På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsvetare
Spela filmen

Samhällsvetare

5 Lediga jobb

Vägledare till nystartad ungdomsverksamhet i Gränby

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Stadsmission / Uppsala
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 19 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet

Om oss

Uppsala Stadsmission arbetar för människor som lever i utsatthet och utanförskap. Vi bygger på en kristen värdegrund och är en ideell förening. I våra verksamheter erbjuds bla öppna mötesplatser, enskilt stöd, arbetsträning och socialt företagande. Vi vill att människor ska återfå kontrollen över sina liv, känna hopp och livsglädje, samt tillhörighet i samhället. Uppsala Stadsmission strävar efter att skapa jämlika möjligheter och förutsättningar för alla deltagare oavsett ålder, kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder.

Om tjänsten

Uppsala Stadsmission startar en ungdomsverksamhet i Gränby med syfte att stötta ungdomar i utanförskap. Syftet är att i öka antalet ungdomar som klarar skolan med godkända betyg, går vidare till högre studier eller arbete. Vi vill också minska den psykiska ohälsan genom att bland annat öka antalet ungdomar som har en givande fritidssysselsättning. Vi kommer att erbjuda stöd i myndighetskontakter, läxläsning och att hitta fritidsaktiviteter. Vi kommer också att ha grupper med olika teman, individuella samtal och anordna evenemang. Vi vill sprida hopp, glädje och visa på möjliga vägar framåt. Unga Station – Gränby ska vara en trygg plats med trygga vuxna för ungdomar 13-19 år i de berörda kvarteren.

Tjänsten är på heltid och 1 år men ev. förlängning. Arbetet sker både dag, kväll och vissa helger. Tillträde efter överenskommelse.

Arbetsuppgifter:

Som vägledare på Unga Station- Gränby har du möjlighet att göra skillnad för målgruppen. Du kommer att arrangera och delta i träffar och enskilda möten med ungdomarna. Du kommer även att nätverka med myndigheter, civilsamhälle och andra organisationer i området. Du kommer att arbeta nära projektledaren och samarbeta med många olika parter både inom organisationen och utanför.

Kvalifikationer:

Relevant högskoleutbildning. Stor kännedom om svenska samhällets funktioner och myndigheter. Erfarenhet av ungdomar i utsatta situationer. Erfarenhet av att leda grupper och individer

Personliga egenskaper:

Vi tror att du är en glad, positiv och nyfiken person som lätt får kontakt med människor. Du är trygg, lugn, ödmjuk och kreativ. Du har erfarenhet av att arbeta med samtalet som redskap (genom ex. MI och Låg-Affektivt bemötande). Du är initiativtagande, lyhörd och kan sätta gränser. Du delar Uppsalas Stadsmissions värdegrund.

Kontaktperson:

Projektledare Lisa Rahbek 073–3867677, [email protected]

Socialchef Johanna Rudmark Hagström 076-140 34 07 [email protected]

Ansökan

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden utgång.

Arbetsgivare
Uppsala Stadsmission
Sysslomansgatan 8 3TR
75311 Uppsala
Ansökan
Ansök senast 19 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Svenska kraftnät söker Ekonomiska analytiker till avdelning Elmarknad

