På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Projekteringsledare

Projekteringsledare

Projekteringsledare är en arbetstitel som beskriver en arbetsledare och kan t ex ha grundutbildning till Byggnadsingenjör, Högskoleingenjör eller Civilingenjör.

Som projekteringsledare, som också ofta kallas för projektutvecklare, är man en nyckelperson för framgången i de projekt som företaget har under utveckling, och som har omväxlande arbetsuppgifter där man arbetar nära produktionen och nära företagets kunder.

Projekteringsledare har övergripande ansvar och följer projekten hela vägen från idé och ställningstagande om inköp till färdiga handlingar. Under projektets framskridande är det projekteringsledarens ansvar att analysera markförhållanden och tekniska lösningar gällande projektets alla delar, som t.ex kan inkludera uppbyggnad av marken, och att definiera, bedöma och ekonomiskt prissätta för projektet nödvändiga åtgärder.

Utbildning

Många personer som jobbar inom det här yrket har en akademisk utbildning, det vill säga har läst på högskola eller på ett universitet. Som regel, krävs det - som lägst - kandidatexamen, som kräver minst 3 års studier på högskolenivå på heltid.

Grundläggande gymnasieutbildning finns på Teknikprogrammet.

Passande utbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som projekteringsledare / projektutvecklare är det viktigt att man är engagerad, ansvarstagande och har förmågan att prioritera effektivt för att hålla deadlines och nå uppsatta projektmål. Man behöver också ha starkt affärsfokus och förmågan att styra och motivera konsulter att arbeta tillsammans och sträva mot samma mål. 

Projekteringsledare behöver ha stort intresse för olika tekniska lösningar och mycket god samarbetsförmåga samt välutvecklad förmåga att ta initiativ och självständigt fatta beslut. Det är också viktigt att man är kommunikativ, tydlig och har förmågan att bygga goda relationer både internt och externt.

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Byggprojektledare

Arbetsgivare / Ort: Nordanstigs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • bygg och anläggning

Om jobbet
Ditt uppdrag Nordanstigs kommun är i en förändringsfas. Nu förstärker vi enheten Teknik och hållbarhet med en byggprojektledare med entreprenad- och kalkylerfarenhet. Ditt uppdrag blir att tillsammans med enhetschef, planera och genomföra en rad byggprojekt som vi har i vår kommande investeringsportfölj. Det kan handla om allt ifrån vägprojekt, GC-vägar, ombyggnationer av befintliga fastigheter, äldreboende, skolor och förskolor till vågbrytare i havsmiljö. Några intressanta exploateringsprojekt finns också i planerna. Teknik och hållbarhet har bland annat ansvar för kommunens byggnader, skog och mark, gator och vägar, GIS, miljöutveckling och exploateringsverksamhet. Det är en enhet med cirka sex medarbetare som trots sin ringa storlek ansvarar för en bred och varierande verksamhet. Som byggprojektledare kommer du att få medverka i många av dem. Det är också vad som gör ditt uppdrag så roligt. Teknik- och hållbarhetsenheten ingår som en del i huvudverksamheten Tillväxt och service, tillsammans med enheterna Näringsliv, Samhällsbyggnad, Kultur och fritid, Avfall och återvinning samt Kost och städ. Kvalifikationer Vi söker dig som har ett stort intresse för planering och fysisk byggnation, från kalkyl till färdig produkt. Du har en gedigen och mångårig erfarenhet av byggprojektledning inom bygg och anläggning. Om du dessutom har arbetat med kalkylering och entreprenadjuridik förstärker du enhetens redan stora kompetens i de frågorna. Vi ser gärna att du har en akademisk eller för arbetsgivaren likvärdig utbildning inom kompetensområdet. Körkort med behörighet B manuell är ett krav. Meriterande är om du tidigare arbetat i eller i närhet av en politiskt styrd organisation. Personliga egenskaper Vi är en liten enhet med härlig laganda, och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, dina drivkrafter och dina erfarenheter. Du ska kunna jobba självständigt samtidigt som förmåga till lagarbete är av största vikt. Vi erbjuder Dig Ett spännande och utvecklande arbete väntar dig, där du bidrar till att det ska vara attraktivt och utvecklande att bo och verka i Nordanstigs kommun. Vi vill satsa på våra invånare och tror att vi på så vis kan bli fler Nordanstigsbor med fler blomstrande företag. Verksamheten får alltmer resurser och de kommande åren är det viktigt med ett tydligt genomförande av de investeringsbeslut som våra politiker tagit. Vår organisation är full av möjligheter. I den är du och dina idéer viktiga, och tillsammans kan vi genomföra dem. Just nu söker vi nya medarbetare tillTeknik och hållbarhetsenheten Varaktighet/arbetstid Tjänsten avser tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Lön Vi tillämpar individuell lönesättning Sista ansökningsdag Urval och kontakt sker löpande, så tveka inte att skicka din ansökan till oss! Sista ansökningsdag 2020-01-24 Vill du veta mer, kontakta Thomaz Nordh, Enhetschef Teknik- och hållbarhetsenheten, tel: 0652-362 07 Fackliga företrädare: Vision, Susannne Pettersson nås via växeln 0652-36 000. Övrigt Alla medarbetare inom Nordanstigs kommun har 1 000 kr/år i friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också möjlighet till semesterväxling. Inom Nordanstigs kommuns verksamheter eftersträvar vi en jämn könsfördelning. Vid rekrytering gör Nordanstigs kommun ett medvetet val gällande var vi vill exponera vår annons. Vi vill ej bli kontaktade av annonssäljare eller rekryteringsföretag.
Arbetsgivare
Nordanstigs kommun
Hemsida: http://www.nordanstig.se/
Ansökan
Ansök senast 24 January (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Senior projektledare till Omexom

Arbetsgivare / Ort: Mero Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 25 January (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • bygg och anläggning

Om jobbet
Vår kund Omexom är ledande inom el- och energibranschen och är redo för att satsa på rätt person. Är du projektledare idag men vill byta bransch? Fokus ligger på ditt driv, ditt ekonomiska affärssinne och din vilja att komma i mål! Dina arbetsuppgifter Omexom finns i 32 länder, på fem kontinenter och i alla typer av miljöer och de har visionen att kunna leverera rimlig energi till alla i hela världen. De befinner sig ständigt i en expansiv fas och behöver nu utöka sitt team med en projektledare som vill vara med på resan framåt. I rollen kommer du till stor del att arbeta med anbuds- och projektinlämningar mot deras kunder inom eldistribution. Projektavtalen rör ny- och ombyggnation av eldistributionsanläggningar. Omexoms kunder är stora elnätsbolag, industrier, kommuner och kraftproducenter som har behov av anslutning eller förändring av sina befintliga anläggningar. Storleken på projekten ligger mellan 0,1 och 5 miljoner i omsättning men varierar både i storlek och komplexitet. Som projektledare ansvarar du för att genomföra projekten med egna anställda såväl som externa underentreprenörer. Din placering blir på kontoret i Eksjö eller Göteborg men ditt område är i Västra Götaland, Småland och Östergötland. Som projektledare ansvarar du fullt ut för det ekonomiska resultatet som följs upp löpande. Som stöd för arbetet har du en controller som hjälper dig i uppföljningen och rapporteringen. Parametrar såsom säkerhet, cash-flow, faktureringsplaner och projektresultat är viktigt. Din profil Vi ser att du som person har lätt för att samarbeta och förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt. Du har en god förmåga att planera ditt arbete och förutse problem och utveckla alternativa planer. Det viktigaste är ditt driv och därför behöver du inte tidigare branscherfarenhet. Har du erfarenhet av branschen eller rollen som projektledare är det dock meriterande. Krav: Erfarenhet av anbudsinlämning inom energisektorn alternativt bygg, anläggning eller liknande B-körkort God datorvana Flytande svenska och engelska i tal och skrift Meriterande: Erfarenhet av projektledning Erfarenhet av entreprenadverksamhet Om företaget Omexom verkar för att det moderna samhället ska fungera så bra som möjligt. De bygger, driftar och underhåller kritisk infrastruktur inom eldistribution, järnvägssystem och belysning. De använder sin expertis inom stora kraftsystem för att förutse effekten av förnybar energi. Detta innebär också att utveckla lösningar för att lagra energi, utveckla smartare infrastruktur och möta nya konsumentmönster. Medarbetarna har förtroende för den egna och kollegornas kompetens. Det är en förutsättning för den frihet och det ansvar som medarbetarna har och förväntas ta. Det skapar bra team och glädje i arbetet. Ingen dag är den andra lik och variationen i arbetet gör att individen behöver och får utveckling för att möta framtiden. Omexom erbjuder marknadsmässiga löner, konkurrenskraftiga förmåner och kollektivavtal, de tror på en balans mellan arbete och fritid och erbjuder därför arbetstidsförkortning och flexibla arbetstider. Du kommer att ha kollegor och ledare som ger dig feedback och stöttar dig i din utveckling. Omexom har en stark och kunnig ägare som verkligen satsar och som ger dem möjligheter att utveckla verksamheten. Om oss Mero fokuserar på hållbara relationer byggda på personligt engagemang. Det gör det enklare för oss att hitta rätt lösningar. Framför allt gör det oss till en bättre leverantör av lyckosamma rekryteringar. Med fokus på affärsområdena IT, Teknik och Administration förmedlar vi jobb både till dig med tidigare arbetslivserfarenhet och till dig som är i början av din yrkeskarriär. Villkor Ort: Eksjö eller Göteborg Start: Omgående Omfattning: Heltid Låter det som en tjänst för dig? Sök redan idag då behovet är omgående!
Arbetsgivare
Mero Rekrytering AB
Hemsida: http://www.mero.se/
Ansökan
Ansök senast 25 January (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare mark- tunnelinriktning och projektledare maskinteknik

