På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

VR-utvecklare

VR-utvecklare

VR-utvecklarens yrkesroll ligger inom områdena såsom programmering, utveckling samt grafik och innovation. Man arbetar gentemot kunder som kan vara företag, organisationer och t.o.m hela branscher såsom spel- och filmbranschen, byggbranschen eller utbildningsbranschen.

Förkortningen "VR" står för det engelska uttrycket "virutal reality". 

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders filmer. Användarens sinnen påverkas och övertygas genom bland annat aktivt interagerande. 

VR-utvecklaren har specialiserad spetskompetens och bred kunskap om agila projektmetoder, VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning samt i storytelling för programmering inom plattformar och spelmotorer.

Tekniken kring VR-miljöer är under snabb utveckling men används redan flitigt inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man försöker undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska tester i fysiska miljöer genom att testa arbetsmoment i en VR-miljö innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten. Exempelvis använder man den metoden inom byggbranschen.

Produkter testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum. Exempelvis ska eleverna kunna ”besöka” sevärdheter i flera olika länder under en timmes historielektion eller följa med på en "riktig" rymdresa när man studerar astronomi.

VR-utvecklaren planerar, genomför, utvärderar, integrerar och lanserar en utvecklad VR-produktion i en interaktiv miljö och på diverse olika plattformar. Man ska kunna göra det både självständigt och i samarbete med kollegor eller kunder. Man ska klara att utföra uppdraget enligt kravspecifikation inklusive tidsplaner och "deadlines". 

VR-utvecklare måste också kunna utveckla VR-miljöer med hänsyn till olika plattformars egenskaper och uppdragsgivarens önskemål samt skapa och utveckla historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i VR-miljöer. 

VR-utvecklarna behöver ha kunskaper inom många olika områden, såsom 3D-grafik, kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering, agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan, kamerateknik med skapande av VR-miljöer i 360 grader, bildbehandling och redigering av 360-gradersfilmer för VR, implementering och publicering, tester av spellogik, analys av prestanda och publicering på en VR-hårdvara, konvertering av projekt till olika VR-plattformar, interface och interaktion, installation, konfigurering och kalibrering av hårdvara och kringutrustning, VR storytelling, VR-plattformar, ljudläggning, redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt, programmering Realtidsmotor i spelmotorer med hänsyn till hur olika SDK/API:er fungerar för olika VR-plattformar.

Utbildning

Utbildningar som förbereder för arbete som VR-utvecklare kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan

Förberedande grundutbildning finns i första hand på gymnasiets Teknikprogrammet. Motsvarande utbildning för vuxna kan finnas på komvux.

Länktips

8 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.