På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Fondförvaltare

Fondförvaltare

Som Fondförvaltare kan du också kallas för en "trader".

Dagligen flödar pengar på finansmarknaden och traders och fondförvaltare förvaltar värdepapper som till exempel aktier och obligationer. De representerar sina uppdragsgivare som äger värdepappersportföljen. Traders och fondförvaltare behöver ha mycket god kunskap om marknaden och dess utveckling.

Värdepappersportföljer kräver ständig bevakning och förändring. Fondförvaltaren köper och säljer värdepapper för att hela tiden trots olika omvärldsförändringar uppfylla uppdragsgivarens mål när det gäller avkastning och risk.

Det är viktigt att fondförvaltaren är välinformerad om vad som händer på marknaden och har nära samarbete med analytiker och mäklare. Fondförvaltaren förutsätts ha en uppfattning om hur utvecklingen kan bli för att kunna mildra konsekvenserna av exempelvis en kommande räntehöjning.

Utbildning

Högre utbildning inom ekonomi krävs. Ofta är man i grunden civilekonom eller ekonom, utbildad på högskolenivå. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi.

Personliga egenskaper

Man behöver vara analytisk för att förstå finansmarknaden, ha god förmåga att samarbeta och knyta kontakter samt ha god förmåga att kommunicera både i tal och skrift.

Arbetsplats

Fondförvaltare arbetar vanligen inom avdelningen för kapitalförvaltning hos en bank, ett försäkringsbolag eller ett värdepappersbolag. Andra tänkbara arbetsplatser är fonder, stiftelser och industriföretag med stor finansförvaltning. Mindre kundföretag och privatpersoner köper portföljförvaltning hos banker eller värdepappersbolag. 

Länktips

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Portföljförvaltare för fysisk el- och gashandel

Arbetsgivare / Ort: Göteborg Energi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi! Som portföljförvaltare kommer du att tillhöra det team som hanterar den fysiska el- och gashandeln. Huvudsakliga arbetsuppgifter innebär prognostisering och handel av kundernas energi på relevanta kortsiktiga marknadsplatser. Analys av marknader och resultat samt ständig utveckling av våra digitala system ingår också som en viktig del. I rollen kommer du tillsammans med det övriga teamet att ha nära kontakt med våra säljare och vara med i affärsupplägg och kundbesök. Vi vill arbeta med dig som är noggrann och analytisk med en utvecklad förmåga att ta beslut i tidspressade situationer. Som portföljförvaltare är det värdefullt att erhålla en god kommunikativ förmåga, samt social kompetens med samarbetsförmåga och initiativkraft. Vi tror att du som söker besitter dessa egenskaper och att du även trivs med att utveckla och förbättra vårt arbetssätt och våra IT-system. Vi tror att du som söker har tidigare erfarenhet av energibranschen, varav minst 2 till 5 år gärna utgör kvalificerad handelserfarenhet. Fördjupad förståelse för den europeiska energimarknaden i allmänhet och den nordiska energimarknaden i synnerhet. För att på bästa sätt kunna axla rollen krävs en akademisk högskoleexamen, motsvarande civilingenjör med inriktning mot matematik/statistik eller data/IT. Tjänsten är ett vikariat fram till 31 augusti 2022  med möjlighet till förlängning. Placering är på Göteborg Energis huvudkontor vilket är centralt beläget i Göteborg med närhet till tåg, buss och spårvagn. Kontoret är ljust med bra lokaler för både arbete, luncher och fikapauser. Din chef blir Magnus Thysell. Magnus – hur skulle du beskriva ditt ledarskap? - Som ledare vill jag ge mina medarbetare möjlighet att växa och vara med att utveckla vår verksamhet. Det är viktigt att alla känner att de får utmaningar i arbetet och återkoppling på sina prestationer. Jag är en närvarande ledare som tycker om att vara delaktig utan att peta i detaljer. Det är medarbetarna som är experterna. Tillsammans skall vi ha roligt på jobbet, kunna diskutera och ha olika ståndpunkter men alltid med respekt för varandra. Vill du veta mer om Magnus Thysell är du välkommen att läsa mer i hans profil på LinkedIn . Har du frågor kan du kontakta, Carl Petersson, senior portföljförvaltare tfn: 0725-060508 eller Magnus Thysell, ansvarig för avdelningen tfn 0767-232889 Vi erbjuder dig hållbar utveckling Som anställd här kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Du kommer att ha möjlighet att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Läs mer om vårt erbjudande på  goteborgenergi.se/jobbamedoss Vi tror på en arbetsplats med mångfald och jämställdhet. Medarbetare med olika erfarenheter utvecklar vår verksamhet! Styrkan i olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar och vill vara med och bidra till en inkluderande arbetsplats? Välkommen med din ansökan! Vi kommer arbeta löpande med urval och tillsättning i denna rekrytering så vänta inte med din ansökan! Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  
Arbetsgivare
Göteborg Energi AB
Hemsida: http://www.goteborgenergi.se
Ansökan
Ansök senast 26 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Portföljförvaltare

