På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Förvaltningschef

Förvaltningschef

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som förvaltningschef. Många nuvarande svenska förvaltningschefer är utbildade Civilingenjörer eller Civilekonomer eller har andra utbildningar inom Ekonomi, alternativt eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Gymnasial grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en förvaltningschef.

Oftast krävs dock någon form av akademisk utbildning, det vill säga utbildning för högskola eller ett universitet, för att kunna få jobb som förvaltningschef.

Arbetsplats

Förvaltningschefer är anställda inom kommunala verksamheter, närmare bestämt på olika kommunala förvaltningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

9 Lediga jobb

Förvaltningschef Samhällsbyggnad Bodens kommun

Arbetsgivare / Ort: Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningschef
  • kommun

Om jobbet
Trivs du i händelsernas centrum och vill vara med och skapa framtidens Boden? Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv, med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till. Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vi söker nu en förvaltningschef till Samhällsbyggnadsförvaltningen, en verksamhet som ansvarar för att tillgängliggöra, underhålla, förvalta och utveckla kommunens fysiska miljö, infrastruktur och transporter. Förvaltningens arbete genomsyras de närmaste åren av samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Förvaltningens arbete bidrar till attraktiva livsmiljöer som är långsiktigt hållbar ur såväl ekologiskt som social och ekonomisk synpunkt. Samhällsbyggnadsförvaltningens avdelningar och enheter är Vatten, avlopp och avfall, Tekniska, Fastighet, Miljö och bygg och Fysisk planering. Enheten för Projekt och investering driver och samordnar förvaltningens ny- och reinvesteringar. Med samordning och helhetssyn leder och utvecklar du som förvaltningschef en gemensam förvaltning bestående av ca 200 medarbetare, varav tre avdelningschefer, två enhetschefer och tre stabsmedarbetare som är direkt underställda Förvaltningschefen. Det händer mycket positivt i Bodens kommun med nya storskaliga företagsetableringar de närmsta åren. För Samhällsbyggnadsförvaltningen innebär det att förvaltningens processer kommer att utmanas då drift och möjliggörandet av nya etableringar kommer att ske samtidigt. Ditt ansvar är att skapa förutsättningar för att förvaltningens samlade resurser används effektivt och på bästa sätt. Du har det övergripande ansvaret för förvaltningens måluppfyllelse, kvalitets- och utvecklingsarbete samt personal -och ekonomiansvar. Du säkerställer att förvaltningens arbete följer lagar och förordningar inom det aktuella området och levererar underlag till och stöttar nämnder och utskott i långsiktiga strategiska frågor. Som Förvaltningschef ingår du i kommunchefens ledningsgrupp och bidrar aktivt till att utveckla hela kommunens verksamhet. Du rapporterar direkt till kommunchef och har nära samverkan med politiker inom Samhällsbyggnadsnämnden, Kommunstyrelsen och Miljö-och byggnadsnämnd. Din profil Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning för tjänsten samt flerårig erfarenhet av högre chefs/ledarbefattning. För att framgångsrikt kunna leda förvaltningen framåt är det dessutom ett krav på flerårig erfarenhet av att leda genom andra chefer. Då samhällsbyggnadsförvaltningen verkar inom flera verksamhetsområden efterfrågas flerårig dokumenterad arbetslivserfarenhet från en eller flera av förvaltningens verksamhetsområden. Du som visar intresse för denna tjänst är engagerad, mål- och resultatinriktad samt van vid att driva kvalitativt förändringsarbete. Det krävs att du är strategisk, analytisk i kombination med en kommunikativ förmåga. Du har lätt för att bygga relationer och nätverk och är en god ambassadör för kommunens verksamheter. Vi förutsätter att du är van att formulera dig i tal och skrift. Du har ett ledarskap som visar på förtroende och tillit till medarbetarnas förmåga att förbättra verksamheten och uppmuntrar till nytänkande och utveckling. Som ledare fokuserar du på att sätta rätta prioriteringar som leder till resultat och effekter. B-körkort är ett krav. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) krävs svenskt medborgarskap samt en godkänd säkerhetsprövning. Denna rekryteringsprocess hanteras av StudentConsulting, eventuella frågor går direkt till rekryteringskonsult Therese Vikenbacke, tel. 010-122 46 63 Fackliga företrädare: Vision, Annelie Wemmenhag 070-246 22 05 Välkommen in med din ansökan! Sista ansökningsdag är 2021-05-16 Om företaget Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi rekryterat över 11 000 personer det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.se
Arbetsgivare
Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Hemsida: www.studentconsulting.com
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Förvaltningschef till miljö- och byggnadsförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Ronneby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningschef
  • kommun

