På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Finansiell rådgivare
Spela filmen

Finansiell rådgivare

Det förekommer många olika arbetstitlar eller yrkesbenämningar som helt eller delvis beskriver en Finansiell rådgivare t.ex kan man kallas för Privatekonomisk rådgivare.

Utbildning

Finansiella rådgivare kan ha olika utbildningsbakgrunder, men allt som oftast har de högre ekonomisk utbildning, t.ex masterexamen.

Som sin grundutbildning på eftergymnasial nivå kan man t.ex läsa ekonomiprogrammet som är 3 år på heltid (180 hp) och leder till en kandidatexamen alternativt själv kombinera kurser i företagsekonomi, nationalekonomi och andra ekonomiska ämnen till en kandidatexamen.

Ett annat alternativ är Civilekonomprogrammet som är en utbildning på 4 år på heltid (240 hp) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen.

Den som har en kandidatexamen kan bygga på den med 1 år för att få en magisterexamen eller 2 år för att få en masterexamen.

På forskarnivå finns licentiatexamen och doktorsexamen, som omfattar 2 respektive 4 års heltidsstudier.

Inom Yrkeshögskolan finns utbildningar bland annat inom affärsutveckling, ekonomistyrning och redovisningsekonomi som kan utgöra en bra komplement till en högskoleutbildning inom ekonomi.

Bra grundläggande gymnasial utbildning är Ekonomiprogrammet.

Personliga egenskaper

Förutom goda kunskaper i ekonomi, som är en självklarhet för att kunna jobba som finansiell rådgivare, är även datakunskaper, goda kunskaper i engelska samt en pedagogisk förmåga mycket värdefulla för en finansiell rådgivare.

Personliga egenskaper som krävs är också att man är tålmodig, resonabel, noggrann, flexibel, läraktig, nyfiken och tillmötesgående.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

  • ted.com - Kan för många valalternativ försvåra valet?
  • foi.se - Totalförsvaret: Näringslivet efterfrågar kunskap och kontakt
  • soundcloud.com - Podcast "Sverige och EU:s bankunion"
  • kpa.se - "Ta makten över din pension"
Visa mer
Visa mindre

98 Lediga jobb

Treasury Analyst till bolag inom tillverkningsindustri

Arbetsgivare / Ort: Amendo Bemanning & Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Amendo söker nu på uppdrag från kund en konsult till en tjänst som Treasury Analyst. Uppdraget har start omgående och pågår i sex månader. För rätt kandidat finns möjlighet till tillsvidareanställning hos bolaget efter denna period. Företaget är placerat i Stockholm. Arbetsbeskrivning I rollen som Treasury Analyst kommer du tillhöra en mindre grupp av medarbetare. Bolaget befinner sig i en expansiv fas där finns det goda möjligheter för rätt person för långsiktig utveckling. Rollen är bred, och du kommer att kunna delta och arbeta inom hela Treasury-området. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: Kontroll av koncernens kassapooler, Förberedelse och uppföljning av kassaflödesprognos, Administration och redovisning avseende interna lån och avskrivningar, Regelbunden kontakt med företagets dotterbolag, utveckling och förbättring av interna rutiner och processer kopplade till treasury. Som konsult blir du anställd av Amendo och uthyrd till vår kund. Att arbeta som konsult är en fantastisk möjlighet att bygga på din erfarenhet, utveckla ditt nätverk och lära känna olika företag inom ekonomi, bank, finans och försäkring. Kvalifikationer och egenskaper Du som söker har en relevant akademisk utbildning inom ekonomi. Du har flerårig erfarenhet från en treasuryavdelning samt grundläggande förståelse för redovisningsprocessen. Det är viktigt att kunna kommunicera väl både på svenska och engelska då företaget har många internationella kontaktytor. Detta får du som konsult på Amendo Vår största tillgång är våra kollegor! För att göra ett bra jobb hos våra kunder är det viktigt att du trivs hos oss. Du får en trygg arbetsgivare med ett välkänt varumärke och en engagerad konsultchef som kan branschen. Vi ser till att du får en spännande och långsiktig utveckling i din konsultroll. På Amendo tror vi på jämlikhet, inkludering och mångfald och vet att olika erfarenheter tar oss framåt. Därför ser vi positivt på sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Om Amendo Amendo är en av Sveriges ledande aktörer inom rekrytering och konsultuthyrning med en tydlig inriktning mot ekonomi, bank, finans, försäkring, HR och kommunikation. Vi är ett expansivt bolag med kontor i centrala Stockholm, Göteborg och Sundsvall och verksamhet i hela Sverige. Följ oss gärna på Linkedin! (https://goo.gl/DpqfGV) Amendo är en del av Amendo Group som har arbetat med kompetensförsörjning sedan 2001. I koncernen ingår även Lagotto som är specialiserade på rekrytering och interima tillsättningar av ledare och specialister. Frågor och kontakt Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta konsultchef Oskar Windolf, [email protected] Då vi träffar kandidater löpande är du varmt välkommen att söka tjänsten så snart som möjligt. Vi ser fram emot din ansökan! LI-OW1 ekonomi
Arbetsgivare
Amendo Bemanning & Rekrytering AB
Hemsida: http://www.amendo.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Junior analytiker till avdelningen Bankanalys och policy

