På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

CFO

CFO

CFO - Chief Financial Officer är ett yrke inom "ekonomijobb". Som CFO arbetar man ofta i "internationella sammanhang" och arbetsspråket är allt som oftast engelska. 

CFO play a vital role in influencing companies strategies.

A chief financial officer (CFO) is the senior executive responsible for managing the financial actions of a company. The CFO's duties include tracking cash flow and financial planning as well as analyzing the company's financial strengths and weaknesses and proposing corrective actions. The CFO is similar to a treasurer or controller because he or she is responsible for managing the finance and accounting divisions and for ensuring that the company’s financial reports are accurate and completed in a timely manner.

The CFO reports to the chief executive officer (CEO) but has significant input in the company's investments, capital structure and how the company manages its income and expenses. The CFO works with other senior managers and plays a key role in a company's overall success, especially in the long run. Pursuing a career as a CFO requires considerable financial management experience as well as educational training in accounting or finance.

For example, when the marketing department wants to launch a new campaign, the CFO may help to ensure the campaign is feasible or give input on the funds available for the campaign.

The CFO may assist the CEO with forecasting, cost–benefit analysis and obtaining funding for various initiatives. In the financial industry, a CFO is the highest-ranking position and in other industries, it is usually the 3-highest position in a company (a CFO can become a CEO, chief operating officer or president of a company).

The CFO must report accurate information because many decisions are based on the data he provides. The CFO is responsible for managing the fiscal activities of a company and adhering to generally accepted accounting principles (GAAP) established by the Securities and Exchange Commission (SEC) and other regulatory entities. CFO's must also adhere to regulations such as the Sarbanes-Oxley Act that include provisions such as fraud prevention and disclosing financial information.

Local, state and federal governments hire CFO's to oversee taxation issues. Usually, the CFO is the liaison between local residents and elected officials on accounting and other spending matters. The CFO sets financial policy and is responsible for managing government funds.

The CFO role has emerged from focusing on compliance and quality control to business planning and process changes and he or she is a strategic partner to the CEO.

Utbildning

Utbildningsbakgrund för CFO varierar, men de flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning.

För svenskutbildade CFO gäller:
Ofta gäller utbildning som högskole- eller civilekonom i grunden, med påbyggnads företagsekonomisk utbildning, magister eller masterprogram.

Man tar alltså först kandidatexamen i ekonomi eller företagsekonomi, vilket man kan göra via kandidatprogrammet, ett 3-årigt högskole / universitetsprogram eller genom att läsa fristående kurser som man sedan sätter ihop till en kandidatexamen, alternativt söker direkt till civilekonomprogrammet, som är ett fyraårigt (i Sverige) högskoleprogram.

På gymnasiet rekommenderas det i första hand Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi eller International Baccalaureate Diploma.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor

Länktips

  • prognos.konj.se - Konjunkturinstitutens Prognosdatabasen
  • framtid.se - yrkespresentation CEO
  • Sveriges innovationsriksdag - om digital transformation och morgondagens arbetssätt för öppen innovation där storbolag och organisationer jobbar för att stärka svensk attraktionskraft
Visa mer
Visa mindre

294 Lediga jobb

Interim Redovisningschef till Stockholm

Arbetsgivare / Ort: NXT Interim AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-03-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
För kunds räkning söker vi omgående en strategisk och utvecklingsinriktad Redovisningschef

Bakgrund


Vår kund har behov av en driven och erfaren redovisningschef med hjärtat på rätta stället. Uppdraget är ett interimsuppdrag som pågår fram till sista augusti med möjlighet till förlängning. För att passa i för det här uppdraget behöver du ha erfarenhet av IT-relaterade projekt och intresse för automatisering. Du behöver också ha erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete i medelstora till stora organisationer