Om jobbet
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss? ARBETSUPPGIFTER Ronneby kommun arbetar med framtids- och utvecklingsfrågor som berör såväl byggande som miljö-, energi- och hållbarhetslösningar. Miljö- och byggnadsförvaltningen har en central roll att i samarbete med övriga förvaltningar utveckla kommunens verksamhet i en attraktiv riktning för våra kommuninvånare och företag. I ditt uppdrag som förvaltningschef leder och utvecklar du kommunens miljö- och bygglovsverksamhet in i framtiden. Inom förvaltningen finns idag bygglovsverksamhet med tillsyn, miljö- och hälsoskydd samt livsmedels- och tobakstillsyn. Som förvaltningschef har du ansvar för ekonomi, personal, arbetsmiljö samt verksamhet. Det innebär att du har det övergripande ansvaret för att styra och leda förvaltningen mot uppsatta mål. Du ansvarar för kvalitetssäkring och uppföljning av förvaltningens grunduppdrag samt förändrings- och utvecklingsarbete på så väl kort som på lång sikt. Du har personalansvar för ca 40 medarbetare som du handleder och utvecklar i deras strategiska arbete. Du är direkt underställd kommundirektören och är en del av kommunledningens ledningsgrupp. Du rapporterar till Miljö- och byggnadsnämnden och är anställd av kommunstyrelsen.  KVALIFIKATIONER I din roll som förvaltningschef har du förmåga att skapa dig en överblick av organisationen och arbetar strategiskt genom att leda och utveckla verksamheten in i framtiden. För att uppnå givna mål, uppdrag och ekonomiska ramar krävs att du är en driven ledare som vågar ta beslut. Du tycker om att leda andra människor och har förmåga att bygga tillitsfulla relationer. Du inspirerar till nytänkande och utveckling samt skapar möjlighet för andra att ta ansvar och vara med och påverka beslut. Med ditt engagerande sätt att leda kan du ta tillvara och utveckla personalens kompetens. Då du kommer ha kontakt med både interna och externa aktörer är det viktigt att du är en social och utåtriktad person som har lätt för att knyta kontakter. Vi söker dig som har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Du har ett stort engagemang för samhällsutveckling och har kommunens invånare och företag som första prioritet. Du som söker ska ha: • Lämplig akademisk bakgrund • Goda kunskaper om verksamhetsområdet • Chefserfarenhet, inklusive personal-, verksamhets- och budgetansvar • God kännedom av lagstiftning inom plan och bygglagen samt miljöbalken • Du har tidigare erfarenhet av arbete som chef i en politiskt styrd organisation ÖVRIGT Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken. Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Ronneby kommun
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Förvaltningschef Kristinehamns kommun

Arbetsgivare / Ort: AxÖ Consulting AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningschef
  • kommun

