På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

VR-utvecklare
Spela filmen

VR-utvecklare

VR-utvecklarens / VR-producentens yrkesroll ligger inom områdena programmering, utveckling samt grafik och innovation. Du arbetar gentemot kunder som kan vara företag, organisationer och hela branscher som spel- och filmbranschen, byggbranschen eller utbildningsbranschen.

Förkortningen "VR" står för det engelska uttrycket "virtual reality". Som Virtual Reality-utvecklare skapar du verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D teknik och 360-graders filmer. Användarens sinnen påverkas och övertygas genom bland annat aktivt interagerande. 

VR-utvecklaren har specialiserad spetskompetens och bred kunskap om agila projektmetoder, VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning samt storytelling för programmering inom plattformar och spelmotorer.

Tekniken kring VR-miljöer är under snabb utveckling men används redan flitigt inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där VR används är branscher som exempelvis byggbranschen, där man försöker undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska tester i fysiska miljöer genom att testa arbetsmoment i en VR-miljö innan det är dags att testa i verkligen. 

Produkter testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum. Exempelvis ska eleverna kunna besöka sevärdheter i flera olika länder under en timmes historielektion eller följa med på en rymdresa vid studier i astronomi.

VR-utvecklaren planerar, genomför, utvärderar, integrerar och lanserar en utvecklad VR-produktion i en interaktiv miljö och på diverse olika plattformar. Du arbetare både självständigt och i samarbete med kollegor eller kunder. VR-utvecklare utvecklar VR-miljöer med hänsyn till olika plattformars egenskaper och uppdragsgivarens önskemål samt skapar historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i VR-miljöer. 

VR-utvecklarna behöver ha kunskaper inom många olika områden som 3D-grafik, kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering, agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan, kamerateknik med skapande av VR-miljöer i 360 grader, bildbehandling och redigering av 360-gradersfilmer för VR, implementering och publicering, tester av spellogik, analys av prestanda och publicering på en VR-hårdvara.

Även kunskaper om konvertering av projekt till olika VR-plattformar, interface och interaktion, installation, konfigurering och kalibrering av hårdvara och kringutrustning, VR storytelling, VR-plattformar, ljudläggning, redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt och programmering Realtidsmotor i spelmotorer med hänsyn till hur olika SDK/API:er fungerar för olika VR-plattformar.

Utbildning

Utbildningar som förbereder för arbete som VR-utvecklare kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan. Förberedande grundutbildning finns i första hand på gymnasiets Teknikprogrammet. Motsvarande utbildning för vuxna kan finnas på Komvux.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.