På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Departementssekreterare

Departementssekreterare

Departementssekreteraren är en tjänsteman i Regeringskansliet som förbereder ärenden för beslut. Vanliga utbildningar är juridik, ekonomi och samhällsvetenskapliga ämnen, men vissa har en sakkompetens från andra områden, som läkare eller naturvetare.

Exempel på arbetsuppgifter som departementssekreterare har:

  • Läsa förslag från andra departement för att komma med synpunkter på förslagen.
    Processen kallas gemensam beredning. Eftersom regeringen fattar beslut tillsammans, kollektiva beslut, ska alla förslag ha diskuterats igenom med alla berörda departement. Departementssekreterare lämnar ofta sina synpunkter via e-post.
  • Delta i möten med ministern.
    Alla ärenden som ska beslutas gås igenom för ministern så att hen kan godkänna eller ha synpunkter och departementssekreterare kan presentera ärenden och om ministern tycker det är bra och godkänner, tas sedan ärendet upp på regeringssammanträdet.
  • Skriva analyserande pm som sedan presenteras för statssekreteraren och skriva upp ärenden på en särskild beredningslista, där alla ärenden som ska tas upp med statssekreteraren finns noterade.
  • Läsa och svara på många mail och telefonsamtal - bland annat från medborgare som vill ta upp olika frågor
  • Förbereda och delta på arbetsmöten.
    Ett arbetsmöte kan t.ex handa om ett visst projekt, som kan gå ut på att analysera konsekvenserna av en fråga som politiska ledningen vill ha genomförd. I arbetsgrupper ingår det ofta personal från olika delar i departementet, med olika kompetenser. Om man på ett visst möte tar särskilt upp de juridiska problemen, då är en expertjurist med på det mötet
  • Skriva underlag för intervjuer som ministern är med på, t.ex i radio och TV.

Utbildning

Utbildningarna som leder fram till att man kan få jobb som departementssekreterare har som gemensam nämnare att man får ett analytiskt sätt att se på samhället - ett förhållningssätt man sedan tar vidare i sin yrkesroll.

En bra grundutbildning för den som vill satsa på att bli departementssekreterare är t.ex pol.kand examen med statsvetenskaplig inriktning (motsvarar 3 års studier på heltid på högskola / universitet).

Länktips

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Handläggare- arbeta med skogsfrågor

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Enheten för skog miljö och forskning, landsbygsavdelning, Näringsdepartementet Har du ett stort intresse för skogsfrågor i ett internationellt sammanhang? Vill du få möjlighet att fördjupa dig i skogspolitiken tillsammans med skickliga kollegor? Då kan vi erbjuda dig ett varierat arbete i händelsernas centrum. Vi söker nu två handläggare. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare på enheten kommer du att arbeta med skogspolitik med särskilt fokus på EU och internationella skogsfrågor. I dina arbetsuppgifter ingår att ansvara för skogsfrågor i internationella sammanhang som FN, mellanstatliga regionala och bilaterala samarbeten. Det inkluderar även miljö-, handels- och landsbygdspolitiskt relaterade EU-frågor med koppling till skog. I dina arbetsuppgifter ingår att ansvara för skogsfrågor inom EU-samarbetet, i såväl förhandlingsarbete som strategiska samarbeten. I arbetsuppgifterna ingår även att ansvara för EU:s lagstiftning för bekämpning av olaglig skogsavverkning i världen. Du tar fram, samordnar och bereder svenska positioner inför och under förhandling samt föredrar underlag för den politiska ledningen. I arbetet ingår också att representera Sverige i såväl internationella som i olika EU-sammanhang.Resor ingår i arbetet. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen och har EU-kompetens, meriterande om du är statsvetare eller har skoglig inriktning. Vidare är kunskaper i EU-rätt, näringspolitik eller skogspolitik meriterande. Har du arbetat med statsförvaltning, tidigare har arbetat i Regeringskansliet eller på relevant myndighet är det meriterande. Detsamma gäller erfarenhet av EU-förhandlingar eller annan internationell förhandlingsvana.Vidare är också EU-arbete, internationellt samarbete inom skogsnäringen/skogsindustrin meriterande. Dina kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift behöver vara goda. Kunskaper i franska är meriterande. Dina egenskaper För att lyckas i rollen behöver du vara ansvarskännande och självgående med förmåga att driva dina frågor framåt. De varierande arbetsuppgifterna kräver att du är flexibel, har förmåga att hantera olika frågor parallellt, och kan fokusera och leverera även under tidspress. Du har även förmåga att både strategiskt planera och prioritera ditt arbete. Du behöver ha god samarbetsförmåga och trivas med att arbeta i team, nätverka och skapa goda relationer. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning/Tidsbegränsad anställning. Ange i din ansökan vilken anställning du är intresserad av. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Helene Holstein som är enhetschef, gärna via mejl. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ulrica Leksell 08-405 10 00. Fackliga kontaktpersoner är Tomas Gärdström för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 september 2021     Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av elva departement, har ansvar för frågor som rör bolag med statligt ägande, näringsliv, innovation, landsbygd, livsmedel och regional tillväxt.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 28 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare – arbeta med EU-samordning inom entreprenörskap och innovation

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 oktober (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Departementssekreterare

Om jobbet
Enheten för entreprenörskap och innovation, avdelningen för näringsliv, Näringsdepartementet Har du erfarenhet från politiskt styrda organisationer och från internationellt samarbete? Har du kunskap om innovation, forskning och entreprenörskap? Då kan vi erbjuda dig ett arbete i högt tempo i en global kontext tillsammans med kvalificerade kollegor. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Enheten för entreprenörskap och innovation hanterar frågor som handlar om främjande och incitament för entreprenörskap, innovation, forskning och företagande. Ditt huvudsakliga arbetsområde kommer vara samordning av EU-relaterade frågor på enheten inom ramen för EU:s forsknings- och innovationspolitik och politik för små och medelstora företag. Du kommer dock att ha en blandning av arbetsuppgifter och bidra inom flera olika arbetsområden för att utveckla och genomföra regeringens politik på enhetens område. Därför kommer det att handla om såväl nationella som EU-relaterade och internationella frågor, t ex att bereda regeringsärenden, ta fram underlag till den politiska ledningen samt bidra med sakkunskap inom området. Exempel på andra arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är förberedelser inför det kommande ordförandeskapet i EU. Du kommer att arbeta i nära samarbete med kvalificerade enhetskollegor, men även med kollegor på näringslivsavdelningen och sekretariatet för EU och internationella frågor samt andra departement. Arbetet sker i omfattande samverkan med offentliga aktörer, såväl nationellt som internationellt och med näringsliv och akademi. Därför krävs god förmåga att samverka och kommunicera. Vid behov deltar du även i möten inom EU och internationella organ. Resor i tjänsten kan bli aktuella Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund  Du har examen på högskolenivå och det är meriterande med internationella studier och examen på forskarnivå. Vidare har du erfarenhet från politiskt styrda organisationer eller offentlig förvaltning samt erfarenhet från internationellt samarbete. Du har kunskap om innovation, forskning och entreprenörskap samt policyutveckling inom innovation, forskning och entreprenörskap. Det är meriterande med erfarenhet från innovations- och utvecklingsmiljöer, från näringslivet och erfarenhet från industri samt samverkan mellan offentlig sektor, näringsliv och akademi. Meriterande är även erfarenhet från Regeringskansliet och från EU-programarbete samt från samarbete med internationella organisationer. Vidare är kunskap om EU:s forsknings- och innovationspolitik och om EU:s politik för små och medelstora företag meriterande. Dina egenskaper  Som handläggare hos oss behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara nätverkande. Du har en mycket god kommunikationsförmåga, både muntligt och skriftligt på svenska och engelska, och du är lyhörd. Vidare behöver du vara kvalitetsmedveten, resultatinriktad och självgående. Andra viktiga egenskaper för att lyckas är att vara initiativrik och strukturerad. Övrigt Tidsbegränsad anställning till och med den 31 mars 2022. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jeanette Edblad som är enhetschef på 08-405 12 89. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ann-Marie Wedberg på 08-405 24 75. Fackliga kontaktpersoner är Tomas Gärdström för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 oktober 2021.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av elva departement, har ansvar för frågor som rör bolag med statligt ägande, näringsliv, innovation, landsbygd, livsmedel och regional tillväxt.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 1 oktober (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare – arbeta med den statliga transportinfrastrukturen

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 7 oktober (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Departementssekreterare

