På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Inköpare
Spela filmen

Inköpare

Som inköpare arbetar du med att köpa in varor eller tjänster. Inköpare kan också kallas för purchaser, inköpschef, inköpsansvarig eller upphandlare. I arbetet ingår många kontakter med människor och organisationer.

Inköpare måste behärska samtliga steg i inköpsprocessen och ska kunna arbeta med operativa och taktiska inköpsfrågor som leverantörsbedömningar och upprättande av inköpskalkyler.

På många arbetsplatser krävs det även att aktivt kunna bistå olika ledande befattningshavare i industriföretag, tjänsteproducerande företag och offentlig förvaltning inom leverantörsutveckling, inköpsplanering och utveckling, strategiskt inköpsarbete och affärsförhandlingar. Kort sagt, yrkesrollen som inköpare bjuder på många utmaningar.

Du kan specialisera dig i t.ex affärsjuridiska frågor, upphandling av tjänster inom fastighetsförvaltning, upphandlingar inom offentlig sektor eller i strategiskt inköp. 

Det är inte ovanligt att man ansvarar för flera olika områden samtidigt, t.ex som produktions- och inköpsansvarig.

Utbildning

Bra grundläggande utbildning finns inom gymnasieskolan på flera olika program, bland annat på Ekonomiprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet

Relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som inköpare är det viktigt att ha god samarbetsförmåga och samtidigt kunna ta egna initiativ.

Yrket passar dig som är kommunikativ, utådriktad och har en analytisk ådra, trivs med att arbeta i en miljö med stor och varierande kontaktyta, både externt och internt, är strukturerad och noggrann samt har förmågan att se saker ur olika perspektiv. Affärsmässighet, drivkraft och förmåga att se möjligheter krävs också för att Iyckas med de arbetsuppgifter som inköpare har.

Arbetsplats

Som inköpare kan du jobba inom diverse olika branscher och innehåll i arbetsuppgifter varierar, beroende på bransch och arbetsplats.

Visste du att...?

... Handeln står för 11% av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige.
Källa: svenskhandel.se

Visa mer
Visa mindre

248 Lediga jobb

Inköpare till ehandelsbolag

Arbetsgivare / Ort: Spares Nordic AB / MALMÖ
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Inköpare

Färdigheter
Krav
  • MS Excel

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Är Du intresserad av att jobba på ett av Sveriges snabbast växande E-handelsföretag? Vi söker nu, med start omgående, en driven och orädd inköpare, som söker ett karriärsval med brant inlärningskurva och stort ansvarsområde från dag 1.


Vilka är vi?

Spares Nordic AB driver siterna Teknikdelar.se och Spares.se. Vi är ett växande ehandelsbolag med ambitiösa planer


Din roll

Som inköpare hos oss på Teknikdelar har du stort ansvar från dag 1. Du arbetar tillsammans med resten av inköpsteamet för att föra verksamheten framåt - både operationellt och strategiskt. I din roll kommer du ansvara för ett helt leverantörsområde där du planerar och utför inköp samt följer upp inköpen och kvaliteten hos våra produkter. I rollen ingår även följande arbetsuppgifter:


Säkerställa lagernivåer

Leverantörskontrakt

Utvecklingsarbete


Vem söker vi?

Vi söker en driven inköpare som trivs i en snabbrörlig och dynamisk miljö då vi är ett företag under stark tillväxt. Som person är du snabblärd och räds inte för utmaningar och nya mål. Du är strukturerad, effektiv och stresstålig. Vidare är du en person som gillar siffror och har en bra analys- och slutledningsförmåga.


Vi söker dig med tidigare erfarenhet av inköp och som kan hantera det engelska språket utan problem. Erfarenhet av Excel är meriterande.

Arbetsgivare
Spares Nordic AB
Lärkträdsgatan 2b
21363 MALMÖ
Hemsida: www.teknikdelar.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Avtalsansvarig till Seco Tools

