På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Kulturvetare

Kulturvetare

Kulturvetare är ett "paraplybegrepp" och inkluderar många olika kulturyrken, bl a Kulturstrateg, Kulturarvspedagog, Kulturinformatör, Museitjänsteman och Kulturkommunikatör. Även ämneslärare i vissa ämnen kan betraktas som kulturvetare, t ex om man undervisar i Historia eller i en gymnasial kurs som heter "latin-språk och kultur".

Med högre studier, på avancerad nivå inom kulturområde, kan man satsa på att bli kulturforskare.

Utbildning

Kraven på utbildningsbakgrund varierar kraftigt, beroende på vilket område arbetsuppgifterna ligger inom.

Bra grundläggande utbildning finns på gymnasieskolans Humanistiska programmet, inriktning Kultur, men även andra gymnasiala utbildningar kan ge god grund för vidare studier inom området "kultur".

Eftergymnasiala studier finns inom Yrkeshögskolan, på folkhögskolor och inom KKU (konst och kulturutbildningar), hos privata utbildningsanordnare och på högskolenivå.

Arbetsplats

Kulturvetare med t ex kandidatexamen har ofta mycket bred kompetens och kan bli anställda inom den offentliga kulturarvssektorn eller satsa på att bli entreprenörer inom den kulturella ekonomin. De kan också arbeta med kulturmiljöpedagogik, upplevelseproduktion, projektledning, samhällsplanering samt organisation och utveckling inom kultursektorn.

Kulturvetarens arbetsmarknad finns inom väldigt många olika sektorer, men i första hand inom informations- och kultursektorn.

Kulturvetare kan arbeta även som museitjänstemän, kultursekreterare och informationsansvariga inom offentlig förvaltning.

Många kulturvetare arbetar inom mediebranschen eller med information och marknadsföring inom den privata sektorn.

Yrkesporträtt

Möt Emelie som studerade socialantropologi, företagsekonomi samt konstvetenskap och arbetar med kulturfrågor på SVT.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

7 Lediga jobb

Talesperson för ett konstverk

Arbetsgivare / Ort: Gislaveds kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 December (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-11-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Välkommen till oss i Gislaveds kommun. Här får du möjlighet att göra en insats för våra invånare på olika sätt. Vårt uppdrag handlar om att bygga vårt samhälle och vi välkomnar dig att forma det tillsammans med oss. Vi erbjuder: En modig arbetsgivare - goda utvecklingsmöjligheter - förutsättningar för att du ska må bra. Beskrivning Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats. Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande. VILL DU SKAPA NÅGOT UNIKT? VILL DU PRODUCERA KONST? VILL DU LEDA? Gislaveds konsthall och A Collaboration Monument Välkommen till A Collaboration Monument och Gislaveds konsthall, vi söker en projektledare för ett storskaligt konstprojekt under 2021. Projektet kommer att utspela sig på flera platser med utgångspunkt från Gislaveds Konsthall. A Collaboration Monument är ett långvarigt konstprojekt realiserat i flera separata verk som alla är del av en och samma helhet. Konstnärer, tecknare, arkitekter, dansare, scenbyggare, musiker, författare och curatorer samverkar i skapandet av konst som går över och bortom dig själv. Arbetsuppgifter Du arbetar med olika människor och skilda discipliner och för dem samman. Du finner, dirigerar och kommunicerar med samarbetsparter. Du organiserar evenemang, skriver ansökningar och har en väsentlig roll i skapandet av ett monumentalt konstverk. Arbetet innebär kommunikation med flera olika yrkesgrupper. Du behöver följa instruktioner, fatta beslut och arbeta självständigt. Uppdraget är flexibelt med avseende på arbetsort såväl som tid. Arbetsperioden disponeras under 2021 i samråd med arbetsgivaren. Kvalifikationer Akademisk utbildning inom konst, dans eller projektledning på minst kandidatnivå eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Kommunikationsförmåga, färdighet inom sociala media, event och organisation är önskvärt. Du behöver vara lösningsorienterad, kreativ och duktig på att hålla och sätta deadlines. Tidigare erfarenhet som projektledare är inte ett krav. Största vikt fästs vid personlig lämplighet. I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Gislaveds kommun
Ansökan
Ansök senast 10 December (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Medarbetare till Pixel-Skånes filmfestival 2021

Arbetsgivare / Ort: Film i Skåne AB / Ystad
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 December (8 dagar kvar)
Publicerad: 2020-11-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

I slutet av april 2021 hålls Pixel-Skånes Filmfestival för 26 året i rad. Nästa år blir evenemanget helt digitalt och ska sändas on-line över internet. Vi söker två personer som tillsammans med oss ska genomföra festivalen.

