På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Textilekonom

Textilekonom

Textilekonomer har arbetsuppgifter som inköp, försäljning och produktutveckling på detaljhandels- och modeföretag inom textil- och moderelaterade näringslivet.

Som textilekonom deltar du i hela processen, från den konstnärliga idén till färdig design, olika etapper inom produktion, inköp och marknadsföring. Varje del i den textila värdekedjan med dess ekonomiska, estetiska, tekniska och miljömässiga frågeställningar är en komplicerad värld som dessutom är världsomfattande. Som textilekonom är du den förenande länken under hela processen.

Textilekonomer kan arbeta inom textil- och modeindustrin med marknadsföring, försäljning, inköp och/eller affärsutveckling på företag inom textil och mode. Du kan också satsa på vidarestudier, främst inom områdena textil management, fashion management och marknadsföring.

Utbildning

Textilekonomer utbildas främst på Textilekonomutbildningen, som är ett treårigt högskoleprogram, men du kan också utbilda dig till ekonom på Ekonomiprogrammet eller till Civilekonom och skaffa dig kunskaper inom mode/textil vid sidan av sina ekonomistudier.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

332 Lediga jobb

Business Developer - Paper

Arbetsgivare / Ort: IKEA of Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
IKEA is one of the world's leading home furnishing companies. Our vision is to create a better everyday life for the many people. We do this by offering a wide range of well-designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them.  As a Business Developer at Purchasing & Logistics Area North Europe, you will be working within defined part of the business and legal framework of IKEA – to secure excellence in running operations by optimizing the purchasing possibilities. Furthermore you will participate in creating an efficient supplier structure. The material you will mainly work with is paper.  About the assignment  Business Developer will together with a team:  On everyday base work to optimize costs of IKEA products.  Contribute to Strategic development of the supplier base in line with Category strategy  Transfer Category Business Plan to operational action plans.  Together with each supplier set the goals and create action plan that will enhance the full        potentials of the business.  Negotiate with suppliers according to IKEA values and guidelines  Evaluate and develop existing production capacities.  Cooperate in the product life cycle process.  Build effective and actively maintain relation with suppliers.  Responsible that supplier meets social, environmental standards.  Responsible for the delivery and quality performance.  Secure right competence to challenge and develop suppliers.  In all situations act as an IKEA Ambassador.  There is two vacant positions we recruiting for. One from 2021-11-01 – 2022-11-01 and the other one from 2021-11-01—2022-05-31 the positions is based in Älmhult, Sweden.   The selection process will take place continuously, so please send in your application as soon as possible. If you have questions regarding the role contact Mikael Nilsson <[email protected]>. If questions about recruitment process, contact Helena Sjölander <[email protected]>. Please send in your application in English latest 9th of September 2021.  Co-workers within Purchasing lead an exciting life! The mission is to develop business with suppliers in order to deliver IKEA products to our stores located around the world. The goal is to meet the price, quality and quantity expectations of our customers. In our Purchasing & Logistics Area we are working with suppliers in northern Europe and have offices in Älmhult, Kaunas, Moscow and Dortmund. 
Arbetsgivare
IKEA of Sweden AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Interims uppdrag som operativ inköpare till internationellt företag i St...