Arbetsgivare / Ort: Bixia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Vi söker en portföljförvaltare inom finansiell handel! Bixia är ett elbolag som gör vad vi påstår, vi arbetar för mer närproducerad el. Detta gör vi genom att utveckla hållbara energitjänster och vara ett av de elbolag i Norden som köper in mest förnybar och lokalt producerad el. Just nu söker vi en portföljförvaltare inom finansiell handel vars arbetsuppgift främst innebär att hantera våra kunders elprisrisk. I arbetet ingår även att optimera Bixias egna finansiella flöde. Dina arbetsuppgifter: - Rådgivning till större kunder avseende finansiella kraftportföljer samt skapa merförsäljning till befintliga kunder - Finansiell förvaltning av Bixias interna kraftportföljer samt kunders kraftportföljer - Generera flöden som stärker värdet på vår finansiella flödeshandel - Operativt utförande av finansiell handel enligt gällande rutiner Vem är du? Vi söker dig som har ett tydligt kundfokus och en vilja att göra affärer. Du ska ha ett intresse för finansiella marknader och kunna nyttja Bixias dataflöden för finansiell handel samt ha en förmåga att se hur dessa flöden kan hanteras på ett optimalt sätt för både Bixia och kund. Vi ser gärna att du är självgående och noggrann samtidigt som du har en god förmåga att kommunicera och samarbeta med medarbetare, kunder och samarbetspartners. Erfarenheter du tar med och delar med oss: - Relevant akademisk utbildning inom finansiell ekonomi eller relevant arbetslivserfarenhet Det är meriterande om du har kunskap eller erfarenhet av: - En rådgivande roll mot större kunder - Energibranschen För mer information: Vill du veta mer om tjänsten kontakta Morgan Andersson, chef Krafthandel, 0470-70 33 80. Facklig information lämnas av Carina Norberg, Unionen, 013-20 92 46, Henrik Kruuse af Verchou, Akademikerföreningen, 013-20 83 56 eller Martin Eriksson, SEKO, 013-20 83 06. Ansvarig för rekryteringsprocessen är Henric Wedenberg, HR-partner, 013-20 92 76. Välkommen med din ansökan Vi vill ha din ansökan senast den 31 oktober. Bixia är ett av Sveriges största elbolag. Vi växer ständigt och har idag över 250 000 kunder. Vi arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden. Energibranschen står inför många spännande utmaningar där vårt fokus är att vara en fortsatt stark och långsiktig aktör på den svenska och nordiska elmarknaden. Vi är en arbetsplats som drivs av individer med öppenhet, en vilja att utvecklas, engagemang och en stark gemenskap. Vi drar oss inte för att kavla upp ärmarna för att föregå med gott exempel och inspirera andra - tillsammans ger vi en kraft som förändrar världen i rätt riktning.
Arbetsgivare
Bixia AB
Hemsida: https://www.bixia.se/
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Fond/Backofficemedarbetare till storbank