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Om du äntligen kan kalla dig jurist eller inköpare och letar ett spännande projekt att påbörja omgående. Då kan det här vara rollen för dig. Vi söker nu på kunds räkning en projektledare inom avtalshantering till Seco Tools och deras Compliance avdelning. OM TJÄNSTEN Seco Tools är ett globalt företag som är en ledande leverantör inom skärande bearbetning. I denna roll får du möjlighet att möta alla säljregioner hos SECO Tools och säkerställa att deras avtal är korrekta. Du har en viktig roll då du ska kontrollera och uppdatera befintliga distributörsavtal. Du erbjuds * Goda möjligheter att utveckla dina erfarenheter inom avtalshantering * En fot in i ett globalt företag med stora kontaktytor * Stort kompetensutbyte från ditt team * Med eventuell förlängning Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande ARBETSUPPGIFTER * Planera och koordinera projektet med att uppdatera avtal samt uppföljning * Vara spindeln i nätet mot legal-funktionen och företagets olika säljregioner * Uppdatera avtal VI SÖKER DIG SOM * Du har en inköps- och/eller juristexamen. * Du har ett projektledartänk och är inte rädd att sträcka ut handen och prata med andra oavsett vart i världen dem befinner sig. * Du har goda kunskaper i det engelska och svenska språket, både i tal och skrift * Du har förståelse för utformningen av avtal. Som person är du: * Kommunikativ * Orädd * Självgående Övrig information * Start: 1 september * Omfattning: Heltid. Konsultuppdrag på 6 månader med eventuell förlängning * Placering: Huvudkontoret är i Fagersta, men på grund av rådande situation erbjuds du möjlighet att arbeta på distans. Vid behov kan det vara en fördel att besöka kontoret i Fagersta. * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Seco Tools önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Seco Tools är en av världens största leverantörer av omfattande metallskärslösningar för olika verktygssystem. Företaget är en del av Sandvik Group och arbetar ständigt i nära samarbete med sina kunder. Därför utvecklar och levererar dem teknik och processer som kunderna är beroende av för att maximera sin verksamhet, produktivitet och lönsamhet. Huvudkontoret är beläget i Fagersta, Västmanlands län, men finns även i 75 andra länder i världen. Företagets värderingar vilar på passion för sina kunder, familjekänsla och personligt engagemang
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Tactical Buyer - Indirect Material and Services

Arbetsgivare / Ort: Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Tactical Buyer - Indirect Material & Services Har du näsa för affärer? Gillar du att arbeta med inköpsavtal och ha mycket kontakter internt och med leverantörer? Då är det här en tjänst för dig! Som Tactical Buyer på Toyota kommer du att arbeta med: - Upphandling av produkter och tjänster - Löpande inköp efter behov från verksamheten - Förhandling av priser och avtal - Ständiga förbättringar av produktsortimentet - Utveckling av användning av inköpssystemet MediusFlow - Att öka värdet av inköpt sortiment i enlighet med vår värdeportfölj Du leder arbetet för att hitta rätt leverantörer och förhandla priser och avtal i enighet med verksamhetens behov av produkter och tjänster. I huvudsak är det produkter och tjänster inom Facility Management - såsom entreprenad och fastighetsunderhåll - men även kemikalier, smärre investeringar och förbrukningsmaterial ingår i arbetsområdet. Ditt uppdrag är att säkerställa att inköpet följer våra riktlinjer samt bidrar till våra mål inom bland annat Sustainable Procurement, Supply Assurance samt Competitive Cost. Kontaktytorna är många både internt och externt och arbetet präglas av ett högt tempo där många projekt pågår samtidigt. Vilka är Toyota Material Handling? På vår site i Mjölby arbetar 3000 medarbetare med materialhantering från utvecklingskoncept till producerat fordon. Vår produktrange går från trotjänare som manuella handtruckar till autonoma självkörande fordon på 1,5 ton och innovativa energilösningar. Hos oss står medarbetaren i fokus och våra medarbetare beskriver oss som ett vänskapligt bolag med fokus på personlig utveckling, personligt ansvar och hälsa. Hållbar arbetsgivare På Toyota eftersträvar vi att vara en hållbar arbetsgivare genom vårt framstående miljöarbete och vår personalpolitik. Vi har i dagsläget bland annat en koldioxidneutral produktion och en KRAV-märkt personalrestaurang. Vidare erbjuder vi vår personal goda träningsmöjligheter genom gruppträning åtta gånger per vecka och ett nyrenoverat gym. Pendling Vi har goda pendlingsmöjligheter med pendeltåg och bil från de flesta städerna i Östergötland, 30 minuter från Linköping och 20 minuter från Motala. Vi erbjuder gratis parkering inom 5 minuter från din arbetsplats med fri tillgång till motorvärmare. Din ansökan Låter det intressant? Ansök i så fall innan 2021-06-24. Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan redan idag. Kontakta gärna våra medarbetare för mer information * Simil Bertilsson, Purchasing Manager IMS, 014286456 * Maja Fundberg, HR Business Partner, 0142-866 87 Instagram: ToyotaMHsweden Linkedin: Toyota Material Handling Manufacturering Sweden AB Youtube: Toyota Material Handling Kravspecifikation Till tjänsten som Tactical Buyer söker vi dig som: · Är energisk och strukturerad · Är affärsmässig och har sinne för förhandling · Är en god analytiker som kan se till helhet · Är flexibel för snabba förändringar · Är bra på att samarbeta och kommunicera med personer i olika yrkesgrupper · Har en högskoleutbildning/vidareutbildning inom inköp eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Det är även meriterande om du har några års erfarenhet av att ha arbetat med inköpsfrågor. · Kan kommunicerar flytande såväl skriftligen som muntligen på svenska och engelska Rollen kräver struktur, men även att du snabbt kan omprioritera vid behov. Du ska gilla tempo och snabbt kunna sätta dig in i nya områden. Det är meriterande om du har arbetat inom industrin några år samt har ett bra nätverk inom Toyota.
Arbetsgivare
Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Project Buyer Electromobility to Volvo Group Trucks Purchasing, Goth

