På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Användbarhetsexpert
Spela filmen

Användbarhetsexpert

Som användbarhetsexpert eller användbarhetsdesigner ser du till att datasystem och webbplatser blir lätta att använda och anpassade till de tänkta användarnas krav. Du är länken mellan användare och systemutvecklare/programmerare.

Användbarhetsexperter deltar i arbetet med att ta fram och utveckla designidéer med hjälp av prototyper och modeller och utvärderar designförslag. Ofta arbetar du med att öka användbarheten hos ett befintligt system eller en befintlig webbplats. Den befintliga produkten granskas för att utvärdera hur väl den fungerar och identifiera problem när det gäller användbarheten av produkten vilket ger förslag till förbättringar.

Arbetsuppgifterna kan variera för dig som arbetar med användbarhet när du kommer in i ett nytt projekt. Är det ett nytt system eller en ny produkt som ska utvecklas är du delaktig i projektet redan när kraven på systemet specificeras.

Med hjälp av intervjuer, enkäter och workshops samlar du inledningsvis in information om användarna, deras bakgrund, arbetssituation och vilka krav de ställer på systemet/produkten. Uppgifterna som ska utföras med produkten analyseras liksom vilka aktiviteter systemet ska stödja. Med den information du fått fram som grund formuleras användbarhetsmål tillsammans med beställaren av produkten. Kunskaperna som kommer fram i analysarbetet används i det fortsatta designarbetet.

Utbildning

Användbarhetsexperter / designer har i regel en högskoleutbildning där dataämnen och beteendevetenskap ingår. Utbildningskraven kan variera men lämpliga utbildningar kan vara civilingenjörs utbildning med datainriktning, system eller kognitionsvetenskaplig utbildning. En interaktionsdesigner bör både ha kunskaper i beteendevetenskap, dataämnen och formgivning.

Grundläggande kunskaper får du bl a på gymnasiets Teknikprogrammet eller El- och energiprogrammet.

Passande utbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

Utvecklingen inom Data och IT är snabb, och det är viktigt för den som väljer ett datayrke att vara beredd på att yrkesinnehållet och kraven på kompetens ständigt förändras. Behovet av att rekrytera dataspecialister kommer att vara högt de närmsta tio åren, delvis på grund av att tjänster riktade till företag växer, och tillgången på utbildade dataspecialister kommer troligtvis inte vara tillräcklig.

Visste du att...?

... en ny yrkesroll som en it-kunnig person kan ha är Agil coach, vars främsta uppgift är att se till att IT-lösningar fungerar väl inom ett team. De övriga arbetsuppgifter som agil coach har är att på olika sätt underlätta arbetet för de övriga på arbetsplatsen genom att effektivisera och se till att allt "flyter på".

Lilla ordboken

  • AR - Augmented Reality är engelska för "förstärkt verklighet", t.ex Pokémon Go.
  • VR - Virtual Reality, datorgenererad skenvärld, som användaren upplever befinna sig i.
  • Big Data - enorma datamängder, som kräver speciella analysmetoder.
  • Chatbot - ett program som svarar på olika sorters input med på förhand bestämda svar eller med hjälp av AI.
  • AI - Artificiell Intelligens, dvs intelligens som uppvisas av maskiner.
  • Internet of things - föremål med inbyggd elektronik och internet-uppkoppling, t.ex maskiner, fordon och byggnader.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

