På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Inköpare
Spela filmen

Inköpare

Som inköpare arbetar du med att köpa in varor eller tjänster. Inköpare kan också kallas för purchaser, inköpschef, inköpsansvarig eller upphandlare. I arbetet ingår många kontakter med människor och organisationer.

Inköpare måste behärska samtliga steg i inköpsprocessen och ska kunna arbeta med operativa och taktiska inköpsfrågor som leverantörsbedömningar och upprättande av inköpskalkyler.

På många arbetsplatser krävs det även att aktivt kunna bistå olika ledande befattningshavare i industriföretag, tjänsteproducerande företag och offentlig förvaltning inom leverantörsutveckling, inköpsplanering och utveckling, strategiskt inköpsarbete och affärsförhandlingar. Kort sagt, yrkesrollen som inköpare bjuder på många utmaningar.

Du kan specialisera dig i t.ex affärsjuridiska frågor, upphandling av tjänster inom fastighetsförvaltning, upphandlingar inom offentlig sektor eller i strategiskt inköp. 

Det är inte ovanligt att man ansvarar för flera olika områden samtidigt, t.ex som produktions- och inköpsansvarig.

Utbildning

Bra grundläggande utbildning finns inom gymnasieskolan på flera olika program, bland annat på Ekonomiprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet

Relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som inköpare är det viktigt att ha god samarbetsförmåga och samtidigt kunna ta egna initiativ.

Yrket passar dig som är kommunikativ, utådriktad och har en analytisk ådra, trivs med att arbeta i en miljö med stor och varierande kontaktyta, både externt och internt, är strukturerad och noggrann samt har förmågan att se saker ur olika perspektiv. Affärsmässighet, drivkraft och förmåga att se möjligheter krävs också för att Iyckas med de arbetsuppgifter som inköpare har.

Arbetsplats

Som inköpare kan du jobba inom diverse olika branscher och innehåll i arbetsuppgifter varierar, beroende på bransch och arbetsplats.

Visste du att...?

... Handeln står för 11% av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige.
Källa: svenskhandel.se

Visa mer
Visa mindre

258 Lediga jobb

Strategisk inköpare av elektronikkomponenter Sickla

Arbetsgivare / Ort: Addima AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Färdigheter
Krav
  • Inköpsvana
Meriterande
  • Certifierad Inköpare/upphandlare

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

#jobbjustnu

Vill du vara med och göra skillnad hos oss och vår kund i Stockholm? Vi har ett omgående behov av en strategisk inköpare till verksamhet inom industriteknik Sickla, Stockholm 10 min från City.

Arbetsuppgifter

Du kommer att ingå i ett team inom strategiskt inköp och också i nära samarbete med kundens utvecklingsavdelning.

Ditt ansvarsområde inkluderar, men är inte begränsat till, följande:

  • Stödja nya utvecklingsprojekt vid utvärdering och urval av elektroniska komponenter ur både ett tekniskt och sourcingperspektiv
  • Administrera komponenters end of life
  • Analysera och föreslå alternativa komponenter
  • Hantera masterdata vid komponetuppdateringar
  • Monitorera potentiella leveransproblem

Krav

Du har minst 3 års yrkeserfarenhet som strategisk inköpare och inom industriteknik/high tech. Det är mycket meriterande är om du har erfarenhet av inköp av elektronikkomponenter samt erfarenhet av affärssystemet SAP.

Vidare har du någon form av eftergymnasial examen med teknisk inriktning alternativt YH inköpsprogram och behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Har du intyg på löpande vidareutbildning inom relevanta kunskapsområden är det meriterande.

Som individ har du en stor vilja att lära nytt och kontinuerligt utveckla din kompetens. Vidare är du en person med höga kvalitetskrav och god förmåga att självständigt organisera och prioritera ditt arbete.

De personliga egenskaperna är mycket viktiga och vi sätter högt värde på social kompetens, samarbetsförmåga, flexibilitet, servicevilja och lojalitet.

Anställningsform

Detta är en tidsbegränsad anställning med möjligheter till fast anställning.

Ansökan

Ansökan skall innehålla: CV/resume i wordformat eller pdf samt motivering (cover letter) varför du är rätt person för jobbet. Skriv på svenska.

När du skickar in din ansökan till Addima godkänner och samtycker du att Addima bearbetar och lagrar personuppgifter enligt vår dataskyddspolicy.

Då vi har ett omgående behov sker tillsättning löpande. Kandidater som kan påbörja uppdraget omgående eller inom en månad prioriteras i vår rekryteringsprocess.

Fördelar

Addima är ett entreprenörsdrivet svenskt kunskapsföretag. Våra kunder är alltifrån små till stora privata bolag samt offentlig verksamhet. Vi erbjuder konsulter, vidareutbildning, it- och helhetslösningar. Vår affärsidé är att skapa förmåga och framgång för våra kunder. Detta sker utifrån beprövad metodik, innovativa verktyg och kundunik anpassning. Som konsult hos oss har du en unik möjlighet att utveckla din kompetens och bygga ditt CV och en utvecklande karriär genom olika uppdrag hos våra kunder. Att arbeta som konsult är med andra ord mycket spännande, omväxlande och framförallt utvecklande för din karriär.

Läs mer om oss på www.addima.se


Arbetsgivare
Addima AB
Hemsida: http://www.addima.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Supply Chain Management Specialist till välkänt företag i Västerås!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Är du en driven, har ett starkt kundfokus, starka kommunikationsförmågor och är duktig på att bygga viktiga relationer? Har du dessutom en gedigen erfarenhet av arbete inom Supply Chain Management så som operativt och taktiskt inköp och vill utvecklas inom ett internationellt företag? Då är det dig vi söker för kommande uppdrag hos vår globala kund i Västerås! Uppdraget är ett heltidsuppdrag som kommer pågå till slutet av oktober med start i början av maj. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag! Om tjänsten Som Supply Chain Management Specialist kommer du ansvara för att säkra operativa och taktiska inköpsaktiviteter relaterade till reservdelsproduktionsenheten i Ostrava, Tjeckien. Du kommer ge stöd till utvecklingsprojekt kopplat till implementering av SalesForce ärendehanteringssystem samt granska inköps- och logistisks arbete och föreslå förbättringar. Vidare kommer du kommer arbeta i ett nära samarbete med andra enheter både internt och externt och du kommer arbeta i enlighet med företagets kärnvärderingar gällande säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar stort ansvar för ditt eget arbete och samtidigt värnar om dina kollegor och verksamheten. Vem är du? För att kvalificera dig för rollen som Supply Chain Management Specialist söker vi dig som: • Har flera års arbetslivserfarenhet inom inköp, operativt och taktiskt • Har erfarenhet av projektledning Det är även meriterande om du: • Har kunskap och erfarenhet av SAP och SalesForce ärendehanteringssystem Som person är du social och en skicklig kommunikatör som alltid sätter alltid kunden i första hand. Du har en stark drivkraft att skapa en kundupplevelse i världsklass och har en god förmåga att bygga goda relationer i arbetet. För att lyckas i rollen på bästa möjliga sätt bör du även vara teamorienterad och vara en stöttande och motiverad teammedlem. Du har en stark förmåga och drivkraft att bidra till utveckling och trivs att arbeta i en internationell miljö. Vidare är det av stor vikt att du har flytande kunskaper i både svenska och engelska då uppdraget präglas av internationell kommunikation. Du ska därmed hantera båda språken flytande i tal såväl som i skrift. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Inköpare till internationellt företag i Västerås!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