Arbetsgivare / Ort: Finansinspektionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Som junior analytiker på avdelningen Bankanalys och policy kommer du främst att stötta verksamhetsområde Bank i frågor relaterade till inrapporterad data. Det innebär exempelvis att du kommer att ta fram och sammanställa data, diagram och tabeller till olika rapporter och processer. Du kommer också att bistå i  arbetet med att samla in och rapportera data till andra myndigheter och i arbetet med dataanalys av penningtvättsrapporteringen. Därtill kommer du att stödja kollegor i vissa tillsynsärenden, exempelvis med bedömning av risker och kapitalbehov i de mindre kreditinstituten. Vi söker dig som har en relevant akademisk examen inom nationalekonomi, finansiell ekonomi, ekonometri eller statistik. Har du precis slutfört dina studier och ansökt om examen är du också välkommen att söka. Du är van vid att inhämta och sammanställa data från olika datakällor och genomföra enklare deskriptiv analys. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Excel och det är en fördel om du även har kunskaper i något av programmen EViews, SAS, Matlab, R eller Stata. Det är dessutom meriterande om du har använt någon form av kvantitativ analys i examensarbete eller motsvarande, samt om du har erfarenhet från arbete på myndighet eller inom finansbranschen. Vidare kan du uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du självgående, uthållig och bidrar med gott samarbete. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har ett analytiskt förhållningssätt. Vidare är du effektiv i ditt sätt att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För ytterligare information är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Katarina Wagman på 08-408 980 90. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. En anställning vid FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Välkommen med din ansökan innehållande cv, personligt brev och examensbevis senast den 13 maj 2021. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.
Arbetsgivare
Finansinspektionen
Hemsida: http://www.fi.se/
Ansökan
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Financial Services to Polestar, Gothenburg

Arbetsgivare / Ort: Jerrie AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Finansekonom

