Arbetet som dataspelsutvecklare kan delas in i tre olika delar. Du kan antingen arbeta med design, programmering eller grafik eller alla tre delarna tillsammans. I stora spelföretag är det vanligare att rollerna är tydligare uppdelade mellan de anställda än i små företag.
Att arbeta som dataspelsutvecklare med designinriktning innebär att du är med och skapar en helhet utifrån en idé för ett spel. Mycket handlar om att arbeta med detaljer så att slutprodukten blir så komplett som möjligt. Det kan exempelvis gälla att designa banor på ett vis som håller tempot uppe i ett actionfyllt spel.
Designerns uppgift är bland annat att kunna se vad tanken är med ett spel och att kunna se varje steg i spelet från start till mål. Ofta har en dataspelsutvecklare med designinriktning en projektledande roll med helhetssyn över spelet.
Arbetsuppgifterna för en dataspelsutvecklare med programmeringsinriktning liknar arbetsuppgifterna i annan systemutveckling. Du får in uppgifter om hur ett spel ska bete sig och med hjälp av programmeringsspråk ger du instruktioner till datorn så att exempelvis en bil svänger åt höger om en spelare säger åt den att göra det. Som programmerare är det viktigt att ha sinne för logik samt en stor portion tålamod då det ofta tar lång tid innan ett projekt når önskat resultat.
Dataspelsutvecklaren med inriktning mot grafik har till uppgift att visualisera det som designern har formulerat. Exempelvis kan designern ha ett önskemål om att en figur i ett spel ska ha ett visst utseende och då är det grafikerns uppgift att skapa figuren.
Utbildning
Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka tre års studier. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan. Oftast inriktar sig under utbildningen mot exempelvis programmering eller design, men samarbetar med de andra utbildningsinriktningarna.
Du måste inte ha gått en utbildning som är direkt inriktad mot dataspelsutveckling för att bli bra på arbetet. Exempelvis har en del av de som arbetar med programmering för dataspel ofta en bakgrund från andra programmeringsutbildningar.
Framtidsutsikter
Enligt Dataspelsbranschen, som är en branschorganisation för dataspelsföretagen, är svensk dataspelsexport kraftigt växande. Detta innebär att det under de närmaste åren kommer att finnas ett stort behov av personal inom yrket.
Inom data/IT-sektorn efterfrågas främst utbildade med en längre utbildning. Framförallt kommer specialister av olika slag att efterfrågas. För datautbildade med kortare utbildning råder fortsatt hård konkurrens om jobben.
Personliga egenskaper
Oavsett vilken inriktning du har som dataspelsutvecklare är det alltid viktigt att ha en bra kommunikationsförmåga.
Spelberoende
I Sverige finns det omkring 30 tusen individer som är i akut behov av behandlingar för spelberoende.
Spelberoende är likställt med missbruk och kommuner och landsting är tvungna att göra insatser, vilket har som följd att det blir enklare att starta och bedriva behandlingshem för spelmissbrukare.
Visste du att...?
...var tionde människa på jorden har någon gång spelat ett dataspel som är skapat i Sverige eller av en svensk dataspelsutvecklare.
Länktips
- yhguiden.se - Vill du ha bästa chansen att få jobb?
- datainspektionen.se
81 Lediga jobb
Lead Designer - Call of the Wild - Malmö
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Speldesigner
Fatalist Development AB
Lead Artist - Call of the Wild - Malmö
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Speldesigner
Fatalist Development AB
Licensing Manager
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Speldesigner
Fatalist Development AB
Grafisk designer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
- Grafisk formgivare
Vi söker personer som är engagerade och omsorgsfulla med en eller flera relevanta erfarenheter inom: Grafisk Formgivare, kvalitetskontroll och säljare. Personer som mer eller mindre självgående. Vi förutsätter att du är stolt över ditt yrke som Grafisk Formgivare
Du är noggrann, har ett trevligt bemötande både mot kunder som samarbetspartner.
Duska vara självständig och behärska projektledning / egna jobb. För mindre jobb på hemorten som frilans / kunna jobba och vill jobba som egen inom Sverige.
Ha eget driv, vara spindeln i nätet med egna kunder/kundkontakt osv.
Livserfarenhet
önskas.
Associate Quality Designer
DICE (EA Digital Illusions Creative Entertainment), the award-winning studio based in Stockholm, Sweden, is best known for creating the phenomenally successful Battlefield franchise, the Star Wars: Battlefront franchise, and the very creative game Mirror’s Edge.