Arbetsgivare / Ort: Svenska Kraftnät
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Vill du ha en viktig roll i den spännande förändringsresan inom balansering av kraftsystemet? Svenska kraftnät söker ekonomiska analytiker till enheten Balansmarknad som tillhör avdelningen Elmarknad. Avdelningen ansvarar för att designa, utveckla och förvalta elmarknadslösningar i syfte att främja konkurrens och säkra tillgång till stödtjänster. Vidare ansvarar avdelningen för stamnätstariffen och balansansvarsavgifterna. Om tjänsten Balansmarknad, idag en grupp på 17 personer, har till uppdrag är att möjliggöra en effektiv och hållbar balansering genom effektiva marknadslösningar. Enheten ansvarar för Balansmarknaderna, vilket omfattar marknader och upphandlingar för att säkerställa de resurser som behövs för ett stabilt elsystem. För närvarande bedrivs ett stort utvecklingsprogram inom balansering, som kommer innebära en total förändring i hur det nordiska kraftsystemet balanseras. Drivkraften är framförallt omställningen av elsystemet med ökad andel förnyelsebar produktion, men också en ökad europeisk harmonisering och marknadsintegration.   Du kommer ingå i helt nytt team av totalt 3 ekonomiska analytiker. Teamet ansvarar för att beräkna avgifterna för de balansansvariga samt att förvalta och utveckla processen för avgifterna. Arbetet innefattar även löpande analyser och uppföljning av balansmarknaderna, som att följa prisutveckling och likviditet. Teamet levererar ekonomiska prognoser samt budet för såväl stödtjänster, avgiftsintäkter och balansavräkning. Detta innefattar underlag till styrelseärenden och delårsrapporter. Då vi arbetar nära våra motsvarigheter i Norden och även Europeiskt kring olika utvecklingsprojekt kan resor förekomma i tjänsten. Tjänsten är placerad i Sundbyberg. Dina arbetsuppgifter Du får i din roll en unik möjlighet att delta i den spännande utvecklingen av det nordiska kraftsystemet. Du kommer vara en del av den grupp som ansvarar för att designa, utveckla och följa upp balansmarknaderna. Ansvaret innefattar också att utveckla villkor och avtal för de Balansansvariga parterna samt Svenska kraftnäts intäktsmodell för verksamheten systemansvar. En stor del av utvecklingsarbetet innebär anpassningar till den europeiska lagstiftningen, vilka sätter ramarna för den utveckling som bedrivs. Verksamheten har ett stort fokus på affärsmässighet och dialog med marknadsaktörer för att öka utbudet och antalet leverantörer på Balansmarknaderna för att långsiktigt säkerställa de förmågor som kraftsystemet behöver på ett kostnadseffektivt sätt. Du kommer även delta i projekt och utredningar med fokus på att bedöma finansiella risker och ekonomiska konsekvenser kopplat till förändrad marknadsdesign eller ändrade villkor. Det ekonomiska perspektivet är viktigt för all långsiktig planering och du kommer därför samarbeta med flera andra avdelningar i arbetet med marknadsanalyser och utvecklingsplaner. Teamet med ekonomiska analytiker kommer också arbeta med att tillgängliggöra marknadsinformation samt ta fram strategi för att långsiktigt öka publiceringen av information. Du kommer arbeta i tätt samarbete med hela elmarknadsavdelningen samt finansavdelningen. Arbetet innebär också många kontakter med andra delar av Svenska kraftnät, med aktörer på elmarknaden samt med vår tillsynsmyndighet Energimarknadsinspektionen. Din bakgrund Vi söker dig som är civilingenjör eller nationalekonom, eller har annan relevant högskoleutbildning. Vi tror att din utbildning är tvärfunktionell eller att du på annat sätt tillgodogjort dig kunskaper inom både teknik och ekonomi. Du har några års arbetslivserfarenhet från elmarknaden, men gärna fler.            I rollen behöver du ha mycket goda kunskaper om den Nordiska elmarknaden samt kunskaper i marknadsteori, som exempel olika prissättningsmodeller. Du är van att analysera stora mängder data, använda statistiska metoder och visualisera resultat och slutsatser. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.     Arbetslivserfarenhet av frågor som rör balansansvar och balansmarknader är meriterande samt erfarenhet av kostnads- och nyttoberäkningar. Även erfarenheter från andra elmarknader och balansmarknader än de Nordiska är meriterande, exempelvis de centraleuropeiska. Dina personliga egenskaper Vi söker dig som har ett nyfiket förhållningssätt, god analytisk förmåga och är noggrann. Du arbetar mot mål och fokuserar på att nå resultat och har detta med dig när du prioriterar och planerar ditt arbete. Du tar initiativ och ser till att saker blir gjorda. Du är också öppen och kommunikativ då rollen innebär många kontaktytor både inom och utanför organisationen. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vill du veta mer? Kontaktperson är rekryterande chef Anna Jäderström, tel. 010-475 8124 eller rekryterare Sofia Enoksson, tel. 010 475 9773. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, 010-475 84 97. Du når oss även via e-post: [email protected] Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast den 21 september. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.  Vårt erbjudande till dig På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.    
Arbetsgivare
Svenska Kraftnät
Hemsida: http://www.svk.se
Ansökan
Ansök senast 21 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsspecialist till Jobbcenter