Om jobbet
Polestar is the independent electric performance car brand founded by Volvo Cars and Geely Holding. In 2017, Polestar launched the Polestar 1 – a low-volume Electric Performance Hybrid GT. In 2020, the Polestar 2 was launched as the company’s first fully electric, higher volume premium car designed to compete with the Tesla Model 3. In the future, Polestar 3 will join the portfolio as a fully electric performance SUV. Let us describe the challenge we offer In this new position within Financial Services you will be part of a growing team where you will have the opportunity to develop and grow with the business in Europe. You will be involved in a journey, and support the business when Polestar now continues to go live on several new markets. You will work in a global context with highly talented individuals who share a passion to change the world. We believe innovation is a team effort and that just like each component is critical to the performance of our cars each person working at Polestar is as important to the team and its performance. What you´ll do • Supporting the establishment and ongoing management of inventory funding, retail financing, insurance and subscription services for the Polestar brand in the European markets • Secure that relevant inventory funding/retail finance/insurance products are developed and operational by launch of the Polestar brand in all relevant markets as well as provide ongoing lifecycle management and coordination • Support markets to achieve their business performance targets (volume growth, penetration levels, renewals, commission income) both for retail finance and insurance • Coordinate reporting and pricing related activities on an ongoing basis Who you are • University/Higher Vocational Education • Relevant experience is desirable within automotive finance / insurance in a captive automotive finance company, retail bank or leasing company or alternatively auto finance consultancy background • Understanding of automotive finance/insurance products and related processes • Ideally complemented with a good understanding on the latest e-commerce trends • Familiarity with business planning techniques and processes • Prepared for travelling within Europe (about 5 working days/month) • Experience of working in multi-cultural and cross-functional teams Competence and experience are important, but personality is also key We are looking for someone who is flexible, analytical and have a problem-solving mind set supplemented by a hands-on attitude. You appreciate to learn and develop through performing your task and take great own responsibility in delivering result and contribute to the growth. In this role it´s also important with strong business acumen, structure and ability to plan, coordinate and execute work with many different stakeholders involved. You master verbal and written communication and is proficient in English and enjoy working in an international context. Personal fit will be of great importance in this recruitment, as we are actively working to build a team with diversity in terms of experience, gender and background. But most of all, we want with your skill and enthusiasm to help Polestar be the guiding star. Are you ready for the journey? Which is electric by the way… We welcome your application with CV in English via www.jerrie.se . For further information, please contact Igor Glavan phone +46 701-765828 Polestar - the guiding star! We are an electric performance brand, determined to improve the society we live in. Our focus is on uncompromised design and technology. Passion and emotion drive us, electricity and innovation drive our cars. Our products are excellent, efficient and entertaining. In Polestar’s future, there is no room for shortcuts, excuses or compromises. We are all in, dedicated on our ambition. Guiding our industry forward through pure, progressive, performance. At Polestar, the sky is the limit.
Arbetsgivare
Jerrie AB
Ansökan
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Finanschef, Region Västerbotten

Arbetsgivare / Ort: REGION VÄSTERBOTTEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat. Vi söker dig som vill göra skillnad och arbeta tillsammans med oss vid regionstyrelsens ekonomistab i Region Västerbotten. Regionen har höga ambitioner och är i ett intensivt utvecklingsskede och vi söker vi dig som vill vara med och vidareutveckla vårt finansarbete. Vi erbjuder dig ett utmanande och spännande arbete i en för medborgarna samhällsviktig verksamhet. Vi erbjuder dig en möjlighet att påverka beslutsfattare i frågor som rör välfärdens utveckling. Du blir vår främste företrädare för en professionell finansverksamhet och en nära rådgivare till Ekonomidirektören också i andra ekonomiska frågor och även föredragande för ledning och politik. Är du, precis som vi är, engagerad i samhällsfrågor och samhällsviktig verksamhet och trivs med att arbeta i en politiskt styrd organisation så är detta ett uppdrag för dig! ARBETSUPPGIFTER Finanschefen svarar självständigt för att förvalta regionens finansiella åtaganden och utveckla processer och arbetsuppgifter inom finansområdet i enlighet med beslutade delegationer. Arbetsuppgifterna omfattar initialt arbete med våra kapital- och skuldportföljer som tillsammans för närvarande omfattar knappt 8 miljarder kronor, riskhantering och utveckling av regionens styrande finansiella dokument och finansiella strategier som idag uttrycks bl.a i vår finanspolicy. Som framtida utvecklingsområden finns internbanksfunktioner med bl.a koncernmässig likviditetssamordning och likviditetsplanering, leasing, valutor samt upphandling av finansiella tjänster m.m. Du kommer också att vara kontaktperson och första ingång för våra finanspartners som exempelvis Kommuninvest, affärsbanker, andra finansiella institut och vårt konsultstöd. Du samverkar med övriga funktioner inom ekonomistaben och även andra verksamheter och bolag inom regionkoncernen. Du är underställd ekonomidirektören med vilken du har en nära dialog men rapporterar vid behov också till regiondirektör, ledningsgrupper och politiska grupperingar. Ett viktigt utvecklingsområde är kommunikation kring regionens finansiella strategier och resultat. Tjänsten är placerad i Umeå men eftersom mycket av arbetet består av kontakter och möten med våra samarbetspartners och med aktörer inom finansmarknaderna är vi flexibla i möjligheten att till del arbeta på distans. KVALIFIKATIONER Du har flerårig erfarenhet av liknande arbete från privat och/eller offentlig sektor. Du har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är analytisk och affärsmässig, du har stor integritet och skapar goda relationer med din omgivning. Du är mån om att kommunicera och förankra ditt arbete men du kan också agera självständigt. Du har en sund inställning till risktagande utifrån en god förståelse för förutsättningarna för offentliga aktörer och agerar alltid inom ramen för fattade beslut. Du är självgående inom ditt område, du är beslutsam och långsiktig och driver processerna framåt utifrån ett strategiskt förhållningssätt. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Stämmer detta inpå dig så lämna in din ansökan så fort du kan! ÖVRIGT Din formella titel är finansstrateg, uppdraget är en tillsvidareanställning utan personalansvar. Inför rekryteringsarbetet har Region Västerbotten tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
REGION VÄSTERBOTTEN
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