Om jobbet
Förvaltningschef till Kristinehamns kommun - En nyinrättad förvaltning till områdena IFO, integration och vuxenutbildning & arbetsmarknad Kristinehamns kommun går en mycket spännande framtid tillmötes då en ny förvaltning ska bildas och därmed också en ny förvaltningschef tillsättas. Förvaltningen har fått ett starkt stöd från medarbetare och politiker i kommunen då man ser nyttan med att arbeta tillsammans för att stärka kommunens medborgare. Är du Kristinehamns nya förvaltningschef, som med erfarenhet och nyfikenhet vill leda den nya förvaltningen inom kommunen? Det här är en tjänst för dig som är övertygad om att det går att göra skillnad till det bättre för människor – på riktigt! Bakgrund Utifrån kommunstyrelsens viljeinriktning bildas en ny förvaltning för att effektivisera arbetet som rör individ- och familjeomsorg, integration, vuxenutbildning och arbetsmarknad inom Kristinehamns kommun. Syftet med initiativet är att skapa bättre samordning, ökad trygghet och självständighet för enskilda medborgare samt att utveckla ett systematiserat arbetssätt där kommunens resurser nyttjas på ett kostnadseffektivt sätt. En önskan är också att bättre kunna matcha näringslivets behov av arbetskraft och kompetens. Framtidsresa Att genomföra en omorganisation, som involverar flera verksamheter och medarbetare och samtidigt sätter ljuset på den nya förvaltningens mål och utmaningar, kommer att ställa höga krav på ett tryggt och stabilt ledarskap. Utmaningen blir att vara uthållig i arbetet och kunna lösa frågor efterhand, där hinder och möjligheter inte helt kan förutsägas idag. I uppdraget ges du möjlighet att förena stor befintlig erfarenhet med nya idéer och arbetssätt. Tillsammans med dina medarbetare bygger du såväl en organisation som värdegrund som möter både medborgares och medarbetares behov.  Som förvaltningschef kommer du att leda kunniga och ansvarstagande chefer och medarbetare som varje dag arbetar för Kristinehamns och medborgarnas bästa. Du kommer att leda en förvaltning med höga ambitioner och förväntningar på resultat. Arbetsbeskrivning Förvaltningschefens uppdrag är ett helhetsansvar och ett ansvar för att aktivt bidra till utvecklingen i den nya förvaltningen och hela kommunen. Som ledande tjänsteperson ansvarar du för att nämndens beslut verkställs. Vidare driver och inspirerar du till utveckling av verksamheten, för att på så vis möta framtida krav och förväntningar på kommunen. Som förvaltningschef har du stort fokus på det övergripande perspektivet och arbetar för en ekonomi i balans. Du är direkt underställd kommundirektör och du deltar i kommunens ledningsgrupp, där du förväntas ha en aktiv roll i arbetet med kommunens gemensamma uppdrag. De övergripande målen och förväntningarna på förvaltningen är tydliga; att genom samordning skapa synergieffekter för medborgarnas bästa. Utmaningen blir att genomföra förvaltningens uppdrag och samtidigt skapa en stimulerande arbetsmiljö, där medarbetare både vill och kan bidra och samtidigt känner meningsfullhet och samhörighet. Förvaltningen kommer vid starten att ha cirka 200 personer anställda, varav cirka 10 är chefer. Kvalifikationer Vi ser att du som söker har: - Relevant akademisk utbildning. - Flera års erfarenhet av ledarskap och av att leda en komplex organisation med flera beslutsnivåer. - Kunskap om de lagar som påverkar förvaltningens områden. - Erfarenhet av förändrings- och förbättringsarbete i en politiskt styrd organisation. - Ett starkt intresse för samhällsfrågor. Vad tror vi att du kan? För att lyckas med uppdraget behöver du ha erfarenhet av att framgångsrikt leda, driva och utveckla en komplex organisation. Du har också samverkat med andra aktörer för att lösa gemensamma övergripande frågor. Vidare kommer du från sammanhang där du har varit drivande och har haft ett långsiktigt perspektiv i ditt uppdrag. Utöver detta kan du hantera utmaningar och skapa förståelse för de prioriteringar som du och dina medarbetare ställs inför i en kommun med förändringar och höga krav. Som förvaltningschef förstår du även ekonomiska konsekvenser väl och gör det möjligt för chefer och medarbetare i förvaltningen att följa kommunens riktlinjer. Din kommunikationsstil är tydlig och väl genomtänkt. Vi ser även att du har vana av att leda förändring genom andra chefer. Din kunskap inom förvaltningens ansvarsområde gör dig till en trygg, nyfiken och beslutsam ledare. Information och ansökan Rekryteringsprocessen hanteras i sin helhet av AxÖ Consulting men du kommer att anställas direkt hos Kristinehamns kommun. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt.  Blir du nyfiken och vill veta mer? Läs hela rollbeskrivningen på https://axoconsulting.se/jobb/, längst ned på sidan finns hela rollbeskrivningen att ladda ner och läsa. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Mia Haglund, AxÖ Consulting, på telefonnummer 0723 960582. Varmt välkommen med din ansökan! Om Kristinehamns kommun I Kristinehamns kommun bor drygt 24 000 människor. Variation i boendealternativ, goda pendlingsmöjligheter, närhet till naturen och ett expansivt näringsliv gör Kristinehamn till en mycket attraktiv etablerings- och bostadsort. Kommunfullmäktige, med 41 ledamöter, utgörs av ett samarbete mellan Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök: www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan. 
Arbetsgivare
AxÖ Consulting AB
Ansökan
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Förvaltningschef Kompetens- och arbetslivsförvaltningen Falköpings kommun

