På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

CFO

CFO

CFO - Chief Financial Officer är ett yrke inom "ekonomijobb". Som CFO arbetar man ofta i "internationella sammanhang" och arbetsspråket är allt som oftast engelska. 

CFO play a vital role in influencing companies strategies.

A chief financial officer (CFO) is the senior executive responsible for managing the financial actions of a company. The CFO's duties include tracking cash flow and financial planning as well as analyzing the company's financial strengths and weaknesses and proposing corrective actions. The CFO is similar to a treasurer or controller because he or she is responsible for managing the finance and accounting divisions and for ensuring that the company’s financial reports are accurate and completed in a timely manner.

The CFO reports to the chief executive officer (CEO) but has significant input in the company's investments, capital structure and how the company manages its income and expenses. The CFO works with other senior managers and plays a key role in a company's overall success, especially in the long run. Pursuing a career as a CFO requires considerable financial management experience as well as educational training in accounting or finance.

For example, when the marketing department wants to launch a new campaign, the CFO may help to ensure the campaign is feasible or give input on the funds available for the campaign.

The CFO may assist the CEO with forecasting, cost–benefit analysis and obtaining funding for various initiatives. In the financial industry, a CFO is the highest-ranking position and in other industries, it is usually the 3-highest position in a company (a CFO can become a CEO, chief operating officer or president of a company).

The CFO must report accurate information because many decisions are based on the data he provides. The CFO is responsible for managing the fiscal activities of a company and adhering to generally accepted accounting principles (GAAP) established by the Securities and Exchange Commission (SEC) and other regulatory entities. CFO's must also adhere to regulations such as the Sarbanes-Oxley Act that include provisions such as fraud prevention and disclosing financial information.

Local, state and federal governments hire CFO's to oversee taxation issues. Usually, the CFO is the liaison between local residents and elected officials on accounting and other spending matters. The CFO sets financial policy and is responsible for managing government funds.

The CFO role has emerged from focusing on compliance and quality control to business planning and process changes and he or she is a strategic partner to the CEO.

Utbildning

Utbildningsbakgrund för CFO varierar, men de flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning.

För svenskutbildade CFO gäller:
Ofta gäller utbildning som högskole- eller civilekonom i grunden, med påbyggnads företagsekonomisk utbildning, magister eller masterprogram.

Man tar alltså först kandidatexamen i ekonomi eller företagsekonomi, vilket man kan göra via kandidatprogrammet, ett 3-årigt högskole / universitetsprogram eller genom att läsa fristående kurser som man sedan sätter ihop till en kandidatexamen, alternativt söker direkt till civilekonomprogrammet, som är ett fyraårigt (i Sverige) högskoleprogram.

På gymnasiet rekommenderas det i första hand Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi eller International Baccalaureate Diploma.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor

Länktips

  • prognos.konj.se - Konjunkturinstitutens Prognosdatabasen
  • framtid.se - yrkespresentation CEO
  • Sveriges innovationsriksdag - om digital transformation och morgondagens arbetssätt för öppen innovation där storbolag och organisationer jobbar för att stärka svensk attraktionskraft
Visa mer
Visa mindre

350 Lediga jobb

Ekonomiansvarig !

Arbetsgivare / Ort: N-Trygg Bil AB / Habo
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Färdigheter
Meriterande
  • Civilekonomexamen

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet


N-Trygg Bil är ett snabbväxande företag inom bilhandel och bilverkstad med högt ställda ambitioner att alltid ligga i framkant och vara ett vinnande team över tid. Som ett led i vår långsiktiga vision söker vi nu ytterligare en kollega till vår anläggning i Habo. Företaget startades September 2016 och omsätter 2020 ca 47MSEK och har idag 5st anställda.


Trivs du i en affärsinriktad och dynamisk miljö och har erfarenhet från ekonomiroll där du hanterat många bollar i luften i högt tempo är kanske du vår nya kollega.


Som ekonomiansvarig hos N-Trygg Bil arbetar och ansvarar du bl.a för:


- Löpande redovisning med månadsbokslut och årsbokslut

- Utföra avstämningar och kontroller löpande av resultat och balansposter i samband med bokslut

- Budget och prognos

- Moms och skattefrågor

- Lönehantering

- Rapportering och uppföljning

- Ansvara för att implementera och driva de beslutande projekten inom ekonomi, finansfrågor.

