På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Miljövårdsyrken
Spela filmen

Miljövårdsyrken

Inom miljövård arbetar olika yrkesgrupper med att vårda och skydda vår miljö. Målet är att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle, ett samhälle som inte förstörs av människans aktiviteter, som t.ex. produktion och trafik, och där människor och natur mår bra.

Ett viktigt arbete för miljön gör även energioptimerare som tar fram förslag på energibesparande åtgärder i fastigheter och hus.

Som energioptimerare ser du till hur olika system fungerar idag, hur de kan förbättras och hur länge de nya system förväntas fungera.

Utbildning

Utbildningskraven varierar mycket beroende på vilket yrke inom Miljövårdsyrken man vill utbilda sig till.

Arbetsplats

Arbetet bedrivs i kommuner, länsstyrelser, statliga verk men också i privata företag.

Övrigt

Möt Maisa, som jobbar som Miljöhandläggare på Uppsala kommun.

Förnybar energi kommer från källor som ständigt förnyas i ganska snabb takt. Exempel på förnybara energikällor är vattenkraft, vindkraft, bioenergi och solenergi.
Källa: Jordbruksverket

Länktips

Visa mer
Visa mindre

9 Lediga jobb

Enhetschef naturförvaltning

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Kronobergs län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-12-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljövårdsdirektör

Om jobbet
Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommuner, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är ca 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att statens värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande och tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera. Vägen till visionen går genom våra fyra strategier; Bygga en modern mänsklig myndighet. Med fokus på dem vi är till för. Genom ett tvärsektoriellt arbetssätt. Tillsammans med andra. Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt. Om Miljöavdelningen På avdelningen jobbar vi med att skydda hälsa och miljö och med att skydda, vårda och visa naturen. Vi är rättsgaranter, hanterar miljömål, projekt och utveckling och förvaltar vilt, fisk och natur. På avdelningen finns fem enheter, förutom naturförvaltningen så finns också miljöskyddsenheten, naturskyddsenheten, vattenenheten och miljöstrategiska enheten. Tillsammans har avdelningen drygt 60 medarbetare. Avdelningschefen och enhetscheferna leder tillsammans avdelningen. Om enheten På Naturförvaltningsenheten leds, samordnas och genomförs arbete som rör Kronobergs skyddade natur. Det innefattar bland annat Åsnens nationalpark och ca 140 naturreservat. Det är ett brett arbetsområde som spänner över skötsel och restaurering av skogar, våtmarker, ängar och betesmarker. Anläggningar för tillgänglighet och friluftsliv skapas och underhålls. Upphandlingar och avtal är en viktig del av enhetens arbete. Det dagliga arbetet präglas av flexibilitet och lösningsfokus med mycket kontakter med entreprenörer, markägare och jordbrukare. En viktig del i enhetens arbete är att kommunicera värdet av skyddad natur. I ansvaret ingår Åsnens nationalpark med stort fokus på tillgänglighet och naturturism. I sjön Åsnen särskild tillsyn som kontrollerar och stöttar så att friluftsliv och fiske utövas på ett bra sätt. Enheten deltar också i stora EU-projekt, naturvårdsbränning av skog och restaurering av ängs- och betesmarker är exempel. Arbetets finansiering och ekonomi är komplex med flera olika anslag med krav på ordning och redovisning. En ökande naturvårdsbudget med bland annat satsningar på våtmarker, skötsel av natur och nya EU-projekt innebär att enheten är i en tillväxtfas. Antalet medarbetare ökar och kommer att vara ungefär 12 st under 2021. Medarbetarna har en stor vilja att göra nytta och att utveckla sitt samarbete. På enheten pågår ett arbete med att strukturera och prioritera i arbetsuppgifter och arbetssätt. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med: • Ledarskap: gruppens utveckling och medarbetarnas engagemang behöver tas tillvara med en ledare som är trygg. • Planering: att prioritera och strukturera verksamheten. • Att stötta medarbetare i beslut i det dagliga arbetet. • Ekonomisk redovisning och uppföljning, upphandling och kontakter med myndigheter. • Avdelningens utveckling genom arbete i ledningsgruppen. • Arbetsmiljö. Enhetens arbete ställer stora krav på säkerhet. KVALIFIKATIONER Du har högskoleutbildning. Meriterande Erfarenhet av att vara chef, projekt- eller arbetsledare är meriterande, liksom ledarskapsutbildning. Intresse och förståelse för naturvårdsfrågor krävs. Vi värdesätter erfarenhet av naturvård, skötsel av skog och mark, natur eller fastigheter, liksom arbete i offentlig förvaltning. Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vi dina personliga egenskaper. Ledarskapet är viktigt, att du kan leda och samordna en grupp och skapa delaktighet. För detta behövs empatisk förmåga och att du är lyhörd för medarbetarnas perspektiv. Naturvårdsarbetets praktiska förutsättningar och många kontakter kräver god samarbetsförmåga, flexibilitet och affärsmässighet. Samtidigt behöver du vara strukturerad. Arbetet kräver organisering, inklusive intresse för och förmåga att sköta redovisning och uppföljning. ÖVRIGT Körkort för bil behövs. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning. Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Kronobergs län
Hemsida: http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vill du vara med i Hallands energiomställning och tycker om att samarbeta?

Arbetsgivare / Ort: REGION HALLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 January (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
Om arbetsplatsen Region Halland har cirka 8000 medarbetare som arbetar med att ge hallänningarna god hälso- och sjukvård liksom att främja utveckling och tillväxt i Halland. Visionen för vår region är "Halland - Bästa livsplatsen” som ska göra Halland till den plats där människor ges bästa möjliga förutsättningar att bo och verka. För att uppnå visionen behöver Region Halland kompetenta, engagerade medarbetare som kan bidra till att Halland ska bli mer attraktivt, inkluderande och konkurrenskraftigt 2021 än idag samt att utvecklingen ska vara ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar. Tjänsten är förlagd på Regionkontoret i Södra vägen 9 i Halmstad. Om arbetet Regional samhällsplanering har ansvar för långsiktig strategisk planering inom ekologisk hållbar samhällsutveckling, energiomställning samt infrastruktur och kollektivtrafik. Arbetet sker i en utvecklingsinriktad miljö med stora möjligheter till lärande. Som energistrateg ska du bidra till att driva utvecklingsprocesser inom energiområdet. Energiområdet spelar en viktig roll i stora delar av samhällsbygget. Flera av dessa områden står inför stora samhällsutmaningar där energiområdet är ett av de viktigaste. Inom stora delar av samhällsstrukturen ökar beroendet av energi samtidigt som det finns ett behov av att minska energibehovet för att bidra till ett hållbart samhällsbygge – En stor utmaning för ett län som Halland som har en hög befolkningstillväxt. Exempel på arbetsuppgifter: - Ta fram kunskap, fakta och analys i samarbete såväl internt som externt - Bidra till att ta fram handlingsplaner - På uppdrag ta fram beslutsunderlag samt bereda och föredra ärenden - Bistå inom Region Hallands övriga politiska uppdrag med ett energiperspektiv Om dig Kvalifikationer - Relevant högskoleutbildning inom energiområdet - Mycket god kunskap om energifrågor - God stilistisk förmåga i skrift och förmåga att hålla muntliga presentationer - God kunskap om regional utveckling - Goda kunskaper i engelska i tal och skrift - Gärna erfarenhet av liknande arbete Personliga egenskaper - Mycket god förmåga att samarbeta - Lätt för att kommunicera - Flexibel - Utvecklingsorienterad Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Om oss Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
REGION HALLAND
Ansökan
Ansök senast 27 January (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Miljöstrateg

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Stockholms län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
Arbetsplatsbeskrivning Länsstyrelsen i Stockholm företräder regeringen på regional nivå och är en samlande kraft i länet. Inom ramen för vårt breda samhällsuppdrag arbetar vi med samordning av olika samhällsintressen för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö   och social välfärd förenas. Länsstyrelsen har en väletablerad samverkan med länets kommuner och andra regionala aktörer. Vår miljöavdelning har ca 115 medarbetare fördelade på sex enheter och ansvarar för myndighetens verksamhet inom miljöområdet. Arbetet har bred spännvidd inom såväl den mer lagreglerande myndighetsutövningen med tillsyn och tillståndsprövning som mer vägledande och samverkande uppgifter. Arbetsuppgifter Som miljöstrateg kommer du att samspela med och stödja miljödirektören och miljöavdelningens ledningsgrupp och dina uppdrag har såväl extern som intern karaktär. Rollen innebär att du kommer att driva och utveckla myndighetens strategiska miljöarbete, men även en del operativt arbete. Du kommer att ha en viktig roll i Länsstyrelsens samverkan med olika aktörer inom miljö- och samhällsbyggande i länet. Du stöttar i myndighetens arbete med miljömålen, som utgör den ekologiska dimensionen av Agenda 2030. Och ditt arbete bidrar även till utveckling av såväl mål och riktlinjer samt uppföljning och redovisning av resultat. Tjänsten är placerad centralt på miljöavdelningen och du har ett nära samarbete med miljödirektören som är din närmaste chef. Du samverkar även med övriga avdelningar inom Länsstyrelsen samt externa aktörer som till exempel andra myndigheter, kommuner och Region Stockholm för att främja en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Du kommer att ha goda möjligheter att, tillsammans med miljödirektör och ledningsgrupp, utforma tjänsten. Kvalifikationer Du ska ha: • akademisk examen inom område som bedöms relevant för arbetet • flera års arbetslivserfarenhet av strategiskt arbete, till exempel handlingsplaner, inriktningsdokument, målstyrning och processledning • mycket god helhetssyn samt intresse och förståelse för miljöfrågor kopplat till samhällsutvecklingen • intresse för och goda kunskaper om hur Stockholms län och samhället i stort fungerar • erfarenhet av att utreda, rapportera och kunna agera utifrån komplexa samband • god förmåga att ta initiativ och driva frågor mot uppsatta mål • mycket god förmåga att samarbeta samt att skapa och förvalta goda relationer • god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska • körkort (B) Du ska vara: • trygg i att på egen hand analysera och prioritera dina arbetsuppgifter utifrån angivna ramar och riktlinjer och att utifrån det driva frågor självständigt och strategiskt • prestigelös och har god förmåga att vara konstruktiv tillsammans med andra • strukturerad och van att hantera flera uppdrag samtidigt  Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är meriterande om du har: • djupare kunskaper inom miljöområdet • erfarenhet av att ha jobbat på myndighet • erfarenhet av att arbeta tvärsektoriellt Anställning Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning på 6 månader kommer att tillämpas Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökningsförfarande Sista ansökningsdag: 2021-01-31 Diarienummer: 2020-73900-2020 Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Välkommen med din ansökan! Om Länsstyrelsen   Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang. Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Stockholms län
Hemsida: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm
Ansökan
Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare och samordnare för Tyresåns VVF

Arbetsgivare / Ort: Stockholm Vatten AB / Bromma
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Miljövårdsingenjör

Om jobbet

Projektledare och samordnare för Tyresåns vattenvårdsförbund

Stockholm Vatten är en av fem medlemskommuner i Tyresåns vattenvårdsförbund där Förbundet arbetar för en god ekologisk och kemisk status i Tyresåns sjösystem i södra Storstockholm. Arbetet leds av en projektledare/samordnare som är anställd på Stockholm Vatten och Avfall men som arbetar på uppdrag av vattenvårdsförbundet via en politiskt vald styrelse och i nära samverkan med en arbetsgrupp med representanter från kommunerna i avrinningsområdet.

Vi söker nu en projektledare och samordnare för tillsvidareanställning till denna tjänst.

Arbetsuppgifter och utmaningar

Du som projektledare/samordnare för vattenvårdsförbundet blir förbundets främste sakkunnige i vattenfrågor och kommer att ha ansvar för att leda och samordna arbetet, ta fram verksamhetsplan och budget. Du kommer driva projekt, planera och prioritera arbetsuppgifter, ansvara för ekonomisk administration och upphandling samt informera om Tyresån och förbundets arbete skriftligt och muntligt.

Mer konkret kommer du att:

 Leda och samordna förbundets arbete.

 Planera och samordna förbundets miljöövervakning med fältarbete.

 Följa upp Tyresåns miljömål och förbundets verksamhet i övrigt.

 Administrera hemsida och sociala medier.

 Ta fram nytt åtgärdsprogram 2022-2027.

 Ta fram nytt miljöövervakningsprogram 2022-2027.

 Revidera förbundets miljömål.

 Skriva underlag på remisser som förbundet svarar på.

 Samordna förbundets årsstämma.

Omfattningen av heltidstjänsten fördelas idag till största delen (75 procent) i Tyresåns vattenvårdsförbund och resterade i Stockholm Vatten och Avfalls ordinarie verksamhet, t.ex. inom vattenvård eller VA-teknik. Fördelningen kan komma att förändras utifrån behov.

I din tjänst kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer därför att genomföras i samband med anställning.

Personliga egenskaper

Som person är du självgående och drivande. Du är prestigelös och gillar att växla mellan många olika typer av arbetsuppgifter, små som stora. Du har viljan och kompetensen att vara sakkunnig kring förbundets frågor såväl som organisatör/administratör. Du är strukturerad och helhetsorienterad samt har lätt för att samarbeta och kommunicera i såväl tal som skrift.

Din bakgrund

Vi vill att du har naturvetenskaplig/teknisk universitets- eller högskoleutbildning med inriktning på sötvattensmiljöer eller vattenvård/VA-teknik. Du har minst 2 års erfarenhet av projektledning och åtgärdsarbete med anknytning till övergödning, fysisk påverkan och miljögifter i vatten.

Erfarenhet av miljöövervakning är starkt meriterande liksom erfarenhet av vattenförvaltning och av att arbeta i en politiskt styrd organisation samt om du har arbetat med GIS, direktupphandling eller VA. Du har även erfarenhet med att ta fram organisatoriska underlag som verksamhetsplan, budget samt att följa upp dem.

Eftersom tjänsten innebär att du behöver ta dig mellan olika områden på ett smidigt vis är B-körkort ett krav.

Dina frågor

För ytterligare information om tjänsten kontaktar du teamledare Henny Samuelsson via mejl [email protected]

Vid frågor kring Tyresåns vattenvårdsförbund kontakta Michael Wzdulski via mail [email protected]

Våra fackliga representanter för Kommunal, Vision, Saco och Ledarna når du via Stockholm Vattens kundtjänst på telefon: 08-522 120 00.

Din ansökan

Låter det intressant? Skicka då in din ansökan via ”Jobba i stan” senast den 31 december 2020.

Mer om oss

Vi är en lärande organisation med mycket erfarenhet och kunskap till ditt stöd. Vi erbjuder dig ett roligt och omväxlande jobb med intressanta arbetsuppgifter, duktiga kollegor och ett mycket bra arbetsklimat. Dessutom erbjuder vi goda anställningsvillkor, digitala och flexibla arbetssätt, kontinuerlig kompetensutveckling samt en rad hälsofrämjande fördelar. Stockholmsregionen är i dagsläget en av Europas snabbast växande regioner. Befolkningstillväxten tillsammans med klimatutmaningar och långsiktiga klimat- och hållbarhetsmål inom staden innebär stora krav på Stockholm Vatten och Avfalls verksamheter.

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Stockholm Vatten AB
Bryggerivägen 10
10636 Bromma
Hemsida: https://www.stockholmvattenochavfall.se/vatten-och-avlopp/
Ansökan
Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Miljöstrateg Solna stad

Arbetsgivare / Ort: Solna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
Vi söker nu en klok miljöstrateg som vill vara med och fortsätta att utveckla stadens strategiska miljöarbete. I december 2019 antogs en strategi för minskad klimatpåverkan och anpassning till ett förändrat klimat, som pekar ut färdriktningen för en klimatneutral stad. Är du redo för att kavla upp ärmarna och göra Solna miljövänligare och mer klimatsmart? Då kan det vara dig vi söker. Tjänsten är centralt placerad på stadsledningsförvaltningen och ingår i staben. Arbetsuppgifter Du ansvarar för att utveckla stadens strategiska miljö- och klimatarbete. Du leder projekt och deltar i samverkansform inom det miljö- och klimatstrategiska området. Du arbetar med frågor som transporter, avfall, energi, luft och vatten - utifrån uppsatta EU-, nationella-, regionala och lokala mål. Ett av stadens viktigaste mål är att vi ska utvecklas hållbart. Tjänsten innebär många kontaktytor och du kommer att vara ett stöd för stadens förvaltningar i deras klimat- och miljöarbete, med inspiration, statistik, underlag och omvärldsbevakning. Du arbetar med policys, utredningar, klimatansökningar, presentationsunderlag och analyser. Du kommer delta i arbetsgrupper och referensgrupper i olika typer av projekt och arbeta med extern och intern kommunikation. Omvärldsbevakning är en naturlig arbetsuppgift för dig och du ansvarar för att bereda miljöanknutna ärenden och remisser för kommunstyrelsens räkning. Du rapporterar direkt till stabschefen som är chef för stadens miljö- och klimatstrategiska arbete. Vem söker vi? Vi söker dig som vill vara med på vår utvecklingsresa, med relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet och som har erfarenhet av strategiskt miljö- och klimatarbete, gärna från kommunal verksamhet. Du är van att samarbeta med många olika intressenter och är lyhörd för det samspel som råder i en politiskt styrd organisation. Som miljöstrateg behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift, samt vara god vän med ett digitalt arbetssätt.  För att lyckas med ditt jobb krävs bland annat att du har en god analytisk förmåga och arbetar bra med komplexa frågor. Du är självgående och ser möjligheter i förändringar. Då du kommer att ha mycket kontakter gentemot politiker, tjänstepersoner, företagare och medborgare krävs det att du är serviceinriktad, kommunikativ och har god förmåga att samarbeta med andra. Vi erbjuder Solna stad är en stad i utveckling där det händer spännande saker hela tiden. Som medarbetare på stadsledningsförvaltningen erbjuds du en plattform där du har stort utrymme att utveckla både dig själv och verksamhetsområdet inom den ram som är satt. Operativa chefer och korta beslutsvägar gör att det är lätt att driva igenom goda idéer och det en del av stadens främsta styrkor. Du sitter strategiskt tillsammans med staben i ett öppet kontorslandskap där stämningen är mycket god och kollegial. Stadens alla medarbetare erbjuds utbildning och kompetensutveckling. Stadshuset ligger centralt i Solna centrum med mycket goda kommunikationer som tunnelbana, tvärbana och bussar. Mer information och ansökan Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.  Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev. Urval, intervjuer och tester sker löpande under annonseringstiden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdatum är 31 januari. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. För eventuella frågor kontakta Elin Berlin, stabschef [email protected] I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Arbetsgivare
Solna kommun
Hemsida: http://www.solna.se
Ansökan
Ansök senast 31 January (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Miljöspecialist

Arbetsgivare / Ort: Trafikverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 1 February (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet

Som miljöspecialist på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och forma framtidens infrastruktur.

Miljöspecialist

Arbetsuppgifter

I den här spännande rollen som miljöspecialist på vårt verksamhetsområde Underhåll kommer du att arbeta med många och varierande miljöfrågor kopplat till vår väg- och järnvägsanläggning. Tjänsten finns på enheten Miljö som är en nationell enhet men du kommer framförallt arbeta regionalt med att stötta Underhållsdistrikt Öst Stockholm.

Exempel på arbetsuppgifter är att:

  • samordna miljöfrågor inom distriktet kopplat till drift och underhåll av väg och järnväg
  • ge expertstöd åt projektledare på underhållsdistriktet
  • delta vid upphandlingar av drift- och underhållskontrakt
  • representera verksamhetsområdet Underhåll internt och externt vid miljöfrågor
  • följa upp drift- och underhållskontrakt i form av ronder
  • ställa miljökrav vid framtagande av anläggningsspecifika krav
  • stödja vid mottagande av nybyggd anläggning
  • vara delaktig i utvecklingen av miljöarbetet på verksamhetsområdet Underhåll

Som miljöspecialist på miljöenheten ingår även att hålla dig uppdaterad på ny lagstiftning och utveckling inom miljöområdet, delta i arbete med regelverk, svara på remisser och frågor från allmänheten, utbilda och informera samt initiera och delta i forsknings- och utvecklingsprojekt.

Placeringsort: Solna

Övrig information

Test- och Intervjuinbjudan skickas ut via mejl så kontrollera gärna din mejl ofta (inkl. spamfilter) veckorna efter sista ansökningsdag.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att bli framgångsrik i rollen är du van att arbeta självständigt och agerar med lyhördhet och flexibilitet. Vi ser gärna att du eftersträvar ett välfungerande samarbete i alla sammanhang, och med hjälp av din goda kommunikationsförmåga kan du engagera din omgivning och förmedla ditt budskap på ett enkelt och tydligt sätt. Du har också en god problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv.

Vi ser att du har;

  • en universitets- eller högskolexamen inom miljöområdet om minst 120 p/180 hp.
  • arbetat minst ett par år med miljöfrågor kopplat till infrastruktur
  • kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
  • har körkort för personbil.

Meriterande;

  • erfarenhet av att arbeta med dispenser och anmälnings- och tillståndsärenden
  • erfarenhet av att formulera och följa upp krav för entreprenörers arbete i infrastrukturprojekt kopplat till miljö
  • erfarenhet av att granska miljöplaner

 

 

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. 

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva genomgå en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.

Som anställd i Trafikverket kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.

Inom Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Vi ser fram emot din ansökan! 

Arbetsgivare
Trafikverket
Hemsida: www.trafikverket.se
Ansökan
Ansök senast 1 February (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare, klimatsmarta Näsby

