På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Fondförvaltare

Fondförvaltare

Som Fondförvaltare kan du också kallas för en "trader".

Dagligen flödar pengar på finansmarknaden och traders och fondförvaltare förvaltar värdepapper som till exempel aktier och obligationer. De representerar sina uppdragsgivare som äger värdepappersportföljen. Traders och fondförvaltare behöver ha mycket god kunskap om marknaden och dess utveckling.

Värdepappersportföljer kräver ständig bevakning och förändring. Fondförvaltaren köper och säljer värdepapper för att hela tiden trots olika omvärldsförändringar uppfylla uppdragsgivarens mål när det gäller avkastning och risk.

Det är viktigt att fondförvaltaren är välinformerad om vad som händer på marknaden och har nära samarbete med analytiker och mäklare. Fondförvaltaren förutsätts ha en uppfattning om hur utvecklingen kan bli för att kunna mildra konsekvenserna av exempelvis en kommande räntehöjning.

Utbildning

Högre utbildning inom ekonomi krävs. Ofta är man i grunden civilekonom eller ekonom, utbildad på högskolenivå. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi.

Personliga egenskaper

Man behöver vara analytisk för att förstå finansmarknaden, ha god förmåga att samarbeta och knyta kontakter samt ha god förmåga att kommunicera både i tal och skrift.

Arbetsplats

Fondförvaltare arbetar vanligen inom avdelningen för kapitalförvaltning hos en bank, ett försäkringsbolag eller ett värdepappersbolag. Andra tänkbara arbetsplatser är fonder, stiftelser och industriföretag med stor finansförvaltning. Mindre kundföretag och privatpersoner köper portföljförvaltning hos banker eller värdepappersbolag. 

Länktips

Visa mer
Visa mindre

6 Lediga jobb

Portföljförvaltare

Arbetsgivare / Ort: Göteborg Energi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 22 juni (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi! Som portföljförvaltare blir ditt huvudansvar hantering av valuta främst för  handelsavdelningen men även för övriga områden inom Göteborg Energi. Du kommer att tillhöra teamet som handlar finansiella kontrakt och hanterar handeln med miljöprodukter. Avdelningen handlar huvudsakligen nordiska elderivat, men är även aktiva inom handel med elcertifikat, ursprungsgarantier, naturgas, biogas, utsläppsrätter och valuta. I din roll kommer du att ha nära kontakt med våra säljare och vara med i affärsupplägg och under kundbesök. Vidare upprättar du tillsammans med övriga portföljförvaltare  en marknadsrapport varje vecka och håller kontinuerligt utbildning/information om analyser och marknadspriser. Vi vill arbeta med dig som är noggrann och analytisk med en utvecklad förmåga att ta beslut i tidspressade situationer. Som portföljförvaltare är det värdefullt att erhålla en god kommunikativ förmåga, samt social kompetens med samarbetsförmåga och initiativkraft. Vi tror att du som söker besitter dessa egenskaper och att du vidare trivs med att hålla presentationer inför grupp, är förtroendeskapande och har god språkbehandling i skrift och tal (svenska och engelska). Vi tror att du som söker har tidigare erfarenhet av finans- och/eller energibranschen, varav minst 2-5 år skall utgöra kvalificerad handelserfarenhet. Fördjupad fundamental förståelse för den europeiska energimarknaden i allmänhet och den nordiska energimarknaden i synnerhet. Fördjupade kunskaper inom teknisk analys är ett plus. För att på bästa sätt kunna axla rollen krävs en akademisk högskoleexamen motsvarande civilekonom med inriktning nationalekonomi/finans eller civilingenjör med inriktning mot industriell ekonomi. Har du frågor kan du kontakta Johan Rosander, Senior portföljförvaltare tfn: 0725-704611 eller Marianne Järphag, ansvarig för avdelningen tfn 0705-201158. Som anställd hos oss på Göteborg Energi kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Hos oss har du fina möjligheter att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Läs mer om vårt erbjudande på   goteborgenergi.se/jobbamedoss Vi tror på en arbetsplats med mångfald och jämställdhet. Medarbetare med olika erfarenheter utvecklar vår verksamhet! Styrkan i olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar och vill vara med och bidra till en inkluderande arbetsplats? Välkommen med din ansökan! Vi kommer arbeta löpande med urval och tillsättning i denna rekrytering så vänta inte med din ansökan! Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.          
Arbetsgivare
Göteborg Energi AB
Hemsida: http://www.goteborgenergi.se
Ansökan
Ansök senast 22 juni (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