- Säkerställa att både kund och leverantörsfakturaprocesserna fungerar och optimeras

- Stötta verksamheten i de olika ekonomiska och finansiella frågorna med analys av utfall samt prognosarbete

- Driva förståelse för likviditetsprocessen och vikten av att arbeta aktivt med rörelsekapitalet

- Marknadsanalyser och annons


Kvalifikationer & utbildning


Vi söker dig som har erfarenhet inom ekonomiansvar. Du har mycket goda kunskaper inom redovisning och ansvarar för att bokslut blir korrekt utförda. Vidare är det meriterande om du tidigare arbetat i verksamhet som bedriver försäljning av kapitalvaror samt servicetjänster och tillbehör. Du har mycket goda kunskaper i affärs & CRM system, Fortnox samt Officepaketet med stor tyngd på Excel. Högskoleutbildning minst civilekonom.

Vi ser att du är driven, förändringsbenägen och en vilja att utveckla och förbättra organisationen. Du är nyfiken på framtiden och digitalisering, du ser möjligheter och vill utveckla för effektivare processer och lönsamhet. Vi ser även att du har stort engagemang och är alltid beredd att göra ditt yttersta.


Vi erbjuder


En spännande roll inom ett privatägt företag med korta beslutsvägar och otroligt hög teamkänsla. Du rapporterar direkt till VD och du kommer ha stor roll och betydelse i bolagets framtida beslut. Tjänsten är 100% tillsvidare med 6 månaders provanställning. Arbetstid vardagar 08.00 – 17.00.


Låter detta intressant ?

Tveka då inte att skicka in din ansökan och CV enligt nedan snarast möjligt då urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas tidigare än sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag: 2021-10-27.



N-Trygg Bil AB

Jönköpingsvägen 28

56631 Habo


Tel : 036-4404800

Ansökan skickas till : [email protected]


Frågor kring tjänsten besvaras av VD Niklas Trygg – 036-4404801



Välkommen med din ansökan !

Arbetsgivare
N-Trygg Bil AB
56691 Habo
Hemsida: www.ntryggbil.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Redovisningschef sökes till Malta

Arbetsgivare / Ort: Workwide AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Är du en trygg ledare med bakgrund inom redovisning och ekonomi? Har du länge funderat på att arbeta utomlands men med fördelarna och tryggheten från ett svenskt bolag? Då kan den här spännande möjligheten på soliga Malta vara tjänsten du väntat på. Är du en trygg ledare med bakgrund inom redovisning och ekonomi? Har du länge funderat på att arbeta utomlands men med fördelarna och tryggheten från ett svenskt bolag? Då kan den här spännande möjligheten på soliga Malta vara tjänsten du väntat på. Vår kund är ett svenskt företag som består av ca 100 medarbetare och erbjuder olika tjänster som sälj, kundservice, redovisning och administration. För en av deras kunder verksamma inom redovisningsbranschen söker de just nu efter sin nästa redovisningschef. I denna rollen har du personalansvar och koordinerar det dagliga arbetet. Eftersom det är en nystartad byrå så har du möjligheten att forma och bygga ditt eget team. Du har hand om att planera löpande redovisning, bokslut och avstämningar med kund och ansvarar även för att målsättningar nås för övrig personal. Företaget erbjuder en stimulerande miljö med vänlig företagskultur, spännande arbetsuppgifter och korta beslutsvägar, där lönsamma och hållbara idéer uppmuntras. Detta ingår i din roll Personalansvar Koordinering av det dagliga arbetet Planläggning av bokslut och årsredovisning Kvalificerad rådgivning i ekonomiska frågeställningar, t ex budget och kalkylering Löpande bokföring via moderna digitala lösningar Hantering av moms- och arbetsgivardeklarationer Skatt och förmåner Bokslut och rapportering till kund Upprättande av årsredovisningar och deklarationer Vi söker dig som Talar och skriver flytande svenska och är trygg i din engelska Har en ekonomiutbildning på Högskole- eller universitetsnivå Har några års erfarenhet inom redovisning från en ekonomifunktion eller en redovisningsbyrå Har tidigare erfarenhet och trygghet från en ledande roll och en god samarbetsförmåga Är strukturerad och gillar ordning och reda Är driven, social och har en vilja att utveckla din karriär på en fantastisk arbetsplats i Medelhavet Vår kund erbjuder En attraktiv individuell lönesättning baserat på tidigare erfarenhet Onboarding och coaching för att trygga dig i din nya roll Tillsvidarekontrakt Friskvårdsbidrag Korta beslutsvägar och en vänlig företagskultur som uppmuntrar nya idéer En utvecklande och ansvarsfull nyckelroll som innebär många kontaktytor **Vi värnar om våra kandidaters hälsa! I samband med Covid-19 restriktioner världen över har samtliga av våra samarbetspartners vidtagit nödvändiga åtgärder på arbetsplatsen för att trygga en säker arbetsmiljö för samtliga anställda! ** Om Malta Malta är en ögrupp med sju öar och ligger i södra Medelhavet. Förutom det exceptionellt goda klimatet, den rika historien och den fascinerande Medelhavskulturen erbjuder Malta också mycket när det gäller jobb och livskvalitet för människor som inte bara vill tillbringa sommarsemestern här. Det har därför blivit väldigt populärt bland emigranter. Många internationella företag har produktionsanläggningar här, och Medelhavsön har blivit ett centrum för den europeiska spelindustrin genom att licensiera onlinespel. Kostnaden för en bostad på Malta är något lägre än i Sverige. Lönenivån är emellertid också lägre. Många företag erbjuder sina anställda olika fördelar, till exempel gymmedlemskap eller restaurangkuponger. Skicka in din ansökan idag! En av våra rekryterare kommer gå igenom din ansökan och om du är kvalificerad för tjänsten bjuder vi in till en intervju via telefon och berättar mer.
Arbetsgivare
Workwide AB
Hemsida: https://www.workwide.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Fjällhälsan i Härjedalen söker ekonom