CFO till Jollyrooms ledningsgrupp

Arbetsgivare / Ort: Jollyroom AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
Jollyroom etablerades år 2010 och är Nordens ledande barn- och babybutik på nätet. Vi befinner oss i stark tillväxt och är ett av de snabbaste växande bolagen inom e-handeln i Europa. Vi servar idag fler än 2 000 000 kunder och har allt för barnen mellan 0 till 12 år samt ett heltäckande sortiment för gravida. I vårt 75 000 kvm stora lager, med över 35 000 artiklar finner barnfamiljen både välkända och nya varumärken. Ett brett sortiment, en tillgänglig webbutik, snabba leveranser och kunnig kundservice är våra grundpelare som gör Jollyroom till det självklara valet i barnfamiljens vardag. I Göteborg ligger Campus Jollyroom, här finns ett stort nybyggt kontor, flera moderna lager, showroom för våra kunder samt gym och restaurang för våra medarbetare. Vi har även ett kontor i Umeå samt en fysisk butik i Stockholm Kungens Kurva. Vår personalstyrka växer löpande och utgör i dagsläget 500 fantastiska medarbetare, 300 medarbetare arbetar på heltid och resterande på behovsbasis. Möjligheten till expansion och framgång har aldrig varit större. Efter att ha vunnit nr. 1 positionen på den Nordiska marknaden har vi nu påbörjat expansionen in i Europa. På sikt skall Jollyroom bli den ledande aktören inom barn- och baby på nätet i Europa. Vi skall ge europeiska konsumenter den bästa upplevelsen. Vi är med i matchen för att vinna. Rollen som CFO: Vi söker en driven CFO till vår ledningsgrupp på Jollyroom. Som CFO har du ansvar för vår ekonomi- och IT funktion som består av redovisning, controlling, intern IT och SAP-utveckling. Ditt team består av redovisningschef, ekonomer, controllers och ett IT-team bestående av intern IT-support och SAP-utveckling. Vi har påbörjat en stor satsning av controllerfunktioner i verksamheten och ditt arbete blir att bygga fungerande strukturer, processer och rutiner. Du är VD:ns högra hand och arbetar i mycket tätt samarbete med övriga chefer. Du har stor påverkan på bolagets resultat, är väl insatt i verksamhetens utmaningar och har alltid ett affärsmässigt och ekonomiskt perspektiv i allt du gör och i alla samarbeten du ingår. I rollen har du stort fokus på lönsamhet. Du analyserar, planerar, simulerar och stödjer du varje avdelning i budget- och prognosarbete. Du säkerställer att samtliga avdelningar håller sig till planerade prognoser och säkerställer att vi har en trygg ekonomisk plan i bolaget som helhet. Du arbetar på projektbasis med respektive avdelningschef. Exempel på projekt: Hur får vi upp marginalen med i snitt 3%? Hur får vi ner kostnaden med i snitt 5% inom logistik? Hur ser våra siffror ut i jämförelse med liknande bolag? Hur arbetar de mest framgångsrika och hur kan vi lära oss av dem? Vår ledning är en driven och sammansvetsad grupp – vi kännetecknar oss som doers som tar fullt ansvar för genomförandet och deadlines. År 2021 har startat med stark tillväxt för Jollyroom och vi har expansionsplaner för de närmsta åren. I den starka tillväxten behöver vi god struktur och uppföljning – i det arbetet tar du facklan och leder verksamheten i rätt riktning. Som e-handlare har vi på Jollyroom tillgång till mer eller mindre obegränsade data. Vi tror att