Arbetsgivare / Ort: Karlskrona kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 22 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Arbetsspecialist till Jobbcenter Funktionsstödsförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning och ansvarar för att ge stöd och service till de kommunmedborgare som har fysisk, psykisk och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Med värdeorden " Delaktighet – Utveckling – Respekt" som bas strävar vi efter att tillsammans skapa ett professionellt bemötande gentemot brukaren och ett gott arbetsklimat. Vill du vara med och bidra till en ökad livskvalitet och självständighet för personer med funktionsnedsättning? Sök dig till oss!   Beskrivning av arbetet   Som arbetsspecialist arbetar du med att kartlägga personers arbetsförmåga och personliga mål och bidrar på så sätt till personlig utveckling för personer med funktionsnedsättning som vill arbeta eller studera. Arbetet utförs på strukturerat arbetssätt. En stor del av arbetet består av att tillsammans med deltagare besöka olika arbetsställen och skolor för att hitta arbetsuppgifter eller studier som kan vara lämpliga. I din roll har du även ett tätt samarbete med näringslivet, övriga förvaltningar i kommunen, regionen, skolor/universitet, statliga verk samt ideella föreningar. Vi arbetar enligt IPS & SEed metoden.   Kvalifikationer Utbildning som socialpedagog, beteendevetare, socionom, leg arbetsterapeut, studie och yrkesvägledare eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Goda kunskaper i svenska både i tal och i skrift och B-körkort krävs för tjänsten.   Det är meriterande om du har: - erfarenhet av arbete med personer i målgruppen - SE eller IPS utbildning - erfarenhet av säljarbete Du som person har ett stort intresse för människor och förmåga av att skapa kontakter med interna så väl som externa parter. Du behöver kunna se helheten på arbetsplatsen, vara lyhörd och intresserad av att bygga relationer. Du ska även ha en förmåga att förebygga och hantera konflikter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Om anställningen  Vi söker en arbetsspecialister för gravvik t.o.m. 220831 med möjlighet till förlängning.   Tillträde enligt överenskommelse.   Heltid med arbetstid måndag-fredag.   Kontaktpersoner Kim Iggstedt, enhetschef, tfn 0455-30 51 10  Fackliga företrädare Marie Petersson, Vision, tfn 0455-30 45 67   Mikael Wickström, SSR, tfn 0455-30 43 29  Övrigt Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. I Karlskrona kommun har vi rökfri arbetstid. Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Ansökan Välkommen med din ansökan senast onsdagen den 22 september 2021.  Tjänsten söks via Karlskrona kommuns e-rekryteringssystem, se länk nedan.
Arbetsgivare
Karlskrona kommun
Hemsida: www.karlskrona.se/
Ansökan
Ansök senast 22 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Timvikarie som kommunvägledare på servicecenter

Arbetsgivare / Ort: Nykvarns kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 september (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem? Vi är kommunens ansikte utåt. Vi är tillmötesgående och har ett professionellt bemötande i varje kontakt och säkerställer att de känner sig välkomna. Vi ger och har god kunskap. Med effektiva arbetssätt underlättar och avlastar vi där behov finns inom kommunen. Personalen på servicecenter har tagit fram en servicedeklaration "Vi ger den bästa service genom att vara tillgängliga, äga samtalet, ha ett gott bemötande, ha kunskap, återkoppla, informera och trivas tillsammans." Servicecenter är vägen in till kommunen för våra invånare, företag, föreningar och besökare. På servicecenter tar vi varje dag emot ett stort antal frågor som vi antingen besvarar direkt eller slussar vidare till kommunens olika verksamheter. Vi söker nu timvikarier till vår kommunvägledargrupp. Som kommunvägledare är ditt uppdrag att ge information, vägledning och service via telefon, e-post, Facebook och personliga besök i kommunhusets reception. Vi söker dig som har en känsla för service, trivs i rollen att vara kommunens ansikte utåt och har en hög social kompetens. Du har god förmåga att samarbeta, dela med dig och ta emot feedback från andra, vilket är viktigt för enhetens utveckling. Uppdraget kräver personlig mognad och flexibilitet. Du är strukturerad och har förmåga att prioritera. Du kommer dagligen att ställas inför många olika typer av frågor vilket kräver att du är initiativrik, nyfiken och motiveras av att se lösningar. Du har minst gymnasiekompetens med grundläggande behörighet för högskoleutbildning. För att klara arbetsuppgifterna på ett bra sätt behöver du ha en mycket god förmåga att hantera olika IT-baserade system. Vi förväntar oss också att du har goda kunskaper i Officepaketet och att du är skicklig i informationssökning på internet. Det är ett plus om du även är van användare av sociala medier. Erfarenhet av att arbeta i en kundtjänst eller liknande är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Ditt positiva sätt smittar av sig på dina medarbetare. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och goda kunskaper i det engelska språket. Finska är meriterande. Intervjuer kan ske löpande.
Arbetsgivare
Nykvarns kommun
Hemsida: www.nykvarn.se
Ansökan
Ansök senast 23 september (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

