På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Forensisk accountant

Forensisk accountant

Forensisk accountant utreder de misstänkta ekonomiska missförhållanden, t ex när företagets bokföring inte går ihop och man misstänker att medel försvinner på grund av brottsliga handlingar, slarv eller andra orsaker och som man vill upptäcka för att råda bot på problemet.

Som civil utredare med inriktning revision består de huvudsakliga arbetsuppgifter i att biträda i åklagarledda utredningar med fördjupad kunskap inom ekonomi eller inom skatterätt. I arbetsuppgifterna ingår att under förundersökningsprocessens gång granska räkenskaper, göra kvalificerade ekonomiska utredningar, analyser och utlåtanden inom ekonomi eller inom skatterätt. Vidare ingår det att säkra bevisning och undersöka olika ekonomiska eller skattemässiga konsekvenser samt ibland även delta vid förhör eller hålla egna förhör.

Vid behov kan det bli aktuellt för en civil utredare med inriktning revision att antingen biträda åklagaren under domstolsförhandlingen eller avlägga vittnesmål i domstol.

Utbildning

För att kunna arbeta som forensisk accountant, behöver man gedigna ekonomiska kunskaper. De flesta forensiska accountants är därför utbildade Civilekonomer eller har en annan, ofta akademisk, utbildning i ekonomi.

Grundläggande gymnasial utbildning är Ekonomiprogrammet.

Arbetsplats

Forensisk accountant kan vara egen företagare / konsult eller arbeta som anställd på t ex revisionsbyrå eller som Civil utredare inom polisen.

Visa mer
Visa mindre

521 Lediga jobb

Almi söker Redovisningsekonom

Arbetsgivare / Ort: OnePartnerGroup Jämtland AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningsekonom

Om jobbet
Vi söker nu en Redovisningsekonom som kan och vill vara med och bidra till kvalitén i vårt redovisningsarbete!

Beskrivning:
Arbetet som Redovisningsekonom vid Almi innebär att du både självständigt och som teammedlem kommer att sköta affärsredovisningen för ett eller flera av Almis dotterbolag. Du kommer bl. a. att arbeta med följande arbetsuppgifter:
  • Löpande bokföring
  • Moms- och skattehantering
  • Projektrapportering och projektrekvisitioner till externa finansiärer; b l a Tillväxtverket
  • Upprättande av månadsavstämningar; kvartals- och årsbokslut samt årsredovisningar.
  • Bereda underlag för budgetarbete samt tillhandahålla underlag för ekonomirapporter till VD och styrelse
  • Vara behjälplig med underlag som efterfrågas för koncernens gemensamma redovisning, rapportering och koncernbokslut.
  • Utveckla och förbättra processer och rutiner kopplat till dina arbetsområden
I rollen kan ansvar för andra arbetsuppgifter ingå från tid till annan,framför allt sådant som avser gemensam verksamhet för ekonomiavdelningen.

Din profil:
Du har en ekonomisk utbildning på högskolenivå alternativt annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdig. Du har något års erfarenhet av ekonomi och redovisning. Du får gärna ha en vilja att utveckla mallar och rutiner, då vi ständigt arbetar med förbättringar inom Redovisningsavdelningens ansvarsområde. Goda kunskaper i Excel och erfarenhet från OneNote ser vi som meriterande. Det är också en fördel om du har arbetat med projektredovisning, då vi ansvarar för bokföring av koncernens projekt. Vi använder Vismas affärssystem samt Capego bokslut och erfarenhet från dessa system är också meriterande.  
Som person tror vi att Du framför allt är:
  • Noggrann och strukturerad
  • Analytisk
  • Självständig
  • Både helhets- och detaljorienterad
  • Kommunikativ och nätverkande
  • Engagerad och lyhörd
  • Stresstålig 
Du är en flexibel samarbetsperson och en "lagspelare". Att arbeta med stort eget ansvar mot "deadlines" är något som Du trivs med och som sporrar Dig.

Anställningsform:
Tillsvidareanställning, inledningsvis med 6 månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad:
Heltid.
Arbetstid och lön:
Dagtid/Fast lön.

