Som skattehandläggare stöter du på olika typer av ärenden och ständigt breddar dina kunskaper inom Skatteverkets verksamhet.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att granska och bedöma inlämnade deklarationer, fatta beslut om skatt och avgifter samt ge råd och information till skattebetalare. Skattehandläggare spelar en viktig roll i att säkerställa att skattelagstiftningen efterlevs och att det svenska skattesystemet fungerar korrekt.
Arbetsuppgifter:
Granskning och utredning av deklarationer:
En av de främsta uppgifterna är att kontrollera att inkomna skattedeklarationer är korrekta. Det kan handla om att granska både företag och privatpersoners deklarationer, samt att säkerställa att inkomster, avdrag och andra uppgifter är rätt återgivna.
Fatta beslut:
Skattehandläggaren beslutar om hur mycket skatt som ska betalas eller om skatteåterbäring ska ske. Detta kan innebära att besluta om ändringar i inlämnade deklarationer om det finns oklarheter eller felaktigheter.
Kommunikation med skattebetalare:
Handläggaren kommunicerar med privatpersoner och företag för att be om ytterligare information eller för att förklara beslut och ge vägledning om skatteregler och avdrag.
Förebygga skattefusk:
Skattehandläggare arbetar aktivt för att identifiera och förhindra skattefusk och bedrägeri. Detta kan innebära att de gör djupare utredningar vid misstanke om oegentligheter.
Rådgivning och vägledning:
Skattehandläggare kan även ge rådgivning om skatteregler och hjälpa till att förklara hur skattesystemet fungerar för skattebetalare. Detta innefattar även att svara på frågor om skatteplanering, avdrag och andra skattefrågor.
Uppdatering av regelverk:
Eftersom skatteregler kan förändras är det viktigt att skattehandläggaren håller sig uppdaterad på ny lagstiftning och praxis för att kunna tillämpa aktuella regler på rätt sätt.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
För att bli skattehandläggare krävs ofta en utbildning inom ekonomi, juridik eller skatterätt. Många som arbetar som skattehandläggare har en högskoleutbildning inom något av dessa områden. Det är också viktigt att ha goda kunskaper i svenska lagar och skattesystemet, samt en förmåga att analysera komplexa ekonomiska uppgifter.
Arbetslivserfarenhet, i första hand inom ekonomi, brukar ses som meriterande.
På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på EK/Ekonomi. Motsvarande utbildning för vuxna brukar finnas på folkhögskolorna och inom komvux.
Framtidsutsikter
Som skattehandläggare kan man utvecklas genom att ta på sig mer ansvarsfulla roller, till exempel som teamledare, specialist inom ett specifikt område eller enhetschef. Med ytterligare erfarenhet och utbildning kan det även vara möjligt att arbeta som jurist inom skatterätt eller inom högre administrativa funktioner.
Personliga egenskaper
Gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet är de viktiga egenskaper som krävs inom det här yrke.
Noggrannhet är en viktig egenskap då arbetet ofta involverar detaljerade beräkningar och utredningar.
Kommunikativa färdigheter är viktiga för att kunna förklara beslut och regler på ett tydligt sätt för skattebetalare.
Analytisk förmåga är central för att kunna hantera komplexa skatteärenden och fatta välgrundade beslut.
Integritet och objektivitet är viktiga värden, då skattehandläggaren måste fatta beslut baserade på lagstiftning och inte på personliga åsikter.
Arbetsplats
En skattehandläggare arbetar inom skatteförvaltningen och har till uppgift att hantera och utreda skatteärenden.
Arbete kan även vara på andra myndigheter som hanterar skatteärenden, arbetsmiljön kan vara både kontorsbaserad och digital. Mycket av arbetet görs via dator, där skattehandläggare använder olika system för att hantera ärenden och fatta beslut. I vissa fall kan det också vara aktuellt att arbeta med andra myndigheter eller externa parter, beroende på ärendets karaktär.

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret