På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Turistchef
Spela filmen

Turistchef

Turistchef kan ha olika arbetstitlar, t ex Turismutvecklare eller Destinationsutvecklare. En viktig del i arbetet är att initiera, planera och driva diverse projekt och strategiska frågor i syfte att utveckla turismnäringen.

Ofta arbetar man utifrån en på förhand framtagen turismstrategi för att skapa samverkan mellan kommuner och de lokala företagen.

I arbetsuppgifter brukar man också inkludera att ansvara för att samordna projekt och aktiviteter inom besöksnäringen som stärker och skapar reseanledningar till destinationen.

Som turistchef brukar man ofta ha ett övergripande ansvar för en hel region och är resultatansvarig. Arbetsuppgifter innehåller också en hel del utåtriktad verksamhet som deltagande på mässor och möten med kommunledningen och företagare. 

Utbildning

Det finns inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha för att kunna jobba som turistchef. Det blir upp till en arbetsgivare att bedöma vem som har tillräckliga kvalifikationer.

Bra och meriterande grundutbildning finns på gymnasiets Hotell och turismprogrammet. Påbyggnadsutbildningar finns inom yrkeshögskolan.

Det finns även ett antal högskoleutbildningar i Sverige och utomlands som passar om man siktar på jobbet som turistchef.

Visste du att...?

... i Visby finns det ett litet hotell som har anor från 1200-talet.
Källa: johanmalareshus.se

Länktips

Visa mer
Visa mindre

25 Lediga jobb

Kommer du från besöksnäringen och vill jobba som rekryterare?

Arbetsgivare / Ort: Watersheds AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hotellchef

Om jobbet
Vi är ett litet företag som driver de tre rekryteringskoncepten - Sasongspersonal.se (http://Sasongspersonal.se), Stadspersonal.se (http://Stadspersonal.se) och Watersheds varav ett är mer känt och aktivt än övriga. Nu finns möjlighet att göra praktik eller söka anställning som rekryterare med möjlighet att växa in i roller som kontorschef, projektledare eller kanske VD framöver. Vi håller till i Gamla stan, Stockholm. Vi vill att du är fysiskt på plats, då vi även har ansvar för kontorsuthyrning (mindre skala). Du kommer trivas om du kan svara JA på följande frågor: 1. Jag vet "på riktigt" vad det innebär att driva ett litet, entreprenörsstyrt företag. 2. Jag är en person med brett kunnande och det jag inte kan, ser jag till att hämta kunskap kring, först på egen hand, sen genom att fråga. 3. Jag är lite av en språkpolis och språkjonglör. Inga felstavningar, syftningsfel eller särskrivningar. 4. Jag har förståelsen och kunskapen att skapa en hälsosam balans mellan viktiga detaljer/noggrannhet och ett relativt högt tempo. 5. Jag har viljan och drivet att aspirera på tjänsten som kontorschef i en framtid. 6. Jag gillar att varva skratt och lättsamhet med analytiska, målinriktade samtal. För att du ska trivas, tror vi även att du är/har: - jobbat inom besöksnäringen några år. - erfarenhet av entreprenörskap gm egen erfarenhet eller familjemedlem. - förståelse för att sälj är en av grundstenarna för att snurra runt ett företag. - drivet att leda affärer i mål, inte låter situationer styra dig. Ett mål är ett mål. - självgående, lättsam, stöttålig. - ett friskhetsfokus - knep för att inte bli förkyld, orolig, trött m m. - en person som tar ansvar, äger dina affärer, dina tillkortakommanden och felbedömningar. Skylla på andra är inte din grej. - synen för vad som behövs göras på ett kontor: tömma diskmaskinen, torka av bänkar, fälla ner toalocket, släcka lampor, tända ljus. Det finns inte "någon annan" anställd med de uppgifterna. - en giver. Du skejtar inte dig igenom uppgifterna, du fuskar inte, du slarvar inte, du bidrar och är stolt över det. - personen som inte pustar, skjuter fram eller hittar ursäkter när det ska borras, hängas, lyftas, släpas, beställas, hämtas. Just do it! - en ärlig, rak, respektfull person som kommer i tid. - förståelse för att du måste återkoppla, dokumentera, rapportera omsorgsfullt. - humor, är lättsam, gillar transparens. Dessutom är du lösningsorienterad, kreativ, uppdaterad med teknik. Vi jobbar i verktyg som: Teamtailor, Google Drive, OneFlow, Typeform, Mailchimp, Fortnox, Zoho m fl. Känner du att ovanstående väl inte var något anmärkningsvärt och att du är frisk samt kan jobba ihop med flera andra på kontoret utan corona-oro, så ser vi mycket fram emot att du söker! Välkommen!
Arbetsgivare
Watersheds AB
Ansökan
Ansök senast 30 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Assisterande Platschef – Mornington Hotel Bromma