Arbetsgivare / Ort: Kristianstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 February (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi söker projektledare som kommer att ansvara för att leda och genomföra projektet "Koldioxidsnål samhällsbyggnadsprocess för en hållbar stadsutveckling - klimatsmarta Näsby" som medfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Syftet med projektet är att pressa ner klimatpåverkan från stadsutvecklingsprojekt. Målet är att ge planeringsförutsättningar för en mer koldioxidsnål samhällsutveckling i delområde Näsby i Kristianstad, med fokus på att minska klimatpåverkan från byggprocess och transporter. Projektet ska utföras i samverkan mellan Kristianstads kommun, Krinova Science & Incubator Park och Högskolan Kristianstad. Aktiviteter och delmål inkluderar etablering av ett lokalt partnerskap med strategiska aktörer, såväl offentliga som privata, framtagande av verktyg och incitament inom samhällsbyggnadsprocessen för en minskad klimatpåverkan, samt att ge förutsättningar för ett aktivt och varaktigt medborgarengagemang. Nyfiken? Läs mer och välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som projektledare ansvarar du för att driva och samordna projektet tillsammans med projektets ledningsgrupp och styrgrupp. Du kommer att delta aktivt i projektets alla aktiviteter, med ett särskilt fokus på aktivitet 2. Koldioxidsnål samhällsbyggnadsprocess. Syftet med aktiviteten är att ta fram en modell för hur klimat- och energiaspekter kan inkluderas tidigt i och genomsyra hela samhällsbyggnadsprocessen. Aktiviteten ska genom studier och analyser ta fram verktyg och incitament, samt genomföra pilotåtgärder, som ska bidra till minskade utsläpp från byggprocess och en hållbar mobilitet. Övriga ansvarsområden inkluderar att leda arbetet med kommunikation, administration, kontakt med samverkansparter, planera och samordna projektmöten och konferenser, spridning av kunskap, löpande utvärdering och rapportering. Utöver detta kommer du i mån av tid kunna bidra till och medverka i avdelningens arbete med strategiska, kommunövergripande hållbarhetsfrågor, i linje med Agenda 2030 och andra miljömål. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett stort intresse för hållbarhetsfrågor och drivs av ett engagemang för att minska samhällets klimatpåverkan. Du uppskattar att samarbeta med andra människor och är ansvarstagande, strukturerad och driven. Givetvis har du ett särskilt intresse för projektledning och projektadministration. Du har miljövetenskaplig utbildning eller annan liknande utbildning på högskolenivå och har du genomgått kurs inom projektledning är det meriterande. Vi vill att du har erfarenhet av miljö- och klimatstrategiskt arbete inom offentlig verksamhet eller större företag. Det är meriterande om du har erfarenhet av hållbar samhällsbyggnad, klimatsmart byggnation och hållbara transporter. ,Men även en god förmåga att driva och skapa förståelse för hållbarhetsfrågor i en komplex organisation. Minst två års erfarenhet av projektledning av komplexa projekt krävs i rollen liksom erfarenhet av projektadministration. Dessutom behöver du ha vana vid att hålla presentationer och workshops. Då kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete krävs mycket god förmåga att uttala sig på svenska i tal och skrift, samt goda språkkunskaper i engelska. Du hanterar Office-paketet i ditt dagliga arbete. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor. Från den 1 januari 2021 finns också all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Arbetsgivare
Kristianstads kommun
Ansökan
Ansök senast 3 February (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Har du goda arbetslivserfarenheter av, och är utbildad inom miljöarbete?

Arbetsgivare / Ort: Quattro Bemanning & Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 February (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
Beskrivning Är du redo för nästa steg i din karriär och och vill jobba på ett spännande och växande företag som för sina kunder erbjuder tjänster inom miljö, vatten och mark? Nu finns chansen. Vår kund söker två nya kollegor som kan stötta upp sitt team på företaget tillväxtresa!  Önskvärd placeringsort för tjänsten är på kontoret i Norrköping, men annan lösning är möjligen diskuterbar.  Kvalifikationer Företaget söker dig som är utbildad inom något av följande: - Biolog, med arbetslivserfarenhet av naturvärdesinventering enligt svensk standard.  - Akustiker med specifik arbetslivserfarenhet och kunskap om buller, hur dessa mätningar genomförs i fält och kunskaper i exempelvis Soundplan.  - Geohydrolog med arbetslivserfarenhet av allt från dagvattenutredningar till hydrogeologiska utredningar. B-körkort är ett krav. Utöver det söker företaget även en driven Miljökonsult med erfarenhet av ansökningsprocessen för bergtäkter. Det är även meriterande om du har juridiskt kunnande och B-körkort är ett krav.  För samtliga områden ser vi att du som söker är kommunikativ, noggrann, har en god social förmåga samt är lösningsorienterad. Du behöver också ha goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Villkor Vår kund är ett spännande företag med stora visioner för framtiden och består av en handfull konsulter som tillsammans jobbar mot uppsatta mål. Då tjänsten önskas tillsättas så snart som möjligt så önskar vi Din ansökan snarast.  Välkommen med din ansökan!    Q är ett auktoriserat rekryterings- och bemanningsföretag och medlem i branschorganisationen Almega Kompetensföretagen samt i Svenskt Näringsliv. Företaget erbjuder interims- och rekryteringslösningar inom branscherna IT, teknik, administration, ekonomi, industri samt lager/logistik med personallösningar inom olika befattningsnivåer.
Arbetsgivare
Quattro Bemanning & Rekrytering AB
Ansökan
Ansök senast 4 February (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Miljö- och hållbarhetsansvarig - Isaberg Rapid

