På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Diakon

Diakon

För en diakon varierar arbetsuppgifterna mycket beroende på vilken utbildningsbakgrund man har och i vilken församling man tjänstgör i.

Diakonen arbetar mitt bland människorna i en församling, och leder det diakonala arbetet. Det kan handla om människor som söker upp dig för råd och hjälp, eller att leda en sorgegrupp för människor som mist en anhörig. Diakonen gör ofta hembesök hos gamla, sjuka och ensamma.

Diakonen har personliga samtal och rådgivning både per telefon och under besökstid. Det kan röra sig om andliga frågor men även sociala problem, till exempel ekonomiska frågor. Ibland arbetar diakonen med barn- och ungdomar, ibland med uppsökande fältarbete på gator och torg, ibland kan det handla om att hjälpa missbrukare och deras familjer. Flyktingar, invandrare, arbetslösa och handikappade är andra grupper som kan få stöd och hjälp.

Diakonen kan också delta i gudstjänsten genom att assistera prästen vid nattvarden eller att läsa en bön.

Förutom samarbete med prästen samarbetar diakonen med församlingspedagog, kyrkomusiker, socialförvaltningar och med hemtjänstpersonal. Det blir allt vanligare att diakonen även samverkar med andra kyrkor och samfund samt med ideella organisationer.

Utbildning

För att bli diakon krävs högskoleutbildning inom ett vårdande yrke, till exempel socionom, psykolog eller sjuksköterska.

Utbildningen till diakon innefattar flera delar, däribland Svenska kyrkans grundkurs, praktik och kursdagar tillsammans med blivande församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster. Svenska Kyrkans grundkurs anordnas på ett tiotal folkhögskolor.

Framtidsutsikter

Prognosen fem år framåt är att det kommer vara fortsatt liten konkurrens. Det utbildas för få diakoner trots att det redan idag är liten konkurrens om tjänsterna och det finns många vakanser. Arbetslösheten bland diakoner är mindre än 0,4 procent enligt statistik från Akademikernas a-kassa.

Personliga egenskaper

Medmänsklighet, personlig omsorg och förmåga att lyssna och ge stöd behövs i arbetet som diakon.

Arbetsplats

De allra flesta diakoner arbetar inom Svenska kyrkan idag. Några har vidareutbildat sig och arbetar mer terapeutiskt, medan andra gör en administrativ karriär på nationell nivå eller går vidare och disputerar inom ett valt område med anknytning till diakoni.

Visste du att...?

... den förste svenske kardinalen någonsin blev den 67-årige Anders Arborelius, som fick sin titel den 28 juni 2017, utnämnd av Påve Franciskus. Det anses som en stor uppmuntran för den katolska kyrkan i Sverige.