Arbetsgivare / Ort: Next U AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hotellchef

Om jobbet
Mornington Hotel har som så många andra i servicebranschen gått igenom en tuff pandemiperiod. Nu satsar vi framåt och uppåt – anställer, bygger ut, vässar vår servicenivå, och jobbar vidare med att skapa den absolut bästa gästupplevelsen. Personalen är en av våra viktigaste parametrar för att lyckas och vi försöker göra allt vi kan för att du ska trivas hos oss.  Vi söker nu en Assisterande Platschef som vill anta utmaningen att fortsätta utvecklingen av våra väldesignade och trivsamma hotell och lägenheter med mötesrum, konferens, restaurang health club och aktiviteter, till en av stadens mest attraktiva. Vårt mål på våra hotell är att ge den bästa upplevelsen för våra gäster med fokus på service, detaljer och utbud av högsta sort i en härlig ”hemma hos” -miljö som ska andas kvalitet och lekfullhet. På vårt hotell i Bromma lägger vi mycket fokus på träning och aktiviteter. Om Rollen Tjänsten som Assisterande Platschef är operativ. Utöver det har du även uppgifter som är av administrativ karaktär såsom uppföljning av att kassarapporter/betalrutiner sker korrekt, stämmer av och följer upp checklistor, schemaläggning, bemanning, tillsammans med platschef svarar på reviews etc. Din närmaste chef är hotellets Platschef. Du skapar förutsättningar för en öppen och trivsam arbetsmiljö och tar ett stort personligt ansvar gentemot dina kollegor genom att föredömligt efterleva gällande branschregler, vara en god arbetsledare och inspirera till kompetenshöjning. Under ditt ansvar ligger också att tillse att våra gäster får den bästa tänkbara helhetsupplevelsen direkt från att de kliver innanför dörren tills de lämnar Mornington. Assisterande Platschef i Bromma kommer att ansvara för all service och gästmöten på såväl hotell, longstay och konferens som frukost, restaurang och health club. Du jobbar nära ditt egna team av Floor Managers, köksmästaren, bokningsansvarig och har tät kontakt och avstämning med Morningtons försäljningschef och vår Revenue Manager. Om Dig Vi söker dig som har relevant utbildning /erfarenhet, men framförallt är du en prestigelös, varm, organiserad och plikttrogen teamplayer.  Med ditt intresse och din kompetens vill vi, förutom att bibehålla vår kvalitet och nöjda gäster, att du blir en viktig del av att utveckla och driva våra koncept framåt. Engagemang och stolthet är två av våra värdeord. I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med rekryteringsföretaget Next u.
Arbetsgivare
Next U AB
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Assisterande Platschef – Mornington Hotel City

Arbetsgivare / Ort: Next U AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hotellchef

Om jobbet
Mornington Hotel har som så många andra i servicebranschen gått igenom en tuff pandemiperiod. Nu satsar vi framåt och uppåt – anställer, bygger ut, vässar vår servicenivå, och jobbar vidare med att skapa den absolut bästa gästupplevelsen. Personalen är en av våra viktigaste parametrar för att lyckas och vi försöker göra allt vi kan för att du ska trivas hos oss.  Vi söker nu en Assisterande Platschef som vill anta utmaningen att fortsätta utvecklingen av våra väldesignade och trivsamma hotell och lägenheter med mötesrum, konferens, restaurang health club och aktiviteter, till en av stadens mest attraktiva. Vårt mål på våra hotell är att ge den bästa upplevelsen för våra gäster med fokus på service, detaljer och utbud av högsta sort i en härlig ”hemma hos” -miljö som ska andas kvalitet och lekfullhet. På vårt hotell i City så lägger vi mycket fokus på mat och dryck. Om Rollen Tjänsten som Assisterande Platschef är operativ. Utöver det har du även uppgifter som är av administrativ karaktär såsom uppföljning av att kassarapporter/betalrutiner sker korrekt, stämmer av och följer upp checklistor, schemaläggning, bemanning, tillsammans med platschef svarar på reviews etc. Din närmaste chef är hotellets Platschef. Du skapar förutsättningar för en öppen och trivsam arbetsmiljö och tar ett stort personligt ansvar gentemot dina kollegor genom att föredömligt efterleva gällande branschregler, vara en god arbetsledare och inspirera till kompetenshöjning. Under ditt ansvar ligger också att tillse att våra gäster får den bästa tänkbara helhetsupplevelsen direkt från att de kliver innanför dörren tills de lämnar Mornington. Assisterande Platschef i city kommer att ansvara för all service på hotell, frukost, konferens och health club. Du jobbar nära Morningtons restaurangchef, teamet av Floor Managers, kökschef och bokningsansvarig och har tät kontakt och avstämning med Morningtons Försäljningschef och vår Revenue Manager.  Om Dig Vi söker dig som har relevant utbildning /erfarenhet, men framförallt är du en prestigelös, varm, organiserad och plikttrogen teamplayer.  Med ditt intresse och din kompetens vill vi, förutom att bibehålla vår kvalitet och nöjda gäster, att du blir en viktig del av att utveckla och driva våra koncept framåt. Engagemang och stolthet är två av våra värdeord. I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med rekryteringsföretaget Next u.
Arbetsgivare
Next U AB
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Nu kör vi! Vi utökar! Wanna-be-rekryterare med författarklåda och säljsk...