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Ditt uppdrag kommer bl a innehålla följande:
  • Övergripande ansvar för styrningen och planeringen av redovisningsarbetet inklusive hyresadministration och inkasso. 
  • Övergripande ansvar för rapportering av månads-, tertial och årsbokslut för alla koncernens bolag.
  • Övergripande ansvar redovisningsenhetens processer
  • Övergripande ansvar för skatt- och moms.
  • Bistå i budget-, prognos- samt det interna rapporteringsarbetet.
  • Utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra redovisningsenhetens processer, arbetssätt och rutiner
  • Driva och leda förändring- och utvecklingsarbete inom redovisning med fokus på ökad grad av digitalisering och automatisering
  • Ansvar för att utveckla och genomföra förändringar i stödsystem för att stödja verksamheten mot dess mål
  • Övergripande ansvarig för information och utbildning av organisationen inom ansvarsområdet
  • Omvärldsbevakning inom ansvarsområdet.
  • Personalansvar för redovisningsenheten

Kvalifikationer

  • Akademisk utbildning inom redovisning eller motsvarande
  • Flerårig erfarenhet av personalledning
  • Goda kunskaper inom redovisningsregelverket K3
  • God datavana och erfaren användare av excel.
  • Erfarenhet från ekonomisystem ex Agresso
  • Erfarenhet att driva och leda förändrings- och utvecklingsarbete inom redovisning
  • Intresse av/erfarenhet från implementation av RPA/AI  meriterande.

Vem är du?

Du är en modig och förändringsbenägen Redovisningsekonom och chef. Du har ett helhetsfokus kombinerat med stor förmåga att se möjligheter. 
Uppdraget kommer att kräva att du är målinriktad och drivande men har förmågan att agera på ett ödmjukt sätt. Vi ser också att du behöver har en god förmåga till struktur och noggrannhet. Som person är du prestigelös och som ledare är du aktiv, närvarande, tydlig och lyhörd.

Låter detta intressant?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan som ska vara på svenska.


NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag.


Vi har unikt paketerade tjänster som de traditionella företagen inte erbjuder idag. 20 års erfarenhet inom branschen samt 3000 unika kontakter. Kontor i Stockholm, Malmö, Linköping, Göteborg och Kalmar
 

 

Arbetsgivare
NXT Interim AB
Hemsida: nxtinterim.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

