Vad gör en delgivare?
En delgivare – även kallad delgivningsman – har en viktig roll inom rättssystemet. Uppdraget går ut på att personligen överlämna juridiska dokument till individer eller företag som är involverade i rättsfall. Syftet med delgivningen är att säkerställa att alla parter får korrekt och rättssäker information i god tid inför rättsliga förfaranden.
Delgivning – en nyckelprocess i rättssystemet
Delgivning är en central del av rättsprocessen. Utan att dokumenten når fram på rätt sätt kan en rättegång eller annan juridisk process försenas eller ogiltigförklaras. Det är därför avgörande att en delgivare kan bekräfta att handlingarna verkligen har nått mottagaren.
Hur arbetar en delgivare?
I praktiken innebär arbetet som delgivare att du:
Söker upp personer eller företagsrepresentanter som ska delges.
Överlämnar juridiska dokument personligen.
Ser till att mottagaren kvitterar att dokumenten tagits emot.
Använder verktyg som folkbokföringsadresser, arbetsplatssökningar och andra metoder för att lokalisera mottagare.
Dokumenterar och rapporterar varje genomförd delgivning, oftast via digitala system hos en delgivningsfirma.
Vem passar för jobbet som delgivare?
Att jobba som delgivare passar dig som är flexibel, lösningsorienterad och noggrann. Många delgivare är behovsanställda och arbetar på timmar, ofta under kvällar och helger. Därför lämpar sig yrket väl som extrajobb vid sidan av studier eller annan sysselsättning.
Krav och godkännande – så blir du delgivare
För att bli godkänd som delgivningsperson krävs att du uppfyller vissa lämplighetskrav. Det är Länsstyrelsen som ansvarar för att bedöma om du är behörig att arbeta som delgivare. Du kan läsa mer om kraven och hur ansökan går till på lansstyrelsen.se.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Man får utbildning i början av sin anställning. För att kunna bli anställd brukar fullständig gymnasiekompetens samt B-körkort ställas som kraven. Även tillgång till egen bil ställs ofta som ett krav. Språkkunskaper i andra språk än svenska och engelska ses som meriterande liksom tidigare erfarenhet från att ha arbetat i inkasso- eller säkerhetsbranschen.
En relevant bakgrund inom juridik eller samhällsvetenskap kan vara fördelaktig, även tidigare arbete inom tingsrätt, Kronofogden eller som jurist är ofta meriterande.
Det är viktigt att ha god förståelse för de lagar och regler som rör delgivning, samt hur man hanterar olika situationer som kan uppstå under processen.
Personliga egenskaper
Du har mycket bra kommunikationsförmåga, är lugn och stabil, känner dig trygg i möten med nya människor och är ansvarstagande i självständigt arbete.
Arbetsplats
Delgivningspersoner arbetar främst inom rättsväsendet, men de kan också finnas på andra platser där det behövs delgivning av juridiska handlingar. Här är några exempel på arbetsplatser där delgivningspersoner kan finnas:
Tingsrätter: Delgivningspersoner är ofta anställda vid tingsrätter och ansvarar för att delge handlingar i rättsfall.
Kronofogden: På Kronofogden arbetar delgivningspersoner med att delge betalningsförelägganden och andra juridiska dokument.
Polismyndigheten: Delgivning kan även ske inom polisen, särskilt i samband med utredningar eller rättsliga åtgärder.
Privata företag: Vissa privata företag erbjuder delgivningstjänster och anställer delgivningspersoner för att hantera delgivning av juridiska dokument.
Advokatbyråer: Advokatbyråer kan också ha delgivningspersoner som en del av sina tjänster för att säkerställa att juridiska dokument delges korrekt.
Delgivningspersoner har en viktig roll i att säkerställa att parter i rättsprocesser får ta del av viktiga handlingar på ett korrekt och lagenligt sätt.
Visste du att...?
Yrket "delgivningsman" översätts oftast till engelska som process server.
Länktips

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret