På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Finansiell rådgivare
Spela filmen

Finansiell rådgivare

Det förekommer många olika arbetstitlar eller yrkesbenämningar som helt eller delvis beskriver en Finansiell rådgivare t.ex kan man kallas för Privatekonomisk rådgivare.

Utbildning

Finansiella rådgivare kan ha olika utbildningsbakgrunder, men allt som oftast har de högre ekonomisk utbildning, t.ex masterexamen.

Som sin grundutbildning på eftergymnasial nivå kan man t.ex läsa ekonomiprogrammet som är 3 år på heltid (180 hp) och leder till en kandidatexamen alternativt själv kombinera kurser i företagsekonomi, nationalekonomi och andra ekonomiska ämnen till en kandidatexamen.

Ett annat alternativ är Civilekonomprogrammet som är en utbildning på 4 år på heltid (240 hp) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen.

Den som har en kandidatexamen kan bygga på den med 1 år för att få en magisterexamen eller 2 år för att få en masterexamen.

På forskarnivå finns licentiatexamen och doktorsexamen, som omfattar 2 respektive 4 års heltidsstudier.

Inom Yrkeshögskolan finns utbildningar bland annat inom affärsutveckling, ekonomistyrning och redovisningsekonomi som kan utgöra en bra komplement till en högskoleutbildning inom ekonomi.

Bra grundläggande gymnasial utbildning är Ekonomiprogrammet.

Personliga egenskaper

Förutom goda kunskaper i ekonomi, som är en självklarhet för att kunna jobba som finansiell rådgivare, är även datakunskaper, goda kunskaper i engelska samt en pedagogisk förmåga mycket värdefulla för en finansiell rådgivare.

Personliga egenskaper som krävs är också att man är tålmodig, resonabel, noggrann, flexibel, läraktig, nyfiken och tillmötesgående.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

  • ted.com - Kan för många valalternativ försvåra valet?
  • foi.se - Totalförsvaret: Näringslivet efterfrågar kunskap och kontakt
  • soundcloud.com - Podcast "Sverige och EU:s bankunion"
  • kpa.se - "Ta makten över din pension"
Visa mer
Visa mindre

61 Lediga jobb

Vill du arbeta med börs- och finansmarknadsfrågor?

Arbetsgivare / Ort: Finansinspektionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Som medarbetare på avdelningen Marknadstillsyn på Finansinspektionen (FI) tillhör du den del av avdelningen som har ansvar för prospektgranskning, granskning av erbjudandehandlingar och tillsyn över prospektregelverket och offentliga uppköpserbjudanden samt regelgivning på prospektområdet. I rollen arbetar du främst med att granska och godkänna prospekt och erbjudandehandlingar. Du arbetar självständigt och har löpande kontakt med företag på värdepappersmarknaden och dess finansiella och juridiska rådgivare. Du besvarar frågor om prospekt och förvärv av börsbolag samt vägleder inom regelverken. Du kan även komma att bli involverad i det internationella arbete som avdelningen deltar i.  Tjänsten innebär ett mycket nära samarbete med kollegor inom avdelningen och inom FI och du ges möjlighet att utöka dina kunskaper om finansmarknaden. Även kontakter med andra europeiska tillsynsmyndigheter ingår. Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi alternativt juristexamen, jur. kand. eller annan juridisk examen. Det är meriterande om du har en masterexamen. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med frågor kopplade till värdepappersmarknaden eller prospektregelverket. Det är en fördel om du tidigare arbetat på en affärsjuridisk advokatbyrå, bank, revisionsbyrå, myndighet eller företag inom corporate finance. Du kan uttrycka dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du analytisk, självgående och uthållig. Du bidrar till ett gott samarbete, är tillmötesgående i ditt bemötande och du planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  För mer information är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Leonard Weber Landgren på 08-408 985 06. Tjänsten är ett vikariat med tillträde så snart som möjligt, dock längst till och med den 31 mars 2023. En anställning vid FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.  Välkommen med din ansökan innehållande cv, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg senast den 24 september 2021. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.
Arbetsgivare
Finansinspektionen
Hemsida: http://www.fi.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT Controller to SKF