294 Lediga jobb

Lösningsarkitekt Master Data

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Har du det som krävs och vill du hjälpa oss i vår fortsatta utveckling av masterdatalösningar? Vill du arbeta i en av Nordens mest spännande koncerner där IT står i fokus? Nu söker vi dig som vill leda de arkitekturella förändringar som sker i utvecklingen av våra master data lösningar för PostNords produktion i Norden. Vi ser gärna att du har ett stort intresse och erfarenhet av java och open source-lösningar som IT-arkitekt. Bli en del av vårt team Du kommer att tillhöra Group IT, Valuestream IPM som ansvarar för IT-utveckling för PostNords produktion av logistik- och brevtjänster i Norden där masterdata är en viktig del av lösningsarkitekturen för att bygga framtidens produktionssystem. Vi utvecklar lösningar agilt och hjälper vår verksamhet att bli mer flexibla och effektiva! Hos oss får du vara med och investera för framtiden och bygga system som är hållbara och enkla att förvalta. I din roll arbetar du med utveckling av våra masterdata-system och bidrar med din expertis för att säkra att vi utvecklar lösningar och funktionalitet som matchar behoven i våra produktionssystem och affärsprocesser på bästa sätt. Tillsammans med Enterprisearkitektur definierar du målarkitekturen samt implementerar metoder och verktyg för hantering av masterdata. Du samverkar med andra lösningsarkitekter inom produktionsområdet. Fokus är främst våra nya nordiska masterdata-system där vi genomför stora förändringar i masterdatahanteringen samt i konsumtionen av masterdata i kringliggande system. Du arbetar nära verksamheten, olika intressenter inom IT och våra agila utvecklingsteam. Vi arbetar agilt enligt Scrum och SAFe. Du är placerad i Solna och rapporterar till Head of Valuestream IPM som har det nordiska ansvaret. Du har vad som krävs Vi söker dig med flerårig erfarenhet från arkitektur i komplexa IT-landskap där masterdata används operativt. Du är van att kravställa och dokumentera IT-arkitektur mot externa leverantörer och utvecklingsteam. Vidare har du erfarenhet av: - Master Data Management (MDM) från design, utveckling och operativ användning av resultat - System- och lösningsarkitektur för egenutvecklade system baserat på java och annan opensource teknologi. - Akademisk utbildning inom systemutvecklingsområdet eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt Det är meriterande med erfarenhet av: - Informaticas ETL verktyg PowerCenter - SAFE och Scrum som arbetsmetod Som person är du trygg och stabil med en stark analytisk och kommunikativ förmåga. Du arbetar lösningsorienterat och proaktivt. Du löser dina arbetsuppgifter utifrån verksamhetens bästa och sätter en ära i att skapa värde för kunden. Då vårt koncernspråk är engelska ser vi att du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska. Vi levererar Vi erbjuder ett jobb i ett team som är med och driver förändring och möjliggör att företaget når sina mål och levererar stabila it-lösningar. Du kommer vara en del av en arbetsplats med stor mångfald, vilket bidrar till bättre resultat för verksamheten. Ansökan I denna rekrytering samarbetar vi med Experis IT. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Pia Boström 08-508 954 04, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående, dock senast 14 mars 2021. För Fackliga kontaktpersoner se www.postnord.com/fackliga Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

SKF söker en produktägare

Arbetsgivare / Ort: Ponto AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Systemansvarig

Om jobbet
SKF’s mission is to be the undisputed leader in the bearing business. SKF offers solutions around the rotating shaft, including bearings, seals, lubrication management, condition monitoring and maintenance services. SKF is represented in more than 130 countries and has around 17,000 distributor locations worldwide. Annual sales in SEK is around 75 billion and the number of employees ca 41,000. Arbetar du som konsult och saknar kontinuiteten? Nu har du möjlighet att byta till ett ansett produktbolag. SKF söker en produktägare.   Maskiner som inte fungerar orsakar enorma produktions- och intäktsbortfall för tillverkningsföretag över hela världen. Detta är naturligtvis ett stort bekymmer, men det är också något som i många fall går att undvika. Tillståndsövervakning är lösningen. SKF har ett egenutvecklat system för tillståndsövervakning som upptäcker tecken på maskinhaverier i god tid innan fel uppstår. Det hjälper företag att prioritera underhållsarbetet och ta hand om problemen innan de leder till haveri. Det här proaktiva synsättet sänker naturligtvis underhållskostnaderna och maximerar produktionsresultaten hos SKFs kunder.    Som produktägare är du den naturliga länken mellan affären och tekniken. Du ingår i utvecklingsteamet. Dagligen samarbetar du med dem, samt med SKF-kollegor runt om i världen. Ibland har du direkt kontakt med kund. Du kommer att tillhöra ett team som trivs bra med såväl varandra som med arbetsmiljön, vilket en låg personalomsättning vittnar om. Detta är en tillväxtrekrytering.   Din bakgrund: Vi söker dig som har erfarenhet från IT-branschen och kunskap om industrin. Du kan kommunicera på både svenska och engelska. Internationell erfarenhet är meriterande.   Sista ansökningsdag: Tisdag 2 mars 2021. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.   För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Ponto. Notera att du från start blir anställd av SKF. Ponto hjälper endast till med rekryteringsprocessen. Vänligen ta kontakt med rekryteringskonsult Ulrika Andersson ([email protected], 070-260 91 65) om du har frågor om tjänsten eller själva processen.
Arbetsgivare
Ponto AB
Hemsida: http://www.ponto.nu
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ledigt jobb som IT-arkitekt i Älmhult

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-01-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Just nu söker vi på Experis dig som vill ta dig an ett uppdrag hos en av våra kunder i möbelhandeln. Det här är ett konsultuppdrag som varar sex månader. Du kommer att vara anställd av Experis men arbeta hos vår uppdragsgivare. Fördelen med att vara anställd hos oss är att du får trygghet och stabilitet samtidigt som dina arbetsdagar blir väldigt omväxlande. Att jobba som IT-arkitekt för Experis Den här tjänsten innebär att du kommer att tillbringa dina arbetsdagar ute hos vår kund. Tjänsten är på heltid och dina arbetstider kommer att vara vanliga kontorstider. I dina arbetsuppgifter ingår att följa upp kundens operativa verksamhet och ta fram lösningar på olika IT-relaterade problem. Är du rätt person för jobbet? Den här tjänsten passar dig som tycker att det är spännande att arbeta med utveckling av IT-miljön. Du har en fallenhet för att prata med olika typer av människor och en genuin vilja att göra ett bra jobb. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av projektledning. Erbjudande Som konsult på Experis erbjuds du möjligheten att utveckla dina kunskaper i uppdrag hos några av Sveriges största företag inom flera olika branscher. På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Vi arbetar tillsammans med din karriärplan, så att både du och din konsultchef har förståelse för just dina mål och vilka kompetenser som du vill utveckla. Våra konsulter erbjuds en trygg anställning inom kollektivavtal, med bl.a. övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar. Vi strävar efter att våra anställda ska spegla den mångfald som finns i befolkningen och vi välkomnar sökanden med alla bakgrunder och ursprung! Om Experis Experis är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat på att finna skickliga personer inom IT och teknik. Vi vänder oss till talanger som vill ta nästa steg i karriären. Genom att kombinera vår branscherfarenhet med vår kunskap om kandidatens potential, får vi såväl talanger som verksamheter att växa och utvecklas. Experis finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Scrum master/Systemutvecklare, Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Shaya Solutions AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Systemutvecklare/Programmerare

Om jobbet
Om konsultuppdraget - Ort: Stockholm - Uppdragslängd: Ca. 12 månader - Sista ansökningsdagen: ansök snarast - Omfattning: 100% - OBS! Det är viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo. Uppdragsbeskrivning Kunden söker en scrum master / systemutvecklare till deras team. Teamet ansvarar för utveckling och förvaltning av Kundens eArkiv samt utveckling av nya tjänster rörande arkivering och ramverk för ärendehantering. Arbetssättet bygger på de agila principerna; ständig omprioritering/omplanering efter förutsättningarna, självorganisering kring arbetsuppgifter, testdriven approach och leveranser till slutanvändarna i små men frekventa portioner. Teamet ansvarar också gemensamt för att förvalta den utvecklade produkten, vilket kräver att alla teammedlemmar aktivt arbetar för att alla ska kunna utföra så många olika uppgifter som möjligt. Konsulten ska vara en del av utvecklingsteamet och vara ansvarig för att: - Säkra att teamet följer agila principer, processer och metoder. - Facilitera de agila momenten. - Undanröja hinder. - Representera teamet i Scrum of scrums. - Utveckla, såväl front-end som back-end. - Säkerställa att realisationen av kraven fungerar väl med Kundens lösningar i så väl befintliga som framtida miljöer. - Aktiv bidra till att teamet som helhet ökar sin förmåga genom att säkerställa att hen breddar sin egen kompetens genom kompetensöverföring från övriga teammedlemmarnas på samma sätt som hen ser till att överföra av den egna kompetensen till andra teammedlemmar. - Föreslå och aktiv delta i teamutvecklande aktiviteter. Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav): - 5 års erfarenhet av scrum master-rollen - 5 års erfarenhet av Java Enterprise edition (ejb) - 5 års erfarenhet av Java8 - Mycket god erfarenhet av: - Gradle - SOAP services - Oracle - Linux - Moderna javascript-ramverk, t.ex. Angular, React eller liknande - Jenkins Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav): Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av: - Jira eller liknande planeringsstöd - OCP / Kubernetes - SAFe - Mockito - jUnit ______________________ Hur du kommer vidare - Sök uppdraget genom denna annons - I ansökan anger du ett kravställt timpris - Lägg in ett CV i word-format - Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas. - Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen. På uppmaning från beställare/slutkunder vill de inte att vi lämnar ut information om dem. En annan anledning är att Shaya Solutions lägger stor mängd tid som man på förhand inte får betalt för såvida inte uppdraget tillsätts, och därav kan vara återhållsamma med informationsdelningen av naturliga skäl. Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid. Om Shaya Solutions Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik. Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet. Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar. Annonsförsäljare undanbedes.
Arbetsgivare
Shaya Solutions AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Lösningsarkitekt BI

Arbetsgivare / Ort: Polismyndigheten / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Beskrivning av arbetsplats

Är du redo för en större uppgift? Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Just nu söker polismyndigheten en informationsarkitekt med inriktning mot analys till IT-avdelningen.

Våra IT-system används i polisernas vardag dygnet runt, året om. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång. Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare.

Polismyndigheten behöver förmågan att effektivt analysera och samköra olika typer av data för att kunna utföra sitt uppdrag att lösa och förebygga brott. Vi behöver därför kraftfulla verktyg för effektiv dataanalys. Vi gör flera olika satsningar på IT-avdelningen inom bl.a. data management, analys och uppföljning, datalagring, data governance, datakvalitet och datadriven innovation såsom t ex AI.

Arbetsuppgifter

I rollen som lösningsarkitekt kommer du arbeta inom följande områden:

  • Vara med och driva arbetet inom polisens beslutstödsverktyg
  • Medverka till att öka vår förmåga att utifrån data beskriva och följa upp verksamheten
  • Omvärldsbevaka dataanalysområdet
  • Bidra till att öka den interna kompetensen inom analys, data och information
  • Samverka och samarbeta med beslutsfattare inom analys-, data- och informationsområdet.

Kvalifikationer

  • Du har högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet inom relevant område med kunskaper inom systemvetenskap, informationsanalys och arkitektur
  • Du har erfarenhet av att arbeta inom analys-, data- och informationsområdet med både bredd och djup under de senaste fem åren
  • Du har mycket god kunskap om Qliks och Microsofts produkter inom BI/DW-området

Meriterande

  • Goda modelleringskunskaper
  • Djup teknisk kompetens
  • Goda kunskaper i utvecklingsprocessen och dess steg
  • Goda kunskaper inom geografiska informationssystem
  • Erfarenhet av förändringsarbete och komplexa leveranser
  • Erfarenhet av programmering och datamodellering

Personliga egenskaper

  • Du tycker om och är skicklig på att samarbeta med andra för att nå gemensamma resultat
  • Du är pedagogisk och entusiasmerande med en god förmåga att kommunicera effektivt med såväl kravställare, ledare och specialister
  • Du är analytisk och brinner för dataanalysområdet
  • Du har god förmåga se helheten och syftet, samt är van att ta ansvar för att slutresultatet
  • Du är prestigelös, lyhörd och öppen för andras idéer med starkt samarbetsfokus

Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Christine Sarestål, [email protected]

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Daniela De Santi, [email protected]

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av:

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 2 mars 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A078.903/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A078.903/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Polismyndigheten
Polhemsgatan 30
10226 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Manager within Shared Infrastructure & Platforms