Om jobbet
Enheten för transportinfrastruktur och planering, Infrastrukturdepartementet Har du gedigen erfarenhet av transportinfrastrukturfrågor? Vi erbjuder en spännande och utvecklande roll i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Arbetsuppgifterna omfattar hantering av frågor inom enheten för transportinfrastruktur och planerings sakområde. Det innebär att bidra i arbetet med att utveckla och genomföra planeringen av den statliga transportinfrastrukturen, med fokus på vägar och järnvägar. Arbetet innefattar löpande kontakter med Trafikverket som har ansvaret för de statliga vägarna och järnvägarna. I ditt arbete är du med och stärker styrningen av transportinfrastrukturområdet och bidrar till ökad effektivitet och produktivitet på området och medverkar på så sätt till att nå den politiska ledningens mål för verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår att ta fram underlag till statsrådens svar på frågor och interpellationer från riksdagen samt ta fram andra underlag till Infrastrukturdepartementets politiska ledning. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig med akademisk examen med teknisk, ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning. Du har kvalificerad och relevant arbetslivserfarenhet med inriktning mot infrastruktur och transporter. Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och/eller Trafikverket är meriterande. Dina egenskaper För att lyckas i rollen behöver du ha en god förmåga och vana att självständigt driva processer. Du är resultatinriktad med ett gott omdöme. Arbetet kräver att du har ett flexibelt förhållningssätt och kan möta ett högt arbetstempo. Som kollega har du samarbetsförmåga och har lätt att bidra till enhetens och kollegors arbete. Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift är ett krav. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning t.o.m mars 2023. Arbetet kan medföra resor inom och utom landet. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Christer Pettersson, på 08-405 82 56. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Maria Morin på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Ulf Andersson för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 oktober 2021. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 7 oktober (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

EU-rättsjurist - Arbeta som rådgivare inom EU-rätt

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 oktober (14 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Departementssekreterare

Om jobbet
EU-enheten på Justitiedepartementet  Är du en jurist med stort engagemang i EU-frågor? Vill du arbeta med högaktuella och utmanande frågor i internationella sammanhang? Då kan du få förmånen att bidra till arbetet som rådgivare inom EU-rätt.  Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Du kommer att ingå i EU-enhetens rättsliga funktion och där fungera som rådgivare i EU-rättsliga och andra internationella frågor i förhållande till Justitiedepartementets övriga enheter. I arbetsuppgifterna ingår att vara rådgivande i EU-förhandlingar, särskilt när det gäller frågor kring primärrätt, EU-rättsliga principer och domstolspraxis. Du kommer vidare att delta i handläggningen av Justitiedepartementets mål i Europeiska unionens domstol och tribunalen. Men även andra arbetsuppgifter vid enheten kan bli aktuella, inte minst inför och under det svenska ordförandeskapet i EU 2023.  I rollen som handläggare på Justitiedepartementet förväntas du arbeta självständigt men du kommer att samarbeta med flera enheter på departementet och med personer på motsvarande funktioner på andra departement. Arbetet kommer också att innebära ett nära samarbete med departementets utsända specialattachéer i Bryssel (rättsråden). Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.”  Din bakgrund Vi söker dig som har juridisk examen. Om du utöver din examen också har skrivit kandidat- eller magisteruppsats eller läst specialkurser i EU-rätt/EU-politik är det meriterande. Du får också gärna ha erfarenhet av EU-rättsligt arbete  i Regeringskansliet eller på myndighet. Erfarenhet från någon av EU:s institutioner  eller erfarenhet från EU-förhandlingar är också positivt för att snabbt kunna sätta dig in i arbetet. Du har minst ett par års  arbetslivserfarenhet inom ditt akademiska område och kunskap om EU:s institutioner och beslutsprocesser samt förmåga att arbeta obehindrat på svenska och engelska. Om du även har kunskaper i franska är det meriterande. Dina egenskaper För att kunna axla rollen som EU-rättsjurist krävs det att du har förmåga att hantera många uppgifter samtidigt och snabbt kunna anpassa dig till förändrade förutsättningar. I rollen måste du kunna arbeta strukturerat och metodiskt även när det blir bråttom. Hos oss behöver man vara beredd på det oförutsedda och kunna arbeta med en hög grad av självständighet, men utan att ge avkall på den för oss så viktiga förankringen och samverkan med andra. Vi tror därför att du är en person som gillar ett arbetssätt där du i din roll både behöver skapa och upprätthålla kontakter för att få det underlag du behöver och själv kan bidra till att sammanställa och producera stringenta, tydliga budskap och texter av hög kvalitet. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning och är en heltidstjänst. Tillträde snarast. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Julia Mikaelsson eller HR-handläggare Helen Rodensjö. Fackliga kontaktpersoner är Martin Rhodin för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når alla via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 oktober.  Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 10 oktober (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.