraget är också att omvärldsbevaka faktorer som påverkar den finansiella marknadens utveckling. Viktiga arbetsuppgifter på både strategisk och operativ nivå kommer vara: - Framtagande av förslag till den politiska ledningen för beslut om koncerngemensamma och kommunspecifika finansiella styrdokument - Samverka i koncerngemensamma finansfrågor - Företräda kommunen i kontakter med finansmarknadens aktörer - Planering av kommunens likviditet - Ansvara för kommunens placerings- och låneportföljer - Ansvara för och utveckla/förbättra rutinbeskrivningar för kommunens strategiska finansförvaltning - Utveckling av finansförvaltningens riskkontroll och riskmätning - Omvärldsbevakning Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant examen på högskole-/universitetsnivå inom ekonomi och som har flera års erfarenhet av att arbeta med finansiering och upplåning samt har hög kompetens inom finanschefens ansvarsområde. Du behöver inte ha erfarenhet av kommunal organisation men du måste förstå de villkor som gäller i en politiskt styrd organisation Din kompetens och erfarenhet är viktig, men vi lägger även mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi värdesätter att du har god analytisk förmåga och god helhetssyn. Du måste också vara en god pedagog, ha lätt för att samarbeta, samverka och för att skapa förtroendefulla relationer. Vi förutsätter även att du har hög integritet och ett etiskt förhållningssätt. Ett stort intresse för samhällsfrågor och det kommunala uppdraget är också en självklarhet. Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan? Mer information För mer information ring Conny Besterman ([email protected]), 0706-181162. Ansök senast den 2021-09-26.
Arbetsgivare
Arenius Schröder & Besterman Rekrytering och Led
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Portfolio Manager

Arbetsgivare / Ort: Volvo Business Services AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

About Group Treasury


Group Treasury & Corporate Finance is responsible for providing efficient and effective financial infrastructure, capital management and capital structure, funding of group operations, non-life insurance cover, pension debt related asset management and external relationships within the financial area for the Group. Group Treasury head office is located in Gothenburg. Group Treasury is also present in Singapore, Beijing, Greensboro and Curitiba.


About Market Operations in Group Treasury

Market Operations is a team of 6 colleagues mainly responsible for funding, liquidity management and FX for Group Treasury. When you join us you can expect to develop skills and a broad understanding of:

  • Global funding markets both public and private
  • Global liquidity management in ~20 currencies through centralized coordination
  • FX execution of commercial deals through Group netting and Hedging programs
  • Portfolio risk management with high complexity

Even though everyone in the team has their expertise area, we all work closely together to:

  • Support the lending activity towards VFS efficiently in all regions
  • Contribute to added value by active utilization of delegated risk mandates
  • Continue to seek cost efficient operations towards internal as well as external counterparts
  • Add value by being active in cross functional projects

What you will do

You will work in an international and friendly environment in close cooperation with the rest of the team. Your responsibilities may be adjusted depending on yours and the Group Treasury teams continuous development, but you can expect them to include:

  • Monitor financial markets
  • Support the management of daily operations with focus on funding, lending, liquidity management and risk management
  • Portfolio analysis, both from a risk management as well as from a performance follow-up perspective
  • Initiate and implement improvements on processes and IT solutions
  • Negotiations with banks and other external counterparties related to financial transactions

Who you are

You have a strong interest in financial markets and a drive to learn new things. You are curious about the digital transformation in the financial industry and you are not afraid to take initiative when you see improvement potentials. You bring energy and passion and you want to ensure that the Market Operations team is perceived as a valued business partner to all its stakeholders.

To be successful in this position we believe you also have:

  • University and/or Master degree or equivalent
  • Relevant working experience
  • Self-driven and service minded personality
  • Analytical and problem-solving ability
  • Strong organizational skills with attention to detail
  • Mathematical or statistical skills and experience of handling/analyzing large quantities of data is an advantage
  • Fluency in reading, writing and speaking English

For more information, please contact:

Viktor Nerdal, Head of Market Operations, Tel. +46 73-902 43 91

Arbetsgivare
Volvo Business Services AB
40508 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Portföljförvaltare - Vattenfall Eldistribution

Arbetsgivare / Ort: Vattenfall AB / Solna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

En spännande vardag – för en fossilfri framtid. Hos oss får du vara med och påverka morgondagens klimatsmarta samhälle och skapa framtidens elnät.

Rollen som Portföljförvaltare

Den här rollen tillhör vårt projektkontor. Projektkontoret finns till för att skapa goda förutsättningar för effektiva projektgenomföranden, samt att stödja beslutsfattaren i förvaltning av den operativa investeringsportföljen. Avdelningen består idag av 12 medarbetare som alla är specialister inom de områden som Projektkontoret stödjer verksamheten med. Några exempel på områden är; projektstyrning och projektstyrningsmetodik, verksamhetsutveckling, informationsägarskap, tid- och resursplanering, HSSEQ, samt portföljförvaltning. Avdelningen tillhandahåller dels operativt stöd som verkar från linjeorganisationen och dels stöd som resursförsörjare till vår projektverksamhet som genomför och planerar våra anläggningsinvesteringar.

Exempel på huvudsakliga arbetsuppgifter:

Den primära uppgiften i rollen är att:

  • Säkerställa att vi tar oss till de investeringsmål som vi har satt upp för vår verksamhet inom aktuell planeringsperiod.

För att kunna möta den primära uppgiften i rollen arbetar vår portföljförvaltare med följande ansvarsområden:

  • Förvalta Operativ Investeringsportfölj.
  • Sammanhållande för aggregerad information beträffande investeringsprojekten.
  • Kravställning på SAP-PPM.
  • Föredragande vid vår investeringsuppföljning av den operativa portföljen på våra ledningsgruppsmöten.

Vi söker dig som

  • Har en relevant högskoleutbildning (minst 180 hp) inom till exempel industriell ekonomi, företagsekonomi, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig.
  • Har flera års erfarenhet av controlling, redovisning och konsolidering av data.
  • Är van att arbeta i SAP, Excel och övriga Officepaketet.
  • Har goda kunskaper i att hantera och presentera stora datamängder.
  • Talar och skriver svenska obehindrat.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du kan behålla lugnet i pressade situationer och har en god förmåga att prioritera på ett effektivt sätt. Då arbetar bra med andra människor och har en god samarbetsförmåga. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.. Slutligen så söker vi dig som fattar snabba beslut och agerar utifrån dessa, utan att tumma på kvalitén i det du levererar.

Vi erbjuder

Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling. Med vår karriär- och utvecklingsmodell vill vi skapa tydlighet i vilka möjligheter du har att utvecklas i den inriktning du vill. Det är viktigt att hela livet fungerar och därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. Vi är övertygade om att mångfald och inkludering leder till nytänkande, förbättrade affärsresultat och ökat engagemang och vi strävar efter att representera mångfalden bland våra kunder och samhället vi verkar i.

Övrig information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef Fredrik Brynielsson, tfn 070-724 58 54. För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Emma Nytell, tfn 073-088 59 10, [email protected]

Fackliga representanter för denna tjänst är Eva Jirhem, Ledarna, Johan Tezelson, Akademikerna, Ann Petersson, Unionen, Ulf Tengman, SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00

Befattning: Project Manager Associate

Placeringsort: Luleå, Trollhättan eller Solna

Känns detta som ett jobb för dig? Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev senast 26 september 2021.

Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vattenfall Eldistribution AB är ett av Sveriges största elnätsföretag och levererar el till ungefär 900 000 privat- och företagskunder. Läs mer om oss på: https://www.vattenfalleldistribution.se/

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Vattenfall AB
Evenemangsgatan 13
16956 Solna
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.