Arbetsgivare / Ort: Vem i Småland AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 February (13 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Miljö- och klimatstrateg

Om jobbet
VEM söker dig som vill driva och vidareutveckla Isaberg Rapids arbete inom miljö- och hållbarhetsfrågor.   Isaberg Rapid erbjuder en varierande och bred roll där du arbetar på både operativ och strategisk nivå i en internationell organisation med stort fokus på hållbarhetsfrågor.   Om tjänsten I rollen kommer du utveckla företagets hållbarhetsstrategi och aktivt driva miljö- och hållbarhetsarbete samt följa upp företagets miljömål. Fokus i rollen är arbete med inre och yttre miljö där du kommer hantera tillståndsfrågor, lagkrav samt kontakter med myndigheter samt övriga relevanta tillståndspliktiga verksamheter.  Du kommer utveckla samt underhålla ISO 14001 och fungera som stöd och utbildare internt i dessa frågor, vidare ingår planering och ledning av revisioner inom EHS-området.     Som Miljö- och hållbarhetsansvarig ansvarar du även för kartläggning av miljöpåverkan, företagets hållbarhetsredovisning samt rapportering. I rollen har du dagligen internationella kontakter med kollegor inom miljö- och hållbarhetsfrågor i koncernen. Du arbetar tätt tillsammans med Kvalitetsansvarig och kommer samarbeta med de flesta funktioner inom verksamheten, främst produktion, R&D, inköp, försäljning och marknad.                           Om dig Vi tror att du har ett par års arbetslivserfarenhet av EHS-frågor samt relevant utbildning. Du har ett stort intresse och kunskap kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Du är van att arbeta i projektform, gärna som projektledare och trivs att arbeta såväl självständigt som i team. Erfarenhet inom kemi och ytbehandling är meriterande.     För att lyckas i denna roll söker vi dig med förmåga att arbeta långsiktigt och uthålligt och du drivs av utmaningen att utveckla och förbättra bolagets hållbarhetsarbete. Du trivs i en prestigelös miljö präglad av utveckling, tillväxt och ett högt tempo. Du är kommunikativ med en förmåga att engagera och coacha kollegor. Vi förutsätter att du är bekväm med att arbeta i en internationell miljö och att du behärskar både svenska och engelska i såväl tal som i skrift.       Isaberg Rapid tar ordet!   För dig som vill lite mer – och hellre se möjligheter än hinder – erbjuder vi en spännande och positiv arbetsmiljö där din insats verkligen gör avtryck och uppskattas.     Isaberg Rapid AB är ett av världens ledande företag inom häftbranschen. Vi utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer häftapparater, häftverktyg och limpistoler för kontor, industri, byggsektor och hemmafixare, samt elektriska insatshäftare till ledande tillverkare av skrivare, kopiatorer och dokumenthanteringssystem. Vi exporterar till mer än 100 länder och ingår i den amerikanskt börsnoterade koncernen Acco Brands Corporation. Isaberg Rapid AB är beläget i Hestra och har ca 180 anställda i Sverige. Läs mer här.         Bra att veta Placeringsort är Hestra och du rapporterar till Operations Manager men kommer även att rapportera utvecklingen inom hållbarhetsfrågor och projektuppdrag direkt till VD & ledningsgrupp. För denna tjänst tillämpar vi löpande urval, dock önskar vi din ansökan senast den 10 januari.     VEM är VEM VEM är ett utvecklingsorienterat konsultföretag som erbjuder högkvalitativa tjänster inom rekrytering och interimslösningar av ledande befattningar.  
Arbetsgivare
Vem i Småland AB
Hemsida: http://www.vem.se
Ansökan
Ansök senast 6 February (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.