På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Diakon

Diakon

122 Lediga jobb

Vikarierande arbetsmarknadshandläggare inriktning Unga

Arbetsgivare / Ort: Alingsås kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås! Kultur- och utbildningsförvaltningens verksamheter omfattas av gymnasieskola, konst- och kulturverksamhet, folkbibliotek, anläggningar och fritid, Nolhaga Parkbad, museum, konsthall, föreningsstöd, fritidsgårdar, integration och arbetsmarknad, kulturskola samt turistbyrå samt evenemangsverksamhet. Inom gemensamma förvaltningen arbetar cirka 470 medarbetare. Alingsås kommuns arbetsmarknadsenhet arbetar kommunövergripande med arbetsmarknadsinsatser för att stötta individer som av olika anledningar befinner sig utanför arbetsmarknaden. Verksamheten arbetar utifrån målgruppsdrivna processer och metoder med målgrupperna unga, missbruk, ohälsa och integration/utrikesfödda. ARBETSUPPGIFTER Integration och arbetsmarknad söker en arbetsmarknadshandläggare med inriktning Unga. I uppdraget som arbetsmarknadshandläggare ingår att utifrån behov kartlägga, bedöma och stötta individen ut i självförsörjning genom både administrativa och operativa processer. Som arbetsmarknadshandläggare så arbetar du både självständigt med egna deltagare samt i team med kollegor i egna verksamheten, inom kommunens socialförvaltning och gymnasieskola samt externa aktörer så som region, arbetsförmedling och försäkringskassa. Förvaltningens bredd och olika verksamhetsområden möjliggör nytänkande och innovativa lösningar och samverkan. I uppdraget ingår också att driva utvecklingsfrågor utifrån uppdragets inriktning; Unga men också utifrån ett övergripande förvaltnings och- kommunalt perspektiv, vilket innebär dialog och kommunikation både internt och externt. KVALIFIKATIONER Krav för rollen är att du har socionomexamen eller lägst en kandidatexamen inom relevant område. Det är meriterande om du har arbetat med unga personer i utanförskap. Din drivkraft är att du utgår från en helhetssyn där individen, uppdraget och samhällsutvecklingen står i fokus. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit. Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.
Arbetsgivare
Alingsås kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare/barnhandläggare till Placeringsenheten