Arbetsgivare / Ort: SAAB AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Are you a committed Manager and a Leader who wants to stay with and design tomorrow's IT at Saab? Saab is currently expanding internationally towards becoming a multi-domestic company. In this process, IT plays an important role in facilitating and enabling collaboration. Data has never been as important as it is today. Sharing, collecting, storing, using and capitalizing on data is one important component for all Saab's product areas. Information technology will bring improvements in practically every area and Saab will utilize this by incorporating IT even closer to our core business. Some areas that Saab IT will need to put extra effort in are: * Increased digitalization in products and ways of working * Invest in modern technologies such as automation, cyber, cloud and space * Continuing to create a truly inclusive and performance driven culture As a Manager and a Leader at Saab, it is important that you have the ability to build trust, be communicative and together with your team, drive change! Your role Shared Infrastructure & Platform is Product/Service-based organization that includes Service Owners for the Saabs Enterprise Infrastructure/Platforms including Network. This includes an End-to-End accountability including Domain Architecture responsibility for the area. Within Shared Infrastructure & Platforms we are now looking for Managers for the following departments: Daily Operations - Containing operations team for technical services in general. Competences in this department are System Administrators and Specialists. Focus is primarily on daily operations of Saab corporate platforms. Some of the responsibilities are outlined below: * Create a daily operations team that ensure qualiy of service delivery * Gate keeper of ITIL processes: Change Management; Configuration Management; Incident Management * Closely monitor back-log * Swiftly respond on events triggered by monitoring * Ensure we have one accurate CMDB for assets * Application operations monitoring As a Manager within Shared Infrastructure & Platforms, your main tasks are: * Being a Service Owners and manage specialist to deliver the services * Working together with Resource and Competence Management to staff additional needs * Being responsible for full service preferably using DevSecOps Methodology or Agile way-of-working * Secure operational efficiency through service based workflow and development * Optimize services through utilization of new business and delivery models via external market * Being accountable for acting according to Saab IT Strategy & Principles - "Act for the best for Saab" * Actively participate in delivering your services. You will be part of Shared Infrastructure & Platforms Management Team and report directly to Head of Shared Infrastructure & Platforms. Hiring Manager is Mårten Olson. Your profile You are already today a skilled manager and business leader. You are comfortable being accountable for executing and enabling the strategy set by Saab IT and integrating policy across your department, as well as contribute to strategic policy decisions. You also promote openness and trust and you have the courage to make tough decisions, putting business first, but also addressing the people side when challenges occurs. Required skills: * Master or Bachelor degree in IT, systems management or engineering * Minimum 2-3 years of experience as a manager * Excellent communication skills in Swedish and English, verbal, written and presentation * Strong analytical skills * Business Acumen * Process enhancement and business alignment * Financial Management Desired skills: * Experience from similar organisations * Experience in driving change * Experience from leading teams in an international environment * Managing third party vendors and developing partnership This position requires that you will be approved in a security screening in accordance with the Swedish Protective Security Act. Feel free to send us your application in either Swedish or English. What you will be a part of IT is a core business enabler and vital for Saab's competitive advantage. Saab has a clear vision to continue to grow internationally. For Saab IT this means that we need to develop our capabilities to efficiently support this growth. Since late 2019 there has been an ongoing work establishing a new Saab common IT Operating Model together with the Business Areas, a model describing how Saab IT will be functioning in order to provide the best value possible for Saab. Implementing the new Saab common IT Operating Model and associated activities is called "Saab IT Transformation", a thorough change in our organisation with the main objective to create more business value. This is an ongoing process and neither your role nor the organisation is fixed. You will be a part of the transformation, shaping the new Saab IT for future needs.
Arbetsgivare
SAAB AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Systemutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Nordic BR Norr AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Systemutvecklare/Programmerare