OPERATIV CFO TILL BÖRSNOTERAT STARTUPBOLAG

Arbetsgivare / Ort: Comcube AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-03-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Är du intresserad av innovation och utveckling? Vill du arbeta i ett bolag med högt i tak och korta beslutsvägar som satsar på växtbaserade livsmedel, hållbarhet och tillväxt? Då kan detta vara den ultimata öppningen! Just nu rekryterar vi en operativ CFO som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa. Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden Som CFO hos Veg of Lund ansvarar du för hela ekonomifunktionen. Arbetet är varierande och omfattar både rutinuppgifter, kvalificerade ekonomiuppgifter och IR-ansvar. Detta är världens chans för dig som vill vara med på en utvecklingsresa! Veg of Lund finns just nu på tre marknader (Sverige, UK och USA) och som CFO håller du ihop och utvecklar bolagets ekonomifunktion. Du ingår i ledningsgrupp och arbetet innebär tätt samarbete med både vår VD och våra kollegor i UK och USA. Arbetet utförs till stor del självständigt och tjänsten är på heltid med placering i centrala Malmö, samtidigt som flexibilitet erbjuds. Du rapporterar till vår VD och tillika medgrundare, samt är delaktig i rapportering och framtagning av beslutsmaterial till bolagets styrelse. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden innebär: - vidareutveckling av ekonomifunktionen - ekonomiarbete (hands-on) - controlling - business controlling - utveckling och förbättring av rapportering, processer, analyser och rutiner - ansvar för legala frågor - finansiell rapportering, internt och externt - koncernkonsolidering - IR-kontakter Kvalifikationer och personliga egenskaper Du har en universitetsexamen i företagsekonomi med goda resultat, och har god kunskap i bokföring och koncernredovisning. Ett par års erfarenhet av arbete på  större revisionsbyrå följt av 3-4 års erfarenhet av controlling/redovisning i privata näringslivet är ett krav. Erfarenhet från börsbolag, med tillhörande regelverk och extern kommunikation, är meriterande. Du är mycket duktig på Excel och har god vana av både ERP-system och BI-verktyg. Du talar och skriver såväl svenska som engelska och uppskattar en både forskningsintensiv och internationell miljö. Som person är du effektiv, självmotiverad, analytisk, resultatorienterad och noggrann. Du ser positivt på möjligheterna med ett startup-bolag och uppskattar en föränderlig miljö med högt i tak och korta beslutsvägar. En serviceminded inställning och förmåga att kunna prioritera mellan parallella uppgifter ser vi som en självklarhet. Har du dessutom ett intresse för hållbarhetsfrågor och möjligheterna med växtbaserad kost ser vi det som ett extra plus. Genom vår styrelse har vi tillgång till en mycket erfaren CFO. Därför vill vi uppmana dig som välkomnar utmaningar och tycker tjänsten låter spännande, men som har kortare samlad arbetslivserfarenhet, att ändå inkomma med en ansökan. För dig med rätt inställning och attityd har vi möjlighet att erbjuda mentorskap och vägledning – Känns magkänslan rätt? Ge det en chans och ansök!  Kontakt och ansökan I det här uppdraget samarbetar vi med rekryteringsföretaget ComCube. Är du intresserad och stämmer in på profilen skickar du in en personlig presentation och ditt CV på svenska där du tydligt beskriver dina erfarenheter och kompetenser inom ovanstående områden och varför du är intresserad av tjänsten. Du ska också specificera ev. erfarenhet som kan vara extra relevant för den här tjänsten. Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Helena Heijmink via 070-554 03 42 alt. [email protected] eller Helena Fransson via 070-554 05 04. Notera att vi arbetar med urvalet löpande och att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Ansök redan idag! Välkommen med din ansökan via denna länk: https://comcube.varbi.com/what:job/jobID:386795/?lang=se Vi tar endast emot ansökningar via ansökningslänken! Veg of Lund är ett livsmedelsutvecklingsföretag med rötter i forskning vid Lunds universitet. Bolaget har en unik och patenterad metod för att producera en värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja. Veg of Lund har lanserat My Foodie® som sin första produkt, vilken säljs hos aktörer inom dagligvaruhandel i Sverige och Storbritannien. Sedan den 10 februari 2020 är bolagets aktier noterade på Nasdaq First North Growth Market. Välkommen och läs mer om oss på www.vegoflund.se
Arbetsgivare
Comcube AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chef till Ekonomiavdelningen