Arbetsgivare / Ort: Sollentuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Placeringsenheten ligger under Avdelningen Barn och Unga på Socialkontoret. På enheten arbetar familjehemshandläggare, barnhandläggare, kontaktsekreterare, en gruppledare och en enhetschef. Enheten arbetar med både de ensamkommande barnen och de familjehemsplacerade barn 0-21 år. Arbetsuppgifter Tjänsten är som barnhandläggare med ansvar för att följa upp barnets vård. Det är en utmanande, spännande och rolig tjänst. Du har ansvar för all myndighetsutövning gällande barnet och huvudansvaret för kontakten med barnets biologiska familj och nätverk. Vi lägger ett stort fokus på de placerade barnens och ungdomarnas skolgång och hälsa. Sollentuna har SkolFam. Du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor och få kontinuerlig arbetsledning från gruppledare. Kvalifikationer Det är ett krav att du har socionomexamen, gärna med flerårig erfarenhet av socialt arbete och goda kunskaper om lagstiftningen inom socialtjänstens område. Önskvärt är erfarenhet av arbete med familjehemsvård. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Du kan förena ett kreativt förändringsarbete med en god administrativ förmåga. Vi vill att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du är ansvarsfull och har lätt för att samarbeta med andra. Arbetsuppgifterna kräver en stor förmåga till självständigt arbete. I tjänsten ingår en del resor och körkort är ett krav. Stor vikt kommer läggas vid sökandes personliga egenskaper och erfarenheter. Vi erbjuder En arbetsplats med stort fokus på kvalitet och utvecklingsarbete. Vi är en erfaren arbetsgrupp som trivs bra tillsammans och som tycker att vi har roliga arbetsuppgifter som är viktiga. Både ledning och organisation är stabil, och vi har ett gott arbetsklimat med en stor portion humor. Hos oss har du möjlighet att vara med och utforma och utveckla arbetet. Vi har stimulerande och varierande arbetsuppgifter och vi gör skillnad för de människor vi möter. Självklart har vi extern handledning. Sollentuna kommun har BBIC-licens och arbetar med MI och med Signs of Safety som förhållningssätt. Vi erbjuder en tjänst som är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning. För tjänsterna krävs utdrag från misstanke-och belastningsregistret. Välkommen med din ansökan!   Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss! 
Arbetsgivare
Sollentuna kommun
Ansökan
Ansök senast 28 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjerättssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Jönköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Socialförvaltningen Individ och familjeomsorgen Vill du vara delaktig i arbetet med att fortsätta utveckla Barn- och ungdomsvården i Jönköpings kommun? Vi söker nu nya kollegor till Familjerätten, både vikariat och tillsvidare tjänster. Ditt nya jobb Socialtjänsten i Jönköpings kommun är en starkt sammanhållen förvaltning med ett tydligt fokus på de personer vi är till för. Vi gör skillnad för våra invånare. Familjerätten tillhör Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Jönköping. Arbetsplatsen är belägen i Huskvarna Stadshus sedan huset stod klart hösten 2017. På Familjerätten har vi arbetat särskilt med att sprida kunskap om vårt arbete till övriga enheter inom barn och unga samt öka vår samverkan till enheten Våld i nära relation. Familjerätten arbetar på uppdrag av tingsrätten när föräldrar inte är överens i frågor om vårdnad-, boende- och umgänge, med alltifrån utredningar, samarbetssamtal och umgängesstöd. Vi har rådgivning och erbjuder frivilliga samarbetssamtal där målet är att föräldrarna ska enas om vad som blir bäst för barnet. Vi träffar barn för att informera och göra dem delaktiga om de vill göra sin röst hörd. Vi utreder också ansökan om medgivande för att ta emot ett barn för adoption samt med adoptionsutredningar från tingsrätten. En del i arbetet är också att utreda frågan om föräldraskap så att barnet får rätten till sitt ursprung möjliggjord. Kort sagt- ett varierande arbete med barnet i fokus. Arbetet sker med stöd av 1:e familjerättssekreterare, enhetschef och administratör samt av ett härligt gäng kollegor som har lång erfarenhet inom det familjerättsliga området. Inom vår verksamhet pågår ett spännande utvecklingsarbete där Barn i föräldrars fokus (BIFF) kommer implementeras under 2021. Här ingår också ett nära samarbete med öppenvårdsenheten för barn och föräldrar samt kommunens familjecentraler. Vi har även en umgängesstödslokal som vi vill utveckla. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har en god förmåga att utrycka dig i tal och skrift samt har goda kunskaper om aktuell lagstiftning. Du är nyfiken på att lära dig mer samtidigt som du besitter en förmåga att möta människor i svåra livssituationer. Du hjälper gärna till där det behövs och trivs både med att arbeta i par och mer självständigt. Som person är du intresserad av att skapa goda relationer, är lyhörd för andra och har ett tydligt barnperspektiv samtidigt som du har förmåga att göra svåra bedömningar. Aktuell erfarenhet av familjerätt och socialt arbete med barn, ungdomar och familjer är meriterande. B-körkort är ett krav för vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vad erbjuder vi? • 7-timmars arbetsdag • En stark gruppkänsla med engagerade kollegor • Flexibel arbetstid • Handledning • Generösa möjligheter till kompetensutveckling • Betald semester från första anställningsåret • Semesterväxling • Gratis träning en gång i veckan på kommunens badanläggningar • Rabatt på gymkort och länstrafikens årskort samt förmånliga avtal för inköp av elcykel Övrigt Vi planerar i nuläget att tillsätta 2-4 tillsvidaretjänster samt 1 vikariat (1 år) under förutsättning att beslut angående en utökning av tjänster tas. Om beslut ej tas att utöka tjänster rekryteras endast 1 tillsvidaretjänst samt 1 vikariat i denna rekrytering. Urval sker löpande, vilket innebär att tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Välkommen in med din ansökan redan idag! Upplysningar Lynn Carlsson Enhetschef, tel: 036-10 28 01 Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Jönköpings kommun
Hemsida: http://www.jonkoping.se
Ansökan
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Biståndshandläggare till vuxenenhet, socialpsykiatri