Att arbeta på Almi:
På Almi är kompetensnivån hög och samhällsengagemanget och affärsmässigheten en viktig drivkraft. Det finns ett starkt gemensamt intresse – att se fler växande och framgångsrika företag i Sverige. För att trivas hos Almi stimuleras du därför av att tillsammans med dina kollegor arbeta för andra människors framgång och för ett hållbart företagande. Arbetsmiljön präglas av glädje och stort engagemang där vi värdesätter modet att tänka nytt. 
På Almi värdesätter vi olikheter, vi driver ett aktivt mångfaldsarbete både internt och externt och tror på att medarbetarnas olika bakgrunder, erfarenheter, kunskaper och personligheter berikar verksamheten. I rekryteringssammanhang är fokus på mångfald utifrån exempelvis kön, ålder, och utländsk bakgrund en självklarhet.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med OnePartnerGroup Jämtland.
Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Hans-Olof Jonsson.
Vi vill ha din ansökan senast 25 september. Urvalsarbetet sker löpande varför vi rekommenderar att du gör din ansökan snarast möjligt.
Bakgrundskontroll kommer att genomföras på slutkandidat vid tillsättning av tjänsten. 
Arbetsgivare
OnePartnerGroup Jämtland AB
Hemsida: www.almi.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomikonsult inom Dynamics 365 Business Central/NAV

Arbetsgivare / Ort: Orango AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Färdigheter
Krav
  • Microsoft Dynamics NAV
  • affärssystem

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Något som utmärker oss på Orango, och Fellowmind som vi är en del av, är att vi numera sällan jobbar i rena ERP-projekt utan vi pratar snarare om plattformsprojekt där vi kan leverera på hela Microsoft plattform där vi förutom vår BC/NAV avdelning har specialistgrupperingar inom BI, Integration/Azure, CRM (CE) och Modern Workplace vilket gör att vi kan addera ett än större värde till våra kunder.

Nu fortsätter vi att växa och rekryterar ytterligare en (eller två, tre…) Ekonomikonsult(er).

OM TJÄNSTEN

Din primära arbetsuppgift hos oss är att hjälpa våra kunder att utveckla och förbättra sina finansiella affärsprocesser. Detta gör vi tillsammans i ett projektteam där vi med samlad kompetens förstår kundens hela verksamhet och hjälper dem i arbetet med att implementera ett nytt affärssystem, anpassa det och/eller uppgradera. Arbetsuppgifterna är varierande och inom ett brett spektrum och för att nämna några:

· Förstudiearbete för att identifiera kundens fulla behov och därefter ta fram lösningar. Det kan vara standardlösningar men också unika lösningar anpassade för just kundens behov

· Anordna workshops och utbilda kundens medarbetare i affärssystemet

· Testning, parametersättning och migrering av data

· Hjälpa och coacha kunderna vidare med sina verksamhetsprocesser

· Hjälpa kunderna att få ut det mesta av sin Business Central-installation

Med utgångspunkt i vår värdegrund OPEN – Omtänksamhet, Proffsighet, Engagemang och Nytänkande är vi ett stöd genom hela arbetets gång och kundens fortsatta tillväxt.

Våra arbetsformer innebär att ditt projektteam kan vara både större och mindre karaktär samt att ditt arbete utförs på vårt kontor men också i perioder ute hos våra kunder när tiden tillåter (och i dessa tider är vi givetvis många som arbetar hemifrån, vilket funkar utmärkt det med, vilket vi tackar Teams för). Våra kunder är mindre till medelstora företag och inom flera branscher där majoriteten verkar inom handelsbranschen.

VI SÖKER DIG SOM:

Vi söker primärt dig som idag arbetar i en likande roll som ekonomikonsult inom Dynamics 365 Business Central/NAV men som av någon anledning känner att något saknas. Kanske känner du inte att du utvecklas och jobbar inte med de senaste versionerna. Eller så saknar du sammanhållningen som är något vi lägger ett stort fokus på. Kanske känner du att ni inte är tillräckligt stora för att kunna erbjuda den bredd som vi nämnt ovan. Oavsett vad så är vi övertygade at vi har något att erbjuda dig!