Om jobbet
Är du en IT-intresserad person med stort driv och engagemang för utveckling? Klingar work/life balance bra i dina öron? Då har du hittat hem! Just nu söker vi för Medius Ascendos räkning en vass systemutvecklare som vill vara med på detta unika produktbolags expansionsresa! Du kommer att tillhöra ett härligt team och arbeta på deras fräscha huvudkontor i vackra Östersund. Där genomsyras en företagskultur utöver det vanliga med generösa förmåner, härlig gemenskap och stora möjligheter till frihet under ansvar samt att kunna växa i din roll. Arbetsuppgifter Medius Ascendo arbetar med elektronisk fakturahantering och din programmering kommer att vara en viktig del för att ta deras arbete till nästa nivå. Din flexibilitet och ditt driv är det enda som kommer sätta gränserna för hur långt du kan gå inom företaget. Självklart är en gedigen introduktion något som Medius Ascendo värdesätter för att kunna ge dig de bästa förutsättningarna för att komma in i arbetet. Vi söker dig som Har kunskap av Microsoft Visual Studio som utvecklingsverktyg samt programmeringsspråken C#, JavaScript och HTML. Det är meriterande om du har erfarenhet inom SQL och ett stort plus om du besitter en viss kompetens inom Microsoft Azure. Riktigt stora plus är det om du även har Vue.js på ditt CV! Det dagliga arbetet sker i Azure DevOps mot en versionshantering i Git så även här är det ju så klart välkommet med visst ”know how”. Vidare är goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav då Medius Ascendos verksamhet kräver det. Vi ser att du som söker den här tjänsten är självgående och har god analytisk förmåga, detta för att på ett effektivt sätt kunna ta dig framåt i arbetet och se helheten. Du har stor passion till utveckling och programmering, god samarbetsförmåga samt kommer gärna kreativa lösningar och idéer. Information om vår kund Medius Ascendo AB utvecklar Ascendo Invoice och har marknadens bästa lösning för elektronisk fakturahantering. I fantastiska Östersund har de sedan 2003 sitt fina huvudkontor och har erövrat hela Sverige med sitt Ascendo Invoice, deras molnbaserade lösning som digitaliserar, effektiviserar och automatiserar hela attestflödet. Just nu sker även en spännande etablering i USA mot den amerikanska marknaden. På så sätt kan deras kunder minska - eller helt ta bort - manuella arbetsuppgifter och tidstjuvar i arbetet. Medius Ascendo håller en hög utvecklingstakt och tillsammans med deras kunder ser dem till att deras lösning ligger i framkant. Deras medarbetare stödjer fler än 1000 kunder över hela Norden genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Idag ingår Mediuskoncernen som har strax under 400 anställda, kontor 9 länder och kunder över hela världen. Om oss Nordic Bemanning & Rekrytering är det personliga, engagerade och flexibla rekryteringsföretaget som är verksamma inom de flesta branscher. Vi har lång erfarenhet av att hitta rätt person till rätt plats oavsett om det gäller ett kortare eller ett längre uppdrag. Vi har vårt huvudkontor i Sundsvall men vi förmedlar personal på ett flertal orter i Sverige med stor noggrannhet och träffsäkerhet. I och med vårt medlemsskap i Kompetensföretagen kan du känna dig trygg i din kontakt med oss. Detta är ett rekryteringsuppdrag där Nordic bemanning & rekrytering ansvarar för hela rekryteringsprocessen och därefter blir du anställd hos vår kund Medius Ascendo. Villkor Start: Omgående Omfattning: Heltid Arbetstider: Flexibelt Placeringsort: Östersund Urvalet sker löpande, vänta inte med att skicka in din ansökan då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Har du frågor gällande tjänsten? Vänligen kontakta Frida Söderström, Nordic Bemanning och Rekrytering [email protected] alt 072- 341 98 31
Arbetsgivare
Nordic BR Norr AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Experis söker systemutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Systemutvecklare/Programmerare

Om jobbet
Det här är ett konsultuppdrag, du kommer att vara anställd av Experis men arbeta hos vår uppdragsgivare. Det här är ett konsultuppdrag, du kommer att vara anställd av Experis men arbeta hos vår uppdragsgivare. Att jobba som systemutvecklare för Experis ​Den här tjänsten innebär att du kommer att tillbringa dina arbetsdagar ute hos vår kund. Tjänsten är på heltid och dina arbetstider kommer att vara kontorstid. I ditt arbete kommer du att jobba med både incident-baserad problemlösning såväl som utveckling av applikationer. Applikationerna du kommer att arbeta med är mycket kritiska system med många användare, vilket ställer höga krav på support och tillförlitlighet. Är du rätt person för jobbet? Den här tjänsten passar dig som tycker att det är spännande att arbeta med komplex problemlösning, systemtester och utveckling. Du har en fallenhet för att prata med olika typer av människor och en genuin vilja att alltid göra ett bra jobb. Tekniska krav är mycket goda kunskaper inom C#, .Net och SQL. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av kravhantering, support och erfarenhet av tillverkningsindustrin är meriterande. Har du dessutom erfarenhet inom IoT har du enorma möjligheter att se fram emot. Erbjudande Som konsult på Experis erbjuds du möjligheten att utveckla dina kunskaper i uppdrag hos några av Sveriges största företag inom flera olika branscher. På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Vi arbetar tillsammans med din karriärplan, så att både du och din konsultchef har förståelse för just dina mål och vilka kompetenser som du vill utveckla. Våra konsulter erbjuds en trygg anställning inom kollektivavtal, med bl.a. övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar. Vi strävar efter att våra anställda ska spegla den mångfald som finns i befolkningen och vi välkomnar sökanden med alla bakgrunder och ursprung!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