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Vi söker förstärkning under ett år till vår socialpsykiatri!  Vilka är vi? Vuxenenheten ingår i avdelningen för individ- och familjestöd. Enheten riktar sig till personer med funktionsnedsättningar, socialpsykiatriska behov samt beroendeproblematik. På enheten arbetar socialsekreterare och biståndshandläggare med myndighetsutövning. Enheten har även tillgång till case manager, boendestödjare för personer med beroendeproblematik samt en bosamordnare. Vi sitter på förvaltningens kontor i Björkhagen, beläget precis invid tunnelbanestationen och vackra Nacka-reservatet. Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill arbeta som biståndshandläggare hos oss på socialpsykiatrin till och med 2022-09-30. Som biståndshandläggare inom socialpsykiatrin har du ett viktigt och meningsfullt arbete framför dig, där du möter medborgare som ansöker om stöd- och hjälpinsatser för att fungera i sin vardag. Du utreder, bedömer och beslutar om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Du behöver ha förmåga att självständigt kunna planera och följa upp ditt arbete samtidigt som tjänsten ställer höga krav på samarbetsförmåga med interna och externa kontakter.  Vi lägger tonvikt på en sammanhållen socialtjänst för brukarna där vår enhet integrerat all vuxenhandläggning för åldrarna 20-65. Vi sätter individens behov i centrum och lägger stor vikt vid att individen ska vara delaktig i handläggningsprocessen. Kvalifikationer Erfarenhet och kompetens som vi söker hos dig är: * Socionomexamen * Erfarenhet av myndighetsutövning * Goda kunskaper om relevant lagstiftning, SoL och LSS   Eftersom utredning och dokumentation är en viktig del i ditt arbete behöver du också ha goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift. Det är viktigt att du har god analytisk förmåga och att du kan kommunicera på ett tydligt sätt. Särskilt meriterande är om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat i Stockholms stads verksamhetssystem, Paraplyet. Du är trygg i din roll, har god samarbetsförmåga och förmåga att sätta dig in i en annan persons situation utan att ta över personens känslor. Ditt arbetssätt präglas av gott bemötande, omdöme och struktur. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är uthållig i ditt arbete. Förmåner Vi erbjuder handledning. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Som månadsanställd har du möjlighet till flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng samt sommararbetstid. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Läs mer om staden som arbetsgivare här: https://jobba.stockholm/formaner/ Välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Biståndshandläggare till enheten för äldre i Skarpnäck,vik

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Arbetsplatsbeskrivning Beställarenheten för äldre är en enhet som ansvarar för myndighetsutövning och uppföljning av beslutade insatser enligt SoL och LSS. Enheten leds av en enhetschef och en biträdande enhetschef som är handläggarnas närmsta chef. Därutöver finns det administrativt stöd och specialfunktioner . På enheten arbetar 13 biståndshandläggare med myndighetsutövning och uppföljning. Vi arbetar aktivt med kvalitetsledningssystem och utvecklingsfrågor. Gruppen består av många erfarna handläggare och nyanställda får en mentor som hjälper dem att komma in i arbetet på enheten. Vi kommer att initiera ett nytt arbetssätt till 2020 där vi kommer att arbeta i team. Målet med teamen är samarbete, kapa toppar och att få kollegialt stöd. Arbetsbeskrivning Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser till personer med olika typer av funktionsnedsättningar, främst enligt SoL men även LSS. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga handläggare och chef på enheten, kommunala och privata utförare samt andra huvudmän inom verksamhetsområdet. Du ansvarar och driver självständigt hela processen i dina ärenden. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Avslutad socionomexamen - God kunskap om aktuell lagstiftning - Ett professionellt myndighetsutövande förhållningssätt - God samarbetsförmåga Övrigt Tjänsten är ett vikariat fram till och med mars 2022, med möjlighet till förlängning. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast 29 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.