SGU söker en samhällsekonom för arbete med råvarufrågor

Arbetsgivare / Ort: Sveriges Geologiska Undersökning / Uppsala
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Är du samhällsekonom och vill arbeta med statistik, och analys av de värdekedjor som krävs för att vi ska kunna uppfylla Parisavtalet och Agenda 2030, då kan det vara dig vi söker !

Med energiomställningen från fossilt till förnybart, och utvecklingen mot ett cirkulärt samhälle, följer ett kraftigt ökat behov av primära och sekundära råvaror. Vill du som erfaren samhällsekonom vara med och utveckla den information och kunskap som behövs för att Sverige ska kunna bidra, så är det här jobbet för dig.

Enheten Mineralinformation och gruvnäring består av 15 engagerade medarbetare. Enheten ansvarar för framställning och tillhandahållande av statistik och annan information som beskriver prospekterings- och gruvnäringen, för det nationella borrkärnearkivet och pappersarkivet i Malå som stöder prospektering och forskning, med fokus på att tillhandahålla information för prospektering, gruvor och miljö. Dessutom arbetar vi på enheten med internationella utbildningsuppdrag om gruvor och miljö.

Arbetsuppgifter

I rollen som samhällsekonom kommer du att leda projekt och sammanställa statistik för Bergverksstatistik, Mineralmarknaden, Månadens metallpriser samt annan statistik som behövs i underlag till regeringsuppdrag och andra projekt. I dina arbetsuppgifter ingår att driva arbetet med att utveckla och sammanställa den råvaruinformation som SGU tillhandahåller. I arbetet ingår också att göra samhällsekonomiska analyser inom ramen för exempelvis olika regeringsuppdrag, ofta i samverkan med andra myndigheter. Andra förekommande arbetsuppgifter kan vara kontroll enligt EU:s konfliktmineralförordning. Det innefattar bland annat att tillsammans med myndighetens juridikfunktion genomföra viss granskning av de företag som importerar de mineral som omfattas av förordningen samt en årlig rapportering till Regeringskansliet.

Kompetens

Vi söker dig som har:

  • En akademisk examen inom nationalekonomi eller en motsvarande utbildning,
  • erfarenhet från arbete med samhällsekonomisk analys,
  • mycket goda kunskaper i svenska både tal och skrift,
  • goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.

Meriterande erfarenheter och kompetens:

  • arbetslivserfarenhet från statlig myndighet,
  • erfarenhet av projektledning,
  • erfarenhet som råvaruanalytiker.

Personliga kvalifikationer

Som person är du drivande, strukturerad och bra på att samarbeta. Vidare är du bra på att ta instruktioner och är lösningsfokuserad, en flexibel problemlösare. Andra viktiga egenskaper för att lyckas i tjänsten är att du kan arbeta både självständigt och i grupp och har en god kommunikativ förmåga. Du kommer att representera SGU utåt och därför är det även viktigt att du är utåtriktad.

Om anställningen

Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid ,där sex månaders provanställning tillämpas.

Anställningsort: Uppsala, Göteborg, Lund eller Malå ange i din ansökan vilken ort du är intresserad av.

Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.

Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Erika Ingvald ,telefon 018-17 93 50

Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för SACO-S och Annika Törnkvist, telefon 018- 17 92 29 för ST-geologiska.

Välkommen med din ansökan senast den 2021-09-30. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår webbplats. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Om SGU

Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Näringsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se

Diarienummer: 411-1729/2021


Arbetsgivare
Sveriges Geologiska Undersökning
Villavägen 18
75236 Uppsala
Hemsida: www.sgu.se
Ansökan
Ansök senast 30 september (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.