På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Konstnärlig ledare
Spela filmen

Konstnärlig ledare

Konstnärlig ledare är arbetsledare för någon form av kreativ och konstnärlig verksamhet, för t ex en teater, konserthus, museum, festival eIIer för ett evenemang.

Utbildning

Bra grundutbildning finns på Estetiska programmet. Även andra gymnasieprogram innehåller relevant grundutbildning.

Passande utbildningar kan finnas inom många olika skolformer, som högskola-/universitet, folkhögskola och yrkeshögskola.

Personliga egenskaper

Utmaningen i att lyckas med yrkesrollen som konstnärlig ledare ligger bland annat i att man behöver vara en mycket kreativ, men samtidigt mycket ordningsam person för att kunna förena den fria och konstnärliga delen med den administrativa och ekonomiska delen av verksamheten.

Visa mer
Visa mindre

5 Lediga jobb

Dramaten söker projektledare för uppsökande publikarbete

Arbetsgivare / Ort: Kungliga Dramatiska Teatern AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 March (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Dramatens kommunikationsavdelning söker projektledare för uppsökande publikarbete (projektanställning 12 månader) Har du ett stort intresse för kultur och scenkonst? Vill du hjälpa oss att nå ut till en bredare publik som representerar hela vårt samhälle med alla variationer och skillnader som det tillsammans innebär? Vill du arbeta för att göra Dramaten till hela Sveriges teater? Välkommen då att söka den här tjänsten på Dramatens kommunikationsavdelning! Om rollen Dramaten är Sveriges nationalscen för teater. Vårt mål är att så många som möjligt ska känna sig välkomna hit till oss, vilja upptäcka teater, se våra föreställningar och möta människorna som arbetar här. På Dramatens kommunikationsavdelning bidrar du till att ta fram kommunikation som når in till både befintliga och nya publikgrupper och som stärker Dramatens varumärke som både nationell och internationell scen. På avdelningen är det kraften i våra olika kompetenser, erfarenheter och personligheter som gör att vi skapar de bästa resultaten, når våra mål och mår bra tillsammans på vägen dit. Arbetsbeskrivning - Ta fram strategier, planer och aktiviteter med syfte att bygga långsiktiga relationer med nya publikgrupper, i synnerhet de som inte tidigare har varit på Dramaten. - Genom omvärldsbevakning och analys se möjligheter för samarbeten med personer och nätverk som leder till att fler människor vill uppleva teater och komma till Dramaten. - Arbeta proaktivt och målmedvetet med olika sätt att dela, sprida och väcka nyfikenhet för Dramatens repertoar och föreställningar. - Hantera och använda CRM- och biljettsystem (vi arbetar med Tessitura). - Hantera och använda epostmarknadsföringsprogrammet Wordfly. Vem söker vi? Formell utbildning och erfarenhet: - Erfarenhet av både strategiskt och operativt arbete med mångfald och breddat publikmöte inom scenkonst. - Erfarenhet av att etablera och operativt utveckla långsiktiga samarbeten. - Meriterande med utbildning inom konst-, teater- eller kulturområdet. - Vana vid att arbeta med Officepaket, CRM verktyg, sociala medier och andra relevanta kanaler och verktyg som en självklar det i det dagliga arbetet. Du behöver vara en mycket godprojektledare som kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och hålla god ordning och reda. Du är kommunikativ och har lätt för att uttrycka dig muntligt och skriftligt.Att kunna växla mellan strategiska frågor och att själv genomföra konkret produktion är naturligt för dig. Som person bygger du lätt goda relationer, samarbetar väl med andra och har den kreativa och lösningsorienterade personlighet som krävs för att bidra till ett framgångsrikt publikarbete. Du har alltid publiken i fokus och är helt enkelt ett proffs på att skapa nyfikenhet och engagemang. Intresserad? Tjänsten är en projektanställning på 12 månader vid Dramaten i centrala Stockholm med tillträde så snart som möjligt. Dramaten är medlem i arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst och har kollektivavtal. Du kommer att rapportera till sektionschefen för kundservice och publikmöte. Varmt välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så sök redan idag, dock senast den 12 mars.Frågor om tjänsten besvaras av marknads- och kommunikationschef Malin Forkman på 070-372 62 22 eller [email protected]
Arbetsgivare
Kungliga Dramatiska Teatern AB
Ansökan
Ansök senast 12 March (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Gästföreläsare, Vård av äldre fruktträd i kulturmiljö