Arbetsgivare / Ort: Stockholms Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
vid Stockholms universitet. Sista ansökningsdag: 2021-05-11. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet som med 29 000 helårsstudenter och närmare 6000 anställda, bedriver stark utbildning och forskning inom human- och naturvetenskaperna, med bred samverkan nationellt och internationellt. Är du redo för ett spännande chefsuppdrag? Vi söker nu en engagerad och erfaren chef till Ekonomiavdelningen. Ekonomiavdelningen består av ca 40 personer och är en avdelning inom Universitetsförvaltningen. Avdelningen har i uppdrag att tillhandahålla specialistkunskap och stödverktyg inom ekonomiadministrativa processer både till ledning och övrig verksamhet. Du möts av hög kompetens, stort engagemang och en verksamhet som står inför ett antal spännande moderniseringar som bland annat innefattar nytt ekonomisystem och ny redovisningsplan. Arbetsuppgifter Som chef för Ekonomiavdelningen leder du och vidareutvecklar de ekonomiadministrativa processerna vid universitetet i kontinuerlig dialog med övrig verksamhet. Du planerar, leder, utvecklar och följer upp avdelningens verksamhet. Du upprätthåller och utvecklar ett brett kontaktnät inom universitetet och samverkar aktivt med andra lärosäten. Du rapporterar direkt till universitetsdirektören och ingår i förvaltningens chefsgrupp. Stockholms universitet implementerar nu ett nytt ekonomisystem som ska stå klart i början av 2022. Projektet är nu inne i ett intensivt utvecklingsarbete där du som ekonomichef har det övergripande ansvaret. Syftet är att förenkla, förbättra och förtydliga det ekonomiadministrativa arbetet inom universitetet. Arbetet sker i nära samarbete med andra verksamheter inom organisationen. Kvalifikationer Du har: • Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kvalificerad examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Gedigen flerårig chefserfarenhet, gärna från större verksamhet • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Personliga egenskaper För att vara framgångsrik som ekonomichef förutsätts du ha en mycket god kommunikativ förmåga och vara en skicklig relationsbyggare. Du har en stark samarbetsförmåga. Du är strukturerad och analytisk, du tänker utifrån ett helhetsperspektiv och har stor förståelse för ekonomifrågor i bred mening. Du är en trygg ledare som är prestigelös, proaktiv, initiativrik, drivande och har förmåga att leda genom andra chefer. Du har hög tillit till dina medarbetare och delegerar samt följer upp med tydlighet. Du har förmågan att förmedla dina visioner, såväl till dina medarbetare som till den övriga verksamheten. Som person är du modig, lyhörd och skapar ett gott arbetsklimat. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • Erfarenhet från statlig sektor Mer om Ekonomiavdelningen Ansvarsområden för Ekonomiavdelningen är bland annat; avtalsuppföljning, betalningsflöden, bokslut och årsredovisning – finansiell del, ekonomiadministrativa system, e-handel, kapitalförvaltning, kund- och leverantörsreskontra, löpande redovisning, projektadministration, redovisningsstöd, statsrapportering, stiftelseadministration samt upphandling. Avdelningen är indelad i tre sektioner; central stab, inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen. Inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen leds av varsin sektionschef. Avdelningen håller till i trevliga nyrenoverade lokaler i A-huset på universitetsområdet. Om universitetet Universitetsområdet är beläget i vacker miljö med naturen runt hörnet. Det finns mycket goda förbindelser till universitetet - stadskärnan ligger bara några minuter bort. Som statlig arbetsgivare erbjuder vi våra anställda generösa personalförmåner inom exempelvis semesterdagar och friskvård. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt För mer information kontakta personalspecialist Linnea Jilkén, tfn 08-16 16 25, [email protected] Fackliga företrädare Se fullständig annons. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov och personlighetstester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. Bifoga endast personligt brev och CV. OBS! Den fullständiga annonsen hittar du på Stockholms universitets webbplats www.su.se/jobb. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Arbetsgivare
Stockholms Universitet
Hemsida: http://www.su.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Accounting Manager

Arbetsgivare / Ort: Ps Partner AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Vi arbetar dedikerat med att hitta det du söker, oavsett om det är en ny utmaning, ny utmanare eller utveckling av dig själv eller din organisation. Vi erbjuder affärsmässiga rekryterare & konsultchefer och ett kreativt searchteam – alla med en stor portion mod, expertis & genuint engagemang. PS Partner startades 2010 och är din partner för Executive Search I Rekrytering I Interim I Coaching I Omställning för Chefer & Specialister och har idag kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö. www.pspartner.se Vi söker nu en Accounting Manager, med ca 5-10 års erfarenhet, för ett tillverkande bolag inom Göteborgsregionen. Du arbetar i nära samarbete med ledningen och controllerfunktionen inom bolaget och sitter själv med i ledningsgruppen. Erfarenhet av SAP är meriterande. Då du kommer ha en del internationella kontakter i din roll är engelska i tal och skrift ett krav. Ansvar: • Löpande redovisning, månads – och årsbokslut för det svenska bolaget • Balans – och resultaträkning • Ta fram månatliga/kvartal/årliga rapporter och underlag, interna och externa • Säkerställa att rutiner och processer följer lagar och regler samt interna policys • Supporta organisationen genom hantering och utförande av leverantörsreskontra samt budget och forecasting • Supporta organisationen med planering, rapportering samt uppföljning av budget • Skatt, moms, inkomstdeklaration • Huvudkontakt med revisorer samt myndigheter • Samordnare för IT-frågor, leda interna IT-projekt samt inköp av IT-tjänster. • Intresse för att växa in i mer HR-relaterade frågor. • Personalansvar för 1 person Ansökan För frågor om tjänsten kontakta gärna rekryteringskonsult Elin Mankert, [email protected] Vi ser fram emot din ansökan! Vi arbetar med ett löpande urval så vänligen sänd in din ansökan så snart du kan.
Arbetsgivare
Ps Partner AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Business Development Manager till Iver