We work through our 4 guiding values: Passion with Purpose, Creative Innovation, Everything Quality, and One Community. Our people are the backbone and driving force to our creative products. As such, we are dedicated to providing everyone the chance to express themselves and be their very best with a common cause.
The challenge ahead
We are pioneers, pushing boundaries and exploring possibilities. To support this ongoing effort we aim to build the best QV (Quality Verification) team in the business. Now more than ever we are on the lookout for engaged, creative and motivated individuals to join us.
As a Playtest Quality Designer you will guide participation, evolution of process and generation of data for playtests on a given title or franchise. Reporting to a QV Development Manager, you will align with Project, Franchise and Studio partners to understand what a dev team needs from their playtests and how the QV team can co-operate to make them successful.
Here are some questions to consider:
- Are you committed to driving positive change and taking responsibility for product quality?
- Do you want to push for better quality games?
- Do you love playing multiplayer FPS and especially Battlefield titles?
If you answered yes to all of these questions, then this is the opportunity you have been looking for.
You'll need these qualities:
- Experience: you have at least 3 years in the QA discipline, including multiple shipped AAA titles
- Collaboration: you will build cross-discipline partnerships and help grow an enthusiastic playtesting culture
- Determination: you will evolve processes and manage changing priorities to achieve high-quality playtests
- Organisation: you will apply structures to playtest data, turning it from raw data into useful information
You'll do these things:
- Create and run the processes needed to make great Playtests happen
- Verify Client, Backend, and Telemetry systems and infrastructure for individual releases
- Use your experience with Build pipelines, Online infrastructure requirements and Data Analysis to spot risks and propose solutions
- Verify Build Pipelines and Build Quality for external releases
- Confirm that Builds are suitable to meet the needs of individual Tests
- Work with wider QV team to test and report on playtest builds to promote playtest predictability
- Work with User Experience Teams to gather and report useful Player Data
- Participate in playtests, and provide support for the other play testers
Interested?
If so, please apply online with a combined CV and cover letter (in English) stating "Why I want to work for DICE!".
- Tell us about yourself.
- Tell us why you're interested in joining our team at DICE.
- Talk to us honestly about what you feel you can bring to our studio.
This is a 12-month contract role, and applications will be selected on an ongoing basis.
Applicants must be living in Sweden, as we do not offer a relocation package for this role.
About EA
At Electronic Arts, we exist to Inspire the World to Play. We create extraordinary new game experiences for our millions of players everywhere by bringing together talented people that combine creativity, innovation, and passion. We know that our strength lies in the diversity of our people. We immerse our employees into an inclusive culture, and provide opportunities for learning and leading that allow them to do the most impactful and rewarding work of their careers.
We put our people first. We provide comprehensive benefit packages with a focus on health and wellbeing to support your needs and help you balance your career and personal life. We provide access to dynamic and collaborative work environments, opportunities to connect and contribute through our Employee Resource Groups, and support for a balanced life with paid time off and maternity and paternity leave, plus free video games and so much more!
Electronic Arts is an equal opportunity employer. All employment decisions are made without regard to race, color, national origin, ancestry, sex, gender, gender identity or expression, sexual orientation, age, genetic information, religion, disability, medical condition, pregnancy, marital status, family status, veteran status, or any other characteristic protected by law. Electronic Arts also makes workplace accommodations for qualified individuals with disabilities as required by applicable law.
Content & Campaign Designer
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Grafisk formgivare
Språk
Krav
- Svenska
- Engelska
Om Pen Store
Pen Store grundades 2010 som en modern konstnärshandel online och har idag e-handel på flera marknader samt en butik i Stockholm. Sortimentet består av pennor, papper, färg, hobbyprodukter och annat inom skapande och kreativitet. Genom stort kundfokus och genomgående hög ambitionsnivå har Pen Store kommit att bli en av Skandinaviens ledande butiker inom konstnärsmaterial och skapande.
Om tjänsten
I rollen som Content and Campaign Designer skapar du innehåll till alla våra kanaler. Som kreatör och grafisk designer vårdar och utvecklar du vårt visuella uttryck, skapar design som håller hög nivå och säkerställer att bildmaterialet vi använder är krispigt. Du arbetar kreativt och innovativt samtidigt som du har fingertoppskänsla för manér och tonalitet.