Arbetsgivare / Ort: Gryaab AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 26 January (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • bygg och anläggning

Om jobbet
På Gryaab jobbar vi tillsammans för ett renare hav och en bättre miljö. Gryaab ägs av kommunerna Ale, Bollebygd, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal och Partille. På Ryaverket renar vi avloppsvattnet och tar bort en stor del av de näringsämnen som påverkar övergödningen i havet och återför det i kretsloppet i form av biogas och behandlat slam. Det renade vattnet släpps sedan ut i Göta älv. Gryaab är en modern och helautomatiserad anläggning. För att kunna möta samhällets framtida behov behöver Gryaab utvecklas hållbart. Därför har Gryaab startat programmet Nya Rya. Det blir Gryaabs största utbyggnation någonsin som beräknas vara färdigt år 2036. Gryaab har drygt 110 anställda och omsätter cirka 365 miljoner kronor. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två engagerade projektledare som vill vara med och utveckla Gryaab. För den ena tjänsten söker vi en projektledare med mark- och tunnelinriktning och för den andra söker vi en projektledare med maskininriktning. Som projektledare på Gryaab driver du projekt som bland annat syftar till att underhålla och förbättra verkets reningsanläggning, slambehandling, fastigheter och tunnelsystem. Inom projektets budgetramar ansvarar du som projektledare för projektet i olika faser, från utredning och projektering till färdigställt projekt och tar ett helhetsansvar för arbets- och byggarbetsmiljö. Dokumentation hanteras enligt gällande krav och färdigställt projekt överlämnas till förvaltande organisation. Som projektledare ansvarar du för kostnadskalkyler, upphandling av resurser, material och entreprenader inom ramen för Lagen om offentlig upphandling. Du följer löpande projektekonomi och tidplan, håller projekt-, projekterings-, teknik- och byggmöten i entreprenader. Du genomför planerade besiktningar samt följer upp ställda kontraktskrav. Under projektets gång rapporterar du regelbundet till Gryaabs styrgrupp. Som projektledare använder du tiden effektivt, arbetar strukturerat och metodiskt. Du är driven, har förmåga att engagera dina kollegor på ett motiverande sätt och har lätt för att samarbeta. Du har förmåga att delge information, tankar och idéer samt att anpassa din kommunikation. Du är nyfiken, stimulerar till en positiv dialog och ifrågasättande samt har förmåga att se mer än en möjlig lösning. Hos oss kommer du att arbeta självständigt med olika projekt och till din hjälp har du erfarna kollegor och en stöttande chef. Din närmaste arbetsgrupp består av elva personer som i huvudsak också arbetar med projektledning. Gruppen kännetecknas av engagemang, dynamik och nyfikenhet. Vi gillar att tillsammans med andra kompetenser möta avloppshanteringens tekniska utmaningar på ett praktiskt och långsiktigt hållbart sätt. Dina arbetstider är dagtid med möjlighet till flextid. KVALIFIKATIONER För tjänsten som projektledare med mark- och tunnelinriktning söker vi dig som har en teknisk högskoleutbildning. Lång erfarenhet av mark/tunnelarbete samt projektledning inom bygg och anläggning kan ersätta utbildning. Du som söker rollen som projektledare inom mark och tunnlar har cirka tio års erfarenhet inom området i kombination med projektledning. Du har erfarenhet av upphandlingar av entreprenader enligt AB och ABT och är väl insatt i AMA Anläggning och AMA Hus, Boverkets byggregler samt Plan- och bygglagen. Du har erfarenhet av avtalshantering där det ingår att förhandla om villkor i kontrakt och säkerställa att villkoren följs samt att dokumentera och komma överens om eventuella ändringar som kan uppstå under genomförandet. Vi ser också att du har kunskaper om bygglovsansökan, byggnadsteknik och att du tidigare varit i kontakt med bergschaktningsmetodik, sondering, tätning och sprängning. Det är meriterande om du har kännedom om geologi, tillståndsansökan och samrådsprocessen enligt Miljöbalken, riskanalys för schaktningsarbeten, kontrollprogram för grundvatten/vibrationer/buller samt grundvattenmätning i jord och berg. I din tjänst kommer du att samverka med både interna och externa resurser samt upprätta och granska tekniska ritningar och rapporter. Detta ställer krav på att du kan uttrycka dig väl i det svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du behöver även behärska det engelska språket. För tjänsten som projektledare med maskininriktning söker vi dig som har en teknisk högskoleutbildning. Du har cirka fem års erfarenhet av projektledning inom maskinteknik, alternativt projektering i kombination med projektledning. Du har erfarenhet av upphandlingar av entreprenader enligt AB, ABT och NL samt är insatt i AF AMA. Du har erfarenhet av avtalshantering där det ingår att förhandla om villkor i kontrakt och säkerställa att villkoren följs samt att dokumentera och komma överens om eventuella ändringar som kan uppstå under genomförandet. Vidare har du erfarenhet av maskinteknik samt kan hantera tekniska ritningar i både 2D och 3D. I din tjänst kommer du att samverka med både interna och externa resurser samt upprätta och granska tekniska rapporter. Därför behöver du kunna uttrycka dig väl i det svenska språket, såväl i tal som i skrift, samt behärska det engelska språket. Vi ser det som meritande om din utbildning hade inriktning mot VA eller bygg och anläggning, alternativt att du arbetat inom området. ÖVRIGT I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas. I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad, om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta [email protected] Gryaabs värdegrund utgår från ett öppet och positivt synsätt vilket skapar förutsättningar för en arbetsmiljö där vi tillsammans trivs och mår bra. Ett starkt engagemang är något som kännetecknar oss och i en öppen och positiv miljö kan engagemanget växa. Vi är måna om medarbetarnas utveckling och värnar om vikten av att kombinera ett utvecklande arbetsliv med privatlivet. Vi anser att jämställdhet och mångfald i personalstyrkan är en viktig faktor för att nå bra resultat och utveckla verksamhetens uppdrag och kvalitet.
Arbetsgivare
Gryaab AB
Ansökan
Ansök senast 26 January (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare till Halmstad

Arbetsgivare / Ort: Sweco AB (Publ)
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 March (1 månad 25 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Projektledare
  • bygg och anläggning

Om jobbet
Inom Swecos verksamhetsområde för projektledning i Halmstad växer vi med våra kunder och söker erfarna projektledare inom Bygg och Fastighet såväl som Infrastruktur. Om Sweco För dig som är en erfaren ingenjör och hängiven projektledare erbjuder vi på Sweco kanske Sveriges bästa plattform för utveckling, teamarbete och spännande utmaningar. Med över 15 000 medarbetare planerar och utformar Sweco framtidens samhällen och städer. Uppdragen omfattar allt ifrån stora komplexa projekt till mindre ombyggnadsprojekt. Sweco arbetar ofta som beställarrepresentant med Projektledning, Projekteringsledning eller Byggledning. Om oss På det moderna kontoret i centrala Halmstad arbetar totalt 100 medarbetare inom Swecos olika tjänsteområden varav 21 medarbetare arbetar inom projektledning, byggledning, inomhusmiljö och miljömanagement. Arbetsgruppen i Halmstad balanserar det fartfyllda och utvecklande arbetet med aktiviteter som bidrar till en rolig och avslappnande arbetsmiljö. Gruppen kännetecknas av nyfikenhet, engagemang, professionalism och prestigelöshet. Att samtliga medarbetare upplever kontorets stöd som en trygg och beständig plats i den annars föränderliga tillvaron som projektledare är en självklar uppgift för gruppchefen Insa Ostendorf. Dina arbetsuppgifter Som Projektledare arbetar du i en ledande och samordnande roll. Du kommer att driva viktiga projekt för Swecos kunder i Halland, vilket kan vara allt från hamnar och tunnlar till ombyggnad av befintliga anläggningar och spännande utvecklingsprojekt. Projekten innefattar allt från upphandling av entreprenader, byggherrekalkyler, prognosarbete, investeringsbedömningar, riskhantering till tidsplanering. Du kommer att leda och samordna projekten med ett övergripande ansvar för kvalitet, budget, tidsramar, uppföljning och kundkontakter. Rollen innebär även att driva kunskapsutvecklingen framåt internt och med stort engagemang fungera som mentor till företagets medarbetare. Om dig Vi söker efter dig som är en engagerad lagspelare. Du ställer tydliga krav samtidigt som du gärna delar med dig av dina erfarenheter på ett prestigelöst och pedagogiskt sätt. Du är även strukturerad och ser snabbt helheten i projekt, vilket innebär att du är duktig på att organisera, prioritera och delegera rätt i ditt team. Med stort kundfokus, hållbart ledarskap och säljande engagemang visar du tryggt vägen till målet genom tydlig kommunikation på alla nivåer. Vi ser gärna att det finns ett långsiktigt samarbete framför oss där vi utvecklas tillsammans med våra kunder. Dina kvalifikationer Vi ser gärna att du är en civil- eller högskoleingenjör med flera års arbetslivserfarenhet. Kandidater med gymnasial bakgrund, kompletterad med en gedigen branscherfarenhet är också kvalificerade. En gedigen erfarenhet inom projektledning såväl som ett brett nätverk är meriterande. Du har god datorkunskap och är kommunikativ med goda kunskaper i såväl engelska som svenska. Sweco erbjuder Du kommer till ett av Sveriges mest attraktiva konsultföretag som erbjuder mycket intressanta projekt inom infrastruktur och samhällsbyggnad. Sweco arbetar aktivt med att attrahera, utveckla och behålla sina medarbetare och ledare. Här finns alltid utrymme för kreativa personer som står för nytänkande och som ser möjligheter till personlig utveckling i kombination med verksamhetsutveckling. På Sweco får du möjlighet att skapa ett hållbart samhälle genom att arbeta i en organisation som tar ansvar och skapar verklighet av visioner. Du erbjuds en omväxlande och dynamisk arbetsmiljö med stora möjligheter till teknisk och personlig utveckling. Du får samarbeta med trevliga kollegor på ett modernt kontor i centrala Halmstad där du får uppleva korta beslutsvägar, delaktighet, öppenhet och trivsel. Lön, förmåner och övriga villkor är förhandlingsbara. Vi ser fram emot din ansökan. Urval börjar i februari. Kontaktperson För frågor om tjänsten kontakta gruppchef Insa Ostendorf på 0703-926410   Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är Europas ledande konsultföretag inom teknik och arkitektur med en omsättning på cirka 20.6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.
Arbetsgivare
Sweco AB (Publ)
Hemsida: www.sweco.se
Ansökan
Ansök senast 15 March (1 månad 25 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.