framtidens vinnare inom varuhandeln är de bolag som på ett sofistikerat och effektivt sätt lyckas kapitalisera på sin data. Efter en gedigen onboardingprocess kommer en av dina huvuduppgifter vara att bygga en struktur, princip och arbetsmetodik kring hur olika avdelningar internt kan kapitalisera och använda befintliga data, för att ta bättre beslut i vardagen. Vi söker dig som har: Utbildning - Högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi. Kvalifikationer - Minst 5 års erfarenhet som ekonomichef inom privatägda företag med fokus på lönsam tillväxt och kassaflöde. - Erfarenhet av att hantera utmaningar i ett starkt expansivt företag som exempelvis investeringar, finansiering, likviditet och varulagervärdering. - Erfarenhet av att påvisa och identifiera förbättringsområden både på kostnads- och intäktssidan av verksamheter. - Erfarenhet av att snabbt kunna anpassa företag/organisation efter förändrade förutsättningar. - Expertkunskap inom analys och arbete i system och Excel. - Stort affärsmannaskap och intresse för e-handel. Du har en välfungerande verktygslåda gällande ledarskap, organisering och arbetsmetodik. Du är en närvarande ledare som är passionerad att jobba hands on. Genom tydliga planer och uppföljning har du i dina tidigare arbeten nått solida resultat med förbättrade nyckeltal över tid. Meriterande med erfarenhet av SAP och Qlik Sense. Personliga egenskaper - Extremt lösnings- och resultatorienterad samt ser till helheten. - Handlingskraftig – när du ser svaga tal/siffror agerar du kraftfullt. - Ruckar aldrig på struktur, ordning och reda. - Hög analytisk förmåga med en vilja om att förenkla och automatisera processer. - Pedagogisk och tydlig. Vi erbjuder: - Entreprenörsdriven verksamhet - Stort eget ansvar och varierande arbetsuppgifter - Goda möjligheter till personlig utveckling och till karriär - Ungdomlig och pulserande miljö - Placering nära Göteborg; 15 minuter med bil till city - Friskvårdsbidrag - Kollektivavtal för alla anställda - Helt nybyggda lokaler samt tillgång till Jollyrooms eget fullt utrustade gym Upplägg och kontakt: - Start: Snarast möjligt - Omfattning: Heltid (6 månaders provanställning tillämpas) - Placering: Sörredsvägen 111, Torslanda - Kontakt & frågor: Terese Fernbring på HR via [email protected] och tfn: 0739-808240 Vi arbetar löpande med rekryteringen och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag, så skicka in din ansökan redan idag. Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser genomför vi tester, referenstagning och bakgrundskontroll. Vi undanber oss för närvarande samtal från rekryterings- och annonsleverantörer. Blev du ännu mer nyfiken på Jollyroom? Nedan finner du våra senaste PR-meddelanden: Vi fick en flygande start på det nya året -> https://www.market.se/nyhet/flygande-start-pa-aret-for-jollyroom-kalla-vadret-har-drivit-extrema-behov Vi anställde 200 personer inför julhandeln 2020 -> https://www.ehandel.se/jollyroom-fick-5000-ansokningar-raknar-med-en-halv-miljon-order Vi vann årets logistiketablering 2020 -> https://intelligentlogistik.com/nyhetsflode/fastigheter/jollyroom-gor-arets-logistiketablering-2020/
Arbetsgivare
Jollyroom AB
Ansökan
Ansök senast 17 maj (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.