OCS Analyst / Risk Management / Finance / Fin-tech

Arbetsgivare / Ort: Bravura Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 juni (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Om Bravura: Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas! Om tjänsten: Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställas direkt hos TriOptima. Om företaget: TriOptima är i grunden ett svenskt Fintech-bolag som levererar lösningar för att reducera och hantera risk i handel med OTC-derivat. Idag ägs TriOptima av ett amerikanskt bolag som heter CME Group, ett multinationellt bolag med omkring 6000 anställda världen över. Huvudkontoret för TriOptima är baserat i Stockholm där centrala funktioner, utvecklingsavdelningen och Service Management finns. TriOptima har även kontor i finansvärldens metropoler; London, New York, Singapore och Tokyo. Deras kunder är främst internationella investmentbanker och andra finansiella aktörer. TriOptima grundades som ett start-up i Stockholm och har idag cirka 160 anställda på Stockholmskontoret. TriOptima söker dig som vill arbeta i ett växande och innovativt bolag i finansbranchen. Företaget rekryterar en värderingsanalytiker till en tekniskt avancerad och kundinriktad roll, som arbetar nära utvecklare och säljare internt och mot risk managers och traders externt med bl.a. portföljanalys och värderingar. Som anställd erbjuds du en stimulerande arbetsroll i en internationell och högteknologisk miljö där du dagligen kommer kommunicera med kunder och kollegor över hela världen. Arbetsuppgifter: Teamen är uppdelade efter företagets produkt- och tjänsteportfölj, och de finns representerade på samtliga kontor – vilket erbjuder en rörlighet inom företaget som är unik. I rollen som Optimization Client Services Analyst kommer du att tillhöra ett av TriOptimas Client Management Team, där ditt arbete präglas av en kundnära roll med utrymme för dataanalytiskt arbete och skräddarsydda lösningar mot främst investmentbanker där majoriteten finns utomlands. Arbetet sker i cykler som innefattar bland annat om boarding av banker, teknisk förberedelse, matchning av affärer och betalningsströmmar och körning av triReduce kompressionsalgoritm. Rollens bredd ger möjligheter till utveckling inom det område som passar dig bäst, oavsett om det är databaser, kundkontakt, produktutveckling, finansiell matematik eller andra förgreningar inom finans och teknik. På TriOptima uppmuntras all form av personlig vidareutveckling och företaget ser positivt på initiativtagande, utbildning och utmaningar. I rådande tillväxttakt finns stora möjligheter att växa med och i bolaget. Som Optimiization Client Services Analyst i triReduce samarbetar du nära dina kollegor på London-, New York-, Singapore- och Tokyokontoren och i Stockholm har du åtta OCS Analyst-kollegor. Bolaget värdesätter platta strukturer och utbyten mellan de olika kontoren och det finns därför goda möjligheter för dig att få göra längre eller kortare utbyten till något av TriOptimas andra kontor. Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper: • Har civilingenjörsexamen eller civilekonom med inriktning finans eller motsvarande erfarenhet • Är i slutet av din utbildning eller i början av din karriär • Har ett intresse för finans • Har mycket goda kunskaper i engelska och svenska Som person är du analytisk, kommunikativ och driven med ett stort intresse för finans. Du trivs med att samarbeta med kollegor och leverera arbete av hög kvalite. Företagskulturen präglas av prestigelöshet och ett högt tempo för att ge kunderna bästa möjliga service och produktupplevelse. TriOptima är ”the good guys in finance”. Övrig information: OBSERVERA: Din ansökan ska innehålla CV och personligt brev på engelska samt betyg från universitet. Start: Omgående Plats: Stockholm Lön: Enligt Överenskommelse Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar. Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, [email protected] eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sökord: derivat, OTC, swap, Interest rate swaps, CDS, FX, commodities, credit risk management, SQL, nyutexaminerad, civilingenjör, industriell ekonomi, Stockholm, Client Manager, finans, finansiell, matematik, finansbranschen, heltid, IT, data, ingenjör, civilekonom, finance, fin-tech, fintech, finance technology, finansiella intrument, investment banking
Arbetsgivare
Bravura Sverige AB
Hemsida: www.bravura.se
Ansökan
Ansök senast 26 juni (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

FONDER MANAGER TILL CSR CAPITAL

Arbetsgivare / Ort: Dröm hem Sverige AB / SOLNA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 2 juli (15 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Vi söker nu en försäljningsansvarig till Aktie-Ansvars fonder med fokus på att arbeta mot finansiella rådgivare, externa fondplattformar och institutioner. Du kommer att arbeta med plattformsrelationer, institutioner, rådgivare och slutkunder. I många fall sker detta i samverkan med säljorganisation. Redan etablerade relationer är meriterande och vi ser gärna att du har

  • Erfarenhet från liknande arbete
  • Starkt track record av metodiskt säljarbete som genererat ökande fondvolymer
  • Erfarenhet av att etablera nya relationer med plattformar
  • Erfarenhet av att arbeta med existerande distributörer för att öka volymer



Kvalifikationer

Som person är du påläst, social och utåtriktad med integritet. Viktigt att kunna arbeta självständigt med att forma en säljstrategi samt att exekvera den. Vårt förvaltarteam är gärna involverade i försäljningsprocessen vilket gör att ni har ett nära samarbete. Med vårt breda produkterbjudande har du möjlighet att nå ut till marknaden oavsett marknadsläge och du kan nå kunder med specifika behov såväl som kunder som önskar breda mandat.



Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Dröm hem Sverige AB
Stråkvägen 3
16935 SOLNA
Hemsida: https://www.csrcapital.se/
Ansökan
Ansök senast 2 juli (15 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Fond/Backofficemedarbetare till storbank

Arbetsgivare / Ort: Sjr In Scandinavia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 oktober (3 månader 29 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Har du erfarenhet av arbete inom fondadministration, derivat och värdepapper och vill fortsätta utvecklas i din roll som Fond/Backofficemedarbetare hos en av Sveriges storbanker? Då har vi tjänsten för dig! Du kommer ingå i teamet Trustee services Nordics med placering på bankens kontor i Solna och du kommer att bli en del av en trevlig arbetsgrupp. Tjänsten som fondadministratör Som Fond/Backofficemedarbetare får du ett stort eget ansvar för det löpande arbetet i dina uppdrag från kunder gällande administration av fonder, värdepapper, derivat och andra finansiella intrument. Som Fond/Backofficemedarbetare har du daglig kontakt med kunder och andra motparter och kvalitét i leveransen är en grundläggande framgångsfaktor. Lämplig bakgrund Vi söker dig med ett par års erfarenhet inom bank och finans och du har goda kunskaper i finansiella instrument samt olika fondregelverk. Du har tidigare arbetat med administration av fonder, värdepapper och derivat och du känner igen dig väl i arbetsbeskrivningen ovan. Då kvalitetskontroll och utredningsarbete är genomgående viktiga moment i ditt arbete är du noggrann och arbetar strukturerat. Ansökan Ovanstående är ett konsultuppdrag med start omgående och som löper året ut. Därefter finns det goda chanser till förlängning. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2021-05-30. Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy: https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/) Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar. Om företaget SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance, HR, Supply Chain och IT. SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget SJR in Scandinavia AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB, Ogunsen AB, SJR IT AB och WES AB. Titel: Fond/Backofficemedarbetare
Arbetsgivare
Sjr In Scandinavia AB
Hemsida: http://www.sjr.se/
Ansökan
Ansök senast 16 oktober (3 månader 29 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Fond/Backofficemedarbetare till storbank

Arbetsgivare / Ort: Sjr In Scandinavia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 oktober (3 månader 29 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Har du erfarenhet av arbete inom fondadministration, derivat och värdepapper och vill fortsätta utvecklas i din roll som Fond/Backofficemedarbetare hos en av Sveriges storbanker? Då har vi tjänsten för dig! Du kommer ingå i teamet Trustee services Nordics med placering på bankens kontor i Solna och du kommer att bli en del av en trevlig arbetsgrupp. Tjänsten som fondadministratör Som Fond/Backofficemedarbetare får du ett stort eget ansvar för det löpande arbetet i dina uppdrag från kunder gällande administration av fonder, värdepapper, derivat och andra finansiella intrument. Som Fond/Backofficemedarbetare har du daglig kontakt med kunder och andra motparter och kvalitét i leveransen är en grundläggande framgångsfaktor. Lämplig bakgrund Vi söker dig med ett par års erfarenhet inom bank och finans och du har goda kunskaper i finansiella instrument samt olika fondregelverk. Du har tidigare arbetat med administration av fonder, värdepapper och derivat och du känner igen dig väl i arbetsbeskrivningen ovan. Då kvalitetskontroll och utredningsarbete är genomgående viktiga moment i ditt arbete är du noggrann och arbetar strukturerat. Ansökan Ovanstående är ett konsultuppdrag med start omgående och som löper året ut. Därefter finns det goda chanser till förlängning. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2021-05-30. Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy: https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/) Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar. Om företaget SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance, HR, Supply Chain och IT. SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget SJR in Scandinavia AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB, Ogunsen AB, SJR IT AB och WES AB. Titel: Fond/Backofficemedarbetare
Arbetsgivare
Sjr In Scandinavia AB
Hemsida: http://www.sjr.se/
Ansökan
Ansök senast 16 oktober (3 månader 29 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.