Visa mer
Visa mindre

174 Lediga jobb

Socialsekreterare till nystartad gemensam mottagningsenhet

Arbetsgivare / Ort: Borås kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Hej socionom! Vill du ha ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att möta många olika människor och sätta dig in i deras livssituationer? Vill du vara med och utveckla Individ- och familjeomsorgsförvaltningens gemensamma mottagningsenhet tillsammans med oss? Vi är ett gäng socialsekreterare som känner ett stort engagemang för de personer vi möter i vårt arbete. Nu söker vi dig till vår grupp. Gemensam mottagning är en sammanslagning av mottagningsenheterna på våra områden Barn och Unga, Vuxen/Unga vuxna samt vår Sociala jour. Den nya enheten startade den 1 september 2021 och är en väg in, dygnet runt, för alla ärenden inom områdena barn och unga samt vuxna. Enheten består av fjorton socialsekreterare med myndighetsutövning och en metodhandledare. Som socialsekreterare på den gemensamma mottagningsenheten har du de första samtalen med personerna som kommer i kontakt med oss. I huvudsak omfattar arbetsuppgifterna att hantera akuta situationer, ta emot anmälningar och hantera biståndsansökningar, göra riskbedömningar samt förhandsbedömningar, medverka vid vårdplaneringar och hantera jourtelefon för rådgivning och konsultation. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Vi värdesätter samarbete, både internt och externt, då vi ser det som en förutsättning för ett framgångsrikt socialt arbete. Att hålla en hög professionell nivå där det finns en tydlighet i myndighetsutövningen präglar vår verksamhet. I den gemensamma mottagningsenheten har du ett nära samarbete med enhetschef och metodhandledare samt får ett gott kollegialt stöd och stora möjligheter att utvecklas i ditt arbete som socialsekreterare. I vår grupp trivs personer med en skopa humor, som på ett prestigelöst sätt delar med sig av tidigare erfarenheter och nyvunna kunskaper. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås. Vi vill bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde och därför ges juridisk handledning av rättshandläggare, samt extern handledning. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är i en pågående utvecklingsresa, där vi satsar på att kompetensutveckla och implementera systemteoretiska metoder i våra verksamheter. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Arbetet är förlagt enligt schema med företrädelsevis dagtidstjänstgöring samt några kvälls- och nattpass per sex veckors schema. Arbetstidsmått är 38, 25 timmar/vecka vilket är motsvarande heltidsarbete. Ett krav för tjänsten är att du är utbildad socionom. Du har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete. Vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom områdena Barn och Unga, Vuxen och Socialjouren, och är väl insatt i det uppdraget. Du tycker om de juridiska aspekterna av ditt arbete, och du trivs med att föra samtal kring detta med dina kollegor. Du är en engagerad person med stor lust att lära och du har en positiv inställning. Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt till människor i svåra livssituationer är en självklarhet för dig. En förutsättning i rollen är att du har ett gott handlag med svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Vi avser att kalla sökande löpande under ansökningstidens gång, så vänta inte med att skicka in dina ansökningshandlingar. Vi ser fram emot att träffa vår nya kollega! Tycker du att det låter spännande och intressant men inte är vill arbeta heltid söker vi nu även timvikarier.
Arbetsgivare
Borås kommun
Hemsida: www.boras.se/ledigajobb
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Bolots till Enheten för ekonomi och arbete, ekonomiskt bistånd.

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Arbetsplatsbeskrivning Vi söker en kunnig och engagerad person som drivs av sociala frågor kopplat till boende. Tjänsten passar dig som vill arbeta nära brukare med olika bostadssociala frågor, har hög servicekapacitet och är van att möta människor i svåra situationer. Tjänsten är organiserad under Enheten för ekonomi och arbete. Enheten är uppdelad i tre arbetsgrupper: Mottagningsgrupp, Utredningsgrupp Vuxna och Unga vuxna samt Arbetsmarknadsinsatser. Våra lokaler är belägna i Björkhagen, precis bredvid tunnelbanestationen. Urval och intervjuer sker löpande. Arbetsbeskrivning Bolots arbetar i nära samarbete med socialsekreterarna inom Enheten för ekonomi och arbete, enhetens samhälls- och bostadsvägledare, hyresvärdar och andra myndigheter. En prioriterad målgrupp för bolotsen är brukare som beviljats avtalade boendekontrakt genom Stiftelsehotellhem SHIS samt brukare som är hänvisade till vandrarhem och/eller stadens akuta boenden. Bolots upprättar och följer upp individuella boendeplaner samt ger praktiskt stöd att hitta boendelösningar för brukare som är hemlösa alternativt bor i osäkra kontrakt. Tjänsten innebär kontakter med enskilda brukare som är i behov av hjälp med bostad samt att vara socialtjänstens kontaktperson för målgruppen.   Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller har en annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Erfarenhet av vräkningsförebyggande och bostadssocialt arbete är meriterande.  Du har - lätt för att skapa gott samarbete och har ett professionellt förhållningssätt. - god förmåga att kommunicera med och bemöta människor, också de som befinner sig i utsatta lägen. - lätt för att entusiasmera andra att arbeta mot gemensamma mål. - tydligt engagemang för arbetsområdet.  Du är - bra på att skapa positiva möten där den enskildes delaktighet är en förutsättning. - strukturerad och kan dokumentation, uppföljning och statistik. - trygg och stabil.  - utvecklingsinriktad.   Övrigt Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng, sommartid och tillgång till motionslokal inom stadsdelen. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Läs mer om staden som arbetsgivare här: https://jobba.stockholm/formaner/ Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsmarknadscoach

Arbetsgivare / Ort: Skurups kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Skurups kommun har runt 16 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar. 1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad! Till arbetsmarknadsenheten kommer personer som uppbär försörjningsstöd och på något sätt har svårt att ta sig in på, eller hålla sig kvar på arbetsmarknaden. Vårt uppdrag är att hitta kortaste vägen till egen försörjning. Insatsen startar med en kartläggning som ger grund för vidare individuellt anpassad planering. ARBETSUPPGIFTER Som coach hjälper du personerna målmedvetet att så snabbt som möjligt nå sina uppsatta mål som leder till egen ekonomisk försörjning antingen är att få arbete eller påbörja en utbildning. Med individuella samtal, gruppaktiviteter, arbetsprövning, workshops samt individuella uppgifter arbetar ni tillsammans för att nå goda resultat. En del i arbetet är av mer praktisk karaktär där du behöver handleda deltagarna i deras arbetsuppgifter inom de interna praktikplatserna. Nätverkande är viktigt för att hitta möjliga arbetsgivare, upprätthålla kontakter med dessa och matcha deltagare mot möjliga anställningar. Vi arbetar även med att finna arbetstränings- och praktikplatser samt planera för studiebesök. Alternativt hitta vägar ut mot studier eller annan egen försörjning. I arbetet kommer du att ha möjlighet att använda dig av enhetens redan upparbetade kontakter likväl som du bygger på ditt arbetsgivarnätverk med nya kontakter. I arbetssättet och metoden ingår att kontakta arbetsgivare för deltagarens räkning. Den enskildes förmåga och färdigheter tillvaratas och målet är arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Kvalifikationer/din profil För att lyckas i rollen som handledare behöver du ha egenskaper för att arbeta både självständigt och i team, vara lösningsorienterad och kontaktskapande. Det är av stor vikt att du skapar inspiration hos deltagarna, kan sprida entusiasm och vägleda i människors olika svårigheter. Du behöver ha en väl utvecklad förmåga att kommunicera rakt och tydligt och även vara lyhörd för förändringar. Arbetet präglas av omväxlande arbetsmoment, det är tempoväxlingar där du förväntas kunna agera snabbt när det behövs, ändra inriktning och söka nya vägar mot målet. Som person är du nyfiken, resultatorienterad och driven. Är du en av dem vi saknar i vårt team? Varmt välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av arbetsmarknadsinsatser från kommunal, privat eller statlig verksamhet. Du behöver kunna coacha både individuellt och i grupp samt handleda i praktiska moment. Vara van vid att nå uppsatta mål och ha dokumenterade goda resultat från tidigare arbeten. För denna tjänst krävs akademisk utbildning med inriktning beteendevetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du behöver även ha kunskap om arbetsmarknadspolitisk verksamhet och om arbetsmarknadsfrågor generellt. Kunskap inom Motiverande intervju (MI) är meriterande. Goda datakunskaper behövs och du behöver behärska svenska språket i både tal och skrift. Körkort med behörighet B är ett krav. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet där flexibilitet och samarbetsförmåga är av stor betydelse. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Skurups kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare sökes till Individ- och familjeomsorgen, vuxengruppen