En annan ingång till rollen kan vara att du sitter på det vi benämner som kundsidan som avancerad användare och har således god förståelse i Business Central/NAV och troligtvis fungerat som exempelvis kravställare/stake holder gentemot systemleverantör men nu har ett intresse av att ta steget till en konsultroll.

Som person tror vi att du har förmågan, intresset och kreativiteten som krävs för att utmana både Orangos och våra kunders processer. Vi söker dig som är driven, har ett affärsmässigt förhållningssätt samt motiveras av tydliga mål och resultat. Likaså är du en teamplayer som likt oss tror på laget före jaget. Då du ofta arbetar i mer än ett projekt samtidigt är det också viktigt att du har god erfarenhet av att prioritera och strukturera ditt arbete.

Till dig som går igenom nålsögat i vår rekryteringsprocess så erbjuder vi (förutom en fantastisk tillväxtresa) det som vi vill påstå är:

Branschens bästa arbetsplats!

Jag vet! Varje bolag med ett uns självaktning säger samma sak; medarbetarna är det viktigaste i verksamheten, vi är ett värderingsstyrt bolag och så vidare… men är det så FOR REAL? Jag vill i alla fall påstå det och här är lite om vad som erbjuds hos oss;

· Ett företag där vi skippat så många skrivna regler som möjligt. Hos oss utgår vi från att alla är vuxna människor, som är kloka och som fattar smarta beslut (gäller även ledare…) vilket gör att vi slipper en massa pekpinnar och förmaningar

· En roll där du är med och gör skillnad! På riktigt! Varje dag!

· Ett prestigelöst gäng som verkligen delar med sig av sin kunskap och är mån om att du ska blomstra hos oss

· Vi glömmer inte bort att skapa balans i livet, och vi hjälps åt precis som ett riktigt bra lag ska göra, vilket gör oss till antitesen till övertid, prestationsbaserade löner och vassa armbågar

· Väldigt hög flexibilitet när det gäller arbetstider och arbetsplats

· Ett friskvårdsbidrag som är stort nog att räcka till både gymkort OCH liftkortet på skidsemestern (OK med Skatteverket sedan 2018)

DET PRAKTISKA

Start: Förslagsvis under hösten, men vi har givetvis förståelse för om du sitter på en längre uppsägningstid än så

Omfattning: Heltid, kontorstider, men vi är väldigt flexibla här utan utgår från att det ska fungera för alla parter

Placering: På något av våra kontor i Malmö, Helsingborg, Göteborg, Jönköping eller Stockholm

Sista ansökningsdag: 30/9, men gå inte och dra på det. Vi läser alla ansökningar löpande och försöker komma till skott redan innan sista ansökningsdag

Arbetsgivare
Orango AB
Oskarsgatan 9
41463 Göteborg
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Redovisningsansvarig

Arbetsgivare / Ort: RugVista AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningsekonom

Om jobbet
Trivs du i tillväxtbolag där man drivs av ett ständigt förbättringsarbete? Som redovisningsansvarig på RugVista får du chansen att arbeta i en organisation som drivs av tydliga värderingar och som ger dig möjlighet att arbeta självständigt och ta eget ansvar. Känner du igen dig och vill vara med på vår fortsatta tillväxtresa? Då kan det vara dig vi söker till denna tjänst! Om rollen Som redovisningsansvarig kommer du främst arbeta med löpande redovisning, månads- och årsbokslut, myndighetsrapportering till Skatteverket och liknande, leverantörsutbetalningar samt diverse ad-hoc uppgifter. I rollen ingår även ansvar för en omfattande VAT-rapportering för samtliga EU-länder samt bevaka och upprätthålla intern kontroll enligt gällande lagar och regler. Du ingår i ett team om 5 personer och rapporterar till CFO. Din profil Du har erfarenhet av liknande tjänst och gärna en bakgrund som civilekonom eller motsvarande. Du bör ha erfarenhet av större bolag och gärna inom B2C. Du ska självständigt kunna upprätta årsredovisning enligt K3 och det är positivt om har du förståelse för eller vill lära dig IFRS regelverk. Du är en van användare av olika affärssystem och Excel. Du kommer arbeta i en internationell miljö där det är viktigt att du behärskar svenska och engelska i såväl tal som skrift. Som person är du noggrann, strukturerad, självständig och hjälpsam. Du är nyfiken och vågar testa nya sätt och metoder. Du trivs med att ha frihet under ansvar och gör det som krävs för företagets, kundernas och kollegornas bästa. Vi erbjuder: - Möjlighet att utvecklas i en rolig och utmanande arbetsmiljö. - Bli en del av ett internationellt team och bidra till en arbetsplats där alla älskar att gå till jobbet. Våra förmåner: - En företagskultur med starka värderingar - En arbetsplats där vi firar våra framgångar - Trevliga och drivna kollegor - Gratis kaffe, fika och frukt - Frukost på torsdagar - Generös personalrabatt - Generöst friskvårdsbidrag - Massage under arbetstid Övrig information - Start: maj månad eller enligt överenskommelse - Omfattning: Heltid - Lön: Enligt överenskommelse - Placering: Huvudkontoret i Limhamn Om RugVista RugVista är Europas ledande online-handlare av mattor via webbutiker på 20 olika språk, genom varumärkena RugVista och CarpetVista. Bolaget har en framgångsrik lönsam tillväxt under de senaste +10 åren. Den övergripande missionen är att ha en positiv inverkan på alla bolagets intressenter med extra fokus på att driva en hållbar utveckling i de geografiska regioner där produkterna tillverkas. RugVista är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market, omsätter 560 MSEK och har 70 anställda. I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Meritmind. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind, Anna Alenryd på 0707-64 81 04, [email protected] eller Viktoria Asp på 0737-48 20 92 eller [email protected] Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekrytering. Detta innebär bl.a. att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare till intervju i denna process.
Arbetsgivare
RugVista AB
Hemsida: https://www.rugvista.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Redovisningsekonom till koncern inom finansbranschen

Arbetsgivare / Ort: Vindex AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Nu söker vi på Vindex en redovisningsekonom för rekrytering till en av våra kunder. Hela rekryteringsprocessen sköts av Vindex men anställning kommer att erbjudas direkt hos kund. Start sker enligt överenskommelse med hänsyn till eventuell uppsägningstid. I rollen kommer du att ansvara för att ta hem den outsourcade redovisningen och hantera hela redovisningsflödet för de olika bolagen i koncernen.

Placering: centrala Stockholm

Huvudsakliga arbetsuppgifter för rollen som redovisningsekonom till koncern inom finansbranschen

  • Ta hem redovisningen från byrå
  • Löpande redovisning
  • Reskontrahantering
  • Upprättande av bokslut och årsredovisning
  • Viss koncernredovisning
  • Hantering av enklare löner
  • Betalningar
  • Avstämningar
  • Moms- och skattedeklarationer
  • Administrativa ärenden
  • Stötta CFO i övriga frågor

För den här rollen söker vi en självgående, driven person som trivs i en varierande roll med mycket ansvar. Rollen kräver att du är handlingskraftig och proaktiv då du självständigt kommer att ta hem redovisningen och bygga upp processer och rutiner internt. Vi ser gärna även att du är en problemlösare med en prestigelös och positiv inställning.

Kvalifikationer för rollen som redovisningsekonom till koncern inom finansbranschen

  • Civilekonomexamen eller motsvarande
  • Minst 4-5 års erfarenhet i rollen som redovisningsekonom
  • Självgående i redovisning ax till limpa
  • Goda kunskaper inom svenska redovisnings- och skatteregler
  • Meriterande med erfarenhet av koncernredovisning
  • Flytande i engelska och svenska, både muntligt och skriftligt

Vid intresse, skicka gärna ditt CV i word-format till oss på Vindex och ange ref MTRE1265. Tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare Marie Tolf (070-171 81 93 eller [email protected]) vid fler frågor kring rollen.