Du ingår i ett litet team som leds av bolagets CMO. I rollen ingår bland annat att:
- Ta fram annonsinnehåll, från idé till utförande
- Löpande underhålla vår e-handel med uppdaterat annons- och bildmaterial
- Producera innehåll till sociala medier, paid social och andra externa kanaler
- Producera innehåll och copy till nyhetsbrev
- Redigera och administrera produktbilder
- Utforma kampanjsidor och landningssidor
- Sätta samman planerade kampanjer och schemalägga dessa online
Din bakgrund
Vi tror att du har erfarenhet av liknande uppgifter, med fördel inom e-handel eller digitala produkter. Du har ett tydligt kommersiellt tänk och förståelse för vad som genererar försäljning. Kanske har du jobbat i ett e-handelsbolag eller på designbyrå. Du har hög initativförmåga och kan jobba både självständigt och i team. Du är van vid att skapa design i digital miljö och webb. Vidare är du bra på att uttrycka dig i text på både svenska och engelska. Du har ett öga för detaljer och känner dig naturligtvis hemma i Adobe Creative Suite och andra liknande verktyg.
Några meriterande kunskaper som vi värdesätter men inte kräver är HTML, CSS, UX, UI, rörligt material och foto.
Omfattning
Heltidstjänst. 6 månader provanställning tillämpas.
Placering och start
Tjänsten är placerad på vårt kontor i södra Stockholm och tillsättning sker enligt överenskommelse.
Ansökan
Skicka din ansökan till [email protected] med "Content & Campaign Designer" i ämnesraden.
Vi tar gärna del av din portfolio. Arbetsprover kan förekomma. Vi tillämpar urvalsarbete så vänligen skicka din ansökan så snart som möjligt.
Grafisk formgivare
Content Designer Stellaris
Are you a creative and dedicated games industry professional with experience in quest creation and writing? Are you a humble and learning focused individual who is interested in helping Paradox Interactive take our brands to the next level? Then you may be the one we’re looking for!
As a Content Designer on Stellaris at our development studio in Stockholm, you will be focused on designing, scripting, researching, and writing engaging game content. Your work will have a direct and influential impact on the quality and feel of the game you work on.
We are seeking storytellers that are passionate about their craft and about creating exciting experiences for our players. It’s important that you enjoy working in a team where everyone supports each other, and also that you are motivated by having the freedom and responsibility to take charge of a task and deliver. You care about quality and you’re motivated by the idea of our many fans around the world praising your work after release. You thrive in a creative environment where people around you love their jobs and the games we make.
We are open to applicants with all levels of game industry experience (Junior to Senior).
Responsibilities
- Designing and implementing short narratives as well as other types of content for various gameplay systems
- Writing text for in-game content in (American) English that thematically fits within the game
- Scripting game logic, game databases, and branching narratives using our in-house scripting language
- Engaging in research on related topics to find inspiration for crafting entertaining content that creates memorable gaming experiences
- Taking ownership of tasks and working independently to ensure quality and timely delivery in coordination with the other Content Designers
- Defining audiovisual asset needs and communicating them to the producer and art and audio departments
Required Qualifications
- Fluent in English with an excellent command of written American English.
- Experience with or interest in code-based scripting.
Desirable Qualifications
- Professional experience in narrative design or game design.
- Familiarity with Paradox Grand Strategy games.
As a person you like to actively collaborate with the people around you. It’s important that you aren’t afraid to raise issues, and that you continuously look for improvement and try to inspire your colleagues. Since we are a fast-paced company, curiosity and an ability to get into things quickly are two important abilities.
Practical information
We would like your application to include any relevant work samples and/or a link to your portfolio if you have one. We are especially interested in writing samples and any other content that you have produced for games or other media.
Scope: Full time and permanent
Reports to: Design Manager
Location: Stockholm, Sweden
If you think that this description matches you, we highly encourage you to apply as soon as possible as we will interview candidates continuously. If you don't match all the requirements, please demonstrate how your passion, attitude and interest in Paradox might compensate for this.
At Paradox Interactive we celebrate difference and care deeply about diversity and inclusion. We therefore encourage you, no matter who you are, to apply for this job if you think you’d be a great addition to our team.
Paradox Development Studio AB
Västgötagatan 5
11827 Stockholm
Technical Artist
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Speldesigner
Fatalist Development AB
VFX Artist
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Speldesigner
Fatalist Development AB
23 liknande yrke(n)
- Applikationsutvecklare
- Civilingenjör i datateknik
- Dataspelare
- Dataspelsbranschens yrken
- Datavetare
- Embeddedutvecklare
- Front-end utvecklare
- Fullstack-utvecklare
- Hologramutvecklare
- IT-artist
- IT-tekniker
- Leveldesigner
- Mjukvarudesigner
- Pokerproffs
- Produktionsutvecklare
- Produktutvecklare
- Programmerare
- Teknisk illustratör
- VFX-artist
- Visualiserare
- VR-utvecklare
- Webbdesigner
- Webbutvecklare