Arbetsgivare / Ort: Acconia Resultatskap AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Vill du arbeta i en dynamisk och internationell miljö på ett företag där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter? Då kan det vara dig vi söker! Nu söker vi en Operativ inköpare inom Supply Chain till produktionen i Järfälla. Företaget är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av intäkterna går till forskning och utveckling. Ett företag som ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Det är också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Dina arbetsuppgifter Som inköpare inom Supply Chain har du det operativa inköpsansvaret för att säkerställa leverans av i huvudsak planlagt behov till vår produktion, som präglas av ett stort projektfokus. Du kommer att bli del av ett team som köper in material till såväl prototyper som mindre serieproduktion av tekniskt komplexa lösningar. Detta ställer stora krav på kvalitet, flexibilitet och snabbt agerande hos såväl leverantörer som inköpare. Du förväntas kunna hantera inköp av såväl standardkomponenter som tillverkning av komplexa kundspecifika produkter och du bör med relativ lätthet kunna manövrera mellan uppdrag av olika karaktär. Då företaget verkar inom en industrisektor som är föremål för exportkontroll behöver du på en övergripande nivå förstå syfte och målsättning med detta och ha en förmåga att snabbt sätta dig in i, och agera efter, relevanta regulatoriska krav. Dina löpande arbetsuppgifter blir i huvudsak följande: Inköp av material och tjänster utifrån planlagt behov Orderläggning och leveransbevakning Eftermarknadsbeställningar • Inhämta kostnadsförslag Löpande återkoppla till kundansvarig samt sköta leverantörsuppföljning Registervård Flödesoptimering Dina viktigaste gränssnitt, förutom självklart leverantörerna, kommer du att ha inom funktionerna Planering, Strategiskt Inköp, Projektkontoret och Exportkontrollen. Ett intensivt arbete med att samordna och likrikta processerna inom hela Surveillance pågår och inom Inköp finns ett tätt samarbete med kollegor i Göteborg. Du behöver ha förmåga att manövrera med säkerhet och pondus, samt göra korrekta avvägningar även när alla instruktioner och gränssnitt inte är helt tydliga. För att lyckas och trivas hos oss tror vi även att du är en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare som kan konsten att agera i nuet med bibehållet fokus på målbilden. Du behöver vara ansvarstagande, proaktiv och ha en positiv inställning. Du kan vara såväl en yngre driven person med en relevant högskoleexamen i närtid, som en äldre person med en gedigen inköpserfarenhet i ryggen. Du bör trivas med pulsen i en produktionsmiljö och ha en god förståelse för vilka faktorer som styr inköp inom Supply Chain. Du bör även självständigt kunna driva ditt flöde för att säkerställa god leveransprecision. Övriga kvalifikationer är följande; o Goda kunskaper i MS Office o God kommunikativ förmåga o Goda kunskaper i engelska och svenska i tal samt skrift Kan du dessutom bocka av något eller några av följande så är du lite av en drömkandidat för oss! o Erfarenhet av inköpsarbete inom försvars-, läkemedelsindustri eller annan starkt reglerad verksamhet o Erfarenhet av och/eller intresse för rollen som Exportkontrollombudsman o Erfarenhet av arbete i affärssystemet IFS Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Därför krävs att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning gjord av myndighet.
Arbetsgivare
Acconia Resultatskap AB
Hemsida: http://www.acconia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Business Analyst

Arbetsgivare / Ort: iNext AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Inköpare

Språk
Krav
  • Engelska

Om jobbet

Required qualifications

  • At least 4-5 years Experience working as a Business Analyst or Business Intelligence
  • Experienced business analyst with a proven track record of delivering consumer and business value in large, complex, global organizations
  • Experience from Agile ways of working (SaFE, SCRUM, or similar)

Personal qualities

  • Structured and organized with the ability to prioritize and plan deliveries in a changing environment
  • A demonstrated ability to understand and articulate complex requirements and critically evaluate information gathered from multiple sources
  • A problem solver that can communicate and connect with the right people to solve issues at a fast pace. Great in simplifying and bringing clarity to complex problems
  • Excellent communication skills both verbally and written, having the ability to present to groups, and running training sessions towards the users

We offer:

  • An opportunity to be part of a fast-growing company with the freedom to fulfill your idea.
  • A modern environment, right in central Gothenburg.
  • The opportunity to make a big impact. We love people with entrepreneurial minds, so if you’re ready to run with your ideas, this is the place for you.
  • Wellness grant
  • A computer and a Phone of your choice
  • Social gatherings with colleagues (e.g., outdoor activities and board games)
  • After works
  • Free beverages (smoothies, soft drinks, energy drinks, coffee, etc.)

About us

iNext is a High-tech Independent Consulting and Product Development Company.

A collection of individuals with a passion for technology, software development, integrated portfolio management, Product development, and of course, the future of the professional marketplace.

Our journey has just begun, but we are growing rapidly. Whether you are a potential customer, partner, or employee – Welcome!