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 March (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Hantverkslaboratoriet är ett nationellt centrum för kulturmiljövårdens hantverk, etablerat vid Institutionen för Kulturvård på Göteborgs universitet. Verksamhetens syfte är dels att dokumentera och säkra hotade hantverkskunskaper, dels att arbeta med kvalitetssäkring, metodutveckling och praktiknära forskning inom kulturmiljöns hantverk. Verksamheten är till stor del projektorienterad och i hög grad externt finansierad. Ytterligare information om institutionen se: www.conservation.gu.se Ytterligare information om Hantverkslaboratoriet: https://craftlab.gu.se/ Arbetsuppgifter Sedan våren 2020 drivs det treåriga projektet Kunskap som växer: verktyg för dokumentation och kunskapsspridning inom gröna kulturmiljöer. Syftet är kunskaps- och metodutveckling inom hantverksmässig skötsel av gröna kulturmiljöer, framför allt mindre anläggningar. Insatserna avser dokumentation, planering av skötselinsatser, arbete med fruktträd, prydnadsplanteringar och jord/gödsel/kompost samt kommunikation med besökare. Arbetssättet är till stor del laborativt. Fyra anläggningar utgör laboratorier där problem identifieras och lösningar utvecklas: Göthlinska gården, Nora, Stora Hyttnäs och Carl Larsson-gården, Sundborn, samt Lärkastugan, Sollerön. Resultaten förmedlas i praktiskt inriktade skrifter, filmer och seminarier.  Vi arbetar bland annat med att utveckla en kunskapsbank där vi samlar skrifter, filmer m.m. Inom ramen för detta planeras nu en inspelning av ett antal instruktionsfilmer om vård av äldre fruktträd i kulturhistorisk miljö. Platsen för inspelningen blir Lärkastugan, Sollerön. Arbetet innebär att ha huvudansvar för kunskapsförmedling i dessa filmer, samt att föreläsa inför kameran. Arbetet sker i nära samverkan med projektledaren och en filmare med beskärningserfarenheter. Förberedelser och inspelning beräknas ske vid tre olika tillfällen under vår och sensommar 2021. Därefter bearbetas filmen under hösten. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Djupgående kunskap och dokumenterad erfarenhet av antikvariskt grundade bedömningar och praktiska skötselåtgärder i kulturhistoriskt värdefulla fruktträdgårdar. • Dokumenterad erfarenhet av praktisk undervisning för yrkesverksamma trädgårdsmästare i beskärning och övrig trädvård. • Dokumenterad erfarenhet av att föreläsa om vård av fruktträd i kulturmiljö för yrkesverksamma trädgårdsmästare inom och utom kulturmiljövården. Viktiga egenskaper är noggrannhet, flexibilitet, god samarbetsförmåga och att tycka om att arbeta i team. Även initiativförmåga, förtroendeingivande och förmåga att arbeta självständigt och uttrycka sig mycket väl i tal på svenska. Du har förståelse för hantverkens villkor och betydelse som immateriellt kulturarv. Anställning Anställningsform: visstidsanställning Omfattning: 10% i 6 månader Placering: Hantverkslaboratoriet, Institutionen för kulturvård, Mariestad Tillträde: Enligt överenskommelse Sista ansökningsdag: 2021-03-12   Kontaktuppgifter för anställningen Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Lars Runnqvist, viceprefekt och platschef i Mariestad [email protected] 031-786 9360 Helena Kåks, projektledare Kunskap som växer [email protected] 031- 786 93 02 Tina Westerlund, verksamhetsledare på Hantverkslaboratoriet [email protected] 031-786 93 61 Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-03-12   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast 12 March (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vik. Programansvarig till Kultur- och fritidsförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Tranås kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Välkommen till en inspirerande tjänst på kulturavdelningen! Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för bibliotek, allmänkultur, öppen ungdomsverksamhet, verksamheten vid idrotts- och friluftsanläggningar samt föreningsservice i Tranås kommun. I samverkan mellan privata, ideella och offentliga aktörer erbjuds ett tidsenligt, hållbart och mångsidigt utbud av aktiviteter. Utbudet har i skiftande grad lokal, regional, nationell och internationell attraktionskraft. Kultur- och fritidssektorn präglas av att friluftsliv, aktiviteter och anläggningar håller en hög grad av god service och tillgänglighet som fungerar som öppna mötesplatser för alla. Nu har du chansen att få vara en del i att driva denna verksamhet framåt! ARBETSUPPGIFTER I tjänsten som programansvarig ingår många olika spännande uppdrag där du kommer få chansen att utvecklas i din yrkesroll. Som programansvarig på kulturavdelningen kommer du tillsammans med kulturassistenten och i samverkan med andra avdelningar och förvaltningar samordna, stimulera och utveckla det lokala kultur- och föreningslivet i kommunen. Du ansvarar för att arrangera friluftskonserter, paradmarscher och traditionella firanden som valborg och nationaldag. Vidare ansvarar du för Tranås nya programpunkter inom exempelvis scenkonst, litteratur, film och ungkultur. Du leder även arbetet med att samordna Tranås årliga kulturfest. Tillsammans med kulturassistenten arbetar du med den tillfälliga utställningsverksamheten och workshops på Eriksbergs museum. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett stort intresse för kulturfrågor samt en eftergymnasial utbildning inom kulturområdet. Du har god förmåga att hantera digitala arenor och ser möjligheten i att använda det i arbetet. Meriterande är om du har erfarenhet från att driva projekt och/eller att skapa program för exempelvis utställningar eller konserter, som passar alla åldrar. Vidare är kännedom om det lokala kulturlivet meriterande. Som person är du utvecklingsorienterad, idérik och nyfiken. Du har en god kommunikativ förmåga och en god struktur i ditt arbete. I Tranås kommun har vi kunden i centrum och utifrån detta är du ödmjuk och serviceinriktad i bemötande med kollegor och kunder. Vi värdesätter mångfald i arbetslivet och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppdraget. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. God datavana är ett krav för tjänsten. Körkort B är krav Välkommen med din ansökan! ANSTÄLLNING Vikariat med tillträde enligt ö.k. tom mitten av september 2022 Heltid I tjänsten ingår kvälls- och helgtjänstgöring. Lön Individuell lönesättning. Månadslön. ANSÖKAN För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Fackliga representanter nås via Tranås kommuns växel 0140-681 00.
Arbetsgivare
Tranås kommun
Ansökan
Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Digital projektledare