Särskilt viktiga egenskaper i år med hemarbete:

Du är Initiativtagande

tydlig i kommunikationen

har god samarbetsförmåga

förmåga att prioritera och jobba med deadlines

är lösningsfokuserad


FESTIVALORGANISERING

Erfarenhet av projektledning, planering, budgetarbete och förmåga att delegera

Strukturerad, god förmåga till överblick men också detaljkännedom.


KOMMUNIKATION

God förmåga i tal och skrift på svenska

Goda kunskaper i grundläggande Indesign/Photoshop

Publikation på hemsida

Sociala medier


PRODUKTION AV ON-LINEEVENT

(ej tekniskt ansvarig, dock meriterande med erfarenhet från likande event eller tv/filminspelning)

Innehållsproduktion

Koordinatorsroll inför och vid inspelning


FILM & KULTUR

Intresse och kännedom om film och filmbranschen.

Kultur för barn och unga – meriterande erfarenhet


Om Film i Skåne

Film i Skåne AB är en regional filmorganisation vars uppdrag är att främja filmverksamhet i Skåne samt att öka tillväxten i Skåne genom filmproduktion.

Detta sker genom konsultation inom filmpedagogik, visning och filmproduktion, samproduktion av filmkulturella arrangemang, investering i filmproduktion, drift och uthyrning av Ystad Studios samt filmkommissionsarbete genom Southern Sweden Film Commission

Film i Skåne AB ägs, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Invest in Skåne AB och Tourism in Skåne AB av Business Region Skåne AB.


Arbetsgivare
Film i Skåne AB
Elis Nilssons Väg 12
27139 Ystad
Hemsida: www.filmiskane.se
Ansökan
Ansök senast 11 December (8 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Centrum för fotografi söker nationell samordnare (75%)

Arbetsgivare / Ort: Cff - Centrum För Fotografi, Ekonomisk Fören / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 14 December (11 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet

Centrum för fotografi (CFF) söker en nationell samordnare på 75% för att utveckla CFF:s verksamhet i hela landet. I tjänsten som nationell samordnare ingår att arbeta för våra medlemmars arbetstillfällen på olika platser runt om i Sverige. Du kommer att tillsammans med verksamhetschefen ta fram en strategi för hur CFF:s verksamhet ska finnas i hela landet och därefter projektleda den. Inom ramen för verksamheten i hela landet ingår: kurser, föreläsningar, utställningar, seminarier, mässor m.m. Ditt ansvar är att projektleda verksamheten från det första idéstadiet till utvärderingen. I tjänsten ingår resor i Sverige, budgetansvar, ansvar för medlemsdialogen och utvecklingsarbetet i hela landet. Även administrativa och kommunikativa uppgifter ingår.

Centrum för fotografi är en rikstäckande intresse- och medlemsförening för fotografer och övriga yrkesgrupper verksamma med fotografi. Föreningen har ett tvåfaldigt syfte, dels att verka allmänbildande och kunskapsförmedlande i fråga om fotografisk bild, dels att stödja olika typer av yrkesroller verksamma inom fotografin. Genom utställningar och program söker föreningen främja en diskussion om fotografiska bilders roll och funktion i samhället, i historiskt perspektiv och i vår samtid. Genom att skapa nya kontaktytor mellan fotografins område och samhällets övriga näringar söker föreningen nya vägar till arbetstillfällen för sina medlemmar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsexamen inom fotografi-, konst- eller kulturområdet och som har en dokumenterad projektledarerfarenhet med minst tre års erfarenhet i närtid. Ett krav är god kunskap om kulturområdets nationella, regionala och lokala förutsättningar. För arbetet som nationell samordnare krävs kunskaper inom fotografin och närliggande kulturdiscipliner. Dessutom förutsätts goda kunskaper inom administration och ekonomihantering. Du är även van att arbeta med ansökningar och redovisningar och har ett dokumenterat budgetansvar. Du har god förmåga att arbeta med text, bild och form i olika media och kunskaper om kurs-, program- och utställningsverksamhet.