Arbetsgivare / Ort: Sjukvårdens Utveckling i Hede/Vemdalen Ekonomisk / Hede
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Ekonomichef

Om jobbet

Under femton års tid har föreningen Fjällhälsan Härjedalen bedrivit hälso- och sjukvård. De första åren med hälsocentral i Hede, senare utökat med filialer runtom i Härjedalen, och med företagshälsovård som det senaste tillskottet i verksamheten. Den ekonomiska föreningen har alltsedan starten garanterat att allt eventuellt överskott alltid går tillbaka till vården.

Nu behöver vi förstärkning

Pga den kraftigt ökade verksamheten de senaste åren behöver vi förstärka ledningen och söker nu dig med ekonomisk utbildning som vill axla den ekonomiska funktionen i föreningen. Vi vill dessutom att du tar ett ledningsansvar tillsammans med verksamhetschefen för att förvalta och utveckla verksamheten även inom andra områden i företaget.

Arbetsuppgifterna innebär kontoavstämningar, budgetarbete, prognoser, ekonomisk redovisning och kalkyler, löpande statistik samt rapportering till styrelsen. Dessutom biträda vid bokföring. Övriga uppgifter kan omfatta HR, verksamhetsplanering, förhandling med Regionen och kommunen, myndighetskontakter etc. Allt i nära samarbete med verksamhetschefen.

Vi söker dig som har gedigen kunskap och tidigare erfarenhet från ledande ekonomiarbete i företag. Arbetet kan inte skötas på distans utan fordrar närvaro på hälsocentralen.


Arbetsgivare
Sjukvårdens Utveckling i Hede/Vemdalen Ekonomisk
Råndalsvägen 13
84631 Hede
Hemsida: www.fjallhalsan.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Customer Meeting Points Design Manager IKEA Expansion CBF