Arbetsgivare / Ort: Helsingborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 22 March (17 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Kulturen är en viktig drivkraft för att göra Helsingborg till den mest attraktiva staden. Här bedrivs en aktiv och synlig kulturpolitik utifrån kulturinstitutionerna, de fria kulturutövarna och det civila samhällets engagemang. Förvaltningens publika verksamheter innefattar Helsingborgs bibliotek, Helsingborgs museer och Dunkers kulturhus. Tillsammans stöds de av gemensamma stabsfunktioner för kommunikation, administration, ekonomi och HR. Om arbetsplatsen Konst. Historia. Sommarblomstrande ängar. Musik. Och Helsingborgs bästa utkiksplats. Kulturförvaltningens kommunikationsavdelning marknadsför kulturen i Helsingborgs stad. Vi är en intern byrå med tio kreativa och glada medarbetare och söker någon som kan passa in i vårt gäng. Vi arbetar med text, bild, webb, film, press och projektledning. Nu behöver vi förstärkning av någon som gärna nördar ner sig i digitala verktyg. Är du vår nya digitala projektledare? Arbetsuppgifter • Skapa och utveckla tekniska förutsättningar för Helsingborgs kultur. • Omvärldsbevakning kring digitalisering och att kunna omsätta det i handling – allt för att höja kvaliteten i verksamheten. • Inspirera till en kultur där erfarenhetsutbyte kollegor emellan präglar vardagsarbetet. • Utveckla vårt digitala uttryck. • Digital marknadsföring och hitta nya relevanta kanaler för detta. • Skriva sökoptimerade texter för webben och texter för sociala medier. • Publicera material på intranät, webb och i sociala medier. • Producera och klippa film för sociala medier. • Öka den digitala kompetensen inom kulturförvaltningen. Kvalifikationer Du har hög digital kompetens med praktisk och teknisk erfarenhet av olika marknadsföringsverktyg. Vi ser på dig som jokern i vår digitala kortlek och du kan tänka både kreativt och analytiskt. Du ska vara kommunikativ, lyhörd för målgruppstänk, uttrycka dig väl i tal och skrift och nyfiken på digitala trender och nyheter. • Du har goda kunskaper inom innehållsmarknadsföring, digital annonsering och publicering i sociala medier. • Du är bekväm med och har erfarenhet av att arbeta i Wordpress och Adobe-program som Premiere Pro och Photoshop. • Du har goda kunskaper inom SEO. • Du har erfarenhet av analysverktyg som Google Analytics. • Förmåga att snabbt förstå och ta dig an uppdrag och projekt. • Agerar och driver uppdrag självständigt, effektivt och målfokuserat från idé och strategi till operativt genomförande. • Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande. • Du har erfarenheter av projektledning och kan driva utvecklingsarbete. • Det är meriterande om du har kunskaper inom AR/VR och apputveckling. Övrig information Sista ansökningsdag:  2021 02 22 Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträdesdatum: Efter överenskommelse Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Helsingborgs kommun
Hemsida: https://helsingborg.se
Ansökan
Ansök senast 22 March (17 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare/producent live- och eventproduktion