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
As a IT Controller at SKF you will manage the charge out of IT cost to SKFs internal units. Accounting and reporting, monthly closing of an internal unit, reconciliation of account, manage the accrual process, maintain the allocation keys, maintain master data, support the IT service group owner with the request to pay process. There are five IT controllers in the shared service centre. Responsible for managing cost and operations controlling as well as financial planning and analysis for SKF IT. SKF IT is a global organization responsible for IT systems and projects. Work description • The charge out of the central IT costs to the operational units within SKF Group • Monthly closing of one operational unit, the closing of the books on legal level is made by the accounting and reporting team in shared service center. • Support the IT service owner with the request to pay process • Reconciliation of accounts • Internal IT contract management • Manage the IT allocation keys • Maintain the master data of the lowest level cost item that IT follow-up the costs on "assignment ID" • Drive the development of financial procedures, standardize tools and processes Qualifications:  • University degree in business administration • 5 years´ working experience in the financial controlling area • Strong Accounting knowledge • Good knowledge in SAP • Experience from large corporations • Good knowledge in Excel • Good skills in extracting and analyzing data from systems such as ERP (e.g. SAP CPM) and BI (e.g. Qlik View, Cognos). • Fluency in English   We are looking for a candidate who thrives in an international and multicultural work environment. You work independently within your area of responsibility, are self-motivated with very good ability to independently manage challenges and take initiatives. You are eager to do what´s necessary to meet deadlines, take ownership to own objectives and are motivated by a high pace workload during periods. If you recognize yourself in above description and are an unpretentious team player who belongs in a business oriented workplace defined by commitment and close to laughter, if so, this a position for you to apply for! We will attribute great importance to personal suitability. Contact details If you have questions about the assignment or the recruitment process, you are welcome to contact responsible recruiter: Jonatan Göransson, [email protected] Welcome with your application in English or Swedish! Keywords Controlling - IT - Finance - Ekonomi - Controller - SKF - Adecco
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Buyer

Arbetsgivare / Ort: Tranpenad Bemanning i Stockholm AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Tranpenad is on behalf of our client IAC Group Sweden in Skara searching for their next senior buyer. Send us your application today! JOB DESCRIPTION IAC Group Sweden is searching for their next senior buyer. The main purpuse of the role is to ensure that Indirect materials are purchased at the most competitive prices, within the required timescales and to the required specifications. Responsibilities: - Lead and coordinate cost reduction activities together with IAC plant purchasing organizations and stakeholders to achieve world class cost levels - Lead and coordinate new sourcing together with IAC plant purchasing - Observe developments in the Procurement Market and ensure IAC benefits or is protected from these developments via robust strategies. - Identify potential new suppliers - Manage and evaluate bids to identify best solution for IAC - Ensure key KPI’s such as savings and objectives are monitored and reported in line with business requirements. - In close coordination with the stakeholders and plants develop, coordinate and present supplier / procurement strategies ensuring key areas of the business (Quality, Cost and Delivery) are addressed. - Observe developments in the Procurement Market and ensure IAC benefits or is protected from these developments via robust strategies. QUALIFICATIONS IAC Group is looking for a skilled and self-motivated college with high drive and strong communication skills! Experience & Qualifications - Minimum 5 years’ experience purchasing Goods and Services within the indirect or equivalent area. - Working as part of a multisite/location organization. Minimum bachelor’s degree in engineering, law or business Skills: - Strong interpersonal and communication skills at all levels with an organization - Skilled and confident negotiator - Teamwork - able to actively participate and lead cross-functional teams - Agile and able to organize self to balance changing and competing priorities - Self-motivated - Strong analytical skills using excel - Willingness to Travel - Able to work independently - Attention to detail, goal-oriented and ability to work to a structured method. - Hardworking and Committed - Sense of urgency - ‘Can do’ attitude - Talent for analysis Knowledge: Detailed understanding of purchasing tools and processes including: - Cost tracking, cost breakdown and key elements of cost build up - Negotiation techniques - preparation, planning and execution - Development of contracts including legal understanding - Strategy development - Category management - Supplier development and prospecting - Supplier risk management TERMS & CONDITIONS Any questions regarding the advertised role please contact [email protected] ABOUT IAC GROUP Headquartered in Luxembourg, International Automotive Components (IAC) Group is a leading global supplier of automotive components and systems, including instrument panels, console systems, door panels, headliners and overhead systems to automakers around the world. The company’s 2017 sales were $4.4 billion. IAC Group operates more than 50 manufacturing facilities in 16 countries. The company has more than 60 total locations in 19 countries, including 18 design, technical and commercial centers, and employs more than 22,000 people globally. For more information, visit www.iacgroup.com. APPLICATION Interviews will be held on an ongoing basis.
Arbetsgivare
Tranpenad Bemanning i Stockholm AB
Hemsida: http://tranpenad.se
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Linköpings kommun söker finanschef

