På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Räddningsledare
Spela filmen

Räddningsledare

Sjö- och flygräddningscentralens huvuduppgift är att ta emot larm om inträffade eller befarade olyckor i luften, på land eller till sjöss. Räddningsledarna leder sedan det efterföljande arbetet. Det kan handla om efterforskning, lokalisering, undsättning eller sjuktransporter från fartyg.

När det är fara för människors liv kan båtar och räddningshelikoptrar larmas ut och ledas för att undsätta nödställda. Räddningsledaren måste alltid vara beredd på oväntade, plötsliga och allvarliga situationer. Du samordnar och instruerar räddningsenheterna under räddningsinsatsen.

Utbildning

För att bli räddningsledare på Sjöfartsverket är du antingen nautiker eller har en flygbakgrund. Du kan exempelvis ha varit sjökapten, flygledare, flygstridsledare eller pilot.

På Sjöfartsverket anställs du först som visstidsanställd räddningsledare under utbildning. När du efter 1,5 år har klarat utbildningen blir du anställd som tillsvidareanställd räddningsledare.

Rekryteringsmyndigheten testar alla sökande till räddningstjänsten (bland annat brandmän) och man kan kontakta Rekryteringsmyndigheten med sina frågor om medicinska hinder för att arbeta inom räddningstjänsten. 

Framtidsutsikter

Så länge Sverige har sjö- och flygtrafik kommer vi även behöva sjö- och flygräddning.

Personliga egenskaper

I detta arbete är det viktigt att vara stabil och att kunna behålla lugnet i pressade situationer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

5 Lediga jobb

Insatsledare

Arbetsgivare / Ort: Bohus Räddningstjänstförbund
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Brandbefäl/Räddningsledare/Insatsledare

Om jobbet
Räddningstjänsten i Ale och Kungälv är sedan 1 januari 2013 organiserad i ett Räddningstjänstförbund, Bohus Räddningstjänstförbund. Kommunerna är placerade strax norr om Göteborg med Kungälv väster om Göta älv med kust mot Skagerrak och Ale öster om älven med vidsträckta skogsområden. Den totala folkmängden är strax över 75 000 invånare och båda kommunerna är inne i en expansiv utveckling ARBETSUPPGIFTER I tjänsten som insatsledare hos oss kommer du att arbeta med både operativa och förebyggande arbetsuppgifter. Arbetet som insatsledare ställer krav på att du självständigt kan planera och utföra arbetet efter uppsatta verksamhetsmål. I arbetsuppgifterna ingår även att självständigt driva och medverka i projekt, genomföra tillsyner enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) och explosiva varor (LBE), samverka med andra organisationer och myndigheter samt bidra till organisationens utveckling. Du ska självständigt kunna bedriva analyser och utföra utvärderingar samt vara räddningstjänstens ansikte utåt och ledningens förlängda arm. Beroende på vem du är och vilka erfarenheter du har kan ansvarsområde och arbetsuppgifter variera över tiden. KVALIFIKATIONER - Grundläggande högskolebehörighet - Brandingenjörsexamen och påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer (RUB) alternativt genomgången utbildning Räddningsledning A & B eller motsvarande äldre utbildning. Vi ser gärna också att du har Tillsyn A men det är inget krav. - Körkort B Som insatsledare har du lätt för att skapa goda relationer med kollegor, samarbetspartners och människor i samhället. Du är lyhörd och tydlig i din kommunikation och du har erfarenhet av att arbetsleda. Andra personliga egenskaper vi värdesätter är att du har förmågan att växla mellan operativa, förebyggande och strategiska arbetsuppgifter. Du är analytisk och är trygg med att fatta egna beslut, du är väl förtrogen med och insatt i hela Räddningstjänstens uppdrag. Vi jobbar aktivt med att vara en värderingsstyrd organisation och där alla medarbetare har en ansvarsfull roll. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Med anställning följer krigsplacering med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du kan kallas att tjänstgöra i händelse av höjd beredskap inom totalförsvaret. 1-2 tjänster ÖVRIGT Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se. Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak. Urvalsprocessen kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Arbetsgivare
Bohus Räddningstjänstförbund
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Räddningschef till räddningstjänsten i Dorotea kommun

Arbetsgivare / Ort: Dorotea kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Räddningschef

Om jobbet
I Dorotea kommun får du både frihet och närhet. Friheten finns i vår vänliga vildmark med fjäll, sjö och skog. Närheten hittar du i vår gemenskap av välkomnande och hjälpsamma människor. Utmärkande för Dorotea är medborgarnas samhällsengagemang och vårt goda näringslivsklimat med hög andel egna företagare. Hos oss som arbetsgivare är beslutsvägarna korta och aktivt utvecklingsarbete ständigt pågående. Som anställd i vår organisation ingår i din roll att se helheten och att ta ansvar. I vår organisation erbjuds du en bredd av möjligheter att delta och att vidareutvecklas. Dorotea kommun är ett samiskt förvaltningsområde och kunskaper i samiska är meriterande inom vissa yrkesområden. Om oss: Räddningstjänsten är en egen enhet under kommunstyrelsen. Räddningstjänsten består av en deltidsstyrka i Dorotea och ett brandvärn i Borgafjäll. Bemanning dagtid i Dorotea är räddningschef. Vi arbetar för en modern och bra fordonspark och vi bedriver verksamheten i ändamålsenliga byggnader. I tjänsten ingår för närvarande även uppdrag som säkerhetsskyddschef och beredskapssamordnare. Om jobbet: I rollen som räddningschef:  - leder och utvecklar du verksamheten tillsammans med dina medarbetare i ständig förbättring, samverkan och delaktighet - har du det övergripande ansvaret för personal, arbetsmiljö och budget - skapar du engagemang och resultat genom att i dialog med medarbetarna sätta upp mål för verksamheten - har du många personkontakter inom den egna organisationen och med externa aktörer - är du organisatoriskt underställd kommunchefen - har du beredskap som räddningschef och yttre befäl/chef enligt fastställt schema i 10 kommuner i Västerbottens inland. - Ansvarar du för kommunens övergripande beredskapsplanering - förväntas du aktivt delta i kommunens ledningsgruppsarbete Om dig: Vi söker dig som är tydlig, prestigelös och lyhörd. Du är engagerad i ditt ledarskap och vill utveckla räddningstjänsten i Dorotea kommun med fokus på bland annat ledarskap, medarbetare, effektivitet och kvalitet. Då du som räddningschef kommer att ha många kontakter är det viktigt att du inger förtroende, är en god förebild och har lätt för att samverka och samarbeta. Du har ett genuint intresse av ledarskap och god kommunikativ förmåga. Du behöver dessutom ha god administrativ förmåga och kunskaper inom kommunal ekonomi. Du bör helst ha jobbat några år i ledande befattning i en politiskt styrd organisation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Kvalifikationer: Vi söker dig med relevant utbildning inom området räddningstjänst. Erfarenhet av arbete med beredskapsplanering är meriterande. Du är tydlig och lösningsfokuserad och leder din verksamhet med tillit till dina medarbetare. Du är kommunikativ och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vidare är du nyfiken på utveckling, gillar att arbeta högt som lågt samt sugen på att hamna i ett team som är resultatfokuserade och har kul på jobbet. Körkort lägst B, meriterande med  C-körkort Villkor: Tjänsten är säkerhetsklassad i klass 2, vilket medför att säkerhetsprövning kommer att ske innan en eventuell anställning. Dorotea kommun erbjuder 1 timme friskvård per vecka, på betald arbetstid. Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.
Arbetsgivare
Dorotea kommun
Ansökan
Ansök senast 28 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Räddningschef

Arbetsgivare / Ort: Pajala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 6 oktober (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Räddningschef

Om jobbet
Pajala är platsen där du kan kombinera en enkel och avskalad, trygg och äventyrlig livsstil med ett intressant och utvecklande arbete. Här finns en stark drivkraft bland människorna där alla har en viktig roll och en möjlighet att påverka. Pajala kommun befinner sig i en expansiv fas med många möjligheter och att bo och jobba här bjuder in till variation och kontraster med en nära natur i ständig förändring och ett rikt kulturliv att både ta del av eller vara en del i. Var med och forma framtidens landsbygd i norr, välkommen till Pajala och Tornedalen! För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du delar Pajala kommuns värderingar. Dessa kan sammanfattas i tre punkter: - jag finns till för Pajalas medborgare - jag är professionell - jag möter alla människor med öppenhet och respekt Nu är det dags för en generationsväxling inom Pajalas Räddningstjänst och vi söker därför en Räddningschef. Är du rätt person för uppdragen och vill arbeta i vår organisation, tveka inte att skicka in din ansökan. ARBETSUPPGIFTER Din organisation består av en räddningsstyrka i beredskap i Pajala centralort med två befäl och 4 brandmän per grupp. Räddningsvärn med frivillig personal finns i Tärendö, Junosuando, Korpilombolo och Muodoslompolo. Junosuando har avtal om IVPA (I Väntan På Ambulans). Som chef för räddningstjänsten har du ansvar för verksamhet, ekonomi, personal, arbetsmiljö samt att utveckla verksamheten. Uppdraget innebär att du är ansvarig för tillsynsverksamheten och den operativa delen. I uppdraget ingår även att vara chef flygplatsräddningstjänsten och tillse att räddningstjänsten är så dimensionerad och organiserad att berörda myndigheters krav, samt krav i lokala instruktioner uppfylls beträffande uppgifter, personal, utbildning och utrustning. Räddningstjänsten i Pajala samverkar med övriga kommuner i länet samt Kolari och Muonio i Finland. Organisatoriskt ligger verksamheten inom Sektor Teknik och service och denna tjänst är direkt underställd chefen för Sektor Teknik och service och i roll som chef för flygplatsräddningstjänsten ingår man i flygplatsens organisation. KVALIFIKATIONER Som person är du strukturerad och strategisk. Du har förmåga att planera och prioritera och har ett gott ledarskap. Du har lätt för att se helheter, är driven och professionell samt har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har genomgått MSB:s utbildning räddningsledare B och med Tillsyn A och B, eller motsvarande i äldre utbildningssystemet. Alternativt har avlagt brandingenjörsexamen samt MSB:s påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av operativ tjänst inom räddningstjänsten Erfarenhet av ledarskap Kunskap om lagstiftning inom säkerhetsområdet C-körkort (B-körkort är ett krav) Vi förutsätter att du har god datavana och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift Tjänsten är säkerhetsklassad. ÖVRIGT Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Fyll i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Pajala kommun ingår i förvaltningsområdet för meänkieli och finska, därför är det meriterande om du har kunskap i något eller båda av dessa språk. Vi jobbar aktivt för jämställdhet och mångfald på våra arbetsplatser. Därför ser vi gärna sökande som bidrar till detta. Annons- och rekryteringsföretag undanbedes. För mer information om oss och vår kommun besök pajala.se
Arbetsgivare
Pajala kommun
Ansökan
Ansök senast 6 oktober (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Operativ samordnare

Arbetsgivare / Ort: Tanums kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 11 oktober (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Brandbefäl/Räddningsledare/Insatsledare

Om jobbet
Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet. Räddningstjänsten Norra Bohuslän söker dig som vill vara med och utveckla den operativa verksamheten! Räddningstjänsten Norra Bohuslän omfattar Strömstad, Tanum och Sotenäs kommuner och har sedan flera år tillbaka ett samverkansavtal för räddningstjänsten. I syfte att vår operativa verksamhet ska ha en högre kvalitet och verka och stärka vår förmåga för att genomföra räddningsinsatser behöver vi ytterligare en kollega i teamet.  Välkommen med din ansökan!   Arbetsuppgifter Vi söker en person som vill vara med och fortsätta utveckla arbetet med den operativa verksamheten  som styrkeledare. Du kommer ha beredskap och ingå i ett skiftlag, ansvar för det dagliga arbetet på våra stationer där det bland annat ingår att tillse rätt bemanning finns, diverse drift- och underhållsarbete samt planering av olika slags uppgifter inför räddningsinsatser. Det kan också vara aktuellt med något arbete i projektform. Förutom arbetsuppgifterna söker vi dig som: Är nyfiken och tycker det är roligt med utveckling – både personlig och i grupp Har förutsättningar att samspela med andra – allmänhet, näringsliv, myndigheter och kollegor Kan arbeta självständigt och har förmåga att genomföra samt slutföra arbetsuppgifter  Kvalifikationer Du ska lägst ha utbildningarna räddningsledning A eller motsvarande från det äldre utbildningssystemet. Vidare ska du: Kunna uttrycka dig i skrift och tal på svenska Ha lägst körkortsbehörighet B Simkunnighet Godkänt åldersrelaterat rullbandstest Godkänd läkarundersökning   Meriterande: Kunskap om RAKEL och systemlösningar för digital kommunikation Körkort med lägst klass C Förarbevis för båt eller skepparexamen Flerårig erfarenhet som styrkeledare Övrigt Tjänsten omfattar en heltidstjänst och tillträde sker enligt överenskommelsen. Tjänsten innefattar förutsättningar för självständighet samt flexibilitet i arbetet och löpande kompetensutveckling kommer vara tillämpbart. Du kommer organisatoriskt att vara anställd i Tanums kommun men arbetsuppgifter kommer även utföras i Strömstad och Sotenäs. Arbetsgivaren Tanums kommun Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag,  personalstödsprogram, kompetensutveckling och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag. Tanums kommun använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Ange inga referenser i din ansökan. Vi frågar efter referenser senare i processen.  Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med annons- och bemanningsföretag i rekryteringen.  Kontaktinformation Tomas Rönnborg, Operativ Chef, 0525-182 42, [email protected] Christer Nilsson, Räddningschef, 0526-191 02, [email protected] Fackliga företrädare, Nås genom kommunens kundcenter, 0525 - 18 000 Arbetsplats Riksvägen 143B 457 31 Tanumshede
Arbetsgivare
Tanums kommun
Hemsida: http://www.tanum.se
Ansökan
Ansök senast 11 oktober (16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utbildningsinstruktör/Yttre befäl

Arbetsgivare / Ort: Kalmar kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 oktober (20 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Brandbefäl/Räddningsledare/Insatsledare

Om jobbet
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare. Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd. Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda. Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det. Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss! Kommunledningskontoret ger stöd och service till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med dess arbetsutskott och personaldelegation. Kommunledningskontoret ger också service till nämnder och kommunägda bolag. Det gäller t.ex. kommunikation, juridik, IT, upphandling, utbildning, löner, arbetsrätt, redovisning och företagshälsovård. Kalmar Brandkår är en av kommunledningskontorets tio verksamheter. Brandkåren har som uppgift att förebygga skador samt förhindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö. Brandkåren bedriver också en stor utbildningsverksamhet . Förutom huvudbrandstationen i Kalmar som bemannas med personal på heltid, består verksamheten av ytterligare tre brandstationer. Dessa bemannas med RIBpersonal. Vi har även ett övningsfält som bemannas av heltidspersonal Totalt har brandkåren cirka 100 anställda. ARBETSUPPGIFTER Som utbildningsinstruktör/Yttre befäl har du en kombinationstjänst som innebär att du arbetar operativt i dygnstjänst samt dagtid enligt separat schema. Som Yttre befäl tjänstgör du operativt som räddningsledare vid nivå 2 händelser (medelstora händelser med flera insatta Styrkeledare). Du har också systemledningen för Kalmar och Torsås vid nivå 1 händelser (mindre händelser som hanteras av enskild Styrkeledare). I rollen som utbildningsinstruktör/Yttre befäl - ingår att planera, leda och förbereda olika typer av utbildningar/kurser - kommer du agera som instruktör/säkerhetsman (rökdykare) vid våra utbildningar - kommer du vara delaktig i utvecklingen av våra utbildningar och vår utbildningsanläggning - medverka i andra mindre projekt inom Kalmar Brandkår. KVALIFIKATIONER Du har genomgått lägst Räddningsledning A utbildning men vi ser gärna att du även har genomfört Räddningsledning B och har erfarenhet från räddningstjänstområdet. Körkort lägst B,C . Fullt frisk och godkänt rullbandstest enligt AFS 2007:7. I denna tjänst ska du ha en öppen och tillmötesgående personlighet, god social kompetens, intresse av att arbeta med människor, förmåga att arbeta i grupp men även självständigt, initiativförmåga, intresse av att lära och utveckla dig samt ett praktiskt handlag. Du måste också ha en god fysik, en god förmåga att bedöma samt fatta beslut i olika situationer. Det är meriterande med erfarenhet från utbildningsverksamhet. I tjänsten kommer du att ha många kontakter och det är därför viktigt att du inger förtroende, är en god förebild och har lätt för att samverka och samarbeta. Du kan behärska engelska i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper. ÖVRIGT Du söker tjänsten genom länken i denna annons. För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev. Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Arbetsgivare
Kalmar kommun
Ansökan
Ansök senast 15 oktober (20 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.