På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

IT-projektledare
Spela filmen

IT-projektledare

Som IT-projektledare arbetar man i huvudsak med att ta fram kundanpassade systemlösningar. Ofta gör man det tillsammans med kunder och i samarbete inom sitt team.

IT-projektledare ansvarar för att driva förstudier och projekt enligt relevant projektmodell och kvalitetskrav. De arbetar med resurs- och tidsplaneringen, kostnadsuppföljningar och ansvarar också för rapportering och för leveranser. Det är också vanligt att de agerar som tekniska rådgivare i olika IT-projekt.

IT-projektledarens arbetsuppgifter kan även innefatta att budgetera, tillsätta resurser, dokumentera och kravställa för IT-projekt.

Utbildning

Högskoleutbildning eller Yrkeshögskoleutbildning kan ställas som ett krav för att kunna få anställning som IT-projektledare, exempelvis Civilingenjör inom datateknik.

Bra förberedande grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, i första hand på inriktning Dator- och kommunikationsteknik samt på flera av Teknikprogrammets inriktningar

IT-projektledare behöver ha kunskap om projektledning och projektmetodik, samt styrning och administration av IT-projekt. De måste också ha kunskap om agila metoder och processer.

För att kunna säkerställa genomförandet av projekten mot uppsatta behov, krav, mål och budgetramar, behöver IT-projektledare ha fördjupade kunskaper om affärsmannaskap och kundförståelse. De behöver också ha kunskap inom hantering och administration av branschspecifika projekt- och projektledningsverktyg.

Det blir allt vanligare att IT-projektledare arbetar med fokus på ett agilt och entreprenöriellt förhållningssätt och enligt PRINCE2s projektmetodik. Det är fördelaktigt om IT-projektledare kan tillämpa grupputvecklingsmodeller som t.ex FIRO och Wheelan.

Framtidsutsikter

Det finns en stor efterfrågan på arbetsmarknaden för IT-projektledare, både i Sverige och internationellt.

Personliga egenskaper

Som IT-projektledare måste man vara drivande, flexibel och självgående.

Man måste vara redo att ta stort ansvar och trivas i en roll som kräver goda samarbets- och problemlösningsförmågor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

402 Lediga jobb

Digital Innovation Manager

Arbetsgivare / Ort: Blendow Group AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • IT

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Alla måste följa lagen – vi sprider kunskap om den.

Blendow Group är ett väletablerat svenskt företag som erbjuder produkter och tjänster inom juridisk kompetensförsörjning och information. Våra tjänster vänder sig i huvudsak till jurister och beslutsfattare som har behov av att hålla sig uppdaterade med juridisk information.

Företaget har under de senaste åren utvecklats fantastiskt bra och är idag ett av Sveriges ledande företag inom området juridisk kompetensförsörjning.

Som Digital Innovation Manager kommer du vara en viktig pusselbit i att skapa och driva komplexa affärs- och teknikförändring inom alla våra olika affärsområden. Dina ansvarsområden innefattar bl.a. att optimera operativa affärsprocesser, ta fram och implementera nya digitala intäkts- och affärsmodeller och driva komplexa integrationsarbeten och teknikprojekt.

Är du vår nya stjärna som ska leda Blendow Groups digitala transformationer till nya nivåer?

Arbetsmoment som ingår i rollen:

  • Projektleda och driva olika affärsprojekt; Skapa toppmoderna upplevelser för våra medarbetare och kunder, automatisera arbetsflöden, ta bort manuella steg i processer och skapa nya smarta flöden.
  • Utveckla nya möjligheter; Genomföra datainsamling, undersökningar och analyser mot våra olika marknader och kunder.
  • Utveckla och hjälpa till att utvärdera processer, kontroller, användarkrav och funktionsspecifikationer.
  • Vara länken mellan affären och tekniken med systemtekniskt tyngd för att kunna välja ut rätta teknologier och arkitekturer.

Din bakgrund:

  • Minst 5 års dokumenterad erfarenhet med att driva tekniska projekt.
  • Erfarenhet att arbeta och ta fram användarfall, ta fram MVP:s och driva processen från idéstadie till konkreta produkter och tjänster.
  • Erfarenhet av att arbeta agilt, planera, leverera och genomföra komplexa projekt.
  • Du är analytisk och har förmågan att kunna förklara tekniska lösningar på ett logiskt och strukturerat sätt för icke tekniska personer.
  • Kommunicera komplexa idéer effektivt både i tal och skrift – Primärt på svenska men även engelska.
  • Erfarenhet att jobba effektivt med Microsoft Office produkter.
  • Passion för integrationer och automationer.
  • Erfarenhet att jobba med process-/UX-/UI-design.
  • Du är bekant med teknologier som HTML, PHP, CSS, JSON, SQL, APIs, Slack, Trello, WordPress, Ruby on Rail, .NET, Python.

Placering och start:

Vi erbjuder möjlighet att arbeta både hemifrån och/eller på kontoret vid vårt kontor i Stockholm. Tjänsten är på heltid med start efter överenskommelse.

Kontakt och ansökan:

Skicka in ditt CV och personligt brev senast den 20 september 2021 till [email protected] Har du frågor om tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta oss på samma e-postadress. Då vi tillämpar löpande urvalsarbete uppmanar vi dig att skicka din ansökan snarast för att säkerställa att din ansökan kommer med i processen.

Välkommen med din ansökan.

Arbetsgivare
Blendow Group AB
Humlegårdsgatan 14
11446 STOCKHOLM
Hemsida: www.blendow.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Release Manager

Arbetsgivare / Ort: Quest Consulting Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • IT

Om jobbet
I rollen Release Manager kommer du arbeta i en nyckelposition inom produktutveckling, du kommer leda och driva en del av produktens livscykel. Du kommer arbeta nära med vår kund för att delta och driva delar av produktutvecklingsprocessen, du kommer leda och driva ett Release Projekt inom produktutveckling samt följa upp och rapportera om planerade och genomförda åtgärder Vi söker dig som har tidigare erfarenhet i Rollen Release Manager från Telekom Du behöver även ha följande utbildning/erfarenhet för att kunna klara av rollen som Release Manager: - Civilingenjör eller likvärdigt - Svenska och Engelska i tal och skrift, mycket internationella kontakter - Kunskap om projektledning - Kunskap och erfarenhet från produktutveckling - Kunskap om SAFE, Agile och Lean Som person är du driven, stark driftkraft och positiv inställning. Din ansökan Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi är flera rekryterare som hanterar rekryteringen av denna tjänst, vid frågor gällande den här rekryteringen eller tjänsten når du oss enklast på e-post [email protected] Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Du kommer att vara anställd av Quest Consulting och arbeta som konsult hos vår kund. Om Quest Consulting Quest Consulting är ett auktoriserad konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.
Arbetsgivare
Quest Consulting Sverige AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Produktansvarig

Arbetsgivare / Ort: Arbetsförmedlingen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • IT

Om jobbet
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem? Vilka är vi Arbetsförmedlingen förändras och förnyas i en snabb takt samtidigt som vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Arbetsförmedlingens förnyelseresa består bland annat av en omfattande utveckling av digitala tjänster för våra kunder, samt förbättring av det interna it-stödet. Vi strävar efter att skapa bästa möjliga serviceupplevelse för våra kunder, och utveckla moderna, enhetliga och enkla arbetssätt och stöd för våra arbetsförmedlare. Enheten It för personligt distansmöte och kontroll driver och ansvarar för utveckling av digitala stödsystem för arbetsförmedlare. Systemen ska fungera som verktyg för våra arbetsförmedlare i det digitala kundmötet och vid myndighetsutövning. Vi nyttjar ny teknik för att skapa förutsättningar för digitala arbetsflöden som håller god kvalitet, kundfokus och effektivitet. Oavsett om vi genomför digitala kundmöten eller fysiska ska våra system stödja arbetet och bidra till en god kundupplevelse. Vill du utveckla morgondagens digitala sömlösa kundflöden? Vem söker vi Vi söker en produktansvarig som ska leda arbetet med att vidareutveckla produkten Kundmöte på distans, som omfattar kontaktcenterlösningar för hantering av personliga distansmöten som arbetsförmedlare genomför via exempelvis telefon, chatt och e-post, bokade kundmöten, självbetjäningsfunktioner via tal- och textbaserade gränssnitt, statistik/uppföljning, bemanningsplanering och automatisering av arbetsuppgifter. I rollen som produktansvarig ansvarar du för den långsiktiga, strategiska planen för din produkt och du initierar utveckling och tar fram underlag för nyttohemtagning. Du ansvarar för ett livscykelperspektiv på 2-3 år, som innebär helhetsansvar för utveckling, drift och avveckling. Inom din produkt finns ett till flera tvärfunktionella team som jobbar med att förenkla och automatisera arbetssätt och processer, baserat på kund-, användar- och verksamhetsbehov. Du jobbar nära sektionschefen, produktägare i teamen, övriga produktansvariga/produktområdesansvarig, byggstensansvariga och servicenivåansvarig. Du har perspektivmässigt ena benet i verksamheten, och det andra i tekniken. Du kommer att ha leveransansvar för produkten och intressentansvar med mycket samarbete med användarorganisationen. Kvalifikationer - Universitets-/högskoleutbildning inom relevant område, till exempel systemvetenskaplig utbildning eller civilingenjör med datainriktning. Alternativt kan du ha tillgodosett dig motsvarande kunskaper på annat sätt - Flerårig erfarenhet av att ha jobbat i ledande positioner med produktutveckling såsom produktansvarig, produktchef, projektledare eller liknande - Flerårig erfarenhet av kontaktcentersystem, både ur ett tekniskt och ett verksamhetsmässigt perspektiv - Erfarenhet av att ha haft budgetansvar och gjort budgetplanering och uppföljning - Erfarenhet av it-drift och uppföljning av SLA - Erfarenhet av it-arkitektur - Erfarenhet av it-säkerhet - Erfarenhet av att arbeta strategiskt och att analysera behov och bedöma verksamhetsnytta - Erfarenhet av att jobba med automatisering och digitalisering - God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du också har erfarenhet av: - ärendehanteringssystem - kundrelationssystem (CRM) - stora organisationer (gärna myndighet) - verksamhetsutveckling - ramverken SAFe och ITIL Vem är du Som person har du lätt för att samarbeta, skapa förtroende, engagera och inspirera andra till att ta initiativ och ansvar. Du är en god kommunikatör som skapar lättförståeliga underlag och presentationer av komplexa sammanhang för intressenter och ledningsgrupper. Du är drivande och lösnings- och leveransorienterad och är bra på att få saker och ting att hända, samtidigt som du är prestigelös och firar framgångar tillsammans med teamet. Vidare har du ett brinnande intresse för användarupplevelse, nytta för slutkunden och effekthemtagning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen. Vårt erbjudande Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2021-09-20 märkt med Af-2021/0066 8496. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Intervjuer kan komma att ske löpande. I denna rekrytering kan urvalstester och arbetsprov förekomma. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Arbetsgivare
Arbetsförmedlingen
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT-projektledare med erfarenhet av implementationsprojekt, Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Shaya Solutions AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • IT

Om jobbet
Om konsultuppdraget - Ort: Stockholm - Uppdragslängd: Ca. 1 år - Sista ansökningsdagen: ansök snarast - Omfattning: 100% - OBS! Det är viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo. Uppdragsbeskrivning Då det är implementeringsprojekt, handlar det mesta om planering, koordinering, kommunikation, analys av rutinförändringar och dokumentation av dessa, framtagande av utrullningsplan och information till berörda medarbetare med steg-för-steg-beskrivningar och förklaring av innebörden av det som implementeras. Det innebär även att identifiera GAP bland vissa avdelningar/funktioner där standardimplementation ej är möjlig och en modifierad eller alternativ lösning behövs. Konsulten driver, planerar och koordinerar projekten, men är även operativt delaktig i dessa. Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav): - Planering - Koordinering - Kommunikation - Analys av rutinförändringar och dokumentation ______________________ Hur du kommer vidare - Sök uppdraget genom denna annons - Lägg in ett CV i word-format - Vi återkopplar om något behöver kompletteras eller förtydligas. - Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss genom att svara på bekräftande mailutskicket i samband med din ansökan. På uppmaning från beställare/slutkunder vill de inte att vi lämnar ut information om dem. En annan anledning är att Shaya Solutions lägger stor mängd tid som man på förhand inte får betalt för såvida inte uppdraget tillsätts, och därav kan vara återhållsamma med informationsdelningen av naturliga skäl. Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid. Om Shaya Solutions Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik. Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag på 13 orter i Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Teamets motto är Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet. Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar. Annonsförsäljare undanbedes.
Arbetsgivare
Shaya Solutions AB
Ansökan
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare Digitalisering och IT

Arbetsgivare / Ort: Solna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • IT

Om jobbet
Är du projektledaren som trivs med många kontaktytor i ditt arbete? Ser du vikten av att ligga i framkant inom IT- och digitaliseringsfrågor? Vill du vara med och bidra till Solna stads fortsatta verksamhetsutveckling inom just IT- och digitalisering? Sök då tjänsten redan idag! Om arbetsplatsen Solna stad är en av Sveriges och Storstockholms mest expansiva och dynamiska kommuner. Digitalisering och IT möter hela staden, vi driver och stöttar digitaliseringen där verksamheten finns vilket kan vara allt från skola och omsorg till fastighet och gator. Du blir en del av Digitalisering och IT med 20 medarbetare som sitter centralt i Solna centrum när vi inte är ute i verksamheten. Vi har tillsammans med våra IT-partners lagt en flexibel och stabil IT-bas för stadens fortsatta digitalisering. Vad innebär arbetet? Som projektledare inom Digitalisering och IT kommer du att leda några av stadens IT- och digitaliseringsprojekt. Du kommer att ha nära kontakt med verksamheten, från förvaltningschefer som beställare till medarbetare som utför stadens viktiga arbete inom tex skola, omsorg och teknisk förvaltning. Beroende på omfattning kan du driva mer än ett projekt samtidigt. Några projekt är av mer teknisk karaktär för att skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling. Du arbetar även med kravinsamling, process och informationsmodellering samt förändringsledning. Som projektledare har du möjlighet att ta ett stort ansvar inom områden som spänner över hela staden. Genom att ta ansvar och strukturerat leverera projekt med hög kvalitet i tid och på budget kommer du att kunna bygga förtroende och bli en nyckelperson i Solna stads utveckling. Vem söker vi? Vi söker projektledare med erfarenhet inom digitalisering och IT som drivs av att utveckla verksamheten, skapa samhällsnytta och se resultat. Du kommunicerar obehindrat både med tekniska specialister och med personer i verksamheten. Du har en akademisk examen eller erfarenhet som vi bedömer som motsvarande och har arbetat som projektledare gärna med erfarenhet av att leda både mer tekniska projekt samt förändringsprojekt i verksamheten. Du har en bred generell IT-kunskap och pedagogisk förmåga med ett intresse för teknikutveckling och digitalisering inom samhället. • Flera års erfarenhet som projektledare • Erfarenhet av upphandling enligt LOU är en fördel • Erfarenhet av verksamhetsutveckling • Erfarenhet av teknisk projektledning • Grundläggande ekonomikunskaper och förmåga att skapa affärskalkyler • Mycket god kommunikativ förmåga i svenska språket i tal och skrift Du gillar kontakt med människor och är lika bekväm med att hålla en utbildning för en stor grupp användare som att föredra projektet för styrgruppen. Du är en god lyssnare som har lätt för att summera och få andra människor att förstå. Struktur och att hålla vad du lovar är naturligt för dig och du känner dig stolt när du levererar ett projekt i tid och på budget till en nöjd beställare. Vi hoppas att det här låter utmanande och att du precis som vi drivs av att bidra till utvecklingen av Solna. Mer information och ansökan Vid frågor hör gärna av dig till Helen Holst, CIO, [email protected] Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2021-09-21. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Arbetsgivare
Solna kommun
Hemsida: http://www.solna.se
Ansökan
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.