Arbetsgivare / Ort: Watersheds AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hotellchef

Om jobbet
Vi är ett mindre företag som driver de tre rekryteringskoncepten - Sasongspersonal.se (http://Sasongspersonal.se), Stadspersonal.se (http://Stadspersonal.se) och Watersheds. Och mer kommer! Vi ska växa! Du behöver älska vidvinkel och bollhav, men behöver inte nödvändigtvis jobba som rekryterare i dagsläget, det viktiga är att du VILL jobba med att connecta rätt person med rätt företag! Vad söker vi? Sälj-rekrytering-teamledare-genomförare-detaljpetare fast i en och samma person. Anställning snarast, tillsvidare. Du rapporterar till vår COO trots att VD:n är med och petar alldeles för ofta. Som sagt var - inte helt enkelt att svara på... men en person som är tillräckligt junior för att kunna SoMe, förstå sig på influensers och som hänger med i allehanda företeelser i det fysiska och digitala samhället. Men framförallt är vår blivande medarbetare en genomförare som kastar sig utför i matchning, search, tjänstesälj, leda personal och är redan eller har potential till att bli stans bästa rekryterare. En oerhört viktigt komponent är att du dessutom har skrivandets gåva - våra annonser behöver du kunna skriva snabbt och kreativt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Platsen är Gamla stan, Stockholm och du jobbar fysiskt på kontoret. Vi kommer trivas med dig om du kan svara JA på följande frågor: 1. Jag är kunnig inom en specifik bransch där jag med mitt nätverk kan leda företaget till affärer och kunskap. 2. Jag fattar att vår VD gillar återkoppling. 3. Jag vet "på riktigt" vad det innebär att driva ett litet, entreprenörsstyrt företag. 4. Jag är en person med brett kunnande och det jag inte kan, ser jag till att hämta kunskap kring, först på egen hand, sen genom att fråga. 5. Jag är lite av en språkpolis och språkjonglör. Inga felstavningar, syftningsfel eller särskrivningar. 6. Jag har skrivandets och kreativitetens gåva. Jobbannonser snor jag snabbt och säkert ihop. 7. Jag har förståelsen och kunskapen att skapa en hälsosam balans mellan viktiga detaljer/noggrannhet och ett relativt högt tempo. 8. Jag kan sälj, jag förstår sälj, jag är orädd. 9. Jag gillar att varva skratt och lättsamhet med analytiska, målinriktade, snabba samtal. 10. SoMe (Social Media) och teknik är en del av mitt DNA. Du kommer trivas med oss om du svarar JA på följande: - står ut med två snabb- och förmycketpratande chefer. - erfarenhet av entreprenörskap gm egen erfarenhet eller familjemedlem. - förståelse för att sälj är en av grundstenarna för att snurra runt ett företag. - drivet att leda affärer i mål, inte låter situationer styra dig. Ett mål är ett mål. - självgående, lättsam, stöttålig, positiv. - ett friskhetsfokus - knep för att inte bli förkyld, orolig, trött m m. - en person som tar ansvar, äger sina affärer, sina tillkortakommanden och felbedömningar. Skylla på andra är inte din grej. - synen för vad som behövs göras på ett kontor: tömma diskmaskinen, torka av bänkar, fälla ner toalocket, släcka lampor, tända ljus. Det finns inte "någon annan" anställd med de uppgifterna. - en giver. Du skejtar inte dig igenom uppgifterna, du fuskar inte, du slarvar inte, du bidrar och är stolt över det. - personen som inte pustar, skjuter fram eller hittar ursäkter när det ska borras, hängas, lyftas, släpas, beställas, hämtas. Just do it! - en ärlig, rak, respektfull person som kommer i tid. - förståelse för att du måste återkoppla, dokumentera, rapportera omsorgsfullt. - humor, är lättsam, gillar transparens. - älskar tetris (du kommer förstå vad vi menar när du väl börjar med rekryteringen). Dessutom är du uppdaterad på generella tekniklösningar/-användningar/-trender (viktigt), lösningsorienterad och kreativ. Du är en person som har koll på vad framtiden har och kräver. Men hallå... vilka är mina arbetsuppgifter då? Rekrytera, matcha, referenstaga, leda rekryteringsassistenter, ta emot uppdrag, skriva annonser, återkoppla till uppdragsgivare och kandidater, hålla koll på SoMe till viss del, skratta, kandidatjaga (hitta kompetensen), vara del i att bygga upp en säljorganisation och delleda den samt mycket mer... stackare... men så kul det kan bli och vilken chans detta kan vara om du är en person som är up for grabs. Vi jobbar i verktyg som: Teamtailor, Google Drive, OneFlow, Typeform, Mailchimp, Fortnox, Zoho, Mercell m fl. Vi använder iPhone och MacBook - du bör vara van vid detta. Känner du att ovanstående väl inte var något anmärkningsvärt och att du är frisk samt kan jobba ihop med flera andra på kontoret utan corona-oro, så ser vi mycket fram emot att du söker! Välkommen!
Arbetsgivare
Watersheds AB
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommer du från besöksnäringen, gillar tetris och vill jobba som rekryter...

