DO (Diskrimineringsombudsman)

DO (Diskrimineringsombudsman)

Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en statlig myndighet som arbetar mot diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och/eller ålder.

DO:s uppdrag är att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering. Diskrimineringsombudsmän riktar in sig på områden där de har identifierat särskilda förändringsbehov och arbetar strategiskt och långsiktigt för att nå resultat inom dessa.

Som enskild person kan man anmäla olika typer av diskriminering till DO, t.ex upplevd diskriminering på etniska grunder i skolan eller på en arbetsplats eller om man till exempel upplever att det inom arbetslivet sker missgynnande av föräldralediga.

Utbildning

För att kunna jobba som Diskrimineringsombudsman behöver man vara utbildad jurist.

Juristprogrammet på högskolor/universitet motsvarar 4,5 års studier på heltid. Juristprogrammen som ges på de olika lärosätena leder till en juristexamen som är en yrkesexamen och utbildningar på juristprogrammet på olika lärosäten ska betraktas som likvärdiga. Juristutbildningens upplägg kan dock skilja sig mellan de olika universitet.

En bra grundutbildning får du på gymnasiets Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och Samhälle.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.


    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.