Har du minst fem års erfarenhet av att arbeta med mekanik och har bakgrund i multinationella företag samt erfarenhet av leverantörsförhandlingar och partnerskapsutveckling? Trivs du i kommunikativa och resultatorienterade roller och motiveras av att arbeta i team? Då kan det vara dig vi letar efter! Vi söker just nu en Inköpare för uppdrag hos vår internationella och välkända kund i Västerås. Uppdraget är på heltid och kommer starta i början av maj för att pågå till slutet av april 2022. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag! Om tjänsten Som Inköpare kommer du ansvara för inköpsverksamheten för plåt i SEROP samt ha ägarskap till leverantörens QDC. Du kommer att ansvara för inköp av material enligt nödvändig teknisk specifikation, pris, leveransschema och villkor samt se till att inköpsaktiviteter överensstämmer med företagets inköpspolicyer och rutiner. Vidare kommer du identifiera nya leverantörer i samarbete med ditt team och kvalificera nya leverantörer i samarbete med leverantörskvalitets- och teknikspecialister. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Förståelse för kostnadsstrukturen, teknisk kunskap och risknivån för den plåtkategori du tillsammans med ditt team ansvarar för • Hantera partnerskapsutvecklingen för utvalda leverantörer och utvärdera nya leverantörers möjligheter • Strukturera och driva QBR / workshops till plåtleverantörer på global nivå • Övervaka leverantörens prestation mot överenskomna prestationsmål och riskbegränsning • Proaktivt definiera en implementering för kostnadsbesparingsprogram och arbeta i linje med detta program för att nå målet • Leda förhandling med tilldelade leverantörer och anpassa till teamets verksamhet • Bidra till teamet för total optimering av leverantörskedjan som kontinuerligt förbättrar leverans PPM, ledtid, VMI och kapacitetstillväxt Vem är du? För att kvalificera dig till rollen som Inköpare söker vi dig med: • Arbetslivserfarenhet av leverantörsförhandlingar och partnerskapsutveckling • Arbetslivserfarenhet med mekanik med bakgrund i multinationellt företag, minst 5 år. • Erfarenhet av arbete i SAP • Starka kommunikativa färdigheter och flytande kunskaper i både svenska och engelska • God samarbetsförmåga och vana av teamarbete • Starkt resultatfokus samt stark självdisciplin Vidare är det meriterande om du har: • Gedigen kunskap och förståelse för plåtprodukter För att lyckas på bästa sätt i rollen bör du vara villig att ofta resa i arbetet. Vidare bör du kunna arbeta under ett högt tryck och en hög arbetsbelastning och motiveras av att arbeta i ett nära samarbete med ditt team i en multikulturell miljö. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

SÄLJINRIKTAD PROJEKTLEDARE

Arbetsgivare / Ort: Stilisti AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Inköpare

Språk
Krav
  • Engelska

Om jobbet

Är du en positiv, självgående och kreativ person som vill vara med och utveckla och designa produkter i ditt arbete? Vi på Stilisti producerar konsumentprodukter inom många olika områden till olika stora företag och organisationer. Arbetet är varierande och innebär nya kunskaper inom många olika produktområden. Tjänsten är ett vikariat, då vår kollega ska vara mammaledig, men det kan utvecklas till en tillsvidareanställning.

Dina huvudsakliga uppgifter blir att ha kontakt med kunder och kollegor i Kina/Indien för att driva projekten framåt. Du har en säljande roll och är ansvarig för hela processen från idé- och designförslag tills att produkten är färdig. Efter dialog med kund ligger det på dig att framföra kundens önskemål på ett tydligt sätt för att säkerställa att slutprodukten efter kundens önskemål. Det är positivt om du är bra och har ett ekonomiskt sinne, är snabbtänkt och problemlösning som en utmaning.

Du driver många projekt på samma gång så det är viktigt att vara strukturerad och kunna hålla många saker i huvudet på en och samma gång. Du blir en del av ett litet team där man hjälps åt mycket, men alla är ansvariga för olika delar i processen så det är viktigt att vara självgående för att hela tiden driva projekten framåt.

Du som person

För att lyckas i rollen krävs att du är självgående, stresstålig och bra på att prioritera i pressade situationer. Vi söker någon som tidigare arbetat med sälj, gärna inom retail då du kommer ha en säljande roll med mycket kundkontakt.

Du har bra känsla för färg och design och gärna ett intresse för trender.

Du måste vara flexibel i ditt arbete och vara öppen för nya arbetsuppgifter då rollen är varierande. Ett krav är att du kan flytande engelska i tal och skrift då detta är en del av det dagliga arbetet och givetvis svenska.

Det måste ha kunskaper i Photoshop/Illustrator då arbetet kan innebära en del kreativt skapande.

Arbetsgivare
Stilisti AB
Roslagsgatan 60
11354 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.stilisti.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Inköpare med erfarenhet av entreprenad projekt

Arbetsgivare / Ort: The Place AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpare

Om jobbet
The Place är ett rekryterings- och konsultuthyrningsföretag som är specialiserade inom ekonomi, marknad/kommunikation och administrativa tjänster. Varje år tillsätter vi hundratals tjänster hos våra kunder som befinner sig i många olika branscher. Vi har funnits sedan 1988 och vår verksamhet är en av branschens mest erfarna och betrodda. Vi är auktoriserade och medlemmar i Bemanningsföretagen. Vi söker dig med erfarenhet som inköpare av entreprenadprojekt och som har goda kunskaper inom just bygg och installationsprojekt. Tjänsten kräver att du har en lång erfarenhet och gedigen expertis inom området. Rollen Rollen går ut på att identifiera olika regionala och globala leverantörer på marknaden och sedan analyserar deras behov tillsammans med ansvarig teknisk projektledare och försäljningsansvarig. Som inköpare jobbar du mycket med analyser, utveckling, testning och implementering i en projektdriven miljö. Du granskar och utvecklar policys och riktlinjer inom ditt affärsområde och jobbar med nya processer och system för att förbättra leveransen. Kvalifikationer För att passa in i rollen som senior inköpare behöver du stämma in på följande kvalifikationer • En avslutad utbildning inom inköp, business administration eller motsvarande. • Minst 5 års erfarenhet av en liknande roll • Mycket god kunskap i att driva projekt inom entreprenad • Mycket goda systemkunskaper, meriterande SAP • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Personligt Som person är du en driven och engagerad inköpare och projektledare. Du vet hur du ska ta dig an olika typer av människor och miljöer och kan på ett pedagogiskt sätt föra information vidare. Du besitter en mycket god problemlösningsförmåga, har ett öga för detaljer och gillar att förbättra befintliga processer och tillvägagångssätt. Låter det intressant? Sök tjänsten redan idag. Vi jobbar med löpande urval och rollen kan komma att tillsättas redan innan sista ansökningsdag.  Varaktighet/Anställning Start: 1/6 2021 t.om 4/2 2022. Stor möjlighet till förlängning. Heltid: 40h/v Konsultuppdrag Placering: Solna The Place – Where happy work happens Låter detta intressant och du fortfarande vill söka jobbet? Bra – du som lyckas knipa platsen blir dessutom en del av The Place! Som medarbetare hos The Place erbjuds du kompetensnätverk, mentorskap och trygga villkor. I The Place har du en Worklife Partner som är intresserad av att följa och utveckla ditt arbetsliv över tid. Några förmåner som medarbetare hos The Place: • En tilldelad jobbagent som tillsammans med dig tittar på utvecklingsmöjligheter • Engagerat och modernt ledarskap med förståelse för livspussel • Onboardingplan • Kollektivavtal med pensionssparande, föräldralön m.m. • Friskvårdsbidrag • Specialerbjudanden • Mentorskap • Nätverksträffar • Kompetensutveckling
Arbetsgivare
The Place AB
Hemsida: https://theplace.se
Ansökan
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.