Arbetsgivare / Ort: IKEA of Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
You see things a little differently. So do we. We offer positions that challenge your skills and inspire you to grow. Come see things a little differently with us. Inter IKEA Systems B.V. is the franchisor and the owner of the IKEA Concept, including the IKEA trademarks. In Core Business Franchise we are enabling the future success of IKEA by offering an omnichannel IKEA Concept which is attractive, competitive and profitable, implemented and followed-up together with all IKEA trademark users. In IKEA Expansion, we: Lead one way of expanding to capture the potential in all existing and new IKEA markets. Provide a menu of digital and physical IKEA Customer Meeting Points. Secure strong and mutually respected franchisee relations. We offer an open working environment where everyone feels comfortable to experiment, try new ways and dare to ask: “What if…?” And we offer possibilities for you to develop yourself and your career globally. Read more about us at franchisor.IKEA.com. Find IKEA jobs here. As Customer Meeting Points Design Manager, you: Lead and work closely together with peers across the totality of Core Business Franchise and across IKEA to strengthen and contribute to a strong and relevant IKEA franchise offer. Develop and implement Business Plan directions connected to IKEA Customer Meeting Points.  Secure the implementation and follow up of the IKEA Concept in physical meeting points (from a building construction and retail design perspective). Hold together the portfolio of projects from a format perspective in the design phase and enable right service offer. Secure the integration of our democratic design principles in everything we do and create preconditions for commercial success.  Contribute to the development of frameworks (consisting of requirements, principles and guidelines) for customer meeting points. Contribute to define success criteria’s of assigned customer meeting points in close cooperation with CMP development Manager and CMP menu leader. Contribute to the development and continuous update of the franchise offer for the assigned customer meeting points e.g. processes, methods, tools, solutions, service, support and examples. Contribute to the continuous development of conceptualized assigned customer meeting points and enable the development of new customer meeting points with preconditions for a relevant mix of components/modules. Lead, inspire and empower your team to perform to the best of their abilities and continuously develop in their assignments. Lead, support and enable competence development to secure a competent, diverse and high performing team with succession plans. Responsible for recruitment and onboarding process. Responsible for performance management and retention. Inter IKEA Systems offers an exciting work environment in a global marketplace with exceptional opportunities to grow and develop together with us. You will be part of a flexible, values-driven and open organization and get the opportunity to work with a fantastic brand! This is a full-time position based in Malmö, in Sweden. You will report to the Customer Meeting Points Manager. Please send your application – CV and letter of motivation – in English by 6th Oct  2021. We are continuously interviewing candidates for this role, so don't hesitate to submit your application.   
Arbetsgivare
IKEA of Sweden AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Project Manager to H&M New Business Development department

Arbetsgivare / Ort: H & M Hennes & Mauritz Gbc AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärsutvecklare

Om jobbet

Company Description

Are you a creative deal maker with an eye for the next big thing in pop culture? Do you have strong negotiation skills and an ability to drive projects in complex structures? We are looking for an experienced Licensing professional with a passion for building meaningful partnerships.

With over 171,000 colleagues from different backgrounds across the world, H&M group is dedicated to creating the best experience for our people as well as our customers. We share a value-driven way of working, based on a fundamental respect for the individual. Our shared values help create an open, dynamic and down-to-earth company culture where anything is possible and you can truly belong, being truly yourself.

Job Description

Partner Relations is part of the function New Development, whose purpose is to strengthen the H&M brand, drive innovation and explore new opportunities for growth. The Partner Relations team are the experts in building partnerships for branding as well as commercial purposes, in the areas of fashion, music, entertainment, gaming, sports, art and pop culture.

We are on an exciting journey and now looking to strengthen the team with an additional Project Manager working specifically with licensing IP rights for consumer products.

Your responsibilities and tasks:

  • Manage current global partner accounts
  • Sourcing and onboarding new partners based on assignment, in close collaboration with internal core teams
  • Lead the negotiations of scope, terms and compensation
  • Inspire the design and marketing teams with the latest trends & news in pop culture/entertainment/gaming/art/sports
  • Build long-lasting and meaningful partnerships by understanding the business seeing mutual gains and opportunities for growth. Develop a roadmap for continued success.

Qualifications

We are looking for a person who has the ability to seamlessly drive projects forward and manage cross functional stakeholders internally and externally, sometimes navigating change and complex structures. You have an entrepreneurial mindset and the ability to see new opportunities for growth. We also see that you are a great teamplayer and have a passion for fashion and culture, always ahead of the game. Besides your personality we see that you have:

  • Excellent negotiation skills and extensive experience negotiating with senior management level.
  • Strong communication and relationship building skills.
  • Experience from the brand licensing industry (music, entertainment, talent, brand)
  • Contract management skills, having worked with a variety of deal structures and contractual set-ups.
  • Fluent spoken and written English
  • A network of contacts from related fields.

Additional Information

Does this sound like you? Please upload your CV (English) as soon as possible but at the latest 5 th of October. Due to GDPR, we only accept applications through our career page. This is a fulltime, permanent position, based at our Head Office in Stockholm, Sweden. Start date as soon as possible.

We look forward to receiving your application!

We know that diversity is what makes us strong. Our teams should consist of great mix of people that share and combine their knowledge, experiences, and ideas. It leads to a positive impact on how we address challenges, what we perceive possible and how we choose to relate to our colleagues and customers all over the world.



Arbetsgivare
H & M Hennes & Mauritz Gbc AB
MÄSTER SAMUELSGATAN 46A
10638 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.