Arbetsgivare / Ort: Lekebergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare. Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten. ARBETSUPPGIFTER Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att omfatta handläggning av ekonomiskt bistånd. I uppdraget ingår även att hantera anmälningar/ansökningar gällande missbruk/beroendeproblematik samt hot-och våld i nära relationer. KVALIFIKATIONER • Socionomutbildning. • Meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med missbruk- och beroendeproblematik. • Meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta förebyggande mot hot och våld i nära relationer Du har mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. För att lyckas i denna roll bör du kunna arbeta målinriktat, kan fatta nödvändiga beslut inom ditt ansvarsområde och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är noggrann i ditt arbete och tydlig i din kommunikation, både muntligt och skriftligt. Du har B-körkort och kan köra bil. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan. Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.
Arbetsgivare
Lekebergs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

SIP-samordnare till innerstadsstadsdelarna i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen. Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1300 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. Välkommen till Familjeenheten på Kungsholmen Familjeenheten består av 26 medarbetare fördelade på enhetschef, två biträdande enhetschefer, mottagningsgrupp, utredningsgrupp, familjerätt med faderskap, familjevård samt en administrativ assistent. I stadens budget för 2022 betonas vikten av arbete med samordnade individuella planer (SIP) och de tre innerstadsstadsdelarna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm har intentionen att fortsätta sitt framgångsrika arbete med SIP och BUS-samverkan. Då vår SIP-samordnare kliver vidare till en annan tjänst i förvaltningen, söker vi nu dig som vill arbeta som SIP-samordnare för barn och ungdomsärenden i de tre innerstadsstadsdelarna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm. Familjeenheten präglas av gemensam lust och vilja till att utveckla arbetet, vi är stolta över det arbete vi gör som innebär en förbättring för de barn och familjer som vi möter. Din roll som SIP-samordnare I ditt uppdrag ingår att på stadsdelsförvaltningarna på Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm mötesleda SIP och förmöten, kvalitetssäkring av SIP-processen samt att leda arbetsgrupper för metodutveckling runt prioriterade målgrupper. Du genomför även återkommande utbildningar i SIP för medarbetare i stadsdelarnas olika verksamheter. En viktig del i rollen är samverkan med Region Stockholm, utbildningsförvaltningen och andra aktörer. Det praktiska arbetet fördelas mellan stadsdelarna och som SIP-samordnare rapporterar du till en styrgrupp som består av enhetscheferna på respektive familjeenhet. Anställningen är förlagd till familjeenheten på Kungsholmen, där enhetschefen på familjeenheten är den som blir din närmsta chef, men du förväntas fördela arbetsplatsförlagd arbetstid mellan de tre stadsdelarna. Som SIP-samordnare ingår en även i ett stadsövergripande nätverk med andra Sip-samordnare. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har socionomexamen och goda kunskaper i tillämpning av lagstiftning och rättspraxis samt minst 5 års dokumenterad och aktuell erfarenhet av socialt arbete. Du är välorienterad i den sociala barnavården och har erfarenhet av att leda större möten samt vana av att arbeta i projektform. Som person är du självständig i din yrkesroll och motiveras av att komma på och utveckla nya lösningar på utmaningar som uppstår i en föränderlig omvärld. Då rollen innebär mycket kontakter med olika samverkansparter, söker vi dig som har en mycket god förmåga att samarbeta med andra och att bygga och bibehålla goda relationer. Eftersom arbetstiden fördelas mellan tre olika stadsdelar, ser vi det som en förutsättning att du trivs med det och med variation i ditt arbete. Då du i ditt uppdrag leder många möten och arbetsgrupper, ser vi att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Välkommen med din ansökan. Övrigt Viss handläggning kan komma att ingå i tjänsten. Tjänstgöring dagtid måndag till fredag, viss tjänstgöring kvällstid kan förekomma. Om förändrade behov runt samverkan inom KNÖ-samarbetet uppstår kan arbetsuppgifter tillkomma eller förändras. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning eller ålder. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.