Övriga meriter

- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

- god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga

- pedagogiska erfarenheter inom kulturområdet

- kunskaper om förenings- och medlemsarbete

- bred professionell erfarenhet inom kulturområdet

- aktiv delaktighet i olika fotografiska, konstnärliga eller kulturella nätverk

- god erfarenhet av nätverksbyggande och att arbeta i utvecklingsprojekt

- förmåga att ta ansvar för att initiera, driva och följa upp större projekt.

Utöver kvalifikationsbedömningen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. CFF kommer främst beakta den som efter en helhetsbedömning av dokumenterade meriter, kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla den beskrivna tjänsten.

Tjänsten kommer att innebära resande inom Sverige, arbetsplatsen ligger i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 75%. Provanställning kommer att tillämpas. Tillträdesdag enligt överenskommelse.

Skicka din ansökan med personligt brev och CV med referenser till [email protected]forfotografi.se ange ”Nationell samordnare” i ämnesraden. Vi behöver din ansökan senast den 14/12 2020. Intervjuer kommer att genomföras i mitten på januari 2021.

Vid frågor kontakta verksamhetschef Kristyna Müller på [email protected], eller på 0730 286 312.

Vi undanber oss all annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetsgivare
Cff - Centrum För Fotografi, Ekonomisk Fören
Tjärhovsgatan 44
11628 Stockholm
Hemsida: www.centrumforfotografi.se
Ansökan
Ansök senast 14 December (11 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Curator bild och form

Arbetsgivare / Ort: REGION SÖRMLAND / Nyköping
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 17 December (14 dagar kvar)
Publicerad: 2020-11-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Curator

Om jobbet

Om Sörmlands museum

Sörmlands museum ligger i Nyköping och har verksamhet i hela Sörmland. Med historia, slöjd och bild och form vill vi vidga vyer och väcka engagemang och bidra till att människor får bättre möjligheter att påverka samhället och sin egen livssituation. Verksamheten rymmer bland annat utställningar, programverksamhet, kurser, rådgivning och kulturmiljöuppdrag samt insamling och förvaltning av museets samlingar. Sörmlands museum har Region Sörmland som huvudman.

2018 öppnade vi ett nytt museihus med ett koncept för att förmedla alla de människor och berättelser som ryms i museets samlingar. Arbetet har fått stor uppmärksamhet och priser, senast utmärkelsen som Årets museum 2020.

På Sörmlands museum arbetar du i en kreativ och dynamisk miljö där vi tillsammans strävar efter att göra det möjligt för alla att uppleva kultur i olika former. Vi är knappt 60 personer som brinner för kulturens kraft i samhället.

Enheten för kulturmiljö, slöjd, bild och form

I enhetens uppdrag ingår att stå för ämneskunskap och curatorskap i utställningsprojekt och program, ge råd och bistå med kunskap inom kulturmiljöer, byggnadsvård, slöjd och arkeologi, hålla kurser inom slöjd, byggnadsvård samt bild och form, utföra olika former av kulturmiljöuppdrag samt bistå med främjandeverksamhet, näringsutveckling och stöd till professionella utövare inom slöjd, bild och form.

Arbetsuppgifter

Bild- och formcuratorns ska arbeta med att bredda intresset för ämnesområdet konst, arkitektur, form och design samt stärka dess ställning genom aktivt arbete med utställningar, program och annan verksamhet. Arbetet sker i samarbete med aktörer inom ämnesområdet som huvudsakligen verkar i eller kommer från Sörmland. Sörmlands museum är främsta plattform men verksamheten bedrivs i hela länet.

I rollen ingår att göra urval, ta fram strategiska underlag, föreslå samarbeten och att producera utställningar med hög konstnärlig kvalitet. Tillsammans med övriga museet utveckla program- och utställningsverksamheten för att nå fler grupper i samhället, både de redan intresserade men även de som är mer ovana vid bild- och formkonst. Samtidskonsten och dagens frågor om hållbart samhälle och demokratins vikt står i centrum men utställningar och projekt om kulturutövare och konstnärer från tidigare århundraden är självklart också intressanta.

I arbetet ingår att Sörmlands kulturskapare på hög nivå med olika inriktning, härkomst och förutsättningar kan inkluderas i museets verksamhet. På Sörmlands museum står människan i centrum och samarbeten inom museets ämnesområden som slöjd, kulturmiljövård, och historia är självklara. Samverkan inom regionen, med andra regioner, nationellt och internationellt är en del i detta arbete.

Curatorns uppdrag syftar även till utveckling av Bild- och formområdet genom omvärldsbevakning. Arbetet bedrivs både på strategisk och operativ nivå och innebär såväl en processinriktad som en producerande funktion.

I uppdraget ingår också att stärka områdets ställning i Sörmland genom att ta initiativ till projekt som utvecklar kulturlivet i regionen, insatser för barn och ungdom samt att ge stöd till och utveckla samarbetet med enskilda kulturskapare och grupper. Det kan till exempel innebära att initiera projekt och att arbeta konkret med publik och pedagogisk utveckling.

Din kompetens

• Bred dokumenterad kunskap inom bild- och formområdet, särskilt konst.

• Stor erfarenhet av curatorsrollen med initiering och produktion av konst- och utställningsprojekt med hög konstnärlig kvalitet.

• Erfarenhet av att delta i pedagogiskt arbete.

• Stor erfarenhet av att driva och slutföra projekt.

• Erfarenhet av utvecklingsarbete och nätverksbyggande.

• Kunskap om och erfarenhet av kulturlivets strukturer och organisationer med tonvikt på bild- och formområdet

• Du har ett väl utvecklat nätverk inom bild- och formområdet.

• Vana vid att moderera eller delta i föreläsningar och panelsamtal

• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

• Mycket god datorvana

• Relevant eftergymnasial utbildning.

• B-körkort är ett krav

Egenskaper

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

• Som person är du driven och kreativ och har god pedagogisk förmåga

• Du är kommunikativ och har förmåga att entusiasmera samt bygga relationer och nätverk.

• Du kan växla mellan det operativa och strategiska perspektivet och trivs med ett varierande arbetssätt.

• Du har en god förmåga att identifiera och förstå olika frågeställningar för att bedöma vilken metod som är lämpligast.

• Du är ansvarstagande och strukturerad.

• Du har god social kompetens och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp.

Tjänsten är en tillsvidare anställning på 100 % med start snarast möjligt.


Frågor och ansökan

Information om tjänsten lämnas av Kjell Taawo, enhetschef kulturmiljö, 070-330 11 63.

Facklig företrädare för DIK är Sofia Karlsson, 0721-43 32 00.

Ansökan med meritförteckning ska ha inkommit senast 17 december. Intervjuer kan komma att ske löpande.

Arbetsgivare
REGION SÖRMLAND
Tolagsgatan 8
61126 Nyköping
Hemsida: www.sormlandsmuseum.se
Ansökan
Ansök senast 17 December (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kulturstrateg