IT-arkitekt inom Data Warehouse till Handelsbanken

Arbetsgivare / Ort: Tng Group AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • IT-arkitekt/Lösningsarkitekt

Om jobbet
Inspireras du som IT-arkitekt att vara mitt i navet och ta fram framtidens Data Warehouse? Sök då till Handelsbanken i Stockholm! Hos Handelsbanken värderas din kompetens högt, du kommer ha en stor möjlighet att kunna påverka, samt vara en avgörande faktor för bankens fortsatta utveckling inom digitaliseringen. Du kommer jobba brett mot stora delar av banken och ha många kontaktytor, där fokus främst kommer att ligga på att förnya, utveckla och effektivisera området DAWA (Enterprise Data Warehouse) VI ERBJUDER DIG Här erbjuds du vara en del av en organisation som förespråkar samarbete och prestigelöshet, där ni tillsammans som team kommer jobba mot gemensamma mål. Du kommer få en hög tilltro i din yrkesroll och få en stor frihet att kunna påverka beslut och processer. Som IT-arkitekt inom Data Warehouse hos Handelsbanken kommer du att få en avgörande roll för områdets utveckling inom digitaliseringen; en utveckling som kommer påverka stora delar inom hela banken. Du kommer verka i en mycket komplex och transaktionsintensiv miljö som håller en hög nivå, där du kommer utmanas tekniskt och utvecklas som arkitekt både på ett professionellt- och personligt plan. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Handelsbanken är nu i fas att förnya och digitalisera deras område inom Enterprise Data Warehouse, DAWA, samt kringliggande system. Du kommer här som IT-arkitekt få en viktig roll i detta förändringsarbete där regelverk ställer högre krav på rapportering, affären ställer krav på snabbare informationsåtkomst, samt en högre datakvalité på den data som lagras. Dina framtida arbetsuppgifter kommer bland annat vara: • Utveckla målbildsarbetet för att möta ovan nämnda krav för att förnya och effektivisera området, samt kringliggande system. • Jobba brett mot många delar inom organisationen, där du kommer representera DAWA. • Ta fram nya IT-lösningar inom bland annat Cloud / Moln, Big Data och Data Lake. • Bevaka utvecklingen av ny teknik inom ditt område.     DITT TEAM OCH ARBETSPLATS Området består idag av ca 50 medarbetare som ansvarar för hela leveransen, där du kommer jobba i team om 10-12 personer. Du kommer jobba nära 5 andra seniora IT-arkitekter, där du kommer kunna inhämta mycket ny kunskap, samt dela med dig av din. Du kommer sitta på Torsgatan i centrala Stockholm. MER OM DIG Här trivs du som ständigt söker nya utmaningar och som har en gedigen kunskapstörst och nyfikenhet. Du har en god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska, samt att du är strukturerad, har en god analytisk förmåga och ett helhetsperspektiv. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att jobba som IT-arkitekt och har en god kunskap och intresse inom Data Warehouse, alternativt Business Intelligence och gärna då inom olika BI-plattformar inom IBM, Microsoft och Informatica PWC. Du har även kunskap och intresse inom systemintegration, samt kunskap att kunna skapa gränssnitt- och datamodeller. Det är meriterande om du har en utvecklarbakgrund, samt erfarenhet av att jobba inom bank och finans. Det är även meriterande om du har ett agilt arbetssätt och erfarenhet av att jobba med Cloud / Moln, Data Lake eller Big Data. SÅ HÄR FÅR VI KONTAKT I den här rekryteringen har vi valt att samarbeta med Ada Digital som strävar efter en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Du söker tjänsten enkelt och behöver inte bifoga några dokument. Det räcker med en motivering till varför du söker tjänsten och om du saknar CV kan du bifoga din LinkedIn-profil. Följ sedan din ansökan live via vår hemsida. Urvalet sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Arbetsgivare
Tng Group AB
Hemsida: https://www.tng.se/
Ansökan
Ansök senast 3 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Systemutvecklare till IT-konsultföretag i Örebro!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Systemutvecklare/Programmerare