Som en del av processen för varje roll utförs en bakgrundskontroll på de aktuella slutkandidaterna som då kommer att informeras i förväg.

Vindex tillsätter redovisningsekonomer i Stockholm. Vi är en rekryteringsbyrå som arbetar med interimslösningar och rekrytering nischat endast mot ekonomiavdelningen. Vi är specialister på tillsättningar av konsulter och kandidater inom ekonomifunktionen. Detta innebär att vi tillsätter CFO:er, ekonomichefer, controllerchefer, Business Controllers, redovisningschefer, koncernredovisningsekonomer, redovisningsekonomer samt lönespecialister. Är du intresserad av fler uppdrag/tjänster som redovisningsekonom? Kika gärna under fliken Lediga uppdrag och jobb.

Arbetsgivare
Vindex AB
Kungsgatan 44
11137 Stockholm
Hemsida: www.vindex.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare inom förändringsarbete till fastighetsbranschen

Arbetsgivare / Ort: Vindex AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

För kunds räkning söker Vindex nu en projektledare inom förändringsarbete för interimsuppdrag. Start för uppdraget sker i september och pågår under minst fyra månader. I rollen kommer du att leda diverse projekt i syfte att förbättra, utveckla, modernisera och digitalisera processer och rutiner inom ekonomifunktionen.

Placering: centrala Stockholm

Huvudsakliga arbetsuppgifter för rollen som projektledare inom förändringsarbete till fastighetsbranschen

  • Modernisera ekonomiprocesserna
  • Ta fram en plan för digitalisering av ekonomiarbetet
  • Bygga upp en modern controllerfunktion vars syfte är att analysera, ge underlag, kalkyleringar, följa upp
  • Stötta i operativa arbetsuppgifter vid behov
  • Arbetsleda teamet

För den här rollen söker vi en framåt, nyfiken och strukturerad person som drivs av att utveckla och förbättra arbetsprocesser. Du har en god samarbetsförmåga, är social och kommunikativ samt att du snabbt kan sätta dig in i nya miljöer/uppgifter. I tillägg till detta ser vi positivt på att du är handlingskraftig och resultatfokuserad.

Kvalifikationer för rollen som projektledare inom förändringsarbete till fastighetsbranschen

  • Civilekonomexamen eller motsvarande
  • Dokumenterad erfarenhet av att ha drivit utvecklings- och förbättringsarbete på ekonomiavdelningar
  • Mycket goda kunskaper inom redovisning och controlling
  • Minst två års erfarenhet av en chefsroll
  • Erfarenhet från fastighetsbranschen
  • Mycket goda kunskaper i ekonomisystem
  • Flytande i engelska och svenska

Vid intresse, skicka gärna ditt CV i word-format till oss på Vindex och ange ref KJRE1266. Tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare Karl Josefsson (073-510 09 70 eller [email protected]) vid fler frågor kring rollen.

Vad vi erbjuder

Under din anställning som konsult hos Vindex får du alltid fast månadslön och omfattas av både olycksfallsförsäkring och livförsäkring. Professionella underkonsulter fakturerar via eget bolag.

Som en del av processen för varje roll utförs en bakgrundskontroll på de aktuella slutkandidaterna som då kommer att informeras i förväg.

Vindex tillsätter ekonomer i Stockholm. Vi är en rekryteringsbyrå som arbetar med interimslösningar och rekrytering nischat endast mot ekonomiavdelningen. Vi är specialister på tillsättningar av konsulter och kandidater inom ekonomifunktionen. Detta innebär att vi tillsätter CFO:er, ekonomichefer, controllerchefer, Business Controllers, redovisningschefer, koncernredovisningsekonomer, redovisningsekonomer samt lönespecialister. Är du intresserad av fler uppdrag/tjänster som redovisningsekonom? Kika gärna under fliken Lediga uppdrag och jobb.

Arbetsgivare
Vindex AB
Kungsgatan 44
11137 Stockholm
Hemsida: www.vindex.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.