Arbetsgivare / Ort: Haparanda kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 18 December (15 dagar kvar)
Publicerad: 2020-11-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Haparanda är spännande. Vi har ett unikt samarbete med tvillingstaden Torneå vilket ger oss 32 000 invånare och gränslösa möjligheter. Här möts svenska och finska språken och kulturerna, gränshandeln, älven, havet och en livlig ström av människor. Vi gillar våra medarbetare och värnar om en bra arbetsmiljö genom att erbjuda friskvårdssatsningar och en rökfri arbetstid. Du har goda möjligheter till utveckling och bra förmåner.     Arbetsuppgifter Som kulturstrateg kommer du att arbeta med att utveckla och förbättra kulturlivets förutsättningar, ansvara för samordning och driva projekt i Haparanda kommun. Uppdraget innebär att utveckla befintliga och skapa nya nätverk och strukturer som länkar samman kommuner, kulturliv, näringsliv och civilsamhälle Så här vill vi beskriva arbetsuppgifter och ansvar i rollen - Du arbetar med att stimulera och utveckla kulturen  - Du arbetar tillsammans med andra medarbetare inom kulturverksamheten för gemensamma målsättningar. - Som kulturstrateg omvärldsbevakar du, följer upp och rapporterar angelägna frågor och processer. - Du är en länk mellan kommunen och kulturlivet – ansvara för kommunikation och dialog via möten och andra forum - Du samverkar med regionala aktörer inom konst och kulturområdet för att nå gemensamma målsättningar i regionen. - Du verkar för utveckling genom exempelvis kunskapshöjande insatser och gemensamma utvecklingsprojekt - Du handlägger samtliga bidragsärenden till kulturen, bereder och i vissa fall beslutar och verkställer. - Du kommer att äga projekt och driver dem självständigt.   Personliga egenskaper Vi söker en person som är initiativtagande och har förmåga att planera, genomföra och följa upp arbete mot tydliga målsättningar. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. En viktig del i denna roll är att skapa samverkan mellan aktörer inom området för att nå gemensamma mål. Därför behöver du vara utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och duktig på att skapa kontakter och underhålla relationer. Tjänsten innehåller en hel del administration och du behöver kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt sätta upp och hålla de tidsramar som ges.   Kvalifikationer För att passa för detta uppdrag ser vi att du - Har erfarenhet av kommunal och/eller regional kulturverksamhet och kunskap om offentlig konst, samhällsplanering - Har kännedom om att arbeta i en politiskt styrd organisation - Har kunskaper om ekonomi, budget och avtal - Har erfarenhet av att driva och samordna projekt - Är strukturerad och van att arbeta självständigt och driva processer, samtidigt lagspelare - Tar initiativ och har lätt för att ta kontakt och arbeta tillsammans med verksamhetsföreträdare och uppdragsgivare - Har relevant universitets- eller högskoleutbildning - Har körkort    Rollen innebär skriftlig och muntlig kommunikation i olika formella sammanhang och du behöver kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska. Behärskar du dessutom något av miniritersspråken, blir du en tillgång för hela verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.   Meriter Erfarenhet av liknande arbete inom kultur
Arbetsgivare
Haparanda kommun
Ansökan
Ansök senast 18 December (15 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Nu söker vi på Miljonbemanning en distriktschef för ett studieförbund.

Arbetsgivare / Ort: Miljonbemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 18 March (3 månader 15 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Nu söker vi på Miljonbemanning en distriktschef för ett ideelt och partipolitiskt obundet studieförbund. Dina arbetsuppgifter Som distriktschef på studieförbundet kommer du ansvara för distrikt västra, det består av följande distrikt: Västra Götaland, Värmland, och Hallands län. Din roll kommer innebära att du målinriktat och strategiskt, driver, utvecklar och marknadsför verksamheten i distriktet. Du kommer även att arbeta med olika föreningar I diverse projekt där ni anordnar studiecirklar och kulturprogram. Vidare kommer du ha ansvar för distriktets personal, budget och ekonomi, där du tar hjälp av HR avdelningen samt IT avdelningen. Som distriktchef rapporterar du till förbundets verksamhetschef. Vi ser att du är Relativt trygg i en ledarroll, och tydlig i din kommunikation med dina anställda. Du brinner för folkbildning och demokrati, och är bekväm med att samarbeta med människor från olika kulturer. Vi ser även att du är van vid att arbeta mål- och resultatorienterat samt att du har kvalitetsorienterat förhållningssätt. Vi tror att du har följande kvalifikationer: - Relevant akademisk utbildning, dvs minst kandidatexamen inom samhällskunskap eller utbildning som bedöms likvärdig - Dokumenterad erfarenhet som chef och ledare med personalansvar - Dokumenterad erfarenhet av budget- och resultatansvar - Strategisk och kreativ förmåga att styra och utveckla verksamheter - Vana att arbeta mål- och resultatorienterat med dokumenterat goda resultat - Erfarenhet av ideella eller idéburna organisationer Det är meriterande om du: - Har erfarenhet av folkbildningsarbete - Har erfarenhet av kontakter med politiker, offentliga tjänstemän och andra intressenter - Har kännedom om det lokala föreningslivet och gärna det muslimska föreningslivet - Är flerspråkig (arbetsspråket är svenska, men vid en del externa kontakter underlättar flerspråkighet) Om oss: Miljonbemanning är en organisation som kännetecknas av mångfald och en inställning av gynnsamhet. Vi är specialiserade på att se till att kompetens och trivsamhet går hand i hand. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla..
Arbetsgivare
Miljonbemanning AB
Hemsida: http://www.miljonbemanning.se/
Ansökan
Ansök senast 18 March (3 månader 15 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Nu söker vi verksamhetschef till "The Good Talents" i Botkyrka!