Arbetsgivare / Ort: Linköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Om Kommunledningsförvaltningen I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad – att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.Om arbetsplatsen Ekonomistaben som leds av ekonomidirektören bidrar till att kommunen upprätthåller en god och hållbar ekonomisk hushållning på kort och lång sikt. Detta sker genom ekonomistyrningsregler, budgetering och uppföljning, i syfte att ha god ekonomisk kontroll på kostnader och intäkter och säkerställa en kostnadseffektiv och ändamålsenlig verksamhet i kommunen. Övriga ansvarsområden inom Ekonomistaben är kommunövergripande lokalförsörjning, beställningsansvar för upphandling, ekonomiadministration och kommunens finansverksamhet. Finansverksamheten leds av finanschefen, som är underställd kommunens biträdande ekonomidirektör och har stöd i arbetet av två nära medarbetare. Arbetsbeskrivning I en växande stad som Linköping kommun med dess utmaningar är finansverksamheten en mycket viktig funktion för att utveckla kommunens ekonomi och verksamhet. Vi söker därför dig som lockas av att ha stor påverkan på kommunens fortsatta utveckling. Som finanschef kommer du att vara ytterst ansvarig för att säkerställa kommunens finanser. En viktig del av uppdraget är också att omvärldsbevaka faktorer som påverkar den finansiella marknadens utveckling. Viktiga arbetsuppgifter på både strategisk och operativ nivå kommer vara: • Framtagande av förslag till den politiska ledningen för beslut om koncerngemensamma och kommunspecifika finansiella styrdokument • Samverka i koncerngemensamma finansfrågor • Företräda kommunen i kontakter med finansmarknadens aktörer • Planering av kommunens likviditet • Ansvara för kommunens placerings- och låneportföljer • Ansvara för och utveckla/förbättra rutinbeskrivningar för kommunens strategiska finansförvaltning • Utveckling av finansförvaltningens riskkontroll och riskmätning • Omvärldsbevakning Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant examen på högskole-/universitetsnivå inom ekonomi och som har flera års erfarenhet av att arbeta med finansiering och upplåning samt har hög kompetens inom finanschefens ansvarsområde. Du behöver inte ha erfarenhet av kommunal organisation men du måste förstå de villkor som gäller i en politiskt styrd organisation Din kompetens och erfarenhet är viktig, men vi lägger även mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi värdesätter att du har god analytisk förmåga och god helhetssyn. Du måste också vara en god pedagog, ha lätt för att samarbeta, samverka och för att skapa förtroendefulla relationer. Vi förutsätter även att du har hög integritet och ett etiskt förhållningssätt. Ett stort intresse för samhällsfrågor och det kommunala uppdraget är också en självklarhet. Inget personligt brev i din ansökan Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.   Information om tjänsten Tillträde:  Anställningsform:  Sysselsättningsgrad:  Antal lediga befattningar:  Ref. nr: 7595 Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Arbetsgivare
Linköpings kommun
Hemsida: http://www.linkoping.se/
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

ASP Financial Management CPM (576762)

Arbetsgivare / Ort: Ericsson AB / Kista
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

As the tech firm that created the mobile world, and with more than 54,000 patents to our name, we’ve made it our business to make a mark. When joining our team at Ericsson you are empowered to learn, lead and perform at your best, shaping the future of technology. This is a place where you're welcomed as your own perfectly unique self, and celebrated for the skills, talent, and perspective you bring to the team. Are you in?

Come, and be where it begins.

Our Exciting Opportunity

We are now looking for a ASP Financial Management Customer Project Manager, to lead assigned customer projects securing that project goals are met, customer’s expectations are fulfilled, and that the customer relation is handled in the best possible way within the scope of the contract.

You will:

  • Establish the project plan baseline: define project scope, secure the necessary resources and plans and monitor all activities
  • Drive project execution: track project activities, monitor and handle changes, conflicts and critical issues
  • Handle customer and partner engagement: manage customer relationship building confidence and trust, ensure project progress arranging meetings and customer events
  • Handle project finance: ensure financial system monitoring
  • Develop the business: participate to contract preparation and to pre-sales meeting
  • Develop the CPM field: simplify processes, methods and tools with creative ideas

You will in addition

  • Review the ASP spend, strategic program progress, ASP performance /ranking, delivery readiness, OHS and Quality incidents. Alignment meeting and APs follow-up.
  • Handle critical issues with impacted contracts, drive Commercial agreement and Contract renegotiation (if apply) with ASP
  • Handle the Consequence Management Decision Board setting to make decision of suppliers and the Correction Plan (penalties, ban, suspension, etc.): Sign off at procurement board
  • Update Supplier Strategy Plan: PSL (Preferred Supplier List) management, possible contract reviews, Spend management etc.)
  • Close operations with ASP after project/services completion or contract termination.
  • Warranty period starting. Settlement communication and handshake with ASPs (by Sourcing).
  • Support in Risk Management activities during Program life

To be successful in the role you must have

  • Financial Acumen & Analysis Skills
  • Business Understanding
  • Consultative Selling Skills
  • Customer and Market Insight
  • Negotiation, Persuading & influencing Skills
  • Project Management Skills
  • Occupational Health & Safety (OHS)
  • Leading & supervising skills
  • Planning & organizing skills
  • Proficiency with the English Language

Additional Requirements:

  • PMI certifications
  • Project sales process skills
  • Contract management experience

What´s in it for you?

Here at Ericsson, our culture is built on over a century of courageous decisions. With us, you will no longer be dreaming of what the future holds – you will be redefining it. You won’t develop for the status quo, but will build what replaces it. Joining us is a way to move your career in any direction you want; with hundreds of career opportunities in locations all over the world, in a place where co-creation and collaboration are embedded into the walls. You will find yourself in a speak-up environment where compassion and humanness serve as cornerstones for how we work, and where work-life balance is a priority. Welcome to an expansive, global company where your opportunity to make an impact is endless.

What happens once you apply?

To prepare yourself for next steps, please explore here: https://www.ericsson.com/en/careers/job-opportunities/hiring-process

Please send in your application in English as soon as possible since the process is ongoing.

Ericsson provides equal employment opportunities (EEO) to all employees and applicants for employment without regard to race, color, religion, sex, sexual orientation, marital status, pregnancy, parental status, national origin, ethnic background, age, disability, political opinion, social status, veteran status, union membership or genetics.

Ericsson complies with applicable country, state and all local laws governing nondiscrimination in employment in every location across the world in which the company has facilities. In addition, Ericsson supports the UN Guiding Principles for Business and Human Rights and the United Nations Global Compact.

This policy applies to all terms and conditions of employment, including recruiting, hiring, placement, promotion, termination, layoff, recall, transfer, leaves of absence, compensation, training and development.

Ericsson expressly prohibits any form of workplace harassment based on race, color, religion, sex, sexual orientation, marital status, pregnancy, parental status, national origin, ethnic background, age, disability, political opinion, social status, veteran status, union membership or genetic information.

Primary country and city: Sweden (SE) || || Stockholm || [[mfield2]]

Req ID: 576762

Arbetsgivare
Ericsson AB
Kistagången 6
16440 Kista
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.