Arbetsgivare / Ort: Performiq AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Tjänstebeskrivning Har du erfarenhet utav IT-drift med ett kommersiellt intresse och letar efter ny utmaning? Då kan Iver vara nästa steg! Iver siktar på och planerar för att tredubbla företaget under de kommande åren och vinna positionen som den främsta nordiska helhetsleverantören av IT-drifttjänster. Som Business Development Manager driver du i huvudsak några av Sveriges större upphandlingar inom IT-drift mot både privat och offentlig sektor. Du får även möjlighet att driva affärer mot större kunder inom vårt målsegment. Rollen kommer att testa och utveckla din förmåga att konvertera kundens behov till lösningar, att samverka internt med specialister, lösningsarkitekter och projektledare, samt kommunicera på ett trovärdigt och förtroendeingivande sätt. Krav på person Arbetet ställer stora krav på förmågan att kommunicera och samverka med specialister och övriga kollegor. Vi söker dig med en bred teknikförståelse som har en god förmåga att presentera dina idéer, påverka och kommunicera i både tal och skrift. Detta är en affärsfokuserad roll, men kräver även teknisk kompentens kring IT-drift och informationssäkerhet. Du har antagligen arbetat som konsult inom IT-drift, IT-ansvarig, projektledare eller som KAM inom IT-drift. Du behöver inte ha arbetat med försäljning tidigare utan här är det viktigare med ett teknikintresse, affärsmannaskap och förhandlingsvana. Du skall gilla att ta ansvar och driva projekt och samtidigt drivas av att komma med idéer som utvecklar teamet och kunderna. Vi tror även att du: • Har en eftergymnasial utbildning inom teknik eller ekonomi • Har antingen 2-5 års erfarenhet av lösningsförsäljning, alternativt en bakgrund som IT-projektledare, IT-konsult, managementkonsult inom IT, IT-chef eller liknande erfarenhet inom IT-drift kombinerat med en vilja att växa in i rollen • Har god förmåga att räkna och analysera • Talar och skriver svenska och engelska flytande Vi värderar dina egenskaper högt och ser gärna att du har en bakgrund inom idrotts- eller föreningslivet. Berätta vilken aktivitet du utövat, på vilket sätt det har format dig som person samt hur du tror att detta påverkar dig i din yrkesroll. Övrigt Start: Omgående, enligt överenskommelse Omfattning: Heltid och tillsvidare Plats: Stockholm Löneform: Fast lön PerformIQ – rekrytering av personal med egenskaper från idrott/föreningsliv, är vår samarbetspartner och vi hänvisar eventuella frågor om tjänsten till Rekryteringskonsult Carl Henrik Monsén på 073 353 75 10 Skicka in din ansökan redan idag då intervjuer sker löpande. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan! Företagspresentation Tillsammans ska de vinna positionen om den bästa nordiska leverantören av IT-drifttjänster. Redan från start var de cirka 900 medarbetare med kontor i över 20 städer i Sverige och Norge. Iver utvecklar och levererar tjänster inom IT-drift, högsäkerhetslösningar och applikationsutveckling till medelstora och stora företag och organisationer samt till offentlig sektor. Genom nära och personliga relationer hjälper de sina kunder att nå sin fulla potential. Iver omsätter drygt 2,3 miljarder SEK och har cirka 1250 medarbetare. Läs mer på www.iver.com Om PerformIQ Sökord: it "it drift" "it-konsult" "it säljare" it-säljare" TAM" Account Manager Business Developer affärsutvecklare
Arbetsgivare
Performiq AB
Hemsida: http://www.performiq.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.