Arbetsgivare / Ort: Anna & Hanna TV-Produktion AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 March (19 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare: kultur
  • media
  • film

Om jobbet

AHA Produktion är ett produktionsbolag i Stockholm som producerar innehåll och film till företag och organisationer, främst informationsfilm och animerad film.

Vi utökar nu vårt erbjudande inom eventfilm, digitala konferenser och livesändning och söker därför en tekniskt intresserad projektledare som kan ansvara för både små och större produktioner.

Tjänsten innebär:

Lyssna in kundens behov och föreslå rätt teknisk och kreativ lösning

Upprätta samarbeten med streamingleverantörer

Kundansvar, planering och strukturering för digitala möten från start till mål

Sammansättning och koordinering av produktionsteam

Inköp/hyra av teknisk utrustning

Du har:

Stor lyhördhet för kundens behov

God kunskap och erfarenhet av olika tekniska plattformar och lösningar inom digitala events

God pedagogisk och social förmåga

Förmåga att ta eget ansvar och driva projekt självständigt och med andra

Utbildning och erfarenhet inom film, ljud och bild

Det är en stor fördel om du även har kunskap och erfarenhet av filmproduktion och filmberättande, till exempel filmfoto och/eller redigering.

Vi erbjuder dig:

Schyssta arbetsvillkor. Vi har kollektivavtal och tar hand om varandra.

Fast lön.

Chans att påverka och utveckla både ditt eget arbete och AHA:s affärserbjudande.

Intressanta uppdragsgivare inom samhällssektorn.

Fantastiska arbetskamrater, en trevlig och sund arbetsplats.

Tjänsten

Heltid/deltid

Projektanställning 6 mån med möjlighet till fast anställning

Om AHA Produktion

AHA Produktion, eller Anna & Hanna TV-produktion som vi också heter, startades av journalister år 2008. Vi är ett bolag nischat mot samhällskommunikation och komplexa budskap som kräver djupare förståelse och smart berättarteknik. I dag är vi nio medarbetare; producenter, filmfotografer och motion designers. Några av våra uppdragsgivare är Centrala studiestödsnämnden, Universitets- och högskolerådet, Naturvårdsverket, Polismyndigheten, Socialstyrelsen, Skogsstyrelsen, LKAB och ASSA ABLOY.

Arbetsgivare
Anna & Hanna TV-Produktion AB
Roslagsgatan 34
11355 STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast 24 March (19 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.