Arbetsgivare / Ort: Tarasso AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningschef
  • kommun

Om jobbet
Om Falköpings kommun Falköpings kommun ska vara utvecklande och förnyande med en tillitsbaserad styrning där organisationen kännetecknas av dialog och delaktighet där ledare och medarbetare gemensamt medverkar till att skapa en god arbetsmiljö och en effektiv verksamhet med god kvalitet. Kommunen eftersträvar att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter de kvalitéer som mångfald tillför våra verksamheter för att skapa en hållbar utveckling. Vår gemensamma värdegrund utgår ifrån att vi som medarbetare är till för Falköpingsborna. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor.   Kompetens och arbetslivsförvaltningen Kompetens- och arbetslivsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknadsenheten, kommunal vuxenutbildning, komvux som särskild utbildning, uppdragsutbildning och högre utbildning. På förvaltningen möts elever, deltagare, näringsliv och offentliga verksamheter för att hitta och tillägna sig efterfrågad kompetens. Under våren 2021 utökas förvaltningens uppdrag till att också främja människors ekonomiska och sociala trygghet och jämlikhet i levnadsvillkor i enlighet med socialtjänstens uppdrag, detta då förvaltningen utökas med en enhet som arbetar med ekonomiskt bistånd. Tillsammans arbetar vi utifrån devisen ”Möt dina möjligheter” hos oss på Kompetens- och arbetslivsförvaltningen. Vem söker vi? Vi söker dig som bedriver ett strukturerat och målinriktat arbete med ett nära samarbete med såväl politik, kommunledning och organisation som externa samhällsaktörer. Du har erfarenhet av ledarskap i en politiskt styrd organisation med kunskaper om den kommunala verksamhetens regelsystem, myndighetsutövning och organisationsstruktur.  Du är intresserad av omvärldsbevakning och har ett genuint intresse för såväl arbetsmarknadsfrågor som kompetens- och utbildningsfrågor. Du är tydlig och skapar engagemang, motivation och delaktighet både direkt och genom andra. Genom en god kommunikativ förmåga skapar och underhåller du goda relationer och verkar för dialog och gott samarbetsklimat. Du är kreativ och utvecklingsinriktad, trygg och stabil samt har erfarenhet av att ha lett framgångsrikt utvecklingsarbete. Du har en välutvecklad analytisk förmåga där du kan väga in såväl kortsiktiga som långsiktiga konsekvenser i analyser och beslut. Som ledare är du kommunikativ, entusiasmerande och engagerande där du både kan ge och skapa energi i mötet med andra. Du ser möjligheter före hinder och är orädd att hålla i och hålla ut.   För att lyckas i rollen vill vi att du har - en relevant högskole- eller universitetsutbildning. - flera års erfarenhet av att leda större komplexa verksamheter inom offentlig verksamhet. - väldokumenterat goda ledarskapserfarenheter. - erfarenhet av kvalificerade uppgifter inom ledarskap, organisation och offentlig förvaltning.   Som ledare och person - leder du utifrån tillitsbaserat förhållningssätt som ger förutsättningar för engagemang och delaktighet i organisationen och skapar förtroendefulla relationer. - verkar du med fokus på utveckling och har en god förmåga att omsätta visioner och mål i praktisk handling. - har du förmåga att initiera och leda processer för utveckling av förvaltningen och hela organisationen. - har du en helhetssyn med förståelse för verksamhetens komplexitet och olika förutsättningar. - är du väl insatt i och intresserad av omvärldens förändring och utveckling. - har du en ledarstil som präglas av dialog, tillit och transparens. - är du prestigelös och har en god analytisk förmåga. - har du förmåga att prioritera och delegera. Välkommen med din ansökan senast 2021–05-17   Ansök I den här rekryteringen samarbetar vi med Tarasso AB. För mer information om tjänsten, kontakta rekryteringskonsulterna Ylva Dahl 0730–26 38 34 eller Håkan Olsson 0705-81 79 18. Alla kontakter behandlas med hög sekretess och diskretion.                                                                                  
Arbetsgivare
Tarasso AB
Ansökan
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utbildningschef till Fagersta kommun