Arbetsgivare
iNext AB
Theres Svenssons gata 13
41755 Göteborg
Hemsida: http://www.inext.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Strategic Category Buyer to Atlas Copco!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Are you driven by the vision "There is always a better way?" Do you have previous experience as a strategic buyer? Then the role as a strategic category buyer at Atlas Copco might be the role for you! OM TJÄNSTEN As a Strategic Category Buyer, you will be a member of the global, category managed, sourcing team responsible for the supplier selection process and to manage, develop and optimize the QDCP-values (Quality, Delivery, Cost, Product development) for all suppliers delivering to our plants and central warehouse. In addition, to run the cross function TCO project to optimal total cost on global level. This is a key role to secure performance from our external suppliers to reach internal targets and our customers’ requirements. You will report to the global category manager under strategic global sourcing department. Are you not familiar with Atlas Copco? Click on Play to see more about the company and their products: You are offered * Work crossfunctionally at Atlas Copco. * As consultant at Academic Work, you are offered a great opportunity to grow as a professional, extend your network and establish valuable contacts for the future. Read more about our offer. ARBETSUPPGIFTER * Manage the supplier selection process with a cross functional mindset and cooperation with global team. * Improve Quality, Delivery, Cost and product development * Evaluate, negotiate and maintain the sourcing parameters * Set up and maintain correct sourcing/purchasing parameters in the system * Manage contracts and agreements VI SÖKER DIG SOM * An academic degree in economics, technology or similar (mechanical engineer is an asset) * A few years of experience as a strategic buyer * You have a solid economical knowledge, specialized for commercial company, relationships and transactions * Technical interest * Fluent in English and knowledge in Swedish It is meritorious if you: * Good knowledge of quality, LEAN and logistic processes * Good knowledge of various Manufacturing Processes and SAP As a person you are: * Cooperative * Communicative * Self-reliant Other information * Start: Immediately * Work extent: Full-time, to 2022-06-30 * Location: Stockholm, Nacka * Contact information: This recruitment process is conducted by Academic Work. It is a request from Atlas Copco that all questions regarding the position is handled by Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the screening or interview phase. INFORMATION OM FÖRETAGET Atlas Copco is an industrial group with world-leading positions in compressors, expanders and air treatment systems, construction and mining equipment, power tools and assembly systems. With innovative products and services, Atlas Copco delivers solutions for sustainable productivity. The company was founded in 1873, is based in Stockholm, Sweden, and has a global reach spanning about 180 countries. Principal product development and manufacturing units are located in Sweden, France and Japan. In 2015, Atlas Copco had 43 000 employees and revenues of BSEK 102 (BEUR 10.9).
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Erfaren inköpare till DeBe Flow Group AB i Växjö

Arbetsgivare / Ort: Empleo Växjö AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Till vårt trevliga kundföretag DeBe Flow Group AB i Växjö söker vi dig som gillar att jobba med strategiskt inköpsarbete och är en van förhandlare!

Du ingår i ett mindre och kompetent inköpsteam där ni tillsammans jobbar för att hjälpa varandra och optimera det interna och externa inköpsarbetet i hela koncernen.

I din roll ansvarar du för:
 
  • Dagliga inköp mot de kategorier som man ansvarar över
  • Projektbaserade inköp
  • Långsiktigt perspektiv genom att ständigt upprätthålla forecasts och planera sina inköp framåt i tiden
  • Bevaka ledtider, priser, garantier, risker mm
  • Se över leverantörsbasen som skall anpassas efter bolagets mål
  • Att för koncernen sourca nya leverantörer och upprätta en kontinuitet i det 
Är du en person som är nyfiken och kunskapstörstigt och som dessutom trivs med att ge det lilla extra på en arbetsplats? Då kanske en inköpsroll på DeBe Flow kan vara ditt nästa steg!

Din profil
Du som antar denna utmaning innehar minst en gymnasial utbildning. Utöver din utbildning har du flerårig erfarenhet av självständigt inköpsarbete både av råmaterial och komponenter, gärna även projektbaserade inköp. Du har grundläggande teknisk förståelse och kommer troligen från tillverkningsindustrin.

Vidare har du erfarenhet av både operativa inköp och långsiktig inköpsplanering. Med fördel har du erfarenhet av att sourca nya leverantörer, helst inom industrin. Du har goda systemkunskaper, erfarenhet av Pyramid är meriterande.

Som person är du ansvarsfull, självgående och genuint intresserad av att driva ditt arbete framåt. Du har lätt för att prioritera och är förändringsbenägen samt har du en god samarbetsförmåga och kan ta en ledande roll när det krävs. Hos DeBe Flow får du möjlighet att arbeta i en tempostark miljö med goda personliga och professionella utvecklingsmöjligheter. Vill du bli en del av vårt vinnande team?

Du talar och skriver flytande svenska och engelska och är en god kommunikatör såväl internt som externt.

Tjänsten är en direktrekrytering till DeBe Flow!

Vi rekryterar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Uppstart: Omgående eller enligt överenskommelse.
Ort/Placering: Växjö.  
Omfattning: Heltid.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas.
Arbetsgivare
Empleo Växjö AB
Hemsida: www.debe.se
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.