Arbetsgivare / Ort: Watersheds AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 november (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hotellchef

Om jobbet
Vi är ett litet företag som driver de tre rekryteringskoncepten - Sasongspersonal.se (http://Sasongspersonal.se), Stadspersonal.se (http://Stadspersonal.se) och Watersheds varav ett är mer känt och aktivt än övriga. Nu finns möjlighet att göra praktik eller söka anställning som rekryterare med möjlighet att växa in i roller som kontorschef, projektledare eller kanske VD framöver. Vi håller till i Gamla stan, Stockholm. Vi vill att du är fysiskt på plats, då vi även har ansvar för kontorsuthyrning (mindre skala). Du kommer trivas om du kan svara JA på följande frågor: 1. Jag vet "på riktigt" vad det innebär att driva ett litet, entreprenörsstyrt företag. 2. Jag är en person med brett kunnande och det jag inte kan, ser jag till att hämta kunskap kring, först på egen hand, sen genom att fråga. 3. Jag är lite av en språkpolis och språkjonglör. Inga felstavningar, syftningsfel eller särskrivningar. 4. Jag har förståelsen och kunskapen att skapa en hälsosam balans mellan viktiga detaljer/noggrannhet och ett relativt högt tempo. 5. Jag har viljan och drivet att aspirera på tjänsten som kontorschef i en framtid. 6. Jag gillar att varva skratt och lättsamhet med analytiska, målinriktade samtal. För att du ska trivas, tror vi även att du är/har: - jobbat inom besöksnäringen några år. - erfarenhet av entreprenörskap gm egen erfarenhet eller familjemedlem. - förståelse för att sälj är en av grundstenarna för att snurra runt ett företag. - drivet att leda affärer i mål, inte låter situationer styra dig. Ett mål är ett mål. - självgående, lättsam, stöttålig. - ett friskhetsfokus - knep för att inte bli förkyld, orolig, trött m m. - en person som tar ansvar, äger dina affärer, dina tillkortakommanden och felbedömningar. Skylla på andra är inte din grej. - synen för vad som behövs göras på ett kontor: tömma diskmaskinen, torka av bänkar, fälla ner toalocket, släcka lampor, tända ljus. Det finns inte "någon annan" anställd med de uppgifterna. - en giver. Du skejtar inte dig igenom uppgifterna, du fuskar inte, du slarvar inte, du bidrar och är stolt över det. - personen som inte pustar, skjuter fram eller hittar ursäkter när det ska borras, hängas, lyftas, släpas, beställas, hämtas. Just do it! - en ärlig, rak, respektfull person som kommer i tid. - förståelse för att du måste återkoppla, dokumentera, rapportera omsorgsfullt. - humor, är lättsam, gillar transparens. - älskar tetris (du kommer förstå vad vi menar när du väl börjar med rekryteringen) Dessutom är du lösningsorienterad, kreativ, uppdaterad med teknik. Vi jobbar i verktyg som: Teamtailor, Google Drive, OneFlow, Typeform, Mailchimp, Fortnox, Zoho m fl. Känner du att ovanstående väl inte var något anmärkningsvärt och att du är frisk samt kan jobba ihop med flera andra på kontoret utan corona-oro, så ser vi mycket fram emot att du söker! Välkommen!
Arbetsgivare
Watersheds AB
Ansökan
Ansök senast 4 november (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.