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 maj (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningschef
  • kommun

Om jobbet
Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 400 invånare. Vi strävar efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Är du en driven och kunnig ledare som vill leda utvecklingen av en modern kommun framåt? Då kan du vara den nya utbildningsförvaltningens chef! Om arbetsplatsen Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR. Att vara chef i Fagersta kommun innebär att du arbetar värdegrundsbaserat utifrån kommunens värdegrund STAR - samarbete, trygghet, ansvar, respekt. Ett förhållningssätt som möjliggör att du kan leda medarbetare mot uppsatta mål för att skapa bästa möjliga service, säkerhet samt att främja individens förmåga till självständighet. Utbildningsförvaltningen är en avdelning som är underställd utbildningsnämnden. Utbildningsförvaltningen består av Avdelning Förskola, Avdelning Grundskola samt Avdelning Gymnasieskola. Som utbildningschef tillika skolchef med ansvar för grundskoleverksamheten är du direkt underställd kommunchef och deltar i kommunens ledningsgrupp, där du förväntas ta en aktiv roll i arbetet med kommunens gemensamma utveckling samt ansvarar för att utbildningsnämndens beslut verkställs och att de verksamheter som vilar på nämndens ansvar utförs. Du är direkt chef för Avdelningen grundskola som innefattar fem rektorsområden. Genom starkt engagemang och kompetenta medarbetare driver och vidareutvecklar du Utbildningsförvaltningen för att nå de gemensamma mål som är satta. Du leder med hjälp av och genom dina chefer. Som ledare är ditt uppdrag att vara den som planerar, leder, samordnar, utvecklar och följer upp verksamheten samt har det övergripande ekonomiska ansvaret. Utbildningsförvaltningen har cirka 550 medarbetare. Du representerar kommunen och driver viktiga frågor både internt och externt. Du har ett nära samarbete med utbildningsnämnden och dess ordförande. Nätverksbyggande och omvärldsbevakning är viktigt för att kunna möta framtida behov och kunna vara öppen för nya lösningar och aktörer på marknaden. Tillsammans med kommunens övriga ledande chefer och kommunchefen utgör du kommunens ledningsgrupp som tillsammans jobbar ihop för kommunens gemensamma utveckling. Ledningsgruppens arbete är huvudsakligen inriktat på strategisk planering och samverkan ur ett helhetsperspektiv. Kvalifikationer Du har för tjänsten relevant akademisk utbildning eller annan bakgrund som bedöms likvärdig samt gedigen erfarenhet av att leda och utveckla skolverksamhet. Vidare har du erfarenhet från en politisk styrd organisation med god förståelse för komplexiteten av det strategiska ledarskapet i kommunal verksamhet. Du har god pedagogisk insikt och väl förtrogen med skolans uppdrag och styrdokument samt genuint intresse för barn/ungas lärande och utveckling. Att du dessutom har tidigare erfarenhet av budgetansvar ser vi som en självklarhet samt god IT-vana. Egenskaper Vi ser att du är en trygg och stabil person med väl grundade och tydliga värderingar. Genom tillit och förtroende leder du verksamheten mot tydliga gemensamma mål som leder till engagemang och ökad delaktighet. Som utbildningschef förväntas du ha en öppen ledarstil samt förmåga att inspirera och motivera andra. Du samarbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt samt skapar kontakter och underhåller relationer. I arbetet är det viktigt att ha förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, förmåga att ta beslut samt tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv i alla frågor med en stark drivkraft ett genomföra beslutade aktiviteter. Det är viktigt att ha en hög förmåga att arbeta mot uppsatta mål och fokusera på ett gott resultat, följa upp och utvärdera samt se nästa steg i processerna. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. B-körkort krävs. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning. Säkerhetsprövningen omfattar registerkontroll och säkerhetsintervju i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Kontaktpersoner I denna rekrytering samarbetar Fagersta kommun med Jefferson Wells, ManpowerGroup. Vid frågor om tjänsten, kontakta rekryteringskonsult Marie Gutke 070-377 54 27 [email protected] Upplysningar Utbildningsnämndens ordförande: Sune Andersson, [email protected] Kommunchef: Karolina Berglund, [email protected] Facklig företrädare: Vision, Britt-Marie Nohrstedt 0223-44295 Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 21 maj (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.