Arbetsgivare / Ort: Miljonbemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 20 May (5 månader 17 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vilka är The Good Talents? The Good Talents har sedan 2012 arbetat för att stärka, synliggöra och lyfta unga talanger som annars tenderar att bli förbisedda, genom innovativa program i ledarskap och socialt entreprenörskap. Programmen riktar sig till unga i åldern 15-25 år och vi verkar idag främst i norra Botkyrka. Vi söker nu en ny verksamhetschef som vill driva och vidareutveckla The Good Talents verksamhet, för att göra mer skillnad för fler unga. Vem är du? Vi söker dig som brinner för att utmana ojämlika strukturer och vill arbeta för att stärka och synliggöra unga som vanligtvis inte synliggörs. Du är en inkluderande och ödmjuk ledare som trivs med att jobba i en platt organisation, där allas röst har ett stort värde. Du är entreprenöriell och tycker om att vara kreativ, göra saker på nytänkande sätt och att utmana normer. Eftersom det är en liten organisation är det viktigt att du är beredd att kavla upp ärmarna för att få saker att hända, samtidigt som du har förmågan att vara visionär och strategisk. The Good Talents söker verksamhetschef Som verksamhetschef på The Good Talents är du direkt underställd styrelsen och har det övergripande ansvaret för att driva den dagliga verksamheten och organisationens utveckling framåt. Organisationen består idag av sju medarbetare, varav fyra är unga som tidigare deltagit i verksamheten och idag arbetar deltid vid sidan av studier. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Driva The Good Talents verksamhet framåt Du är ytterst ansvarig för verksamheten och dess utveckling framåt. Du bidrar till att forma riktningen och strategin för verksamheten, och ansvarar för att följa upp strategin, mål, verksamhetsplan och ekonomi. Trygga och stärka The Good Talents finansiering Du ansvarar för finansiering av verksamheten, vilket innebär att utveckla organisationens finansieringsmodell och bygga fler, långsiktiga partnerskap med både företag och kommuner, samt ansvara för finansiering från stiftelser/fonder. Representera The Good Talents utåt och bygga starka relationer Du är organisationens ansikte utåt och representerar oss i offentliga sammanhang, tillsammans med unga från verksamheten. Du bygger strategiska relationer till relevanta aktörer från civilsamhället, offentlig sektor, näringsliv och kommun, samt deltar i panelsamtal, mediala sammanhang och dylikt. Arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar för The Good Talents anställda personal Du har arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar för alla medarbetare i organisationen. Du och den operativa chefen delar på ansvaret för arbetsledning i det dagliga arbetet. För att passa för tjänsten ska du: Ha erfarenhet av personal- och resultatansvar. Ha erfarenhet av att utveckla, paketera, prissätta, sälja och avtala om olika typer av samarbeten och tjänster. Ha djup förståelse för vår målgrupps förutsättningar, utmaningar och behov. Tycka om att nätverka och bygga relationer till både unga, partnerorganisationer och andra relevanta aktörer. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att uttala dig i publika sammanhang, såsom föreläsningar, panelsamtal och i media. Erfarenhet av att planera och genomföra verksamhet på ett flexibelt och kreativt sätt med små ekonomiska resurser. Ett befintligt nätverk till beslutsfattare inom antingen näringsliv, offentlig sektor eller civilsamhället. Känner du att du är rätt för jobbet även om du inte uppfyller alla kriterier ovan, ska du självklart söka ändå. Det allra viktigaste är att du brinner för det The Good Talents gör, delar de värderingar som finns och har rätt inställning. Praktisk information Du kommer arbeta från kontoret i Fittja, med möjlighet till visst distansarbete. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start för tjänsten är omgående, med hänsyn till uppsägningstid.
Arbetsgivare
Miljonbemanning AB
Hemsida: http://www.miljonbemanning.se/
Ansökan
Ansök senast 20 May (5 månader 17 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.