Om jobbet
Stämningen hos vår kund präglas av en prestigelös atmosfär där man hjälper varandra att komma framåt och gemensamt skapa resultat. Nu söker vi dig som vill vara med på den digitala revolutionens resa framåt och dagligen hjälpa kunder med nyskapande lösningar. Vill du bli en del av ett team där både samverkan och din personliga utveckling står i fokus? Då har du hittat rätt tjänst för dig! OM TJÄNSTEN Academic Work söker systemutvecklare till vår kund som är ett växande IT-konsultföretag. Stationeringsorten är Örebro och du kommer att ingå i ett team som består av cirka 30 drivna och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar ni inom olika teknikområden och med kunder inom såväl privat som offentlig sektor. Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer vara anställd av Academic Work och arbeta som konsult hos vår kund. På sikt kan det finnas möjlighet till en anställning hos företaget, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet. Du erbjuds * Personlig utveckling i kombination med att du utvecklar dina kunskaper inom systemutveckling. * Goda utvecklingsmöjligheter och att arbeta brett inom utveckling med olika tekniker och programmeringsspråk. Här får du chansen att utvecklas inom den kompetensen som just du brinner extra för! * Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER Med digitalisering och den senaste tekniken i fokus arbetar ni med olika kunder i varierande projekt. Det är viss inriktning på .NET-plattformen, men här är det öppet för dig med annan kunskap och inriktning också. Projekten som du arbetar med varierar i längd och storlek och det agila arbetssättet genomsyrar vardagen på avdelningen. Arbetet sker främst inhouse. Under din första tid kommer du att få en introduktion och välkomnas till teamet. Du kommer även att tilldelas en mentor som du kan vända dig till under och efter din upplärning. Du kommer huvudsakligen arbeta med att: * Utveckla, förvalta och förbättra befintliga och nya lösningar hos kunder. * Programmering och testning, främst automatiserad. Tjänsten passar dig som har en stark vilja att utvecklas och att driva din kompetensutveckling framåt. Du trivs med mycket kundkontakt och att ha tät kommunikation med beställare och kollegor. VI SÖKER DIG SOM * Har studerat på högskole- och universitetsnivå, eller YH-utbildning, med inriktning mot exempelvis Systemvetenskap, Dataingenjör eller motsvarande. * Du har några års erfarenhet av objektorienterad programmering i C# / .NET. * Du identifierar dig som antingen backend-, frontend- eller fullstackutvecklare, men det viktigaste är att du brinner för tekniken och problemlösning. * Talar och skriver svenska obehindrat, samt har goda kunskaper i engelska då det används i kontakt med kollegor och kunder. Det är meriterande om du behärskar några av följande tekniker och programmeringsspråk * .Net Core * Angular * React * Vue.js * DevOps Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Som person är du initiativtagande och självgående samt har god samarbetsförmåga. Du motiveras av att prestera i din roll och bidra till ditt eget såväl som teamets resultat. Vidare är du flexibel och ödmjuk för andras synsätt och tycker det är roligt när nya tankesätt tar dig fram till nya lösningar. Du är problemlösande och får saker att gå framåt. Du gillar tanken av att ni tillsammans som team utvecklas, genom att tillsammans tackla utmaningar som ni möter. Övrig information * Start: Omgående eller enligt överenskommelse. * Omfattning: Heltid, 8-17 med möjlighet till flex. * Placering: Örebro. * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vårt önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 3 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.