Arbetsgivare / Ort: Jerrie AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Volvo Group Trucks Purchasing (GTP) provides competitive advantages to the Volvo Group by selecting high performing suppliers to deliver the best possible products & services with the right quality output that add real business value for our customers. GTP is located in 52 sites around the world, has 1 300 employees and a yearly spend of 120 BSEK. When asking GTP employees what is the best thing with their job many people mention the possibility to work in a real global and multi-cultural context as one of the biggest advantages. We are a global team working with pride, breaking new grounds and capturing the latest innovations as well as supporting the brands and safeguarding Volvo Group synergies. The Role We are expanding our group and are looking for a Senior Project Buyer to join the Electromobility Purchasing team in Gothenburg. You can choose to work with ether Battery Systems or Charging, which ever your prefer. You love our planet, you love to drive change and you love to move forward. By 2030 more than 35% of our global shipments of vehicles should be electric. Furthermore, we want to lead the way to a fossil free society. Would you love to shape this future of transportation together with us? To enable this exciting future, we at Volvo Group work with Electromobility and now we offer a chance to join us in implementing a sustainable future for everyone. Join us and make a difference for our society! What the job is about • You will focus on segment strategy implementation for an assigned portfolio within your area within Electromobility and make sure that the segment strategy is implemented through the selection of the right suppliers or partners. That means: • You will be leading all purchasing activities related to involvement of suppliers in technology development projects • During the project phase main focus will be on continuously securing supplier QDCFTSR performance. QDCFTSR = Quality, Delivery, Cost, Feature, Technology, Sustainability and Risk Management • You will also be responsible for production and after production with activities such as handling supplier crisis, supplier switch activities, follow-up of contracts and agreements with suppliers and ensure implementation We would love you to Since we don’t know you yet we might not have everything right about your background and experience. But we do know that we need someone with the ability to drive change and who dares to try things no one has done before. • A purchasing professional with proven experiences • Always trying to improve, both yourself and your work environment • Driven, Responsible, dependable and that you like to do business, since that is what this job is about • A true team player with belief that the best results are achieved together while having fun • We also believe you have an adequate academic education and experience from the area of purchasing with a negotiation background. If you have project management experience or international experience that is also definitely an advantage • Experience in Electric Distribution System, Battery Systems,Charging or Power Electronics is a plus • Automotive experience is a huge plus but at least experience from a manufacturing industry with a cross functional organization is also a plus What is included in the journey Are you like us - engaged in your work and professional in everything you do? If yes – Volvo Group Trucks Purchasing is the right place for you. By selecting high performing suppliers who deliver the best possible products and services with the right quality we add real business value to our customers. That gives the Volvo Group a competitive advantage. We like to work hard and have fun together. We are committed to our customers and the Volvo Group success. We work closely together with our cross functional stakeholders within and outside the Volvo Group we believe we are here to make a differenceYou will work with a high performing team aiming at world-class purchasing. We are moving into the future and this is a chance to join us on our ride - jump on! Please apply with your CV and Cover Letter. For more information please contact recruitment consultant Igor Glavan +46701765828
Arbetsgivare
Jerrie AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Specialist Supply Chain Technology

Arbetsgivare / Ort: Northvolt AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet

Northvolt has exciting job offer for Senior Specialist Supply Chain Technology to initially join our bold team in Stockholm.

In joining us you will play an important part from the very start in building one of the first large scale European battery factories. Northvolt will play an important role in the transformation to a carbon free society.

Key responsibilities include but are not limited to:

  • Defines, cross-functional syndicates and implements Supply Chain Processes, Systems, Tools, and related Governance,
  • Acts as a Product Owner for Supply Chain Systems and/or modules and drives the implementation of the product backlog with IT, external partners, and users
  • Secures business requirements input and acts as super user for Supply Chain Systems and/or modules
  • Drives cross-functional improvements (effectiveness & efficiency) of Supply Chain Processes and related system, tools, and governance
  • Contributes to the Supply Chain Master Data Management, related processes, governance, systems and tools

Education/Experience

  • Fluency in English
  • Bachelor’s or Master’s degree in Supply Chain, Management Sciences, Business Informatics or related field
  • proficiency in Microsoft Office, experience in enterprise applications, e.g., ERPs, Master Data Management solutions, S2P/P2P suites, ability to analyse large data sets
  • Valuable (but not required) if fluency in other languages, including Swedish and Polish

Specific skills:

  • Expertise in business process management, internal control, and/or auditing
  • Experience in the implementation of S2P/P2P processes and related solutions (ERP, S2P suites, eSourcing, eProcurement, Supplier Relationship Management, Warehouse Management Systems, Transportation Management Systems, Master Data Management Systems, etc.)
  • Knowledge of financial processes and related integration to Purchasing in special and Supply Chain Management in general

Personal success factors (Please consider Bold – Passionate – Excellent):

  • Communicative personality
  • Highly organized and result driven
  • Analytical skills and data driven decision making
  • Focused on delivering solutions to stakeholders
  • Service-minded and determined to create a great user experience
  • Has a can do-attitude and an entrepreneurial spirit


Arbetsgivare
Northvolt AB
Alströmergatan 20
11247 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.