Arbetsgivare / Ort: Sjr In Scandinavia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 november (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
Har du erfarenhet av arbete inom fondadministration, derivat och värdepapper och vill fortsätta utvecklas i din roll som Fond/Backofficemedarbetare hos en av Sveriges storbanker? Då har vi tjänsten för dig! Du kommer ingå i teamet Trustee services Nordics med placering på bankens kontor i Solna och du kommer att bli en del av en trevlig arbetsgrupp. Tjänsten som fondadministratör Som Fond/Backofficemedarbetare får du ett stort eget ansvar för det löpande arbetet i dina uppdrag från kunder gällande administration av fonder, värdepapper, derivat och andra finansiella intrument. Som Fond/Backofficemedarbetare har du daglig kontakt med kunder och andra motparter och kvalitét i leveransen är en grundläggande framgångsfaktor. Lämplig bakgrund Vi söker dig med ett par års erfarenhet inom bank och finans och du har goda kunskaper i finansiella instrument samt olika fondregelverk. Du har tidigare arbetat med administration av fonder, värdepapper och derivat och du känner igen dig väl i arbetsbeskrivningen ovan. Då kvalitetskontroll och utredningsarbete är genomgående viktiga moment i ditt arbete är du noggrann och arbetar strukturerat. Ansökan Ovanstående är ett konsultuppdrag med start omgående och som löper året ut. Därefter finns det goda chanser till förlängning. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2021-05-30. Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy: https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/) Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar. Om företaget SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance, HR, Supply Chain och IT. SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget SJR in Scandinavia AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB, Ogunsen AB, SJR IT AB och WES AB. Titel: Fond/Backofficemedarbetare
Arbetsgivare
Sjr In Scandinavia AB
Hemsida: http://www.sjr.se/
Ansökan
Ansök senast 3 november (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Tele2 - Treasury Manager

Arbetsgivare / Ort: Clevry Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 februari (3 månader 20 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Om jobbet
About the company Tele2’s vision is to be the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. We believe in unleashing the unlimited opportunities that connectivity provides, to all our customers, no matter where or when they need it. Ever since Tele2 was founded in 1993, we have continued to challenge prevailing norms and dusty monopolies. Today, our award winning networks enable mobile and fixed connectivity, telephony, data network services, TV, streaming and global IoT solutions for millions of customers. We enable the transformation of businesses and the creation of tomorrow’s infrastructure. Connecting people and technology far and wide, as well as right here around us. Your role We are looking for a Treasury Manager for Tele2´s Treasury team in Stockholm. This is a temporary assignment for 6 months, you will start as a consultant at Clevry and for the right candidate there is a possibility to get a permanant role at Tele2 after those 6 months. The treasury team is responsible for the group´s financing as well as currency, interest rate and liquidity risk management. Treasury is also responsible for activities in Corporate Finance such as Working Capital etc. The work at Tele2 Group Treasury is challenging and varied, it is therefore important that you are driven, want to develop and take responsibility. The role of Treasury Manager is broad and you will be directly involved in many different issues within Treasury. Main tasks and responsibilities - Currency- and liquidity management - Financial risk management - Cash management related matters - Management reporting - Lead and assist corporate finance project including Working Capital - Valuation of financial instruments and risk management - Participation in developing the Treasury function Your qualifications - University Degree in Economics/Finance - 1-3 years´of experience in treasury, bank or other relevant experience from consultant firm - Experience from currency management or other relevant financial risk management - Experience from Bloomberg Workstation is a merit - You are analytical and methodical with a high innovation skill. About Clevry For over 30 years we have been the change maker for a more soft skills driven work-life within talent acquisition, assessments and advisory. We operate globally with customers, consultants and candidates from North America to Singapore with headquarters in Brighton, Stockholm and Helsinki. At Clevry we have over 150 soft skills certified recruiters, business psychologists and experts at your service. The process Clevry thinks your soft skills are as important as your hard skills. Do you want to know more about your soft skills and how to optimize them? As you apply for this position you have the possibility to answer a questionnaire from us about your soft skills. The questionnaire takes approximately 10 minutes to fill out and generates a feedback report (in Swedish) that highlights your soft skills. This report can be used for both personal and professional purposes. Both questionnaire and feedback report are sent to your e-mail inbox. We screen candidates continuously and the position could be filled prior to last application date. If you have any questions regarding this position or this recruitment process, do not hesitate to call us on +46 70 777 62 30. Does this role sound like a good match? Please apply today. Follow us on LinkedIn: (https://www.linkedin.com/company/clevry-se/)
Arbetsgivare
Clevry Sweden AB
Hemsida: https://www.clevry.com
Ansökan
Ansök senast 12 februari (3 månader 20 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.