Reklamombudsmannen (RO) är instiftad av näringslivet på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt. Det är alltså inte en statlig myndighet, utan näringslivets självreglering.
Eftersom Reklamombudsmannen inte är någon myndighet har den därför ingen sanktion att tillgå, men de allra flesta företag följer RO's rekommendationer och många företag eller annonsörer väljer att ta bort sin reklam eller att ändra i den redan innan beslutet är fattat av RO. Många gånger räcker det med att en anmälan kommer in för att inse att kommunikationen inte mottogs på det sättet som det var tänkt eller att man faktiskt har gjort påståenden som inte är korrekta.
Reklamombudsmannen publicerar besluten som en vägledning för marknadens olika aktörer så att alla förstår var gränsen går och hur reglerna bör tolkas. En effekt av reklamombudsmannens arbete blir också "den massmediala skammen" som drabbar dem som fälls av reklamombudsmannen.
Tanken är att RO ska verka för en hög etisk nivå i kommersiell marknadskommunikation. Det är Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som sätter praxis. Ungefär hälften av det RO prövar handlar om könsdiskriminerande reklam.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
De flesta som jobbar som RO har någon form av juridisk utbildning för att kunna utföra det dagliga jobbet i att bedöma inkommande fall.
På gymnasiet rekommenderas Ekonomiprogrammets inriktning Juridik.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret