På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Arbetsmiljöinspektör

Arbetsmiljöinspektör

En av Arbetsmiljöverkets huvudkategorier av anställda är arbetsmiljöinspektörer som åker ut till olika arbetsgivare och tillsynar deras arbetsmiljö. Arbetsmiljöverkets mål är att förebygga ohälsa på arbetsplatserna.

Arbetsmiljöinspektörer arbetar med att följa upp att arbetsgivaren och de anställda har de rutiner för arbetsmiljön som lagar och regler kräver.

Arbetsmiljöinspektören inspekterar arbetsplatser för att kontrollera att arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter följs. Inspektören för en dialog med arbetsgivaren som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön, men också med exempelvis skyddsombud, arbetsledare och företagshälsovård.

En viktig uppgift är också att studera hur arbetet är organiserat, om det förekommer mobbning och andra relationsproblem eller om de anställda utsätts för skadlig stress. Sådana sociala och psykiska aspekter på arbetsmiljön har blivit allt viktigare.

Om man upptäcker brister i arbetsmiljön ställs krav på företaget att göra något åt saken. Inspektören skriver ett inspektionsmeddelande och bestämmer vilka förbättringar företaget måste uppnå. Däremot lämnar man som arbetsmiljöinspektör inga detaljerade anvisningar om hur företaget ska bära sig åt för att uppfylla kraven. En viktig uppgift för arbetsmiljöinspektören är att upplysa om och tolka nya lagar och författningar.

Utbildning

Arbetsmiljöinspektörer kan ha olika kompetens, gemensamma krav är att man ska ha en högskoleutbildning och gärna flerårig arbetslivserfarenhet. Efter anställning vid ett av arbetsmiljöverkets distrikt får man en omfattande internutbildning. Körkort B krävs.

En bra grund är att ha en teknisk utbildning och likaså utbildning med beteendevetenskaplig inriktning, då sociala och psykologiska aspekter på arbetsmiljön samt organisationsfrågor blivit allt viktigare.

Flera olika program inom högskolan med inriktning mot beteendevetenskap, arbets- och organisationspsykologi samt personal- och arbetslivsfrågor kan vara lämpliga som grund för arbete som arbetsmiljöinspektör. För att antas till högskoleutbildning krävs grundläggande behörighet för högskolestudier och ofta särskild behörighet.

Framtidsutsikter

Under de närmaste fem åren kan behovet av arbetsmiljöinspektörer komma att öka på grund av stora pensionsavgångar.

Personliga egenskaper

Arbetsmiljöinspektören träffar många människor och behöver vara både utåtriktad och självständig. Samarbetsförmåga är viktigt, men också att ha ett gott omdöme och inte att vara rädd för konflikter.

Övrigt

I Sverige avled 55 personer under 2017 till följd av arbetsplatsolyckor, vilket är en ökning med 25% från 2015. Värst drabbad av arbetsplatsolyckor var åkeribranschen.
Källa: Arbetsmiljöverket

Länktips

Visa mer
Visa mindre

2 Lediga jobb

KMA-ansvarig sökes till bygg- och entreprenadbranschen!

Arbetsgivare / Ort: Framtiden i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 September (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöinspektör

Om jobbet
Är du en social person som har ett genuint intresse för kvalitet, miljö och arbetsmiljöfrågor? Har du erfarenhet av KMA-jobb sedan tidigare? Då söker vi efter dig! Dina arbetsuppgifter Som ansvarig för KMA (Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö), på Vestia Construction Group AB, driver och ansvarar du för våra frågor gällande kvalitet-, miljö- och arbetsmiljö. Företaget är certifierat enligt ISO 9001, 14001 samt 45001 och vi söker dig som gillar KMA-arbete i härliga team. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för KMA-arbetet, du följer projekten i det dagliga och praktiska arbetet. I rollen har du mycket kontakt inom organisationen men även med beställare, myndigheter och underentreprenörer/leverantörer. Du stöttar och säkerställer att företaget tillika projekten följer lagar, krav och egna högt ställda krav. Du är en resurs för hela vår verksamhet då det gäller gemensamt beslutade arbetssätt, dess framdrift och utveckling. I rollen kommer du även att vara involverad i efterlevnad och framdrift av företagets ledningssystem. Du erbjuds möjligheten att driva på vårt hållbarhetsarbete, där en del är att utveckla och stärka kompetensen kring miljö-arbetet och alternativa val. Om företaget Kunden är verksam inom bygg- och entreprenadverksamhet samt projektutveckling. De utför bland annat underhålls-, reparations- och ombyggnadsarbeten. Mer information om vår kund ges vid intervjutillfälle. Din profil Du har ett genuint intresse för kvalitet, miljö och arbetsmiljöfrågor. Du har naturligtvis en erforderlig utbildning och några års erfarenhet av yrket med dig. Byggbakgrund är ej ett krav men är meriterande. Som person är du engagerad, kommunikativ och bra på att samarbeta. Vidare är du är noggrann, strukturerad och har förmågan att prioritera och leda. Skallkrav: • Utbildning – 3 årig högskoleutbildning • 3-4 års erfarenhet av KMA jobb • Svenska och engelska • Körkort+Bil Meriterande: • Byggbakgrund Om oss Som anställd på Framtiden AB kan du känna dig trygg. Samtliga av våra tjänster omfattas utav kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. Som anställd på Framtiden får du alltid en personalansvarig som finns tillgänglig för dig under hela anställningsperioden. Personalansvarig har som uppgift att hjälpa dig att utvecklas i din yrkesroll samt att säkerställa att du trivs på din arbetsplats. Framtiden finns till för att världen behöver fler bra företag. Vi levererar personal till företag och samtidigt ger vi jobb till människor. Vi lever efter våra värderingar som är Glädje, Enkelhet och Kör! Vi är specialister på att rekrytera unga talanger, dvs. personer som är i början av sin karriär, till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo och är ett av Sveriges snabbast växande företag. Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering och vår idé är att minska avståndet mellan utbildningen och arbetslivet. Vi hjälper våra kunder till en bättre framtid genom den personal som vi förmedlar. För denna tjänst kommer du under en inledande period vara anställd genom oss på Framtiden för att sedan gå över och bli anställd direkt hos kundföretaget. Villkor Startdatum: Enligt överenskommelse Placeringsort: Mölndal Arbetstider: Kontorstider Omfattning: Heltid, 100 % Urval sker löpande! Ser fram emot din ansökan!
Arbetsgivare
Framtiden i Sverige AB
Hemsida: http://www.framtiden.com
Ansökan
Ansök senast 30 September (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsmiljösamordnare till Uppsala Vatten & Avfall

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 5 October (10 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöinspektör

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Har du hög integritet och mod samt är systematiskt och utvecklingsorienterad med starkt eget engagemang inom arbetsmiljöområdet?

Vi söker en arbetsmiljösamordnare till avdelningen för verksamhetsstöd på Uppsala Vatten.  

I en tekniskt avancerad verksamhet blir arbetsmiljöfrågorna och samspelet mellan teknik-människa-miljö särskilt viktiga. Det ska vara tryggt och säkert att arbeta hos oss, vilket vi tror är en framgångsfaktor för att våra medarbetare ska trivas och utvecklas men även för att verksamheten ska kunna utvecklas långsiktigt och hållbart. Därför söker vi nu en arbetsmiljösamordnare som kan axla ett bolagsövergripande ansvar att stödja och utveckla bolaget och våra chefer att upprätthålla och ständigt utveckla en god arbetsmiljö. 

Detta är ett unikt tillfälle för dig som vill göra nytta i en samhälls- och livsviktig verksamhet i Sveriges snabbast växande stad.

Ansvarsområden

Driva och samordna arbetsmiljöfrågorna i bolaget enligt ISO 45001. Driva och samordna arbetet med målet att uppnå certifierbarhet, vidareutveckla arbetsmiljöprocesser, rutiner och systematik. 

Handleda och stödja chefer och medarbetare inom området arbetsmiljö, t.ex. i samband med skyddsronder, riskinventeringar, arbetssäkerhetsanalyser, utredningar m.m.  Planera, samordna och följa upp arbetsmiljöarbetet inom bolaget. Planera och samordna utbildningsinsatser som rör lagstadgade krav men även övriga områden inom arbetsmiljö. Bevaka lagar och regler samt vara kontaktperson gentemot myndigheter och övriga externa intressenter i arbetsmiljöärenden.

Arbetet är omväxlande och har en hög förändringstakt med både utmanande arbetsuppgifter och sådana som är mer rutinartade. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet inom området systematiskt arbetsmiljöarbete. Du är van vid att leda och samordna större projekt eller ansvarsområden. Du har god kunskap om lagar och förordningar inom arbetsmiljöområdet. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet från kvalificerat arbete med arbetsmiljöfrågor - gärna i en samordnande roll. Starkt krav är erfarenhet från tekniskt producerande verksamhet/ processindustri där arbetsmiljön präglas av en hög förekomst av teknisk utrustning och maskinpark.

Du behöver ha goda kunskaper i och använder de vanligaste Office produkterna vant. Att du ledigt nyttjar digitala verktyg för att kommunicera med dina kontaktytor på distans ser vi som en självklarhet. Arbetet kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, därför behöver du kunna du behärska det svenska språket obehindrat i både tal och skrift. Du har även goda kunskaper i engelska. 

Du är självgående och har förmåga att upprätthålla en god struktur i ditt arbete samt har förmåga att behålla lugnet i krävande situationer. Du har god pedagogisk förmåga och är skicklig på att kommunicera arbetsmiljöfrågor till arbetsmiljöansvariga chefer och medarbetare inom andra yrkeskategorier. 

För att du ska ha goda möjligheter att lyckas och trivas, ser vi det som meriterande att du har arbetat på motsvarande nivå i en politiskt styrd organisation eller offentligt ägt aktiebolag med dess specifika förutsättningar samt hur de förvaltningsrättsliga förutsättningarna styr din vardag. 

Ansökan

Ort : Uppsala.

Omfattning : Heltid, tjänsten övergår till en tillsvidareanställning efter
6 månaders provanställning.

Sista ansökningsdag : 2020-10-05

För information : I denna rekrytering samarbetar Uppsala Vatten & Avfall med Randstad rekrytering. Frågor besvaras av rekryteringskonsult Sofie Elisson Söder, [email protected]

Övriga upplysningar: Anställningen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Du ska även vara beredd att krigsplaceras inom ramen för Uppsala Vatten och Avfalls roll i totalförsvaret. Urvalstester kan förekomma, fördjupad bakgrundskontroll kommer genomföras som ett led i säkerhetsprövningen. Rekryteringsprocessen för befattningar i säkerhetsklass tar något längre tid än normalt. Detta då det ingår fler kontrollmoment. 

Din förmåga att uttrycka dig skriftligt kan komma att testas i rekryteringsprocessen.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Om företaget

Tillväxten i regionen samt högt ställda krav på utveckling och innovation sker under Uppsala Kommuns tydliga ledarskap som präglas av ett starkt fokus på hållbarhet och klimatomställning, och i sker nära samverkan med länets och regionens offentliga och privata aktörer. 

Vi producerar dricksvatten, avleder och omhändertar spillvatten och dagvatten, samlar in hushållsavfall, producerar biogas till kollektivtrafik och privatbilar, levererar biogödsel och slam till jordbruk och omhändertar och sorterar avfall vid vår sorteringsanläggning Hovgården. Vår verksamhet är styrd av speciella lagkrav på vatten-, miljö- och säkerhetsområdet eftersom vi levererar samhällsviktiga tjänster. Även för näringslivet i Uppsala är vi en viktig aktör med många leveranser till företag och integrerad infrastruktur. 
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 5 October (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.